zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE Nr 07/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253 • WYNIKI OGÓLNOPOLSKIEGO BADANIA WŁAŚCICIELI SERWISÓW SAMOCHODOWYCH • URZĄDZENIA FIRMY MEWA DO CZYSZCZENIA CZĘŚCI • WŁAŚCIWE UŻYTKOWANIE I KONSERWACJA NARZĘDZI
W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE Nr 07/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253 • WYNIKI OGÓLNOPOLSKIEGO BADANIA WŁAŚCICIELI SERWISÓW SAMOCHODOWYCH • URZĄDZENIA FIRMY MEWA DO CZYSZCZENIA CZĘŚCI • WŁAŚCIWE UŻYTKOWANIE I KONSERWACJA NARZĘDZI PULS BRANŻY 4 WYNIKI OGÓLNOPOLSKIEGO BADANIA WŁAŚCICIELI SERWISÓW SAMOCHODOWYCH 9 TEXTAR W TROSCE O CISZĘ 14 NOWE REGUŁY GRY 18 ROZRUSZNIKI I ALTERNATORY OD HELLA 20 VALEO I SWF LIDERAMI W NIEZALEŻNYM TEŚCIE WYCIERACZEK 22 NOWE TECHNOLOGIE ZMIENIAJĄ WARSZTATY SAMOCHODOWE 26 WAKACYJNE WYJAZDY POD KONTROLĄ 30 BREMBO WCHODZI DO KIN WARSZTAT 32 URZĄDZENIA FIRMY MEWA DO CZYSZCZENIA CZĘŚCI 38 PONAD JEDNA TRZECIA KIEROWCÓW CHCE ZOSTAWIAĆ I ODBIERAĆ AUTA Z SERWISU POZA GODZINAMI PRACY WARSZTAT 41 JAK MOTYWOWAĆ MECHANIKÓW 44 NARZĘDZIA TO INWESTYCJA, NIE KOSZT NOWOŚCI I WYDARZENIA 50 PRZEGLĄD NOWOŚCI
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 MECHANICY NIE MAJĄ WĄTPLIWOŚCI: NAPRAWA NOWYCH AUT JEST CORAZ WIĘKSZYM WYZWANIEM Ponad trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych uważa, że naprawa nowego samochodu jest bardziej czasochłonna niż starszego modelu. Co więcej, wielu z nich twierdzi, że producenci aut utrudniają pracę niezależnym serwisom. Takie wnioski płyną z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Mechanicy wskazali także elementy, które w nowoczesnych pojazdach najczęściej ulegają awarii. WYNIKI OGÓLNOPOLSKIEGO BADANIA WŁAŚCICIELI SERWISÓW SAMOCHODOWYCH Współczesne auta coraz bardziej przypominają komputery na czterech kółkach, co stawia przed mechanikami zupełnie nowe wyzwania. Diagnozowanie usterek w większości przypadków wymaga specjalistycznego oprogramowania, dostępu online oraz zaawansowanej wiedzy z zakresu elektroniki. Choć nowoczesna technologia napędza rozwój branży motoryzacyjnej, dla niezależnych warsztatów wiąże się również z dodatkowymi barierami i kosztami. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez sieć ProfiAuto Serwis wśród ponad 100 właścicieli warsztatów z całej Polski.
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 Nowoczesne samochody wymagają więcej czasu Niemal 77% ankietowanych wskazało, że naprawa nowego modelu samochodu jest bardziej czasochłonna niż starszego. Tylko niespełna 14% mechaników uznało, że więcej czasu poświęcają na serwis starszych aut, natomiast ponad 9% nie miało zdania w tej kwestii. Skąd te różnice? W pierwszej kolejności właściciele serwisów wymieniali złożoność nowoczesnych systemów elektronicznych. Główny powód został wytypowany przez blisko 37% głosujących. Następnie zwracano uwagę na ograniczony dostęp do instrukcji technicznych (niemal 17%) oraz brak odpowiednich narzędzi diagnostycznych (ponad 15%). Na kolejnych miejscach znalazły się: utrudniony dostęp do elementów wymagających naprawy, brak odpowiednich uprawnień i certyfikatów (np. SEP), niewystarczające umiejętności, a także niska dostępność części zamiennych. Z kolei w przypadku naprawy starszych pojazdów główną przeszkodą dla mechaników okazała się właśnie niska dostępność części zamiennych – ten problem wskazało 27% badanych. 23% ankietowanych wymieniło utrudniony dostęp do elementów wymagających naprawy, a ponad 15% ograniczony dostęp do instrukcji technicznych. Elektronika i silnik to najczęstsze źródła usterek Badanie przeprowadzone wśród mechaników zrzeszonych w sieci ProfiAuto Serwis dostarcza też istotnych informacji na temat “najpopularniejszych” awarii, z którymi mierzą się w swojej codziennej pracy. Fachowcy w nowych autach najczęściej naprawiają elektronikę pojazdową (40%) oraz silnik i jego sterowanie (38,5%). Ponad 9% uczestników
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 ankiety zwróciło uwagę na awarie układu hamulcowego, 7% na problemy z zawieszeniem, a jedynie 3% wskazało rozrząd. - Dane te wyraźnie pokazują, że największe wyzwania serwisowe koncentrują się wokół zaawansowanych technologii. Dla niezależnych warsztatów oznacza to konieczność stałego inwestowania w rozwój i szkolenia. Jednocześnie klasyczne usterki mechaniczne, choć nadal obecne, schodzą tutaj na dalszy plan. Widzimy więc, jak bardzo zmienia się charakter napraw we współczesnej motoryzacji - podkreśla Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto. Dla porównania, w starszych samochodach zdaniem mechaników dominują problemy z układem zawieszenia (blisko 48%) oraz hamulcowym (18,5%). Często pojawiają się też usterki związane z silnikiem i jego sterowaniem (ponad 12%), układem wydechowym (niemal 11%) oraz elektroniką (ponad 7%). Prezentuje to wyraźne różnice w charakterze najczęstszych awarii pomiędzy pojazdami starszej i nowszej generacji. Co ciekawe zarówno w jednych, jak i drugich modelach żaden z ankietowanych nie wskazał układów kierowniczego ani chłodzenia jako najczęściej naprawianych elementów. Niezależne serwisy spychane na margines? W badaniu zapytano również mechaników o ich opinię na temat współpracy z producentami samochodów w kontekście naprawy nowoczesnych aut. Większość respondentów - ponad 72% - uważa, że producenci aut utrudniają warsztatom serwisowanie współczesnych pojazdów. Niemal jedna czwarta nie miała zdania na ten temat, natomiast jedynie 3% respondentów dostrzega w producentach potencjalnych partnerów wspierających naprawy nowych samochodów. Głównym problemem wskazywanym przez niezależne serwisy jest ograniczony dostęp do dokumentacji technicznej, schematów elektrycznych oraz narzędzi diagnostycznych. Producenci pojazdów często zabezpieczają swoje systemy przed zewnętrzną diagnostyką, co uniemożliwia skuteczną naprawę bez płatnego dostępu online lub wcześniejszej autoryzacji. Z wypowiedzi mechaników wynika również, że dostęp do danych technicznych bywa jedynie pozorny — mimo deklaracji ze strony producentów, informacje te nie zawsze są kompletne lub użyteczne. Dodatkowe bariery stanowi elektronika i kodowanie, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych systemów pokładowych. Mechanicy podkreślają także, że klienci są często zniechęcani do korzystania z niezależnych warsztatów poprzez groźbę utraty gwarancji, co zwiększa presję na wybór autoryzowanych serwisów. Czy zatem naprawa samochodu stanie się niedługo domeną wyłącznie autoryzowanych serwisów? – Tak pesymistyczny scenariusz raczej nam nie grozi. Wyniki badania potwierdzają jednak to, co obserwujemy na co dzień w warsztatach
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 – współczesna motoryzacja staje się coraz bardziej zamkniętym światem, trudnym do obsłużenia bez wsparcia producenta. Jednak z drugiej strony cały czas inwestujemy w wiedzę, szkolenia i narzędzia. Tak, aby nasi partnerzy z sieci ProfiAuto Serwis mimo wszystko mogli skutecznie konkurować z ASO – mówi Adam Lehnort. Awaryjność zdefiniowana na nowo Respondenci wskazali także przyczyny wyższej awaryjności współczesnych aut. Najczęściej wymieniano niską jakość części i materiałów, określaną jako „zbyt lekkie” lub „mało trwałe”, co przekłada się na szybsze zużycie. Istotnym czynnikiem okazał się także nadmierny udział elektroniki – skomplikowanej, podatnej na awarie i trudnej w diagnostyce. Wiele odpowiedzi podkreślało również negatywne skutki proekologicznych rozwiązań, takich jak systemy redukcji emisji spalin czy serwis olejowy w trybie „long life”, które przekładają się na ogólną trwałość i zwiększają usterkowość współczesnych pojazdów. Pojawiały się nawet głosy, że niektóre modele samochodów trafiają na rynek bez odpowiednich testów długoterminowych. – Pamiętajmy, że wskazywane usterki mogą wynikać zarówno z intensywnej eksploatacji, jak i złożoności nowych technologii czy osobistych doświadczeń mechaników. Trudno jednak nie zauważyć, że to, co miało uczynić motoryzację bardziej ekologiczną, nie zawsze przekłada się na trwałość. Ekologia i technologia powinny iść w parze z jakością – inaczej to kierowca ponosi koszty zmian, a niezależne serwisy napotykają coraz więcej barier – dodaje ekspert ProfiAuto.
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 O ProfiAuto i Moto-Profil: ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieć niezależnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Niemal 270 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 3000 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN. Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM). By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl, www.moto-profil.pl Wyniki ogólnopolskiego badania pokazują realne trudności, z jakimi mierzą się niezależne warsztaty w erze nowoczesnej motoryzacji. Serwisowanie nowych aut staje się coraz droższe i bardziej skomplikowane, ale mechanicy nie rezygnują z walki o swoją pozycję. Dołączają do sieci serwisowych, inwestują w sprzęt i szkolenia – wszystko po to, by nadal skutecznie konkurować na rynku.
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 TEXTAR W TROSCE O CISZĘ Tarcie pomiędzy klockiem hamulcowym a tarczą podczas hamowania może prowadzić do powstawania rezonansowego pisku układu hamulcowego. Hałas ten może osiągać nawet do 100 dB czyli dorównywać głośności pracy młota pneumatycznego. W zależności od konkretnej przyczyny, kierowcy mogą mieć do czynienia z różnymi rodzajami odgłosów, na przykład piszczeniem, obcieraniem lub dźwiękiem przypominającym drapanie szczotką drucianą. Te irytujące dźwięki to jedna z głównych przyczyn reklamacji zgłaszanych w warsztatach. Nic dziwnego – dążenie przemysłu motoryzacyjnego do stosowania lekkich konstrukcji, różnych rodzajów napędów i nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy zwiększa ryzyko powstawania drgań i towarzyszących im odgłosów. Na przykład elementy o obniżonej wadze są bardziej podatne na piszczenie i tarcie. Brak odgłosu silnika w pojazdach elektrycznych wymaga cichszych hamulców. Jednocześnie rosną oczekiwania klientów dotyczące komfortu. Dlatego teoretycznie naturalne dźwięki wydawane przez automatyczne skrzynie biegów czy systemy elektroniczne wspomagające prowadzenie pojazdu skłaniają kierowców do wizyty w warsztacie. Użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że jednym ze sposobów zapobiegania hałasom z auta jest dobór odpowiednich klocków hamulcowych.
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 Eksperci firmy TMD Friction, do której należy m.in. marka Textar, zalecają zwrócenie szczególnej uwagi na wybór klocków hamulcowych podczas wymiany hamulców. Mechanik powinien wybrać komplet klocków precyzyjnie dopasowany do danego pojazdu, aby zapewnić ciche hamowanie, a tym samym uniknąć reklamacji. Wszystko zależy od materiałów ciernych Mieszanki cierne standardowych klocków hamulcowych są projektowane tak, aby działały w wielu różnych pojazdach. W porównaniu do rozwiązań dopasowanych do konkretnych wymagań danego pojazdu, te uniwersalne mieszanki mają tendencję do generowania większego hałasu. Dlatego korzystanie przez warsztaty z klocków oferowanych przez dostawców oryginalnego wyposażenia (OE), takich jak TMD Friction, umożliwia ciche hamowanie. Dzięki ponad 80-letniemu doświadczeniu w produkcji materiałów ciernych na oryginalne wyposażenie pod marką Textar oraz rozbudowanemu zapleczu testowemu, TMD jest w stanie zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z grupy NVH (hałas, wibracje, uciążliwość, z ang. Noise, Vibration, Harshness). TMD opracowuje mieszanki materiałów ciernych precyzyjnie dopasowane do konkretnych pojazdów, z uwzględnieniem charakterystyki ich układów hamulcowych i przewidzianego zastosowania. Kluczowe znaczenie ma zarówno sama mieszanka, jak i użyte w niej składniki. W idealnym przypadku powinny one charakteryzować się niskim poziomem drgań własnych i doStanowisko testowe NVH: TMD Friction dysponuje w swoich centrach badawczo-rozwojowych 10 stanowiskami testowymi NVH.
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 brymi właściwościami tłumiącymi. Aby sprawdzić, które produkty Textar pasują do poszczególnych Skladniki mieszanki ciernej: Textar opracowuje mieszanki materiałów ciernych precyzyjnie dopasowane do konkretnych pojazdów. Klocek hamulcowy Textar: Kwestie dotyczące ograniczania hałasu są analizowane już na etapie projektowania klocków hamulcowych Textar. modeli pojazdów, warto odwiedzić katalog Textar Brakebook: https://textar.com/pl/brakebook/.
