E-Auto Service Manager 3/2023

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 pod uwagę dużą różnicę w przebiegu. Następnie w samochodzie o większym przebiegu wymieniono amortyzatory, sprężyny zawieszenia, zestawy ochronne i górne zestawy montażowe. Po tym fakcie obydwoje ponownie przetestowali ten pojazd, aby od razu móc zauważyć różnicę w prowadzeniu samochodu o przebiegu 180 000 km, wyposażonego w nowe amortyzatory KYB. Ostatecznie, także w drugim Smarcie zostały wymienione elementy zawieszenia, po czym nastąpiła kolejna jazda próbna obu uczestników. Wyniki testu dla samochodu z przebiegiem 180 000 km Zuzanna: Kiedy testowałam samochód Federico, od razu pomyślałam, że nie może być identyczny z moim. Na dziurach i wybojach miałam wrażenie, że zaraz wypadnie z drogi. Kiedy spróbowałam ponownie jazdy z nowymi amortyzatorami KYB, stwierdziłam, że zachowuje się podobnie do mojego samochodu, ale miałam wrażenie, że jest teraz bardziej stabilny a zawieszenie pracuje znacznie ciszej niż w moim. Federico: Byłem już tak przyzwyczajony do tego samochodu, że nie zdawałem sobie sprawy, jak bardzo stracił na bezpieczeństwie jazdy. Podczas hamowania, zwłaszcza na zakrętach brak stabilności zawsze kojarzył mi się z bardzo krótkim rozstawem osi. Już wiem, że się myliłem! Teraz to naprawdę zupełnie inna jazda. Wyobrażam sobie o ile bardziej przewidywalny będzie samochód na mokrej nawierzchni, od razu zauważyłem, że interwencja ESP jest znacznie rzadsza i zdecydowanie mniej inwazyjna na nierównościach i kostce brukowej. Wyniki testu dla samochodu z przebiegiem 100 000 km Zuzanna: Naprawdę się tego nie spodziewałam, samochód prowadzi się świetnie! Nie żeby wcześniej było źle, ale codzienna jazda i przyzwyczajenie z pewnością nie pozwalały mi być obiektywną. Teraz zdecydowanie czuć różnicę, mimo że wymienione amortyzatory miały przejechane „zaledwie” 97 000 km Federico: Różnica jest oczywista. Obecnie oba samochody naprawdę wydają się identyczne w prowadzeniu. Są bardziej precyzyjne, bardziej stabilne, bardziej kontrolowane. Nigdy bym nie pomyślał o tak oczywistej różnicy. Od teraz będę sugerował klientom moich warsztatów, aby wymieniali amortyzatory, jeśli mają zbyt duży przebieg, nawet gdy wizualnie wyglądają na sprawne. Mam klientów z samochodami, które przejechały ponad 200 000 km i którzy nigdy nie wymieniali amortyzatorów. Oczywiście nie zdają sobie sprawy, jak bardzo pogorszyły się ich parametry pracy, co wpływa bezpośrednio na kontrolę nad pojazdem oraz bezpieczeństwo jazdy. Wniosek Obydwoje właścicieli Smartów Fortwo, którzy wzięli udział w naszym teście, było zdumionych, jaką różnicę przyniosła wymiana amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, górnych zestawów montażowych i zestawów ochronnych w ich pojazdach. Wnioski są bardzo znamienne dla przeciętnego kierowcy, który dostosowuje swój styl jazdy do możliwości pojazdu, nie zdając sobie sprawy, że pogorszyła się skuteczność hamowania i właściwości jezdne.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=