Strona główna / Warsztat / Niezbędnik serwisanta klimatyzacji
Niezbędnik serwisanta klimatyzacji

Niezbędnik serwisanta klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa stanowi standard wyposażenia samochodu XXI wieku. Cały układ skonstruowany jest, by umożliwić użytkownikom komfortową podróż bez względu na warunki pogodowe tj. temperatura powietrza, promieniowanie słoneczne oraz wilgotność powietrza.

Dla coraz szerszego grona warsztatowców opcja obsługi układu stanowi dodatkową, sezonową pozycję w ofercie, dlatego warto pochylić się nad tematem organizacji stanowiska obsługi układów klimatyzacji samochodowej w warsztacie.

Stacja to podstawa

Licząc na dodatkowy dochód związany z serwisowaniem klimatyzacji samochodowej najzasadniej kupić sprzęt, który zawsze się nam przyda i pozwoli na wykonie zasadniczych czynności obsługowych. Z pewnością punktem wyjścia będzie zakup urządzenia obsługowego, zwanego popularnie „stacją do obsługi klimatyzacji”. Ich zasadniczą funkcją jest odzyskanie czynnika chłodniczego z systemu chłodzącego, wytworzenie w układzie próżni poprzez podciśnienie i napełnienie ponowne czynnikiem. Licznie oferowane na rynku urządzenia obsługowe możemy podzielić konstrukcje półautomatyczne oraz automatyczne.

Magneti-Marelli-Stacja-obslugi-klimatyzacji-Clima-Tech-TOP-HFO

Konstrukcje półautomatyczne wymagają od serwisanta potwierdzenia każdej, kolejnej czynności odpowiednią komendą wydaną z klawiatury urządzenia. Wymusza to na użytkowniku konieczność stałej obecności przy pracującym urządzeniu.

Urządzenia zautomatyzowane ograniczają ingerencje człowieka do inicjacji procesu obsługi. Urządzenie samodzielnie rozpoczyna każdą kolejna fazę pracy po pomyślnym zakończeniu poprzedniej. Urządzenie zasygnalizuje serwisantowi zakończenie całej obsługi i konieczność odłączenia węży.

Powoli przejmujące dominacje stacje w pełni zautomatyzowane wyposażone są przez wiele przydatnych dla serwisanta funkcji np. posiadać wbudowaną drukarkę, na której drukowane są informacje o właścicielu, jego aucie i ilości czynnika chłodniczego odzyskanego, napełnionego oraz czasie działania pompy próżniowej; programy do płukania układów klimatyzacji czynnikiem chłodniczym (tu niezbędna jest do dokupienia „przystawka” z filtrem zgrubnym) oraz tzw. funkcje „podpowiedzi” usterek układu klimatyzacji po wpisaniu do pamięci stacji informacji o odczytanej temperaturze i ciśnieniu panującym w obsługiwanym układzie.

Stacje automatyczne dysponują oprogramowaniem wyposażonym w bazę danych pojazdów i ilości napełnień czynnikiem chłodniczym dla konkretnego samochodu. Niektóre z nich umożliwiają wykonanie przeglądów użytkownikowi stacji, a samo urządzenie informuje o konieczności wymiany osuszającego filtra, bądź też oleju w pompie próżniowej.

Nie można pominąć faktu, że segment układów klimatyzacji zrewolucjonizował  na nowy czynnik R1234yf. Oczywiście nie pozostało to bez znaczenia dla producentów urządzeń obsługowych- w ofercie dostawców możemy znaleźć modele, które obsługują tylko nowy czynnik oraz takie, za pomocą których obsłużymy dwa obowiązujące czynniki chłodnicze, tj. R134a i R1234yf. Co prawda taka opcja zwiększa koszty wynikające z konieczności wyposażenia stacji w dodatkowe węże, szybkozłącza.

Wykryć co niewidzialne

W serwisowaniu układu klimatyzacji niezbędnym „orężem” stanie się sprzęt do wykrywania nieszczelności, co nie jest wcale łatwym etapem u początku naszej drogi z obsługą klimatyzacji.

Nieszczelność najczęściej  wynika z oddziaływania czynnika chłodniczego na wszelkiego typu uszczelki i uszczelnienia, połączenia o-ringowe, bądź z oddziaływania korozji na elementy systemu. Inną działką  są te będące wynikiem uszkodzeń mechanicznych i powypadkowych.

Podstawowy zestaw urządzeń do wykrywania nieszczelności składa się z: lampy UV z okularami ochronnymi, wykrywacz elektroniczny lub urządzenie obsługowe wytwarzające odpowiednie podciśnienie. Wykrywanie nieszczelności za pomocą lampy UV jest bardzo popularne wśród serwisantów, zasada działania lampy UV polega na tym iż, emitowane światło UV w postaci promieni skierowane na źródło wycieku pozwala na zlokalizowanie nieszczelności. UWAGA –  zawsze pamiętaj o stosowaniu okularów ochronnych, gdyż promienie UV mogą trwale uszkodzić Twój wzrok.

Chcąc korzystać z lampy UV należy do układu wcześniej dodać znacznik fluorescencyjny, zwany barwnikiem UV. Samych lamp UV na krajowym rynku jest mnóstwo, różnią się między sobą mocą i rodzajem zasilania (np. z akumulatora pojazdu, zasilane bateryjnie, itd.).

Drugim urządzeniem, które może być stosowane do tego rodzaju działań jest elektroniczny wykrywacz nieszczelności. Jest to sposób powoli odchodzący do lamusa z uwagi na ograniczenia techniczne. Oferowane wykrywacze różnią się czułością i sposobem sygnalizowania wycieku – najczęściej jest to alarm dźwiękowy.

wykrywacz-nieszczelnosci-ukladu-klimatyzacji-LS3000

Jako trzecia opcja wykrycia nieszczelności pozostaje nam tzw. próba azotowa wymagająca odpowiedniej wiedzy i praktyki serwisanta oraz sprzętu, dlatego korzystają z niej wyspecjalizowani fachowcy. Owa „próba” polega na wprowadzeniu azotu pod znacznym ciśnieniem do układu klimatyzacji. Ciśnienie to obserwowane jest na manometrze wysokiego ciśnienia. Spadek ciśnienia na manometrze sygnalizuje wyciek czynnika chłodniczego z układu. Jeżeli spryskamy to miejsce potencjalnego wycieku pianką do wykrywania nieszczelności to możemy znaleźć punkt nieszczelności. Pianka w punkcie nieszczelności będzie się nam pienić.

Czwartą metodą jest wykorzystanie stacji obsługowej. Jeżeli po odzyskaniu czynnika chłodniczego i wykonaniu próżni (podciśnienia) w układzie zaobserwujemy na wskazaniach manometrów wzrost wartości na manometrze, bądź manometrach będą one sygnalizować nieszczelności w układzie.

Nowocześniejsze i zaawansowane technologiczne urządzenia automatyczne mogą same sygnalizować wzrost ciśnienia. Niestety ta metoda wykrywania nieszczelności jest mało skuteczna ze względu na małą dokładność konstrukcji i tzw. „czynnik ludzki”. Na badanie nieszczelności za pomocą stacji obsługowej metodą podciśnieniową musimy poświęcić  około 10 minut. Praktyka warsztatowa jednak wskazuje, że okres ten skracany przez serwisantów do minimum, co poddaje w wątpliwość przekonanie o szczelności układu.

Zestaw regeneracyjny

Jeżeli chcemy na poważnie świadczyć usługi w zakresie obsługi klimatyzacji samochodowej  powinniśmy zaopatrzyć się w sprzęt i narzędzia do regeneracji (czyli naprawy) sprężarek klimatyzacji. W składzie takiego zestawu powinien znaleźć się: zestaw ściągaczy do sprzęgieł sprężarek klimatyzacji, zestaw do demontażu i montażu dławic (uszczelnień czołowych) sprężarek, specjalistyczne klucze do demontaży sprzęgieł zrywnych. Przydatnym urządzeniem byłaby prasa potrzebna do demontażu i montażu łożysk klimatyzacji w kołach pasowych oraz prasa do zaciskania przewodów.

Zestaw naprawczy sprężarki Iveco Stralis LP4857

Na rynku dostępne są prasy ręczne lub hydrauliczne, a także sprzęt do lutowania/ spawania przewodów układu.

Płukanie

W przypadku zatarcia się kompresowane bardzo przypadłym stanie się sprzęt umożliwiający przepłukanie układu. Może być to stacja lub urządzenia do płukania, ewentualnie „dodatek” do stacji obsługowej, ułatwiającej wykonanie tej czynności.

urządzenie do manualnego płukania układu klimatyzacji

Przy doborze właściwego dostawcy warto poprosić o pakiet ofert dotyczących kompleksowych rozwiązań dla aranżacji tworzonego stanowiska obsługowego, gdyż często tego typu rozwiązania wiążą się z najlepszymi rabatami dla klienta, jak i późniejszą pełną opieką posprzedażową oraz doradztwem technicznym. Dostawcy mogą mam doskonale pomóc w zaprojektowaniu całego port folio naszej oferty wskazując najlepszy kierunek dla rozwoju naszej oferty, który polega na prostym wyborze, czy wybieramy specjalizację ukierunkowaną na szeroko rozumianą naprawę układów klimatyzacji czy jednak pozostajemy przy najbardziej prostych, sezonowych działaniach obsługowych traktując je jako okresowe źródło dodatkowych dochodów naszego warsztatu.

Komentarz

  1. To oczywiste że urządzenie do nabijania kilmatyzacje jest w warsztacie niezbędne , szkoda tylko że pracuje 2 tyg w roku.
    Autonagar.pl proponuje w podobnej cenie urządzenie do wodorowania silników w celu usuwania nagaru z układu spalania : https://youtu.be/-hRQZBU7CqY
    Maszyna pracuje przez cały rok a do eksploatacji potrzebna jest woda destylowana i prąd + elektrolit dostarczany gratis wg. potrzeb warsztatu.
    Amortyzacja po 6/8 miesiącach dla dużych aglomeracji krócej .

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry