PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 układ hamulcowy, przyczyniając się lub wpływając na powstawanie pyłu. Pojazdy używane do jazdy wyczynowej lub terenowej często doświadczają szybszego gromadzenia się zanieczyszczeń pochodzących z tarcz i klocków ze względu na bardziej intensywne użytkowanie hamulców. Dlatego wybór klocków hamulcowych odpowiednich do stylu i warunków jazdy może pomóc zminimalizować powstawanie i gromadzenie się pyłu, co przekłada się na wydłużenie żywotności elementów układu hamulcowego i utrzymanie optymalnej skuteczności hamowania. Czy pył hamulcowy wpływa na skuteczność układu? Sam w sobie pył z hamulców nie wpływa bezpośrednio na skuteczność hamowania. Dopóki elementy układu hamulcowego są w dobrym stanie, zanieczyszczenia powstające w efekcie tarcia nie zmniejszają zdolności pojazdu do skutecznego zatrzymania. Pył hamulcowy może mieć jednak pośredni wpływ na skuteczność hamowania, jeśli gromadzi się na innych elementach układu hamulcowego, takich jak zacisk. Przy mocnym zabrudzeniu zacisk może nie być w stanie poruszać się swobodnie, zmniejszając efektywność działania hamulców. Dlatego podczas wymiany hamulców mechanicy powinni usunąć nagromadzony pył z zacisku i innych miejsc, w których może utrudniać pracę układu. Dostępnych jest wiele środków czyszczących, które z łatwością usuwają pył hamulcowy z felg. Niektóre z nich mogą zawierać kwasowe, agresywne składniki, które zadziałają szkodliwie na powierzchnie felg, tarcz hamulcowych, szczególnie powlekanych, a także elementy gumowe stosowane w układzie hamulcowym. Dlatego zalecamy zapoznanie się z instrukcjami producenta preparatu i przetestowanie środka na małej powierzchni. Ponadto, podczas stosowania chemicznych środkami czyszczących oraz w trakcie pracy drobnymi cząsteczkami unoszącymi się w powietrzu, zalecamy noszenie maski. Wpływ na środowisko naturalne Pył hamulcowy to nie tylko uciążliwość estetyczna – może mieć również negatywny wpływ na zdrowie ludzi i otaczające środowisko. W 2024 roku weszły w życie przepisy związane z normą Euro 7, które po raz pierwszy objęły emisje z hamulców. W przypadku producentów oferujących swoje produkty w Unii Europejskiej, konieczne będzie dostosowanie rozwiązań do limitów ścierania hamulców określonych w regulacjach. Firma TMD Friction, właściciel marki Textar, pracuje obecnie nad koncepcjami hamulców niskoemisyjnych, które będą zgodne z nową normą emisji Euro 7. Ich efektem będzie mniej pyłu hamulcowego w powietrzu, a tym samym na felgach. TMD Friction należało do grupy roboczej pomagającej opracować metodologię i przebieg pomiarów emisji pyłu hamulcowego na potrzeby normy Euro 7.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=