Strona główna / Diagnostyka / Rozpoznanie usterek, czyli ABC diagnostyki układu klimatyzacji.
Rozpoznanie usterek, czyli ABC diagnostyki układu klimatyzacji.

Rozpoznanie usterek, czyli ABC diagnostyki układu klimatyzacji.

Coraz więcej serwisów samochodowych oferuje swoim klientom regularną obsługę układów klimatyzacji. Nie łudźmy się jednak, że nasza działalność sprowadzi się tylko do bieżącego serwisu, o wiele szybciej przyjdzie nam zetknąć się z Klientem, który o obowiązkach wynikających z eksploatowania klimatyzacji samochodowej przypomni sobie dopiero, gdy ta przestanie normalnie pracować.

 

Zanim w upalne dni przyjdzie nam zetknąć się z niecierpliwym klientem, wypada wręcz przyswoić sobie podstawowe zasady diagnostyki układu klimatyzacji samochodowej, aby zaoszczędzić na czasie realizowanej obsługi.

 

Warto rozmawiać

Niecierpliwie spoglądający na nasze poczynania użytkownik auta może być dla nas kluczem do rozwiązania całej zagadki – starajmy się nakłonić go do podzielenia się z nami swoimi odczuciami co do zaistniałej sytuacji.

O co warto zapytać? Podręcznikowy zestaw pytań:

– Czy problem z układem klimatyzacyjnym wystąpił nagle, czy jednak stopniowo narastał?

– Co spowodowało, że właściciel zaniepokoił się funkcjonowaniem klimatyzacji?

– Jak przedstawiały się dotychczasowe problemy z działaniem klimatyzacji i ewentualnie na czym polegał jej serwis? Ile warsztatów podejmowało się dotąd naprawy układu jak i całego pojazdu?

– Czy klimatyzacja była cyklicznie obsługiwana?

– Kiedy ostatnio wymieniano filtr kabinowy i osuszacz?

Często nawet ogólne odpowiedzi umożliwią nam dokonanie wstępnej analizy zaistniałej sytuacji, uszeregują spektrum możliwych usterek i ułatwią podjęcie kolejnych, konkretnych działań.

Kiedy rozmowa z właścicielem pojazdu już rozjaśni nam ogólny obraz problemu, powinniśmy ustalić czy zaistniały defekt wystąpił w samym układzie klimatyzacyjnym, czy może jednak poza nim.

 

Oto przykłady popularnych objawów świadczących o konkretnych usterkach z jakimi przyjdzie się nam zmierzyć przy obsłudze.

 

Objaw: gorące powietrzne wypływające z dysz nawiewowych

Opis: rura wychodząca z parownika ma temperaturę rzędu 2-5OC, a ulatniające się za nim powietrzne jest chłodne, a tymczasem z samych dysz wydostaje się ogrzane powietrzne

Usterka: układ ogrzewania lub mieszalnika – sama klimatyzacja nie wymaga naprawy

 

Objaw: niedostateczne chłodzenie

Opis: niewystarczająca ilość powietrzna wprowadzonego do kabiny powoduje, że mimo, iż z dysz płynie chłodne powietrze to jednak jego ilość nie pozwala na wychłodzenie ogólnej temperatury

Usterka: zanieczyszczony filtr kabinowy blokujący napływ powietrzna, bądź dmuchawa wewnętrzna powietrzna odpowiedzialna za siłę strumienia powietrzna

 

Objaw: nie można uruchomić układu klimatyzacji

Opis: gdy pomimo włączenia układu sprężarka nie uruchamia się prawidłowo, zaleca się podpiąć manometry, które pozwolą nam ustalić ilość czynnika chłodzącego. Standardowe stężenie (5-7 Br) umożliwia aktywację sprężarki – niskie ciśnienie wymaga podjęcia działań związanych z obsługą czynnika za pomocą stacji klimatyzacji, zaś jego brak oznacza rozszczelnienie całego układu. W przypadku zdiagnozowania optymalnego ciśnienia czynnika chłodzącego to winnego awarii można szukać w sterowaniu całego układu.

