E-Auto Service Manager 12/2022

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - ADAS TO NIEZBĘDNE FUNKCJE, ALE I MNOGOŚĆ CZUJNIKÓW - ŚREDNI KOSZT NAPRAWY AUTA I NAJWIĘKSI PECHOWCY - NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE e-AUTO SERVICE Nr 12/2022

PULS BRANŻY 4 ADAS - HELLA 12 PROJEKT CYFROWEJ TRANSFORMACJI 16 REJESTRACJE NOWYCH SAMOCHODÓW W POLSCE 18 PRZEMYSŁ MOTORYZACYJNY NA DRODZE DO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU 21 FORD RANGER PLATINUM 26 KRĘCI NAS RECYKLING 28 ŚREDNI KOSZT NAPRAWY AUTA WARSZTAT 30 NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE NOWOŚCI 36 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - ADAS TO NIEZBĘDNE FUNKCJE, ALE I MNOGOŚĆ CZUJNIKÓW - ŚREDNI KOSZT NAPRAWY AUTA I NAJWIĘKSI PECHOWCY - NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE e-AUTO SERVICE Nr 12/2022

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 ADAS Producenci pojazdów od wielu lat zabiegają o to, aby ich samochody były niezawodne, komfortowe, a przed wszystkim bezpieczne. I właśnie podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach, to główny cel jaki przyświeca zarówno producentom pojazdów, jak i rządzącym. Według statystyk ok. 90% wypadków i kolizji drogowych jest do pewnego stopnia wynikiem błędu ludzkiego. Aby temu zapobiegać wyposaża się pojazdy w szereg różnego rodzaju systemów, których działanie ma na celu pośrednio zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drodze. W związku z tym Parlament Europejski uchwalił w 2019 roku rozporządzenie, które nakazuje producentom pojazdów między innymi wyposażać je w systemy wspomagające kierowcę. Według tego rozporządzenia pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w następujące zaawansowane układy pojazdów: • Inteligentny asystent kontroli prędkości, • Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon, • Ostrzeganie o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, • Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy, • Awaryjny sygnał stopu, • Wykrywanie obiektów przy cofaniu, • Rejestrator danych na temat zdarzeń. Powyższe rozporządzenie zmienia również wiele innych przepisów, które do tej pory obwiązywały, ale przed wszystkim obliguje producentów samochodów do wprowadzania do sprzedaży na terenie UE tylko pojazdów spełniających takie wymagania. Nowe przepisy zaczną obowiązywać na wiosnę 2022 roku. Niezależnie od narzuconych wymagań, producenci od kilku lat wyposażają swoje samochody w różnego rodzaju systemy wspomagające kierowcę.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) to ogólna nazwa systemów montowanych w pojazdach, których celem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez zmniejszenie wpływu „czynnika ludzkiego” na wypadki drogowe. Mówiąc wprost, systemy ADAS mają za zadanie ostrzegać kierowcę (np. rozpoznawanie znaków), wymuszać wcześniejsze działanie (np. system awaryjnego hamowania) lub korygować działania kierowcy (np. asystent utrzymania pasa ruchu) w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Mnogość funkcji jakie wykonują systemy ADAS wymusza zastosowanie wielu rodzajów czujników, które przekazują informację o otoczeniu do sterownika, który zarządza odpowiednimi elementami wykonawczymi aktywując np. hamulec awaryjny. Najczęściej wykorzystywanymi czujnikami w systemach ADAS są: • Kamera multifunkcyjna • Radar wykorzystujący fale radiowe (zarówno dalekiego jak i krótkiego zasięgu) • Lidar działający podobnie jak Radar, wykorzystujący jednak wiązki światła (laser) zamiast fal radiowych • Kamery wspomagania parkowania • Czujniki ultradźwiękowe, znane z systemów parkowania od lat • Kamery podczerwone do systemów wspomagania jazdy nocą (Night Vision)

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 Niezależnie od tego jaki system wykorzystuje jaki rodzaj czujnika, prawie wszystkie wymagają dodatkowych prac serwisowych – kalibracji – do poprawnego działania. Kalibracja systemów ADAS powinna następować po każdej czynności serwisowej związanej z ingerencją bezpośrednio w system np. wymiana kamery, czujnika radarowego, jak również po naprawach systemów powiązanych z ADAS np. po wymianie szyby, demontażu pasa przedniego z czujnikiem radarowym, ale również po naprawie zawieszenia wraz z geometrią kół czy zmianie rozmiaru opon. W firmie Hella-Gutmann Solutions prawie każdy z testerów serii mega macs daje możliwość kalibracji zarówno kamer, czujników radarowych i laserowych. Są na rynku samochody, w których kalibracja systemów ADAS odbywa się w sposób dynamiczny. Do tego typu kalibracji wystarczy przeprowadzić jazdę w odpowiednich warunkach i system sam dokonuje autoadaptacji. Niestety, ze względu na dużą zależność od czynników panujących na drodze, takich jak złe warunki pogodowe, korki lub niewystarczająca infrastruktura, wielu producentów preferuje kalibrację statyczną. Do tego typu kalibracji warsztat musi dysponować odpowiednim stanowiskiem i dodatkowym urządzeniem. W ofercie Hella-Gutmann Solutions są to urządzenia serii CSC-Tool. Istotną częścią urządzeń tego typu są tablice do kalibracji kamer, które przedstawiają dedykowane dla poszczególnych modeli pojazdów obrazy wzorcowe. Kalibracja systemu kamery przedniej polega na odpowiednim ustawieniu urządzenia z daną tablicą przed pojazdem i zapisie ustawień w sterowniku kamery. Rozwój elektroniki powoduje, że sterowniki systemów jak i kamery w dzisiejszych samochodach mają dużo większe możliwości niż w latach ubiegłych, co powoduje, że mogą wykonywać coraz więcej zadań jednocześnie. W związku z tym system kamery lub kamer może odpowiadać za działanie różnych systemów ADAS. Zastosowanie kamery Adaptacyjny Asystent Świateł Drogowych Kluczem do powstania systemu adaptacyjnego oświetlenia była potrzeba jak najlepszego oświetlenia pola widzenia kierowcy. Z jednej strony wymagamy jak najjaśniejszego oświetlenia drogi i jej otoczenia, aby kierowca miał możliwość niezawodnego rozpoznawania obiektów w przestrzeni ruch, a z drugiej strony światła nie mogą oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Przy klasycznym rozwiązaniu ze światłami mijania i drogowymi jest praktycznie niemożliwe spełnienie obu tych warunków. Z tego względu powstał Advanced Frontlighting System (AFS), czyli dynamiczny system oświetleniowy, zapewniający optymalne oświetlenie jezdni w zależności od prędkości jazdy, kąta skrętu kierownicy, warunków panujących na drodze itp. Wraz z wprowadzeniem systemów AFS pojawiły się nowe terminy określające typ świateł, takie jak: miejskie, do jazdy po

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 drogach jednopasmowych, autostradowe, drogowe, zakrętowe, do jazdy w złych warunkach pogodowych. Kolejnym etapem rozwoju systemu AFS wykorzystującego statyczne schematy rozkładu światła jest jego połączenie z kamerą i odpowiednim systemem przetwarzania obrazu. Pierwszym krokiem tego etapu jest adaptacyjna granica światło-cienia (aHDG). Kamera zamontowana za przednią szybą rejestruje jadące z przodu i nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy i tak steruje reflektorami, że rzucany przez nie snop światła kończy się przed tymi pojazdami. Pozwala to na zwiększenie wynoszącego obecnie ok. 65 m zasięgu świateł mijania do nawet 200 m (linia 3 luksów). Asystent utrzymania pasa ruchu / system ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu Podobnie jak do sterowania oświetleniem adaptacyjnym, tak i do utrzymania pojazdu na właściwym pasie ruchu niezbędny jest obraz z kamery przedniej. System (Lane Assist) ma za zadanie pomoc w utrzymaniu pojazdu na właściwym pasie ruchu. Aby było to możliwe, muszą być wyznaczone dwie linie rozgraniczające pas, po którym porusza się pojazd. Jeżeli pojazd porusza się po drodze jednojezdniowej z jedną linia rozgraniczającą pasy ruchu, to system jest nieaktywny. Algorytm wyłącza system ostrzegania również wtedy, kiedy kierowca włączy kierunkowskaz. W jednym z rozwiązań system Lane Assist uaktywnia się przy prędkości 65 km/h lub po 15 sek. od momentu jak kierowca zdejmie ręce z kierownicy. System tego typu nie koryguje toru jazdy, a tylko informuje kierowcę sygnałami dźwiękowymi, świetlnymi lub wibracjami o fakcie niezamierzonej zmiany pasa ruchu (np. bez użycia kierunkowskazu). System tego typu kierowca może sam dezaktywować, jeżeli nie chce z niego korzystać. Asystent hamowania (asystent awaryjnego hamowania) Pierwszy system wspomagania hamowania został wprowadzony wraz z układem ABS około 30 lat temu. Zapobiega on blokowaniu kół podczas hamowania. Od 24.11.2009 r. asystent hamowania (podstawowy) jest obowiązkowym wyposażeniem nowych pojazdów w całej UE. Asystent awaryjnego hamowania (Emergency Brake Assist, EBA) monitoruje obszar przed pojazdem za pomocą czujników radarowych lub kamer. Jeżeli grozi najechanie lub kolizja z użytkownikiem drogi lub zwierzęciem, to pojawia się ostrzeżenie dla kierowcy pojazdu. Ponadto zwiększane jest ciśnienie w hamulcach poprzez układ ABS. W zależności od systemu pojazd inicjuje zwalnianie i skraca drogę hamowania. Jeżeli zderzenie jest nieuniknione, to może również zostać uruchomione hamowanie awaryjne, w granicach działania systemu. Jednym z przykładów jest Collision Prevention Assist Plus (CPAP) firmy Mercedes. Inne systemy hamowania awaryjnego noszą takie nazwy, jak Intelligent

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 Brake Assist (IBA, Infinity), Pre Collision Safety System (PCS, Toyota) lub po prostu automatyczny hamulec awaryjny (Automatische Notbremsung, ANB). Systemy dla ruchu miejskiego, takie jak funkcja awaryjnego hamowania w mieście „City” Volkswagena, City Safety firmy Volvo lub Active City Brake (grupa PSA), zmniejszają skutki najechania na poprzedzający pojazd w kolumnie lub w najlepszym przypadku zapobiegają mu całkowicie. Przednie czujniki systemów wykrywają także pieszych, rowerzystów lub zwierzęta. W zależności od definicji systemu, odpowiedni asystent hamowania działa do określonej prędkości, na przykład 30 km/h. Lane Assist, Cruise Control Ilość czujników niezbędnych do działania różnych systemów w pojazdach rośnie z każdym nowym rozwiązaniem. Jednym z najstarszych systemów wspomagających kierowcę jest zwykły tempomat, którego działanie polegało na utrzymaniu stałej prędkości obrotowej silnika i teoretycznie pojazdu. Prekursorem był Chrysler, który wprowadził pierwsze tego typu rozwiązanie (Cruise Control) w USA w 1958 r., a w Europie pierwszy tempomat wprowadził Mercedes w 1962 r. Obecne tempomaty regulują prędkość elektronicznie, zapewniając przyspieszanie i zwalniania tak, aby prędkość utrzymywana była jak najdokładniej. Zastosowania radaru Coraz więcej systemów ADAS jest ze sobą powiązanych, ponieważ zbierają one sygnały i informacje z wielu elementów np. kamery i radaru jednocześnie. Np. firma Hella produkuje czujniki radarowe działające w wąskim paśmie częstotliwości 24 GHz, a już w roku 2005 wprowadziła do produkcji seryjnej pierwszą generację tego typu czujników. Ten układ może być stosowany np. w systemach układu rozpoznawania martwego pola, asystenta zmiany pasa ruchu czy asystenta włączania do ruchu z parkingu. W tym wypadku czujnik radarowy rejestruje i analizuje informacje o prędkości, kącie i odległości obiektów do 70 metrów za pojazdem. Już od pierwszej generacji urządzeń stosuje się tu metodę modulacyjną LFMSK (Linear Frequency Modulation Shift Keying). W tym wypadku układ może analizować odległość i względną prędkość ruchu więcej niż jednego obiektu przy użyciu tylko jednego sygnału (chirp), którego częstotliwość zmienia się w czasie. Trzecia generacja urządzeń radarowych posiada ulepszony wariant FM, w którym szerokość pasma modulacji jest ograniczona do maks. 200 MHz. System pracuje ze średnią mocą nadawczą 13 dBm (EIRP) w paśmie częstotliwości od 24,05 do 24,25 GHz. Uzyskiwana tak dokładność lokalizacji 0,75 m wystarcza na potrzeby realizowanych funkcji tyłu po-

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 jazdu. Do określania kąta służy tu metoda monoimpulsowa. System porównuje fazowe odbicia sygnału wysyłanego impulsowo o różnej dla każdej ze stron pojazdu charakterystyce częstotliwości. W czwartej generacji czujników radarowych zintegrowano dodatkową funkcję bezpieczeństwa, tak zwanego asystenta wysiadania. Pozwala ona rozpoznawać przy wysiadaniu niebezpieczne sytuacje, na przykład przejazd innego pojazdu i ostrzegać przed nimi pasażerów. Połączenie funkcji systemów “Lane Assist” wykorzystującego kamerę i Adaptive Cruise Control (ACC) korzystającego z radaru dało możliwość stworzenia systemu Traffic Jam Assist (Asystent jazdy w korku), który daje możliwość niemal autonomicznej jazdy (AD). Na wstępie naszych rozważań poruszyliśmy problem mnogości różnych rozwiązań systemów wspomagania kierowcy i podzespołów, o które oparte jest ich działanie. Ostatnimi podzespołami jakie się pojawiły w systemach ADAS są czujniki LIDAR (Light Detection and Ranging). Lidar jest połączeniem lasera z teleskopem, urządzenie działa na podobnej zasadzie jak radar, ale wykorzystuje wiązkę światła lasera zamiast mikrofal radiowych. Do systemów korzystających z technologii LIDAR należą między innymi Construction Zone Assist, czyli system wspomagający podczas jazdy na remontowanych odcinkach drogi czy Collision Avoidance System (CAS), także znany jako Precrash System, system zapobiegający kolizji. Metody kalibracji systemów Kamera/kamery multifunkcyjne Kalibracja systemu kamery/kamery może wymagać ustawienia pojazdu na stanowisku z urządzeniem CSC Tool i odpowiednią tablicą wzorcową lub system będzie się kalibrował dynamicznie, co oznacza konieczność wykonania przejazdu samochodem w ściśle określonych warunkach drogowych (ilość znaków, pasy poziome na drodze, odpowiednia prędkość) Kamera parkowania przednia i tylna oraz kamery systemów 360 stopni Producenci pojazdów również w tym przypadku stosują dwa różne sposoby kalibracji. Dynamiczny polegający na przeprowadzeniu przejazdu samochodem. Statyczny do przeprowadzenia którego warsztat musi być wyposażony w odpowiednie tablice referencyjne układane przed/za pojazdem, maty rozkładane po bokach pojazdu do kalibracji systemów 360 stopni a w niektórych przypadkach dodatkowe tablice referencyjne stojące za pojazdem Kamery podczerwone do jazdy nocnej Do prawidłowej kalibracji kamer podczerwonych wymagana jest odpowiednia tablica referencyjna ustawiona przed pojazdem

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 Radar przedni dalekiego zasięgu Podobnie jak w przypadku kamer, producenci stosują dwie metody kalibracji, statyczną do której wymagane jest odpowiednie wyposażenie (tablica kalibracyjna z regulacją pochylenia do symulowania przyspieszania, jazdy ze stałą prędkością oraz hamowania pojazdu) oraz metodę dynamiczną przeprowadzając jazdę samochodem w określonych warunkach Radary przednie i tylne systemów ostrzegania przed kolizją Zarówno w tym przypadku, zależnie od producenta pojazdu system kalibrujemy dynamicznie lub statycznie przy pomocy odpowiednich tablic oraz aktywnych urządzeń dopplerowskich ustawianych w odpowiedni sposób dookoła pojazdu Lidar Czujniki lidarowe zazwyczaj montowane są w „oknie” kamery multifunkcjnej przedniej i są kalibrowane automatycznie przy kalibracji kamery Czujnik laserowe (AUDI) Ostatnią grupą czujników są stosowane w AUDI czujniki laserowe montowane na dole zderzaka przedniego. Zastępują one w niektórych modelach czujniki radarowe przednie. Do ich kalibracji wymagana jest, jak w przypadku radarów odpowiednia tablica referencyjna do kalibracji statycznej Łączenie funkcji różnych systemów ADAS i sygnałów z różnego rodzaju czujników daje możliwość stworzenia pojazdu niemal w pełni autonomicznego. Jak ważne dane są dostarczane do poszczególnych systemów i jakie mają znaczenie dla poprawnego ich funkcjonowania, a także dla bezpieczeństwa jest oczywiste. Na niekorzyść warsztatów niezależnych działa fakt, że każdy producent samochodu może według własnego uznania wybrać metodę kalibracji systemu oraz potrzebne do jej wykonania narzędzia. W przypadku niektórych marek do kalibracji kamery przedniej wykorzystywane są 4 różne tablice referencyjne zależnie od modelu pojazdu. Stąd też czołowe firmy branży, do których należy Hella zostawia konkurencję w tyle i zapewniają swoim klientom odpowiednie produkty i niezbędny „know how”. Hella Polska

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 PROJEKT CYFROWEJ TRANSFORMACJI OBSŁUGUJE BEYOND.PL. Grupa Cichy-Zasada, największa firma dealerska w Polsce, rozpoczyna projekt cyfrowej transformacji obszaru IT. Spółka zdecydowała o migracji 100% zasobów do chmury utrzymywanej i zarządzanej przez Beyond.pl, lidera zielonych i bezpiecznych usług data center i cloud w Polsce. Projekt technologicznej transformacji spółki ma związek z konsolidacją i dynamicznym rozwojem Grupy Cichy-Zasada oraz wzrostem oczekiwań klientów w zakresie sprawneji multi -kanałowej obsługi. Największa grupa dealerska w Polsce, która powstała w 2020 r. w wyniku połączenia spółek AHC Grupa Cichy, Rowiński-Wajdemajer oraz Auto Special, zdecydowała o całkowitej rezygnacji z samodzielnego utrzymywania infrastruktury IT na rzecz środowisk chmurowych, które będą wykorzystane do utrzymania krytycznych systemów biznesowych grupy: dealerskiego DMS, serwisu klienckiego, finansowego oraz logistycznego. - Rynek, na którym działamy jest coraz bardziej wymagający i przechodzi głęboką transformację. Dealer zajmuje się dzisiaj nie tylko sprzedażą samochodów czy serwisem i sprzedażą części, ale także usługami finansowymi, ubezpieczeniowymi i doradztwem. Restrykcyjne regulacje w obszarze emisji spalin i zielona transformacja branży, przerwane łańcuchy logistyczne, konieczność wprowadzania nowych modeli funkcjonowania opartych na rozwiązaniach cyfrowych i duża nieprzewidywalność, w jakiej działamy wymagają dużego wsparcia ze strony technologii i diametralnie innego spojrzenia na rolę IT w biznesie - mówi Karol Obiegły, Prezes Zarządu w Grupa Cichy-Zasada. - Dlatego po fuzji, jednym z naszych priorytetów stała się gruntowna analiza potrzeb i wybór optymalnego scenariusza zarządzania infrastrukturą IT na kolejne lata. Naszym celem było zwiększenie bezpieczeństwa w obszarze IT, które ma bezpośrednie przełożenie na ciągłość biznesową. Ważna była także elastyczność rozwoju rozwiązania w kontekście dalszej ekspansji oraz transparentne rozliczanie wydatków IT w czasie bez ponoszenia jednorazowo dużych inwestycji - dodaje Karol Obiegły. Jeden partner, pełne wsparcie Na początku 2022 roku na partnera projektu chmurowej transformacji Grupa Cichy-Zasada wybrała Beyond. pl, dostawcę zielonych usług chmurowych oraz operatora zrównoważonych GRUPA CICHY-ZASADA, LIDER BRANŻY DEALERSKIEJ, PRZENOSI SIĘ DO CHMURY.

