Strona główna / Warsztat / Serwis oponiarski / Asymetryczne, kierunkowe czy symetryczne – jakie opony wybrać?
Asymetryczne, kierunkowe czy symetryczne – jakie opony wybrać?

Asymetryczne, kierunkowe czy symetryczne – jakie opony wybrać?

Wybierając komplet opon do naszego samochodu, musimy podjąć decyzję co do rzeźby bieżnika. Mamy do wyboru opony kierunkowe, asymetryczne i symetryczne. Jakie będą lepsze na sezon zimowy, a jakie na sezon letni?

Konstrukcja bieżnika

Najbardziej standardowym, wykorzystywanym od lat bieżnikiem, jest bieżnik o konstrukcji symetrycznej. Jest ona najmniej zaawansowana i obecnie wypierana z rynku. Bieżnik symetryczny dobrze sprawdzi się w warunkach miejskich, do samochodów kompaktowych, dostawczych czy ciężarowych.

Dla bardziej wymagających kierowców, chcących zapewnić sobie maksimum bezpieczeństwa na drodze, polecane są opony z bieżnikiem asymetrycznym lub kierunkowym. Bieżnik asymetryczny jest przeciwieństwem symetrycznego, a jego rzeźba ma inny kształt z wewnętrznej i zewnętrznej strony opony. Asymetryczny bieżnik ma zastosowane większe klocki od zewnętrznej strony auta, a mniejsze po wewnętrznej.

Bieżnik o kierunkowej budowie ma charakterystyczny kierunek ułożenia lamelek, układających się w jodełkę. Zarówno opony kierunkowe, jak i asymetryczne mają wiele zalet. Jakich?

Kierunkowe czy asymetryczne?

Chcąc skutecznie chronić się przed poślizgiem na mokrej drodze, czyli przed zjawiskiem aquaplaningu, warto wybrać opony o kierunkowej budowie, które świetnie poradzą sobie z natychmiastowym odprowadzaniem wody. Na mokrej nawierzchni są one bezkonkurencyjne względem innych typów opon dostępnych obecnie na rynku.

Z kolei w samochodach o dużej mocy silnika, które mają wysokie przyspieszenie, bardziej zalecane przez ekspertów z serwisu Oponeo.pl są opony z asymetrycznym wzorem bieżnika. Pozwalają one na zachowanie idealnej przyczepności do drogi na zakrętach i na suchej nawierzchni. Wewnętrzna część opony asymetrycznej zapewnia bezpieczeństwo podczas poruszania się po mokrej drodze. Opony asymetryczne mają tą zaletę, że zapewniają komfort akustyczny podczas jazdy w przeciwieństwie do opon kierunkowych, generujących podczas pracy większy poziom hałasu.

Jakie opony wybrać?

Zarówno opony kierunkowe, jak i asymetryczne, są droższe od opon symetrycznych. Jeśli mamy samochód o dużej mocy, poruszamy się w zróżnicowanych warunkach, powinniśmy wybrać opony asymetryczne. Opony kierunkowe będą idealne na sezon jesienny, kiedy suma opadów atmosferycznych jest wysoka. Kupując takie opony trzeba wiedzieć, że należy je zamontować w odpowiedni sposób, zgodnie z oznaczonym kierunkiem rotacji. Z kolei do jazdy typowo miejskiej wystarczą opony z bieżnikiem symetrycznym.

 

3 komentarze

  1. Opony o kierunkowej budowie, świetnie poradzą sobie z natychmiastowym odprowadzaniem wody w którą wjechaliśmy dobre na mokre nawierzchnie.

  2. Dla mnie w ruchu drogowym kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo, dlatego wybrałem opony z bieżnikiem asymetrycznym. Póki co się sprawdzają, więc nie mam potrzeby szukania i zmieniania na inne.

  3. Dla mnie osobiście wygląd opony nie ma znaczenia. Przy zakupie kieruję się przede wszystkim parametrami i producentem. Im droższe tym lepsze właściwości opon i czego jestem pewna, że wytrzymają mi nie jeden sezon, a więcej.

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry