e-Auto Service Manager 3/2022

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - KOBIETY SIŁĄ BRANŻY - WYDECHOWE TRIO HELLA - ZA CHWILĘ ZMIANA NA LETNIE e-AUTOSERVICE Nr 03/2022

NOWOŚĆ mega macs X Innowacyjne rozwiązanie diagnostyczne - zawsze indywidualne, zawsze elastyczne

PULS BRANŻY 4 ZIMOWE WYJAZDY SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM 8 LAMPA OSTRZEGAWCZA HELLA SOS 360° 12 FORD W USA ROZPOCZYNA 2022 ROK Z REKORDOWĄ DYNAMIKĄ SPRZEDAŻY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH I SUV-ÓW 16 FAURECIA I HELLA OGŁASZAJĄ NAZWĘ - FORVIA 18 PIONIERSKIE CENTRUM AKUMULATORÓW SEAT 21 KOBIETY SIŁĄ BRANŻY MOTORYZACYJNEJ WARSZTAT 24 GAMA CZUJNIKÓW UKŁADU WYDECHOWEGO OD HELLA 28 ZA CHWILĘ ZMIANA NA LETNIE NOWOŚCI 32 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - KOBIETY SIŁĄ BRANŻY - WYDECHOWE TRIO HELLA - ZA CHWILĘ ZMIANA NA LETNIE e-AUTOSERVICE Nr03/2022

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 ZIMOWE WYJAZDY SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM Z badań EV Klub Polska, realizowanych we współpracy z marką Volkswagen i InsightOut Lab, wynika, że zima nie wpływa na częstotliwość użytkowania z samochodów elektrycznych. 83% ankietowanych korzysta z „elektryków” z podobną intensywnością bez względu na porę roku. Natomiast kolejne 5% deklaruje, że zimą jeździ nawet częściej niż w innych porach roku. Potencjał zeroemisyjnych samochodów postanowiła sprawdzić również Norweska Federacja Samochodowa (NAF). W tym celu przeprowadziła test realnego zasięgu 21 pojazdów zeroemisyjnych. Dla uwiarygodnienia wyników wybrane samochody były badane dwukrotnie - nie tylko zimą, ale i latem, co pozwoliło wykazać wpływ temperatury zewnętrznej na wydajność akumulatorów trakcyjnych. Okazało się, że spośród wszystkich e-pojazdów tylko trzem nie udało się osiągnąć katalogowych parametrów. Różnice względem wartości deklarowanych były W ciągu niecałej dekady średni zasięg samochodów elektrycznych wzrósł z ok. 100 km do ponad 400 km na jednym ładowaniu. Na rynku są już dostępne modele zeroemisyjne mogące przejechać nawet 700 km. Równolegle od 2019 r. w Polsce przybyło prawie 2 tys. punktów ładowania. W rezultacie dłuższe podróże pojazdami elektrycznymi nie stanowią już wyzwania. Również zimą. Widok EV w narciarskich kurortach już nikogo nie dziwi. Można to było zaobserwować również w polskich górach podczas tegorocznych ferii. „Elektrykom” nie straszne długie dystanse ani ujemne temperatury. jednak niewielkie - sięgały kilkunastu kilometrów. Pozostałe samochody w stawce przekroczyły wartości wskazane w oficjalnych danych producentów. Rekordziści – z zakładanymi zasięgami na poziomie 450-480 km – przejechali na jednym ładowaniu ponad 500 km1. – Równolegle do coraz większych zasięgów, samochody elektryczne obecnej generacji zapewniają coraz wyższe moce ładowania. Obecnie ok. 60% modeli zeroemisyjnych oferowanych na rynku pozwala na uzupełnianie energii z mocą powyżej 50 kW. Jeszcze w 2019 r. taką możliwość zapewniało jedynie 15% BEV dostępnych w sprzedaży w Polsce. Ładowanie z wysoką mocą znacznie skraca czas podróży samochodami elektrycznymi na dalszych trasach – mówi Albert Kania z PSPA. Coraz więcej ładowarek Wzrost mniejszy od spodziewanego odnotowano w sektorze ogólnodostępnej infrastruktury ładowania.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3784 punkty). 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Łącznie w 2021 r. oddano do użytku 568 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z czego ponad 1/5 – 119 – w samym grudniu. Od 2019 r. sieć ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce powiększyła się o prawie 2 tys. punktów. – Typowe zasięgi pojazdów elektrycznych wynoszą obecnie od 300 do 500 km na jednym ładowaniu, dlatego kierowcy śmielej podróżują na dalsze odległości. Pomagają im w tym punkty uzupełniania energii lokowane w strategicznych miejscach, zarówno w miastach, jak i na trasach. We wszystkich tych miejscach możliwe jest ładowanie jednocześnie dwóch lub trzech samochodów elektrycznych. Każda z ładowarek oferuje złącze prądu stałego DC (poprzez złącze CHAdeMO lub CCS-Combo) i jednego prądu przemiennego AC (za pośrednictwem złącza typu 2). Największym dostawcą usługi ładowania w Polsce jest GreenWay, oferując 356 publicznych ładowarek. Wśród nich są już takie, które dostarczają nawet 150 kW mocy – mówi Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska. Szybkie ładowanie Samochód elektryczny wyposażony w akumulator o pojemności 55-60 kWh pozwala średnio na pokonanie dystansu na poziomie 400 km.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 To sporo, zważywszy, że w czasie takiej podróży i tak powinniśmy robić przerwy. Badacze z Instytutu Transportu Samochodowego zwracają uwagę, by planować odpoczynek co 2-3 godziny jazdy, nawet jeśli kierowca nie odczuwa zmęczenia. Kilkudziesięciominutowy postój będzie doskonałym momentem na uzupełnienie energii także w aucie. Ładowanie akumulatora od 25% do 80% za pomocą prądu stałego o mocy 100 kW zajmuje ok. 30 minut. To mniej więcej tyle, ile potrzebujemy na zjedzenie obiadu i wypicie kawy podczas postoju na trasie. Przyjazna elektromobilność Przed wyjazdem w daleką trasę, bez względu na destynację, warto zaplanować podróż z uwzględnieniem punktów ładowania. Tu z pomocą przychodzą ogólnodostępne i cyfrowe mapy takie jak np. Plugshare.com, Chargemap.com oraz te, przygotowane przez operatorów ładowania i producentów pojazdów. Koncerny motoryzacyjne wyposażają modele elektryczne w specjalne oprogramowanie, podpowiadające, gdzie na wytyczonej trasie najwygodniej będzie naładować samochód i ruszyć w dalszą podróż. – Odpowiednie zaplanowanie dalszej podróży ułatwi również wizyta na stronie www.elektromobilni.pl/stacje -ladowania. Znajduje się tam m.in. funkcjonalna i stale aktualizowana mapa ładowarek w całej Polsce, która dodatkowo zawiera specjalne filtry informujące o typie złącz, minimal-

