e-Auto Service Manager 7/2022

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - REFLEKTORY DALEKOSIĘŻNE OD HELLA - DORABIANIE GWINTÓW - WCIĄŻ BYWA KONIECZNE - CZUJNIKI LINIOWE (A/F) I CZUJNIKI TLENU – CZYM SIĘ RÓŻNIĄ? e-AUTO SERVICE Nr 07/2022

HELLA Polska Sp. z o.o. https://www.hella.com/techworld/pl/ nr infolinii: 800 42 55 66 mail: support.hpl@hella.com PROMOCJA Cena lekka jak PIÓRKO mega macs PC LITE SUGEROWANA CENA 990 EURO PRZEKSZTAŁCA KOMPUTER WARSZTATOWY W URZĄDZENIE DIAGNOSTYCZNE

PULS BRANŻY 4 JUMBO FULL LED REFLEKTORY DALEKOSIĘŻNE OD HELLA 10 PREMIO LAUREATEM PRESTIŻOWEJ NAGRODY 12 NOWA KONCEPCJA OPON GOODYEAR 16 AXALTA REFINISH NA TARGACH IBIS GLOBAL SUMMIT 2022 W MONAKO 18 MILLERS OILS PISTONEEZE 20 FORD PRZYSPIESZA EUROPEJSKIE PRACE W KIERUNKU PEŁNEJ ELEKTRYFIKACJI I SKOMUNIKOWANIA POJAZDÓW 24 BOLIDY F1 JUŻ W LIPCU W POLSCE 28 WSPÓŁPRACA BADAWCZA TOMEX Z NCBJ WARSZTAT 30 PANIKA W WARSZTACIE – SĄ NA TO SPOSOBY 34 EKOLOGICZNY WYBÓR WARSZTATU 36 CZUJNIKI LINIOWE (A/F) I CZUJNIKI TLENU 40 CZYM RÓŻNIĄ SIĘ SPRĘŻARKI W POJAZDACH HYBRYDOWYCH I ELEKTRYCZNYCH? NOWOŚCI 44 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - REFLEKTORY DALEKOSIĘŻNE OD HELLA - DORABIANIE GWINTÓW - WCIĄŻ BYWA KONIECZNE - CZUJNIKI LINIOWE (A/F) I CZUJNIKI TLENU – CZYM SIĘ RÓŻNIĄ? e-AUTO SERVICE Nr 07/2022

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 JUMBO FULL LED REFLEKTORY DALEKOSIĘŻNE OD HELLA Reflektor JUMBO oświetla nam drogi od 1974 r. Zmieniał się w czasie dzięki wciąż nowym wymaganiom – aż do szerokiej sygnatury świetlnej LED w kształcie uśmiechu. Jego najnowsza wersja JUMBO FULL LED, od teraz oświetla drogę w technologii 100% LED. Dzięki aerodynamicznej budowie może być montowany na belce dachowej w pozycji stojącej lub podwieszanej. Jego unikalny design posiada patent na wzór użytkowy. Jako dostawca rozwiązań w zakresie oświetlenia pojazdów przedstawiamy nowy, w pełni LED-owy reflektor dodatkowy Jumbo LED, w którym połączyliśmy atrakcyjny design z najnowszą technologią. Szczególną cechą jest niepowtarzalna sygnatura świetlna z charakterystycznym światłem pozycyjnym LED w postaci przyjaznego uśmiechu. W przeciwieństwie do podobnych produktów innych marek ta sygnatura świetlna ma bardzo wysoką rozpoznawalność. Ponadto sygnał świetlny bez opóźnień pozwala na uzyskanie przyciągającej uwagę funkcji sygnału światłami drogowymi. Po włączeniu Jumbo LED pokazuje swoją pełną moc: zapewnia oświetlenie podobne do światła dziennego. Niepowtarzalna sygnatura świetlna!

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Jazda bez zmęczenia jest możliwa nawet na długich trasach. Nie ma znaczenia, czy jest to dzień czy noc – niezależnie od sytuacji oświetleniowej, w pełni diodowy Jumbo LED przekonuje charakterystycznym designem światła. Wynika to z technologii EdgeLight, którą przenieśliśmy z sektora motoryzacyjnego do wyposażenia Jumbo LED. Inspiracją do stworzenia sygnatury świetlnej i efektownej osłony ozdobnej w górnej części reflektora dodatkowego FULL LED jest design okrągłego reflektora dodatkowego Luminator LED, który HELLA wprowadziła na drogi w 2019 roku. Wymagania dotyczące oświetlenia samochodów są szczególnie wysokie w przypadku pojazdów użytkowych: Kierowcy ciężarówek jeżdżą w dzień i w nocy, często na długich trasach. Dla kierowców tych pojazdów bez-

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 pieczeństwo w zmiennych warunkach widoczności odgrywa zatem zasadniczą rolę. Światła i reflektory muszą wspomagać kierowcę w śledzeniu sytuacji na drodze w każdej sytuacji, a także odciążać jego wzrok. Coraz ważniejszy staje się również wygląd zewnętrzny. Wielu kierowców TIR-ów przywiązuje wagę do indywidualnego wyglądu swojej ciężarówki. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze cechy produktu: • Dodatkowy reflektor świateł drogowych z nowoczesnym układem optycznym oraz unikalną sygnaturą światła LED dla podkreślenia indywidualnego stylu • Technologia EdgeLight podkreśla charakterystyczny kontur efektownych świateł pozycyjnych LED • Sygnał świetlny emitowany bez opóźnienia dzięki technologii LED • Odporna na uderzenia obudowa z wysokiej jakości tworzywa termoplastycznego • Stabilny wspornik montażowy wykonany z ocynkowanej blachy stalowej o dużym zakresie regulacji • Komponenty elektroniczne zakwalifikowane zgodnie z normą z segmentu Automotive • Wersja wielonapięciowa: dostosowana do napięcia nominalnego 12 V i 24 V • Światło drogowe o liczbie referencyjnej 25 ze światłem pozycyjnym • Homologacja typu ECE (ECE-R149 światła drogowego, ECE-R148 światła pozycyjne, ECE-R10 EMC) • Masa 980 g (znacznie mniejsza niż w przypadku obudowy odlewanej z aluminium o porównywalnych wymiarach) • Wyjątkowo energooszczędny i pozwalający na zmniejszenie zużycia paliwa • Pobór mocy przy napięciu 12 V: światło pozycyjne 1,3 W i światło drogowe 8 W • Pobór mocy przy napięciu 24 V: światło pozycyjne 2,7 W i światło drogowe 8 W

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 PRODUKT JUMBO FULL LED DOSTĘPNY JEST W 4 WERSJACH: 1FE 016 773-001 – Reflektor JUMBO FULL LED stojący, ze światłem pozycyjnym LED, Liczba referencyjna 25 1FE 016 773-011 – Reflektor JUMBO FULL LED podwieszany, ze światłem pozycyjnym LED, Liczba referencyjna 25

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 1FE 016 773-101 - Reflektor JUMBO FULL LED stojący, bez światła pozycyjnego LED, Liczba referencyjna 25 1FE 016 773-111 - Reflektor JUMBO FULL LED podwieszany, bez światła pozycyjnego LED, Liczba referencyjna 25 Więcej informacji można znaleźć na stronie: HELLA - THE NEW LIGHTSTYLE | JUMBO LED, LED LIGHT BAR 470 PRO, LUMINATOR LED, RALLYE 3003 LED, LED-UPGRADE (hella-lightstyle.com)