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 i najbezpieczniejszych centrów przetwarzania danych w UE. Na początkowym etapie współpracy do zadań spółki należało doradztwo w wyborze optymalnej architektury chmurowej oraz wsparcie w migracji firmowych zasobówdo zaprojektowanego środowiska. Aktualnie Beyond.pl odpowiada za utrzymanie i rozwój środowisk chmurowych klienta we własnych ośrodkach przetwarzania danych oraz świadczy usługę Disaster Recovery Center, w ramach której na bieżąco są tworzone i utrzymywane kopie bezpieczeństwa spółki. Beyond.pl jest jedynym dostawcą usług chmury dla Grupy Cichy-Zasada. - Nawiązaliśmy współpracę ze względu na szeroki wachlarz i jakość oferowanych usług. Z Beyond.pl jako partnerem zyskaliśmy dostęp do wykwalifikowanej kadry IT o zróżnicowanym zapleczu technologicznym oraz globalnych dostawców infrastruktury i usług IT. Krytycznym aspektem było zapewnienie naszym środowiskom chmurowym niezawodności, a firmie stałego dostępu do danych. Stąd wybór jednego z najbezpieczniejszych centrów przetwarzania danych w Unii Europejskiej jako miejsca, w którym stworzyliśmy i rozwijamy naszą chmurę. Bardzo ważnym benefitem naszej cyfrowej zmiany jest przejście na zrównoważony model utrzymania infrastruktury. Powierzając utrzymanie firmowych zasobów w serwerowniach zasilanych wyłącznie zieloną energią, obniżamy ślad węglowy generowany przez naszą infrastrukturę IT i dokładamy swoją cegiełkę do zielonej transformacji branży - komentuje Krzysztof Jędraszak, Pełnomocnik Zarząduds. ITwGrupaCichy-Zasada. Lider branży dealerskiej, po przeanalizowaniu kilku scenariuszy i technologii chmurowych przedstawionych przez Beyond.pl, zdecydował się zbudować swoje środowisko w oparciu o rozwiązanie wirtualizacyjne VMware. Krytyczne systemy klienta działają w modelu active-active, w środowiskach chmurowych utrzymywanych w Data Center 1 oraz Data Center 2 usytuowanych w różnych lokalizacjach w Poznaniu połączonych prywatnym ringiem światłowodowym. - Firmy w coraz większym stopniu przenoszą usługi do świata online, a ciągłość działania i stały dostęp do danych stały się priorytetem wszystkich nowoczesnych przedsiębiorstw. Nie można pozwolić na przestoje, a tym samym niedostępność usług i niezadowolenie klienta. Jako partner w transformacji technologicznej minimalizujemy ryzyko braku dostępności infrastruktury IT. W ramach dostarczanych usług łączymy elastyczność chmury z wysokimi standardami bezpieczeństwa światowej klasy infrastruktury data center, która dodatkowo jest bardzo zrównoważona. To unikalna kombinacja na polskim i regionalnym rynku, która leży u podstaw naszej kooperacji z Grupą Cichy-Zasada – zwraca uwagę Wojciech Stramski, CEO Beyond.pl. GrupaCichy-Zasada jest kolejnąfirmą, która wybrała Beyond.pl na partnera w projekcie chmurowej transformacji. Aktualnie Beyond.pl współpracuje z ponad 500 klientami świadcząc usługi za zakresu wsparcia infrastruktury IT, w tym kolokacji, chmury w modelu publicznym, prywatnym i multi-cloud oraz rozwiązań hybrydowych.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 CZY PRZEMYSŁ MOTORYZACYJNY JEST NA DOBREJ DRODZE DO OSIĄGNIĘCIA CELÓW ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU? Zgodnie z najnowszym raportem Capgemini „Zrównoważony rozwój w motoryzacji: od ambicji do działania”, od 2019 r. poziom wdrożenia najważniejszych inicjatyw w zakresie zrównoważonego rozwoju poprawił się tylko nieznacznie, a w niektórych obszarach nawet się zmniejszył. Ostatnie wyzwania, takie jak ciągłe niedobory chipów i problemy z łańcuchem dostaw, zmusiły organizacje motoryzacyjne do zmiany priorytetów. Według raportu, dyrektywy takie jak Europejski Zielony Ład i Porozumienie Paryskie skłaniają przemysł motoryzacyjny do poszukiwania bardziej zrównoważonych rozwiązań, aby osiągnąć cele neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Zdecydowanawiększość (70%) przemysłu motoryzacyjnego koncentruje się na ogólnej redukcji emisji gazów cieplarnianych w swojej działalności. Dwie trzecie (64%) organizacji motoryzacyjnych spodziewa się poprawy w tym zakresie do 2040 r., a 57% wychodzi poza wymogi ESG, aby zrównoważony rozwój stał się ich kluczowym czynnikiem biznesowym. Jednak od 2018 r. przemysł motoryzacyjny ograniczył ogólne emisje gazów cieplarnianych (GHG) tylko o 5%. Oczekuje się, że do 2030 r. emisja zostanie zredukowana o kolejne 19%. Przy obecnym tempie organizacje motoryzacyjne nie są więc w stanie osiągnąć ogólnego celu zerowych emisji netto do 2050 r. w ramach Porozumienia Paryskiego. Raport udowadnia, że tylko niewielka grupa organizacji motoryzacyjnych (mniej niż 10%) jest na dobrej drodze do osiągnięcia zrównoważonego modelu funkcjonowania. Firmy z tej grupy spodziewają się zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 35% do 2030 r. (w porównaniu ze średnią przewidywaną redukcją 19% w całym przemyśle motoryzacyjnym). Jednocześnie oczekuje się, że ogólna efektywność operacyjna wyżej wymienionych firm poprawi się o 22% do 2026 r. (dla porównania – prognozuje się, że pozostałe organizacje w tym samym okresie popra-

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 wią efektywność zaledwie o 16%). Dzięki wprowadzaniu inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju, firmy te będą po prostu osiągać lepsze wyniki. Co więcej, badania wskazują, że w przypadku firm działających na rzecz klimatu, wzmacnia się ich wizerunek i marka pracodawcy. Dzięki temu poprawia się także atrakcyjność tych firm w oczach kandydatów do pracy. Wdrażanie inicjatyw poprawiło się tylko w wybranych obszarach Organizacje motoryzacyjne koncentrują się dziś na redukcji emisji, priorytet nadając tym inicjatywom, nad którymi mają bezpośrednią kontrolę – takim, jak m.in. produkcja i dekarbonizacja flot pojazdów. Raport wskazuje, że wdrażanie inicjatyw dotyczących zrównoważonego łańcucha dostaw wzrosło do 57% w 2022 r. z 42% w 2019 r. Ważne jest także wdrożenie inicjatyw opartych o gospodarkę o obiegu zamkniętym. Ten model produkcji i konsumpcji zakłada ponowne użycie, naprawę, odnawianie i recykling istniejących materiałów i produktów tak długo, jak to możliwe. Podczas, gdy 73% firm zgadza się, że model ten jest konieczny do osiągnięcia długoterminowych celów finansowych, to tylko 53% organizacji go stosuje. Wdrożenie takich metod jest o tyle istotne, że może wpłynąć np. na upowszechnienie się pojazdów elektrycznych, które są tu częścią rozwiązania. Tu niezwykle ważna staje się współpraca z producentami oryginalnego wyposażenia (OEM), którzy powinni coraz częściej opierać się o opisany wyżej model obiegu zamkniętego. Oznacza to, że po pierwsze, akumulatory do samochodów elektrycznych powinny mieć coraz dłuższą żywotność, a po drugie, powinny być budowane w systemie krążenia i ponownego wykorzystywania surowców. Mniej niż połowa (41%) ankietowanych dyrektorów zauważa, że ich organizacja prowadzi działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w celu zakończenia eksploatacji baterii dla samochodów elektrycznych. Pomimo rosnącej sprzedaży tych pojazdów, klienci niechętnie przechodzą na elektrykę ze względu na obawy związane z zasięgiem i kosztami ładowania, a łatwość dostępu do części zamiennych do silników spali-