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, Arval, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów. Dowiedz się więcej: www.elektromobilni.pl nej mocy, operatorze oraz zasilania stacji „zieloną” energią z OZE –mówi Albert Kania z PSPA. W góry? Jeśli kierowca pojazdu elektrycznego podczas ferii obiera za cel podróży góry, nie powinien zapominać o wyposażeniu samochodu w zimowe opony. Ogumienie dobrane do pory roku to gwarancja bezpiecznej podróży. W przypadku samochodów elektrycznych, legitymujących się przeważnie wysoką mocą i maksymalnym momentem obrotowym dostępnym już na starcie, ten parametr nabiera szczególnego znaczenia. – Dynamiczne przyspieszenie, które jest jedną z wizytówek samochodów elektrycznych, opcjonalny napęd na cztery koła czy nawet najlepsze opony zimowe na nic się zdadzą na krętej, śliskiej czy zaśnieżonej górskiej drodze. Dlatego dodatkowym akcesorium, które poprawi trakcję naszego auta i które warto ze sobą zabrać w góry są łańcuchy na koła. To pozycja obowiązkowa na tzw. „check” liście – mówi Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska. Wyjeżdżając w góry, musimy pamiętać, że na wyposażeniu samochodu powinny się także znaleźć: skrobaczka do szyb, zimowy płyn do szyb, latarka i zapasowe do niej baterie, szczotka do odśnieżania, ewentualnie także piasek do podsypania kół, które tracą trakcję. Warto mieć też ze sobą naładowany telefon, by w sytuacji zagrożenia wezwać służby ratunkowe. Co więcej nie musimy się już martwić o brak stacji ładowania. W Polsce infrastruktura rozwinęła się na tyle, że za kierownicą samochodu elektrycznego jesteśmy w stanie dojechać w większość zakątków kraju.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 LAMPA OSTRZEGAWCZA HELLA SOS 360° W przypadku awarii na drodze najwyższym priorytetem jest zabezpieczenie miejsca zdarzenia. W tym celu w wielu krajach wymagane jest stosowanie trójkąta ostrzegawczego. Jednak, dopóki trójkąt ostrzegawczy nie zostanie ustawiony, pojazd pozostaje niezabezpieczony - stanowi zagrożenie dla wszystkich użytkowników dróg, którego nie należy lekceważyć, zwłaszcza w ciemności. Aby zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym, firma • Łatwa w montażu lampa ostrzegawcza z aktywacją magnetyczną • Uniwersalne zastosowanie: jako latarka, lampa robocza, lampa ostrzegawcza KOMPAKTOWA LAMPA BEZPIECZEŃSTWA DO UNIWERSALNEGO ZASTOSOWANIA Nr Katalogowy: 2XW 359 001-001

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 HELLA, specjalista od oświetlenia i elektroniki, wprowadza na rynek nową kompaktową lampę ostrzegawczą LED SOS 360°. Kierowcy samochodów mogą umieścić tę lampę na dachu pojazdu, korzystając z magnetycznego mocowania, aby ją bezpiecznie zamocować. W ten sposób miejsce wypadku jest błyskawicznie zabezpieczone. HELLA SOS 360° z racji swoich małych wymiarów zmieści się w każdym schowku, dzięki czemu jest zawsze pod ręką. Gdy lampa ostrzegawcza dotknie metalowej powierzchni to zostanie automatycznie aktywowana magnetycznie. Można ją również włączyć ręcznie. Wysokowydajne diody LED umożliwiają generowanie wszechstronnego sygnału ostrzegawczego, który jest widoczny z odległości nawet 1 kilometra. Dzięki temu inni użytkownicy dróg mogą zostać we właściwym czasie ostrzeżeni. Co więcej, kierowcy samochodów mogą używać jej również do ustawienia jasnego, białego światła ciągłego, które służy jako latarka lub światło robocze. Jest to bardzo praktyczne, jeśli praca musi być wykonywana w komorze silnika. W takim przypadku lampę można przymocować do otwartej maski za pomocą jej magnetycznego mocowania. Lampa ostrzegawcza posiada atest CE i działa na standardową baterię 9 V, która nie jest dołączona do produktu. Odporna na uderzenia kopuła świetlna z poliwęglanu jest odporna na temperatury w zakresie od -20°C do +60°C.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 Specyfikacjatechniczna: Nat enie ęż wiatła ś Min. 25 cd 40 cd - 80 cd Czstotliwo ę ść migania 0,8 – 2Hz Pobórmocy 9 x 1 W (żółte), 18 x 0,5 W (białe) ródłozasilania Ź Bateria 9 V 6LR61 550 mAh (nie jest w zestawie) Funkcje owietleniowe ś Światło ostrzegawcze (żółte); światło robocze (białe) ródło wiatła Ź ś 9 x LED (żółte), 18 x LED (białe) Materiał Srebrna obudowa i przezroczysty klosz (poliwęglan odporny na uderzenia) Masa 125 g Zakres temperatur -20 do +60°C Stopie ochrony ń IP 54 Homologacja CE Mocowanie Aktywacja magnetyczna Zastosowanie Samochody, motocykle (tylko w warunkach stacjonarnych) Rysunektechniczny:

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 Nr katalogowy: 2XW 359 001-001 W RAZIE AWARII: PO PROSTU BEZPIECZNIE, PO PROSTU PRAKTYCZNIE!

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 FORD W USA ROZPOCZYNA 2022 ROK Z REKORDOWĄ DYNAMIKĄ SPRZEDAŻY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH I SUV-ÓW W styczniu br. Ford ustanowił rekord zarówno pod względem liczby zamówień detalicznych na nowe samochody, jak i ich realizacji. W minionym miesiącu przyjęto ponad 90 000 zamówień na nowe auta – aż o 71 000 więcej niż w styczniu ub.r. i o 20 000 więcej niż w grudniu ub.r. Samochody sprzedają się przy tym w rekordowym tempie - 37 procent sprzedaży detalicznej Forda stanowiły w minionym miesiącu zamówienia złożone wcześniej. •Sprzedaż samochodów zelektryfikowanych wrosła niemal czterokrotnie w porównaniu ze wzrostem całego segmentu. •W styczniu dostarczono 40-milionowy egzemplarz modelu serii F, począwszy od 1948 roku. •Zamówienia detaliczne na nowe auta osiągnęły w styczniu nowy rekord – 90 000 sztuk. Dzięki nowym modelom sprzedaż Forda wzrosła o 1,4 procent, podczas gdy cały rynek skurczył się o 9,0 procent. W styczniu udział Forda i Lincolna wyniósł w sumie 13,9 procent – ​o 1,3 procent więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Poprzedni miesiąc okazał się rekordowy pod względem sprzedaży aut zelektryfikowanych. W styczniu popyt na nie rósł prawie cztery razy szybciej niż ogólna sprzedaż w tym segmencie.