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 PREMIO LAUREATEM PRESTIŻOWEJ NAGRODY FLEET DERBY 2022 „Funkcjonujemy w wysoce konkurencyjnym środowisku, gdzie liczy się wysoka jakość usług serwisowych, ale też innowacyjność rozwiązań. Ta statuetka to dla nas ogromne wyróżnienie, potwierdzające jak dużym zaufaniem darzą naszą sieć klienci flotowi. Cieszymy się, że wysiłek naszych Partnerów Premio został zauważony i doceniony. Dziękujemy za każdy oddany na nas głos” – powiedział Tomasz Drzewiecki, Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Detalicznej Premio na Czechy, Słowację, Polskę, Węgry i Ukrainę. „Obecne czasy wymagają od nas wszystkich większej kreatywności, przewidywania ewolucji potrzeb naCelem Plebiscytu Fleet Derby 2022 jest prezentacja produktów i usług flotowych dostępnych na polskim rynku, promocja dostawców rynkowych, jak i najlepszych rozwiązań do firm. Tegoroczni laureaci zostali wyłonieni w internetowym głosowaniu, które trwało do 13 czerwca. Głosować mogli m.in. fleet managerowie, osoby odpowiedzialne za zakup pojazdów do firm, dyrektorzy oraz przedstawiciele sektora MŚP (Małych i Średnich Przedsiębiorstw), którzy wybierali swoich faworytów w 49 podkategoriach przypisanych tematycznie do 8 głównych kategorii. Sieć Premio okazała się bezkonkurencyjna w kategorii „Serwis ogumienia”. Sieć Premio ma na swoim koncie już 6 statuetek Fleet Derby, zdobytych w poprzednich latach. SIEĆ PREMIO PO RAZ KOLEJNY ZOSTAŁA NAGRODZONA W PRESTIŻOWYM PLEBISCYCIE FLEET DERBY 2022. MARKA ZAJĘŁA I MIEJSCE W GŁOSOWANIU NA NAJLEPSZY „SERWIS OGUMIENIA”. szych Klientów oraz jeszcze bardziej elastycznego podejścia. O wiele większe znaczenie ma też dobra komunikacja między siecią serwisów a fleet managerami. Bez wzajemnego zrozumienia, indywidualnego podejścia i zaufania trudno o sukces. W sieci Premio wszystkie te czynniki funkcjonują bardzo dobrze, czego najlepszym potwierdzeniem jest właśnie ta nagroda.” – dodał Michał Tarnawski, Fleet Backoffice Team Leader Poland w Goodyear Polska. „Szczególne podziękowania kieruję do wszystkich serwisantów Premio, bo to dzięki ich profesjonalnej pracy i zaangażowaniu możemy po raz kolejny cieszyć się tym wyróżnieniem.”

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Podczas codziennych wyzwań klienci flotowi mogą liczyć na pomoc ponad 150 serwisów Premio rozmieszczonych w całej Polsce, które oprócz sprzedaży i wymiany opon, w większości oferują także wszechstronne wsparcie w zakresie bieżącej obsługi eksploatacyjnej oraz przeglądów i napraw mechanicznych, takich jak wymiana amortyzatorów, klocków hamulcowych i innych usług typu fast-fit. Dzięki specjalnej ofercie, floty samochodowe mają zapewnione w serwisach Premio konkurencyjne oraz jednakowe warunki handlowe w całej sieci, a także bieżącą koordynację współpracy pomiędzy Klientami Flotowymi a siecią serwisów przez dedykowanego konsultanta Premio. Organizatorem Plebiscytu Fleet Derby jest Magazyn Fleet. Oficjalnie ogłoszenie wyników odbyło się 21 czerwca. Premio Premio to obecnie ponad 150 punktów serwisowych typu fast-fit na terenie całej Polski, w których można serwisować opony, układy wydechowe i hamulcowe lub wymienić olej. Sieć Premio od początku swojego istnienia związana jest z marką Goodyear. Dlatego w punktach serwisowych w Polsce oferowane są przede wszystkim opony należących do amerykańskiego koncernu marek takich jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava czy polska Dębica.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 NOWA KONCEPCJA OPON GOODYEAR DLA MULTIMODALNEJ PRZYSZŁOŚCI Goodyear reaguje na te zmiany, aby zapoczątkować nową erę w sposobie przemieszczania się. Skoro transport zmienia swoje oblicze, czas, aby podobnie zmienić oblicze opon. Dlatego Goodyear tworzy opony bezpowietrzne, które w przyszłości będą wspierać transport multimodalny, jednocześnie stawiając na zrównoważony rozwój. Krajobraz mobilności zmienia się, a my wkraczamy w nową erę motoryzacji i transportu. Dzięki systemom współdzielenia aut, pojazdom autonomicznym i paliwom alternatywnym, które zapewniają rozwiązania w wielu różnych scenariuszach, w nadchodzących latach czeka nas wiele zmian. Chociaż opony pneumatyczne zawsze będą miały swoje miejsce, to w różnych zastosowaniach potrzebna jest mieszanka rozwiązań. Na przykład pojazdy autonomiczne mogą korzystać z walorów bezobsługowych opon bez powietrza, podczas gdy kierowcy aut mogą nadal preferować tradycyjne opony. Czym są opony bezpowietrzne? Mówiąc najprościej, opona bezpowietrzna to każda opona, w której nie jest używane powietrze. Często nazywa się je również oponami niepneumatycznymi. Opony niepneumatyczne Goodyeara składają się z trzech elementów: opasania (w tym bieżnika), łącznika i koła. Najważniejszy jest łącznik, ponieważ to właśnie ta struktura w połączeniu z opasaniem usztywnia ciężar pojazdu i sprawia, że opona jest elastyczna. Michael Rachita, starszy kierownik programu Goodyear ds. opon niepneumatycznych, wyjaśnia: „Opona niepneumatyczna jest w tym przypadku konstrukcją inżynieryjną - nie jest to konstrukcja ściśle zdefiniowana, chociaż każda opona bez powietrza jest uważana za niepneumatyczną. Wyobraźmy sobie koło w pociągu - jest stalowe i ciężkie, to właśnie jest

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 opona niepneumatyczna. Można też wyobrazić sobie gumowy walec napędzający drewniane koło wozu - to kolejny rodzaj opony niepneumatycznej. Jednak to, co nam udało się opracować, to specjalnie zaprojektowana konstrukcja, która umożliwia napinanie i zawieszanie ciężaru pojazdu od góry. Jest to konieczne, aby uzyskać przyjemnie miękkie, elastyczne uczucie, jak w oponie wypełnionej powietrzem". Zalety opon bezdętkowych Opony bezdętkowe mają kilka zalet, między innymi: • Nie wymagają konserwacji • Oferują większy komfort przy dużych obciążeniach • Są niezawodne W świecie, w którym pojazdy autonomiczne stają się coraz powszechniejsze, a wiele miast oferuje strategie transportu jako usługi (TaaS), posiadanie opony bezobsługowej jest niezwykle ważne. W oponach bez powietrza nie ma potrzeby sprawdzania ciśnienia, co eliminuje konieczność ich regularnego monitorowania. Ponadto konstrukcja opony niepneumatycznej Goodyeara sprawia, że pojazd może kontynuować jazdę nawet wtedy, gdy coś pójdzie nie tak. „Ważnym aspektem jest nadmiarowość" - mówi Rachita. „Na przykład autonomiczne pojazdy wahadłowe są wyposażone w LiDAR i GPS, a gdyby któryś z nich zawiódł, można oprzeć się na kamerach optycznych. Oznacza to, że istnieje wiele systemów wspomagających, które zapewniają dobre działanie pojazdu. Gdy opona działa w oparciu o ciśnienie powietrza, nie ma żadnych systemów rezerwowych. Jeśli dojdzie do gwałtownej utraty powietrza lub pro-