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 nowych i opcje serwisowania są dla nich bardziej atrakcyjne. Rosnące koszty w całej sieci energetycznej, a także skomplikowane metody ładowania sprawiają, że postęp jeśli chodzi o przejście na pojazdy elektryczne nie idzie naprzód w oczekiwanym tempie. Brak zarządzania danymi spowalnia postępy Raport wskazuje, że ​słaba integracja kluczowych wskaźników wydajności zrównoważonego rozwoju z codziennymi działaniami i zarządzaniem spowalnia wdrożenia. 73% dyrektorów zgadza się, że stosowanie praktyk zrównoważonego rozwoju w ich codziennych działaniach wzrosło tylko nieznacznie lub pozostało takie samo w ciągu ostatnich 2-3 lat. Trudności w gromadzeniu, zarządzaniu i analizowaniu danych w tym zakresie są również jednym z największych wyzwań: tylko 12% dyrektorów obecnie twierdzi, że ich organizacja ma wdrożoną na pełną skalę platformę do mierzenia, monitorowania i raportowania inicjatyw zrównoważonego rozwoju. Odpowiedzialność w całej organizacji jest niezbędna do określenia celów i dzielenia się postępami w zakresie inicjatyw na rzecz klimatu. Ponieważ dla firm kluczowa jest dziś zgodność z wymogami ESG, dane z całego łańcucha dostaw muszą przejrzyste i zapewniać podstawę do planowania i realizacji działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. - Bardzo niewiele firm ma zasoby lub czas, aby przeprowadzać własne eksperymenty i opracowywać modele zarządzania danymi. Zakup i wdrożenie działającej koncepcji może skrócić czas i budżet rozwoju oraz uwolnić ich od niektórych obciążeń regulacyjnych, z którymi się borykają. Warto wówczas podejmować współpracę z takimi firmami, które w swoich celach mają również redukcję negatywnego wpływu na środowisko. Jak wskazują badania1 zrealizowane przez Capgemini, transformacja oparta na oprogramowaniu przyniesie znaczące korzyści dla producentów OEM z branży motoryzacyjnej w ciągu najbliższych pięciu lat, takie jak zwiększenie wydajności do 40% obniżenie kosztów o 37% i poprawa zadowolenia klientów o 23%. To z kolei uwolni zasoby pozwalające skupić się na implementacji rozwiązań zrównoważonego rozwoju – mówi Paweł Suszkiewicz, Delivery Manager w Capgemini Polska. Osadzanie zrównoważonego rozwoju w modelu biznesowym Ponieważ przepisy stają się coraz bardziej rygorystyczne, a oczekiwania konsumentów i społeczeństwa rosną, organizacje motoryzacyjne muszą realistycznie podchodzić do obecnego i przewidywanego poziomu inwestycji. Branża motoryzacyjna jest gotowa wkroczyć w kluczową dekadę, ponieważ przestawia swoje portfolio produktów z pojazdów ICE na pojazdy elektryczne. Chociaż wiodące organizacje dobrze pozycjonują się na tę zmianę, potrzebne jest bardziej holistyczne podejście, które obejmie nowe procesy, ludzi i planetę.

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 NAJLEPIEJ SPRZEDAJĄCY SIĘ PICKUP EUROPY OTRZYMUJE ODMIANĘ PLATINUM, A Z NIĄ NOWY MODEL FORDA RANGERA PODNOSI LUKSUS DO NIESPOTYKANYCH WCZEŚNIEJ STANDARDÓW • Nowa, topowa wersja Platinum w gamie lidera rynku pickupów, Forda Rangera, wyznacza nowy standard luksusu w jego segmencie • Wysokiej klasy wnętrze Rangera Platinum, zaawansowane systemy łączności i potężny nowy 3-litrowy turbodiesel Forda w układzie V6 zapewniają komfort z wyrafinowanymi osiągami i zdolnością do holowania sporej przyczepy • Na budzącego respekt, nowoczesnego Rangera Platinum będzie można złożyć zamówienie jeszcze w 2022 roku, a jego dostawy do klientów w Europie spodziewane są latem 2023 roku

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 Ford Pro zaprezentował właśnie pickupa Rangera Platinum o wyjątkowo bogatym wyposażeniu, który podnosi luksus w rodzinie Rangerów do nowych, wyższych standardów. Nowy Ranger Platinum dołącza do

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 ekscytującej gamy nowej generacji najlepiej sprzedającego się pickupa w Europie i staje na szczycie gamy samochodów terenowych. Ekskluzywne detale zewnętrzne i akcenty podkreślają tak charakterystyczny wygląd Rangera, zapraszającego do stylowej, nowoczesnej kabiny skórzaną tapicerką. Potężny 3-litrowy turbodiesel V6 o mocy 240 KM i układ napędowy opracowany specjalnie pod kątem wyrafinowanej jazdy składają się na płynne, swobodnie uzyskiwane osiągi, a wyjątkowo wysoki moment obrotowy pozwala na pewniejsze przewożenie ładunków i holowanie przyczepy o masie do 3500 kg. - Ford Ranger wyznaczył standardy osiągów, wszechstronności i możliwości w segmencie pickupów, a teraz wyznacza także standardy luksusu. Oszałamiający nowy wariant Platinum będzie odpowiadał klientom, którzy cenią wysoki komfort i najwyższej klasy technikę, kojarzoną z samochodami osobowymi, jednak potrzebują też wytrzymałości i wszechstronnych możliwości, które niezmiennie czynią Rangera liderem sprzedaży pickupów w Europie – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny, Ford Pro, Europe. Europejski system zamówień na Rangera Platinum zostanie niebawem otwarty. Produkcja tego samochodu ma się rozpocząć w marcu 2023 roku, a pierwsze dostawy do klientów planowane są latem. Najbardziej luksusowy Ranger stworzony przez Ford Pro Ranger Platinum jest dostępny wyłącznie w konfiguracji pięciomiejscowej z podwójną kabiną i jest napędzany 3-litrowym turbodieslem V6