Usterka: sterowanie elektryczne, niedostateczna ilość czynnika chłodzącego

 

Objaw: zbyt głośna praca „silnika” po włączeniu klimatyzacji

Opis: należy „osłuchać” sprężarkę, która najpewniej przestała pompować, bądź sprężać czynnik chłodzący. Możliwe, że doszło do wyeksploatowania zewnętrznego łożyska w kole pasowym sprzęgła sprężarki- możemy je wymienić we własnym zakresie korzystając ze specjalnych ściągaczy i kluczy. Hałas z wnętrzna samej sprężarki wskazuje na konieczność sprawdzenie stanu jej czystości (zalecane płukanie układu), bądź wymiany na nową, montowaną koniecznie po wcześniejszym przepłukaniu.

Usterka: zużyta/ uszkodzona sprężarka

 

Diagnoza kluczem do sukcesu

 

Zaprezentowane podstawowe czynności serwisowe powinniśmy uzupełnić o bardziej zaawansowane działania diagnostyczne, gdzie na podstawie specjalnych testów diagnostycznych, porównując relację temperatur i ciśnień ustalimy zaistniały defekt układu.

 

Optymalne wyniki badań przeprowadzone w warunkach temperatury pokojowej wskazujące na poprawną pracę całości układu klimatyzacji powinny wskazywać na manometrze poziom ciśnienia, z uwzględnieniem ruchów wentylatora : HP 13-17 barów, LP – ok. 2 barów. Termometr umieszczony w dyszy nawiewowej powinien przedstawić wynik wielkości 2- 5 OC.

 

By móc otrzymać miarodajne wyniki kontroli temperatury i ciśnienia powinniśmy:

– skierować sondę termometru w środkową dyszę nawiewową

– ustawić środkowe położenie dla nawiewu

– przymknąć boczne dysze nawiewu

–  ustawić drugi poziom wentylatora

– poziom temperatury minimalny

– manometry przyłączyć do niskiego (LP) oraz wysokiego ciśnienia (HP)
Nieaktywny układ powinien wskazywać wartość ciśnienia na optymalnym poziomie rzędu 5- 7 barów. Gdy uruchomimy pojazd i samą klimatyzację obserwujmy zmianę na licznikach termometru i manometrów.

 

Jeżeli docelowe wskaźniki nie zostały osiągnięte warto przyjrzeć się następującym czynnikom:

 

Wynik manometru HP: 25- 34 bary

Efekt: Niedostateczne oddawanie ciepła – temperatura w dyszy nawiewowej nie schodzi do optymalnego poziomu.

Przyczyna:

– niepracujące wentylatory: wzrost ciśnienia i temperatury powodują, iż ciepło pozostaje w systemie.
Zalecenie: sprawdzić układ zasilania i sterowania wentylatora

– uszkodzony lub zanieczyszczony skraplacz: zabrudzenia blokują przepływ powietrza powodując, iż ciepło pozostaje w układzie.

Zalecenie: dokładnie oczyścić skraplacz i chłodnicę ze wszelkich naleciałości, jeśli z uwagi na zmniejszenie powierzchni czynnej skraplacz uznamy za wyeksploatowany należy wymienić na nowy

 

Stacja docelowa

Optymalnym rozwiązaniem przy diagnostyce układu klimatyzacji w samochodzie jest wykorzystanie stacji klimatyzacji wraz z testerem diagnostycznym, które możliwości diagnostyczne opisano już wcześniej.

 

Serwisanci klimatyzacji dzięki możliwościom, które oferują stacje mogą wyeliminować szeroką gamę usterek. Prawidłowo przeprowadzoną obsługę z wykorzystaniem stacji należy zainicjować od rozpoczęcia pracy układu klimatyzacji przez około trzydzieści minut, co pozwoli na wymieszanie czynnika z olejem.
Stacja umożliwia za pośrednictwem destylatorów oddzielić uprzednio zmieszany olej od czynnika chłodzącego, które przeniesione zostają do osobnych butli, poczym następuje ich zważenie.

 

Proces ten umożliwia serwisantowi odpowiedzieć na pytania:

– czy wystarczająca była ilość czynnika w całym układzie?

– czy w układzie krąży także olej?