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 blemu z integralnością opony, pojazd zatrzyma się i nie będzie mógł kontynuować pracy." Opona niepneumatyczna ma jednak takie zabezpieczenia. Dzięki strukturze wstęgi łączącej, opona może nadal normalnie funkcjonować, nawet jeśli ulegnie uszkodzeniu. Rachita wyjaśnia: „Bezpowietrzna konstrukcja oznacza, że nawet po utracie kilku elementów łączących, opona może wciąż przejechać bez problemu wiele kilometrów". Ważny jest również komfort pasażera i choć niektórzy mogliby przypuszczać, że opona bezpowietrzna oznacza twardszą jazdę, to w rzeczywistości tak nie jest. „Jednym z obszarów, w którym opony bezpowietrzne mają przewagę, jest komfort jazdy" - mówi Rachita – „W rzeczywistości mogą przenosić większy ładunek, zapewniając lepszy komfort niż opona pneumatyczna.” Co jest motorem tej innowacji? Siłą napędową tych innowacji jest wizja Goodyeara dotycząca zrównoważonej przyszłości, która charakteryzuje się multimodalnymi formami transportu, gdzie różne pojazdy współistnieją ze sobą. Chociaż opony pneumatyczne nie odejdą w najbliższym czasie do lamusa, to model NPT stwarza szereg nowych możliwości. Ponieważ transport szybko się zmienia, innowacje technologiczne muszą dotyczyć także innych elementów pojazdu, w tym opon. Przy tradycyjnym posiadaniu samochodu, współdzielonych usługach mobilności i pojazdach autonomicznych, które potencjalnie korzystają z tych samych dróg, opony bezpowietrzne mogą wydłużyć czas pracy, zwiększyć osiągi i komfort. Podobnie jak autonomiczne pociągi kursujące na niewielkim, określonym obszarze - na przykład w centrum miasta -

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Goodyear zaprojektował swoje opony bezpowietrzne tak, aby spełniały konkretne potrzeby. „Zwiększenie wydajności w obszarze mobilności zwiększa czas pracy, co oznacza, że floty są w ciągłym ruchu” - mówi Rachita. Choć czas sprawności jest ważny, to niejedyna dziedzina, która jest motorem działań Goodyeara w zakresie opon niepneumatycznych. „Jest też aspekt zrównoważonego rozwoju" - kontynuuje Rachita. „Nie chodzi tylko o osiągi. Niestety, wiele konwencjonalnych opon jest wycofywanych z użytku na wczesnym etapie eksploatacji z powodu przebicia lub problemów, którym można było zapobiec - na przykład niedopompowaniu, gdyby ciśnienie powietrza było odpowiednio kontrolowane”. Opony niepneumatyczne nie muszą być wycofywane z użytku z powodu tych problemów, co ogranicza strumień odpadów związanych z oponami. Proces rozwoju Celem Goodyeara jest uzyskanie homologacji DOT dla tej technologii, ale to jeszcze kilka lat, ponieważ firma pracuje nad kolejnymi technicznymi wersjami swoich opon bez powietrza. Testy opon w pojazdach autonomicznych i robotach dostarczających towary na odcinku „ostatniej mili” dają Goodyearowi możliwość ciągłego wprowadzania innowacji w zakresie konstrukcji, materiałów i procesów produkcyjnych. Wraz z rozwojem e-mobilności i upowszechnianiem się różnych rodzajów transportu multimodalnego pojawia się szansa na przetestowanie opon w zupełnie nowych warunkach. „Wysiłki Goodyeara w dziedzinie rozwoju opon niepneumatycznych są podporządkowane śmiałemu celowi technologicznemu, jakim jest wyprodukowanie do 2030 r. pierwszej na rynku bezobsługowej opony wykonanej w 100% z materiałów odnawialnych” - wyjaśnia Rachita. Chociaż opony pneumatyczne nadal będą odgrywać istotną rolę w przyszłości, projektowanie nowych opon do konkretnych zastosowań w mobilności jest kolejnym etapem rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Opony bezpowietrzne Goodyeara będą stanowić trwałe rozwiązanie, które pomoże kształtować sposób, w jaki będziemy się poruszać w przyszłości.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 AXALTA REFINISH NA TARGACH IBIS GLOBAL SUMMIT 2022 W MONAKO Przed liderami branży lakierów renowacyjnych Axalta zaprezentowała szeroki asortyment swoich przełomowych, nowatorskich rozwiązań, takich jak technologia szybkiego utwardzania przy niskim zużyciu energii, innowacyjne rozwiązania do renowacji pojazdów elektrycznych czy usługi biznesowe - Drivus. Jim Muse, Vice President, Axalta Refinish na Europę, Bliski Wschód i Afrykę: „Naszym motywem przewodnim obecności na konferencji IBIS w Monako jest hasło „Axalta Axalta Refinish była jednym z platynowych partnerów międzynarodowego sympozjum branży lakierniczej IBIS Global Summit 2022 w Monako, które odbylo się w dniach 15–17 czerwca 2022 r. napędza innowację”. Kierujemy się nim na co dzień, aby dostarczać klientom rozwiązania które sprawiają, że proces renowacji jest szybszy, łatwiejszy i bardziej dochodowy. Dlatego też intensywnie rozwijamy możliwości, technologie i produkty oferowane w ramach wszystkich naszych marek renowacyjnych, tak aby były wydajne i niezwykle skuteczne już przy pierwszym użyciu. Dużo uwagi poświęcamy też naszym zintegrowanym cyfrowym rozwiązaniom biznesowym”.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Napędzamy innowacyjność Axalta wspiera warsztaty zmagające się z niezwykle wysokim cenami energii za sprawą swojego systemu szybkiego utwardzania przy niskim zużyciu energii. Bazuje on na autorskich rozwiązaniach chemicznych, dzięki którym w przypadku typowego 30-minutowego cyklu suszenia w temperaturze 60°C w kabinie lakierniczej system obniża koszt energii o ok. 75%. To jedyny system do napraw lakierniczych, który można suszyć w niższych temperaturach lub w temperaturze pokojowej 20°C przy zachowaniu wydajności tradycyjnych systemów. Tę zaletę na pewno docenią wszyscy lakiernicy. Rozwiązania przyszłości już dziś Kolejnym obszarem, w którym Axalta Refinish aktywnie się rozwija, jest renowacja pojazdów elektrycznych. Coraz częściej miejsce silników spalinowych zajmują ich elektryczne odpowiedniki. Dlatego też, aby przygotować lakierników na nadchodzące zmiany, Axalta opracowała linie produktów do napraw pojazdów elektrycznych. Dzięki niemu warsztaty mogą wyjść naprzeciw nowym wyzwaniom stawianym przez branżę samochodową. Perspektywiczne narzędzia i usługi Drivus to nowa marka usług biznesowych Axalta oferowana firmom z rynku napraw samochodowych w regionie EMEA. Powstała z myślą o szczególnych wyzwaniach, przed jakimi stają warsztaty, dlatego też pomaga im poprawiać wydajność, efektywność i dochodowość pracy. Użytkownicy mają do wyboru takie usługi, jak spersonalizowane doradztwo czy zaawansowane rozwiązania cyfrowe, a oferta stale rośnie. „Cieszę się, że do kalendarza znów zawitały spotkania twarzą w twarz oraz że po kilku latach znów mogę spotkać się z liderami naszej branży. IBIS to najważniejsza na świecie konferencja dla branży napraw lakierniczych i stanowi idealne miejsce do prowadzenia kluczowych rozmów na międzynarodowej arenie, dzięki którym możemy kształtować nasz sektor” – mówi Jim Muse. Więcej informacji na temat firmy Axalta można znaleźć na stronach www.refinish.axalta.eu.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Nowością są oleje Pistoneeze o lepkościach: 10w30, 10w40, 15w40 przeznaczone do tak popularnych youngtimerów. Zawierają odpowiednią zawartość ZDDP (dodatek chroniący starsze konstrukcyjnie silniki przed zużyciem). To dobre rozwiązanie dla pojazdów o dużym przebiegu, gdzie występuje problem z nadmiernym zużyciem oleju (pomaga wysoka lepkość), oraz z wyciekami. Jednocześnie, zastosowana w nich nowoczesna technologia gwarantuje, że olej spełnia zarówno W tym roku mija 100 lat, od kiedy na rynku pojawił się olej Millers Oils o nazwie Pistoneeze. Od tamtej pory jest w ofercie. Pistoneeze to oleje do samochodów klasycznych. Do tych starszych przeznaczono wersje jednosezonowe o lepkościach SAE 30, 40, 50. Do nieco nowszych klasyków (z lat 60 – 80-tych) przeznaczony jest nasz bestseller: Pistoneeze 20w50 o wysokiej zawartości ZDDP. dość nowoczesne normy, jak i ówczesne specyfikacje. Zawierają estry syntetyczne, które zapewniają ochronę także wtedy, gdy pojazd nie jest uruchamiany przez dłuższy czas, a po uruchomieniu dbają o to, by silnik osiągnął natychmiast właściwe ciśnienie oleju. A wszystko to w pięknej, metalowej puszcze z „tamtych” lat.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA DLACZEGO WARTO WYBRAĆ PRODUKTY OBJĘTE DOŻYWOTNIĄ GWARANCJĄ: Zyskujesz komfort i bezpieczeństwo dzięki wydłużonemu bezterminowo okresowi gwarancji Utrzymujesz wartość swojego pojazdu - w przypadku jego sprzedaży, prawa dożywotniej gwarancji przechodzą na nowego własciciela W przypadku akceptacji reklamacji otrzymujesz zwrot pieniędzy lub wymianę na nowy produkt Wybierasz produkt wykonany w jakości oryginalnego wyposażenia Hella posiada ponad 100-letnie doświadczenie przy produkcji oświetlenia Produkty w ramach Programu Dożywotniej Gwarancji posiadają szerokie pokrycie carparku w Polsce Programem objętych jest ponad 1800 części Dowiedz się więcej o Programie Dożywotniej Gwarancji: www.hella.pl/dozywotniagwarancja W Programie Dożywotniej Gwarancji znajdują się produkty wykonane w technologii Halogen i Xenon dla pojazdów z kierownicą po lewej stronie. PRODUKTY OBJĘTE DOŻYWOTNIĄ GWARANCJĄ: Reflektory przednie Reflektory przeciwmgielne Lampy tylne Kierunkowskazy

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 FORD PRZYSPIESZA EUROPEJSKIE PRACE W KIERUNKU PEŁNEJ ELEKTRYFIKACJI I SKOMUNIKOWANIA POJAZDÓW. W ZAKŁADZIE W WALENCJI BĘDĄ POWSTAĆ MODELE OPARTE NA ARCHITEKTURZE NASTĘPNEJ GENERACJI POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH Ford ogłosił w Europie kolejny ważny krok w kierunku pełnej elektryfikacji napędów, potwierdzając wybór • Ford robi kolejny krok na drodze transformacji - wybiera fabrykę w Walencji jako najlepiej przygotowaną do produkcji pojazdów opartych na architekturze pojazdów elektrycznych nowej generacji • Ford potwierdza swoje zaangażowanie w Niemczech, inwestując 2 miliardy dolarów w najnowocześniejsze centrum pojazdów elektrycznych w Kolonii, gdzie produkcja rozpocznie się pod koniec 2023 roku • Inicjatywy pozwolą Fordowi osiągnąć do roku 2035 zerowy poziom emisji pełnej gamy sprzedawanych pojazdów oraz neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w całej europejskiej sieci zakładów, oraz w działalności logistyki i dostaw zakładu w Walencji (Hiszpania) jako preferowanego miejsca montażu modeli opartych na architekturze po-

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 jazdów elektrycznych nowej generacji. Po dopuszczeniu modeli do etapu produkcji, zakład w Walencji mógłby rozpocząć wytwarzanie rewolucyjnych pojazdów elektrycznych i skomunikowanych jeszcze w obecnej dekadzie. Ford kontynuuje również wartą 2 miliardy dolarów przebudowę zakładów w Kolonii w Niemczech, aby rozpocząć tam produkcję elektrycznych pojazdów osobowych od 2023 roku. Europejska strategia Forda zakłada stworzenie atrakcyjnej linii pojazdów elektrycznych, w tym elektrycznej wersji popularnego Forda Puma oraz wzmocnienie pozycji lidera w segmencie samochodów użytkowych, dzięki elektrycznym modelom Ford Pro i usługom opartym na skomunikowaniu z siecią. Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać w Europie 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie. „Jesteśmy zaangażowani w budowanie dynamicznej, zrównoważonej działalności w Europie, zgodnie z naszym planem Ford+, a to wymaga koncentracji i dokonywania trudnych wyborów” – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. „W europejskiej branży motoryzacyjnej panuje ogromna konkurencja. Aby dobrze prosperować i rozwijać się, nie możemy zadowolić się jakimikolwiek produktami, ale musimy wyróżnić się takimi, które będą doskonałe, satysfakcjonujące dla klientów, a także bardzo oszczędną działalnością oraz utalentowanym i zaangażowanym zespołem.” Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Sprzedaż pojazdów elektrycznych na całym kontynencie nadal szybko rośnie (wzrost o 65% do 2,3 mln w 2021 r.1), a na początku tego miesiąca Parlament Europejski przegłosował ustanowienie nowych celów w zakresie emisji CO2 dla pojazdów lekkich, w tym wymóg, aby do 2035 r. wszystkie nowo sprzedawane pojazdy posiadały napędy zeroemisyjne. „Przyspieszamy naszą transformację w Europie, na nowo opracowujemy sposoby prowadzenia działalności i budujemy przyszłość, w której doskonałe pojazdy i konsekwentne skupienie się na zadowoleniu klienta idą w parze z ochroną naszej planety” – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe oraz dyrektor ds. transformacji i jakości w Ford Motor Company. „Wdrożenie w zakładach w Walencji produkcji na naszej kompletnie nowej architekturze, przeznaczonej dla modeli elektrycznych, pomoże nam zbudować w Europie rentowność, zapewnić wartościowe miejsca pracy i poszerzyć ofertę Forda o pojazdy elektryczne klasy premium, generujące wysokie osiągi i w pełni skomunikowane z siecią, które spełniają oczekiwania naszych europejskich klientów." Ogłoszona decyzja została podjęta po zakończeniu kompleksowych konsultacji z zespołami w Walencji (Hiszpania) i Saarlouis (Niemcy). W zakładzie Forda w Saarlouis nadal będzie produkowany model osobowy Ford Focus, a firma analizuje również możliwości przyszłej lokalizacji produkcji. Stuart Rowley, prezes Ford of Europe oraz dyrektor ds. transformacji i jakości w Ford Motor Company

