E-Auto Service Manager 7/2025

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 dla wielu krajów miał być czasem przejściowym, dziś jego znaczenie jest coraz bardziej iluzoryczne – zapowiedziane przez Donalda Trumpa 50-procentowe cła na towary z UE, które pierwotnie miały wejść w życie 1 czerwca, zostały co prawda odroczone do 9 lipca, ale sama groźba ich wprowadzenia pozostaje realna i destabilizująca. Dla producentów oznacza to nie tyle tymczasową niepewność, co funkcjonowanie w warunkach permanentnego ryzyka. – Dla europejskich firm oznacza to konkretne konsekwencje: wzrost kosztów komponentów, zakłócenia w łańcuchach dostaw oraz ryzyko spadku konkurencyjności na kluczowych rynkach eksportowych – zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Nawet firmy posiadające lokalną produkcję w USA, nie są w pełni zabezpieczone – wiele części nadal pochodzi spoza amerykańskiego rynku, a to wystarczy, by zostały objęte dodatkowymi opłatami – mówi Krzysztof Janusz, Head of Market Unit Automotive w Capgemini Polska. Chińska ofensywa eksportowa Drugim czynnikiem niepewności rynkowej jest skala i tempo ekspansji chińskich producentów aut elektrycznych. Firmy te wchodzą do Europy z wysoką dynamiką – oferując konkurencyjne cenowo modele, które niejednokrotnie spełniają oczekiwania jakościowe konsumentów. – Co istotne, chińscy gracze dysponują obecnie znaczącą nadwyżką mocy produkcyjnych, których nie mogą wykorzystać na rynku amerykańskim ze względu na bariery celne. Europa staje się dla nich naturalnym kierunkiem – podkreśla Krzysztof Janusz. Elektromobilność pod presją Warto wspomnieć też o sytuacji na rynku pojazdów elektrycznych. W niektórych krajach europejskich sprzedaż EV spadła – częściowo z powodu zakończenia programów dopłat, ale również ze względu na ograniczenia infrastrukturalne i wysokie koszty użytkowania. Konsumenci nadal mają wątpliwości dotyczące zasięgu, dostępności ładowarek czy trwałości baterii. Dodatkowo zdecydowana większość obecnych modeli ma zintegrowane układy bateryjne, których wymiana może okazać się nieopłacalna, co budzi również wątpliwości u firm ubezpieczeniowych. Niepewność na rynku nie musi jednak oznaczać paraliżu. Wiele europejskich firm motoryzacyjnych już dziś podejmuje działania, które mogą stać się fundamentem nowej przewagi konkurencyjnej. Kluczowe Krzysztof Janusz

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=