Home / Warsztat / Czy autogaz w samochodzie jest bezpieczny?

Czy autogaz w samochodzie jest bezpieczny?

Aby sprawdzić, czy instalacja autogaz jest bezpieczna w trakcie zderzenia przeprowadzono test zderzeniowy dwóch aut napędzanych LPG w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji.

Instalacje gazowe marki STAG zamontowane w samochodach biorących udział w zderzeniu posiadały wszystkie niezbędne homologacje. Silniki samochodów w czasie zderzenia były uruchomione i pracowały na LPG.

Najwięcej obiekcji ze strony przeciętnego kierowcy dotyczy samego gazu jako substancji łatwopalnej. Dobrze wykonana instalacja gazowa jest szczelna i w stu procentach bezpieczna. Wszystkie elementy instalacji takich marek jak np. STAG są produkowane przez jednego producenta co pozwala na skrupulatną kontrolę jakości. Dzięki temu można mieć pewność, że procesu produkcyjnego nie opuści część posiadająca wadę, a wszystkie komponenty będą ze sobą bezawaryjnie współpracowały. Przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu ryzyko jakiegokolwiek wybuchu nie istnieje.

Kolejnym zabezpieczeniem przed tego typu sytuacją, stosowanym w trakcie montażu instalacji, jest montaż czujnika ciśnienia i temperatury gazu. Na podstawie informacji z tego czujnika sterownik LPG wyznacza dawkę paliwa gazowego stosownie do warunków, w jakich pracuje silnik. – Czujnik ten odpowiada także za przełączenie jednostki napędowej na zasilanie benzynowe po zużyciu LPG zawartego w zbiorniku. W wyniku zużywania paliwa gazowego zmniejsza się ciśnienie LPG w zbiorniku, a tym samym następuje zmniejszanie ciśnienia za reduktorem LPG, w części niskociśnieniowej instalacji gazowej. Po wykryciu przez czujnik zmniejszenia gazu w zbiorniku, silnik jest automatycznie przełączany na benzynę – informuje Marcin Dziewiątkowski, Doradca Techniczny AC S.A.

Spadek ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji miał miejsce właśnie w czasie crash – testu. Po rozszczelnieniu części wysokociśnieniowej instalacji gazowej nastąpił gwałtowny zanik ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji. Czujnik ciśnienia i temperatury gazu zadziałał podobnie jak w przypadku zużycia zapasu LPG w zbiorniku. Sygnał o niskim ciśnieniu gazu został skierowany do sterownika LPG, który zamknął elektrozawory w zbiorniku i w komorze silnikowej oraz wtryskiwacze LPG, przełączając zasilanie jednostki napędowej na benzynę.

Czujnik ciśnienia i temperatury gazu oprócz funkcji regulacyjnych jest zaprojektowany także, by pełnić rolę zabezpieczenia, o czym często nie pamiętamy. Czas reakcji tego czujnika na zanik ciśnienia gazu jest bardzo krótki (0,3 s), co powoduje, że wyciek LPG w fazie ciekłej praktycznie nie występuje. Nie ma więc żadnego zagrożenia w czasie kolizji samochodów wyposażonych w instalacje LPG.

Przeprowadzony test zderzeniowy pokazał, że nawet w sytuacjach ekstremalnych instalacja gazowa nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla osób znajdujących się w samochodzie. Ani rozbicie przodu samochodu, ani uderzenie w tył pojazdu nie stanowi żadnego zagrożenia, ponieważ zastosowane, działające automatycznie zabezpieczenia odcinają dopływ LPG tak, aby nie doszło do wycieku gazu. Możesz czuć się bezpiecznie w aucie z instalacją gazową.

 

 

AC S.A. jest wiodącym w Polsce i liczącym się na świecie producentem kompletnych systemów autogaz LPG
i CNG marki STAG. Na rynku motoryzacyjnym funkcjonuje od 1986 roku, zatrudnia ponad 600 osób i obecnie jest największą firmą w segmencie instalacji gazowych w kraju (wg szacunków ponad 50 proc. udział w rynku polskim). Oferuje ponad 200 produktów do autogazu, spośród których wiodącą rolę odgrywają sterowniki do instalacji LPG i CNG. Oferta produktowa firmy, z której korzysta obecnie 5 mln kierowców, dociera do ponad 50 krajów na całym świecie. Więcej informacji o firmie AC S.A. i marce STAG znajduje się na stronie:
http://www.ac.com.pl/

Dodaj komentarz