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 Oprócz różnorodnych mieszanek ciernych, istnieją także dodatkowe sposoby, które mogą pomóc w tłumieniu przenoszenia drgań z klocka na inne komponenty. Inżynierowie TMD Friction stosują w tym celu 350 różnych podkładek tłumiących, warstwy pośrednie, montaż kierunkowy, nacięcia, fazowania oraz dodatkowe ciężarki. – Aby dojść do źródła zjawisk NVH, musimy wykonać prawdziwą detektywistyczną pracę. Dlatego nasi specjaliści z zespołu do spraw redukcji hałasu zajmują się tymi kwestiami już w trakcie opracowywania klocków hamulcowych. Przyczyny powstawania hałasów są często bardzo złożone. Nie zawsze da się odtworzyć czy przewidzieć dźwięki towarzyszące hamowaniu w warunkach testowych. Dzięki naszym własnym narzędziom analitycznym i symulacyjnym, 10 stanowiskom testowym oraz testom drogowym, gwarantujemy, że klocki Textar spełniają rosnące wymagania dotyczące NVH również na niezależnym rynku części zamiennych – mówi Wolfgang Hoffrichter. starszy inżynier NVH w TMD Friction. Ustalenie pierwotnej przyczyny hałasu hamulców Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Textar, wyjaśnia, dlaczego nie zawsze łatwo jest ustalić przyczynę hałasu dochodzącego z hamulców. – Ludzie często niesłusznie zakładają, że winny jest klocek hamulcowy. Tymczasem przyczyną bywają zużyte elementy zawieszenia lub części, które znacząco różnią się od oryginalnych. Takie przypadki wymagaTest klocka hamulcowego: Dzięki narzędziom analitycznym i symulacyjnym Textar oferuje klocki spełniające rosnące wymagania dotyczące NVH.
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 ją wiedzy eksperckiej, aby zidentyfikować źródło problemu. Dlatego wspieramy naszych klientów również podczas spotkań na żywo, omawiając konkretne przypadki warsztatowe – podkreśla. Aby skutecznie unikać błędów montażowych, które mogą powodować hałas, TMD Friction oferuje warsztatom szereg przydatnych rozwiązań pomagających poprawić komfort i akustykę działania układu hamulcowego oraz uniknąć reklamacji. Są to m.in. poradniki, procedury i dokumenty takie jak listy kontrolne, a także artykuły techniczne, dostępne m.in. na stronie internetowej Textar. Ponadto zespół techniczny organizuje dla mechaników szkolenia stacjonarne oraz bezpłatne webinary. Więcej informacji o szkoleniach oferowanych przez Textar można znaleźć tutaj: https://textar.com/ pl/szkolenia-textar. Informacje o TMD Friction: TMD Friction jest wiodącym światowym dostawcą wysokiej jakości materiałów ciernych dla branży motoryzacyjnej. Firma opracowuje i produkuje klocki i tarcze hamulcowe oraz okładziny hamulców bębnowych do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych. TMD Friction dostarcza producentom pojazdów najwyższej jakości produkty oryginalnego wyposażenia OE oraz zaopatruje niezależny rynek części zamiennych w artykuły marek Textar, Mintex, Don, Pagid, Cobreq i Bendix. Portfolio obejmuje również materiały cierne do hamulców do wyścigów samochodowych pod markami Pagid Racing i Mintex Racing oraz do zastosowań przemysłowych pod marką Cosid. Grupa TMD Friction zatrudnia ponad 4200 osób na całym świecie, a jej oddziały znajdują się w Europie, na Bliskim Wschodzie, w USA, Brazylii, Meksyku, Chinach i Japonii.
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 NOWE REGUŁY GRY. EUROPEJSKI AUTOMOTIVE W CZASACH STRATEGICZNEJ NIEPEWNOŚCI Europejski sektor motoryzacyjny funkcjonuje dziś w warunkach coraz większej niepewności. Nakładające się na siebie czynniki – niestabilna polityka celna, rosnąca konkurencja ze strony Chin oraz słabnący impet rynku elektromobilności – wymuszają korektę dotychczasowych strategii. Chińscy producenci elektryków dynamicznie rozszerzają swoją obecność w Europie, podczas gdy europejscy gracze muszą mierzyć się z rosnącą presją kosztową, skomplikowanym otoczeniem regulacyjnym i ograniczoną elastycznością operacyjną. W tym kontekście kluczowa staje się nie tylko technologia czy skala, lecz przede wszystkim zdolność do szybkiej adaptacji i głębokiej transformacji modelu biznesowego. Polityka celna i napięcia handlowe Jednym z najbardziej widocznych czynników destabilizujących branżę są cła – szczególnie w kontekście polityki handlowej USA. Taryfy celne, które potrafią wzrosnąć do 125% w krótkim czasie, zmieniają kalkulacje logistyczne i inwestycyjne w sposób, którego nie da się przewidzieć z wyprzedzeniem. Choć dotychczasowy, 90-dniowy okres „karencyjny”
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 dla wielu krajów miał być czasem przejściowym, dziś jego znaczenie jest coraz bardziej iluzoryczne – zapowiedziane przez Donalda Trumpa 50-procentowe cła na towary z UE, które pierwotnie miały wejść w życie 1 czerwca, zostały co prawda odroczone do 9 lipca, ale sama groźba ich wprowadzenia pozostaje realna i destabilizująca. Dla producentów oznacza to nie tyle tymczasową niepewność, co funkcjonowanie w warunkach permanentnego ryzyka. – Dla europejskich firm oznacza to konkretne konsekwencje: wzrost kosztów komponentów, zakłócenia w łańcuchach dostaw oraz ryzyko spadku konkurencyjności na kluczowych rynkach eksportowych – zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Nawet firmy posiadające lokalną produkcję w USA, nie są w pełni zabezpieczone – wiele części nadal pochodzi spoza amerykańskiego rynku, a to wystarczy, by zostały objęte dodatkowymi opłatami – mówi Krzysztof Janusz, Head of Market Unit Automotive w Capgemini Polska. Chińska ofensywa eksportowa Drugim czynnikiem niepewności rynkowej jest skala i tempo ekspansji chińskich producentów aut elektrycznych. Firmy te wchodzą do Europy z wysoką dynamiką – oferując konkurencyjne cenowo modele, które niejednokrotnie spełniają oczekiwania jakościowe konsumentów. – Co istotne, chińscy gracze dysponują obecnie znaczącą nadwyżką mocy produkcyjnych, których nie mogą wykorzystać na rynku amerykańskim ze względu na bariery celne. Europa staje się dla nich naturalnym kierunkiem – podkreśla Krzysztof Janusz. Elektromobilność pod presją Warto wspomnieć też o sytuacji na rynku pojazdów elektrycznych. W niektórych krajach europejskich sprzedaż EV spadła – częściowo z powodu zakończenia programów dopłat, ale również ze względu na ograniczenia infrastrukturalne i wysokie koszty użytkowania. Konsumenci nadal mają wątpliwości dotyczące zasięgu, dostępności ładowarek czy trwałości baterii. Dodatkowo zdecydowana większość obecnych modeli ma zintegrowane układy bateryjne, których wymiana może okazać się nieopłacalna, co budzi również wątpliwości u firm ubezpieczeniowych. Niepewność na rynku nie musi jednak oznaczać paraliżu. Wiele europejskich firm motoryzacyjnych już dziś podejmuje działania, które mogą stać się fundamentem nowej przewagi konkurencyjnej. Kluczowe Krzysztof Janusz
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 są trzy obszary: rozwój kompetencji software’owych, strategiczne partnerstwa technologiczne oraz głęboka transformacja wewnętrzna. Inwestycje w Software Cyfryzacja sektora motoryzacyjnego nie jest już trendem – to warunek utrzymania konkurencyjności. Nowoczesny samochód staje się złożoną platformą informatyczną, a wartość produktu coraz częściej definiuje się poprzez jakość i funkcjonalność oprogramowania: od systemów wspomagania kierowcy, przez infotainment, po integrację z miejską infrastrukturą czy rozwiązania do automatycznych płatności. Te wszystkie elementy są szczególnie istotne dla konsumentów w Chinach, które są obecnie największym rynkiem zbytu. – Dla europejskich producentów samochodów oznacza to konieczność budowania własnych kompetencji technologicznych lub poszukiwania partnerów, którzy mogą je zapewnić. Jednocześnie może to być szansa — zwłaszcza w kontekście rosnącej w Europie potrzeby cyfrowej suwerenności i bezpieczeństwa danych. W świecie, w którym coraz więcej usług w pojeździe opiera się na oprogramowaniu, pochodzenie kodu może stać się tak samo ważne, jak kraj produkcji silnika dekadę temu – mówi Krzysztof Janusz. Partnerstwa technologiczne Druga oś zmiany to współpraca – zwłaszcza z firmami technologicznymi, które dysponują szybkością działania, know-how i gotowymi rozwiązaniami. Dobrze zaprojektowane partnerstwo może znacząco skrócić czas wdrożenia nowego modelu czy funkcji. Przykład Volkswagena, który we współpracy z lokalnymi partnerami stworzył nowy model na rynek chiński w zaledwie dwa lata, pokazuje, że odejście od tradycyjnych, centralnie sterowanych modeli rozwoju przynosi wymierne efekty. Tego typu alianse to nie tylko sposób na uzupełnienie brakujących kompetencji, ale także mechanizm transferu wiedzy i doświadczenia, którego wcześniej europejscy producenci udzielali, a dziś mogą czerpać – zwłaszcza od dynamicznie rozwijających się firm z segmentu technologii. Transformacja operacyjna Trzecim filarem koniecznych zmian jest głęboka transformacja operacyjna – obejmująca zarówno strukturę organizacyjną, jak i podejście do rozwoju produktów. Dotychczasowe modele – oparte na długich cyklach projektowych i hierarchicznych decyzjach – okazują się zbyt powolne wobec dynamiki rynku. W wielu przypadkach proces od koncepcji do wprowadzenia nowego modelu na rynek zajmuje europejskim producentom od pięciu do siedmiu lat. Dla porównania – niektórzy chińscy producenci realizują podobny cykl w dwa lata. Nowe podejście zakłada większą elastyczność, krótsze ścieżki decyzyjne i bliższą współpracę między zespołami inżynierskimi i biznesowymi. Chodzi nie tylko o szybkość działania, ale także o zdolność do równoległe-
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 O Capgemini: Capgemini jako globalny partner w zakresie transformacji biznesowej i technologicznej, pomaga organizacjom przyspieszyć ich transformację w kierunku cyfrowego i zrównoważonego świata, jednocześnie wywierając realny wpływ na biznes i społeczeństwo. Capgemini jest odpowiedzialną i wielokulturową firmą, liczącą 340 000 osób zatrudnionych w ponad 50 krajach. Dzięki silnemu 55-letniemu dziedzictwu cieszy się zaufaniem swoich klientów, wykorzystując moc technologii i w pełni zaspokajając ich potrzeby biznesowe. Dostarcza kompleksowe usługi i rozwiązania, oparte o swoje najmocniejsze strony: od strategii i projektowania rozwiązań po inżynierię, jakie są napędzane przez wiodące na rynku technologie z zakresu sztucznej inteligencji, generatywnej sztucznej inteligencji, chmury i danych, połączone z szeroką wiedzą branżową i siecią partnerów. W 2024 roku Grupa odnotowała globalne przychody w wysokości 22,1 miliardów euro. Get The Future You Want | www.capgemini.com go testowania różnych scenariuszy i szybkiego skalowania rozwiązań, które okazują się skuteczne. Tylko firmy, które potrafią przemyśleć swoje procesy na nowo – nie kosmetycznie, ale systemowo – będą w stanie efektywnie konkurować w środowisku, które wymusza ciągłe dostosowanie.
PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 Budowa, zasada działania, usterki Czujnik NOx składa się z sondy i sterownika, połączonych ze sobą na stałe za pomocą wiązki przewodów. Czujnik jest zamontowany w układzie wydechowym i służy do wykrywania tlenków azotu w spalinach. Spaliny z silnika wysokoprężnego płyną do katalizatora utleniającego (DOC), a następnie do filtra cząstek stałych (DPF). Jeśli nasycenie filtra cząstek stałych DPF osiągnie określoną wartość, należy przeprowadzić czyszczenie. Regeneracja filtra cząstek stałych jest uruchamiana automatycznie i monitorowana przez odpowiedni nadrzędny sterownik systemu podczas jazdy. Regenerację można również przeprowadzić w trybie serwisowym wywoływanym specjalna procedurą. Za układem DOC/DPF znajduje się w układ SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), który redukuje emisję tlenków azotu. Jeśli układ SCR jest wyposażony w czujnik NOx na wejściu i na wyjściu, zadaniem czujnika na wyjściu jest monitorowanie działania katalizatora SCR, który powinien zredukować ilość szkodliwych substancji do określonego poziomu, natomiast czujnik na wejściu dokonuje pomiaru ilości szkodliwych substancji przed wejściem spalin do układu SCR. Na podstawie różnicy z odczytów obydwu Oferta HELLA Stale powiększana gama produktów zawiera aktualnie ponad 80 referencji dla większości popularnych pojazdów osobowych i użytkowych, spotykanych na europejskich drogach, o różnych numerach OE takich popularnych producentów jak: DAF, Mercedes-Benz, MAN, Scania, Volvo, Renault, Iveco w przypadku pojazdów użytkowych, oraz BMW, Mercedes, Opel, Renault czy Peugeot/Citroen w przypadków pojazdów osobowych.
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025
PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 VALEO I SWF LIDERAMI W NIEZALEŻNYM TEŚCIE WYCIERACZEK - AUTOMOTIVE INSIGHTS 2025 Wycieraczki Valeo Silencio™ i SWF Das Original udowodniły swoją przewagę w teście przeprowadzonym przez Automotive Insights. Wyniki potwierdziły ich skuteczność na tle konkurencji w codziennych warunkach. Wyniki testów wycieraczek W marcu 2025 roku wycieraczki Valeo Silencio™ oraz SWF Das Original - obie należące do Grupy Valeo - zajęły dwa pierwsze miejsca w niezależnym teście przeprowadzonym przez ekspertów z Automotive Insights. To kolejne potwierdzenie, że rozwiązania oferowane przez Valeo wyróżniają się najwyższą jakością, trwałością oraz dbałością o bezpieczeństwo - właśnie tam, gdzie kierowcy oczekują tego najbardziej: w codziennym użytkowaniu, niezależnie od warunków atmosferycznych. Test w rzeczywistych warunkach drogowych W ramach badania, trwającego trzy miesiące, przetestowano sześć czołowych marek wycieraczek - w tym
PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 Bosch, Continental, Open Parts oraz Doga - na 25 różnych modelach pojazdów. Ocena produktów opierała się na pięciu równoważnych kryteriach: - łatwość montażu- skuteczność w warunkach miejskich- efektywność podczas jazdy autostradowej- odporność na działanie myjni automatycznych- skuteczność usuwania silnych zabrudzeń z szyb - Valeo Silencio™ - bezkonkurencyjny numer 1 Model Valeo Silencio™ uzyskał najwyższą ocenę ogólną (1,5), deklasując konkurencję i zdobywając szczególne uznanie za: - intuicyjny i szybki montaż- płynną, cichą pracę bez smug w ruchu miejskim- niezawodne działanie przy dużych prędkościach- wysoką odporność na uszkodzenia podczas wielokrotnego korzystania z myjni automatycznych- doskonałą skuteczność w usuwaniu trudnych zabrudzeń - SWF Das Original - niemiecka precyzja i jakość Valeo Na równie wysokim poziomie uplasowały się wycieraczki SWF Das Original, reprezentujące niemiecką jakość i trwałość. Produkt ten otrzymał wysokie oceny w takich obszarach jak: - cicha i równomierna praca niezależnie od warunków- długowieczność i odporność na zużycie, również w myjniach automatycznych- skuteczność czyszczenia szyb w trudnych warunkach pogodowych - Dobra widoczność to podstawa bezpiecznej jazdy - Jak podkreśla Jeffry Chevalier, Dyrektor Marketingu w Valeo Service: - Wyniki testu potwierdzają to, co od dawna wiedzą kierowcy - pod względem bezpieczeństwa, wydajności i innowacyjności Valeo oraz SWF pozostają niekwestionowanymi liderami. Nasze produkty projektowane są z myślą o codziennej eksploatacji - tam, gdzie jakość naprawdę ma znaczenie - Bez względu na to, czy poruszasz się po zatłoczonych ulicach miasta, czy przemierzasz deszczowe autostrady – z wycieraczkami Valeo i SWF masz pewność nie tylko doskonałej widoczności, ale i wyższego poziomu bezpieczeństwa w każdej sytuacji drogowej.
PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 NOWE TECHNOLOGIE ZMIENIAJĄ WARSZTATY SAMOCHODOWE Sektor motoryzacyjny dynamicznie się rozwija, a nowe technologie wyznaczają kierunek zmian w obszarze usług serwisowych. W najbliższych latach zarówno warsztaty, jak i cały sektor motoryzacyjny, będą coraz szerzej wdrażać zaawansowane narzędzia cyfrowe, by zwiększyć efektywność, precyzję oraz podnieść jakość obsługi klienta. Automatyzacja, rozszerzona rzeczywistość (AR) oraz sztuczna inteligencja (AI) stają się kluczowymi elementami tej transformacji, umożliwiając właścicielom serwisów samochodowych utrzymanie konkurencyjności i szybsze reagowanie na potrzeby klientów. OD AUTOMATYZACJI I ROZSZERZONEJ RZECZYWISTOŚCI PO SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ Zmiany w tym obszarze skłaniają warsztaty do wdrażania rozwiązań cyfrowych, które umożliwiają m.in. informowanie klientów w czasie rzeczywistym o statusie naprawy pojazdu. Dzięki integracji takich narzędzi jak zautomatyzowana diagnostyka czy naprawy wspomagane przez AR, warsztaty nie tylko spełniają oczekiwania klientów, lecz także niejednokrotnie je przewyższają, oferując szybkie i precyzyjne usługi dopasowane do potrzeb świadomego technologicznie mechanika. Na przykład, dzięki rozszerzonej rzeczywistości specjaliści widzą dane cyfrowe naniesione bezpośrednio na elementy pojazdu, co pomaga im w precyzyjnym przeprowadzeniu nawet bardzo złożonych napraw.
PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 Nowoczesne narzędzia cyfrowe wykorzystywane są również w branży środków smarnych, szczególnie przez zespoły badawczo-rozwojowe. Inżynierowie Mobil prowadzą część prac nad nową generacją płynów termicznych do pojazdów elektrycznych przy użyciu symulacji komputerowych, modelując zarządzanie temperaturą. Taka metoda jest szczególnie ceniona, ponieważ umożliwia prowadzenie testów wirtualnych zamiast klasycznych prób laboratoryjnych czy produkcyjnych. To doskonały przykład, jak nowe technologie przyspieszają innowacje w motoryzacji i pozwalają oszczędzać czas na rozwój produktów smarnych Mobil nowej generacji. Rola cyfryzacji w serwisowaniu pojazdów Wejście technologii do warsztatów pozwala usprawnić codzienne prace przy autach klientów i zwiększyć dokładność diagnostyki. Narzędzia cyfrowe zapewniają dostęp do analiz opartych na danych, co poprawia trafność diagnostyki, celowość napraw i umożliwia lepsze zarządzanie zasobami. Niektórzy producenci samochodów, jak Porsche, już dziś stosują technologie AR czy MR (mixed reality – rzeczywistość mieszana) w swojej działalności, w tym prezentacjach sprzedażowych. Ten kierunek może okazać się istotnym krokiem w rozwoju, który nie tylko przyniesie korzyści samej branży,
PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 ale również znacząco poprawi doświadczenie klienta, oferując szybszą obsługę oraz większą przejrzystość procesów naprawczych i kosztów. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe umożliwiają przewidywanie, diagnozowanie i rozwiązywanie problemów technicznych z niespotykaną dotąd skutecznością. Algorytmy AI przeanalizują historię pojazdu i dane w czasie rzeczywistym, by prognozować potencjalne usterki, co pozwoli warsztatom proaktywnie oferować usługi serwisowe. Takie podejście ogranicza czas w jakim auto jest wyłączone z eksploatacji i wzmacnia pozycję warsztatów jako zaufanego partnera, który wie jak dobrze zadbać o auto klienta. Możliwości w zakresie predykcyjnego podejścia do serwisowania wpisują się również w wartości marki Mobil, która stawia na trwałość i niezawodność – zarówno w przemyśle, jak i motoryzacji. Przykładowo, analiza olejów Mobil Lubricant Analysis wykorzystuje uczenie maszynowe, aby przekształcić klasyczną analizę oleju w potężne narzędzie do prowadzenia konserwacji predykcyjnej. Dzięki analizie ogromnych zbiorów danych z próbek oleju, algorytmy wykrywają wzorce związane ze zużyciem sprzętu, zanieczyszczeniami i stanem środka smarnego. Pozwala to przewidywać potencjalne awarie, planować serwis z wyprzedzeniem i unikać kosztownych przestojów, usprawniając jednocześnie cały proces obsługi.
PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 Wzrost efektywności warsztatów dzięki narzędziom cyfrowym - Wdrożenie technologii cyfrowych może znacząco przyczynić się do optymalizacji kosztów w warsztatach. Narzędzia oparte na automatyzacji i sztucznej inteligencji usprawniają pracę poprzez ograniczenie zadań manualnych, zmniejszenie ryzyka błędów oraz lepsze zarządzanie zapasami. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie kosztów operacyjnych i zwiększenie liczby obsługiwanych pojazdów bez pogorszenia jakości usług. Dodatkowo, narzędzia cyfrowe usprawniają proces zamawiania olejów silnikowych, części lub innych płynów eksploatacyjnych, co sprawia, że serwisowanie staje się bardziej efektywne kosztowo, sprawne i wygodne - mówi Przemysław Szczepaniak, Business Development Manager – Poland, ExxonMobil. Wykorzystując nowoczesne technologie, właściciele warsztatów mogą zwiększyć rentowność swojej działalności, a uzyskane oszczędności reinwestować w kolejne narzędzia i rozwój kompetencji swoich pracowników, co przekłada się na jeszcze wyższy poziom obsługi. A teraz czas na Twój ruch: jak technologie, takie jak AI czy mixed reality, mogłyby odmienić przyszłość Twojego warsztatu?
PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 ANALIZA PETRONAS: WAKACYJNE WYJAZDY POD KONTROLĄ – JAK SKUTECZNIE OGRANICZYĆ RYZYKO AWARII LATEM Upał obciąża układ chłodzenia i smarowania W Polsce – podobnie jak w całej Europie – samochód pozostaje najczęściej wybieranym środkiem transportu na wakacje. Z danych PETRONAS Lubricants International wynika, że wielu kierowców, planując wyjazdy, odkłada rutynową konserwację pojazdu. Szacuje się, że 64% właścicieli samochodów celowo opóźnia okresowe przeglądy lub wymianę Polacy szykują się na wakacje, według badania „Ticket to Travel” przeprowadzone przez Marriott Bonvoy1, ponad 30% rodaków planuję spędzić urlop w kraju. Jednocześnie, według danych Instytutu GiPA 85% kierowców zleca proste naprawy takie jak wymiana oleju mechanikowi. Czy to oznacza kolejki do warsztatów przed wakacjami? płynów eksploatacyjnych1. W kontekście rosnącego średniego wieku samochodów (w Polsce przekraczającego 13 lat), taka praktyka może prowadzić do zwiększonej awaryjności w sezonie letnim. - W czasie letnich wyjazdów najczęstszą przyczyną usterek są przegrzewające się silniki i niesprawne układy chłodzenia. Wysoka temperatura w połączeniu z intensywną jazdą obciąża zarówno
PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 płyn chłodniczy, jak i olej silnikowy, który odpowiada nie tylko za smarowanie, ale też za odprowadzanie ciepła. Brak wymiany oleju w odpowiednim czasie, zbyt niska lepkość czy obecność zanieczyszczeń zwiększają ryzyko uszkodzeń jednostki napędowej - wyjaśnia Magdalena Szczepańska, Doradca Techniczny PETRONAS. Awarii można zapobiec – wystarczy odpowiednia profilaktyka Wysokie temperatury przyspieszają procesy degradacyjne nie tylko w silniku, ale też w akumulatorze i instalacjach elektrycznych. Problemy z rozruchem, zanik napięcia, niesprawne czujniki – to wszystko można zidentyfikować i usunąć przed podróżą, jeśli samochód trafi do warsztatu z odpowiednim wyprzedzeniem. Podobnie wygląda sytuacja z oponami – nadmierne ciśnienie, nierównomierne zużycie lub mikropęknięcia są trudne do wychwycenia bez kontroli technicznej. - W przypadku codziennej jazdy wokół domu wiele usterek pozostaje ukrytych. Jednak długotrwała jazda na drugi koniec Polski z prędkościami autostradowymi często ujawnia różne problemy. Stąd wszystkim kierowcom zalecamy zawsze przedwakacyjny przegląd, w trakcie którego warto sprawdzić stan kluczowych podzespołów, a także wymienić płyny i filtry. W ten sposób można zadbać o bezstresowy urlop z dala od zaprzyjaźnionego mechanika – dodaje Magdalena Szczepańska. Warsztat jako partner w przygotowaniu do drogi Eksperci są zgodni: większość letnich awarii da się przewidzieć i im zapobiec. Kluczem jest odpowiedzialne podejście do przeglądów technicznych, właściwy dobór płynów eksploatacyjnych oraz zaufanie do sprawdzonego warsztatu. W obliczu starzejącego się parku samochodowego i rosnącej mobilności sezonowej, działania profilaktyczne są nie tylko bezpieczniejsze, ale i bardziej opłacalne niż reakcja na awarię już w trasie. Kierowcy coraz częściej oczekują doradztwa ze strony warsztatów – nie tylko naprawy po fakcie, ale realnego wsparcia przed planowanym wyjazdem. - W czerwcu trudniej umówić się na wizytę w warsztacie. Sporo kierowców ma dobry nawyk dokonywania rutynowego przeglądu przed letnimi wojażami, stąd większe kolejki do mechaników. Jeżeli szukają Państwo sprawdzonych specjalistów, polecamy uwadze warsztaty zrzeszone w sieci partnerskiej PETRONAS. W całej Polsce znajduje się ponad 500 punktów serwisowych, które można znaleźć na wirtualnej mapie tutaj: https://pl.pli-petronas. com/pl/workshops - podsumowuje Adam Bober, Market Manager PETRONAS w Polsce. Lepiej zapobiegać, niż... szukać lawety Letni wyjazd to czas na odpoczynek, nie na stres związany z awarią auta. Dlatego warto zaprosić klientów do warsztatu z odpowiednim wyprze-
PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 dzeniem. Przegląd układu chłodzenia, wymiana oleju na wysokiej jakości produkt, kontrola akumulatora i opon – to zestaw działań, który może przesądzić o spokojnym przebiegu całej podróży.
PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025
PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 BREMBO WCHODZI DO KIN W FILMIE „F1 THE MOVIE” Wszystkie 10 zespołów Formuły 1 korzysta ze światowej klasy układów hamulcowych Brembo. Teraz dołącza do nich kolejny – APXGP, fikcyjny zespół pojawiający się w filmie Apple Original Films „F1® The Movie”. To długo oczekiwany hit lata, którego reżyserem jest Joseph Kosinski, producentem Jerry Bruckheimer, a występują w nim Brad Pitt, Damson Idris, Kerry Condon i Javier Bardem. BREMBO, JAKO OFICJALNY PARTNER „F1® The Movie”, ZAPROJEKTOWAŁO I DOSTARCZYŁO NA PLAN NAJNOWOCZEŚNIEJSZE UKŁADY HAMULCOWE Jako oficjalny partner, firma Brembo zaprojektowała i dostarczyła układy hamulcowe do bolidu F1 biorącego udział w produkcji. Film, nakręcony podczas weekendów Grand Prix F1, łączy autentyczne ujęcia z wyścigów z narracją fabularną. Pitt, Idris oraz kaskaderzy, dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych hamulców Brembo, doświadczyli na planie przeciążeń przekraczających 4 g – ponad trzykrotnie wyższy niż te, których doświadczają kierowcy podczas hamowania w ruchu drogowym. Oprócz zaprojektowania układu hamulcowego do bolidu APXGP, firma Brembo wspiera film wspólną kampanią promocyjną związaną z 50-leciem obecności w sportach motorowych. Włoska firma zadebiutowała w Formule 1 w 1975 roku razem z Ferrari, rozpoczynając długą historię obejmującą niezliczone zwycięstwa i tytuły mistrzowskie. - Przez pięć dekad wiele zespołów wyścigowych łączyło siły z firmą Brembo, która zapewniała im precyzyjne hamowanie przy maksymalnej wydajności, niezawodności i bezpieczeństwie” - powiedział Mauro Piccoli, Chief Marketing Officer Brembo. - Dostarczenie hamul-
PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 ców Brembo do bolidu APXGP w „F1® The Movie” było wyjątkowym wyzwaniem i zaszczytem. Nie ma części samochodu, która wymaga większego zaufania niż hamulce – a Brembo cieszy się największym zaufaniem na drodze, na torze, a teraz również na ekranie - Wykorzystanie technologii Brembo pomaga uchwycić intensywność i realizm wyścigów Formuły 1. Poza doskonałymi osiągami, zaangażowanie marki wnosi do filmu autentyczność, wynikającą z pasji do wyścigów i rygoru technicznego wymaganego podczas każdego Grand Prix. Inżynierowie Brembo dostosowali układ hamulcowy do bolidu APXGP, analizując kluczowe czynniki, takie jak rozkład masy, przyczepność opon i równowaga aerodynamiczna – tak jak w przypadku prawdziwych zespołów wyścigowych. Firma, która rozpoczęła działalność w małym warsztacie na obrzeżach Bergamo we Włoszech, od dekad stanowi globalny punkt odniesienia w dziedzinie innowacji motoryzacyjnych. Rozwój Brembo cechują nieustanne dążenie do poprawy osiągów, wielka pasja i wyjątkowy design – wartości istotne zarówno w sportach motorowych, jak i w kinematografii. Dzięki zacieraniu granic między rzeczywistymi wyścigami a filmową fikcją, firma Brembo połączyła dwa światy, gwarantując na planie pełne zaufanie i najwyższą technologię, a w kinach – wielkie emocje. Niezależnie od tego, czy chodzi o gorącą atmosferę Grand Prix, czy dynamiczną sekwencję filmową, Brembo po raz kolejny udowadnia, że choć hamulce nie są najbardziej widocznym elementem samochodu, to właśnie im ufamy najbardziej. Przez 50 lat od momentu wejścia do Formuły 1 znaczenie firmy Brembo stale rosło i obecnie dostarcza ona układy hamulcowe lub ich komponenty do niemal wszystkich serii wyścigów motocyklowych i samochodowych. Dotychczas Brembo przyczyniło się do zdobycia ponad 700 tytułów mistrzowskich w sportach motorowych i ponad 500 zwycięstw w Grand Prix F1®. Nie przegap premiery filmu „F1® The Movie” – w kinach na całym świecie od 25 czerwca i w Ameryce Północnej od 27 czerwca – i przekonaj się, czy firma Brembo doda kolejne zwycięstwo do swojej listy osiągnięć.
32 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 ZRÓWNOWAŻONE URZĄDZENIA FIRMY MEWA DO CZYSZCZENIA CZĘŚCI TO MNIEJ ZAGROŻEŃ NA STANOWISKU ROBOCZYM W ciągu ostatnich dziesięcioleci znacznie zmienił się sposób produkcji i serwisowania samochodów. Widoczne jest to szczególnie w warsztatach samochodowych - kiedyś zepsute części były demontowane, naprawiane i ponownie montowane w pojazdach, dziś w większości przypadków są one całkowicie wymieniane na nowe. Ale jedno się nie zmieniło - najmniejsze cząsteczki brudu lub odrobina smaru mogą powodować spore problemy. W przemyśle motoryzacyjnym zanieczyszczenie może sparaliżować cały proces produkcji, a w warsztacie nieudana naprawa z powodu brudnych części zamiennych może skutkować niezadowoleniem klientów. WARSZTAT
33 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 Niezależnie od tego, czy chodzi o utrzymanie ruchu w dużych zakładach, czy w warsztatach samochodowych, pracownikom odpowiedzialnym za te kwestie należy zapewnić skuteczne rozwiązanie w zakresie usuwania zanieczyszczeń, które jest również trwałe i nie stanowi zagrożenia dla zdrowia i dla środowiska. Urządzenia do czyszczenia części maszyn i pojazdów, Silne zabrudzenia usuwane są przy pomocy płynu czyszczącego na bazie wody (zdjęcie: Mewa) WARSZTAT
34 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 oferowane przez firmę Mewa w ramach kompleksowej usługi, charakteryzują się wysoką wydajnością czyszczenia. Ułatwia to prowadzącym warsztaty czy zakłady mechaniczne robienie dokładnie tego, co jest dla nich najważniejsze - mogą oni skoncentrować się na swojej podstawowej działalności. Myjki do czyszczenia części, oferowane przez firmę Mewa są instalowane i uruchamiane bezpośrednio na miejscu, w zakładzie użytkownika. Specjalista z firmy Mewa instaluje urządzenie i wyjeżdża dopiero wtedy, gdy jest ono całkowicie gotowe do pracy. Pracownicy użytkownika są szkoleni i instruowani w zakresie obsługi myjki. Kierownictwo zakładu nie musi się natomiast martwić o eksploatację myjki, ponieważ - niezależnie od tego, czy jest to małe urządzenie zaopatrzone w pędzel do czyszczenia, czy też jest to myjka wysokociśnieniowa – serwisant uzupełnia płyn czyszczący i serwisuje urządzenie w odstępach czasowych uzgodnionych w ramach pakietu usług. „Nasi klienci bardzo cenią sobie niezawodność naszej usługi, w ramach której oferujemy możliwość korzystania z myjki do czyszczenia części”, mówi Piotr Borowczyk, przedstawiciel firmy Mewa w Polsce. „Po skonfigurowaniu i uruchomieniu myjki wysokociśnieniowej lub myjki Urządzenia do czyszczenia części firmy Mewa oferują wysoką wydajność czyszczenia bez konieczności stosowania szkodliwych chemikaliów (zdjęcie: Mewa) WARSZTAT
