E-Auto Service Manager 12/2023

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 12/2023 - HELLA INNOVISION 2023: TRENDY I WYZWANIA NA RYNKU NIEZALEŻNYCH WARSZTATÓW - WYBÓR IDEALNEGO KLUCZA UDAROWEGO - PODNOŚNIKI DLA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH

PULS BRANŻY 4 HELLA INNOVISION 2023 10 TOYOTA LIDEREM SEKTORA MOTORYZACYJNEGO 14 "RAZEM DLA PLANETY" 18 POLSKIE FLOTY UTRZYMUJĄ KURS NA ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ 22 ZF AFTERMARKET Z TYTUŁEM „DOSTAWCA ROKU 2023” 24 TOYOTA POBIŁA ZESZŁOROCZNY REKORD 28 NITERRA ORGANIZUJE KOLEJNĄ EDYCJĘ ESPORT CUP 30 NA ŚLĄSKU POWSTAŁA AKADEMIA... 36 DOKUMENTY JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI 38 NOWE LATARKI I LAMPY LED MARKI PROLINE WARSZTAT 44 WYBÓR IDEALNEGO KLUCZA UDAROWEGO 47 PODNOŚNIKI DLA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH I HYBRYDOWYCH NOWOŚCI 50 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 12/2023 - HELLA INNOVISION 2023: TRENDY I WYZWANIA NA RYNKU NIEZALEŻNYCH WARSZTATÓW - WYBÓR IDEALNEGO KLUCZA UDAROWEGO - PODNOŚNIKI DLA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 HELLA INNOVISION 2023: TRENDY I WYZWANIA NA RYNKU NIEZALEŻNYCH WARSZTATÓW Radykalnie zmieniające branżę motoryzacyjną, rozwijające się dynamicznie technologie spędzają właścicielom warsztatów sen z powiek. Wiodący gracze niezależnego rynku części zamiennych traktują jednak obecną sytuację jako okazję, a nie zagrożenie. W ostatnich latach dynamicznie rozwijają się takie koncepcje i technologie jak m.in: elektromobilność, samochody autonomiczne czy cyfrowe zabezpieczenia wprowadzane przez producentów. Ścisłe powiązanie układów funkcjonalnych pojazdów z oprogramowaniem i systemy utrudniające lub uniemożliwiające diagnozę i naprawę w niezależnych warsztatach sprawiają, że wielu mechaników nie jest pewnych, czy za kilka-kilkanaście lat będą mogli nadal robić to, co robią dziś. Podczas mającej miejsce w połowie listopada konferencji technicznej Hella Innovision 2023 przedstawiciele organizującego wydarzenie przedsiębiorstwa zapewniali, że robią wszystko, by firma i jej klienci byli gotowi na wyzwania w obszarach kluczowych dla niezależnego aftermarketu (dalej w tekście także jako IAM – Independent Aftermarket). Podczas wygłoszonych w ramach wydarzenia prelekcji przedstawiono najistotniejsze dla przyszłości branży megatrendy oraz wskazano, jak na ich skutki szykuje się Hella oraz na jakie wsparcie mogą w związku z tym liczyć jej klienci.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Perspektywa rynku automotive 2030 Po mających miejsce w latach 2018-2020, związanych z kryzysem dostępności półprzewodników i epidemią, sięgających 20% spadkach wolumenu produkcji na światowym rynku automotive nastąpiło odbicie. Według prognoz S&P Global czekają nas dalsze wzrosty. Analitycy przewidują, że w 2027 r. liczba wytwarzanych samochodów ma sięgnąć równemu wynikom z 2018 r. poziomu 94 mln sztuk, a w 2030 wynieść 98 mln. Wzrostom ilościowym w okresie 2023-2030 towarzyszyć będą zmiany jakościowe. Według analityków BCG jako ich najważniejsze obszary należy wskazać: • znaczące zwiększenie liczby liczących się marek, w tym m.in.: – wzrost udziału w rynku marki Tesla do około 4% – oraz chińskich producentów OEM do nawet 21% w perspektywie 2030 r.; • wzrost odsetka samochodów sprzedawanych online – z poniżej 5% dziś do około 30% w 2030 r. • zwiększenie poziomu autonomii pojazdów poprzez wprowadzenie nowych wymogów względem dostarczanych jako standard w nowych samochodach automatycznych systemów asysty; • wzrost znaczenia samochodów elektrycznych i zwiększenie ich udziału w europejskim rynku z 16 do 67%; • zmniejszenie emisji CO2 na europejskim rynku z 95 g/km dziś do wartości poniżej 10 g/km w 2030 r.;

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 • dalszy wzrost kosztów pojazdu, mogący w perspektywie 2030 r. wynieść nawet 40% w stosunku do średnich cen z 2023 r., już o 22% wyższych niż 2019 r. Choć w pierwszej kolejności powyższe zmiany dotyczą rynku nowych samochodów, nie pozostaną bez wpływu na podmioty działające w branży IAM. Konsekwencje zmian rynkowych dla niezależnych warsztatów • Po pierwsze, ze względu na dużą liczbę nowych marek, rosnącą złożoność i współzależność instalowanych w pojazdach systemów oraz wdrażanie na szeroką skalę rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa trudniejsze może stać się diagnozowanie usterek, zamawianie właściwych części, a następnie i ich skuteczne zamontowanie i zintegrowanie z systemem pojazdu. Niewykluczone, że chcąc tego dokonać, należało będzie uzyskać dostępy do systemów diagnostycznych i baz danych wielu producentów i dostawców. • Po drugie, liczba obecnych na europejskich drogach zasilanych bateriami samochodów elektrycznych (BEV) wzrośnie z 3 mln dziś do nawet 30 milionów w 2030 r. Chcąc być w stanie obsługiwać jeżdżących nimi klientów, należało będzie przygotować warsztat na związane z elektromobilnością wyzwania, takie jak np. konieczność całkowitego pozbawienia pojazdu napięcia przed wymianą baterii czy przygotowanie się do stosowania technik pomiarowych wysokiego napięcia. • Po trzecie, ze względu na rosnące ceny nowych pojazdów, najprawdopodobniej wzrośnie gotowość klientów do napraw i ponoszenia ich kosztów. Co więcej, poszczególne usieciowione części i systemy bezpieczeństwa będą wymagały kalibracji. Pomimo licznych wyzwań i nowych trudności, rynkowe zmiany mogą więc stanowić dla niezależnych warsztatów okazję do rozszerzenia swojej działalności – pod warunkiem nadążania za technologicznymi wymaganiami.

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Gotowe na przyszłość rozwiązania diagnostyczne i pomiarowe W ramach sesji Innovision 2023 poświęconych rozwiązaniom dla warsztatów, swoje propozycje mające stanowić odpowiedź na powyższe megatrendy zaprezentowali przedstawiciele marek Hella i Hella Gutmann. Poniżej zamieszczamy zestawienie omówionych produktów i usług wraz z wyzwaniami, w których kontekście zostały pokazane: • W związku z dużą liczbą wchodzących na europejskie rynki, nieznanych dotąd marek: – w urządzeniach diagnostycznych Hella Gutmann rozbudowano i usprawniono rozpoznawanie VIN, zwiększając prawdopodobieństwo poprawnej identyfikacji pojazdu i sprowadzenia odpowiednich części zamiennych; – wprowadzono na rynek kompleksowy zestaw urządzeń i usług, na który składają się: urządzenie diagnostyczne mega macs X, narzędzie CSC i SEG V oraz usługi zdalne macsRemote Services. W ich ramach – za pośrednictwem zdalnego dostępu udzielanego Centrum Serwisowemu Hella Gutmann – przeprowadzona może być na przykład kalibracja reflektora. Od wprowadzenia usługi w 2020 r. skorzystano z niej dotąd ponad 60 tys. razy. • W odpowiedzi na upowszechnienie w nowoczesnych samochodach rozwiązań takich jak: – systemy łączności i wspomagania kierowcy, – rozbudowane architektury sieci pokładowych – oraz towarzyszące im systemy cyberbezpieczeństwa

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 w oferowanych przez Hella Gutmann urządzeniach diagnostycznych serii mega mac już w 2020 r. wdrożono funkcję Cyber Security Management (CSM). Ma ona za zadanie umożliwienie niezależnym warsztatom swobodne komunikowanie się z nowoczesnymi samochodami bez konieczności korzystania z portali OE. Zweryfikowani użytkownicy mogą prowadzić diagnostykę za pośrednictwem urządzenia – nie musząc posiadać wielu osobnych kont w serwisach producentów. Funkcja ma być sukcesywnie rozszerzana o kolejne marki. • Z myślą o obsłudze przez warsztaty pojazdów elektrycznych Hella proponuje: – przewodnik E-Mobility z danymi technicznymi, instrukcjami bezpieczeństwa, informacjami na temat odłączania i instrukcjami naprawy – specyficznymi dla ponad 1 700 różnych pojazdów, – moduł technologii pomiarów wysokiego napięcia MT-HV do wielomarkowego urządzenia diagnostycznego mega macs X oraz szkolenia z zakresu jego wykorzystania, – opracowane we współpracy z Battery Quick Check urządzenie HV Battery Diagnosis Pro, umożliwiające określenie stanu akumulatora wysokiego napięcia przy użyciu niewymagającej jazdy, certyfikowanej przez TÜV procedury. • Wreszcie, spodziewając się w najbliższych latach wzrostu popytu na usługi warsztatów, rozwijane są rozwiązania umożliwiające zwiększenie sprawności diagnozy i skrócenie czasu koniecznego na realizację napraw: – wdrożona w 2023 r. w urządzeniach Hella Gutmann funkcja automatycznej diagnostyki (AD) stanowi połączenie sztucznej inteligencji z budowaną przez 30 lat bazą danych zawierającą: › 100 mln historii samochodów, › 100 miliardów zarejestrowanych parametrów, › analizy 2 miliardów kodów błędów, › 50 milionów przypisań podstawowych ustawień. Pozwala ona urządzeniom mega macs automatycznie zidentyfikować pojazd, odczytać listę zainstalowanych jednostek sterujących, przeanalizować kody błędów i – w razie potrzeby – przedstawić zalecenia dotyczące dalszej naprawy i części zamiennych. Choć więc zmiany technologiczne w motoryzacji przebiegają dynamicznie jak nigdy dotąd, a w ich efekcie w branży panuje duża niepewność jutra, na podstawie przedstawionych podczas Innovision 2023 informacji można dojść do wniosku, że najwięksi gracze rynku IAM są gotowi na przyszłość.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 TOYOTA LIDEREM SEKTORA MOTORYZACYJNEGO W RANKINGU BEST GLOBAL BRANDS 2023 FIRMY INTERBRAND W rankingu najbardziej cenionych marek na świecie, przygotowanym przez firmę Interbrand, Toyota po raz 20. z rzędu zajęła miejsce lidera w sektorze motoryzacyjnym. W najnowszym raporcie Best Global Brands 2023 firma została wyceniona na 64,5 miliarda dolarów. Odnotowując 8% wzrost w stosunku do roku ubiegłego, marka ponownie zapewniła sobie szóste miejsce w ogólnym rankingu. Toyota dostarcza swoje samochody do klientów w ponad 170 krajach i regionach, co czyni ją największym producentem samochodów na świecie. W 2022 roku na całym świecie koncern sprzedał prawie 10,5 miliona samochodów Toyoty, Lexusa, Daihatsu oraz Hino, utrzymując poziom z roku 2021. Kolejny rok z rzędu swoją siłę udowodniła marka Toyota, osiągając globalną sprzedaż na poziomie ponad 9,5 miliona aut. opinii ekspertów firmy Interbrand za sukcesem Toyoty stoi zdywersyfikowana gama modelowa, szeroki wybór wersji i rodzajów napędów, w tym oszczędnych i trwałych zelektryfikowanych napędów hybrydowych, rozwijanych przez firmę od ponad 25 lat. Marka konsekwentnie poszerza gamę zelektryfikowanych samochodów oraz równolegle rozwija wszystkie rodzaje nisko- i bezemisyjnych napędów, a także na szeroką skalę inwestuje w technologie wodorowe. Dzięki temu Toyota jest w ścisłej czołówce najbardziej innowacyjnych firm motoryzacyjnych, a wszystkie te działania przekładają się na lepszą sprzedaż

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 z roku na rok oraz przyspieszanie tempa dekarbonizacji. Klientom na całym świecie dostarczono już ponad 23 miliony zelektryfikowanych aut. Poza świetnymi wynikami sprzedaży samochodów silną pozycję marki Toyota budują także wielkie sukcesy w globalnym motorsporcie, takie jak zwycięstwa w cyklach WRC i WEC, a także w Rajdzie Dakar. Doświadczenia zdobyte podczas najbardziej wymagających zawodów służą później w projektowaniu nowych aut i wyjątkowych wersji. Pełny ranking wartości marek firmy Interbrand jest dostępny na: https://interbrand.com/best-global-brands/ Najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne według raportu Best Global Brands 2023 firmy Interbrand Najbardziej wartościowe marki na świecie wg raportu Best Global Brands 2023 firmy Interbrand

