zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE • CZUJNIKI NOx - HELLA • OCHRONA PRZED RYZYKIEM SAMOZAPŁONU CZYŚCIW • NAJLEPSI MECHANICY W POLSCE • TYPOWE PROBLEMY PRZY MONTAŻU LPG Nr 05/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253
TWÓJ WYBÓR NA WIOSNĘ!
W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE • CZUJNIKI NOx - HELLA • OCHRONA PRZED RYZYKIEM SAMOZAPŁONU CZYŚCIW • NAJLEPSI MECHANICY W POLSCE • TYPOWE PROBLEMY PRZY MONTAŻU LPG Nr 05/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253 PULS BRANŻY 4 CZUJNIKI NOx - HELLA 8 CZYSTE POWIETRZE W SAMOCHODZIE 12 EFEKTYWNA OCHRONA PRZED RYZYKIEM SAMOZAPŁONU CZYŚCIW 18 MECHANICY ZDRADZAJĄ TAJEMNICE 23 BYD SEALION 7 OTRZYMUJE PIĘĆ GWIAZDEK W TESTACH BEZPIECZEŃSTWA EURO NCAP 26 PYŁ HAMULCOWY 30 ANALIZA PETRONAS 34 PRZYSZŁOŚĆ BRANŻY MOTORYZACJI 38 CO POLACY SĄDZĄ O AUTACH CHIŃSKICH MAREK 41 NOWY PROGRAM WSPARCIA DLA WARSZTATÓW NIEZALEŻNYCH 44 NAJLEPSI MECHANICY W POLSCE WYBRANI WARSZTAT 50 DATA ACT – NOWE WYZWANIA DLA NIEZALEŻNYCH WARSZTATÓW 53 NOWOCZESNE INSTALACJE LPG 58 TYPOWE PROBLEMY PRZY MONTAŻU NOWOCZESNYCH INSTALACJI LPG NOWOŚCI I WYDARZENIA 64 PRZEGLĄD NOWOŚCI
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 CZUJNIKI NOx - HELLA Czujnik NOx jest ważnym elementem układu oczyszczania spalin służącym do redukcji stężenia szkodliwych substancji NOx (tlenki azotu). Jest stosowany w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym z układem SCR (selektywna redukcja katalityczna) na bazie mocznika (AdBlue). Czujnik umożliwia zachowanie zgodności z rygorystycznymi wartościami emisji określonymi w normie Euro 5 i 6 zapewnia optymalne dozowanie AdBlue w układzie wydechowym silnika, a tym samym skuteczną redukcję szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. Budowa, zasada działania, usterki Czujnik NOx składa się z sondy i sterownika, połączonych ze sobą na stałe za pomocą wiązki przewodów. Czujnik jest zamontowany w układzie wydechowym i służy do wykrywania tlenków azotu w spalinach. Spaliny z silnika wysokoprężnego płyną do katalizatora utleniającego (DOC), a następnie do filtra cząstek stałych (DPF). Jeśli nasycenie filtra cząstek stałych DPF osiągnie określoną wartość, należy przeprowadzić czyszczenie. Regeneracja filtra cząstek stałych jest uruchamiana automatycznie i monitorowana przez odpowiedni nadrzędny sterownik systemu podczas jazdy. Regenerację można również przeprowadzić w trybie serwisowym wywoływanym specjalna procedurą.
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Za układem DOC/DPF znajduje się w układ SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), który redukuje emisję tlenków azotu. Jeśli układ SCR jest wyposażony w czujnik NOx na wejściu i na wyjściu, zadaniem czujnika na wyjściu jest monitorowanie działania katalizatora SCR, który powinien zredukować ilość szkodliwych substancji do określonego poziomu, natomiast czujnik na wejściu dokonuje pomiaru ilości szkodliwych substancji przed wejściem spalin do układu SCR. Na podstawie różnicy z odczytów obydwu czujników obliczana jest ilość mocznika w sterowniku, który powinien zostać wtryśnięty do układu, aby jak najbardziej obniżyć zawartość szkodliwych substancji. Dzięki dodawaniu mocznika (AdBlue) do układu wydechowego zachodzi reakcja, w której tlenki azotu (NOx) są przekształcane w azot (N2 ) i wodę (H2O). W połączeniu z katalizatorem oczyszczającym (ASC) nadmiar amoniaku (NH3) można również przekształcić w azot (N2 ) Aby układ działał prawidłowo, konieczne jest utrzymywanie w nienagannym stanie technicznym wszystkich jego komponentów, ponieważ jest on bardzo wrażliwy na wszelkiego rodzaju nieprawidłowości, które są często przyczyną awarii czujnika i nie tylko. Bardzo częstą przyczyna niedomagania czujnika jest niesprawna pompa AdBlue odpowiedzialna za odpowiednie ciśnienie wtryskiwanego mocznika.
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Należy pamiętać, że płyn ten zamarza już przy -11oC. Z tego powodu producenci pojazdów stosują specjalne grzałki w zbiornikach AdBlue. Awaria grzałki może doprowadzić do uszkodzenia pompy oraz czujnika NOx z powodu braku możliwości dozowania mocznika w ujemnych temperaturach. Dodatkowo, brak wtrysku mocznika podczas pracy układu ma z kolei wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej, a jej niewłaściwe proporcje mogą doprowadzić do np. szybszego zapchania się filtra DPF. Niezwykle ważna jest jakość samego mocznika. Nie powinno się stosować płynu nieznanego pochodzenia, najlepiej zaopatrywać się w niego u sprawdzonego dystrybutora. Dobrą praktyką jest również sprawdzanie stężenia mocznika refraktometrem, jego nominalne stężenie to 32,5%. Niedopuszczalne jest natomiast przechowywanie AdBlue w nieumytych pojemnikach zastępczych po innych substancjach, np. oleju silnikowym itp., co niestety często ma miejsce. Sama wymiana uszkodzonego czujnika czy czujników powinna być dokonana przez specjalistę dysponującym odpowiednim sprzętem, którym można dokonać zresetowanie informacji o jakości AdBlue przechowywane w ECU, przeprowadzić testy czujników, czy wgrać nowe oprogramowanie. Oferta HELLA Stale powiększana gama produktów zawiera aktualnie ponad 80 referencji dla większości popularnych pojazdów osobowych i użytkowych, spotykanych na europejskich drogach, o różnych numerach OE takich popularnych producentów jak: DAF, Mercedes-Benz, MAN, Scania, Volvo, Renault, Iveco w przypadku pojazdów użytkowych, oraz BMW, Mercedes, Opel, Renault czy Peugeot/Citroen w przypadków pojazdów osobowych.
