zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE • DO TANGA TRZEBA DWOJGA - OTWARCIE CAR-CITY PREMIO • AXALTA UDOSKONALA REWOLUCYJNĄ TECHNOLOGIĘ FCLE • JAK SKUTECZNIE I SZYBKO SUSZYĆ LAKIER? Nr 06/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253
W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE • DO TANGA TRZEBA DWOJGA - OTWARCIE CAR-CITY PREMIO • AXALTA UDOSKONALA REWOLUCYJNĄ TECHNOLOGIĘ FCLE • JAK SKUTECZNIE I SZYBKO SUSZYĆ LAKIER? Nr 06/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253 PULS BRANŻY 4 WYWIADY 18 SYSTEM OPERACYJNY ARENE DEBIUTUJE W NOWEJ TOYOCIE RAV4 22 CASTROL ROZSZERZA OFERTĘ SZKOLEŃ 24 SHELL HELIX Z WYRÓŻNIENIAMI 28 NIE TYLKO FILTRY I OLEJE 32 PETRONAS LUBRICANTS INTERNATIONAL I IVECO WPROWADZAJĄ NA RYNEK WSPÓLNĄ LINIĘ PRODUKTÓW TUTELA 34 NOWE STANDARDY W ZAKRESIE BADAŃ TECHNICZNYCH 38 KLUCZOWA WIEDZA O OPONACH AUTO-LAKIERNIA 40 AXALTA UDOSKONALA TECHNOLOGIĘ 44 JAK SKUTECZNIE I SZYBKO SUSZYĆ LAKIER? WARSZTAT 50 PĘKAJĄCE TARCZE HAMULCOWE 55 TYPY I DIAGNOSTYKA CZUJNIKÓW ABS NOWOŚCI I WYDARZENIA 60 PRZEGLĄD NOWOŚCI
PULS BRANŻY W tym roku sieć Premio, działająca pod skrzydłami marki Goodyear, obchodzi 19-lecie swojej obecności na polskim rynku. Do grona zrzeszonych w niej serwisów dołączył właśnie nowy partner Car-City, zlokalizowany na warszawskiej Ochocie. W uroczystym otwarciu nowego punktu uczestniczyli m.in. przedstawiciele firm Goodyear i Premio: Piotr Nowakowski Retail Director Europe East, Agnieszka Gralewska Head of Retail Marketing Europe East, Tomasz Drzewiecki Retail Director Europe East North. W rozmowach przeprowadzonych przy tej okazji o swojej perspektywie na rynek warsztatowy, trendy technologiczne i przyszłość opowiedzieli nam Mateusz Barański, właściciel serwisu Premio: Car City, oraz Piotr Nowakowski odpowiedzialny za rozwój sieci Premio w Europie Centralnej i Wschodniej. ZAPRASZAMY DO LEKTURY WYWIADÓW. 06 - 2025 4 e-AUTO SERVICE MANAGER
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 KLUCZOWE SĄ DOBRA OPIEKA I CYFROWE NARZĘDZIA Do ponad 160 serwisów należących do Premio dołączyło ostatnio oficjalnie warszawskie Car-City. O powody przystąpienia do sieci zapytaliśmy Mateusza Barańskiego, właściciela warsztatu zlokalizowanego w Alejach Jerozolimskich. Premio Car-City to warsztat oponiarsko-mechaniczny z niemal 30-osobową załogą obsługującą klientów w dwóch pobliskich sobie punktach – w serwisie przy Alejach Jerozolimskich 152 oraz na 5 stanowiskach w parkingu podziemnym Centrum Handlowego Reduta. Właściciele Car-City współpracowali z siecią Premio od kilkunastu lat. Teraz przyszedł czas na rebranding i oficjalne dołączenie do jej struktur. O powody, dla których warto było zacieśnić współpracę, zapytaliśmy Mateusza Barańskiego, właściciela warsztatu. Czy przed przystąpieniem do Premio robiliście Państwo rozeznanie wśród innych sieci? Mateusz Barański, właściciel warsztatu Premio: Car-City: Tak. Mieliśmy nawet kiedyś epizod bliższej współpracy z konkurencją, ale nie było to dla nas idealne rozwiązanie. Z naszej perspektywy opieka nie była tam wystarczająco dobra. Według mnie sensem włączenia się w struktury jakiejś sieci jest czerpanie z doświadczeń szerszych niż własne, transfer know-how Mateusz Barański
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 i systematyczne usprawnianie pracy, żeby przyciągać coraz więcej klientów. Ze względu na fakt, że w relacji z inną siecią tego brakowało, nie bardzo widzieliśmy powód, by w niej pozostać. W Premio znaleźliście to, na czym Państwu zależało? Tak. Chociaż Premio jest dużą korporacją, komunikacja i współpraca z nimi przebiegają sprawniej niż w przypadku innych podobnych firm, z którymi mieliśmy styczność. To w dużej mierze zasługa ludzi, którzy reprezentują sieć – poczynając od ścisłego kierownictwa po osoby, z którymi słyszymy
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 się na co dzień: jak Mateusz Stachowicz odpowiedzialny za biznes flotowy czy Daniel Morawszczyński, z którym utrzymujemy regularny kontakt w zakresie obsługi oponiarskiej. Z każdym z nich można konstruktywnie rozmawiać i robić biznes. Bardzo pomagają nam w procesie zmiany, rozwoju i codziennym funkcjonowaniu. Razem udało się nam wypracować dużo synergii, które – jak wierzę – jeszcze przyczynią się do pozyskania przez nas nowych klientów.
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Na czym polegają te synergie? Przykładowo – bardzo wiele korzyści przyniosła nam cyfryzacja z użyciem oferowanego przez Premio systemu GRIPS. W naszej ocenie oprogramowanie należy do czołówki dostępnych na rynku rozwiązań. Bardzo przydatny jest zawarty w nim rozbudowany moduł kosztorysowania napraw. W systemie zawarta jest też baza danych o serwisowaniu pojazdów poszczególnych marek, ale również informacje o akcjach serwisowych przewidzianych przez producenta. Niejednokrotnie klienci są pod wrażeniem, kiedy mówimy im, że mogą z nich skorzystać. Codzienną pracę niezwykle ułatwia nam zintegrowanie z systemem kalendarz. O każdej porze klienci mogą umówić się za jego pośrednictwem na wizytę w warsztacie. Nie ma potrzeby dzwonić i szukać w zeszycie wolnego terminu. Co więcej, kiedy klient zgłosi online swoje przybycie na wymianę opon lub zostanie zapisany za pośrednictwem pracownika serwisu, program generuje raport przygotowania do wizyty – włącznie z informacją o lokalizacji ogumienia w naszym magazynie. Jest ich tam około 3 tys. kompletów, więc jednoznaczna informacja czarno na białym niesamowicie ułatwia nam pracę, pozwalając dobrze się przygotować już dzień wcześniej i skrócić czas obsługi klienta na miejscu. Czy pracownicy chętnie korzystają z komputerowego wsparcia? Żeby ludzie mieli świadomość i aktualną wiedzę o potencjalnych korzyściach z zastosowania narzędzi oferowanych przez Premio, regularnie – dwa razy w roku – biorą udział w dedykowanych szkolenia. Rozumiejąc, jak oprogramowanie może ułatwić im wykonywanie ich zadań, nie stawiają większego oporu przed zmianami. Dzięki temu zwiększa się wydajność pracowników serwisu. Rozwijają się, a wraz z nimi rozwija się nasz warsztat. Jakie kwestie trzeba było wziąć pod uwagę decydując się na przystąpienie do sieci? Zastanawiając się nad przystąpieniem do sieci, trzeba było przede wszystkim zbadać rynek i zweryfikować, jakie sieci są dostępne, co te sieci mogą nam dać i w jaki sposób konkretna współpraca może przynosić korzyści
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 i zyski. Każda sieć ma swoje opłaty franczyzowe. W Premio w jej ramach dostajemy oprogramowanie, szkolenie, konsultacje z doradcami i częściowe finansowanie reklam. Dodatkową korzyścią jest kwestia obsługi flotowej. Za jej pośrednictwem przez Premio dociera do nas wielu klientów. Ile po podjęciu decyzji trwał proces przystąpienia do sieci franczyzowej Premio? Ze względu na fakt, że nasz serwis cały czas działa, konieczne zmiany musieliśmy wprowadzać po zakończeniu dnia pracy albo w wolne dni. W efekcie trwało to u nas dość długo – jakieś półtora roku. Myślę, że gdyby nie ograniczenia logistyczne i czasowe, dałoby się cały proces przeprowadzić kilkukrotnie krócej. Co po oficjalnym dołączeniu Car-City do Premio się zmieni, a co zostanie „po staremu”? Na pewno zostają z nami ci sami ludzie. Jeśli chodzi o zmiany – ważnym elementem rebrandingu było uporządkowanie wystroju i kwestii wizualnych. Udostępniliśmy klientom ładną i wygodną poczekalnię. Spodziewamy się, że jeszcze bardziej uda się poprawić jakość obsługi – choćby dzięki zapewnianym przez Premio regularnym szkoleniom i poszerzaniu w ich efekcie wiedzy i umiejętności pracowników. Jak widzicie swoją przyszłość jako Premio Car-City? Jakie niedostępne dotąd możliwości otwiera współpraca z partnerem takim jak Premio? Bez Premio nie byłaby możliwa cyfryzacja na tak dużą skalę. Niedługo wprowadzimy w naszym serwisie tablety z kartami kontrolnymi. Zamierzamy uprościć również obróbkę zleceń oraz nadal ulepszać kwestie związane zarządzeniem magazynem opon. Dzięki systemowi GRIPS łatwo tworzy się depozyty i przypisuje do nich konkretne lokalizacje w obiekcie – będziemy więc w stanie coraz sprawniej szykować się na wizyty klientów. Czy w Państwa ocenie przystępowanie do sieci franczyzowych to kierunek, w którym powinny podążać niezależne serwisy? Wiedzieliśmy, że tworząc serwis tutaj, gdzie jesteśmy, musimy przystąpić do jakiejś sieci, żeby pomagała nam w funkcjonowaniu. Kontrole, audyty i certyfikaty pozytywnie wpływają na utrzymanie i stałe poprawianie jakości naszych usług. Szkolenia sprawiają, że jesteśmy na bieżąco z nowościami. Klienci flotowi, w których pozyskaniu pomaga Premio, stanowią istotną część naszych zleceń. Cyfrowe narzędzia oszczędzają czas i pozwalają pracować bardziej efektywnie. Chwalimy sobie tę współpracę. Dobrze jest podążać przetartą ścieżką.
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 DO TANGA TRZEBA DWOJGA W kontekście oficjalnego otwarcia warsztatu Premio: Car-City zapytaliśmy odpowiedzialnego za rozwój sieci w Europie Centralnej i Wschodniej Piotra Nowakowskiego o kryteria doboru potencjalnych partnerów firmy, strategię oraz rynkowe perspektywy. Premio należy do globalnego koncernu Goodyear, którego franczyzowa sieć serwisów samochodowych liczy 2 700 warsztatów w Europie. 160 z nich znajduje się w Polsce. Jak w swoim przemówieniu podczas otwarcia najnowszego z nich mówił Piotr Nowakowski, za marką stoją jednak przede wszystkim właściciele poszczególnych punktów, każdego dnia pracujący wraz ze swoimi załogami na ich sukces. Zapytaliśmy o to, jakie kryteria są najważniejsze w doborze partnerów, jakie są najważniejsze założenia strategii Premio oraz jak firma widzi sytuację rynkową. Jednym z wyróżników Car-City jest prestiżowa lokalizacja. Czy włączanie do sieci Premio warsztatów blisko centrów miast to element szerszej strategii? Piotr Nowakowski, Retail Director Europe East w The Goodyear Tire & Rubber Company: Absolutnie tak. Lokalizacja jest jednym z krytycznych elementów sukcesu i podstawowym kryterium doboru punktów, w których chcemy być obecni. Dziś trzeba być blisko klienta. Widzimy przejawy tego trendu nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale także w szeroko pojętym Piotr Nowakowski Mateusz Barański
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 handlu detalicznym. Konsumenci odwracają się od wielkopowierzchniowej sprzedaży ulokowanej w odległym miejscu, do którego trzeba specjalnie dojechać. Idziemy w kierunku wygody i załatwiania wszystkiego po drodze, niedaleko. W tym kontekście Car-City ma tę zaletę, że dookoła skoncentrowane są biura. Obecny tu warszawski biznes chętnie korzysta z tego serwisu. Atutem w kontekście obsługi klienta indywidualnego jest bezpośrednie sąsiedztwo galerii handlowej. Czas potrzebny na wymianę opon czy naprawę może być dzięki temu spożytkowany na zakupy i nie jest czasem straconym. Dzięki lokalizacji stanowisk Car-City zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz galerii konsument może zostawić samochód pracownikom warsztatu na jej podziemnym parkingu. Część usług jest realizowana na miejscu. W pozostałych przypadkach pojazd odprowadza się do pobliskiego warsztatu, a następnie – po zrobieniu tego, co trzeba – oddaje się samochód na parking galerii. Konsument ani na chwilę nie musi opuszczać centrum handlowego. Jedno z drugim znakomicie współpracuje – to prawdziwa symbioza. Bardzo nam ta kombinacja pasuje. Na co prócz lokalizacji zwracają Państwo największą uwagę, szukając potencjalnych nowych partnerów? Jesteśmy jedną z największych sieci w Polsce i mamy pokrycie pozwalające efektywnie działać. Nie szukamy więc rozwoju zbyt intensywnie. Naszą uwagę zwracają natomiast warsztaty, które mogłyby pozwolić nam być jeszcze bliżej klienta – z siedzibami w pobliżu galerii handlowych, głównych dróg krajowych, centrów transportowych czy w sąsiedztwie osiedli. Drugim warunkiem są operacyjne możliwości, żeby działać na odpowiednio dużą skalę. W naszej ocenie potrzeba do tego co najmniej trzech stanowisk
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 obsługi bądź samochodów przeznaczonych do mobilnego serwisowania flot ciężarowych. Istotne jest także zaplecze magazynowe co w połączeniu daje powierzchnię co najmniej 700-800 metrów kwadratowych. Kluczowy jest jednak właściwy profil właściciela. Do tanga trzeba dwojga. Możemy jako Premio zaoferować szerokie wsparcie, ale partner musi być w stanie z niego skorzystać. Wszystko inne to tylko kwestia czasu A czym według Pana z wyróżnia się Premio z perspektywy potencjalnych partnerów? Klarownością strategii i skutecznością narzędzi do jej realizacji. Chcemy oferować klientom końcowym jakość w atrakcyjnej cenie. Cel ten osiągamy dzięki naszemu systemowi komputerowemu wraz ze zintegrowanymi podsystemami satelickimi i spójną bazą danych. Po pierwsze, pozwala on zwiększać efektywność wykonywania poszczególnych zadań serwisowych. Co więcej, na podstawie gromadzonych centralnie informacji jesteśmy w stanie analizować sytuację rynkową i rozwijać nasz biznes. Wnioski, które wyciągamy – choćby z porównywania poszczególnych lokalizacji – są bezcenne. Dzięki naszemu systemowi dysponujemy faktami, w oparciu o które możemy świadomie podejmować strategiczne decyzje biznesowe.
