E-Auto Service Manager 3/2023

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 NOWOŚCI API: CK-4 to najnowsza norma, która znacząco zaostrza wymagania jakościowe, w stosunku do poprzedniej CJ-4. Wymóg poprawy odporności na utlenianie (o 100% !) i utraty lepkości na skutek ścinania i napowietrzania oleju jest prawdziwą rewolucją. API CK-4 podwyższa także wymagania dotyczące ochrony przed „zatruciem” katalizatora, blokowaniem DPF, zużyciem silnika, osadami na tłokach i wzrostu lepkości oleju związanym ze zwiększoną ilością sadzy (wymóg lepszej dyspersji). ACEA: E8 i E11 to dla odmiany wydane w 2022 roku zaostrzone specyfikacje jakościowe, do odpowiednio ACEA: E6 i E9. Nowe specyfikacje znacząco zwiększają wymagania co do utleniania oleju zgodnie z wymaganiami API CK-4, ale również podnoszą wymagania co do właściwości przeciwzużyciowych tulei i pierścieni (nowy test silnik - Mack T12). Dodatkowo zaostrzono wymagania dla czystości tłoków, zapiekania pierścieni i szlamów w silnikach przy stosowaniu paliwa o podwyższonej ilości biokomponentów, które są wymagane w Europie (nowy test silnik - Mercedes-Benz). Zupełną nowością jest obowiązkowy test na odporność oleju na napowietrzanie (nowy test silnik - Catterpilar). Odpowiedź TotalEnergies Aby spełnić powyższe wymagania w gamie produktów RUBIA OPTIMA zastosowano zaawansowaną Technologię Inno-Boost. W składzie oleju użyto dodatków zawierających odpowiednią kombinację przeciwutleniaczy. Te aktywne cząsteczki hamują powstawanie rodników utleniania i utrzymują nienaruszone łańcuchy węglowodorowe. W rezultacie lepkość oleju silnikowego pozostaje

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=