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 CZYSTE POWIETRZE W SAMOCHODZIE DZIĘKI WYSOKIEJ JAKOŚCI FILTRÓW UFI FILTERS Filtr kabinowy odgrywa istotną rolę dla zdrowia pasażerów. Oferta filtrów UFI, oprócz filtrów tradycyjnych, obejmuje również zaawansowane technologicznie produkty ARGENTIUM® i HEPA UFI Filters, światowy lider w dziedzinie rozwiązań filtracyjnych, zarządzania termicznego i ekologicznych technologii wodorowych, pokazuje wyjątkowe właściwości swoich najnowszych rozwiązań ARGENTIUM®, HEPA i innych produktów gwarantujących czyste powietrze dla pasażerów samochodów spalinowych i elektrycznych.
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 MADE TO SHAPE THE FUTURE OD PONAD 50 LAT CIĄGLE PODNOSIMY NASZE STANDARDY www.ufifilters.com 2025 – Copyright © UFI FILTERS spa Wśród wszystkich filtrów, w które wyposażone są pojazdy, filtr kabinowy jest często pomijany podczas serwisu. Nie ma on bezpośredniego wpływu na sprawność mechaniczną pojazdu, ale odgrywa istotną rolę dla pasażerów. Jego zadaniem jest poprawa jakości powietrza wewnątrz pojazdu, poprzez chronienie przed szkodliwym pyłem, zanieczyszczeniami, pyłkami, alergenami, bakteriami i pleśnią. Wybór odpowiedniego filtra nie jest prosty, ponieważ na rynku dostępne są różne rodzaje produktów. Firma UFI od ponad pięćdziesięciu lat opracowuje nowe technologie filtracyjne w procesie ciągłych innowacji i nie ogranicza się tylko do wypróbowanych i przetestowanych rozwiązań. Doświadczenie zdobyte przy produkcji wielu filtrów na pierwszy montaż i szeroka działalność prowadzona we własnych ośrodkach badawczo-rozwojowych, UFI Innovation Centres, pozwoliły firmie opracować i rozpocząć produkcję sześciu typów wysokowydajnych mediów filtracyjnych FormulaUFI.
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Jedno z tych mediów jest wykorzystywane do produkcji UFI Filters ARGENTIUM®, nowoczesnego filtra z funkcją zwalczania bakterii. Wyprodukowany przy użyciu innowacyjnej technologii FormulaUFI.Stratiflex, składającej się z trzech warstw (antybakteryjnej, adsorbującej i strukturalnej), ARGENTIUM® jest wykonany ze specjalnej włókniny filtracyjnej, zawierającej cząsteczki srebra (biocyd srebra Biomaster) o silnym działaniu przeciwdrobnoustrojowym, zdolnym do hamowania rozwoju bakterii nawet w 99%. Połączenie warstw umożliwia filtrowi przeznaczonemu do kabiny samochodu blokowanie pyłków, pyłu (w tym z opon i hamulców) i brudu drogowego, a także zapobieganie rozwojowi grzybów i pleśni oraz blokowanie np. dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx). Struktura ARGENTIUM® składa się również z węgla aktywnego, który zapewnia skuteczność filtracji na poziomie 98,5% dla cząstek o średnicy 2,5 mikrona oraz eliminuje szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy. ARGENTIUM® działa przeciwko rozwojowi drobnoustrojów przez cały cykl użytkowania, wynoszący do dwunastu miesięcy. Filtry HEPA do pojazdów elektrycznych Świat motoryzacji przechodzi ogromną transformację, a mobilność elektryczna wymaga również zastosowania zaawansowanych technologii filtracji powietrza w kabinie. Również w tym przypadku, dzięki doświadczeniu i badaniom prowadzonym w UFI Innovation Centres, firma może wspierać innowacje na rynku samochodowym produkując filtry HEPA (High Efficiency Particulate Air Filters), przeznaczone na pierwszy montaż do pojazdów elektrycznych, a także na rynek wtórny dla Tesli Model Y. Filtry kabinowe HEPA firmy UFI, produkowane z wykorzystaniem mediów o wyjątkowo wysokiej skuteczności filtracji i stosowane w sektorze ochrony zdrowia i medycznym, osiągają skuteczność na poziomie 99,975% dla czą-
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 UFI Filters: Założona w 1971 roku firma UFI jest światowym liderem w dziedzinie filtracji i zarządzania termicznego oraz ekologicznych rozwiązań wodorowych. Technologia UFI jest stosowana w takich sektorach, jak automotive, lotnictwo, przemysł morski i przemysł ciężki, a także w zespołach wyścigowych F1 i w europejskim pojeździe kosmicznym ExoMars. UFI dostarcza filtry powietrza, oleju, paliwa, kabinowe, hydrauliczne i płynu chłodzącego, a także systemy zarządzania termicznego dla pojazdów spalinowych, elektrycznych i hybrydowych. Jako lider w dziedzinie wyposażenia na pierwszy montaż, UFI jest wybierane przez 95% producentów samochodów, motocykli, pojazdów ciężarowych (drogowych i terenowych) oraz pojazdów rolniczych, obsługując firmy stanowiące 50% globalnej produkcji pojazdów ciężarowych. Z oferty marek UFI i Sofima na rynku wtórnym korzysta 98% europejskiej floty samochodowej. UFI posiada 22 zakłady produkcyjne w 21 krajach, zatrudnia ponad 4.200 pracowników i prowadzi 3 Centra Innowacji i Rozwoju z ponad 270 specjalistami technicznymi. Firma inwestuje ponad 5% swoich obrotów w badania i rozwój oraz opatentowała 350 produktów – w ten sposób dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom technologicznym stawia na przyszłość filtracji. stek mniejszych niż 0,3 mikrona, czyli tysiąc razy mniejszych niż średnica włosa. Oznacza to zatrzymywanie w filtrze nie tylko cząstek atmosferycznych i drobnych cząstek pyłu, ale także większości zanieczyszczeń biologicznych w powietrzu, takich jak zarodniki, bakterie i wirusy. Pełny asortyment Oprócz filtrów ARGENTIUM® i HEPA, UFI posiada szeroką gamę tradycyjnych filtrów, znanych również jako filtry przeciwpyłkowe i filtry z węglem aktywnym. Filtry przeciwpyłkowe, UFI Filters Pollen, są wykonane z włókniny i mogą zatrzymywać ponad 90% cząstek większych niż 2,5 mikrona. Filtry z węglem aktywnym, UFI Filters Carbon, składające się z włókniny z węglem aktywnym, zapobiegają przedostawaniu się do kabiny znacznie mniejszych cząstek o średnicy od 0,01 do 2 mikronów i zatrzymują nieprzyjemne zapachy. UFI Filters, światowy lider w dziedzinie technologii filtracji, oferuje wszystkie te rozwiązania: katalog firmy na rynek aftermarket obejmuje 627 kodów produktów przeznaczonych do lekkich pojazdów dostawczych, pokrywając zapotrzebowanie ponad 98,5% europejskiej floty pojazdów.
