E-Auto Service Manager 5/2025

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 Za układem DOC/DPF znajduje się w układ SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), który redukuje emisję tlenków azotu. Jeśli układ SCR jest wyposażony w czujnik NOx na wejściu i na wyjściu, zadaniem czujnika na wyjściu jest monitorowanie działania katalizatora SCR, który powinien zredukować ilość szkodliwych substancji do określonego poziomu, natomiast czujnik na wejściu dokonuje pomiaru ilości szkodliwych substancji przed wejściem spalin do układu SCR. Na podstawie różnicy z odczytów obydwu czujników obliczana jest ilość mocznika w sterowniku, który powinien zostać wtryśnięty do układu, aby jak najbardziej obniżyć zawartość szkodliwych substancji. Dzięki dodawaniu mocznika (AdBlue) do układu wydechowego zachodzi reakcja, w której tlenki azotu (NOx) są przekształcane w azot (N2 ) i wodę (H2O). W połączeniu z katalizatorem oczyszczającym (ASC) nadmiar amoniaku (NH3) można również przekształcić w azot (N2 ) Aby układ działał prawidłowo, konieczne jest utrzymywanie w nienagannym stanie technicznym wszystkich jego komponentów, ponieważ jest on bardzo wrażliwy na wszelkiego rodzaju nieprawidłowości, które są często przyczyną awarii czujnika i nie tylko. Bardzo częstą przyczyna niedomagania czujnika jest niesprawna pompa AdBlue odpowiedzialna za odpowiednie ciśnienie wtryskiwanego mocznika.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=