– jaką wartość przedstawia olej?

 

W sprawnej klimatyzacji proporcja mieszanin powinna przedstawiać się w relacji: 97 % czynnika i 3 % oleju. Najczęściej w niesprawnym układzie brakuje samego czynnika. Z kolei większa proporcjonalna ilość oleju sugeruje jego przepełnienie, a to skutkuje zmniejszeniem powierzchni czynnej elementów systemu. Najlepszą radą jest dokładne wypłukanie i uzupełnienie układu należytą ilością oleju. Jeżeli pobrany olej ma barwę zieloną, bądź szarą oznacza to zanieczyszczenie materią stałą, a z kolei barwa brunatna o dodatkowo mało przyjemnym zapachu świadczy o zakwaszeniu cieczy w wyniku zużycia się osuszacza.

 

Jakie usterki zneutralizuje napełnienie układu klimatyzacji?

Trwająca blisko półgodzinna czynność realizowana wpierw za pomocą pompy, która osusza cały układ, następnie umożliwiająca wymianę oleju i wprowadzenie odpowiedniej ilości czynnika chłodzącego pozwoli „skreślić” z listy problemy związane z: .

– zbyt dużą objętością czynnika – czego skutkiem jest wysoka temperatura w nawiewie i zawyżone wartości ciśnień;
– zbyt małą objętością czynnika – czego efektem jest wysoka temperatura w nawiewie i zaniżone wartości ciśnień;
– zbyt dużą objętością oleju – czego skutkiem jest wysoka temperatura powietrzna w nawiewie wobec standardowych wartości ciśnień;
– przepełnienie lub zabrudzenie filtra osuszacza – efektem czego jest wysoka temperatura nawiewu, gdzie LP może zejść do podciśnienia;
– obecność wody w środku samego układu – skutkuje naprzemiennością niskiej i wysokiej temperatury w nawiewie, przy niskich zmieniających się wartościach LP;
– gazy w układzie (np. powietrze lub azot) – niemożność ich skroplenia wywołuje  wysoką temperaturę nawiewu, wystąpią także zawyżone wartości ciśnień, nie odpowiadające jego temperaturze.

Profesjonalnie przeprowadzony serwis wymaga dokonania kontroli sprawdzającej całej klimatyzacji. Po stronie LP włączona sprężarka wciąga odparowany czynnik. Zawór rozprężny doprowadza do obniżenia ciśnienia poprzez ograniczenie przepływu samego czynnika chłodniczego, tak by osiągnąć przedział 1,5 – 2,5 bara. Jeżeli pomiar ciśnienia przedstawi wartość niższą niż minimalną wymaganą możemy być przekonani o zablokowaniu układu poprzez defekt: zaworu rozprężnego, bądź filtrów i dyszy dławiącej. Pamiętajmy, że sama dysza zawiera filtr siatkowy, który niewymyty bądź zużyty będzie odpowiadał za całą blokadę.

Sprężarka prześle czynnik na stronę HP, co wcale nie oznacza skoku ciśnienia – pamiętajmy by dostrzegać na użytkowanym manometrze nie tylko poziom ciśnienia, ale i temperatury czynnika. Problem z oddawaniem ciepła możemy wywnioskować z wyższej temperatury czynnika.

 

Jeżeli odczyt wartości zarówno LP jak i HP nie wzbudzi naszych podejrzeć powinniśmy się zerknąć na działanie sprężarki, dokonując małego testu diagnostycznego. Jeżeli wyłączymy wentylatory, zaprzestanie ich pracy powinno skutkować wzrostem poziom HP. Jeżeli nie dojdzie do tego musimy zweryfikować sprawność zawory regulujące, a najlepiej całą sprężarkę.

Komentarz

  1. Ja o swoją klimę dbam średnio co pół roku. Uważam, że wyczyszczenie i odgrzybianie jest ważne dla naszego zdrowia, naszej jazdy.
    Dlatego regularnie odwiedzam serwis unimot 1 białystok, gdzie zajmują się naprawą i serwisem klimatyzacji.
    Pamiętajcie – klima ważna rzecz, ale też wymaga naszej uwagi.

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry