PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2025 TEXTAR W TROSCE O CISZĘ Tarcie pomiędzy klockiem hamulcowym a tarczą podczas hamowania może prowadzić do powstawania rezonansowego pisku układu hamulcowego. Hałas ten może osiągać nawet do 100 dB czyli dorównywać głośności pracy młota pneumatycznego. W zależności od konkretnej przyczyny, kierowcy mogą mieć do czynienia z różnymi rodzajami odgłosów, na przykład piszczeniem, obcieraniem lub dźwiękiem przypominającym drapanie szczotką drucianą. Te irytujące dźwięki to jedna z głównych przyczyn reklamacji zgłaszanych w warsztatach. Nic dziwnego – dążenie przemysłu motoryzacyjnego do stosowania lekkich konstrukcji, różnych rodzajów napędów i nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy zwiększa ryzyko powstawania drgań i towarzyszących im odgłosów. Na przykład elementy o obniżonej wadze są bardziej podatne na piszczenie i tarcie. Brak odgłosu silnika w pojazdach elektrycznych wymaga cichszych hamulców. Jednocześnie rosną oczekiwania klientów dotyczące komfortu. Dlatego teoretycznie naturalne dźwięki wydawane przez automatyczne skrzynie biegów czy systemy elektroniczne wspomagające prowadzenie pojazdu skłaniają kierowców do wizyty w warsztacie. Użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że jednym ze sposobów zapobiegania hałasom z auta jest dobór odpowiednich klocków hamulcowych.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=