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 POJEMNIK SACON - EFEKTYWNA OCHRONA PRZED RYZYKIEM SAMOZAPŁONU CZYŚCIW BEZPIECZNE PRZECHOWYWANIE I TRANSPORT CZYŚCIW WIELOKROTNEGO UŻYTKU FIRMY MEWA Rocznie w zakładach firmy Mewa pranych jest ok. 1,2 mld czyściw wielokrotnego użytku. Każde czyściwo może być prane i ponownie wykorzystane do 50 razy, zanim zostanie wycofane z użycia i wymienione na nowe. Dzięki czyściwom możliwe jest utrzymanie czystości w różnych obszarach rzemiosła i przemysłu: przy ich pomocy można usuwać z maszyn oleje, tłuszcze lub farby drukarskie. Ale co zrobić z czyściwami, które nasączone są substancjami łatwo ulegającymi samozapłonowi? Mewa proponuje optymalne rozwiązanie: zużyte czyściwa składowane są w specjalnie opracowanym w tym celu hermetycznie zamykanym, bezpiecznym pojemniku, w którym odbierane są one od użytkownika i zawożone do pralni, a następnie – już czyste – w takim samym pojemniku wracają do użytkownika. Bezpieczne składowanie i transport w pojemniku SaCon firmy Mewa (zdjęcie: Mewa)
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Bezpieczny pojemnik jako element składowy systemu czyściw Mewa W profesjonalnie prowadzonych zakładach kierownictwo świadome jest zagrożeń, jakie stwarzają dla człowieka i środowiska resztki substancji chemicznych pozostające w zabrudzonych materiałach wykorzystywanych do czyszczenia. Szczególnie papier oraz tekstylne szmatki, nasączone substancjami łatwo ulegającymi samozapłonowi, mogą wchodzić w reakcję z tlenem zawartym w powietrzu i w konsekwencji spowodować pożar. Dlatego też czyściwa Mewa przechowywane są w specjalnie opracowanym przez firmę, hermetycznie zamykanym pojemniku. Stanowi on integralną część systemu czyściw Mewa i służy do ich bezpiecznego składowania i zgodnego z przepisami transportu. Nieskomplikowana i bezpieczna konstrukcja Pojemnik SaCon wyznacza standardy w zakresie bezpieczeństwa i porządku. Jest on szczelnie zamykany i dzięki zwartej konstrukcji zajmuje niewiele miejsca, a kilka pojemników można łatwo ustawić w stos. Zintegrowane kółka i wygodny uchwyt ułatwiają zmianę miejsca ustawienia pojemnika oraz jego bezproblemowy transport. Wykonany z polietylenu o wysokiej gęstości (HDPE) pojemnik jest szczególnie bezpieczny i wytrzymały. Spełnia on wymagania dotyczące międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz szwajcarskiego rozporządzenia odnośnie transportu drogowego towarów niebezpiecznych (SDR), posiada także niemiecki certyfikat TÜV i dopuszczony jest do użytku przez Federalny Urząd ds. Badania i Kontroli Materiałów (BAM). Takie certyfikowane rozwiązanie w zakresie składowania i transportu brudnych czyściw przekona każdego, kto odpowiada za logistykę w przedsiębiorstwie. Logistyczny obieg tworzy synergię Bezpieczny pojemnik stanowi własne opracowanie firmy Mewa i jest produkowany w ramach Grupy Mewa w Niemczech. To podkreśla dążenie do wysokiej jakości i innowacyjność firmy. Pojemnik można szybko i bez problemów zastosować w małych i dużych zakładach w połączeniu z kompleksową usługą w zakresie czyściw. Począwszy od pierwszej dostawy czyściw procesy czyszczenia w zakładzie stają się bardziej zrównoważone. Od tej chwili maszyny i narzędzia mogą być czyszczone bez tworzenia sterty brudnych materiałów jednorazowego użytku. Razem z czyściwami Mewa dostarcza od razu odpowiedni pojemnik do ich bezpiecznego składowania i transportowania.
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 W pojemniku SaCon czyściwa przechowywane są w bezpieczny sposób (zdjęcie: Mewa) Czyściwa wielokrotnego użytku mogą być prane do 50 razy (zdjęcie: Mewa)
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 „Zawsze możesz na nich polegać!” Więcej informacji na ten temat: mewa-service.pl/kompleksowy-serwis Mewa. Kompleksowy serwis czyściw tekstylnych.
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Mewa Grupa Przedsiębiorstw Mewa z siedzibą w Wiesbaden jest jednym z wiodących europejskich dostawców oferujących kompleksowy serwis tekstyliów przemysłowych. Głównymi elementami oferty są czyściwa wielokrotnego użytku, a także odzież robocza i ochronna dla przemysłu, rzemiosła, gastronomii oraz służby zdrowia. Usługa B2B obejmuje konsultacje, dostawę, pielęgnację i naprawę oraz wymianę tekstyliów zgodnie z certyfikowanymi standardami jakości, higieny i bezpieczeństwa. W Europie odzież roboczą firmy Mewa nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku do czyszczenia maszyn i urządzeń. Mewa jest firmą rodzinną, posiada w Europie 51 lokalizacji, zatrudnia 6000 pracowników, zaopatruje ponad 200 000 klientów. W 2023 roku obroty firmy wyniosły 896 mln euro. Firma Mewa została założona w 1908 roku i jest pionierem w obszarze zrównoważonych usług tekstylnych. Strategia firmy jest konsekwentnie zorientowana na zrównoważony rozwój. Firma Mewa była wielokrotnie wyróżniana za zorientowanie na klienta oraz zarządzanie jakością i zasobami. Więcej informacji: www.mewa-service.pl x.com/mewa_pl www.facebook.com/MEWADienstleistung instagram.com/ mewa_textilservice linkedin.com/company/mewa-textil-management
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025
PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 MECHANICY ZDRADZAJĄ TAJEMNICE Paliwo, ubezpieczenie czy wysokość raty przestają być najważniejszymi kosztami związanymi z utrzymaniem samochodu. Obecnie to rozbudowany i coraz bardziej skomplikowany zakres serwisowania oraz codziennego użytkowania pojazdu w największym stopniu determinuje wydatki kierowców. Mechanicy z sieci ProfiAuto zdradzają kilka „tajemnic” nowoczesnej motoryzacji, by uświadomić kupujących - zarówno tych planujących zakup nowego, jak i kilkuletniego auta. KOSZTY UTRZYMANIA WSPÓŁCZESNEGO AUTA, O KTÓRYCH SIĘ NIE MÓWI. Jeszcze dekadę czy dwie temu, po wyjechaniu z salonu samochód był w pełni „nasz” – mogliśmy serwisować go w dowolnym warsztacie, a większość mechaników z podstawowym sprzętem radziła sobie bez problemu. Kierowcy ograniczali się do tankowania, uzupełniania płynów i okresowych przeglądów. Ci, którzy mieli zacięcie do mechaniki, często samodzielnie wykonywali podstawowe naprawy. Tamte czasy już minęły. Współczesne samochody są naszpikowane zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, technologiami oczyszczania spalin oraz stale połączone z internetem. Gdy pojawia się aktualizacja – niekoniecznie dotycząca map nawigacji, ale na przykład sterownika silnika czy innych kluczowych modułów – auto automatycznie łączy się z serwerem producenta i, za zgodą użytkownika, pobiera nowe oprogramowanie. Odmowa aktualizacji jest możliwa, ale może skutkować ograniczeniami – pojazd przestanie działać prawidłowo lub nie będzie reagował w określonych sytuacjach. Bez uprawnień ani rusz Jednak to nie wszystko, bo zupełnie inaczej patrzy na to mechanik, do którego taki pojazd trafi. Bez odpowiednich uprawnień, dostępu do danych poprzez pass-thru czy certyfikatu SERMI, może sobie nie pora-
