E-Auto Service Manager 6/2025

52 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 WARSZTAT gwarantują optymalne działanie, skuteczność i trwałość hamulców. Jednak w przypadku wymiany klocków i tarcz hamulcowych na pochodzące z niezależnego rynku części zamiennych klienci nie zawsze dobierają produkty dedykowane do pracy w zestawie. Powody mogą być różne – pośpiech lub ograniczenia budżetowe. Przy okazji standardowych testów klocków i tarcz hamulcowych Textar, dział badań i rozwoju sprawdził jakość oraz trwałość części o różnych parametrach, dobranych przypadkowo. Eksperci Textar skontrolowali 33 produkty innych marek. Badania zakładały 250 cykli hamowania dla każdej części. Ponieważ układ hamulcowy samochodu ciężarowego podczas jazdy osiąga temperaturę do 300°C, która wzrasta do około 750°C podczas ekstremalnego hamowania na zjeździe, podczas testów odtworzono średnią temperaturę ponad 450°C i typowe ciśnienie 3 barów. Testy trwały ponad 50 godzin. Kilka produktów nie wytrzymało intensywności badania i uległo awarii w połowie testu, osiągając tylko 120 uruchomień hamulców. To bardzo niepokojące informacje, ponieważ w rzeczywistych warunkach oznaczałyby awarię hamulców i spowodowanie zagrożenia na drodze. Testy pokazały, że jeśli klocek i tarDo pękania tarczy hamulcowej dochodzi zwykle, gdy część ta jest poddawana powtarzającym się naprężeniom i wysokim temperaturom.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=