E-Auto Service Manager 5/2025

50 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2025 DATA ACT – NOWE WYZWANIA DLA NIEZALEŻNYCH WARSZTATÓW SAMOCHODOWYCH Ograniczony dostęp do danych – zagrożenie dla warsztatów Jednym z kluczowych aspektów Data Act jest regulacja dostępu do informacji generowanych przez pojazdy. W praktyce oznacza to, że niezależne warsztaty mogą stracić możliwość odczytu danych diagnostycznych, co zmusi kierowców do korzystania z autoryzowanych serwisów (ASO). Dla polskiego rynku, obejmującego ponad 20 tys. niezależnych warsztatów, może to oznaczać wzrost kosztów napraw oraz ograniczenie konkurencyjności. WARSZTAT We wrześniu 2025 roku wejdzie w życie unijne rozporządzenie Data Act, które ma na celu uregulowanie dostępu do danych generowanych przez urządzenia, w tym pojazdy. Choć jego głównym celem jest zapewnienie sprawiedliwego podziału korzyści płynących z danych oraz zwiększenie ich dostępności, nowe przepisy budzą poważne obawy wśród niezależnych warsztatów samochodowych. Co to może oznaczać w praktyce? Jednym z konkretnych przykładów wpływu Data Act na niezależne warsztaty samochodowe jest utrata dostępu do danych diagnostycznych pojazdów. Załóżmy, że właściciel warsztatu w Polsce obsługuje klientów z nowoczesnymi samochodami wyposażonymi w systemy cyfrowe. Dotychczas mógł korzystać z narzędzi diagnostycznych, które pozwalały na odczyt kodów błędów i analizę stanu technicznego pojazdu.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=