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Ford potwierdza swoje zaangażowanie w Niemczech Ford potwierdził także swoje zaangażowanie w Niemczech, które staną się główną siedzibą jego europejskiego oddziału Model e oraz miejscem pierwszej regionalnej produkcji pojazdów elektrycznych w Europie. Najnowocześniejsze Centrum Produkcji Modeli Elektrycznych w Kolonii rozpocznie działalność produkcyjną pod koniec 2023 roku. „Ford intensywnie inwestuje w produkcję pojazdów elektrycznych w Niemczech, a my jesteśmy przywiązani do tego kraju jako naszej głównej siedziby w Europie” – powiedział Rowley. „Z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój tej współpracy z naszymi partnerami w Niemczech i w całym regionie. Aby zapewnić sobie nowe produkty w Europie, potrzebujemy najlepszych projektów, doskonałej technologii i inżynierii, efektywnych źródeł zaopatrzenia oraz ewolucji naszej działalności przemysłowej, aby zapewnić jej ukierunkowanie na świat samochodów elektrycznych.” Architektura nowej generacji kluczowym elementem europejskich planów Forda zakładających pełną elektryfikację napędów Architektura nowej generacji jest decydującym krokiem w transformacji Forda w Europie, zmierzającej do osiągnięcia pełnej elektryfikacji napędów i zbudowania dobrze prosperującej firmy, przy jednoczesnym wniesieniu pozytywnego wkładu w rozwój społeczeństwa i ograniczeniu emisji zgodnie z paryskim porozumieniem klimatycznym. Europejskie plany Forda, dotyczące pełnej elektryfikacji napędów, przyczynią się do realizacji globalnego celu, jakim jest osiągnięcie do roku 2026 rocznej produkcji ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych oraz uzyskanie do tego samego roku skorygowanej marży EBIT na poziomie 10 procent.

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 BOLIDY F1 JUŻ W LIPCU W POLSCE. TO MOŻE BYĆ NAJCIEKAWSZE WYDARZENIE MOTORYZACYJNE TEGO LATA Miłośnicy mocnych wrażeń będą mogli obejrzeć, a niektórzy przekonać się na własnej skórze jak to jest usiąść za kierownicą legendarnego bolidu i poczuć się jak Robert Kubica, Alexander Wurz czy Nico Do niedawna, aby spełnić marzenie o poprowadzeniu bolidu F1 było trzeba wybrać się na tor do Szwecji czy Włoch. Po raz pierwszy taka okazja narodziła się również w Polsce — już w dniach 9-11 lipca odbędzie się nietypowy event „Formula Drive – Poprowadź Bolid F1”. To prawdziwa gratka dla fanów motoryzacji oraz niecodzienna okazja, aby poprowadzić legendarny bolid F1 Mod Williams F29. Szykują się duże emocje, gdyż nieczęsto można zrealizować w Polsce tak nietypowe marzenie motoryzacyjne i zobaczyć bolidy F1 w akcji. Rosberg. Na lipcowym wydarzeniu „Formula Drive – Poprowadź Bolid F1” pojawią się aż 3 typy bolidów. Uczestnicy po przejściu profesjonalnych szkoleń będą realizowali jazdy bolidami Renault 2000, a na zwień-

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 czenie dnia mogli samodzielnie poprowadzić bolid F1 Mod Williams FW29 z 2007 roku o mocy 650 koni mechanicznych. Dokładnie tymi egzemplarzami bolidów jeździli Nico Rosberg i Alexander Wurz. Fani mo-

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 toryzacyjnych przeżyć będą mogli również skorzystać jako pasażer z jazdy BMW Sauber F1.06 X2, maszyny prowadzonej przez doświadczonego kierowcę wyścigowego - Kamila Franczaka.

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Pomysłodawcą i twórcą eventu jest Grzegorz Rożalski, kierowca wyścigowy i pasjonat sportów ekstremalnych. Pomysł na realizację wydarzenia umożliwiającego miłośnikom motoryzacji spełnienie marzeń o poprowadzeniu bolidu F1 w naszym kraju narodził się w jego głowie już kilka lat temu. Wizyta na torze Anderstorp w Szwecji i rozwijana od kilkunastu lat pasja do doświadczania ekstremalnych wrażeń za kierownicą m.in. podczas wyścigów Time Attack Poland, European Time Attack Masters oraz GSMP, zaowocowały podjęciem decyzji o przygotowaniu wydarzenia Formula Drive w Polsce. Kilkunastomiesięczna praca nad tym wyzwaniem i nawiązanie efektywnej współpracy z zespołem Johana Rajamäki ze Szwecji oraz determinacja w dążeniu do celu zdobyta także w roli kierowcy wyścigowego sprawiły, że szykujemy się do lipcowej edycji wydarzenia „Formula Drive – Poprowadź Bolid F1”. Odbędzie się ono w dniach 9-11 lipca br. na torze Silesia Ring. Jazdy legendarnymi bolidami F1 będą realizowane na zamkniętym torze wyścigowym, pod okiem doświadczonych instruktorów. Jest to idealne miejsce dla osób, które chcą poczuć prawdziwą prędkość w kontrolowanych i bezpiecznych warunkach. Dodatkową atrakcją podczas eventu będzie również symulator stworzony na bazie McLarena MP430 z sezonu 2015. Lipcowe wydarzenie „Formula Drive – Poprowadź Bolid F1” może okazać się największą gratką motoryzacyjną tego lata, szczególnie dla miłośników F1.

