Strona główna / Części / Na co należy zwrócić uwagę wybierając klocki hamulcowe?
Na co należy zwrócić uwagę wybierając klocki hamulcowe?

Na co należy zwrócić uwagę wybierając klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe to nie tylko element układu hamulcowego w znaczącym stopniu odpowiadający na bezpieczeństwo jazdy. Jest to również jedna z niewielu części obok np. opon, o której kierowcy mogą w znacznym stopniu decydować podczas wymiany. W rezultacie warto bliżej zapoznać się z kluczowymi aspektami mającymi wpływ na odpowiedni wybór klocków hamulcowych do naszego pojazdu.

Podstawową kwestią jest weryfikacja producenta lub marki klocków hamulcowych, zwłaszcza jeśli wymiany dokonujemy poza autoryzowanym serwisem. Procedury homologacyjne dopuszczające klocki na tzw. afermarket nie obejmują takich aspektów jak  badanie zużycia, rodzaju i intensywności pisków czy poziomu drgań przy hamowaniu. Tego rodzaju informacji nie znajdziemy na opakowaniu lub samych klockach. W związku z tym należy wybierać producentów, którzy posiadają zaawansowane urządzenia badawcze oraz doświadczonych specjalistów nadzorujących proces wprowadzania nowych produktów na rynek.

– W pierwszym etapie poszukiwań można skupić się na motoryzacyjnych portalach internetowych oraz forach dyskusyjnych. Kolejne kroki powinny obejmować weryfikację stron internetowych wyselekcjonowanych producentów, gdzie publikowane są np. informacje
o posiadanych certyfikatach oraz realizowanych testach. W przypadku firmy Lumag badania, jako jedyny polski producent klocków hamulcowych, realizujemy na dynamometrze,
a następnie weryfikujemy osiągnięte wyniki podczas prób drogowych organizowanych m.in. w austriackich Alpach. W rezultacie naszym klientom oferujemy produkty znacząco przekraczające wymogi homologacyjne
tłumaczy Tomasz Orłowski, kierownik w Dziale Badań i Rozwoju Lumag, odpowiedzialny za rozwój klocków hamulcowych Breck.

Dokonując wyboru klocków hamulcowych nie powinniśmy zapominać również o weryfikacji wybranej przez nas części pod kątem dopuszczenia jej do użytkowania w Polsce. Wszystkie klocki sprzedawane w Europie muszą posiadać homologację ECE R90, co sprawia że niektóre produkty sprowadzane z np. z USA lub Chin nie mogą być wykorzystywane w codziennej eksploatacji.

– Dobór klocków hamulcowych to jedna z najważniejszych decyzji, jaką podejmujemy w warsztacie samochodowym, gdyż przekłada się ona bezpośrednio na bezpieczeństwo oraz komfort podróży. Jeśli lubimy sportową jazdę to najlepszym wyborem będą produkty oferujące wysoką skuteczność hamowania, także w bardzo ciężkich warunkach użytkowania. Prawie na pewno przyczyni się to jednak do zwiększenia hałaśliwości i potencjalnie żywotności klocków lub tarcz. W przypadku gdy preferujemy spokojniejszą jazdę powinniśmy wybrać klocki, które w odpowiedni sposób bilansują skuteczność hamowania, komfort oraz poziom zużycia. Nie zapominajmy jednak, żeby zweryfikować ich jakość – możliwe jest to nawet bez zakładania klocka! – dodaje Krzysztof Hołowczyc, ambasador marki Breck.

Dopuszczone do użytkowania produkty sprzedawane są w zaplombowanych opakowaniach z widocznymi informacjami na temat zakresu zastosowaniu (np. tylna czy przednia oś) oraz numerem homologacji. Wewnątrz powinna znajdować się instrukcja montażu w języku polskim, a sam klocek poza numerem homologacji standardowo posiada oznaczenia zawierające nazwę materiału ciernego oraz numer partii produkcyjnej i datę produkcji. Dodatkowo renomowane marki, takie jak Breck, dołączają do swoich produktów również akcesoria montażowe, które umożliwiają bezproblemową wymianę klocków hamulcowych przez mechanika.

Wygląd klocków mówi dużo o sposobie ich produkcji i doświadczeniu producenta. Zauważalne gołym okiem niedociągnięcia mogą świadczyć, że materiał cierny oraz kultura produkcji reprezentowały niski poziom. O solidności wykonania może świadczyć np. wysokiej jakości farba, która na długi czas zabezpiecza przed korozją. Dodatkowo pod wpływem wysokiej temperatury niskiej jakości farba zmienia swoją konsystencję na kleistą i może powodować przyklejanie się klocków do zacisku. Dodatkowo w miejsce powszechnie wykorzystywanej i ulegającej szybkiej degradacji warstwy antypiskowej powinien być zastosowany metalowy shim dwustronnie pokryty gumą. Osoby, dla których ważna jest dbałość o środowisko naturalne powinny również zwrócić uwagę na ilość miedzi w wybranych przez nich produktach – podsumowuje Tomasz Orłowski.

 

 

 

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry