E-Auto Service Manager 11/2022

49 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2022 WARSZTAT w celu zamontowania górnego zestawu montażowego konieczne jest zastosowanie specjalistycznego narzędzia do montażu. Jest to również wymagane w przypadku wielu komponentów OE. Jeśli część została wybrana z katalogu KYB na podstawie dokładnych specyfikacji pojazdu, można ją bezpiecznie zamontować. Prawidłowy moment dokręcania Nie należy używać pneumatycznego ani elektrycznego klucza udarowego do dokręcania górnej nakrętki trzpienia tłoczyska. Może to spowodować przekroczenie zalecanej wartości momentu siły dokręcania i doprowadzić do uszkodzenia amortyzatora. Powinno się przytrzymać tłoczysko odpowiednim kluczem lub specjalnym narzędziem na obrobionym występie w jego górnej części i podczas dokręcania należy użyć klucza dynamometrycznego ustawionego zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu. Specyfikacje można znaleźć w aplikacji KYB Suspension Solutions. Końcowe dokręcanie zalecanym momentem siły powinno być przeprowadzone przy zawieszeniu dociążonym masą pojazdu (gdy auto stoi na kołach). Wymiana parami Aby zapewnić właściwe działanie, bezpieczne prowadzenie i kontrolę nad pojazdem, KYB zaleca wymianę amortyzatorów zawsze parami na jednej osi. Gdy parametry pracy oraz charakterystyki tłumienia amortyzatorów różnią się znacznie po obu stronach pojazdu, może to wpływać na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy poprzez zwiększenie przechyłów nadwozia, utratę stabilizacji oraz może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Wraz z amortyzatorami, KYB zaleca wymianę elementów współpracujących w kolumnie MacPherson takich jak: sprężyny zawieszenia, górne zestawy montażowe oraz zestawy osłonowo-ochronne. Przepompowanie amortyzatora (odpowietrzenie) Czasami zdarza się, że nowy amortyzator może zostać zdiagnozowany jako uszkodzony, podczas gdy w rzeczywistości wystarczy go tylko „przepompować”. Amortyzatory są zwykle składowane i transportowane w opakowaniach kartonowych w pozycji poziomej. Może to powodować mieszanie się gazu i oleju hydraulicznego w amortyzatorze. W cylindrze roboczym mogą powstawać kieszenie powietrzne co będzie wpływało na pracę oraz siły tłumienia amortyzatora. Aby tego uniknąć, zaleca się „przepompowanie” amortyzatora w pozycji pionowej, wciskają i wyciągając jego tłoczysko od 4-5 razy. Czynność ta jest wykonywana w celu odpowietrzenia amortyzatora. Ustawianie geometrii W zależności od konstrukcji pojazdu po wymianie amortyzatorów zaleca się kontrolę oraz ustawienie geometrii zawieszenia. Amortyzatory mają wpływ za zbieżność oraz prowadzenie, dlatego najlepiej jest zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu oraz specyfikacjami producenta.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=