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 Forda, występującym również w luksusowych SUV-ach i pickupie F-150 w Ameryce Północnej, wytwarzającym moc 240 KM i moment obrotowy 600 Nm. Moc przekazywana jest przez nowy, elektronicznie sterowany system stałego napędu na wszystkie koła, połączony z 10‑biegową automatyczną skrzynią biegów Forda z adaptacyjnym programem doboru przełożeń i z mocowaniami przeprojektowanymi w celu zmniejszenia hałasu i drgań. W rezultacie uzyskano dynamikę, wyrafinowaną pracę napędu i osiągi podnoszące pewność kierowcy, niezależnie od warunków jazdy oraz wysoką dopuszczalną masę holowanej przyczepy, wynoszącą 3500 kg. Mimo luksusu samochód oferuje również te same znakomite możliwości przewozu ładunków, co wszystkie wersje Rangera, w tym ładowność przekraczającą jedną tonę. Wygląd zewnętrzny Rangera Platinum opiera się na muskularnej i funkcjonalnej stylistyce rodziny pickupów Ranger, ale dodaje jej więcej wyrafinowania. Nowy model plasuje się powyżej bogato wyposażonej wersji Wildtrak, która stanowiła 60 procent sprzedaży poprzedniego modelu Rangera w Europie. Unikatowy przedni wlot powietrza i nowe chromowane wykończenie elementów zewnętrznych Rangera Platinum robią piorunujące wrażenie przy pierwszym spojrzeniu na jego nadwozie. Mocnym akcentem są też nowe 20-calowe, obrabiane mechanicznie obręcze kół z detalami o wysokim połysku w kolorze hebanu. Kolejne elementy wyposażenia premium, to miękkie zamykanie klapy skrzyni ładunkowej, przyciemniane szyby zapewniające prywatność i charakterystyczne światła do jazdy dziennej w matrycowych reflektorach LED. Standardowe relingi dachowe dodają samochodowi wyrazistości i praktyczności. W swoim wnętrzu Ranger Platinum łączy luksus kabiny wykończonej skórą z inteligentnymi rozwiązaniami technicznymi i zaawansowanymi systemami ułatwiającymi życie. Kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji fotele z perforowanej, pikowanej skóry premium ze stylowymi kontrastowymi przeszyciami, z 10-kierunkową elektryczną regulacją oraz funkcjami ogrzewania i chłodzenia. Naturalna, faktura ciemnego, niepowlekanego drewna klonowego stanowi uzupełnienie bogatego wzornictwa, a wysublimowane oświetlenie wpływa na relaksujący klimat w kabinie. Zaawansowany technicznie kokpit charakteryzują dwa 12-calowe ekrany. W pełni cyfrowy zestaw wskaźników zastępuje tradycyjne zegary znajdujące się wcześniej przed kierowcą, obok niego umieszczono pionowy ekran dotykowy, sterujący potężnym systemem informacji i rozrywki Ford SYNC 4A Ranger Platinum posiada w wyposażeniu standardowym ośmiogłośnikowy system audio B&O oraz indukcyjne ładowanie urządzeń mobilnych. Potężne możliwości łącznościowe zapewnia standardowy modem FordPass Connect, który dzięki aktualizacjom Ford Power-Up umożliwi w przyszłości bezprzewodowe podnoszenie wersji oprogramowania wielu

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 modułów, które z czasem będą ulepszać eksploatowany już samochód. Oprócz wszechstronnych zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, znanych z Rangera Wildtrak, seria Platinum dysponuje także aktywnym asystentem parkowania z funkcją wyjazdu z miejsca parkingowego, systemem informacji o obiektach w martwym polu lusterek z ostrzeganiem o ruchu poprzecznym i funkcjami wspomagania holowania przyczepy, systemem ostrzegania i zapobiegania opuszczeniu pasa ruchu oraz systemem kamer 360 stopni – wszystkie te funkcje wariant Platinum oferuje jako wyposażenie standardowe. Najbogatsza w historii gama pickupów Ranger Wersja Platinum wieńczy najbogatszą w historii gamę wariantów pickupów Ranger dostępnych w ofercie Ford Pro. Oprócz modeli nowej generacji, jak Raptor o wyjątkowych osiągach, Wildtrak i Limited, które już niebawem pojawią się w sprzedaży, europejscy klienci mogą również wybierać wytrzymałe Rangery XL i XLT, które charakteryzują się starannie dobranym wyposażeniem, dostosowanym do potrzeb użytkowników komercyjnych, firm budowlanych, służb leśnych, czy służb ratowniczych.

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 KRĘCI NAS RECYKLING - SADZENIE DRZEW DOBIEGA KONCA Koniec listopada, zamyka jesienną akcję sadzenia drzew, która była zwieńczeniem proekologicznej kampanii Oponeo.pl - „Kręci nas recykling”. Zgodnie z założeniami firma miała posadzić 1 sadzonkę za każde 4 zużyte opony oddane w ramach akcji w okresie między 21 marca a 22 kwietnia. Zaangażowanie uczestników przerosło oczekiwania organizatorów i zamiast planowanych 1500 młodych drzewek, udało się posadzić aż 2872 sztuki! Pierwsze 800 z nich trafiło do obszarów potrzebujących zalesienia w okresie wiosennym, teraz natomiast posadzono pozostałe 2072 sadzonki. Cały proces odbywał się w porozumieniu ze specjalistami, dlatego zadbano o kluczowe kwestie, takie jak choćby różnorodność gatunkowa. W ziemi znalazły się: dęby, buki, graby, sosny, brzozy czy jarzęby. Nasadzenia odbywały się w pięciu miejscowościach, które ucierpiały na skutek silnych wichur, jakie miały miejsce w ostatnich latach. Były to Racibórz, Ogrodzieniec, Gostynin, Kamienna Góra oraz Chojnice. W kontekście posadzonych drzew warto spojrzeć, co o całej akcji mó-

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 wią liczby, a te są naprawdę imponujące. Ze strony akcji (https:// www.oponeo.pl /kreci -nas -recykling) dowiadujemy się, że w ciągu jednego roku posadzone w ramach kampanii drzewa nie tylko pochłoną ok. 17 232 kg CO2, ale również wyprodukują tlen dla 1924 osób. Powierzchnia lasu zwiększyła się zaś o 3187,92 m2! Kręci Nas Recykling w pigułce Przypomnijmy, kampania „Kręci nas recykling” rozpoczęła się w pierwszym dniu wiosny tego roku i obejmowała szereg działań edukacyjnych dotyczących prawidłowej utylizacji zużytych opon oraz skutków wyrzucania ich w nieprzeznaczonych do tego miejscach. Jednym z elementów przedsięwzięcia było też 68 zorganizowanych akcji sprzątania terenów zielonych w całej Polsce. Odbywały się one we współpracy z lokalnymi działaczami, nauczycielami i uczniami, a także z różnego rodzaju organizacjami pozarządowymi. Łącznie wzięło w nich udział około 1000 wolontariuszy. W efekcie ze środowiska usunięto 31 ton śmieci. Sukces akcji i zaangażowanie w nią ludzi napawa optymizmem, a organizatorzy już myślą o jej kontynuacji w przyszłym roku.