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 "RAZEM DLA PLANETY" Zrównoważony rozwój to nie tylko chwytliwe hasło, to przede wszystkim długofalowa strategia, którą powinny wprowadzić firmy odpowiedzialne za przyszłość pokoleń. Konkurs „Razem dla Planety” to najnowszy projekt, którego celem jest promocja zrównoważonych praktyk realizowanych przez klientów BASF. LIDER ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W KATEGORII MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW, TO WYRÓŻNIENIE ZDOBYTE DLA KLIENTA MARKI GLASURIT W KONKURSIE: DOBRE PRAKTYKI NIEDUŻYCH GRACZY Do konkursu można było zgłaszać partnerów z tzw. sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które w swojej strategii mają wpisane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Konkurs trwał od maja do września 2023 roku. W tym okresie zbierano kandydatury w czterech kategoriach: • Lider zrównoważonego rozwoju MŚP, • Mistrz obiegu zamkniętego. • Innowator roku. • Promotor net-zero – kategoria dla firm, które pracują nad obniżaniem swoich emisji, korzystają z odnawialnych źródeł energii lub zastępują surowce kopalne bardziej zrównoważonymi.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Zgłoszenia do programu odbywały się w formule online, a aplikacje zostały ocenione przez specjalnie powołaną Kapitułę Programu. W jej skład weszli przedstawiciele świata nauki: prof. dr hab. Joanna Kulczycka

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 z AGH – ekspertka z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego oraz prof. dr hab. Bolesław Rok z Akademii im. L. Koźmińskiego, przedstawiciele organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony klimatu: Maria Andrzejewska reprezentująca UNEP GRID oraz Kamil Wyszkowski z UNGC. W składzie Kapituły znaleźli się też Tomasz Zieliński – Prezes Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, Małgorzata Greszta - Partnerka Zarządzająca CSR Consulting, specjalistka w zakresie zrównoważonego rozwoju i Agendy 2030. BASF Polska reprezentowany był przez Katarzynę Byczkowską – Dyrektor Zarządzającą oraz Agnieszkę Łyczak-Szymczyk – Menedżerkę ds. Zrównoważonego Rozwoju. Wyróżnienie w kategorii „Lidera zrównoważonego rozwoju MŚP” zdobyła spółka Auto Miras Autoryzowany Serwis Samochodowy, będąca częścią Grupy Makurat, Partner marki Glasurit. Podczas uroczystej gali, która odbyła się 15 listopada w Warszawie właściciel spółki Mirosław Makurat odebrał nagrodę z rąk Dyrektorki Zarządzającej BASF Polska Katarzyny Byczkowskiej. – Dziękujemy firmie BASF i marce Glasurit za to wyjątkowe wyróżnienie. Współpracujemy od wielu lat z firmą, która dostarcza nam produkty lakiernicze. Pracujemy na certyfikowanych, szybkoschnących produktach klasy Ara, które sprzyjają optymalizacji czasu pracy, ale też zapewniają nam wielu zadowolonych klientów – podkreślił właściciel Grupy Makurat. To była pierwsza edycja konkursu „Razem dla Planety”. Więcej szczegółów znajdziecie tu: https://razemdlaplanety.eu/en/

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Glasurit, marka premium jednej z wiodących na świecie firm chemicznych – BASF. Posiadamy największą na świecie bazę kolorów. Oferujemy kompleksowe rozwiązania, w tym: narzędzia identyfikacji kolorów, usługi consultingowe oraz szkolenia specjalistyczne dla naszych Klientów. Produkty Glasurit to profesjonalne rozwiązania i pierwszorzędna jakość. Połączenie tych dwóch czynników sukcesu spowodowało, że Glasurit jest wiodącą marką w sektorze renowacji pojazdów osobowych i użytkowych. Kwestię ochrony środowiska są dla nas priorytetem dlatego działamy według zasady: Zrównoważone rozwiązania, zapewniające zrównoważony sukces! https://www.glasurit.com/pl https://www.facebook.com/glasurit.Poland www.youtube.com/user/Glasuritcom

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 POLSKIE FLOTY UTRZYMUJĄ KURS NA ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ – WYNIKA Z BADANIA GOODYEAR SUSTAINABLE REALITY SURVEY 2023 Aż 93% polskich operatorów flotowych uważa zrównoważony rozwój za ważny czynnik w funkcjonowaniu firmy, co jest wynikiem wyraźnie wyższym od średniej europejskiej wynoszącej 68%. Co druga flota w Polsce postrzega zrównoważony rozwój jako sposób na optymalizację kosztów operacyjnych, a 29% uważa, że to czynnik kształtujący wartości korporacyjne. Tak wynika z trzeciej edycji raportu Goodyear Sustainable Reality Survey 2023. Zmiana opon na modele o podwyższonej efektywności paliwowej oraz modernizacja parku samochodowego to najpopularniejsze środki w dążeniu do ekologicznych operacji flotowych. Wyniki ankiety w roku 2023 są bardzo podobne to tych z poprzedniego, co pokazuje, że zrównoważony rozwój nie traci na znaczeniu mimo licznych bieżących wyzwań dla firm płynących z szeroko rozumianej gospodarki. W badaniu Goodyear wzięło udział 1600 operatorów flot z Europy, w tym ponad 200 przedstawicieli firm transportowych z Polski. W ankiecie zapytano ich o wysiłki, cele i strategie w zakresie zrównoważonego rozwoju. Pełny raport można pobrać

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 ze strony https://www.goodyear. eu/pl_pl/truck/knowledge-centre/ Sustainable-Reality.html. Aż 82% flot zadeklarowało, że już zdefiniowało lub w ciągu najbliższych 12 miesięcy określi cele w tym zakresie, przy czym największe floty (liczące ponad 500 pojazdów) są tymi, które częściej wdrażają strategie zmniejszenia emisji CO2 i ilości odpadów. Tylko 7% ankietowanych przyznało, że nie troszczy się o wpływ swojej działalności na środowisko. Połowa polskich firm transportowych twierdzi, że zrównoważony rozwój pomaga im obniżyć koszty operacyjne – to więcej niż europejska średnia 39%. Realizacja celów zrównoważonego rozwoju, kluczowa wartość korporacyjna dla co trzeciej floty, jest szczególnie istotna dla największych flot, gdzie aż ¾ przykłada do tego wagę. Mniejsze floty wykazują niższe zaangażowanie, bo tylko 25% flot w rozmiarze od 11 do 50 pojazdów oraz 22% flot liczących od 51 do 100 pojazdów traktuje te cele jako priorytetowe. Opony z kluczową rolą w zrównoważonym rozwoju Stosowanie paliwooszczędnych opon jest najpopularniejszą metodą, aby poprawić ekologiczność operacji flotowych (54% wskazań). Przodują w tym duże (od 101 do 250 pojazdów) i średnie floty (od 51 do 100 pojazdów) z wynikami powyżej 60%. Ten wariant jest mniej powszechny wśród największych flot (ponad 500 pojazdów), w tej grupie tylko 38% flot wybrało taką odpowiedź, znacznie poniżej średniej europejskiej dla tej grupy (70%). Z opon bieżnikowanych korzysta 42% przedsiębiorstw i w tej kwestii przodują już największe floty.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Inwestycje w park maszynowy Branża kontynuuje modernizację taboru, co jest szczególnie widoczne wśród dużych i największych flot, w rozmiarze od 101 i więcej pojazdów - odsetek odpowiedzi przekroczył tam 70%. Najmniejsze floty (110 pojazdów) rzadziej decydują się na tego typu inwestycje – ten wariant wybrało 31% z nich, co może być podyktowane ograniczeniami budżetowymi. Wśród największych flot (ponad 500) dominuje tendencja zmian w kierunku samochodów elektrycznych oraz bardziej wydajnych układów napędowych – 75% badanych. … i rozwiązania telematyczne Koszty paliwa to obecnie jedna z największych bolączek firm transportowych w całej Europie, co też wyjaśnia determinację menagerów flot w poszukiwaniu rozwiązań, które pomogą im w obniżeniu oporów toczenia. Ponad połowa średnich i dużych flot dba o szkolenie kierowców w zakresie eco drivingu. Ta grupa przoduje również w stosowaniu rozwiązań telematycznych do monitorowania i zmniejszenia zużycia paliwa, z wyjątkiem największych flot (liczących ponad 500 pojazdów), gdzie tylko 38% zdecydowało się na ten krok. To rozwiązanie jest mało popularne również wśród najmniejszych firm transportowych, liczących do 10 pojazdów - 17% wskazań. Istotnym wsparciem dla firm transportowych może być Goodyear Total Mobility, zintegrowana oferta zarządzania flotą, która łączy w sobie opony do pojazdów ciężarowych oraz rozwiązania i usługi wspierające

21 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Goodyear Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 74 000 osób i wytwarza swoje produkty w 57 zakładach w 23 krajach świata. Jej dwa ośrodki innowacyjności w Akron w stanie Ohio i w Colmar-Berg w Luksemburgu dążą do opracowywania najnowocześniejszych produktów i usług, które wyznaczają standardy technologiczne i eksploatacyjne dla całej branży. Więcej informacji o firmie Goodyear i jej produktach można znaleźć na https://news.goodyear.eu/pl-pl/ ten sam cel: ograniczenie przestojów i poprawę wydajności, co pomaga obniżyć koszty paliwa i osiągnąć unijne cele związane z emisją CO2. Dobra znajomość przepisów środowiskowych Polskie floty wykazują dużą znajomość przepisów dotyczących ochrony środowiska. Blisko 85% badanych jest przynajmniej w niewielkim stopniu zaznajomionych z nadchodzącym ustawodawstwem środowiskowym. Największą świadomość w tym zakresie prezentują firmy liczące od 251 do 500 pojazdów – 88% przyznało, że zna przepisy w pewnym stopniu, a 13% jest dobrze rozeznana w tym temacie. Mogą one być dobrym przykładem do naśladowania dla największych flot (powyżej 500 pojazdów), gdzie aż ¼ pytanych przyznała, że zupełnie nie zna tych norm prawnych. Podobnie niską świadomością wykazały jedynie najmniejsze floty do 10 pojazdów. Wyniki badania wskazują, że polska branża transportowa jest świadoma, przygotowana i zdeterminowana do podejmowania kolejnych kroków w celu poprawy swojej wydajności i zminimalizowania wpływu na środowisko.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Międzynarodowa sieć dystrybutorów części zamiennych wyróżniła najlepszych spośród swoich 59 strategicznych dostawców.. Firma ZF Aftermarket została uhonorowana tytułem „Dostawcy Roku 2023” przez Groupauto International (GAI) podczas dorocznego kongresu, który odbył się w Stambule. Zdobycie tego zaszczytnego wyróżnienia jest potwierdzeniem zaangażowania firmy w opracowywanie innowacyjnych rozwiązań i zapewnianie obsługi klienta na najwyższym poziomie. Philippe Colpron, Dyrektor Dywizji ZF Aftermarket, przyjął nagrodę i wyraził swoją radość, mówiąc: – Czujemy się zaszczyceni faktem, że zostaliśmy uhonorowani tą nagrodą. Podkreśla ona nasze stałe zaangażowanie w zapewnianie lepszej obsługi naszym klientom. Motywuje nas również do jeszcze cięższej pracy i dalszego dbania o naszych klientów, ponieważ nadal rozwijamy branżę i cyfryzację ekosystemu mobilności. GAI, międzynarodowa sieć punktów serwisowych i dystrybutorów części zamiennych dla samochodów osobowych i dostawczych, co roku przyznaje swoim partnerom biznesowym nagrodę „Dostawca Roku 2023” w uznaniu za ich wybitne osiągnięcia. Głosy decydujące o przyznaniu nagrody bazują na działalności prowadzonej w ramach sieci GAI w 15 734 punktach sprzedaży w 109 krajach. Kryteria oceny obejmują jakość produktów i programów, a także transakcje biznesowe dostawców z poszczególnymi członkami grupy zajmującej się sprzedażą hurtową. Wyniki te oceniane są na podstawie GROUPAUTO INTERNATIONAL PRZYZNAJE FIRMIE ZF AFTERMARKET TYTUŁ „DOSTAWCA ROKU 2023”

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 takich czynników jak dostępność, poziom obsługi dostaw, wsparcie techniczne, wsparcie marketingowe i sprzedażowe oraz inne usługi. Philippe Colpron podkreślił: – W coraz bardziej złożonym świecie naszym celem jest oferowanie zaufania, prostoty i wygody przy O Grupie ZF ZF jest globalnym koncernem technologicznym, który dostarcza rozwiązania dla samochodów osobowych, komercyjnych oraz dla przemysłu, wspierając w ten sposób rozwój mobilności nowej generacji. ZF umożliwia pojazdom widzenie, myślenie i działanie („see. think. act”). W czterech obszarach technologicznych, takich jak sterowanie ruchem pojazdów, zintegrowane bezpieczeństwo, zautomatyzowana jazda oraz elektromobilność, ZF oferuje kompleksowe produkty i oprogramowanie dla producentów pojazdów oraz nowych dostawców usług transportowych i mobilnościowych. Firma ZF oferuje technologię elektromobilności dla szerokiej gamy pojazdów. Dzięki swoim produktom przyczynia się do redukcji emisji zanieczyszczeń, ochrony klimatu i poprawy bezpieczeństwa mobilności. www.zf.com jednoczesnym ciągłym zapewnianiu najwyższej wartości dodanej. Nasi klienci mogą zawsze na nas polegać w zakresie swojej działalności. Zapewniamy to dzięki naszej kompleksowej ofercie najwyższej jakości, która umożliwia im rozwój na rynku.

