PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Pył hamulcowy składa się z drobnych cząstek powstających podczas hamowania. Może on wyglądać jak ciemny lub rdzawy osad na felgach i innych elementach pojazdu. Jest to całkowicie normalny produkt uboczny tarcia powstającego podczas procesu hamowania i generalnie nie jest powodem do niepokoju. Pył hamulcowy jest efektem tarcia, do którego dochodzi podczas zwalniania lub zatrzymywania poruszającego się pojazdu. Ilość i rodzaj pyłu hamulcowego generowanego podczas hamowania jest wynikiem złożonych procesów fizykochemicznych zachodzących między klockiem hamulcowym a tarczą hamulcową w celu osiągnięcia pożądanej charakterystyki hamowania. Pył może się różnić w zależności od kilku czynników, takich jak skład klocków hamulcowych, nawyki kierowcy i warunki zewnętrzne. Wybór klocków hamulcowych ma znaczenie Znaczącą rolę w ilości i rodzaju powstającego pyłu hamulcowego odgrywa materiał cierny zastosowany w klockach hamulcowych. W skład najbardziej zaawansowanych mieszanek ciernych wchodzą nawet 43 różne surowce. Można wyróżnić trzy podstawowe rozwiązania: o niskiej zawartości stali, półmetaliczne i organiczne bezazbestowe (NAO). Wybór konkretnego zależy od dopasowania do konkretnego układu hamulcowego, zastosowania pojazdu oraz warunków, w jakich będzie eksploatowany. Znaczenie mają także oczekiwane właściwości produktu – np. skuteczność, komfort czy żywotność. Co ciekawe, klocki hamulcowe są odpowiedzialne tylko za małą część pyłu powstającego podczas hamowania. Około 80% emisji lub pyłu
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=