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 Przy łącznej liczbie 13 169 sprzedanych egzemplarzy popyt na zelektryfikowane samochody Forda wzrósł o 167,2 procent. Zwiększył się także ich udział w segmencie o 5,0 procent – do 10,9 procent. Dodatkowego rozmachu sprzedaży na początku roku nadało ponad 300 małych, średnich i dużych klientów biznesowych, którzy złożyli zamówienia na 10 000 elektrycznych samochodów dostawczych E-Transit,

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 w tym Walmart czekający na dostawę 1 100 E-Transitów. Ford Pro, lider innowacyjnych technologii i samochodów dostawczych, oferuje pełną gamę aut i rozwiązań cyfrowych przydatnych w prowadzeniu firmy. Transit, najlepiej sprzedający się van w Ameryce, może pochwalić się liczbą 10 000 zamówień na nową elektryczną wersję tego modelu, czyli E-Transit. Marka Ford od 43 lat jest liderem rynku samochodów dostawczych. Od teraz dzięki Ford Pro Intelligence – platformie opartej na chmurze – klienci mają łatwy dostęp do pakietu usług cyfrowych pomocnych w obsłudze floty samochodów. Pick-upy Forda – modele serii F, Ranger i Maverick – osiągnęły łączną sprzedaż 62 293 egzemplarzy, co oznacza, że przewyższyły w styczniu sprzedaż całej linii pick-upów GM. W ubiegłym miesiącu sprzedaż modeli serii F wyniosła 50 543 egzemplarzy, zaś udział w rynku wzrósł o 0,5 procenta w porównaniu do poprzedniego roku. Modele serii F rozpoczynają rok jako najlepiej sprzedające się pick-upy w Ameryce. Ubiegły miesiąc przyniósł sprzedaż 40-milionowego pick-upa serii F, począwszy od 1948 roku. Sprzedaż nowego Forda Mavericka wyniosła 6 513 egzemplarzy, z czego 3 549 stanowiły hybrydy. Ogólnie sprzedaż pick-upów marki Ford wzrosła o 1,5 procent. Sprzedaż SUV-ów marki Ford wyniosła w styczniu 60 382 egzemplarze i wzrosła o 12,0 procent w stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku, ​co zapewniło Fordowi rekor-

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 dowy początek roku. Nowe modele – Bronco, Bronco Sport i Mustang Mach-E – to dodatkowe 16 692 samochody sprzedane w tym segmencie. Popyt na model Escape odnotował wzrost o aż 17,2 procent w stosunku do sprzedaży w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Rodzina modeli Mustang – coupé i elektryczny Mach-E – osiągnęła sprzedaż na poziomie 8 041 egzemplarzy, czyli o 76,3 procent więcej niż w styczniu ubiegłego roku. Mustanga Mach-E sprzedano 2 370 egzemplarzy, przy czym u dilerów samochody nie czekały na klientów dłużej niż 14 dni. Udział w sprzedaży wersji GT wyniósł 27,3 procent. Mustang Mach -E rozpoczął rok jako drugi – po Tesli Model-Y – najpopularniejszy elektryczny SUV na rynku. Rodzina modeli Bronco, do której zaliczają się Bronco i Bronco Sport, odnotowała wzrost sprzedaży o aż 77,9 procent. Dzięki tym modelom Ford może pochwalić się rekordowym odsetkiem SUV-ów wyposażonych w napęd na cztery koła. W styczniu 76,7 procent sprzedanych SUV-ów marki Ford miało taki rodzaj układu przeniesienia napędu – o 20,7 procent więcej niż w styczniu zeszłego roku. W 2021 roku Ford odnotował stały wzrost liczby użytkowników aplikacji Ford Pass. W sumie (razem z użytkownikami aplikacji Lincoln Way) było ich w USA na koniec roku prawie 8 milionów.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 FAURECIA I HELLA OGŁASZAJĄ NAZWĘ SIÓDMEGO NAJWIĘKSZEGO NA ŚWIECIE DOSTAWCY CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH – FORVIA Patrząc w przyszłość i nieustannie angażując się w transformację mobilności na drogach, FORVIA to ruch i niezbędna zwinność, jak również zaangażowanie, pewność i działania nowo połączonej Grupy. FORVIA daje wyjątkowe możliwości do rozwoju i czerpania korzyści ze strategicznych kierunków przekształcających przemysł motoryzacyjny. Jej wizja przyszłości opiera się na czterech filarach: bezpieczeńFaurecia i HELLA z wielką przyjemnością ogłaszają nazwę nowo połączonej Grupy FORVIA, utworzonej po pomyślnym zakończeniu przejęcia pakietu kontrolnego akcji HELLA przez Faurecię 31 stycznia 2022 r. stwie, zrównoważonym rozwoju, zaawansowanych rozwiązaniach i doświadczeniach dostosowanych do potrzeb klienta. Jesteśmy FORVIA! Nowa nazwa odzwierciedla podstawowe elementy naszych marek Faurecii i HELLI, a także oddaje ich wspólny cel - inspiruje mobilność. Grupa reprezentuje 150 000 utalentowanych osób w ponad 40 krajach zainspirowanych jedną wizją, mówiących jednym gło-

