E-Auto Service Manager 7/2025

47 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 WARSZTAT – Smar miedziany: Specjalistyczny smar wysokotemperaturowy. Niezastąpiony przy połączeniach gwintowych narażonych na zapiekanie (śruby kolektorów wydechowych, gwinty świec zapłonowych, prowadnice zacisków hamulcowych). – Smar grafitowy: Odporny na wodę i duże obciążenia. Świetnie nadaje się do otwartych przekładni, śrub w podnośnikach trapezowych czy resorów. – Przykład: Przy okresowym przeglądzie szlifierki kątowej należy nałożyć niewielką ilość smaru litowego na zębatki przekładni, aby zapewnić im długą żywotność. • Preparaty wielofunkcyjne w aerozolu (np. WD-40, CX-80): Należy rozumieć ich rolę. To przede wszystkim środki penetrujące i czyszczące, a nie docelowe smary. – Zastosowanie: Idealne do luzowania zapieczonych śrub, czyszczenia narzędzi z kleju i starych smarów oraz krótkotrwałej ochrony przed korozją. – Ważna uwaga: Po użyciu preparatu penetrującego do poluzowania mechanizmu, należy go wyczyścić i nasmarować właściwym smarem (olejem lub smarem stałym), ponieważ preparaty te wypłukują istniejące smarowidło. • Suche smary (teflonowe, silikonowe): Tworzą suchą, nieprzyciągającą brudu warstwę poślizgową. – Smar teflonowy (PTFE): Doskonały do prowadnic szuflad w szafkach narzędziowych, zamków i mechanizmów, które nie mogą być tłuste. – Smar silikonowy: Niezbędny do konserwacji uszczelek gumowych (np. w podnośnikach), elementów z tworzyw sztucznych i połączeń typu metal-plastik. – Przykład: Spryskanie uszczelek na ramionach podnośnika kolumnowego smarem silikonowym zabezpieczy je przed parcieniem i pękaniem. 5. Prawidłowe przechowywanie • Sucho i czysto: Największym wrogiem metalowych narzędzi jest wilgoć prowadząca do korozji. Warsztat powinien być suchy i dobrze wentylowany. • Wózki i szafki narzędziowe: To najlepsze rozwiązanie. Chronią sprzęt przed kurzem, wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi. Wkładki piankowe lub gumowe w szufladach dodatkowo amortyzują i utrzymują porządek. • Unikaj skrajnych temperatur: Nie zostawiaj narzędzi, zwłaszcza akumulatorowych i pomiarowych, na słońcu lub na mrozie. Może to trwale uszkodzić baterie i elektronikę.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=