PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 są trzy obszary: rozwój kompetencji software’owych, strategiczne partnerstwa technologiczne oraz głęboka transformacja wewnętrzna. Inwestycje w Software Cyfryzacja sektora motoryzacyjnego nie jest już trendem – to warunek utrzymania konkurencyjności. Nowoczesny samochód staje się złożoną platformą informatyczną, a wartość produktu coraz częściej definiuje się poprzez jakość i funkcjonalność oprogramowania: od systemów wspomagania kierowcy, przez infotainment, po integrację z miejską infrastrukturą czy rozwiązania do automatycznych płatności. Te wszystkie elementy są szczególnie istotne dla konsumentów w Chinach, które są obecnie największym rynkiem zbytu. – Dla europejskich producentów samochodów oznacza to konieczność budowania własnych kompetencji technologicznych lub poszukiwania partnerów, którzy mogą je zapewnić. Jednocześnie może to być szansa — zwłaszcza w kontekście rosnącej w Europie potrzeby cyfrowej suwerenności i bezpieczeństwa danych. W świecie, w którym coraz więcej usług w pojeździe opiera się na oprogramowaniu, pochodzenie kodu może stać się tak samo ważne, jak kraj produkcji silnika dekadę temu – mówi Krzysztof Janusz. Partnerstwa technologiczne Druga oś zmiany to współpraca – zwłaszcza z firmami technologicznymi, które dysponują szybkością działania, know-how i gotowymi rozwiązaniami. Dobrze zaprojektowane partnerstwo może znacząco skrócić czas wdrożenia nowego modelu czy funkcji. Przykład Volkswagena, który we współpracy z lokalnymi partnerami stworzył nowy model na rynek chiński w zaledwie dwa lata, pokazuje, że odejście od tradycyjnych, centralnie sterowanych modeli rozwoju przynosi wymierne efekty. Tego typu alianse to nie tylko sposób na uzupełnienie brakujących kompetencji, ale także mechanizm transferu wiedzy i doświadczenia, którego wcześniej europejscy producenci udzielali, a dziś mogą czerpać – zwłaszcza od dynamicznie rozwijających się firm z segmentu technologii. Transformacja operacyjna Trzecim filarem koniecznych zmian jest głęboka transformacja operacyjna – obejmująca zarówno strukturę organizacyjną, jak i podejście do rozwoju produktów. Dotychczasowe modele – oparte na długich cyklach projektowych i hierarchicznych decyzjach – okazują się zbyt powolne wobec dynamiki rynku. W wielu przypadkach proces od koncepcji do wprowadzenia nowego modelu na rynek zajmuje europejskim producentom od pięciu do siedmiu lat. Dla porównania – niektórzy chińscy producenci realizują podobny cykl w dwa lata. Nowe podejście zakłada większą elastyczność, krótsze ścieżki decyzyjne i bliższą współpracę między zespołami inżynierskimi i biznesowymi. Chodzi nie tylko o szybkość działania, ale także o zdolność do równoległe-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=