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 dzić nawet z podstawowymi czynnościami. I to nie dlatego, że nie potrafi tego zrobić, lecz auto mu nie pozwoli zakończyć całego procesu naprawy w taki sposób, by klient mógł bezpiecznie wyjechać z warsztatu. – Dziś już nawet dostęp do oprogramowania producenta to za mało. Nierzadko komputer diagnostyczny, by odpowiedzieć mechanikowi na konkretny problem, musi połączyć się online z serwerem producenta pojazdu. Bez tego nie można zacząć naprawy albo jej dokończyć. Nawet wymiana jednej części może wymagać kodowania czy adaptacji, co oznacza wizytę w ASO albo w warsztacie, ale takim, który ma odpowiednie uprawnienia. A one, jak i sam sprzęt kosztują niemało. Tymczasem, jak można się domyślić, koszty zostają przerzucone na klienta – wyjaśnia Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto Serwis. Mechanik więc przestrzega kierowców, którzy od lat auto serwisują w mniejszych warsztatach, ale planują wymienić swoje cztery kółka na takie prosto z salonu. Niby sprawniejsze, mniej zużyte, ale może okazać się, że „ich” mechanik nie ma narzędzi, by cokolwiek - prócz wymiany oleju - przy nowym samochodzie zrobić. Choć ze skasowaniem inspekcji serwisowej też może mieć kłopot. To już nie wciśnięcie pięć razy jednego przycisku i dwa razy innego na desce rozdzielczej. Podstawowa obsługa to tylko jedna strona medalu Innym problemem są nieco bardziej zaawansowane naprawy. Na przykład wymiana przedniej szyby w nowoczesnym aucie może kosztować już nie tysiąc, a cztery czy pięć tysięcy złotych. Z tego połowa to koszt samej szyby, często zespolonej z różnymi sensorami od systemów bezpieczeństwa. Druga połowa to kalibracja całego pakietu systemów ADAS.
PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 - Kalibracja systemów ADAS jest konieczna także przy naprawach układu jezdnego i kierowniczego. Niejeden kierowca się zdziwił, że po wymianie wahacza czy drążka kierowniczego nie wystarczy już tylko ustawienie zbieżności, ale trzeba kalibrować cały pakiet systemów wspomagających kierowcę w czasie jazdy. Nie każdy warsztat ma sprzęt i odpowiednią powierzchnię do takiej operacji. Dlatego serwisy po naprawie zawieszenia jadą do zaprzyjaźnionego warsztatu - odpowiedzialnego tylko za ADAS. Nietrudno sobie wyobrazić, że teoretycznie prosta wymiana jednej części układu jezdnego może być wielokrotnie droższa niż sama część razem z robocizną. Bo oprócz kontroli geometrii obowiązkową procedurą jest kalibracja systemów ADAS, które są wymagane w każdym samochodzie wyprodukowanym od 2024 roku – nawet tym budżetowym – podkreśla ekspert ProfiAuto Serwis. Również ingerencja w układ wydechowy współczesnego pojazdu to zadanie nie dla każdego. Spaliny w nowych autach przechodzą przez szereg filtrów, przepustnicę i są kontrolowane przez kilka czujników jednocześnie. Po drodze napotykają nawet wtryskiwacze (np. AdBlue). Jakakolwiek usterka w tym zakresie wymaga bardzo dokładniej diagnostyki, nierzadko łączenia z serwerem producenta, by ustalić rzeczywistą przyczynę problemu. Natomiast zaniedbanie zapalających się komunikatów na desce rozdzielczej może prowadzić do jeszcze droższych napraw. - Obecnie układ wydechowy współczesnego auta jest skomplikowany bardziej niż niejeden silnik z lat 90. Uszkodzenia w tym obszarze bywają szokująco drogie. W zależności od modelu to kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych jest ukrytych tylko pod autem i tylko w czymś, co przeciętny kierowca nazywa rurą wydechową – zaznacza Adam Lehnort. Silniki coraz delikatniejsze Współczesne silniki znacząco różnią się od tych projektowanych na początku lat 2000 – już na poziomie samych założeń konstrukcyjnych. Dawniej priorytetem było osiągnięcie określonych parametrów pracy dopasowanych do konkretnego modelu pojazdu oraz zapewnienie trwałości na odpowiednim przebiegu. Dziś silniki muszą przede wszystkim spełniać rygorystyczne normy emisji spalin, dopiero później – dostarczać wymagane osiągi. Jeżeli te warunki uda się pogodzić, efektem ubocznym może być satysfakcja użytkownika. O trwałości konstrukcji lepiej nie wspominać. - Wiele podzespołów, które kiedyś montowano oddzielnie dziś stanowią jeden element, by jednostka szybciej osiągała temperaturę roboczą i włączała układ oczyszczania spalin. Na przykład, głowica jest zintegrowana z kolektorem wylotowym albo ten znajduje się w jej wnętrzu i łączy w całość z turbosprężarką. Chcąc naprawić lub wymienić jedną część w praktyce trzeba wymienić ich kilka, bo nie da się tego rozdzielić. Inny przy-
PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 kład to zarządzanie temperaturą w układzie chłodzenia. Wielu użytkowników dziwi, że pod maską są dwa zbiorniczki na płyn chłodzący. Tymczasem układy chłodzenia w niektórych jednostkach są oddzielne dla bloku, oddzielne dla głowicy, jest jeszcze chłodzenie intercoolera, zaworu EGR czy turbosprężarki. Mechanik, który musi znaleźć przyczynę usterki układu chłodzenia może mieć obecnie trudniejsze zadanie niż w latach 80. miał jego poprzednik robiący remont kapitalny silnika. Często będzie potrzebował do tego bardziej specjalistycznego (czyt. drogiego) sprzętu – oznajmia Adam Lehnort. Olej silnikowy? Tylko zgodny z wytycznymi producenta Mechanicy zauważają też problemy, jakich nie znali w jednostkach napędowych sprzed dwóch dekad. Choćby wady konstrukcyjne, które prowadzą do zniszczenia silnika, jeśli użytkownik nie przyjedzie w porę do serwisu. Inną, coraz bardziej nagłaśnianą, komplikacją jest paliwo przedostające się do oleju, które daje tylko złudzenie, że samego oleju nie ubywa. - W wielu współczesnych silnikach po odkręceniu korka oleju czuć dokładnie ten sam zapach, kiedy odkręca się korek wlewu paliwa. A producenci silników wciąż nie podają norm na zawartość paliwa w oleju, jakby problem nie istniał. Tymczasem w jednostkach z wtryskiem pośrednim i normalną odmą paliwo lepiej odparowywało z oleju i nie było go tak czuć – dodaje ekspert ProfiAuto Serwis. Sam olej też mocno zmienił się na przestrzeni lat. Zresztą tak samo, jak wymagania wobec niego producentów, którzy głównie zalecają produkt dostępny tylko w ASO. Natomiast zamiennika nie sposób znaleźć w sklepie motoryzacyjnym. Ponadto normy lepkości w granicach od 0W-20 do nawet 0W-8 stanowią dla mechaników i użytkowników kłopot. Oleje takie są drogie i już niejednokrotnie historia niektórych silników pokazała, że nietrafione. A ekstremalnie niska lepkość jest podyktowana głównie wymaganiami emisyjnymi, a nie trwałością poszczególnych podzespołów silnika. - Mechanicy często otrzymują pytania o lepkość oleju alternatywną dla zalecanej. Niestety, ale w przypadku nowych modeli, a szczególnie nowych silników, stoją trochę pod ścianą. Bo nie mają z nimi doświadczenia i nie wiedzą, jakie będą skutki zmiany lepkości czy tym bardziej klasy oleju. Pamiętajmy, że obecnie silniki w najnowszych autach nieustannie się wyłączają, nawet jeśli nie mają klasycznego układu hybrydowego, a ich konstrukcja jest wyjątkowo wrażliwa. To już nie ta swoboda co dawniej, kiedy po większym przebiegu użytkownicy zmieniali sobie olej syntetyczny na półsyntetyczny i nic złego się nie działo – podsumował Adam Lehnort. Nowe auta wymagają więcej, niż się wydaje Współczesna motoryzacja kusi wizją bezobsługowych samochodów, które wystarczy spłacać niczym abona-
PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 ment na telefon. W rzeczywistości jednak nowoczesne auta są znacznie bardziej skomplikowane i wymagające niż te sprzed lat, a ich użytkownicy – wbrew pozorom – powinni być jeszcze bardziej świadomi potencjalnych kosztów napraw. Co więcej, aby auto działało bezproblemowo przez dłuższy czas, konieczO ProfiAuto i Moto-Profil: ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieć niezależnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Niemal 270 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 3000 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN. Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM). By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl, www.moto-profil.pl ne są częstsze wizyty w serwisie, niż przewiduje to sam producent. I to w takim warsztacie, który dysponuje odpowiednim zapleczem technicznym, dostępem do danych, certyfikowanymi mechanikami i specjalistycznym sprzętem. To wymagania, którym sprostać mogą jedynie duże, profesjonalne serwisy.
PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 BYD SEALION 7 OTRZYMUJE MAKSYMALNĄ OCENĘ PIĘCIU GWIAZDEK W TESTACH BEZPIECZEŃSTWA EURO NCAP • W pełni elektryczny SUV wyrównuje najwyższy dotychczasowy wynik w kategorii ochrony dzieci • SEALION7 otrzymuje wysokie oceny we wszystkich czterech kluczowych obszarach testów • Pozytywne oceny dla funkcji wspomagania kierowcy, w tym systemu utrzymania pasa ruchu Flagowy SUV marki BYD – SEALION 7 – zdobył maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów niezależnej organizacji Euro NCAP. Model, który zadebiutował w Europie pod koniec 2024 roku i wyposażony jest m.in. w akumulator Blade Battery oraz autorską technologię Cell-to-Body, uzyskał najwyższą ocenę dzięki bardzo dobrym wynikom we wszystkich czterech kluczowych obszarach najbardziej rygorystycznych testów bezpieczeństwa w Europie: ochronie dorosłych pasażerów, ochronie dzieci, ochronie niechronionych uczestników ruchu oraz systemom wsparcia bezpieczeństwa. SEALION 7 – dostępny z różnymi pojemnościami akumulatora i wariantami mocy, wyposażony w najszybszy na świecie silnik elektryczny produkowany na skalę masową (23 000 obr./min) – uzyskał szczególnie wysokie noty w dwóch obszarach dotyczących ochrony pasażerów. Oficjalny raport Euro NCAP wskazuje, że pojazd zapewnia dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku zderzenia, a także dobrą ochronę w testach zderzenia bocznego – zarówno w uderzeniu w barierę, jak i w trudnym teście uderzenia w słup. SEALION 7 uzyskał ocenę ochrony dorosłych pasażerów na poziomie 87%. Jeszcze lepszy wynik osiągnięto w kategorii ochrony dzieci – 93% – co wyrównuje najwyższy wynik procentowy w tej kategorii w ciągu ostatnich dziewięciu lat i dodatkowo wzmacnia pozycjonowanie SEALIONA 7 jako samochodu rodzinnego. Wyniki raportu pokazują, że w testach zderzenia czołowego z przesunięciem oraz bocznego pojazd uzyskał mak-
PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 symalną liczbę punktów za ochronę wszystkich krytycznych części ciała zarówno dla manekinów reprezentujących dzieci 10-letnie, jak i 6-letnie. Zasłużone uznanie zdobył również system bezpośredniego wykrywania obecności dziecka, który uruchamia ostrzeżenie w przypadku wykrycia, że dziecko lub niemowlę pozostało w pojeździe. Pakiet systemów wspomagających kierowcę w SEALIONIE 7 także został pozytywnie oceniony – a uzyskany wynik w kategorii Safety Assist to 79%. W raporcie zauważono, że system autonomicznego hamowania awaryjnego działa skutecznie, również w przypadku pieszych i motocyklistów. Odnotowano również obecność systemu utrzymania pasa ruchu oraz systemu wspomagającego kontrolę prędkości. Pięciogwiazdkowa ocena SEALIONA 7 jest analogiczna do not przyznanych innym modelom BYD sprzedawanych w Europie – DOLPHIN, ATTO 3, SEAL U, SEAL U DM-i, SEAL oraz TANG.
PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 O BYD Auto Założona w 2003 roku BYD Auto jest motoryzacyjną spółką zależną firmy BYD, międzynarodowej korporacji z branży zaawansowanych technologii, której misją jest wykorzystywanie innowacji dla poprawy jakości życia. Mając na celu przyspieszenie ekologicznej transformacji globalnego sektora transportu, BYD Auto koncentruje się na rozwoju pojazdów w pełni elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in. Firma wyspecjalizowała się w kluczowych technologiach całego łańcucha produkcji pojazdów nowej generacji, w tym akumulatorów, silników elektrycznych oraz sterowników. W ostatnich latach BYD Auto dokonała znaczących postępów technologicznych, wprowadzając m.in. baterie Blade Battery, technologię DM-i Super Hybrid, e-Platform 3.0, technologię CTB, platformy e3 i e⁴, inteligentny system zarządzania nadwoziem BYD DiSus oraz system superhybrydowy DMO. BYD Auto to pierwszy na świecie producent, który całkowicie zrezygnował z produkcji pojazdów zasilanych paliwami kopalnymi na rzecz pojazdów elektrycznych. Firma od 11 lat z rzędu pozostaje liderem sprzedaży nowych pojazdów elektrycznych w Chinach. Więcej o BYD BYD (Build Your Dreams) to międzynarodowa firma z branży zaawansowanych technologii, której misją jest wykorzystywanie innowacji technologicznych na rzecz lepszego życia. Założona w 1995 roku jako producent akumulatorów, BYD obecnie działa w wielu sektorach, w tym motoryzacyjnym, kolejowym, energii odnawialnej i elektroniki, dysponując ponad 30 parkami przemysłowymi w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Brazylii, na Węgrzech, i w Indiach. Od produkcji i magazynowania energii po jej wykorzystanie, BYD specjalizuje się w dostarczaniu zeroemisyjnych rozwiązań, które zmniejszają światową zależność od paliw kopalnych. Pojazdy nowej generacji BYD są dostępne na 6 kontynentach, w ponad 90 krajach oraz regionach, oraz ponad 400 miastach. BYD jako firma notowana na giełdach w Hongkongu i Shenzhen jest uznawana za jedną z wiodących marek na liście Fortune Global 500, przodując w innowacjach na rzecz bardziej ekologicznej przyszłości. Więcej informacji: www.bydglobal.com.
PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 PYŁ HAMULCOWY – POWSTAWANIE I WPŁYW NA SKUTECZNOŚĆ HAMOWANIA Pył hamulcowy często widoczny jest na kołach i innych częściach pojazdu. Dla wielu właścicieli samochodów problemem są zabrudzenia widoczne po jeździe. I choć rzeczywiście może wpływać na estetykę, pył hamulcowy jest zwyczajnym produktem ubocznym procesu hamowania. Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Textar, wyjaśnia, czym jest pył hamulcowy, skąd się bierze i czy wpływa na skuteczność hamowania.
PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Pył hamulcowy składa się z drobnych cząstek powstających podczas hamowania. Może on wyglądać jak ciemny lub rdzawy osad na felgach i innych elementach pojazdu. Jest to całkowicie normalny produkt uboczny tarcia powstającego podczas procesu hamowania i generalnie nie jest powodem do niepokoju. Pył hamulcowy jest efektem tarcia, do którego dochodzi podczas zwalniania lub zatrzymywania poruszającego się pojazdu. Ilość i rodzaj pyłu hamulcowego generowanego podczas hamowania jest wynikiem złożonych procesów fizykochemicznych zachodzących między klockiem hamulcowym a tarczą hamulcową w celu osiągnięcia pożądanej charakterystyki hamowania. Pył może się różnić w zależności od kilku czynników, takich jak skład klocków hamulcowych, nawyki kierowcy i warunki zewnętrzne. Wybór klocków hamulcowych ma znaczenie Znaczącą rolę w ilości i rodzaju powstającego pyłu hamulcowego odgrywa materiał cierny zastosowany w klockach hamulcowych. W skład najbardziej zaawansowanych mieszanek ciernych wchodzą nawet 43 różne surowce. Można wyróżnić trzy podstawowe rozwiązania: o niskiej zawartości stali, półmetaliczne i organiczne bezazbestowe (NAO). Wybór konkretnego zależy od dopasowania do konkretnego układu hamulcowego, zastosowania pojazdu oraz warunków, w jakich będzie eksploatowany. Znaczenie mają także oczekiwane właściwości produktu – np. skuteczność, komfort czy żywotność. Co ciekawe, klocki hamulcowe są odpowiedzialne tylko za małą część pyłu powstającego podczas hamowania. Około 80% emisji lub pyłu
PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 pochodzi ze ścierania tarczy. Ilość usuniętego materiału tarczy zależy jednak od wybranego składu materiału ciernego klocka hamulcowego. Agresywna jazda zwiększa tarcie Za powstawanie pyłu z hamulców odpowiadają nie tylko mieszanki cierne, ale również styl użytkowania pojazdu. Agresywna jazda, z ostrym hamowaniem lub częstym zwalnianiem z dużej prędkości, powoduje większe tarcie, co z kolei generuje więcej pyłu hamulcowego. Jazda miejska, z wielokrotnym zatrzymywaniem się i ruszaniem, np. na światłach czy w korku, prowadzi do większego nagromadzenia pyłu w porównaniu z jazdą autostradową na długich dystansach, kiedy hamulce są uruchamiane rzadziej. Czynniki zewnętrzne, takie jak brud drogowy, deszcz i rodzaj nawierzchni (np. zakurzone, zasolone drogi) mogą dodatkowo oddziaływać na
PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 układ hamulcowy, przyczyniając się lub wpływając na powstawanie pyłu. Pojazdy używane do jazdy wyczynowej lub terenowej często doświadczają szybszego gromadzenia się zanieczyszczeń pochodzących z tarcz i klocków ze względu na bardziej intensywne użytkowanie hamulców. Dlatego wybór klocków hamulcowych odpowiednich do stylu i warunków jazdy może pomóc zminimalizować powstawanie i gromadzenie się pyłu, co przekłada się na wydłużenie żywotności elementów układu hamulcowego i utrzymanie optymalnej skuteczności hamowania. Czy pył hamulcowy wpływa na skuteczność układu? Sam w sobie pył z hamulców nie wpływa bezpośrednio na skuteczność hamowania. Dopóki elementy układu hamulcowego są w dobrym stanie, zanieczyszczenia powstające w efekcie tarcia nie zmniejszają zdolności pojazdu do skutecznego zatrzymania. Pył hamulcowy może mieć jednak pośredni wpływ na skuteczność hamowania, jeśli gromadzi się na innych elementach układu hamulcowego, takich jak zacisk. Przy mocnym zabrudzeniu zacisk może nie być w stanie poruszać się swobodnie, zmniejszając efektywność działania hamulców. Dlatego podczas wymiany hamulców mechanicy powinni usunąć nagromadzony pył z zacisku i innych miejsc, w których może utrudniać pracę układu. Dostępnych jest wiele środków czyszczących, które z łatwością usuwają pył hamulcowy z felg. Niektóre z nich mogą zawierać kwasowe, agresywne składniki, które zadziałają szkodliwie na powierzchnie felg, tarcz hamulcowych, szczególnie powlekanych, a także elementy gumowe stosowane w układzie hamulcowym. Dlatego zalecamy zapoznanie się z instrukcjami producenta preparatu i przetestowanie środka na małej powierzchni. Ponadto, podczas stosowania chemicznych środkami czyszczących oraz w trakcie pracy drobnymi cząsteczkami unoszącymi się w powietrzu, zalecamy noszenie maski. Wpływ na środowisko naturalne Pył hamulcowy to nie tylko uciążliwość estetyczna – może mieć również negatywny wpływ na zdrowie ludzi i otaczające środowisko. W 2024 roku weszły w życie przepisy związane z normą Euro 7, które po raz pierwszy objęły emisje z hamulców. W przypadku producentów oferujących swoje produkty w Unii Europejskiej, konieczne będzie dostosowanie rozwiązań do limitów ścierania hamulców określonych w regulacjach. Firma TMD Friction, właściciel marki Textar, pracuje obecnie nad koncepcjami hamulców niskoemisyjnych, które będą zgodne z nową normą emisji Euro 7. Ich efektem będzie mniej pyłu hamulcowego w powietrzu, a tym samym na felgach. TMD Friction należało do grupy roboczej pomagającej opracować metodologię i przebieg pomiarów emisji pyłu hamulcowego na potrzeby normy Euro 7.
PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 ANALIZA PETRONAS: POLACY CORAZ CZĘŚCIEJ WYBIERAJĄ POJAZDY ZASILANE ALTERNATYWNIE – CO TO OZNACZA DLA WARSZTATÓW? Ewolucja parku samochodowego w Polsce niesie ze sobą poważne wyzwania dla niezależnych warsztatów samochodowych. Według Instytutu GiPA, 45,8% nowych rejestracji w Polsce w 2023 roku stanowiły pojazdy z napędami alternatywnymi - AFV. Są wyposażone przede wszystkim w silniki hybrydowe i elektryczne. W 2024 roku stanowiły one 4,4% całego parku samochodowego, podczas gdy 6 lat wcześniej było ich raptem 0,1%. Dynamika zmian sugeruje, że do 2027 roku udział wszystkich AFV się podwoi. Dla niezależnych warsztatów, których w Polsce działa ponad 20 tysięcy, to wyraźny sygnał: czas zdobywać nowe kompetencje związane z obsługą pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Szczególnie że – jak wynika z analiz GiPA – aż 56% warsztatów niezależnych nie posiada obecnie żadnej oferty serwisowej dla hybryd, a aż 68% nie obsługuje aut w pełni elektrycznych. Tylko 11% warsztatów niezależnych deklaruje pełen zakres usług dla hybryd typu PHEV (plug-in), a zaledwie 7% dla pojazdów BEV (całkowicie elektrycznych).
PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 – Warsztaty niezależne stoją dziś przed decyzją: albo zainwestują w rozwój kompetencji i odpowiednie zaplecze technologiczne, albo będą stopniowo tracić klientów na rzecz bardziej wyspecjalizowanych punktów, głównie serwisów dealerskich – komentuje Adam Bober, Market Manager PETRONAS w Polsce. – Dlatego PLI nie tylko dostarcza produkty wysokiej jakości, ale także poszukują rozwiązań wspierających warsztaty w przygotowaniu się na zmieniającą się strukturę parku pojazdów w Polsce. Hybrydy to dziś rzeczywistość, nie przyszłość Jeszcze kilka lat temu pojazdy hybrydowe były postrzegane jako rozwiązanie przyszłości – dziś stanowią one codzienność na polskich drogach. Wśród napędów alternatywnych to właśnie tzw. miękkie hybrydy (MHEV) zyskują największą popularność. Opowiadają za dużą część wzrostu udziału pojazdów AFV (Alternative Fuel Vehicles) w polskim parku samochodowym. Ich atrakcyjność wynika m.in. z dostępności modeli, korzystnej ceny oraz braku konieczności zewnętrznego ładowania. Również hybrydy plug-in (PHEV) mają ugruntowaną pozycję na rynku – według danych PEVO Index na koniec 2024 roku było ich już 69 tysięcy. Dla porównania, liczba pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) wyniosła 72,5 tysiąca – oznacza to, że udział pojazdów ładowanych z gniazdka stale rośnie, ale nadal ustępują one miejsca prostszym konstrukcyjnie rozwiązaniom.
PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Dynamika tych zmian oznacza, że coraz więcej pojazdów z napędami alternatywnymi zaczyna wchodzić w wiek, w którym kierowcy szukają serwisu poza ASO. Według danych GiPA, średni wiek pojazdów AFV w Polsce to dziś 2,2 roku, a do 2027 roku wzrośnie do około 3,5–3,6 lat – co oznacza, że w ciągu najbliższych dwóch lat niezależne warsztaty będą musiały stawić czoła nowej grupie klientów. PETRONAS wspiera niezależne warsztaty Transformacja to ogromna szansa, ale i konkretne wyzwanie. Hybrydy – zarówno typu mild, full, jak i plug-in – znacznie różnią się od tradycyjnych samochodów spalinowych, zwłaszcza pod względem zależności od automatycznych skrzyń biegów i zaawansowanych systemów, takich jak rekuperacja i złożone zarządzanie termiczne. Ta ewolucja wymaga od warsztatów przyjęcia nowej wiedzy i specjalistycznych płynów. PETRONAS Lubricants International (PLI) wspiera tę transformację dzięki specjalnie opracowanym rozwiązaniom, w tym PETRONAS Syntium z CoolTech™ do zarządzania ciepłem silnika hybrydowego w warunkach start-stop oraz olejom przekładniowym PETRONAS Tutela zaprojektowanym w celu ochrony przed zużyciem i zapewnienia płynnej, wydajnej pracy przekładni. Dla pojazdów w pełni elektrycznych PLI oferuje gamę PETRONAS iona - portfolio płynów przekładniowych eTransmission, płynów chłodzących eCoolants i smarów eGreases opracowanych wyłącznie pod kątem wymagań pojazdów elektrycznych. Płyny te zostały opracowane w celu optymalizacji izolacji, chłodzenia i wydajności silnika elektrycznego, pomagając zwiększyć zasięg i osiągi pojazdu, jednocześnie przyczyniając się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Dzięki najnowocześniejszym działaniom badawczo -rozwojowym i silnej współpracy z producentami OEM, PETRONAS Lubricants International nie tylko spełnia wymagania nowoczesnej mobilności, ale także je napędza. – Warsztaty potrzebują dziś nie tylko produktów, ale i partnera, który rozumie zmiany rynkowe i potrafi na nie odpowiedzieć. Naszą rolą jako PLI jest bycie takim doradcą – zarówno w doborze odpowiednich płynów eksploatacyjnych, jak i w budowaniu świadomości, jak obsługa EV różni się od serwisu tradycyjnych pojazdów – podkreśla Adam Bober. Floty napędzają zmiany Szczególną rolę w transformacji napędów odgrywają floty firmowe. Według raportu DKV Mobility1 aż 34,2% firm wskazuje energię elektryczną jako najbardziej prawdopodobny kierunek zmian w perspektywie dekady, o ile infrastruktura stanie się porównywalna z paliwami konwencjonalnymi. Wśród flot samochodów osobowych otwartość na elektromobilność jest najwyższa – wynika to z szerokiej oferty modelowej i rozwoju ładowarek. Wzrost dostępności punktów ładowania nie przebiega jednak równomiernie
PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 – infrastruktura koncentruje się w największych miastach i wzdłuż kluczowych tras. Powiaty wschodnie nadal pozostają w tyle, choć przykłady takie jak powiat ostródzki (przy trasie S7) pokazują potencjał lokalnych inwestycji. Podsumowanie Zmiana struktury napędów w Polsce to nie tylko wyzwanie dla rynku motoryzacyjnego, ale i realna szansa dla niezależnych warsztatów. Warunkiem jest szybka adaptacja. PETRONAS Lubricants International oferuje nie tylko nowoczesne produkty, ale i wsparcie merytoryczne w transformacji, która dzieje się tu i teraz. – Dla warsztatów niezależnych nadchodzące lata będą czasem redefinicji – konkluduje Adam Bober. – Kluczem do utrzymania konkurencyjności będzie elastyczność, gotowość do nauki i współpraca z zaufanymi partnerami technologicznymi. Naszym celem jest być takim partnerem – nie tylko jako dostawca, ale jako realne wsparcie w codziennych wyzwaniach i długofalowym rozwoju. O PETRONAS Lubricants International PETRONAS Lubricants International (PLI) jest globalnym producentem środków smarnych i częścią notowanej na liście Fortune 500 firmy PETRONAS, malezyjskiego koncernu petrochemicznego. Powstały w 2008 roku PETRONAS Lubricants International produkuje i wprowadza na rynek w ponad 90 krajach świata pełną gamę wysokiej jakości środków smarnych przeznaczonych dla przemysłu i pojazdów. Centrala firmy mieści się w Kuala Lumpur, PLI ma ponad 30 lokalnych przedstawicielstw w 27 krajach, zarządzanych z biur w Turynie, Belo Horizonte, Chicago i Durbanie. PLI jest obecnie w czołowej 10 największych producentów środków smarnych, a za cel stawia sobie nr 1 światowego zestawienia. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.pli-petronas.com.
