PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 ankiety zwróciło uwagę na awarie układu hamulcowego, 7% na problemy z zawieszeniem, a jedynie 3% wskazało rozrząd. - Dane te wyraźnie pokazują, że największe wyzwania serwisowe koncentrują się wokół zaawansowanych technologii. Dla niezależnych warsztatów oznacza to konieczność stałego inwestowania w rozwój i szkolenia. Jednocześnie klasyczne usterki mechaniczne, choć nadal obecne, schodzą tutaj na dalszy plan. Widzimy więc, jak bardzo zmienia się charakter napraw we współczesnej motoryzacji - podkreśla Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto. Dla porównania, w starszych samochodach zdaniem mechaników dominują problemy z układem zawieszenia (blisko 48%) oraz hamulcowym (18,5%). Często pojawiają się też usterki związane z silnikiem i jego sterowaniem (ponad 12%), układem wydechowym (niemal 11%) oraz elektroniką (ponad 7%). Prezentuje to wyraźne różnice w charakterze najczęstszych awarii pomiędzy pojazdami starszej i nowszej generacji. Co ciekawe zarówno w jednych, jak i drugich modelach żaden z ankietowanych nie wskazał układów kierowniczego ani chłodzenia jako najczęściej naprawianych elementów. Niezależne serwisy spychane na margines? W badaniu zapytano również mechaników o ich opinię na temat współpracy z producentami samochodów w kontekście naprawy nowoczesnych aut. Większość respondentów - ponad 72% - uważa, że producenci aut utrudniają warsztatom serwisowanie współczesnych pojazdów. Niemal jedna czwarta nie miała zdania na ten temat, natomiast jedynie 3% respondentów dostrzega w producentach potencjalnych partnerów wspierających naprawy nowych samochodów. Głównym problemem wskazywanym przez niezależne serwisy jest ograniczony dostęp do dokumentacji technicznej, schematów elektrycznych oraz narzędzi diagnostycznych. Producenci pojazdów często zabezpieczają swoje systemy przed zewnętrzną diagnostyką, co uniemożliwia skuteczną naprawę bez płatnego dostępu online lub wcześniejszej autoryzacji. Z wypowiedzi mechaników wynika również, że dostęp do danych technicznych bywa jedynie pozorny — mimo deklaracji ze strony producentów, informacje te nie zawsze są kompletne lub użyteczne. Dodatkowe bariery stanowi elektronika i kodowanie, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych systemów pokładowych. Mechanicy podkreślają także, że klienci są często zniechęcani do korzystania z niezależnych warsztatów poprzez groźbę utraty gwarancji, co zwiększa presję na wybór autoryzowanych serwisów. Czy zatem naprawa samochodu stanie się niedługo domeną wyłącznie autoryzowanych serwisów? – Tak pesymistyczny scenariusz raczej nam nie grozi. Wyniki badania potwierdzają jednak to, co obserwujemy na co dzień w warsztatach
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=