35 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 zaopatrzonej w pędzel do czyszczenia w zakładzie lub warsztacie użytkownika, można bezpiecznie czyścić lub odtłuszczać części maszyn lub samochodowe części zamienne. Nasz zespół zadba o to, by urządzenie funkcjonowało niezawodnie”. Myjki firmy Mewa wykorzystują płyn czyszczący na bazie wody - w przeciwieństwie do konwencjonalnych urządzeń przeznaczonych do czyszczenia na zimno, bazujących na substancjach chemicznych i często zawierających lotne związki organiczne, które stanowią zagrożenie dla zdrowia. Opakowanie płynu czyszczącego nie posiada żadnych specjalnych etykiet, co po prostu oznacza, że nie istnieje ryzyko pożaru czy zagrożenia zdrowia. W porównaniu do środków czyszczenia na zimno płyn czyszczący na bazie wody może być używany znacznie dłużej, nie tracąc przy tym na jakości. Oznacza to, że na tym ważnym etapie działań w procesie czyszczenia urząW myjkach wysokociśnieniowych efekt czyszczenia wzmocniony jest poprzez wykorzystanie ciśnienia dochodzącego do 80 barów (zdjęcie: Mewa) WARSZTAT
36 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 Mewa Grupa Przedsiębiorstw Mewa z siedzibą w Wiesbaden jest jednym z wiodących europejskich dostawców oferujących kompleksowy serwis tekstyliów przemysłowych. Głównymi elementami oferty są czyściwa wielokrotnego użytku, a także odzież robocza i ochronna dla przemysłu, rzemiosła, gastronomii oraz służby zdrowia. Usługa B2B obejmuje konsultacje, dostawę, pielęgnację i naprawę oraz wymianę tekstyliów zgodnie z certyfikowanymi standardami jakości, higieny i bezpieczeństwa. W Europie odzież roboczą firmy Mewa nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku do czyszczenia maszyn i urządzeń. Mewa jest firmą rodzinną, posiada w Europie 51 lokalizacji, zatrudnia 6000 pracowników, zaopatruje ponad 200 000 klientów. W 2023 roku obroty firmy wyniosły 896 mln euro. Firma Mewa została założona w 1908 roku i jest pionierem w obszarze zrównoważonych usług tekstylnych. Strategia firmy jest konsekwentnie zorientowana na zrównoważony rozwój. Firma Mewa była wielokrotnie wyróżniana za zorientowanie na klienta oraz zarządzanie jakością i zasobami. dzeń lub pojazdów można zaoszczędzić koszty, a jednocześnie korzystać ze znacznie bardziej zrównoważonego rozwiązania. Płyn czyszczący stanowi połączenie środków odtłuszczających i mikroorganizmów. Mikroorganizmy w całkowicie naturalny sposób powodują biologiczny rozkład tłuszczów i olejów. Wydajność czyszczenia tego zrównoważonego rozwiązania jest doskonała, niezależnie od tego, czy usuwany jest tłuszcz, pozostałości oleju, sole, pył czy opiłki. Mewa oferuje tę technologię w postaci stołów do czyszczenia w dwóch rozmiarach, zaopatrzonych w pędzel czyszczący, a także jako myjki wysokociśnieniowe. Te ostatnie są szczególnie przydatne, gdy trzeba wyczyścić większą ilość silnie zabrudzonych części lub też części o bardzo skomplikowanych kształtach. W tym przypadku działanie płynu czyszczącego jest intensyfikowane przez ciśnienie dochodzące do 80 barów, przy temperaturze czyszczenia wynoszącej około 40 oC. Sprawdza się to doskonale wszędzie tam, gdzie wykonywane jest frezowanie, wiercenie lub toczenie. Oprócz kompleksowej usługi i zachowania zasady zrównoważonego rozwoju, kolejną zaletą myjek firmy Mewa jest to, że nie zawierają one żadnych substancji łatwopalnych. Wartość dodana dla użytkownika polega zatem również na ochronie przed ryzykiem wystąpienia pożaru, ponieważ płyn czyszczący jest niepalny, co zmniejsza zagrożenie na stanowisku roboczym. WARSZTAT
37 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025
38 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 PONAD JEDNA TRZECIA KIEROWCÓW W POLSCE CHCE ZOSTAWIAĆ I ODBIERAĆ AUTA Z SERWISU POZA GODZINAMI PRACY Badanie opinii publicznej zlecone przez Tjekvik* wykazało, że znaczna część klientów oczekuje większej elastyczności podczas przyjmowania swoich pojazdów do autoryzowanego serwisu, szczególnie poza standardowymi godzinami otwarcia salonu. W ankiecie 38% wyraziło chęć pozostawienia lub odebrania kluczy poza normalnymi godzinami otwarcia firmy, np. przed 8:30, po 17:30 lub w WARSZTAT • 38% polskich kierowców chciałoby mieć możliwość zostawienia lub odebrania samochodu poza godzinami pracy, a 32% oczekuje opcji zdalnego zgłoszenia pojazdu do serwisu z wyprzedzeniem. • Co trzeci klient odczuwa presję podczas rozmowy z doradcą po długim oczekiwaniu w serwisie, a 29% preferuje przekazanie informacji o usterkach zdalnie. • 41% ankietowanych twierdzi, że elastyczne formy przyjęcia pojazdu do serwisu skróciłyby czas oczekiwania – a największe zainteresowanie nowymi rozwiązaniami wykazują osoby w wieku 25–34 lata (47%). weekendy, podczas gdy 32% chciałoby mieć możliwość zdalnego przyjęcia do serwisu, z wyprzedzeniem w dogodnym dla nich czasie. Z kolei 29% respondentów wolałoby przekazywać informacje o wszelkich problemach ze swoimi pojazdami w komunikacji online i z wyprzedzeniem, zamiast wyjaśniać je osobiście, a 29% chciałoby, aby istniał sposób, w jaki mogliby zostawić lub odebrać kluczyki w godzinach
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=