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 ŚREDNI KOSZT NAPRAWY AUTA I NAJWIĘKSI PECHOWCY W BAZIE Eksperci z carVertical przeanalizowali dwa miliony swoich raportów o szkodach aut używanych. Zwrócili uwagę na wartość pieniężną tych szkód i wyliczyli średnie dla poszczególnych marek. Sprawdzili także,które marki i modele z bazy mają na swoim koncie najwięcej uszkodzeń, czyli m.in. wypadków, kolizji czy stłuczek. Nie jest tajemnicą, że ekskluzywne samochody naprawia się drożej niż popularne. Ale dość ciekawe wydaje się porównanie średnich cen. Najwyższą średnią wartość szkody w bazie carVertical ujawniły raporty takich marek jak Ferrari (94 149 €) i Lamborghini (64 608 €). Tymczasem średnia wartość szkody dla samochodów produkowanych przez Volkswagena to 3 539 €, a przez Toyotę 3 011 €. W badaniach ustalono również globalną średnią wartość szkody, która wynosi 3 574 €. To daje nam jakiś punkt odniesienia. Należy pamiętać, że wysoka średnia wartość szkody może być interpretowana na dwa sposoby. Albo oznacza, że naprawa jest droga sama w sobie, albo że typowe uszkodzenia dla danej marki były bardzo poważne. - Pod względem kosztów likwidacji szkód, incydenty z udziałem supersamochodów są na zupełnie innym poziomie. Nawet drobne zadrapanie może kosztować fortunę. Nic więc dziwnego, że Ferrari i Lamborghini znajdują się na szczycie naszej listy - Matas Buzelis, szef komunikacji w carVertical Tesla prawie dwa razy częściej niż Fiat! Eksperci carVertical przeszukali raporty pod kątem adnotacji o szkodach. Okazało się, że aż 74,3% sprawdzonych raportów historii Tesli miało taki wpis i załączony kosztorys. Za nią uplasowały się Hyundai (69,1%) i Subaru

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 (68,7%). Na przeciwległym biegunie znalazły się Renault (40,8%), Alfa Romeo (40%) i Fiat (39,5%). Takie statystyki można interpretować na wiele sposobów. Bardzo prawdopodobny jest fakt, że np. każde uszkodzenie Tesli kończy się wizytą w specjalistycznym serwisie i jest to skrupulatnie odnotowywane. A w przypadku Fiata - marki z najniższym wskaźnikiem procentowym w zestawieniu carVertical (39,5%) - można np. przyjąć, że użytkownicy likwidują szkody tańszym kosztem w małych warsztatach, nierzadko bez odszkodowania i śladu w dokumentacji. Ale to oczywiście tylko jedna z opcji.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 WARSZTAT NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE Narzędzia pneumatyczne stanowią doskonałą alternatywę dla elektrycznych, ale również są zdecydowanie bardziej efektywne: mają większą moc i mniejszą wagę. Pistolet do pompowania kół to urządzenie, które doskonale sprawdza się we wszelkiego rodzaju warsztatach, które specjalizują się w wulkanizacji kół oraz mechanice pojazdowej. Pistolety do pompowania kół to narzędzia specjalistyczne. Ich zadaniem jest umożliwienia łatwego uzupełnianie powietrza w ogumieniu i kontrolowanie jego ciśnienia, tak aby było one zgodne z wartościami zalecanymi przez producenta. • gumowa osłona zabezpiecza manometr przed przypadkowym uszkodzeniem mechanicznym • szczelnie osadzona szybka gwarantuje szczelność układu pomiarowego • duży manometr z czytelną podziałką, ułatwia odczytywanie wartości pomiarów • ergonomiczny zawór, pozwalający precyzyjne dawkowanie ilości pompowanego powietrza • dostarczana w zestawie szybkozłączka 1/4" • optymalnej długości, elastyczny wąż pozwala wydajnie pompować w trudnodostępnych miejscach • wyprofilowana rękojeść sprawia, że pistolet idealnie leży w dłoni, charakterystyczne żebrowania umożliwiają pewny chwyt nawet w grubych rękawicach warsztatowych. • kształt rękojeści spustowej eliminuje ryzyko przypadkowego przyciśnięcia dłoni. • budowa i parametry techniczne pozwalają na wykorzystanie pistoletu w serwisach wulkanizacyjnych i warsztatach mechanicznych. Pistolet do pompowania

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 WARSZTAT Pistolety do przedmuchiwania mogą być wykorzystywane do oczyszczania strumieniem sprężonego powietrza m.in zabrudzonych powierzchni przez wszelkiego rodzaju cząsteczki stałe oraz ciecze. Dzięki zastosowaniu dysz o rożnych rodzajach długości, możliwe jest używanie pistoletów w różnych trudno dostępnych miejscach. Pistolety lakiernicze to urządzenia, dzięki którym malowanie odbywa się szybciej, powłoka jest równiejsza, a samo nanoszenie farb nie wymaga dużego doświadczenia. Pistolet do mycia służy do oczyszczania za pomocą strumienia sprężonego powietrza i substancji czyszczącej. Dzięki wyposażeniu w zbiornik oraz długą dyszę, pistolet pozwala na czyszczenie nawet w trudno dostępnych miejscach. Tego typu pistolety są przydatne w wielu pracach, między innymi konserwacji, czyszczeniu czy pracach blacharskich. Pistolet do przedmuchiwania Pistolety lakiernicze Pistolet do mycia, ropowania

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 WARSZTAT Pistolety lakiernicze w przeciwieństwie do puszek z farbą w sprayu mają tę zaletę, że mogą być używane wielokrotnie, a dzięki podłączeniu do kompresora osiągają dużo większą wydajność. Obrazowo zasada działania pistoletu lakierniczego jest zbliżona działania klasycznego aerozolu. Z tą różnicą, że mamy do dyspozycji nieograniczony zasób powietrza, które pod ciśnieniem podawane jest z kompresora i wprawia w ruch powłokę lakierniczą znajdującą się w zbiorniku. Pod ciśnieniem wydostaje się ona przez specjalną dyszę. Dzięki jej specyficznej konstrukcji lakier jest rozpylany w postaci bardzo drobnych kropel. Na malowanej powłoce osadza się równomierna i cienka jego warstwa. Jak działa pistolet lakierniczy? Jak działa pistolet lakierniczy? Podstawowy podział funkcjonalny pistoletów lakierniczych obejmuje: Pistolet lakierniczy HP (wysokociśnieniowy) – najstarsza z dostępnych technologii lakierowania ciśnieniowego. Przez niewielki otwór wytryskiwana jest niewielka ilość lakieru pod dużym ciśnieniem tzw. miotła. Pistolety HP mają duże rozpylanie czynnika malarskiego, co powoduje znaczące zużycie jego zużycie. Pistolet lakierniczy HVLP (niskociśnieniowy) – posiada więcej otworów w dyszy od HP, dzięki czemu spada ciśnienie, ale rośnie ilość emitowanej na obiekt farby. Do zalet pistoletu HVLP zalicza się oszczędność farby, ale taki pistolet lakierniczy potrzebuje mocniejszego kompresora. Pistolet lakierniczy LVLP (niskociśnieniowy z niskim zużyciem materiału) – rodzaj pistoletu, który łączy w sobie zalety pistolu HP i HVLP tzn. pracują pod niskim ciśnieniem, przy małym zużyciu sprężonego powietrza oraz gwarantują niewielkie straty farby lakierniczej. Pistolet lakierniczy LVLP to najnowocześniejsze narzędzie dla lakiernika. Pistolet należy dobrać tak, aby była możliwa efektywna praca przy posiadanym komplecie sprężarka-zbiornik. Mniejsze zbiorniki w połączeniu z wydajnymi kompresorami pozwalają na zastosowanie pistoletu wysokociśnieniowego, natomiast do obsługi pistoletu typu HVLP potrzeba przede wszystkim bardzo pojemnego zbiornika.