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 TOYOTA POBIŁA ZESZŁOROCZNY REKORD • Od stycznia do października 2023 roku zarejestrowano w Polsce 75 658 samochodów Toyoty • To lepszy wynik niż w całym 2022 roku • Corolla najpopularniejszym modelem. Już ponad 21 tys. zarejestrowanych egzemplarzy • Aygo X, Yaris, Yaris Cross, Corolla, Toyota C-HR, PROACE CITY i Hilux liderami swoich segmentów JUŻ PONAD 75 TYS. ZAREJESTROWANYCH AUT. COROLLA NAJPOPULARNIEJSZYM MODELEM Toyota od 2020 roku jest liderem polskiego rynku samochodów osobowych i konsekwentnie umacnia swoją pozycję. W 2023 roku blisko co piąte nowe auto, które wyjeżdża na drogi jest japońskiej marki (19,3% udziału, wzrost o 1,9 p.p.). W pierwszych dziesięciu miesiącach

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 2023 roku zarejestrowano aż 75 658 egzemplarzy Toyoty (25% wzrostu). To wynik lepszy o prawie 2 tys. sztuk niż w całym 2022 roku i większy od dwóch kolejnych marek w zestawieniu razem wziętych. W samym tylko październiku klienci zarejestrowali 8540 Toyot (wzrost o 63%), czyli ponad dwa razy tyle, ile producent z drugiego miejsca. Marka cieszy się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród osób pry-

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 watnych (2634 aut, 23% udziału), jak i wśród firm (5906 aut, 20,1% udziału). Toyoty zdominowały listę Top10 W zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych modeli 2023 roku w Polsce po dziesięciu miesiącach jest aż pięć aut Toyoty. Niepodzielnie liderem jest Corolla, która zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 21 216 zarejestrowanych aut. To rezultat lepszy od zeszłorocznego o 21%. W samym tylko październiku z salonów odebrano 2869 egzemplarzy Corolli. Trzecie miejsce w zestawieniu Top10 polskiego rynku zajmuje Yaris (12 034 egz.), czwarta lokata przypadła Yarisowi Cross (11 013 egz.), a na szóstym miejscu jest Toyota C-HR (8698 egz.). Dziewiątą pozycję zajmuje model RAV4 z wynikiem 6920 zarejestrowanych aut. Samochody Toyoty zdecydowanie przewodzą w swoich segmentach. W kategorii najmniejszych aut pierwszą pozycję i 32,8% udziału ma Aygo X (2774 egz.). Yaris jest liderem w segmencie aut miejskich (28,2% udziału), Yaris Cross to najpopularniejszy B-SUV (23,1% udziału), Corolla niepodzielnie panuje wśród aut kompaktowych (28,2% udziału), a w segmencie C-SUV prowadzi Toyota C-HR (13,8% udziału). Październik był udany dla modelu Camry. Tylko w tym miesiącu zarejestrowano 487 egzemplarzy tego eleganckiego sedana z napędem hybrydowym – najwięcej ze wszystkich aut segmentu E. Od początku roku na drogi wyjechało już 3055 Toyot Camry.

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 52% wzrostu Toyota Professional Marka Toyota Professional ma coraz mocniejszą pozycję na rynku samochodów dostawczych. Od początku roku zarejestrowano już 5738 egzemplarzy użytkowych Toyot, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o 52%. W samym tylko październiku klienci odebrali z salonów 532 auta (58% wzrostu). Po dziesięciu miesiącach 2023 roku Toyota Professional ma 10,9% udziału w tej części rynku, co jest wynikiem o 3,5 p.p. lepszym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Model PROACE CITY nieprzerwanie od 2021 dominuje w segmencie CDV. W październiku zarejestrowano 207 egzemplarzy tego auta, a od początku roku już 3140. PROACE CITY ma aż 28,7% udziału w swojej kategorii, a jego wynik jest lepszy niż trzech kolejnych konkurentów razem wziętych. Wśród pick-upów zdecydowanie najczęściej wybieranym autem jest Hilux (41,5% udziału). W pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku zarejestrowano już 1353 egzemplarzy tego modelu, a w październiku na drogach przybyło 190 Hiluxów. W konkurencyjnym segmencie MDV 13,7% udziału ma model PROACE. W październiku zarejestrowano 108 egzemplarzy tych vanów, a od początku roku już 863 egzemplarze.

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Niterra, specjalista w dziedzinie zapłonu i elektroniki samochodowej, zapowiada start Esports Cup 2024. Będzie to trzecia edycja tego wydarzenia, które w poprzednich latach cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem. Esport Cup 2024 wystartuje już 15 grudnia 2023 roku od kwalifikacyjnych wyścigów on-line. Zawody Esport Cup 2024 rozpoczną się już w grudniu tego roku i będą trwały przez pięć miesięcy. W tej edycji wydarzenie realizowane będzie we współpracy z iRacing – wiodącą, globalną platformą do symulacji wyścigów motorowych, co pozwoli na szerokie dotarcie z informacją do fanów motoryzacji w mediach społecznościowych, młodych mechaników, przedstawicieli tzw. „pokoleń Z i Alpha”, a także klientów Niterra. W tegorocznym wydarzeniu o zasięgu globalnym (uczestnicy z ponad 80 krajów) będą mogły wziąć osoby powyżej 16 roku życia. Pierwszą kwalifikacyjną rozgrywką będzie pokonanie z sukcesem wirtualnego toru wyścigowego Zolder w Belgii. W tym roku po raz pierwszy w grze nie będzie tabel rankingowych, a to oznacza bardziej ekscytującą rywalizację dla kierowców, którzy będą ścigać się ze sobą na żywo. Gracze będą rejestrować się w poszczególnych wyścigach, a zdobyte punkty będą decydować o tym, na którym serwerze będą rywalizować. Wyścig z najlepszymi kierowcami będzie transmitowany na żywo na kanale YouTube firmy, a także na platformie iRacing. Więcej informacji na temat Esports Cup można znaleźć NITERRA ORGANIZUJE KOLEJNĄ EDYCJĘ ESPORT CUP

