E-Auto Service Manager 6/2025

55 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 WARSZTAT TYPY I DIAGNOSTYKA CZUJNIKÓW ABS Prawie wszystkie nowoczesne pojazdy wyposażone są w system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS. Układ ten odgrywa kluczową rolę w umożliwieniu kierowcy utrzymania kontroli nad pojazdem podczas nagłego hamowania. Do ważnych elementów układu należą czujniki ABS, które odpowiadają za analizę ruchu kół. Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Bendix, wyjaśnia, czym są czujniki ABS, jak o nie dbać oraz jak diagnozować przyczyny ich usterek. Większość osób zna zjawisko zablokowania hamulców: kierowca gwałtownie naciska pedał hamulca w celu awaryjnego zatrzymania, ale pojazd nadal porusza się do przodu, a opony ślizgają się po nawierzchni. Układ ABS (Anti-lock Braking System) został zaprojektowany, aby temu zapobiec poprzez „pulsacyjne” działanie hamulców. ABS pozwala na okresowe zwalnianie hamulców, co umożliwia zachowanie sterowności pojazdu, a w niektórych przypadkach – ale nie zawsze – może również skrócić drogę hamowania. To istotne aspekty bezpieczeństwa na drodze. Dlatego przestrzegając wskazówek i zaleceń producentów dotyczących obsługi układu hamulcowego i czujników ABS, warsztaty mogą wpływać na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, również w przypadku nagłego hamowania. Jakie są rodzaje czujników ABS? Czujniki są kluczowymi elementami układu ABS. To elektroniczne urządzenia montowane najczęściej w zwrotnicy, w bezpośrednim sąsiedztwie pierścienia ABS. Wykrywają one, czy kołom grozi zablokowanie. W przypadku takiego ryzyka, czujnik aktywuje pompę ABS, która przekierowuje płyn hamulcowy do odpowiednich obwodów w układzie hamulcowym.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=