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 WARSZTAT Różnicą, która w budowie pistoletów lakierniczych jest najwyraźniejsza, jest lokalizacja zbiornika na lakier. Może on być zainstalowany u dołu pistoletu lub na górze. Efektem zmiany lokalizacji zbiornika jest niewiele, ale za to dość istotnych zmian w funkcjonalności. Dolny czy górny zbiornik w pistolecie lakierniczym? Zbiornik dolny W technice niskociśnieniowej: Zbiornik górny W technice wysokociśnieniowej: • Przeważnie zbiornik o większej pojemności (do 1000 ml), nadający się do malowania dużych powierzchni • Konieczność użycia dużego ciśnienia (lakier należy „wypchnąć” ze zbiornika) • Przy dużych zbiornikach ułożenie dolne jest wygodniejsze lakiery bezbarwne: 1,3 – 1,5; bazy: 1,3 – 1,4; lakiery uniwersalne: 1,3 – 1,5; wypełniacze: 1,5 lub 1,7 lub 1,9; podkłady: 1,7 lub 1,9. • Zbiorniki mniejsze od dolnych, szczególnie polecane do malowania detali • Możliwość pracy z niższym ciemnieniem (lakier spływa w kierunku dyszy grawitacyjnie) • Mały zbiornik zamocowany na górze nie obniża ergonomii pistoletu lakiery bezbarwne: 1,2 – 1,4; bazy: 1,2 – 1,4; lakiery uniwersalne: 1,3 – 1,4; wypełniacze: 1,4 lub 1,6 lub 1,8 podkłady: 1,4 lub 1,6 W praktyce, aby odpowiednio dobrać dysze do konkretnego zadania, należy zapoznać się z charakterystyką wybranej powłoki lakierniczej. Większość produktów ma już przygotowane karty charakterystyki nanoszenia, w których producent precyzuje, jaką konfigurację powinien mieć sprzęt lakierniczy. Niedostosowanie się do tych wskazówek może prowadzić do uzyskania nieestetycznego efektu, a w skrajnych przypadkach również do uszkodzenia sprzętu. Jaką dyszę dobrać?

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 WARSZTAT Zalety węży spiralnych: • nie ulegają splątaniu • są elastyczne - wąż może być długotrwale rozciągnięty nie tracąc sprężystości • są odporne na załamania i inne uszkodzenia mechaniczne • charakteryzują się dużą wytrzymałością na ciśnienie, • nie tracą właściwości z biegiem lat (odporność na starzenie) Pistolet należy czyścić bezpośrednio po zakończeniu malowania, gdyż od tego zależy trwałość i sprawne działanie narzędzia. W pierwszej kolejności wylewamy farbę/lakier znajdującą się w zbiorniku. W jej miejsce wlewamy rozcieńczalnik -na ogół do 1/4 pojemności zbiornika. Rozpylamy rozcieńczalnik do chwili kiedy na zewnątrz pojawi się rozcieńczalnik w takiej formie, kolorze jak wlany wcześniej do zbiornika. W następnym kroku odkręcamy głowicę. Czyścimy ją pędzlem ze szczególnym uwzględnieniem dysz. Po oczyszczeniu wycieramy i osuszamy pistolet. Należy pamiętać aby jako rozcieńczalnika używać zawsze substancji odpowiedniej do rodzaju użytej wcześniej farby. Czyszcząc zatem pistolet po malowaniu farbami emulsyjnych lub innymi produktami na bazie wody - używamy wody. W pozostałych przypadkach używamy rozcieńczalników - takich jak zalecane przez producentów lakierów do ich rozcieńczania. Tego typu informacje zawarte są na opakowaniach farb i lakierów. Czyszczenie Przewody pneumatyczne Przewody pneumatyczne są powszechnie stosowane w instalacjach i układach pneumatycznych do podłączania ich elementów sterujących i wykonawczych oraz do przesyłania sprężonego powietrza (lub innych gazowych mediów roboczych). Do łączenia przewodów pneumatycznych stosowane są elementy złączne gwintowane wtykowe lub skręcane. W zależności od stopnia skomplikowaniaukładu i sposobuprowadzenia instalacji przyłączeniowej stosuje się przewody pneumatyczne elastyczne lub sztywne. Wąż spiralny poliuretanowy umożliwia szybkie podłączenie urządzeń pneumatycznych: sprężarek, pistoletów do malowania , pistoletów do pompowania, pistoletów do piaskowania, zginarko - dziurkarek, wyrzynarek, nitownic pneumatycznych, młotków pneumatycznych, kluczy pneumatycznych, szlifierek pneumatycznych, wiertarek, polerek i wielu innych narzędzi wykorzystujących sprężone powietrze.

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 NOWOŚCI STELLANTIS I TOMTOM Z NOWĄ, GLOBALNĄ UMOWĄ NA DOSTARCZANIE DANYCH NAWIGACYJNYCH Informacje o TomTom: Miliardy punktów danych. Miliony źródeł. Setki społeczności. Jesteśmy twórcą map, który łączy to wszystko, aby stworzyć najbardziej inteligentną mapę świata. Dostarczamy dane lokalizacyjne i technologię kierowcom, producentom samochodów, firmom i deweloperom. Nasze gotowe do zastosowania mapy, routing, dane o ruchu TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił dziś, że otrzymał nową, globalną umowę na dostarczanie swoich map, oprogramowania nawigacyjnego i usług connected, takich jak informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, do STLA SmartCockpit, platformy cyfrowego kokpitu nowej generacji firmy Stellantis, która pojawi się w 2024 roku. Ponadto istniejące platformy Stellantis będą nadal zasilane rozwiązaniami nawigacyjnymi firmy TomTom. drogowym w czasie rzeczywistym, interfejsy API i zestawy SDK umożliwiają marzycielom i wykonawcom kształtowanie przyszłości mobilności. Siedziba główna TomTom znajduje się w Amsterdamie. Firma zatrudnia 4 000 pracowników z różnych krajów. Od ponad 30 lat TomTom pomaga ludziom odnaleźć swoją drogę w świecie.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=