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Jak z perspektywy Premio wygląda obecnie sytuacja na rynku? Z jednej strony mamy klientów z Internetu. Trafiają do nas, umawiając się na wymianę ogumienia albo za pośrednictwem sklepu online, gdzie kupują opony. Z drugiej strony mamy klientów powracających – czasem lojalnych od wielu pokoleń. Wreszcie mamy floty: te, w których samochody są własnością firmy oraz floty leasingowe. Z naszej perspektywy to właśnie tu biznes osiąga największą skalę. W Europie jest dziś 40 milionów samochodów flotowych. W Polsce dochodzimy do 1,8–2 mln sztuk. Znaczącą część z tego – ponad 300 tys. – stanowią samochody w wynajmie długoterminowym z full-service leasingiem. Z firmami świadczącymi tego typu usługi – choćby takimi jak Alphabet, Arval czy Ayvens – współpracujemy od lat. To działający na dużą skalę, wymagający kontrahenci. Należą do naszych strategicznych partnerów na poziomie międzynarodowym, więc współpracujemy także w Polsce. To dobrzy i przyszłościowi klienci – tym bardziej, że dynamika wzrostu rynku flotowego jest obecnie wyższa niż dynamika rozwoju branży motoryzacyjnej. W Europie pięcioletni wskaźnik CAGR wynosi dla niej 4-5%. W naszym kraju branża leasingu i wynajmu długoterminowego rośnie rok do roku nawet w dwucyfrowym tempie. Co więcej, według danych z raportu Arval w najbliższych 3 latach ponad 30% przedsiębiorstw tego segmentu planuje zwiększenie liczebności aut we flocie. Choć oczekiwania firm tego typu względem serwisu są wysokie, obsługiwać je i rosnąć razem z nimi to korzyść i prawdziwa przyjemność. Z czego w kontekście włączenia Car City do sieci Premio są Państwo najbardziej dumni? Takie miejsce jak to nie zdarzają się codziennie. To, co od lat robi rodzina Barańskich, może stanowić inspirację i punkt odniesienia dla kilkunastu tysięcy warsztatów w Polsce. Swoją działalnością, którą jako współpracownicy
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 obserwujemy od niemal 20 lat, Car-City udowadnia, że można w naszym kraju oczekiwać od serwisu zachodnich standardów obsługi. Jestem też dumny z Mateusza, przedstawiciela młodego pokolenia Barańskich i obecnego właściciela warsztatu. Nieustannie kształci się w tematach związanych z tym, co robi tutaj na co dzień. Jest absolwentem Inżynierii i Eksploatacji Pojazdów Samochodowych Politechniki Warszawskiej. Kończy studia podyplomowe z Zarządzania Flotami Samochodowymi i Mobilnością. Praca jest dla niego pasją i przedmiotem edukacji. Dzięki niemu jako głównej sile pociągowej Car City ma doskonałą pozycję w zakresie obsługi flot samochodowych. Pan Mateusz wspomniał, że planuje w najbliższym czasie wyposażyć swoich pracowników w tablety, żeby dodatkowo usprawnić przepływ informacji. Jakie nowe rozwiązania technologicznie będą kształtować przyszłość Państwa warsztatów? Tablety rzeczywiście są ciekawym narzędziem. W zastosowaniu, o jakim mówił Mateusz, mechanicy mogą wpisywać bezpośrednio w urządzeniu, co robią z samochodem, a system automatycznie przesyła dane do działu sprzedaży. Nie trzeba już biegać z notatkami w tę i z powrotem. W tej chwili pracujemy nad zwiększeniem stopnia zastosowania w naszych warsztatach sztucznej inteligencji. Podstawowym elementem istniejącego planu są chat boty. Analizujemy równolegle, które elementy procesów można wystandaryzować, zdigitalizować i zautomatyzować.
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Przyszłością jest w naszej ocenie wykorzystanie AI do indywidualnego profilowania komunikatów kierowanych do klientów w oparciu o zgromadzone w naszym systemie informacje. Mając w bazie danych historię Pańskiego pojazdu i podejmowanych działań, a w magazynie – Pańskie opony, dość dużo wiemy na temat tego, kiedy i jakich usług może Pan potrzebować. Jednak próba wyłuskania tej wiedzy przez ludzi i zbudowania na tej podstawie spersonalizowanej oferty dla każdego klienta z miliona klientów, z którym współpracuje sieć byłaby kosztowo nieefektywna. Jesteśmy przekonani, że z użyciem sztucznej inteligencji już wkrótce będziemy w stanie to robić. Jaką rolę chce odgrywać Premio w przyszłości rynku serwisów samochodowych w Polsce? Chcemy być w segmencie premium rynku warsztatowego całkiem niedaleko serwisów autoryzowanych – pracując dokładnie w ich standardzie w zakresie ograniczonym do tzw. szybkiej mechaniki ze strategicznym udziałem serwisu oponiarskiego i wymiany opon. Dążymy równolegle do tego, żeby stać się wiodącym dostawcą rozwiązań i usług dla rynku flotowego. Wreszcie – z myślą o młodszych pokoleniach chcielibyśmy wprowadzić komunikację w modelu Brick & Click, integrującą to, co widać w świecie cyfrowym z tym, co fizycznie dzieje się w warsztacie – tak, by maksymalnie ułatwić konsumentom wychowanym w środowisku cyfrowym korzystanie z naszych usług. Bardzo dziękuję za rozmowę. To ja dziękuję!
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Budowa, zasada działania, usterki Czujnik NOx składa się z sondy i sterownika, połączonych ze sobą na stałe za pomocą wiązki przewodów. Czujnik jest zamontowany w układzie wydechowym i służy do wykrywania tlenków azotu w spalinach. Spaliny z silnika wysokoprężnego płyną do katalizatora utleniającego (DOC), a następnie do filtra cząstek stałych (DPF). Jeśli nasycenie filtra cząstek stałych DPF osiągnie określoną wartość, należy przeprowadzić czyszczenie. Regeneracja filtra cząstek stałych jest uruchamiana automatycznie i monitorowana przez odpowiedni nadrzędny sterownik systemu podczas jazdy. Regenerację można również przeprowadzić w trybie serwisowym wywoływanym specjalna procedurą. Za układem DOC/DPF znajduje się w układ SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), który redukuje emisję tlenków azotu. Jeśli układ SCR jest wyposażony w czujnik NOx na wejściu i na wyjściu, zadaniem czujnika na wyjściu jest monitorowanie działania katalizatora SCR, który powinien zredukować ilość szkodliwych substancji do określonego poziomu, natomiast czujnik na wejściu dokonuje pomiaru ilości szkodliwych substancji przed wejściem spalin do układu SCR. Na podstawie różnicy z odczytów obydwu Oferta HELLA Stale powiększana gama produktów zawiera aktualnie ponad 80 referencji dla większości popularnych pojazdów osobowych i użytkowych, spotykanych na europejskich drogach, o różnych numerach OE takich popularnych producentów jak: DAF, Mercedes-Benz, MAN, Scania, Volvo, Renault, Iveco w przypadku pojazdów użytkowych, oraz BMW, Mercedes, Opel, Renault czy Peugeot/Citroen w przypadków pojazdów osobowych.
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025
PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 SYSTEM OPERACYJNY ARENE DEBIUTUJE W NOWEJ TOYOCIE RAV4 Nowa Toyota RAV4 jest pierwszym modelem marki, który wykorzystuje najnowszy system operacyjny Arene. To przełomowe oprogramowanie jest pierwszym krokiem w kierunku pojazdów definiowanych programowo (SDV) oraz całkowitej eliminacji wypadków drogowych. Za stworzenie nowego systemu operacyjnego Arene odpowiadali inżynierowie z Woven by Toyota (WbyT). Przedsiębiorstwo będące częścią koncernu Toyota pracuje nad inteligentnymi rozwiązaniami technologicznymi, które mają pomagać w bezproblemowej i bezpiecznej mobilności przyszłości. Debiut systemu operacyjnego Arene oraz wprowadzenie go do najnowszej generacji modelu RAV4 to efekt tych działań. Za sprawą Arene w RAV4 debiutują najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, w tym układ wspomagający parkowanie. Ponadto najnowszy system multimedialny działa zdecydowanie szybciej, ma ulepszoną łączność i udoskonalony system nawigacji, co wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. System operacyjny Arene został stworzony, by umożliwić bezpieczny, pewny i skalowalny rozwój oprogramowania. Wykorzystanie doświadczenia produkcyjnego Toyoty w nowoczesnej inżynierii oprogramowania, daje programistom bardziej ujednolicone, zorientowane na człowieka podejście do tworzenia i wdrażania wysokiej jakości oprogramowania. W ten sposób Arene przybliża Toyotę i WbyT do realizacji wspólnej wizji mobilności bez wypadków z pojazdami definiowanymi cyfrowo.
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Trzy kluczowe komponenty Arene Platforma Arene usprawnia tworzenie i rozwój oprogramowania do samochodów, zwiększając bezpieczeństwo i skracając czas udostępniania użytkownikom nowych funkcji. Platforma składa się z trzech kluczowych komponentów: Arene SDK (Software Development Kit), Arene Tools oraz Arene Data. Dzięki nim proces tworzenia oprogramowania – od projektu po aktualizacje – staje się bardziej modułowy i skalowalny, co pozwala wykorzystać te same rozwiązania w różnych modelach koncernu. W nowym RAV4 Arene SDK umożliwił stworzenie oprogramowania dla systemu multimedialnego, w tym asystenta głosowego i ekranu centralnego, a także najnowszej wersji pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense (TSS). Dzięki Arene Tools możliwe było wirtualne testowanie oprogramowania i systemów związanych z bezpieczeństwem bez konieczności budowania fizycznych prototypów, co znacząco przyspiesza rozwój i wprowadzenie nowych funkcji na rynek. Trzecim filarem platformy jest Arene Data. To zaawansowana infrastruktura do bezpiecznego zbierania i analizy danych z jazdy. System wspiera zdalne aktualizacje i ciągłe doskonalenie oprogramowania, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju systemów ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), jazdy autonomicznej i personalizacji doświadczeń użytkownika. W nowym RAV4 Arene Data wspiera m.in. pakiet Toyota Safety System, umożliwiając jego rozwój w oparciu o rzeczywiste dane.
PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Arene w RAV4 to początek nowej ery System operacyjny Arene odgrywa kluczową rolę w nowej Toyocie RAV4. Dzięki temu możliwe było szybkie opracowanie kluczowych komponentów nowej generacji najpopularniejszego SUV-a na świecie, w tym elementów systemu multimedialnego oraz najnowszej wersji pakietu bezpieczeństwa Toyota Safety Sense (TSS), wspieranego przez zaawansowane modele AI do wykrywania obiektów wokół pojazdu i monitorowania stanu kierowcy. System operacyjny Arene nie tylko przyspiesza prace rozwojowe przed wprowadzeniem samochodu na rynek, ale umożliwia również ciągłą ewolucję pojazdu po jego opuszczeniu fabryki. Arene Data zbiera i analizuje dane z jazdy, wspierając aktualizacje over-the-air, co prowadzi do nieustannego doskonalenia m.in. funkcji związanych z bezpieczeństwem. Wirtualne testowanie oprogramowania w realistycznych warunkach z pomocą Arene Tools skraca czas wprowadzania nowych funkcji i ogranicza potrzebę budowy fizycznych prototypów. Debiut Arene w nowej Toyocie RAV4 to fundamentalny krok kierunku w pojazdów definiowanych programowo. To nie tylko technologia, ale całościowa zmiana podejścia do mobilności, w której samochody rozwijają się razem z użytkownikiem, oferując coraz wyższy poziom bezpieczeństwa i jeszcze większą personalizację. Rozwój projektu Arene współgra z budową inteligentnego miasta Woven City oraz postępami w technologiach AD/ADAS. W ten sposób Woven by Toyota tworzy zintegrowany ekosystem mobilności łączący ludzi, pojazdy i infrastrukturę, by wyeliminować wypadki drogowe.
PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025
PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 CASTROL ROZSZERZA OFERTĘ SZKOLEŃ Z ZAKRESU POJAZDÓW UŻYTKOWYCH DLA DYSTRYBUTORÓW I WARSZTATÓW Rozwiązania szkoleniowe online i stacjonarne są dostępne za pośrednictwem łatwej w obsłudze platformy Castrol Learning Campus: https://thelearningcampus.bp.com Dostępnych jest wiele modułów, od samouczków technicznych dla techników i menedżerów warsztatów, po sesje wideo dla agentów sprzedaży i personelu obsługi klienta w celu jej poprawy oraz ułatwienia sprzedaży dodatkowej. Najważniejsze tematy szkoleń obejmują zarządzanie zespołem i jego tworzenie, budowanie wartości, komunikację, planowanie, marketing cyfrowy i tradycyjny oraz rozwój osobisty. Moduły szkoleniowe i kursy obejmują również znaczenie etyki i zgodności z przepisami dotyczącymi zdrowia, bezpieczeństwa, ochrony i wymagań środowiskowych. Uczestnicy mogą wziąć udział Castrol rozszerzył ofertę kursów szkoleniowych dla dystrybutorów i warsztatów z sektora pojazdów użytkowych. Szkolenia te zostały zaprojektowane tak, aby pomóc zespołom sprzedażowym, menedżerom serwisów oraz mechanikom rozwijać zdolności przywódcze, doskonalić umiejętności sprzedażowe i zwiększyć znajomość produktów Castrol. w wirtualnej wycieczce za kulisy Centrum Technologicznego Castrol w Pangbourne, Berkshire. Ponieważ obecnie sprzedaż dodatkowa i krzyżowa produktów oraz usług dodających wartość ma istotny wpływ na rentowność warsztatów, szkolenia firmy Castrol koncentrują się na tym, jak zespoły mogą promować różne produkty tej marki dla pojazdów użytkowych, w tym jej środki smarne CRB i Vecton oraz oleje przekładniowe Transmax. Dodatkowo możliwe jest przeprowadzenie dedykowanych webinarów online oraz szkoleń stacjonarnych, z których każde prowadzone jest przez członków ogólnoeuropejskiego zespołu Specjalistów ds. Usług Technicznych firmy Castrol, zgodnie z indywidualnymi potrzebami pracowników u poszczególnych klientów. Ender Telyak, Technical Services
PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Lead Automotive w Castrol, powiedział: „Kontynuujemy zwiększanie liczby i rozszerzanie zakresu naszych fachowych kursów szkoleniowych, aby dostarczyć naszym partnerom dystrybucyjnym i warsztatowym wiedzę oraz umiejętności niezbędne do rozwijania możliwości i wspierania osobistego rozwoju. Rynek pojazdów użytkowych zmienia się w szybkim tempie, a uczestnicy mogą być pewni fachowego wsparcia ze strony partnera, któremu mogą zaufać.” Aby dowiedzieć się więcej o Castrol Learning Campus i znaleźć odpowiedni dla siebie kurs, odwiedź: https://thelearningcampus.bp.com Informacje o Castrol: Castrol to jedna z wiodących na świecie marek środków smarnych, która może pochwalić się wieloma innowacjami i z dumą wspiera pionierów w realizacji ich działań. Nasze zamiłowanie do maksymalnych osiągów oraz filozofia współpracy pozwoliły Castrol rozwinąć szeroką gamę olejów i smarów, które już od ponad 125 lat odgrywają kluczową rolę w licznych osiągnięciach technologicznych na lądzie, w powietrzu, na morzu i w przestrzeni kosmicznej. Castrol jest częścią grupy bp i dostarcza rozwiązania klientom oraz konsumentom z branży motoryzacyjnej, morskiej, przemysłowej i energetycznej. Produkty naszej marki cieszą się światowym uznaniem za sprawą innowacyjności oraz wysokich osiągów wynikających z naszego zaangażowania w najwyższą jakość i nowoczesne technologie. Szczegółowe informacje podano w witrynie: www.castrol.com
PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 SHELL HELIX Z WYRÓŻNIENIAMI „DOBRA MARKA 2025” Program „Dobra Marka” to inicjatywa mająca na celu wyłonienie brandów, które cieszą się zaufaniem konsumentów, a jednocześnie wyróżniają się najwyższą jakością oferowanych produktów. Tegoroczna edycja, już szesnasta, oparta była na rzetelnych analizach pozycji rynkowej, jakości wyrobów oraz stopnia Shell Helix świętuje kolejne sukcesy. Marka została uhonorowana prestiżowym tytułem „Dobra Marka 2025 – Jakość, Zaufanie, Renoma” w kategorii oleje silnikowe. Otrzymała także specjalne wyróżnienie „Super Marka 2025” dla wielokrotnych laureatów programu. zaufania klientów, co pozwoliło na obiektywną ocenę każdej z prezentowanych marek. Oleje Shell Helix to synonim najwyższej jakości i zaawansowanych technologii. Dzięki zaawansowanym formulacjom i pakietom starannie dobranych dodatków produkty z tej gamy zapewniają doskonałą ochro-
PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 nę silnika, wydłużają jego żywotność oraz przyczyniają się do redukcji spalania paliwa. – Otrzymanie wyróżnień „Dobra Marka 2025 – Jakość, Zaufanie, Renoma” oraz „Super Marka 2025” to dowód, że nasza strategia oparta na innowacjach i najwyższych standardach jakości przynosi wymierne rezultaty. Inwestycje w rozwój technologiczny, współpraca z największymi producentami pojazdów oraz dbałość o potrzeby naszych klientów skutkują sukcesami, które umacniają nasz wizerunek oraz pozycję na rynku. Dzięki takim nagrodom jesteśmy zmotywowani do dalszego wdrażania nowoczesnych rozwiązań, aby nasze produkty nie tylko spełniały, ale również przewyższały oczekiwania konsumentów – powiedział Łukasz Radzymiński, Dyrektor Sprzedaży w dziale olejowym Shell Polska. Shell Helix jest marką, która definiuje standardy w segmencie w pełni syntetycznych olejów silnikowych. Wykorzystanie opatentowanej technologii Shell PurePlus gwarantuje nie tylko poprawę osiągów silnika, ale również jego długowieczność i optymalizację spalania paliwa. Oleje Shell Helix mają aprobaty i są rekomendowane przez czołowych producentów samochodów na całym świecie. Najnowsze nagrody stanowią kolejne potwierdzenie najwyższej jakości produktów Shell Helix, które są systematycznie doceniane przez użytkowników środków smarnych. Oleje Shell Helix mają już pięć wyróżnień z serii „Dobra Marka”. Shell Helix może pochwalić się również wyjątkowym osiągnięciem w postaci 18. wyróżnień z serii „Laur Konsumenta”,
PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 w tym serią 10 złotych „Laurów Konsumenta” z rzędu. Shell jako jedyna firma z branży olejowej w Polsce może pochwalić się zdobyciem złotego „Lauru Konsumenta”, oraz taką imponującą serią nagród.
PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025
PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 NIE TYLKO FILTRY I OLEJE Wyciek oleju, źle zabezpieczony akumulator czy nieszczelne pojemniki na chemikalia – to nie tylko zaniedbanie, ale realne zagrożenie dla środowiska czy skutki prawne. W odpowiedzi na rosnące problemy z gospodarką odpadami niebezpiecznymi wśród warsztatów samochodowych, EMKA i Inter-Team wprowadzają kompleksową usługę ich odbioru. Po udanym pilotażu w województwie mazowieckim rozwiązanie zostało właśnie uruchomione na skalę ogólnopolską. EMKA I INTER-TEAM ROZSZERZAJĄ USŁUGĘ ODBIORU ODPADÓW WARSZTATOWYCH NA CAŁĄ POLSKĘ Pilotaż dał jasny sygnał: warsztaty potrzebują wsparcia Zakończony niedawno pilotaż na Mazowszu pokazał potrzebę odbioru odpadów z warsztatów. Do programu dołączyły setki podmiotów, które nie tylko zyskały dostęp do sprawnego systemu odbioru odpadów, ale również możliwość uporządkowania procesów zgodnych z przepisami BDO (Baza danych o odpadach). Decyzja o rozszerzeniu usługi na cały kraj była więc odpowiedzią na potrzeby rynku. – To, co okazało się ważne dla właścicieli warsztatów na Mazowszu, to schemat działania, który pozostaje taki sam również w skali ogólnopolskiej. Umowę z EMKA można podpisać w pełni zdalnie, przez Platformę Klienta INTER-TEAM, bez konieczności fizycznych spotkań czy dodatkowych formalności – podkreśla Małgorzata Rdest wiceprezes firmy EMKA S.A., specjalizującej się w zarządzaniu odpadami.
PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Procedury, których nie można ignorować W Polsce każdy warsztat zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji odpadów w systemie BDO, zapewnienia właściwego ich magazynowania oraz przekazywania ich wyspecjalizowanym podmiotom. To nie tylko biurokracja – to element odpowiedzialnego prowadzenia działalności. Niedopełnienie obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami może wiązać się z konsekwencjami prawnymi – od kar finansowych, przez czasowe ograniczenia działalności, aż po odpowiedzialność wynikającą z przepisów środowiskowych w przypadku poważnych uchybień. Mimo to wciąż wiele warsztatów – zwłaszcza mniejszych – działa na pograniczu legalności lub zwyczajnie nie radzi sobie z techniczną stroną przepisów. Brakuje procedur, odpowiednich pojemników, harmonogramów odbioru, a często także podstawowej wiedzy o tym, co wolno, a czego nie. Rozszerzona współpraca Inter-Team i EMKA ma wypełnić właśnie tę lukę – zarówno operacyjną, jak i edukacyjną. – Zależy nam, by warsztaty miały łatwy dostęp nie tylko do części zamiennych czy wyposażenia, ale też do usług, które ułatwiają prowadzenie biznesu zgodnie z przepisami. Dzięki sprawdzonemu modelowi z Mazowsza, możemy teraz zaoferować to rozwiązanie w całym kraju – i to bez zbędnej biurokracji – komentuje Jacek Adamus, kierownik Działu Współpracy z Warsztatami Inter-Team. W skali kraju: miliony ton, niski poziom recyklingu
PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2023 roku w Polsce wytworzono 109,4 mln ton odpadów przemysłowych oraz 13,4 mln ton odpadów komunalnych. O ile te pierwsze pochodzą głównie z sektora górniczego i przetwórstwa, część z nich generują również mniejsze podmioty: warsztaty samochodowe, zakłady usługowe czy firmy rzemieślnicze. Zaledwie 15,8 proc. odpadów komunalnych zostało poddanych recyklingowi – co pokazuje, że również w sektorze usługowym pozostaje sporo do zrobienia w zakresie właściwej gospodarki odpadami. Odpady niebezpieczne: codzienny problem Typowe odpady warsztatowe, które trafiają do obsługi EMKA, to m.in. zużyte oleje silnikowe i przekładniowe, filtry, akumulatory, czy opakowania po chemikaliach i środkach eksploatacyjnych. Nieodpowiednie ich przechowywanie – np. w otwartych lub nieszczelnych pojemnikach – prowadzi do ryzyka wycieków, skażenia gleby lub wód gruntowych, a także zagrożenia pożarowego. Wprowadzenie prostych procedur: właściwego magazynowania, regularnego odbioru i systematycznej ewidencji, może ograni-
PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 czyć te ryzyka praktycznie do zera. – Gospodarka odpadami warsztatowymi nie musi być skomplikowana, pod warunkiem że jest poukładana i zgodna z przepisami. Naszą rolą jest zdjąć ten ciężar z barków właścicieli warsztatów i zapewnić im pełne wsparcie: od wdrożenia, przez odbiory, aż po dokumentację – tłumaczy Małgorzata Rdest z firmy EMKA S.A. Co dalej? Rozszerzenie usługi na skalę ogólnopolską to ważny etap w rozwoju współpracy Inter-Team i EMKA. Kolejne miesiące będą skoncentrowane na utrzymaniu wysokiego standardu obsługi i dopasowywaniu rozwiązań do realiów pracy warsztatów w różnych częściach Polski. W centrum uwagi pozostają jakość, efektywność i elastyczne reagowanie na potrzeby klientów – tak, aby wsparcie dla warsztatów było nie tylko zgodne z przepisami, ale też realnie odciążało je w codziennej pracy. O Firmie EMKA S.A. to jedna z wiodących firm w Polsce zajmujących się unieszkodliwianiem odpadów medycznych i weterynaryjnych. Jej początki sięgają 1992 roku. Od 2000 roku firma specjalizuje się w odbiorze, transporcie i unieszkodliwianiu odpadów, wprowadzając nowoczesne rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które wyznaczyły nowe standardy w branży. Dzięki innowacyjności, elastyczności oraz kompleksowemu podejściu do obsługi klienta, EMKA S.A. zdobyła reputację pioniera w gospodarce odpadami medycznymi. Doświadczony zespół i wysoki poziom serwisu sprawiają, że firma nie tylko spełnia, ale często przewyższa oczekiwania klientów, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Bazując na doświadczeniu w branży odpadów, firma rozszerzyła swoją działalność o odpady warsztatowe, oferując kompleksową obsługę warsztatów samochodowych w zakresie odbioru, transportu i unieszkodliwiania odpadów.
PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 PETRONAS LUBRICANTS INTERNATIONAL I IVECO WPROWADZAJĄ NA RYNEK WSPÓLNĄ LINIĘ PRODUKTÓW TUTELA DLA POJAZDÓW UŻYTKOWYCH Nowa gama płynów eksploatacyjnych wzmacnia partnerstwo o charakterze OEM i oferuje dopasowane rozwiązania dla sieci IVECO. Premiera jest kolejnym krokiem we współpracy olejowego giganta i czołowego producenta pojazdów użytkowych. PETRONAS Lubricants International (PLI) oraz IVECO zacieśniają swoją strategiczną współpracę poprzez wprowadzenie na rynek wspólnej, sygnowanej markami obu firm linii produktów Tutela IVECO – gamy płynów technicznych, które – obok olejów silnikowych IVECO Urania – dopełniają ofertę PETRONAS dedykowaną pojazdom IVECO. Nowa linia produktowa obejmuje oleje do mostów napędowych, płyny do automatycznych i manualnych skrzyń biegów oraz płyny hamulcowe. Nowa gama zastępuje dotychczasowe produkty, oferując doskonałe dopasowanie do wysokich standardów jakości, wydajności i innowacyjności marki IVECO. Rozwój tej linii był możliwy dzięki długoletniemu partnerstwu pomiędzy PLI a IVECO. Bazując na wspólnym know-how, firmy stworzyły serię produktów zapewniających niezawodność, kompatybilność oraz pełne dopasowanie do wymagań technicznych lekkich i ciężkich pojazdów IVECO, znanych flotom na całym świecie. Nie jest to zresztą jedyna taka współpraca PETRONAS na rynku. - To ekscytujący krok naprzód w naszej współpracy z IVECO - powiedział Giuseppe Pedretti, Dyrektor Regionalny PLI na region EMEA. - Wspólne opracowanie tej dedykowanej gamy produktów to wyraz naszego zaangażowania w dostar-
PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 czanie najwyższej jakości, specjalistycznych rozwiązań, które nie tylko spełniają, ale i przewyższają oczekiwania klientów IVECO na całym świecie. Marka Tutela IVECO odzwierciedla wspólne dla nas wartości: innowacyjność, niezawodność i zaufanie - Nowa identyfikacja wizualna produktów jeszcze silniej podkreśla wspólne dążenie obu marek do zachowania najwyższej jakości i jest zgodna z wysokimi wymaganiami nowoczesnej technologii. To także potwierdzenie wspólnej wizji obu firm w zakresie dalszego rozwoju branży. - Wspólna linia produktów Tutela to kolejny ważny etap naszej owocnej współpracy z PETRONAS Lubricants International i odzwierciedlenie wspólnego podejścia do tworzenia rozwiązań, które przyczynią się do łatwiejszej i szybszej dostępności pojazdów. Ale również zwiększają osiągi floty, niezawodność i komfort naszych klientów oraz całej sieci dealerskiej - komentuje Marco Baffoni, Dyrektor Działu Obsługi Klienta w IVECO. - Dzięki wspólnym pracom rozwojowym, zaawansowanym testom i ścisłemu dopasowaniu do specyfiki pojazdów IVECO, nowa gama produktów Tutela IVECO doskonale integruje się z naszymi pojazdami, kontynuując naszą misję dostarczania innowacyjnych rozwiązań najwyższej jakości - Dzięki zaawansowanej technologii, wspólnemu projektowaniu oraz testom laboratoryjnym i terenowym, produkty Tutela IVECO spełniają rygorystyczne wymagania techniczne IVECO i są oficjalnie zalecane do stosowania w dokumentacji technicznej pojazdów. Linia dostępna jest wyłącznie w autoryzowanej sieci sprzedaży, co podkreśla ścisłą współpracę z producentem OEM w celu zapewnienia optymalnych rozwiązań dla pojazdów i klientów marki. Premiera gamy Tutela IVECO jest ukoronowaniem 50-letniego partnerstwa między dwiema markami i kolejnym potwierdzeniem wspólnej ambicji dostarczania nowoczesnych rozwiązań, rozwijania technologii płynów eksploatacyjnych oraz napędzania postępu w branży pojazdów użytkowych. Więcej informacji na temat dostępności produktów, ich specyfikacji oraz materiałów marketingowych można znaleźć na stronie: https://it.pli-petronas.com/it/partners/IVECO-Urania
PULS BRANŻY 34 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 KE ZAPOWIADA NOWE STANDARDY W ZAKRESIE BADAŃ TECHNICZNYCH I KONTROLI NA DRODZE – JAKIE? Komisja Europejska planuje modernizację obowiązujących przepisów dotyczących okresowych badań technicznych i kontroli drogowej pojazdów użytkowych. Celem tzw. „roadworthiness package” jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, ograniczenie emisji szkodliwych spalin do środowiska oraz cyfryzacja dokumentacji pojazdów. Choć projekt dotyczy szerokiego spektrum środków transportu, to szczególnie istotne zmiany szykują się dla przewoźników drogowych. Jakie są nowe przepisy w zakresie badań technicznych pojazdów i ich weryfikacji na drodze? Co zmiany oznaczają dla branży TSL? Badania techniczne możliwe za granicą W ramach „roadworthiness package” KE proponuje szereg rozwiązań, mających na celu ułatwienie życia przedsiębiorcom działającym transgranicznie. Jedną z najważniejszych zmian jest obowiązkowe uznawanie badań technicznych pojazdów wykonanych w innym kraju UE. To szczególnie istotna zmiana dla firm realizujących przewozy międzynarodowe, których pojazdy poruszają się po wielu krajach członkowskich. - Aktualnie badania techniczne pojazdu można wykonać tylko w kraju, gdzie jest zarejestrowany pojazd. Jeśli jednak zmiany zaproponowane przez KE ostatecznie wejdą w życie, to będzie to duże ułatwienie dla firm transportowych, które będą mogły przeprowadzić takie badanie za granicą. Tym bardziej ma to znaczenie dla tych przewoźników, których ciężarówki w większości czasu jeżdżą po międzynarodowych trasach. Biorąc pod uwagę fakt, że został zniesiony obowiązek
PULS BRANŻY 35 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 powrotu pojazdu do kraju raz na 8 tygodni, zmiana ta spowodowałaby, że pojazdy nie musiałyby specjalnie zjeżdżać do Polski tylko po to, by sprawdzić ciężarówkę - komentuje Mateusz Włoch, ekspert. ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag. Kolejnym elementem jest pełna cyfryzacja dokumentów rejestracyjnych oraz certyfikatów badań technicznych. Dokumenty te mają być dostępne w formie elektronicznej i przechowywane w połączonych bazach danych dostępnych także dla uprawnionych służb i instytucji w całej Unii. Takie rozwiązanie ma uprościć procesy administracyjne i zwiększyć efektywność kontroli drogowych. Nowe standardy techniczne - pojazdy w centrum uwagi Następna zmiana zaproponowana przez KE dotyczy częstotliwości badań technicznych pojazdów. Zgodnie z propozycją, samochody osobowe i dostawcze, które mają więcej niż 10 lat, będą musiały je przechodzić, co roku. - Niezawodność pojazdów i bezpieczeństwo ruchu jest jednym z najważniejszych priorytetów Unii, dlatego też istotne jest to, żeby te przepisy weszły jak najszybciej. Trzeba zaznaczyć, że w Polsce przepisy dotyczące wykonywania obowiązkowych przeglądów wyglądają nieco inaczej. W przypadku pojazdów osobowych do 3,5 tony zazwyczaj roczne badania tech-
PULS BRANŻY 36 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 niczne wykonuje się już wcześniej niż po upływie 10 lat. Pierwsze badanie przeprowadzane jest do 3 lat od daty pierwszej rejestracji, z kolei drugie należy wykonać w ciągu 2 kolejnych lat, czyli do 5 lat od daty rejestracji auta. Na następne należy zgłaszać się już, co roku. Warto dodać, że ciężarówki powyżej 3,5 tony, a także przyczepy i naczepy muszą mieć wykonywane badania okresowe, co roku, a autobusy nawet, co 6 miesięcy. Jeśli przwoźnik zaniedba ten obowiązek i nie dostarczy aktualnych badań w terminie, oznacza, że popełnił NN (najpoważniejsze naruszenie). Na tej podstawie służby kontrolne mogą rozpocząć postępowanie w sprawie oceny dobrej reputacji - podkreśla Mateusz Włoch. Dodatkowo wprowadzone zostaną nowe metody testowania dedykowane dla pojazdów elektrycznych, a także dla układów takich, jak układy elektryczne oraz integralność oprogramowania odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i emisję spalin. W praktyce oznacza to, że nowoczesne systemy wspomagania kierowcy (ADAS) będę sprawdzane pod kątem poprawności działania. Nowe testy w zakresie emisji spalin KE zamierza także zaostrzyć przepisy dotyczące emisji spalin. Zgodnie z nową propozycją, poziom emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx) będzie podlegał obowiązkowej weryfikacji zarówno w ramach okresowych badań technicznych, jak i w czasie kontroli drogowej. Co ważne, przepis ten obejmie wszystkie rodzaje pojazdów. Zostaną wprowadzone nowe, bardziej zaawansowane metody wykrywania ultradrobnych cząstek i NOx, które pozwolą na precy-
PULS BRANŻY 37 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 zyjniejsze identyfikowanie pojazdów o wysokiej emisji. - Zwiększone wymagania dotyczące emisji zanieczyszczeń mogą oznaczać bardziej restrykcyjne kontrole pod kątem stanu technicznego floty. Nowoczesne metody wykrywania emisji są znacznie skuteczniejsze, co oznacza, że firmy będą musiały jeszcze bardziej pilnować, by pojazdy spełniały normy środowiskowe. To może wiązać się nawet z ryzykiem wyłączenia pojazdu z eksploatacji, a w rezultacie prowadzić do większych kosztów, nieplanowanych przestojów w transporcie czy kar finansowych za przekroczenie obowiązujących norm. Dotyczy to zwłaszcza starszych modeli, które mogą mieć trudność z przejściem takich testów - mówi Kamil Wolański, Kierownik Działu Ekspertów, Inelo z Grupy Eurowag. Kilometry pod większą kontrolą Jednocześnie KE planuje wprowadzenie obowiązkowego rejestrowania przebiegu pojazdu w krajowych bazach danych, co ma umożliwić lepszą transgraniczną wymianę informacji i skuteczną walkę z manipulacjami licznikami. To istotne, zwłaszcza w kontekście rynku wtórnego, na którym ukrywanie realnego przebiegu auta nadal stanowi duże wyzwanie. - Rejestracja przebiegu w bazach danych i łatwy dostęp do tej informacji dla służb kontrolnych z innych krajów UE to istotny krok w kierunku ograniczenia nieprawidłowości związanych z manipulowaniem licznikami, co należy ocenić bardzo pozytywnie. Uczciwość na rynku transportowym zyskuje na znaczeniu, a to z kolei premiuje firmy inwestujące w jakość i odpowiedzialność - zauważa Mateusz Włoch.
PULS BRANŻY 38 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 NIEMAL JEDNA CZWARTA POLSKICH KIEROWCÓW KUPUJE OPONY BEZ WIEDZY NA TEMAT ICH KLUCZOWYCH PARAMETRÓW ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM I OSIĄGAMI • Tylko 46% polskich kierowców potwierdza, że sprzedawca poinformował ich o konkretnych oznaczeniach opon podczas ostatniego zakupu. • Zdecydowana większość (76%) kierowców deklaruje, że znajomość oznaczeń dotyczących przyczepności, oporów toczenia (efektywności paliwowej) i poziomu hałasu opon miałaby wpływ na ich decyzję o zakupie. • Od listopada 2012 r. sprzedawcy detaliczni opon są zobowiązani przez prawo (rozporządzenie (WE) 1222/2009) do informowania klientów o oznaczeniach opon. Badanie zlecone przez Apollo Tyres wykazało, że prawie jedna czwarta (22%) kierowców w Polsce kupuje opony na wymianę nie rozumiejąc oznaczeń na etykietach opon, co może obniżyć osiągi i bezpieczeństwo ich pojazdu. Badanie przeprowadzone na próbie 1000 kierowców w Polsce wykazało, że tylko 46% z nich zostało poinformowanych - w sklepie stacjonarnym lub online - o oznaczeniach świadczących o właściwościach opony podczas ostatniego zakupu.
PULS BRANŻY 39 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 Jest to sprzeczne z wymogami prawnymi wprowadzonymi w 2012 r. (rozporządzenie (WE) 1222/2009), zobowiązującymi detalistów do udzielenia tych informacji. W 2021 r. Unia Europejska wzmocniła te przepisy zaktualizowanym rozporządzeniem (UE) 2020/740, które nakłada obowiązek stosowania bardziej czytelnych etykiet - podobnych do tych znanych ze sprzętów AGD - w celu podkreślenia parametrów związanych z osiągami i efektywnością. Oznaczenia parametrów to zwięzły sposób porównania wydajności opon mający na celu pomóc klientom w wyborze odpowiedniego produktu. System ten obejmuje trzy kryteria - przyczepność na mokrej nawierzchni, oszczędność paliwa i poziom hałasu zewnętrznego - informując konsumentów o poziomie bezpieczeństwa i wydajności każdej z opon. Największą świadomość oznaczeń opon wykazują młodsi kierowcy - 56% osób w wieku 25–34 lat deklaruje, że zna oznaczenia dotyczące przyczepności, wydajności i hałasu. Dla porównania, wśród kierowców powyżej 65. roku życia odsetek ten spada do zaledwie 38%. Mężczyźni wykazywali większą świadomość oznaczeń niż kobiety, a 60% mężczyzn twierdziło, że wiedzieli o parametrach opon w porównaniu z zaledwie 43% kobiet kierowców. Badanie wykazało również, że konsumenci wyraźnie cenią tego rodzaju informacje o produktach, a ponad połowa (76%) uważa, że świadomość tych ocen wpłynęłaby w przyszłości na wybór opon. - Badanie to podkreśla potrzebę lepszego informowania nabywców o oznaczeniach opon przez zainteresowane strony w całej branży oponiarskiej, aby klienci mogli podejmować świadome decyzje zakupowe - komentuje Yves Pouliquen, wiceprezes ds. handlowych na region EMEA w Apollo Tyres. - Obecnie na rynku istnieje bardzo szeroka oferta specjalistycznych opon. Zapewnienie klientom zrozumienia oznaczeń etykiet sprawi, że będą znacznie lepiej dopasowywać opony do własnych potrzeb i dokonywać bardziej świadomych zakupów, z lepszym stosunkiem jakości do ceny -. Firma Apollo Tyres produkuje w Europie opony osobowe klasy premium marki Vredestein. Obecna oferta obejmuje produkty letnie, zimowe i całoroczne, a także specjalistyczne warianty o wysokiej wydajności i dostosowane do pojazdów elektrycznych. Więcej informacji na temat etykietowania opon można znaleźć na stronie: https://www.vredestein.pl/content-hub/tyre-guide/car-suv-van/ etykietowanie-opon-zgodnie-z -rozporzdzeniem-2020-740/
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=