56 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2025 WARSZTAT Istnieją dwa rodzaje czujników ABS: aktywne i pasywne. Czujniki aktywne, ze zintegrowanym obwodem elektronicznym, zasilane są przez sterownik ABS. Magnetorezystorowe czujniki działają w parze z pierścieniem wielobiegunowym (magnetycznym), a w bardziej rozbudowanej wersji czujniki hallotronowe współpracują dodatkowo ze stalowym pierścieniem impulsowym. W przypadku współpracy z pierścieniem stalowym na czujniku hallotronowym umieszcza się dodatkowy magnes. Obracający się zębaty pierścień powoduje zmianę pola magnetycznego w czujniku. Sygnał nie jest zależny od czasu obrotu koła, co jest główną przewagą czujników Halla. Reagują one na nawet najmniejsze zmiany pola magnetycznego, dzięki czemu są bardzo dokładne i, w przeciwieństwie do czujników indukcyjnych, mierzą sygnał praktycznie od momentu ruszenia pojazdu. Pasywny (indukcyjny) czujnik ABS to cewka owinięta wokół rdzenia ferromagnetycznego. Taki czujnik montuje się bezpośrednio nad pierścieniem impulsowym połączonym z piastą koła, półosią lub tarczą ze zintegrowanym łożyskiem i pierścieniem ABS. Ruch obrotowy pierścienia zębatego wpływa na pole magnetyczne, wytwarzane przez rdzeń czujnika. Zmieniające się pole magnetyczne indukuje wtedy w uzwojeniu napięcie, które można zmierzyć. Testując taki czujnik oscyloskopem możemy zaobserwować amplitudę sinusoidalną, która wymaga przetworzenia na sygnał prostokątny. Większość samochodów produkowanych od 2002 roku jest wyposażona w czujniki aktywne. Generują one sygnał prostokątny, który nie wymaga przetwarzania. Ponieważ czujniki pasywne zazwyczaj mają większe wymiary, są mniej precyzyjne i nie zapewniają ciągłego monitorowania układu hamulcowego (uruchamiają się dopiero kiedy koło osiągnie pewną minimalną prędkość obrotową), są one stosowane dość rzadko. Co się dzieje, gdy występuje problem z ABS? W przypadku usterki układu ABS, zanim dojdzie do niebezpiecznej sytuacji, na desce rozdzielczej zwykle zapala się kontrolka ostrzegawcza. Inne objawy awarii czujnika ABS obejmują blokowanie kół podczas hamowania, brak działania systemów stabilizacji toru jazdy i generowanie odpowiednich kodów usterek. Gdy pojawi się któryś z tych objawów, pierwszym krokiem w procesie
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=