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 sem i pracujących jako jeden zespół. Jako FORVIA kształtujemy bezpieczną, zrównoważoną, zaawansowaną i dostosowaną do potrzeb mobilność dla dzisiejszych i przyszłych pokoleń. – oświadcza Patrick Koller, Dyrektor Generalny firmy Faurecia. FORVIA doskonale oddaje ścisłą współpracę Faurecii i HELLI. Nazwa ta ucieleśnia najważniejsze aspekty, które zawsze wyróżniały obie firmy takie jak: dynamizm, wizja, pasja, orientacja na rozwiązania, bliskość z klientem i duch wspólnoty. JednocześnieFORVIAjestwyraźnymsygnałem nowego startu we wspólną przyszłość. – dodaje Rolf Breidenbach, Dyrektor Generalny firmy HELLA.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 POWSTAŁO PIONIERSKIE CENTRUM AKUMULATORÓW SEAT S.A. SEAT S.A. zainaugurował działalność Centrum Testowego Energii (Test Center Energy – TCE). To pionierski ośrodek badań i rozwoju akumulatorów dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Centrum Testowe Energii SEAT S.A. dysponuje mocą testową 1,3 MW, co odpowiada zużyciu energii przez 350 gospodarstw domowych. Dzięki niemu, Hiszpania ma stać się głównym ośrodkiem mobilności elektrycznej w Europie. Ten nowatorski obiekt znajdujący się na południu Europy wykorzystuje się do rozwoju systemów energetycznych pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Akumulatory są poddawane w nim średnio ponad 17 500 godzinom testów, aby zapewnić im wydajność podczas całego cyklu ich zużycia. Powstanie zakładu stanowi kolejny kroki firmy we wsparciu rozwoju elektryfikacji w Hiszpanii. Celem jest przekształcenie tego kraju w wiodące centrum mobilności elektrycznej w Europie.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 Do 6 000 analiz akumulatorów rocznie Centrum Testowe Energii ma możliwość wykonania do 6 000 kompleksowych testów systemów wysokiego napięcia w ciągu roku. Wśród badanych parametrów znajduje się poziom baterii, ich bezpieczeństwo oraz stan obciążenia. - To centrum pozwala nam wyznaczać standardy w rozwoju narzędzi dla zrównoważonej mobilności – mówi Josep Bons, szef działu inżynierii elektrycznej i elektronicznej w SEAT S.A. Na powierzchni 1 500 m2 opracowywane i poddawane testom jest działanie układów napędowych pojazdów elektrycznych i hybrydowych dla marek CUPRA, SEAT i SEAT MO, a także innych z Grupy Volkswagen. Dzięki takiemu trybowi pracy ośrodek działa bez przerwy, 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Jego zdolność badawcza wynosi 1,3 MW i jest równa pracy 350 gospodarstw domowych przy zachowaniu ich pełnej mocy. - 1,3 megawata mocy testowej to wartość, którą zużyłoby 350 gospodarstw domowych przy jednoczesnym podłączeniu wszystkich urządzeń w domu lub ponad 100 000 telefonów komórkowych ładujących się jednocześnie – wyjaśnia Francesc Sabaté, dyrektor Centrum. W budynku znajduje się 5 stanowisk badawczych wraz z 5 komorami klimatycznymi. Pozwalają one na symulację każdego rodzaju sytuacji, w jakich może znaleźć się akumulator. Testowane są one podczas próby szybkiej i wolnej jazdy, przy różnych kątach nachylenia lub nawierzchniach dróg, a także w skrajnych warunkach pogodowych.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 - W ten sposób poddajemy baterie ciężkim próbom. Pozwala nam to zagwarantować ich doskonałe działanie w każdej sytuacji, przez cały okres ich eksploatacji – stwierdza Sabaté. Akumulatory sprawdzane w maksymalnych temperaturach W komorach klimatycznych akumulatory są wystawiane na działanie ekstremalnych temperatur, które mogą różnić się nawet o 80°C. Każda z baterii jest testowana przez średnio 17 500 godzin. - Nasze pojazdy hybrydowe i elektryczne są sprzedawane na całym świecie. Dzięki przeprowadzonym testom sprawdzamy, czy baterie będą działać bez zarzutu zarówno w gorących regionach, jak np. Meksyk, jak i w zimnych krajach, takich jak Szwecja, gdzie zimą temperatury spadają znacznie poniżej zera – dodaje Sabaté. Obecnie uwaga skierowana jest na akumulatory platform MEB (elektryczne) i MQB (hybrydowe) oraz różne ładowarki stosowane w pojazdach zelektryfikowanych. Akumulatory są badane nie tylko samodzielnie, ale również po ich zintegrowaniu z pojazdem. Przedsięwzięcia zgodne ze strategią SEAT S.A. Marka SEAT mocno angażuje się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Nowoczesny ośrodek uzyskał certyfikat LEED®, potwierdzający, że budynek jest wiodącym obiektem w zakresie efektywności energetycznej i zrównoważonego projektowania. 120 paneli słonecznych zamontowanych na dachu centrum pozwala zaoszczędzić 39t CO2 miesięcznie. Ponadto, temperatura wewnątrz budynku ma zdolność do samoregulacji dzięki 95 dynamicznym żaluzjom na fasadzie, które poruszają się tak, aby efektywnie wykorzystać światło zewnętrzne.

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 KOBIETY SIŁĄ BRANŻY MOTORYZACYJNEJ Zwiększanie roli i odpowiedzialności w ramach całej organizacji oraz szansa na rozwijanie umiejętności w licznych obszarach to tylko niektóre możliwości, jakie Faurecia oferuje zatrudnionym kobietom. Panie od lat są silnym filarem firmy i odgrywają w niej ważną rolę – zdobywają liczne nagrody, budują swoje doświadczenie oraz poszerzają wiedzę. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, Faurecia od 2019 roku wdraża w Polsce założenia międzynarodowego programu Gender Diversity, który jest wsparciem dla kobiet i wyrazem tego, że branża automotive jest odpowiednim miejscem pracy również dla nich. Mimo utartego przekonania, że branża motoryzacyjna dedykowana jest mężczyznom to pozostaje otwarta dla kobiet. Zróżnicowanie zespołu pozwala nam osiągnąć satysfakcjonujące wyniki, a prowadzenie go jest motywujące dla każdej z płci, co przekłada się na jego wydajność. Kobiety, które są w naszych szeregach wykazują się dużą motywacją do pracy, podkreślając na każdym kroku swoje zaangażowanie. – wyjaśnia Leszek Martowski, Complete Seat Manager w Faurecii w Grójcu. Motoryzacja według stereotypu nie jest pierwszym segmentem rynku, w którym kobiety poszukują zatrudnienia. Dzięki Faurecii to przekonanie odchodzi w zapomnienie. Lider branży automotive z sukcesem przełamuje tabu męskiego świata motoryzacji. Firma wdrożyła program rozwoju skierowany do kobiet i razem z całym zespołem obchodzi Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce. Motoryzacja to nie tylko męski świat Współcześnie branża motoryzacyjna stoi przed wieloma wyzwaniami i stara się podąża za światowymi trendami. Jednym z nich jest diversity & inclusion, które pozostanie z nami na dłużej i odnosi się również do Faurecii. Program Gender Diversity, na którym skupia się firma, obejmuje kobiety zajmujące stanowiska managerskie i specjalistyczne oraz te, które dzięki swoim umiejętnościom, doświadczeniu oraz zaangażowaniu, przygotowywane są do objęcia wysokich stanowisk w firmie. W ramach programu Faurecia stawia na rozwój kompetencji. Firma uruchomiła m.in. mentoring, szkolenia z autoprezentacji czy umiejętności liderskich. - Faurecia ma wiele do zaoferowania i może pomóc nam obrać odpowiednią ścieżkę kariery. Nasza kadra

