PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Dynamika tych zmian oznacza, że coraz więcej pojazdów z napędami alternatywnymi zaczyna wchodzić w wiek, w którym kierowcy szukają serwisu poza ASO. Według danych GiPA, średni wiek pojazdów AFV w Polsce to dziś 2,2 roku, a do 2027 roku wzrośnie do około 3,5–3,6 lat – co oznacza, że w ciągu najbliższych dwóch lat niezależne warsztaty będą musiały stawić czoła nowej grupie klientów. PETRONAS wspiera niezależne warsztaty Transformacja to ogromna szansa, ale i konkretne wyzwanie. Hybrydy – zarówno typu mild, full, jak i plug-in – znacznie różnią się od tradycyjnych samochodów spalinowych, zwłaszcza pod względem zależności od automatycznych skrzyń biegów i zaawansowanych systemów, takich jak rekuperacja i złożone zarządzanie termiczne. Ta ewolucja wymaga od warsztatów przyjęcia nowej wiedzy i specjalistycznych płynów. PETRONAS Lubricants International (PLI) wspiera tę transformację dzięki specjalnie opracowanym rozwiązaniom, w tym PETRONAS Syntium z CoolTech™ do zarządzania ciepłem silnika hybrydowego w warunkach start-stop oraz olejom przekładniowym PETRONAS Tutela zaprojektowanym w celu ochrony przed zużyciem i zapewnienia płynnej, wydajnej pracy przekładni. Dla pojazdów w pełni elektrycznych PLI oferuje gamę PETRONAS iona - portfolio płynów przekładniowych eTransmission, płynów chłodzących eCoolants i smarów eGreases opracowanych wyłącznie pod kątem wymagań pojazdów elektrycznych. Płyny te zostały opracowane w celu optymalizacji izolacji, chłodzenia i wydajności silnika elektrycznego, pomagając zwiększyć zasięg i osiągi pojazdu, jednocześnie przyczyniając się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Dzięki najnowocześniejszym działaniom badawczo -rozwojowym i silnej współpracy z producentami OEM, PETRONAS Lubricants International nie tylko spełnia wymagania nowoczesnej mobilności, ale także je napędza. – Warsztaty potrzebują dziś nie tylko produktów, ale i partnera, który rozumie zmiany rynkowe i potrafi na nie odpowiedzieć. Naszą rolą jako PLI jest bycie takim doradcą – zarówno w doborze odpowiednich płynów eksploatacyjnych, jak i w budowaniu świadomości, jak obsługa EV różni się od serwisu tradycyjnych pojazdów – podkreśla Adam Bober. Floty napędzają zmiany Szczególną rolę w transformacji napędów odgrywają floty firmowe. Według raportu DKV Mobility1 aż 34,2% firm wskazuje energię elektryczną jako najbardziej prawdopodobny kierunek zmian w perspektywie dekady, o ile infrastruktura stanie się porównywalna z paliwami konwencjonalnymi. Wśród flot samochodów osobowych otwartość na elektromobilność jest najwyższa – wynika to z szerokiej oferty modelowej i rozwoju ładowarek. Wzrost dostępności punktów ładowania nie przebiega jednak równomiernie
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=