e-Auto Service Manager 5/2022

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 WCHODZI W ŻYCIE ROZPORZĄDZENIE USTANAWIAJĄCE WZÓR NALEPKI UPRAWNIAJĄCEJ DO WJAZDU DO STREF CZYSTEGO TRANSPORTU Wszystko wynika z tego, że zgodnie z obowiązującą od grudnia zeszłego roku nowelizacją ustawy o elektromobilności gmina może ustanowić własne wyłączenia podmiotowe i przedmiotowe od zakazu wjazdu do tej strefy. Tym samym ustawodawca postanowił zdecentralizować kwestię warunków wjazdu do stref i praktycznie w całości pozostawić to w gestii gmin i miast. Oznacza to, że w chwili obecnej gminy i miasta mają w zasadzie dowolność w kształtowaniu stref i kształtować zasady wjazdu pojazdów do nich na zasadzie ustalonych przez siebie dyskrecjonalnie kryteriów. Jest to rozwiązanie ze swojej idei może i dobre (bo realizuje zasadę decentralizacji i samorządności), ale z uwagi na brak jakiegokolwiek stypizowania warunków wjazdu do stref w ustawie, będzie to rodzić problemy przy oznaczaniu pojazdów nalepkami. Pierwszy problem jest taki, że każda gmina będzie wydawała nalepkę oddzielnie – będzie na niej widnieć jej nazwa. Dla kierowców odwiedzająMinister Klimatu i Środowiska podpisał rozporządzenie w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Rozporządzenie wejdzie w życie 3 maja 2022 roku. I niestety, mimo że żadna strefa na razie w Polsce nie powstała, już widać, że z nalepkami będzie problem – zarówno dla gmin, jak i dla samych kierowców. cych często kilka gmin i kilka stref, będzie więc istniała konieczność umieszczania na szybie kilku nalepek. Dla nalepek przewidziano opłaty – maksymalnie 5 zł. Drugi problem jest taki, że skoro gminy mają dowolność w tworzeniu stref, to mając na uwadze jakie informacje zostaną umieszczone na nalepce, trudno będzie ustalić w łatwy sposób czy pojazd ma prawo przebywać w strefie, czy nie. A taka jest przecież idea nalepki. Jedyną daną pozwalającą ustalić parametry ekologiczne auta będzie rodzaj napędu oraz rok jego produkcji. To trochę mało. Będziemy w stanie ustalić normę Euro po roku produkcji, ale co w przypadku jeżeli gminy będą chciały ustanowić możliwość wjazdu według konkretnych parametrów emisyjnych dla konkretnych substancji czy pyłów? Nie wiadomo. Zdaniem branży motoryzacyjnej, system powinien być uniwersalny i nie wymagający występowania o naklejkę w każdej z gmin z osobna. W przypadku pojazdów spalinowych

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=