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 zarządzająca jest otwarta na rozwój kompetencji pracowników, dlatego wewnątrz organizacji prowadzone są liczne szkolenia i warsztaty, które doskonalą nasze umiejętności. – Barbara Jakubowska, Młodsza planistka produkcji. W Faurecii w Polsce zatrudnionych jest ponad 6 000 osób w 9 zakładach oraz 2 Centrach Badawczo-Rozwojowy z czego aż 40 proc. załogi stanowią właśnie kobiety, a we wszystkich zakładach w Faurecii, blisko 400 Pań obejmuje stanowiska managerskie. Dla firmy niezwykle ważne jest otoczenie opieką zatrudnionych Pań i zachęcenie innych kobiet do wkraczania na rynek samochodowy. - Korporacje powinny być otwarte na pracowników i z góry nie narzucać podziałów ze względu na płeć. Kobiety znakomicie radzą sobie na każdym polu. Branża motoryzacyjna chętnie zatrudnia Panie z wykształceniem wyższym, technicznym i inżynieryjnym, które w niczym nie ustępują Panom, a wręcz mają większą cierpliwość do wyjaśniania i tłumaczenia pewnych kwestii. Jest to wartość, którą do firmy wprowadzają kobiety.  – Urszula Maurice, Lider zespołu planistów. Silna strona nauki W dziale R&D w Grójcu zatrudnionych jest łącznie 78 kobiet. To dużo jak na dział, w którym pracują przede wszystkim inżynierowie. Kobiety wnoszą do zespołu pewną innowacyjność. Nie boją się zmian, gdyż potrafią przewidywać różne scenariusze i zawsze mają plan B. W otoczeniu zdominowanym przez mężczyzn wyróżniają je przede wszystkim zdolności manualne, wysokie poczucie estetyki i poziom zorganizowania. Zawsze starają się wykazać profesjonalizmem, pracowitością i precyzją. Te umiejętności doskonale wpisują się w pracę w R&D, gdzie kobiety biorą udział w różnych analizach oraz procesach walidacyjnych, a firma polega na ich ekspertyzie i opinii. - W tym roku mija 4 lata, odkąd jestem w Faurecii. Trafiłam tu od razu po ukończeniu uczelni wyższej, na której studiowałam mechanikę i budowę maszyn, dlatego praca w automotive była dla mnie naturalną koleją rzeczy. Cieszę się, że pracuje w Faurecii. Firmie, która stawia na różnorodność, sprawiedliwość i równość w miejscu pracy. – Natalia Polar, Młodszy Lider Projektowania. - Praca w branży motoryzacyjnej daje mi dużo satysfakcji i radości. Jest przede wszystkim inspirująca, ponieważ produkty, które robimy będą stosowane w przyszłości. Jako magister, inżynier, elektryk uznaje pojazdy użytkowe za bardzo interesujące produkty, zwłaszcza że rozwijają się one intensywnie pod względem elektryki i elektroniki, dlatego staram się stale dokształcać i być na bieżąco. Lubię swoją pracę, w której pracodawca stawia na rozwój swoich pracowników. – Magdalena Koprowska, Inżynier Elektryk. - W Faurecii najbardziej cenię to, że od przeszło 5 lat, doświadczam w niej nowych, niełatwych wyzwań, przez co jest ona dla mnie niezwykle fascynująca. Ta różnorodność zadań, która pojawia się w mojej

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 codziennej pracy powoduje, że stale poszerzam swoją wiedzę na wielu płaszczyznach. – Klaudia Bojemska, Młodsza planistka produkcji. Różnorodność daje więcej możliwości Różnorodność wprowadzona w Faurecii pozwala analizować sytuacje z wielu odmiennych perspektyw, co wzbogaca spojrzenie na biznes i zapewnia elastyczność we wprowadzaniu nowoczesnych zmian. Organizacja rozwija potencjał wszystkich pracowników i koncentruje się na kobietach, które mogą znaleźć tam nie tylko zatrudnienie na bardzo dobrych warunkach, ale także doskonalić swoje umiejętności. W przypadku Faurecii wdrażanie założeń D&I pozwala zadowolić obie strony zarówno pracodawcę, jak i pracownika. - Przez 11 lat pracowałam na produkcji i współpracę z mężczyznami oceniam bardzo dobrze. Na każdym etapie pracy zauważalne było ich odmienne podejście do wielu kwestii. To jak reagują, spostrzegają i wykonują powierzone im zadania. Różnorodność pozwala nam porównywać swoje doświadczenia i wypracować najlepsze rozwiązania z możliwych. Zwiększa naszą kreatywność i bezpośrednio wpływa na działalność firmy. – Katarzyna Zborowska, Supervisor produkcji prototypów. - Jesteśmy graczem o zasięgu globalnym, dlatego realizacja polityki diversity & inclusion w R&D w Grójcu jest dla nas naturalnym procesem. Zarządzanie kadrami, we wspominanej kulturze organizacyjnej, prowadzimy na szeroką skalę. W Faurecii zatrudniamy kobiety i mężczyzn, Polaków i cudzoziemców. Wiemy, że każda z tych osób wnosi do naszej firmy cenne umiejętności i zróżnicowane doświadczenie. Pojęcie diversity jest u nas widoczne w wielu obszarach, z czego jestem bardzo dumny. – dodaje Leszek Martowski. Faurecia Automotive Polska Spółki Faurecii w Polsce są częścią francuskiej grupy Faurecia obecnej w 37 krajach, z ponad 300 zakładami produkcyjnymi oraz 35 ośrodkami badawczo-rozwojowymi na całym świecie. W Polsce w 9 zakładach oraz Centrum Badawczo-Rozwojowym firma zatrudnia ponad 5000 pracowników. To lider największych na świecie dostawców części samochodowych, specjalizujący się w produkcji foteli, systemach wyposażeń aut oraz technologiach kontroli emisji spalin. Faurecia jest najczęściej wybieranym partnerem największych światowych producentów samochodów.

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 ŁATWIEJ POPSUĆ NIŻ NAPRAWIĆ ALE NIE Z WYDECHOWYM TRIO HELLA! Poznaj gamę czujników układu wydechowego od Hella

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 ELEKTRONIKA UKŁADU WYDECHOWEGO Wydechowe Trio Czujnik ciśnienia spalin określa poziom zapełnienia sadzą, z procesu spalania, filtra cząstek stałych (DPF), W razie przekroczenia wartości zapełnienia, ustalonej przez producenta, jednostka ECU może wykonywać procedurę regeneracji filtra, poprzez jej wypalenie. Odbywa się to poprzez tymczasowe zwiększenie wewnętrznej temperatury DPF i umożliwienie sadzy zmiany swojej struktury podczas reakcji z ekstremalnym ciepłem oraz wewnętrzną strukturą materiału DPF. Czujnik ten dokonuje pomiaru ciśnienia spalin prze ich wejściem do filtra oraz po ich wyjściu, a różnica ciśnień jest przeliczana na procentowy stopień zapełnienia DPF. Wartość ta jest decydująca dla rozpoczęcia procesu regeneracji. Czujnik temperatury spalin rejestruje temperaturę przed katalizatorem lub filtrem cząstek stałych i przesyła tę informację w postaci sygnału napięciowego do sterownika silnika. Ponadto czujniki temperatury spalin zabezpieczają komponenty występujące w obszarze strumienia gorących spalin przed krytycznym przegrzaniem. Klienci odnoszą korzyści z niższych emisji, lepszej sprawności silnika i zoptymalizowanej mocy, jak również z wynikającego stąd mniejszego zużycia paliwa. Dla osiągnięcia optymalnego, pełnego spalania, proporcja mieszanki paliwowo-powietrznej musi wynosić około 1 : 14,5. Proporcja ta określana jest również jako λ = 1. W celu stałego zagwarantowania tej optymalnej proporcji, sonda Lambdamierzy zawartość tlenu w spalinach. Zależnie od zawartości tlenu, sygnał napięciowy wskazuje modułowi sterującemu silnika mieszankę bogatą albo ubogą. Moduł sterujący ustawia na podstawie tych danych optymalny skład mieszanki. System ten określany jest jako zamknięty krąg regulacyjny. Pomiar zawartości tlenu odbywa się przy pomocy dwóch różnych rodzajów sond Lambda: z czujnikami z dwutlenku cyrkonu i z dwutlenku tytanu. Różnią się one tym od siebie, że sonda cyrkonowa generuje napięcie, a sonda tytanowa musi być zasilana.

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 OPIS PRODUKTÓW OBJAWY USTEREK W przypadku awarii czujnika temperatury spalin mogą wystąpić następujące skutki: - Miga kontrolka układu świec żarowych - Zapala się kontrolka filtra cząstek stałych - Świeci się kontrolna silnika - Wzrost emisji spalin (CO, NOx i HC) - Słabe właściwości jezdne z powodu krótszych okresów między regeneracjami filtra cząstek stałych - Zwiększone zużycie paliwa spowodowane dłuższą regeneracją filtra cząstek stałych - Utrata wydajności spowodowana nieprawidłowym wykrywaniem stopnia nasycenia filtra cząstek stałych PRZYCZYNY AWARII Za awarię czujnika temperatury spalin mogą być odpowiedzialne następujące przyczyny: - Uszkodzenie zasilania czujnika - Uszkodzenia zewnętrzne, mechaniczne - Wewnętrzne uszkodzenie instalacji elektrycznej spowodowane silnymi wibracjami układu wydechowego - Zbyt wysokie temperatury spalin w wyniku usterek w układzie wtryskowym lub w mieszance paliwowo-powietrznej OBJAWY USTEREK W przypadku awarii sondy lambda mogą wystąpić następujące objawy: - Wysokie zużycie paliwa - Mała moc silnika - Duża emisja spalin - Zaświecenie się kontrolki silnika - Zapis kodu błędu PRZYCZYNY AWARII Awaria może mieć różne przyczyny: - Zwarcia wewnętrzne i zewnętrzne - Brak połączenia z masą / napięcia zasilania - Przegrzanie - Nagar / zanieczyszczenie - Uszkodzenia mechaniczne - Zastosowanie paliwa z ołowiem / uszlachetniaczy OBJAWY USTEREK W przypadku awarii czujnika ciśnienia spalin mogą wystąpić następujące objawy: - Wysokie zużycie paliwa - Mała moc silnika - Duża emisja spalin - Zaświecenie się kontrolki silnika lub filtra DPF - Zapis kodu błędu - Nieprzyjemny zapach spalin w kabinie PRZYCZYNY AWARII Awaria może mieć następujące przyczyny: - Zwarcia wewnętrzne i zewnętrzne - Brak połączenia z masą / napięcia zasilania - Nagar / zanieczyszczenie przewodów ciśnieniowych czujnika - Uszkodzenia mechaniczne czujnika lub przewodów ciśnieniowych CZUJNIK TEMPERATURY SPALIN SONDA LAMBDA RÓŻNICOWY CZUJNIK CIŚNIENIA SPALIN ELEKTRONIKA UKŁADU WYDECHOWEGO Wydechowe Trio

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 Czujnik z dwutlenku cyrkonu styka się bezpośrednio ze spalinami swoją stroną zewnętrzną, chronioną przez tuleję ochronna. Strona wewnętrzna elementu styka się z powietrzem z otoczenia. Obie strony czujnika pokryte są warstwą platyny, działającą jako elektroda. Jony tlenu przechodzą przez tę warstwę i wytwarzają napięcie. Od temperatury 300°C część z dwutlenku cyrkonu staje się przewodząca dla jonów tlenu. Jeśli zawartość tlenu po obu stronach tego elementu jest różna, w wyniku jego właściwości fizycznych powstaje napięcie elektryczne, które służy jako wielkość pomiarowa dla modułu sterującego silnika. W przypadku mieszanki bogatej napięcie to jest duże, w przypadku mieszanki ubogiej – niskie. SONDA CYRKONOWA Czujnik z dwutlenku tytanu nie wytwarza napięcia. Działa on na zasadzie zmieniającego się oporu. Wraz z zmieniającą się zawartością tlenu w spalinach zmienia się również opór elementu z dwutlenku tytanu. Po przyłożeniu do niego napięcia, napięcie wyjściowe zmienia się zależnie od stężenia tlenu w spalinach. Sonda ta, w porównaniu z sondą cyrkonową nie potrzebuje powietrza atmosferycznego jako wartości odniesienia, i dlatego jej wymiary są mniejsze. Oba rodzaje sond wyposażone są w element grzejny, w celu szybszego osiągnięcia temperatury roboczej. Układ sterujący z sondą Lambda wyłączona jest podczas uruchamiania zimnego silnika, fazy rozgrzewania i przy pełnym obciążeniu. SONDA TYTANOWA Wewnątrz sondy wbudowana jest komora czujnika oraz komora pompy. Pomiędzy komarami utworzona jest szczelina dyfuzyjna, która poprzez otwór łączy się ze spalinami. Komora czujnika (komora pomiarowa) połączona jest z powietrzem zewnętrznym poprzez powietrzny kanał odniesienia. Jeżeli komora pompy zostanie zasilona napięciem z układu elektronicznego, od pewnej, określonej temp. zostanie wywołany ruch jonów tlenu. Komora pomiarowa mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach. W zależności od koncentracji końcowej tlenu komora pompy będzie uruchamiana tak długo , aż w komorze pomiarowej współczynnik Lambda wyniesie 1. W tym przypadku wielkością pomiarową służącą do ustalenia składu mieszanki będzie prąd pompy. SONDA SZEROKOPASMOWA RODZAJE SOND LAMBDA CZUJNIKI TEMPERATURY W UKŁADZIE WYDECHOWYM 1. Czujnik temperatury spalin przed turbosprężarką 2. Czujnik temperatury spalin przed katalizatorem 3. Czujnik temperatury spalin przed filtrem cząstek stałych 4. Czujnik temperatury spalin za filtrem cząstek stałych ELEKTRONIKA UKŁADU WYDECHOWEGO Wydechowe Trio

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 WARSZTAT ZA CHWILĘ ZMIANA NA LETNIE Odkręcanie – powoli i bez nerwów „Kto to tak >dowalił<?” Słyszymy często, gdy przyjdzie nam odkręcać śruby mocujące obręcze do piast. Jeśli śruby nie poddają się zwykłemu, ręcznemu kluczowi oznacza to, że zostały zbyt mocno przykręcone – prawdopodobnie pneumatyką przyłożoną „do oporu”. Jeśli dodatkowo w sezonie (zwłaszcza zimowym) śruby skorodowały mamy gotowy problem w postaci zapieczonych śrub „nie do ruszenia”. Z obfitym opryskiwaniem środkiem penetrującym trzeba uważać – jego nadmiar może dostać się na tarcze hamulcowe i spowodować niespodzianki na drodze. Jeśli jednak Jak co roku za moment rozpocznie się gorączkowy sezon zmian opon lub całych kół na letnie. By je wymienić trzeba je jednak najpierw zdjąć, a przedtem – odkręcić. My podpowiemy czym to zrobić i jak potem na nowo dokręcić, żeby było dobrze. W kółko to samo nawet po aplikacji takiego specyfiku śruby ani drgną warto sięgnąć po stabilny (dobre posadowiony na łbie śruby) ręczny klucz do kół z przedłużką. Uporczywe, nieudane odkręcanie zastałych śrub „pneumatem” lub udarowym kluczem elektrycznym może spowodować zniszczenie krawędzi łbów śrub i jeszcze większy kłopot z ich finalnym odkręceniem. Elektronarzędzia są bardzoprzydatne, ale w fazie intensywnego odkręcania śrub już „wzruszonych” gdy auto/koło jest w górze na podnośniku. Mamy tu do wyboru narzędzia pneumatyczne współpracujące z kompresorem lub narzędzia elektryczne, wśród których

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 WARSZTAT popularność zaczynają zdobywać mocne akumulatorowe klucze udarowe – w tym zasilane prądem stałym 20V. Ich zaletą jest poręczność i przenośny charakter – pozbywamy się kabli i przewodów ciśnieniowych w polu roboczym. Wydajność i moc takich urządzeń jest już spora i mogą one coraz częściej z powodzeniem zastąpić klucze sieciowe. Dla zachowania ciągłości pracy warto zaopatrzyć się w kilka pełnych akumulatorów na wymianę. Po zdjęciu obręczy sprawdźmy stan piast – głęboka korozja, ubytki, wargi, bruzdy, krzywizna – to powinno nas zaalarmować, gdyż do takiej powierzchni nowa obręcz nie ma prawa dobrze przylegać. Dokręcamy z „wyczuciem” i/lub pytamy się Newtona Nowe obręcze zakładamy na oczyszczoną piastę, w której gwintowane otwory dobrze jest zaopatrzyć smarem miedzianym – łatwiej będzie je za pół oku odkręcić, a z pewnością mniej skorodują. Gdy wszystko mamy już wyważone i przygotowane znów sięgamy po elektronarzędzia lub klucze pneumatyczne oszczędzające nam żmudnego kręcenia. Zasadniczo śruby lokujemy po przekątnej i w fazie, gdy auto/koło wisi w powietrzu wkręcamy je wstępnie „automatami”. Gdy obręcz jest już przytwierdzona do piasty stawiamy auto na kołach i dokręcamy ręcznie – to słowo klucz.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 WARSZTAT Ręczny opór to ten właściwy. Przy dokręcaniu nie kopiemy w klucz, ani nie używamy przedłużek – nic na siłę. Siłę to możemy zaaplikować - ale z precyzją, używając ręcznego klucza dynamometrycznego. Wartości zalecane przy dokręcaniu śrub kół to wg. różnych źródeł od 110 do 140 Nm. Oscylując w tych przedziałach możemy mieć pewność, że koła będą dokręcone i że przy okazji nie zerwiemy gwintu. Dobrą praktyką jest ponowne kontrolne dociągniecie śrub w kołach po ok. 100 km przejechanych na nowych obręczach – koła pracują i „układają się” w trakcie jazdy, dlatego warto to zrobić. Reasumując - jeśli już nie aptekarską dokładnością kierujmy się przy dokręcaniu własnym wyczuciem i zdrowym rozsądkiem, żeby nikt jesienią nie pytał znów przy odkręcaniu tych kół - „Kto to tak >dowalił<?”. www.narzedzianonstop.pl

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 KAMPANIE PRZYWOŁAWCZE 28.02.2022 – Samochody marki Mercedes-AMG GT Black Series Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes-AMG GT Black Series (BR 190), wyprodukowanych w okresie 10.10.2019 r. – 22.12.2021 r., długość wiązek przewodów przednich czujników prędkości obrotowej kół może nie być zgodna z wymaganiami. Niektóre manewry, takie jak pełny skręt kierownicy lub pełne wysunięcie/ wsunięcie zawieszenia, mogą powodować naprężenia rozciągające, a w konsekwencji uszkodzenie wiązki przewodów. W takim wypadku nie można wykluczyć pogorszenia działania systemów regulacji dynamiki jazdy, co zwiększa ryzyko wypadku. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 7 pojazdów. więcej… 28.02.2022 – Samochody marki Mercedes Typ 243 Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą wWarszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że W lutym 2022 roku na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłoszono następujące kampanie przywoławcze: w samochodach marki Mercedes Typ 243 (EQB), wyprodukowanych w okresie 29.07. – 07.12.2021 r., mechanizm składania oparcia drugiego rzędu foteli może nie być zgodny ze specyfikacjami. Po aktywnym odblokowaniu oparcia środkowe oparcie fotela może się wprawdzie odblokować, lecz nie złoży się automatycznie zgodnie z przeznaczeniem. Odblokowanie oparcia fotela może zatem nie być wyraźnie rozpoznawalne dla osób znajdujących się w pojeździe, co zwiększa ryzyko obrażeń. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 15 pojazdów. więcej… 28.02.2022 – Samochody marki Mercedes Typ 206,223 Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą wWarszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Typ 206,223 (C-klasa, S-klasa), wyprodukowanych w okresie 01.11.2020 r. – 01.06.2021 r., moduł sterujący wykrywania statusu zajętości fotela może w przypadku wyłączenia pojazdu przez moduł sterujący poduszki powietrznej zostać na stałe dezaktywowany. NOWOŚCI