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WSPÓŁPRACA BADAWCZA TOMEX HAMULCE Z NARODOWYM CENTRUM BADAŃ JĄDROWYCH Firma TOMEX wybrała Narodowe Centrum Badań Jądrowych i Centrum Doskonałości NOMATEN jako partnera w badaniach tzw. „trzeciego ciała” tworzącego się na powierzchni tarczy hamulcowej i jego wpływu na efektywność pracy i komfort jazdy hybrydowych okładzin hamulcowych. Badaniami kierować będzie dr Iwona Jóźwik, szefowa grupy badawczej Materials Characterization. TOMEX Hamulce wspólnie z działającym w Narodowym Centrum Badań Jądrowych Centrum Doskonałości NOMATEN prowadzi badania materiałowe projektowanych przez siebie okładzin ceramicznych. Zespół naukowców NOMATEN podda analizie powierzchnie próbek wyciętych fragmentów tarcz hamulcowych oraz opracuje raport dla TOMEX Hamulce – mówi dr Iwona Jóźwik – Nasze prace obejmą obrazowanie mikrostruktury powierzchni techniką skaningowej mikroskopii elektronowej (SEM) oraz analizę składu pierwiastkowego metodą spektroskopii promieniowania X z dyspersją ener-

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 gii (EDS) w wybranych obszarach powierzchni dostarczonych próbek – wylicza szefowa grupy badawczej charakteryzacji materiałów. Park infrastruktury badawczej naszej jednostki obejmuje szereg najnowocześniejszych w Polsce urządzeń – m.in. dyfraktometr rentgenowski Bruker AXS (Advanced X-Ray Solutions) D8 Advance Diffractometer oraz skaningowy mikroskop elektronowy Helios 5 UX (ThermoFisher Scientific). Otrzymane długofalowe wsparcie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (FNP) oraz Komisji Europejskiej usprawni badania nad materiałami odpornymi na ekstremalne warunki (m.in. wysokie temperatury czy korozję). Obszarem badań i rozwoju w TOMEX Hamulce kieruje Maciej Szlichting. Nasz Dział R&D jest skoncentrowany na rozwoju klocków hamulcowych Maciej Szlichting - Kierownik Działu Badań i Rozwoju TOMEX oraz technologii ich produkcji. Do naszych największych sukcesów należą opracowanie i wdrożenie nowoczesnego kompozytu ciernego tj. materiału hybrydowego do produkcji klocków hamulcowych oraz opracowanie wysokowydajnej, innowacyjnej technologii prasowania klocków hamulcowych HybriTech® - wylicza kierownik R&D firmy TOMEX Hamulce. Podkreśla również znaczenie współpracy z sektorem nauki. W naszej pracy chętnie wspieramy się potencjałem i aktywnością uczelni wyższych czy instytutów badawczych, uważając iż takie współdziałanie pozwala uzyskać przewagę konkurencyjną zapewniając jednocześnie tak pożądany efekt synergii, dzięki czemu jesteśmy w stanie zapewnić i dostarczać najlepszej jakości produkty naszym klientom w całej Europie i nie tylko.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT JASNY GWINT! Sprawny przekręt na gwincie zewnętrznym Stare „szpilki” to temat zwiastujący kłopoty – jeśli zdejmujemy kolektor wydechowy zwykle wszystko jest tak serdecznie zapieczone, że hektolitry penetratora na nic się zdadzą. Pół biedy jeśli mamy do czynienia akurat ze szpilkami wymiennymi – a co jeśli to są „zęby stałe”? Przy walce z taką szpilką często zdarzają się mePrzy letnich naprawach (głowica, rozrząd, panewki, kolektor wydechowy, kolektor dolotowy, turbosprężarka, etc.) mamy do czynienia z sytuacjami, które w każdym warsztacie powodują przyspieszone bicie serca i zimny pot na czole – spieszyli się z robotą i gwint się zerwał. Się zerwał – bo oczywiście nikt się nie przyzna, że przeciągnął albo potraktował młotkiem. Ale na szczęcie zwykle tę tragedię można jeszcze odwrócić – warunek jest jeden – trzeba mieć odpowiedni zestaw gwintowników i narzynek. PANIKA WWARSZTACIE – SĄ NA TO SPOSOBY chaniczne uszkodzenia gwintu i trzeba rzeźbić w tym co jest. Dobieramy więc odpowiednia narzynkę i … no właśnie! Może się okazać, że nasza korekta gwintu na niewiele się zda i trzeba temat przerobić od a-z czyli od surowego wałka do nowej szpilki. Taka szpilka jest najpierw zwykłym, zwykle lekko nadwymiarowym, prętem. Powodzenie jej gwintowania zależy w wysokim stopniu od wła-

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT ściwego doboru narzynek. I tu istotna jest jakość stali naszej narzynki (HSS – stal szybkotnąca) oraz skład stopu przystosowany do metalu, w którym pracuje. Ważnym parametrem jest również nachylenie i rodzaj powierzchni tnącej oraz wielkość tzw. nakroju – brzegu ostrza ściętego pod kątem odpowiednim dla danego materiału. Gwint zewnętrzny to gra na dokładność i stabilność – żeby się udała musimy mieć absolutną pewność że surowy materiał ani drgnie podczas obróbki i że jest prostopadle, stabilnie umocowany w imadle/bloku silnika. Gdy to już wiemy zaczyna się właściwa zabawa – w gwintowaniu ręcznym i mechanicznym najważniejszy jest początek – gdy ustabilizujemy naszą narzynkę po pierwszych 2-3 obrotach warto zakręcić w druga stronę i zacząć od nowa już z kilkoma kroplami oliwy maszynowej lub oleju nakapanymi na materiał. Wówczas cała operacja przebiegnie sprawniej i dodatkowo olej zgromadzi w sobie większość opiłków. Kręcenie w kierunku odwrotnym w przypadku narzynek ręcznych daje dodatkowo efekt tzw. złamania wióra i pozwala na skuteczne oczyszczenie powierzchni cięcia w trakcie właściwego narzynania. Wewnętrznie – przelotowo i nie tylko Wprzypadku gwintówwewnętrznych istotna jest na początku właściwa kalibracja. I to zarówno wiertła do wiercenia nowego kanału/wyrównania ścian starego jak i samego gwintownika. Pomocna w tym jest zazwyczaj odpowiednia tabela podająca pary rozmiarów optymalnych dla odpowiedniego fi gwintowanego otworu. Gwintowniki maszynowe i ręczne różnią się przy tym kształtem i sposobem pracy – podobnie jeśli chodzi o samą geometrię otworu gwintowanego. W gwintowaniu przelotowym lepiej sprawdzają się gwintowniki maszynowe, zapatrzone w końcówkę penetrującą i spiralną krawędź tnącą. W gwintowaniu zamkniętych szczelin spokojnie wystarczy ręczna robota zwykłymgwintownikiem– i tu uwaga: każdy z nich powinien być oznaczony od 1 – 3 co informuje o kolejności ich użycia: zaczynamy zdzierakiem (1), pracujemy pośrednim (2) by finiszować wykańczakiem (3) . Zarówno przy stosowaniu gwintowników ręcznych jak i mechanicznych istotne jest wgwintowaniuwewnętrznym, odpowiednie ustabilizowanie procesu od samego początku. Warto też przed właściwym gwintowaniem wykonać lekkie fazowanie brzegów samego otworu – robienie tego po zasadniczym gwintowaniu jest trochę musztardą po obiedzie i może prowadzić do uszkodzenia ważnej, początkowej ścieżki gwintu. Gwintując ręcznie wykonujemy – analogicznie jak w przypadku gwintowania zewnętrznego – powtarzalne zwroty kierunku o pół lub ¾ obrotu by spowodować złamanie wióra. Podobnie jak w poprzednim typie gwintowania zalecane jest zalanie pola pracy odpowiednia ilością oliwy maszynowej lub oleju, a po skończonym gwintowaniu staranne oczyszczenie miejsca pracy z wiór i opiłków – najlepiej sprężonym powietrzem.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT Dorabianie gwintów to technika nadal obecna w warsztatach i ratująca mechaników przed konsekwencjami nieuwagi lub zwyczajnego pecha. Warto więc mieć na wyposażeniu kompletny zestaw narzynek i gwintowników wysokiej klasy. Taki profesjonalny zestaw znajdziecie na: www.narzedzianonstop.pl w ofercie marki PROLINE. Zestaw profesjonalnych gwintowników i narzynek ręcznych, PROLINE 67232 • Gwintowniki i narzynki wykonane ze stali szybkotnącej HSS spełniającej normy: • DIN 352 HSS SW7M • Profesjonalna jakość gwintowników i narzynek • W zestawie komplet 32 sztuk (gwintowniki nr 1, 2, 3 dla każdego rozmiaru oraz narzynki) • W zestawie dodatkowo pokrętło do gwintowników, oprawka do narzynek, • Wkrętak do mocowania narzynek w uchwycie oraz wzornik - grzebień do gwintów • Dostępne gwintowniki i narzynki z gwintem metrycznym zwykłym. • Wymiary M3, M4, M5, M6, M8, M10, M12.

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 CZY WYBÓR WARSZTATU SAMOCHODOWEGO MOŻE BYĆ EKOLOGICZNY? Wiele serwisów samochodowych stawia na ekologiczną działalność, a ich właściciele zdają sobie sprawę z wpływu swojej działalności na środowisko. Dzięki usłudze Bio Service, z której coraz częściej korzystają warsztaty zrzeszone w sieci Q Service Castrol, mogą sprawić, że odpady, nieuchronnie powstające w warsztacie, zostaną zutylizowane w sposób bezpieczny dla środowiska, a część z nich odzyskana w procesie recyklingu. Naprawa samochodów w warsztatach, które przystąpiły do programu Bio Service, sprawi, że możemy być znacznie spokojniejsi o to, jak zlecona usługa wpłynie na nasze otoczenie. Kierowcy coraz częściej zwracają uwagę na kwestie związane z ochroną środowiska. Ekologiczna działalność serwisów samochodowych jest ważna dla osób, które na co dzień starają się dbać o planetę oraz prowadzić ekologiczny styl życia. Tego typu rozwiązania pozwalają na wprowadzanie kolejnych, coraz efektywniejszych zmian w przyszłoZakręcanie wody podczas mycia zębów, korzystanie ze zmywarki i energooszczędnych sprzętów czy żarówek, używanie produktów powstałych z materiałów recyklingowych, szklanych słoików, segregacja śmieci. To jedne z wielu ekologicznych rozwiązań jakie wprowadziliśmy do swojej codzienności w ostatnich latach. Pojawia się pytanie, w jaki sposób o środowisko mogą dbać kierowcy? ści. Kierowcy zyskują również świadomość, że wybrany przez nich warsztat dba o jak najlepsze standardy pracy, działania, użytkowania i utylizacji zużytych części pojazdów. Czym jest Bio Service? Bio Service to profesjonalny program, który pozwala sprawnie zorganizować odbiór odpadów warsztatowych za pośrednictwem firm posiadających odpowiednie uprawnienia oraz zasoby. Należą do nich m.in.: opony, akumulatory, oleje i płyny eksploatacyjne, filtry paliwowe oraz powietrza, opakowania po substancjach niebezpiecznych, sorbenty, materiały filtracyjne oraz tkaniny do wycierania. Poprawny recykling odpadów zapobiega zagrożeniu dla środowiska oraz ludzi i zwierząt. Metale ciężkie oraz związki siarki, które mogą przedostać się do atmosfery przy niewłaściwej utylizacji akumulatora, powodują zwiększenie ryzyka zachorowania na nowotwory. Grozi to również oparzeniami chemicznymi. WARSZTAT

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Korzystając z programu Bio Service warsztaty samochodowe mogą liczyć na kompleksowy odbiór odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszystkie otrzymane z serwisów zużyte części, płyny, opony czy akumulatory są przekazywane do profesjonalnej utylizacji bądź recyklingu. „Niewłaściwe składowanie oraz utylizacja odpadów powodują nagromadzenie zanieczyszczeń i degradację gospodarki naturalnej, a w konsekwencji zagrażają bezpieczeństwu, życiu i zdrowiu pracowników warsztatów, jak i kierowców. Świadomy wybór odpowiedniego serwisu może mieć zatem faktyczny wpływ na zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne" zaznacza Adrian Siemiński, zarządzający projektem Bio Service na rynku polskim. Korzystające z usług Bio Service warsztaty Q Service Castrol zapewniają właścicielom oszczędność czasu i pieniędzy, odwiedzający ich kierowcy mają zaś pewność, że ich serwis rozumie, jak ważna w ich działalności jest ekologia. WARSZTAT

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT CZUJNIKI LINIOWE (A/F) I CZUJNIKI TLENU – CZYM SIĘ RÓŻNIĄ? Rys. 1: typowy sygnał czujnika tlenu Aby zachować zgodność z obecnymi i przyszłymi normami emisji, technologia sterowania silnikiem cały czas się zmienia – wiodący producenci części oryginalnego wyposażenia (OE), tacy jak DENSO, opracowują coraz bardziej zaawansowane czujniki, które wychodzą naprzeciw potrzebom producentów pojazdów. W rezultacie doskonale znany czujnik tlenu, częściej określany jako sonda lambda, zaczął być wspierany wieloma innymi czujnikami. W nowoczesnych silnikach jest zastępowany czujnikiem stosunku powietrza do paliwa (A/F). Pomimo wzrostu popularności w pełni elektrycznych układów napędowych, producenci pojazdów nadal znajdują się pod silną presją, aby poprawiać osiągi silników spalinowych, tak by spełniały one coraz bardziej rygorystyczne normy emisji. W rezultacie monitorowanie emisji spalin z silnika zajmuje bardzo istotne miejsce. Czujnik liniowy A/F – specjalny rodzaj czujnika tlenu – mierzy stosunek powietrza do paliwa i umożliwia obsługę bardziej zaawansowanych procesów kontroli emisji.

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT Chociaż oba te czujniki mają podobne zadania – monitorowanie składu spalin i przekazywanie zebranych danych do systemu sterowania silnikiem (EMS), optymalizację mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika, regulację kąta wyprzedzenia zapłonu itp. – czujnik liniowy A/F jest bardziej czuły niż tradycyjna sonda lambda. Dzięki temu system EMS może z większą dokładnością reagować na potrzeby silnika, co umożliwia bardziej efektywne spalanie paliwa, a tym samym zmniejszenie emisji i większą oszczędność paliwa. Różnica w czułości polega na tym, że czujnik tlenu wytwarza sygnał w postaci napięcia, którego wartość gwałtownie zmienia się w momencie, gdy stosunek powietrza do paliwa przestaje wynosić „lambda” – czyli 14,7kg powietrza do 1kg paliwa, co jest najbardziej wydajną mieszanką paliwa i powietrza (mieszkanką stechiometryczną) dla silnika spalinowego. Standardowy czujnik tlenu przesyła sygnał 0,8 V, gdy mieszanka jest zbyt bogata i 0,2 V, gdy mamy do czynienia z mieszanką ubogą. Rys. 2: typowy sygnał czujnika A/F W przeciwieństwie do zwykłego czujnika tlenu, sygnał wyjściowy czujnika liniowego A/F to prąd o zmiennym natężeniu. Jego wartość mierzona jest w miliamperach (mA) i zmienia się proporcjonalnie do ilości tlenu znajdującego się w spalinach. Innymi słowy, ECU silnika otrzymuje informację nie tylko o tym, czy mieszanka jest bogata czy uboga, ale może również dokładnie określić rozbieżność w składzie mieszanki.

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 Rys. 3 i 4: bardziej efektywne wykorzystanie katalizatora WARSZTAT

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT Rys. 5: szybkie gaśnięcie lampki oznacza znaczną redukcję emisji podczas rozruchu zimnego silnika Jak widać, sygnały wytwarzane przez te dwa typy czujników bardzo się od siebie różnią, dlatego nie można ich traktować wymiennie. Istnieje wiele różnych rodzajów czujników liniowych A/F. Niektóre różnice są widoczne z zewnątrz, inne sprowadzają się do różnic w elektronice, ale większość różnic kryje się w składzie ceramiki lub powłok ochronnych na elementach czujnika. Dlatego bardzo ważne jest, aby podczas wymiany czujnika liniowego A/F zawsze wybierać czujnik o dokładnie takiej samej specyfikacji jak oryginał. Na rynku pojawiło się niedawno kilka przykładów tanich zamienników takich czujników. Testy laboratoryjne i samochodowe tych części, które przeprowadziło DENSO, wykazały ich bardzo słabą wydajność i żywotność, a także nadmierną konsolidację zastosowań dla pojazdów, co z pewnością będzie prowadzić do przedwczesnych awarii i powtarzających się kodów błędów DTC po ich zamontowaniu w pojeździe klienta.

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT CZYM RÓŻNIĄ SIĘ SPRĘŻARKI W POJAZDACH HYBRYDOWYCH I ELEKTRYCZNYCH? Sprzedaż pojazdów hybrydowych i elektrycznych w całej Europie szybko rośnie, co będzie miało wpływ na niezależny sektor usług i napraw. Warto odpowiednio wcześniej zapoznać się z informacjami technicznymi na ich temat i sposobem ich obsługi. Pomiędzy układami klimatyzacji w pojazdach hybrydowych i elektrycznych a tymi, które znajdują się w pojazdach napędzanych tradycyjnym silnikiem spalinowym jest oczywiście wiele podobieństw, ale istnieje również kilka różnic, które nie ograniczają się tylko do sprężarki, centralnego elementu obu układów. Jeśli chodzi o ich funkcję, to podczas gdy oba układy są zaprojektowane tak, aby zapewnić pasażerom pojazdu najbardziej komfortowe warunki w kabinie, układ klimatyzacji

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT w pojeździe hybrydowym lub elektrycznym pełni również inną kluczową rolę - chłodzi baterię zasilającą pojazd. „Jeśli klimatyzacja przestanie działać w „zwykłym” samochodzie, nadal można prowadzić ten pojazd. Jeśli jednak awarii ulegnie układ klimatyzacji w pojeździe elektrycznym, samochód nie uruchomi się ze względów bezpieczeństwa, ponieważ nie jest kontrolowana temperatura akumulatora”, wyjaśnia Richard Groot, specjalista ds. układów klimatyzacji w DENSO Aftermarket. „W przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych układ klimatyzacji jest zatem integralnym elementem zapewniającym prawidłowe parametry pracy pojazdu i musi być odpowiednio serwisowany – w tym również sprężarka, która w tych pojazdach jest napędzana elektrycznie”. Jak działa sprężarka elektryczna? Standardowe sprężarki są napędzane pasem napędowym. Pojazdy elektryczne nie są jednak wyposażone w silniki z pasem napędowym, dlatego konieczne jest zastosowanie innego rodzaju sprężarek. Sprężarka elektryczna DENSO składa się z następujących elementów: • Sekcja sprężarki – zawiera sprężarkę typu spiralnego, która zasysa, spręża i zwalnia czynnik chłodniczy. • Silnik – do napędzania sprężarki. Silnik bezszczotkowy DC, który wykorzystuje magnes stały jako wirnik i cewkę jako stojan. • Inwerter – do napędzania silnika. Inwerter przetwarza prąd stały (DC) z akumulatora pojazdu na prąd przemienny (AC) dla silnika.

42 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT Co więcej, ECU układu klimatyzacji przesyła sygnały prędkości obrotowej sprężarki do inwertera za pośrednictwem ECU pojazdu w celu sterowania prędkością obrotową sprężarki elektrycznej. Silnik elektryczny pracuje pod napięciem zmiennym (AC) 200V lub wyższym i jest chłodzony mieszanką czynnika chłodniczego i oleju, ponieważ wytwarza ciepło podczas pracy. W celu izolacji silnika elektrycznego i obudowy sprężarki stosuje się olej sprężarkowy o wysokich właściwościach izolacyjnych. Użycie niewłaściwego oleju niesie ze sobą duże ryzyko uszkodzenia silnika. Oszczędność paliwa i nie tylko Konstrukcja sprężarek elektrycznych firmy DENSO zapewnia pojazdom hybrydowym i elektrycznym szereg korzyści: • Kontrolując prędkość sprężarki elektrycznej, kontroluje się również zużycie energii. Im mniej energii jest zużywane na napędzanie sprężarki, tym więcej można jej użyć do napędzania pojazdu hybrydowego lub elektrycznego. Tym samym, jeśli sprężarka elektryczna zapewnia wysoką wydajność przy niskich obrotach, zwiększy się zasięg pojazdu. • Sprężarki elektryczne DENSO zużywają mniej energii, co pomaga zwiększyć zasięg zestawu akumulatorów HV. Chociaż wielu producentów stosuje baterie Li-Ion (litowo-jonowe), w kilku modelach hybrydowych Toyoty stosuje się alternatywne rozwiązanie – baterie NiMh (niklowo-metalowo-wodorkowe). • Wewnętrzny silnik elektryczny sprężarki elektrycznej umożliwia pracę układu klimatyzacji nawet wtedy, gdy silnik hybrydowy lub elektryczny pojazdu jest wyłączony • Mniejszy hałas: najnowsza generacja sprężarek elektrycznych DENSO jest cichsza od poprzednich modeli, ale zachowała taką samą wydajność chłodzenia Sprężarka elektryczna na warsztacie Bezpieczeństwo przede wszystkim Bezpieczeństwo jest najważniejsze – zwłaszcza gdy mamy do czynienia z wysokim napięciem elektrycznym. Sprężarka jest napędzana przez zestaw akumulatorów wysokiego napięcia, a moc wyjściowa wynosi od 200 do 400 woltów lub więcej. Nie można po prostu wymienić sprężarki – najpierw należy odłączyć akumulator od pojazdu. Odpowiedni olej Ważne jest, aby zwrócić uwagę na rodzaj oleju stosowanego w sprężarce elektrycznej, ponieważ (zwykle) różni się on od oleju stosowanego w sprężarkach napędzanych mechanicznie. Zalecany jest elektroizolacyjny olej ND-11, który nie przewodzi prądu i chroni silnik elektryczny. Użycie niewłaściwego oleju może spowodować zwarcie i zniszczyć silnik elektryczny w sprężarce, dlatego zawsze należy sprawdzić jaki olej jest zalecany przez producenta pojazdu.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=