e-Auto Service Manager 6/2022

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 A to tylko kilka elementów składających się na cenę prądu pozyskiwanego z elektrowni węglowej. „Dlatego do tematyki prośrodowiskowej i zielonej energii w branży motoryzacyjnej należy podejść znacznie szerzej. Troska o środowisko to nie jedyny czynnik przemawiający za OZE. Aspekt biznesowy jest tu znacznie ważniejszy. Obecnie cena energii pozyskiwanej z elektrowni węglowych rośnie, a emisja CO2 nie maleje. Dzięki przejściu na zieloną energię w przedsiębiorstwie zmniejsza się zarówno cena energii, jak i emisja CO2” – zaznaczaZbigniew Prokopowicz. Sektor automotive charakteryzuje się znacznym zapotrzebowaniem na energię elektryczną. Jest tak dlatego, że przedsiębiorstwa potrzebują dużo energii m.in. do odpowiedniego chłodzenia i napowietrzania hal, oświetlenia powierzchni magazynowej i produkcyjnej, a także jest ona niezbędna w samym procesie produkcji. Dlatego, tak jak w wielu sektorach przemysłu, także i w branży automotive obecnie przykłada się dużą wagę do źródeł pochodzenia zużywanej energii i jej ceny. Jak zredukować koszty i CO2? Po analizie indywidualnych doświadczeń każdego przedsiębiorstwa, eksperci od transformacji energetycznej dobierają odpowiednie rozwiązania z szerokiej palety możliwości, tj. instalacje fotowoltaiczne, oświetlenie LED, magazyny energii, kogeneracja. „Wiele firm w pierwszej kolejności decyduje się na mierzenie śladu węglowego. Dzięki temu zwiększa się świadomość danego przedsiębiorstwa motoryzacyjnego i łatwiej dobrać odpowiednie rozwiązania. Z naszych doświadczeń z przedsiębiorstwami z branży automotive wynika, że najczęstszym kolejnym krokiem podejmowanym przez zarządzających firmą jest obniżenie zużycia energii poprzez wymianę oświetlenia na LED” – mówi Michał Kozłowski, współzałożyciel i wiceprezes Luneos oraz CEO Luneos Green Energy. „Z kolei wykorzystując energię uzyskiwaną z farm fotowoltaicznych i wiatrowych przedsiębiorstwa osiągają niezależność energetyczną, dzięki czemu obniżają koszty energii niezbędnej do osiągniecia konkurencyjności w sektorze motoryzacyjnym. Ważne, aby przy tym wykorzystywać magazyny energii, wtedy wyprodukowana energia z OZE, może być w całości spożytkowana przez konkretną firmę”– dodajeMichał Kozłowski. Jak zaznaczają eksperci Luneos część firm z branży automotive osiąga wyznaczone przez siebie cele poprzez wykorzystanie kogeneracji. Polega ona na tym, że można jednocześnie wytwarzać energię elektryczną i ciepła (lub chłodu). To daje oszczędności finansowe, a przedsiębiorstwu nadawany jest proekologiczny charakter.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=