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 NOWOŚCI W wyniku tego poduszka powietrzna pasażera może zostać dezaktywowana pomimo tego, iż na fotelu pasażera znajduje się osoba. Na rynku polskimkampanią naprawczą objętych jest 345 pojazdów. więcej… 24.02.2022 – Samochody marki Toyota Przedsiębiorca Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota, modele: Yaris, GR Yaris i C-HR, wyprodukowanych w Japonii, Francji i Turcji od 20.03.2020 r. do 02.08.2021 r., wyposażonych w czujnik fal milimetrowych (czujnik radarowy) oraz kamerę w celu wykrycia przed sobą obiektów takich jak inny pojazd, inicjacja czujnika radarowego mogła nie zostać prawidłowo zakończona w zakładzie produkcyjnym pojazdu. W takiej sytuacji czujnik radarowy nie zostanie aktywowany, a system PCS (Pre-Collision System) pojazdu nie będzie w stanie wykryć innego pojazdu przed sobą oraz nie zapewni ostrzeżenia o przeszkodzie lub wspomagania hamowania zgodnie z założeniami projektowymi w sytuacjach drogowych, które w normalnych warunkach spowodowałyby aktywację systemu PCS. Dodatkowo pojazd nie wyświetli kierowcy lampki kontrolnej ani komunikatu, że system PCS nie działa. Kampanią naprawczą objęte są w Polsce łącznie 18 284 samochody. więcej… 24.02.2022 – Samochody marki DS7 Crossback Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki DS7 Crossback zamontowane fabrycznie tylne opony mogą ulec przedwczesnemu zużyciu od strony wewnętrznej. Może to doprowadzić do nagłej utraty ciśnienia w oponach. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 38 pojazdów. więcej… 24.02.2022 – Samochody marki Opel Corsa e-BEV Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL Corsa e-BEV RM 2021, wyprodukowanych w Hiszpanii, istnieje możliwość wystąpienia utraty potencjalnej mocy napędowej, braku możliwości ponownego uruchomienia lub przemieszczenia pojazdu przez kilka minut. Przyczyną jest możliwość wystąpienia przejściowego problemu z połączeniem wewnętrznym w układzie elektronicznym DC/DC. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 19 pojazdów. więcej… 24.02.2022 – Samochody marki Opel Corsa F Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL Corsa F RM 2020, 2021, wyproduko-

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 NOWOŚCI wanych w Hiszpanii, wyposażonych w reflektory ECOLED, kierowca może nie zostać ostrzeżony o wadliwym działaniu kierunkowskazu z powodu braku autodiagnostyki. Na rynku polskimkampanią naprawczą objętych jest 2 313 pojazdów. więcej… 24.02.2022 – Samochody marki Opel Przedsiębiorca Stellantis Polska Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki OPEL, modele: Insignia A, Astra J, Astra K, Corsa E RM 2014-2018, wyprodukowanych w Hiszpanii, Polsce, Wielkiej Brytanii i Niemczech, wyposażonych w układ oczyszczania spalin LNT, w celu poprawienia jego osiągów w rzeczywistych warunkach jazdy należy zaktualizować oprogramowanie sterownika silnika (ECM), modułu sterującego nadwozia (BCM), modułu sterującego skrzyni biegów w pojazdach z przekładnią automatyczną. Na rynku polskimkampanią naprawczą objętych jest 8 121 pojazdów. więcej... 18.02.2022 -Samochody marki Mercedes Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes serii GLE/GLS (167), C-Class (205), E-Class (213), S-Class (222), S -Class (223), Klasa E Coupe/Cabriolet (238), GLC (253), CLS (257) i Klasa G (463), z silnikiem wysokoprężnym z pompą płynu chłodzącego – sterowaną podciśnieniem, wyprodukowanych od 27.01.2017 r. – 12.10.2021 r., może zaistnieć nieszczelność między obwodami chłodzenia i podciśnienia. W takim przypadku płyn chłodzący może dostać się do obwodu podciśnienia i spowodować uszkodzenie różnych elementów, prowadząc do, między innymi, wyłączenia zaworu recyrkulacji spalin i skutkować zwiększoną emisją spalin i zużyciem paliwa. Jeżeli elektryczny zawór przełączający recyrkulacji spalin będzie narażony na działanie płynu chłodzącego, może dojść do ciągłego wzrostu temperatury tego elementu i ryzyka pożaru z powodu reakcji elektrochemicznej. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 9 821 pojazdów. więcej… 18.02.2022 – Samochody marki Mercedes Citan Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą wWarszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Citan (Typ 415), wyprodukowanych we Francji, podczas wizyty w warsztacie mogło zostać wgrane oprogramowanie, które nie jest przewidziane do zainstalowanego w pojeździe modułu sterującego ESP, co może mieć negatywny wpływ na funkcje ESP. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 6 pojazdów. więcej…

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 NOWOŚCI 18.02.2022 – Samochody marki Mercedes Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Typ CLA (BR 118) i Klasa A (BR 177), wyprodukowanych od 25.06. do 08.07.2020 r., połączenie śrubowe zasilania elektrycznego układu wspomagania może być zabrudzone przez pozostałości kleju stosowanego na gorąco. W tym przypadku efekty starzenia się kleju mogą prowadzić do utraty siły zacisku, a tym samym z czasem do poluzowania połączenia śrubowego, co może skutkować przerywaniem zasilania. Może to prowadzić do awarii wspomagania przekładni kierowniczej podczas jazdy. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 59 pojazdów. więcej… 04.02.2022 – Samochody marki Mazda Przedsiębiorca Mazda Motor Logistics Europe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mazda, wyprodukowanych w Japonii i Meksyku, modele: CX5 (KE/KF, wyprodukowane od 03.04.2018 r. do 12.12.2018 r.) 6 (GJ/GL, wyprodukowane od 03.04.2018 r. do 27.10.2018 r.) MX-5 (ND, wyprodukowane od 05.04.2018 r. do 30.10.2018 r.) CX-9 (TB, wyprodukowane od 16.04.2018 r. do 23.11.2018 r.) CX-3 (DK, wyprodukowane od 18.10.2017 r. do 06.11.2018 r.) 2 (DJ, wyprodukowane od 18.10.2017 r. do 21.02.2020 r.) 3 (BM/BN, wyprodukowane od 23.04.2018 r. do 26.01.2019 r.) wirnik w niskociśnieniowej pompie paliwowej może ulec deformacji, powodując usterkę pompy paliwowej. Awaria pompy paliwa może spowodować, że silnik nie uruchomi się i/ lub zgaśnie, zwiększając ryzyko wypadku. Kierowcy mogą odnotować tą usterkę za pomocą lampki kontrolnej silnika i/lub nierównej pracy silnika. Na rynku polskimkampanią naprawczą objęte są łącznie 6 943 pojazdy. więcej… 01.02.2022 – Samochody marki Toyota Proace Przedsiębiorca Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota Proace, wyprodukowanych we Francji od 01.06.2016 r. do 03.05.2017 r., przewód podgrzewania szyby tylnych drzwi bagażnika może wysunąć się z pierwotnie zaprojektowanej pozycji. W rezultacie mniej chroniona część przewodu narażona jest na naprężenia, które mogą prowadzić z czasem do ryzyka uszkodzenia przewodu. W takim przypadku podgrzewanie tylnej szyby może nie działać poprawnie lub przewód może ulec uszkodzeniu termicznemu. Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 19 samochodów. więcej…

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=