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 w mediach społecznościowych firmy - w tym na Facebooku, Instagramie i kanale YouTube, a także, po raz pierwszy, na dedykowanej stronie Esports Cup - https://ngkntk.com/ esports/, która zostanie uruchomiona w celu udostępnienia wszystkich informacji w jednym miejscu. Finał, który odbędzie się na wirtualnym torze Nürburgring, będzie również transmitowany na żywo wraz z towarzyszącą mu relacją i analizą wyścigu, a także wywiadami przed i po wyścigu z uczestnikami, zwycięzcą i zdobywcami kolejnych miejsc. "Po niezwykle udanych dwóch poprzednich sezonach naszego Esports Cup, przenosimy rywalizację na inny poziom i docieramy do znacznie większej liczby odbiorców, dzięki nowemu partnerowi - iRacing", mówi Frank Massia, Director Marketing Aftermarket EMEA, Niterra EMEA GmbH. "Dodatkowo, nie tylko rozszerzamy zasięg wydarzenia poprzez włączenie wielu nowych krajów, ale także uruchomiona zostanie dedykowana strona docelowa, która ułatwi szybsze przekazywanie informacji graczom i mechanikom w trakcie i po wydarzeniu, co wesprze promocję działań naszej firmy". Wszyscy zawodnicy będą jeździć sygnowaną markami NGK & NTK Toyotą GR86 dostępną w 40 różnych wersjach. Ten samochód sportowy był kierowany przez ambasadorkę marki Niterra Esports - Patriciję Stalidzane podczas wyścigu na torze Bilster Berg, która następnie przeniosła się do symulatora wyścigowego, aby połączyć świat rzeczywisty z cyfrowym. Rywalizacja o dotarcie do finału została zaplanowana na 5 kwietnia 2024 roku. Odbędzie się ona na kultowym, wirtualnym torze Nürburgring Nordschleife w Niemczech i z pewnością będzie równie intensywna jak w poprzednich latach. Aby dojść do tego etapu zawodnicy muszą walczyć w emocjonujących eliminacjach na torach: Zolder w Belgii (15 grudnia 2023 roku), Motorland Aragon National w Hiszpanii (19 stycznia 2024 roku), Imola we Włoszech (2 lutego 2024 roku), Hockenheimring w Niemczech (16 lutego 2024 roku), Rudskogen w Norwegii (1 marca 2024 roku) oraz na brytyjskim torze Oulton Park (15 marca 2024 roku). Jako najbardziej znana i popularna platforma SimRacing na świecie, z ponad 160 000 zarejestrowanymi użytkownikami, iRacing przeniesie wydarzenie Escort Cup na zupełnie inny poziom, przede wszystkim dzięki bardziej realistycznej jeździe i prowadzeniu oraz szczegółowym, laserowo skanowanym torom. Sesje iRacing w primetime często przyciągają ponad 100 000 zawodników. Aby zarejestrować się i wziąć udział w Esports Cup 2024, gracze będą musieli przed rozpoczęciem pierwszego wyścigu pobrać grę i założyć konto pod adresem - https://www. iracing.com . Po rejestracji zawodnicy wezmą udział w rywalizacji o szereg atrakcyjnych nagród. Zwycięzca otrzyma kierownicę wyścigową Bavarian Simtec, zdobywca drugiego miejsca zestaw wyścigowy TailoredRig, a nagrodą dla trzeciego miejsca będzie deska rozdzielcza Alpha Tec Racing Sim.

PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Jak alarmują branżowi eksperci, mimo iż park pojazdów w Polsce jest coraz starszy, już w najbliższych latach może zabraknąć wykwalifikowanych mechaników do napraw naszych samochodów. By temu zapobiec Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna wraz z partnerami biznesowymi, w tym firmą Moto-Profil – właścicielem największej sieci warsztatów w Polsce (ProfiAuto Serwis) oraz we współpracy z uczelniami wyższymi: Politechniką Śląską i Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej a także ośmioma szkołami kształcącymi mechaników pojazdów samochodowych powołały „Automotive StrefAcademy KSSE”. Głównym celem projektu będzie popularyzowanie mechaniki wśród studentów uczelni technicznych oraz uczniów z szkół ponadpodstawowych. Powołanie „Automotive StrefAcademy KSSE” odbyło się w Akademii WSB podczas drugiego dnia konferencji „New trends in management and production engineering” nt. kompetencji przyszłości w nowoczesnej motoryzacji, w której uczestniczyli nie tylko przedstawiciele biznesu, jednostek samorządu terytorialnego, dyrektorzy i nauczyciele szkół technicznych, ale także studenci i uczniowie. Celem konferencji była przede wszystkim dyskusja na temat kierunków i perspektyw rozwoju motoryzacji, a tym samym organizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego młodych mechaników. Konferencji towarzyszył odbywający się już po raz trzeci Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR, z udziałem 20 drużyn ze szkół mechaNA ŚLĄSKU POWSTAŁA AKADEMIA, KTÓRA MA POMÓC UCHRONIĆ BRANŻĘ MOTORYZACYJNĄ PRZED BRAKIEM MECHANIKÓW

PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 nicznych województwa śląskiego. Biorący w nim udział młodzi adepci mechaniki rywalizowali z udziałem nowoczesnych metod nauczania, w tym wirtualnej rzeczywistości. Dla uczniów zostały także zorganizowane warsztaty branżowe, które były prowadzone przez ekspertów największych firm produkujących części zamienne. Przedstawiciele sieci ProfiAuto wskazują, że problem z brakiem wykwalifikowanej kadry pojawia się już od kilku lat i prawdopodobnie będzie narastał – nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Jak wyjaśniają, w szkołach technicznych coraz mniej uczniów kształci się na profilach mechanicznych. Motywują to tym, iż zawód mechanika niekoniecznie młodym osobom kojarzy się z prestiżem i dobrymi zarobkami. Tymczasem wykwalifikowany mechanik może liczyć na pensję nawet 10 000 zł miesięcznie. - Jako właściciele największej w Polsce sieci warsztatów dobrze wiemy, że branża motoryzacyjna już teraz zmaga się z niewystarczającą liczbą mechaników. Jeśli nie podejmiemy w tej kwestii żadnych działań, problem ten będzie narastał. Dlatego stawiamy na kształcenie ustawiczne naszych serwisantów, ale też angażujemy się w różne pozasektorowe inicjatywy, jak powołana dziś akademia. Zanim Polacy przesiądą się na samochody elektryczne, minie jeszcze bowiem sporo czasu. Tymczasem samochody z klasycznym napędem spalinowym będą wciąż popularne i ktoś musi je naprawiać. Takie inicjatywy pomogą sprawić, że będzie to możliwe – mówi Michał

PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Tochowicz, prezes firmy Moto-Profil, będącej właścicielem marki ProfiAuto. „Automotive StrefAcademy KSSE” – remedium na brak mechaników w warsztatach Powołana podczas odbywającej się w Akademii WSB listopadowej konferencji „Automotive StrefAcademy KSSE” będzie miała za zadanie popularyzowanie mechaniki wśród uczniów szkół technicznych oraz wśród studentów uczelni technicznych. Zrzeszać będzie z jednej strony szkoły i uczelnie zainteresowane dostarczaniem uczniom i studentom nowoczesnego know-how z obszaru mechaniki, a z drugiej strony producentów i dostawców usług, którzy chcą dzielić się swoją wiedzą i innowacjami z młodymi adeptami mechaniki. Działania Akademii będą się skupiać przede wszystkim na umożliwianiu młodym ludziom zdobywania praktycznego doświadczenia i rozwijaniu ich umiejętności w dziedzinie mechaniki, poprzez takie działania jak: organizowanie warsztatów z zakresu mechaniki, organizowanie konkursów i zawodów z mechaniki, wspieranie projektów inżynierskich związanych z mechaniką czy organizowanie wykładów i prelekcji ekspertów w dziedzinie mechaniki. Założycielami „Automotive StrefAcademy KSSE” są: Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. a pierwszymi partnerami są Moto -Profil Sp. z o. o.Moto-Profil – właściciel największej sieci warsztatów w Polsce (ProfiAuto Serwis), VR Technology sp z o.o . , Politechnika Śląska - Wydział Transportu i Inżynierii

PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Lotniczej, Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej oraz wybrane szkoły z województwa śląskiego kształcące m.in. w zawodzie: Technik Mechanik, Mechanik Pojazdów Samochodowych, Technik Pojazdów Samochodowych. Akademia jest otwarta na współpracę z każdą instytucją, której leży na sercu kształcenie i rozwój motoryzacji. - Powołanie ‚,Automotive StrefAcademy KSSE" to strategiczny krok w odpowiedzi na wyzwania rynku pracy w branży motoryzacyjnej. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, poprzez współpracę z czołowymi instytucjami edukacyjnymi i liderami branży, pragnie aktywnie przyczyniać się do rozwoju młodych talentów i zapewnienia przyszłym pokoleniom mechaników najwyższej jakości edukacji. Naszym celem jest nie tylko dostarczenie naszym firmom strefowym wysoko wykwalifikowanych specjalistów, ale również podniesienie prestiżu zawodu mechanika samochodowego w Polsce i w Europie. Inicjatywa taka jak ,,Automotive StrefAcademy KSSE" jest kluczem do budowania innowacyjnej i konkurencyjnej branży motoryzacyjnej w województwie śląskim i nie tylko – podkreśla dr Janusz Michałek, Prezes zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wirtualny warsztat, czyli jak w atrakcyjny sposób szkolić młodych mechaników Moto-Profil oraz firma VRTechnology – twórcy narzędzia – udostępnili technologię wirtualnego warsztatu uczniom bezpłatnie. Ze względu na sukces pilotażowych wdrożeń na

PULS BRANŻY 34 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Śląsku w pierwszym roku funkcjonowania projektu, w 2022 roku inicjatywa została rozszerzona również na inne województwa oraz Czechy. Na przestrzeni 2021 i 2022 r. ze szkoleń z udziałem trenerów największych globalnych producentów części motoryzacyjnych skorzystało łącznie niemal 500 uczniów ze szkół mechanicznych. Oprogramowanie jest wciąż rozwijane, czego efektem jest przetłumaczenie scenariuszy serwisowych na języki: angielski, ukraiński, czeski i słowacki oraz dalsze prace nad wersją z wykorzystaniem okularów VR Oculus Quest. W 2022 roku w projekt wzbudził zainteresowanie NATO DEEP eAcademy – specjalnej agendy Sojuszu Północnoatlantyckiego, wspierającej szesnaście krajów partnerskich NATO w reformowaniu systemów szkolnictwa wojskowego i harmonizacji programów kształcenia. W ramach współpracy z NATO DEEP eAcademy, oprogramowanie było prezentowane na krajowych i światowych konferencjach, w tym na targach I/ITSEC 2022 w Orlando (Floryda, USA), największym na świecie wydarzeniu poświęconym modelowaniu, symulacjom komputerowym i szkoleniom. Konferencja "Nowe trendy w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Kompetencje przyszłości w nowoczesnej motoryzacji" oraz III Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR „III Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR”, który odbywał się w ramach konferencji "Nowe trendy w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Kompetencje przyszłości w nowoczesnej motoryzacji" 29 listopada 2023 roku w Akademii WSB w Dą-

PULS BRANŻY 35 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 browie Górniczej. Celem wydarzenia była dyskusja nt. potrzeb i przyszłości nowoczesnego kształcenia zawodowego, realizowanego wraz z partnerami biznesowymi dla uczniów szkół zawodowych województwa śląskiego. Wśród zaproszonych gości pojawili się przedstawiciele władz województwa śląskiego, jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców, instytucji otoczenia biznesu oraz dyrektorzy i nauczyciele szkół kształcących w zawodach branżowych. W turnieju udział wzięło 20 drużyn składających się z młodych adeptów mechaniki samochodowej. Konkurencje turniejowe zawierały zadania praktyczne oraz testy teoretyczne, z wykorzystaniem aplikacji ProfiAuto Serwis VR. - Korzystanie z wirtualnej rzeczywistości i sztucznej inteligencji to w Akademii WSB nie tylko eksperymenty, to realna wartość dodana dla naszych studentów. Dzięki temu doskonalą swoje umiejętności i uczą się funkcjonować w środowisku, które będzie dla nich rzeczywistością po zakończeniu studiów. Jesteśmy świadomi, że świat się zmienia, a my nie tylko się do tego dostosowujemy, ale także implementujemy te zmiany w Akademii WSB. Wirtualna rzeczywistość daje nieograniczone możliwości, a organizowany już po raz trzeci Wojewódzki Turniej Mechaników VR jest tego bardzo dobrym przykładem – mówi prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, Rektor Akademii WSB. ------------------------------------------------- Partnerami projektu ProfiAuto Wirtualny Warsztat są czołowi producenci części zamiennych: ATH Heinl, Bosch, Brembo, MANN-FILTER, MILWAUKEE, Monroe, Osram, Schaeffler, VARTA, Valeo oraz ZF.

PULS BRANŻY 36 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Od 25 maja 2019r. obowiązują kary za fałszowanie przebiegu pojazdów mechanicznych. Powoduje to konieczność ustalania przez organy ścigania przebiegu auta w przeszłości. Oczywiście nic nie zastąpi opinii odpowiedniego rzeczoznawcy, ale na wstępnym etapie postępowania można ustalić czy przebieg nie został zafałszowany bez oględzin pojazdu. W polskim systemie prawnym przebieg w przeszłości zapisywany jest w kilku „miejscach”. Oto najlepiej dostępne z nich. 1. Serwis HistoriaPojazdu.gov.pl Dostępne są tam dane o przebiegu podczas dokonywania przeglądu technicznego auta na stacji kontroli pojazdów. Serwis dostępny jest dla każdego zainteresowanego, niezbędne jest jedynie posiadanie VIN pojazdu oraz daty pierwszej rejestracji, co bez problemu znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym. 2. Sieci autoryzowane i historia serwisowa W każdej autoryzowanej stacji obsługi (ASO), znajdującej się przy salonie samochodowym lub funkcjonującej samodzielnie uzyskać można dane co do historii serwisowej pojazdu, które każda z marek producentów pojazdów zapisuje we wspólnym systemie. O ile dane te nie są zawsze w pełni dostępne każdego obywatela (ochrona danych osobowych), to organy ścigania są w tym przypadku uprawnione do skorzystania z odpowiednich narzędzi procesowych. Co do zakresu danych, to mogą występować dwa modele – niektóre marki samochodów posiadają jedynie bazę krajową, a inne posiadają wspólną bazę danych na cały obszar Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub sięgającą nawet dalej. Baza taka powinna być dostępna DOKUMENTY JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI O PRZEBIEGU POJAZDU

PULS BRANŻY 37 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 z poziomu każdego ASO, ale w celu uzyskania pełniejszej informacji zalecamy zwracanie się bezpośrednio do przedstawicieli producentów pojazdów. Listę przedstawicieli producentów można znaleźć na stronie: https://www.pzpm.org.pl/Czlonkowie. 3. Zaświadczenie o odbytym badaniu technicznym z zagranicznej stacji kontroli pojazdów Analogicznie jak w przypadku dokumentów wydawanych w Polsce ponieważ wydawanie takiego dokumentu jest obowiązkowe od 2015 roku w całej UE. Wzory taki zaświadczeń w różnych krajach znajdują się na stronie http://bezkrecenia.pl/. Niestety zaświadczenia takie są wydawane – tak samo jak w Polsce – w formie papierowej, co oznacza że dokument taki w procesie sprzedaży auta często może “zaginąć”. W dowodach rejestracyjnych wydawanych w niektórych krajach możliwe jest odczytanie nazwy stacji kontroli pojazdów lub sieci stacji kontroli pojazdów, które wykonały ostatnie badanie techniczne. 4. Informacja z platform zakupowych do handlu pojazdami używanymi W chwili obecnej obrót samochodami używanymi w Unii Europejskiej w dużym procencie odbywa się poprzez platformy zakupowe, sprzedające nawet po kilkadziesiąt pojazdów w jednej transakcji do jednego kupującego. Auta te są następnie przywożone do Polski i tu dalej dystrybuowane. Firmy prowadzące takie platformy zakupowe dokonują zapisu stanu licznika pojazdu w dacie sprzedaży w swoich systemach, a często zawierają stan licznika na wystawianych przez siebie fakturach. Do najpopularniejszych platform w Polsce należą obecnie: https://www.autorola.pl https://cararena.pl/ https://www.auto1.com/pl/ 5. Deklaracja AKC-U/S Przebieg pojazdu jest obowiązkowym elementem deklaracji dopiero od 1 stycznia 2018 roku, a tym samym będzie on dostępny tylko dla aut przywiezionych po tej dacie. 6. Dane ubezpieczycieli z polis Ogromna większość ubezpieczycieli, nawet przy zakupie tylko polisy ubezpieczenia OC wymaga podania stanu licznika pojazdu w chwili wystawiania polisy. Ubezpieczyciele przechowują takie dane nawet do 20 lat wstecz w uwagi na tak określony termin przedawnienia roszczeń, które mogą powstać w związku z odpowiedzialnością posiadacza pojazdu mechanicznego. 7. Raport Historii Pojazdu Carfax lub AutoDNA Jest to międzynarodowy system dostarczający klientom końcowym odpłatnie raporty nt. historii pojazdów z Europy oraz USA, zawierające m. in. dane o historycznym przebiegu pojazdu. AutoDNA to polski dostawca tego typu informacji. Źródło: Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego

PULS BRANŻY 38 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 NOWE LATARKI I LAMPY LED MARKI PROLINE Na grupę debiutującego właśnie oświetlenia osobistego PROLINE składają się 4 latarki (numery katalogowe: 51042, 51043, 51044 i 51045) i 3 latarki czołowe (51040, 51041 i 51046). Są to innowacyjne produkty, solidnie wykonane i oferujące wiele przydatnych funkcjonalności zwiększających skuteczność oświetlania. NOWE OSOBISTE OŚWIETLENIE MARKI PROLINE JUŻ W SPRZEDAŻY Poręczne światło Nowe latarki ręczne PROLINE mogą z powodzeniem być używane do prac serwisowych, podświetlania przedmiotów, miejsc trudno dostępnych itp., jak też jako sygnalizatory obecności ludzi, a nawet przeszkód. Można je także wykorzystać do wzywania pomocy, jak też oświetlania drogi podczas wycieczek, wypraw, pobytu na kempingu itd.

PULS BRANŻY 39 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Nowe urządzenia mają obudowy wykonane z wysokiej jakości stopu aluminiowego. Trzy z nich to klasyczne ręczne latarki z korpusem rurowym, zaś model PROLINE kompakt mini 51045 wyposażono w obudowę z głowicą o kształcie prostopadłościennym, podstawką do ustawiania, karabińczykiem do zawieszania, magnesem do mocowania na elementach stalowych, gwintem do montażu na statywach i otwieraczem do butelek. Źródłem światła w prezentowanych latarkach są wydajne diody COB LED (51042 i 51045) i XPE LED (51043 i 51044). Ich pracą steruje elektronika i dzięki temu użytkownicy mogą regulować strumień światła na 100%, 50% i 25% mocy (51043 i 51044) oraz na 100% i 50% (51042 i 51045). Oprócz regulacji mocy świetlnej, wszystkie latarki oferują tryb świecenia błyskowego, zaś modele 51042, 51043 i 51044 dodatkowo umożliwiają nadawanie kodu SOS, a także wyposażone są funkcję zoom, która w zależności od potrzeb umożliwia rozpraszanie lub skupianie światła.

PULS BRANŻY 40 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 Latarka 51044 zasilana jest 3 bateriami AAA, zaś modele 51042, 51043 i 51045 czerpią energię z akumulatorów Li-Ion, które ładuje się przez port USB-C. Wyposażono je w akumulatory o pojemnościach 500 mAh (51045) i 1200 mAh (51042 i 51043). W modelu 51042 znajdziemy także diody kontrolne: czerwona informuje o ładowaniu akumulatora, zaś zielona sygnalizuje 100-procentowe jego naładowanie. Z kolei latarka 51043 posiada diodowy wskaźnik informujący o dostępnej ilości energii elektrycznej w akumulatorze. Można ją wyłączyć z poziomu każdego trybu pracy przez przyciśnięcie przycisku włącznika przez 2 s. Czołem nocna zmiano! Latarki mocowane na głowie umożliwiają mobilne i dokładne oświetlanie bez angażowania rąk. Modele 51040 i 51046 to klasycznie skonstruowane latarki czołowe, wyposażone w oddzielne głowice świecące mające regulację pozycji kątowej (świecenie w górę/dół). Zaś latarka czołowa 51041, oprócz głowicy, posiada diodę COB LED o mocy 300 lm w formie

PULS BRANŻY 41 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 wąskiego paska, umieszczoną na opasce służącej do noszenia jej na głowie. Generuje ona światło rozproszone. W głowicy tej latarki znajduje się dioda XPE LED o mocy 180 lm, której zadaniem jest wytwarzanie skupionej wiązki świetlnej, a także czujnik ruchu służący do automatycznego włączania sprzętu. Z kolei w modelu 51040 zastosowano 3-watową diodę COB LED o mocy 200 lm, zaś w 51046 – diodę CREE XPE LED o mocy 300 lm. Pracą diod LED we wszystkich prezentowanych latarkach czołowych PROLINE steruje elektronika. Umożliwia ona regulację mocy świetlnej na 100% i 50% oraz ustawienie błyskowego trybu świecenia. Wszystkie omawiane latarki czołowe PROLINE wyposażono w elastyczne, regulowane opaski przeznaczone do ich noszenia na czole. Dodatkowo model 51046 ma opaskę górną, zaś jego głowica świecąca, mieszcząca się w wytrzymałej obudowie aluminiowej, oferuje także funkcję zoomowania strumienia świetlnego. W jego tylnej części na jego opaskach zamontowano niewielki pojemnik na 4 baterie AA służące do zasilania diody LED. Należy tu zauważyć, że z 3

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=