E-Auto Service Manager 3/2023

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 RETROFITY LED OSRAM TAKŻE DO KLASYKÓW I YOUNGTIMERÓW Wielu użytkowników starszych aut narzeka na niewystarczające oświetlenie drogi po zmroku. Okazuje się, że w niektórych modelach rada na poprawę takiego stanu rzeczy jest prosta – wystarczy zmienić żarówki na retrofity LED. Przynajmniej w krajach, w których jest to legalne. Np. w Niemczech retrofity OSRAM Night Breaker LED są dopuszczone do użytku w wielu modelach starszych samochodów, takich jak Mercedes G, Range Rover, Triumph Spitfire, Mini, Volkswagen Caddy czy Golf I. W starszych samochodach zasięg reflektorów pozostawia wiele do życzenia. Na szczęście lista aut, w których można stosować retrofity LED zamiast żarówek stale się wydłuża i coraz więcej użytkowników klasyków czy youngtimerów może korzystać z zalet nowoczesnej technologii, jaką jest LED. Oczywiście przed zmianą warto sprawdzić kondycję odbłyśników i szkieł, a także instalacji elektrycznej i w razie potrzeby usunąć usterki, by w pełni wykorzystać możliwości retrofitów. Najstarszym autem, w którym można zamontować retrofity OSRAM Night Breaker LED H4 jest Land Rover, produkowany od… 1948 roku. Dopuszczenie obejmuje auta, które zjeżdżały z taśmy aż do 1984 roku. Na drugim miejscu jest klasyczne Mini, kórego produkcja zaczęła się w 1959 roku, a zakończyła w 2000. Podium zamyka Volkswagen Garbus – retrofity OSRAM można montować w egzemplarzach produkowanych od 1961 roku. Bodaj najpopularniejszym autem, w którym można montować retrofity LED marki OSRAM jest Volkswagen Golf, a konkretnie jego dwie pierwsze generacje, produkowane w latach 1974-1992 (w wersji Cabriolet do 1994), a także spokrewniony z nim model Caddy (1978-1992). Retrofity są dopuszczone w kilku klasycznych samochodach terenowych, poza wspomnianym Land Roverem są to Range Rover (19701996), Land Rover Defender (1984-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=