PULS BRANŻY 34 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 PRZYSZŁOŚĆ BRANŻY MOTORYZACJI W RĘKACH MŁODYCH TALENTÓW Branża motoryzacyjna stoi przed wieloma wyzwaniami związanymi z tempem innowacji, rosnącą konkurencją i dynamicznie zmieniającym się rynkiem. Aby sprostać tym wyzwaniom, kluczowym elementem staje się pozyskiwanie młodych talentów, które nie tylko posiadają odpowiednie kompetencje techniczne, ale także są w stanie zarządzać globalnymi projektami. FORVIA - lider w branży motoryzacyjnej, wychodzi naprzeciw tym potrzebom, organizując program Pack Your Talent. Inicjatywa ta daje młodym inżynierom szansę na międzynarodowy rozwój, zdobywanie doświadczenia w kluczowych projektach motoryzacyjnych oraz przygotowanie do roli przyszłych liderów. Jakie umiejętności są kluczowe w branży motoryzacyjnej? Branża motoryzacyjna rozwija się w bardzo szybkim tempie. Dlatego do odniesienia w niej sukcesu konieczne jest połączenie kompetencji technicznych z umiejętnościami adaptacyjnymi i gotowością do pracy w wielokulturowym środowisku. Przemiany, które zachodzą w sektorze automotive - od elektryfikacji po autonomiczne pojazdy - potrzebują liderów, którzy potrafią łączyć globalne myślenie z lokalnymi działaniami. W tym celu powstał Pack Your Talent - program, który przygotowuje młodych inżynierów do wyzwań współczesnej motoryzacji. To przestrzeń, gdzie edukacja przenika się z praktyką, oferując uczestnikom bezcenne doświadczenie w pracy nad innowacyjnymi projektami. Po intensywnym okresie wdrożenia i onboardingu, studenci wyjeżdżają na 11 miesięcy za granicę
PULS BRANŻY 35 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 do jednej z lokalizacji FORVIA w ramach kontraktu STA (Short-Term Assignment), który pozwala im zdobywać doświadczenie w międzynarodowym środowisku. FORVIA wspiera rozwój liderów przyszłości Dla takich firm jak FORVIA najważniejszym fundamentem są ludzie. Dlatego stawia ona na rozwój młodych talentów, oferując im program, który daje realną szansę na rozwój kariery w motoryzacji. W ramach programu Pack Your Talent, Grupa poszukuje osób ambitnych, otwartych na wyzwania i gotowych do pracy w zróżnicowanym oraz dynamicznym środowisku. Daje szansę na rozwijanie kompetencji technicznych w obszarach takich jak innowacje, doskonalenie procesów i rozwój produktów. A także tych miękkich jak globalne podejście, zarządzanie złożonymi projektami, strategiczne podejście. Kluczowym elementem Pack Your Talent jest mentorstwo. Każdy uczestnik programu otrzymuje indywidualne wsparcie doświadczonego opiekuna, który wspiera go w poszczególnych etapach rozwoju, pomagając w kształtowaniu umiejętności technicznych oraz przywódczych. To nie tylko proces nauki – to inwestycja w przyszłość umożliwiająca zdobycie wiedzy niezbędnej do odniesienia sukcesu w różnych obszarach branży motoryzacyjnej. - W FORVIA doskonale rozumiemy, jak wielkie wyzwania stoją przed branżą motoryzacyjną. Innowacje, zmieniające się regulacje i rosnąca konkurencja wymagają od nas nieustannego poszukiwania młodych talentów, gotowych sprostać tym zmianom i napędzać rozwój firmy. Program Pack Your Talent to nasza odpowiedź na te potrzeby. Dajemy inżynierom na starcie kariery możliwość zdobycia globalnego doświadczenia i przygotowania się do ról przywódczych w dynamicznie zmieniającym się świecie. Stawiamy na osoby ambitne, z pasją do technologii i gotowe do pracy w międzynarodowym środowisku. Wierzymy, że tylko takie osoby będą w stanie wprowadzić branżę motoryzacyjną w kolejny etap rozwoju – mówi Agnieszka Wróblewska, HR Manager w FORVIA R&D i koordynatorka projektu w Polsce. Droga do sukcesu Program Pack Your Talent składa się z dwóch etapów: 1. Etap lokalny (3 miesiące) – to okres intensywnego wdrożenia w strukturach organizacji, zapoznanie się z jej kulturą i wartościami. Uczestnicy programu spędzają ten czas w polskich oddziałach FORVIA, zdobywając praktyczne umiejętności. 2. Etap międzynarodowy (11 miesięcy) – to czas, w którym młodzi inżynierowie wyjeżdżają do jednej z lokalizacji FORVIA w ramach kontraktu STA, gdzie pod okiem mentora pracują przy globalnych projektach motoryzacyjnych, rozwijając kompetencje techniczne i przywódcze. Program obejmuje również kompleksowy plan szkoleń.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=