E-Auto Service Manager 8/2023

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - MODA NA NAPRAWY W TERENIE - WYBÓR MONTAŻOWNICY DO OPON - WYWAŻARKA – JAK DOKONAĆ WŁAŚCIWEGO WYBORU? e-AUTO SERVICE Nr 08/2023

Ładowarka wysokoczęstotliwościowa (12 V, 50 A) Do akumulatorów żelowych, WET, AGM i LiFePO4 Funkcja ładowania, regeneracji i zasilania Krzywa ładowania sterowana mikroprocesorem - 8 poziomów ładowania Ładowanie ciągłe bez wartości szczytowych napięcia do ponownego kodowania sterowników Z zabezpieczeniem przed odwrotną polaryzacją, zwarciem, błędami napięcia i przeładowaniem Standardowa cena BPC-50 - 4290 zł* ZYSKUJESZ 3860 ZŁ *Promocyjna cena obowiązuje jedynie w przypadku zakupu zestawu urządzeń mega macs 56 i BPC-50 u wybranych dystrybutorów Kup mega macs 56, a otrzymasz BPC-50 za 429 zł*

PULS BRANŻY 8 SPADŁ RUCH W SALONACH 12 KLOCKI HAMULCOWE BREMBO PRIME DO POJAZDÓW UŻYTKOWYCH 14 W PEŁNI ELEKTRYCZNY JEEP AVENGER BĘDZIE FABRYCZNIE WYPOSAŻONY W OPONY GOODYEAR 16 MODA NA NAPRAWY W TERENIE WARSZTAT 20 WYBÓR MONTAŻOWNICY DO OPON 24 WYWAŻARKA – JAK DOKONAĆ WŁAŚCIWEGO WYBORU? 28 POMPA CIECZY – NEWRALGICZNY ELEMENT W ZESTAWIE ROZRZĄDU NOWOŚCI 31 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - MODA NA NAPRAWY W TERENIE - WYBÓR MONTAŻOWNICY DO OPON - WYWAŻARKA – JAK DOKONAĆ WŁAŚCIWEGO WYBORU? e-AUTO SERVICE Nr 08/2023

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 SPADŁ RUCH W SALONACH. ODPUSZCZAJĄCA INFLACJA MA ODWROCIĆ-TREND II kwartał br. ciężki dla dealerów samochodowych. Spadek odwiedzin w salonach był dwucyfrowy. Jednak trend ma się odwrócić Jak wykazała obserwacja ponad 463 tys. konsumentów, którzy odwiedzili łącznie 1,7 tys. salonów samochodowych, w II kwartale br. liczba wizyt w tego typu placówkach zmniejszyła się rdr. o 20,8%. Jednocześnie rdr. ubyło 20,6% unikalnych klientów. W badaniu uwzględniono też, działające przy salonach, autoryzowane serwisy mechaniczne i blacharskie. Odnotowane w nich spadki mocno wpłynęły na ogólne wyniki. W przypadku marek premium ruch zmalał aż o 30,7% rdr. Do tego w relacji rocznej ubyło 26,6% osób odwiedzających. Mniejsze straty rdr. odnotowały marki wolumenowe – odpowiednio o 18,1% i 19%. Jednak autorzy badania przewidują, że ruch pomału wróci do salonów już w IV kwartale, bo klienci widzą spadek inflacji i mniej się jej obawiają. Do tego zaczną się szersze flotowe zakupy. Ponadto klienci indywidualni będą liczyć na wyprzedaże roczników i dodatkowe rabaty. Całość powinna przełożyć się na lepsze wyniki odwiedzalności. Z raportu, przygotowanego przez Związek Dealerów Samochodów (ZDS) i firmę technologiczną Proxi. cloud, wynika, że w II kwartale br. ruch w salonach samochodowych był o 20,8% mniejszy niż w analogicznym okresie ub.r. – Już od jakiegoś czasu słyszeliśmy od autoryzowanych dealerów, że mają coraz mniej klientów. Wynika to z kilku kwestii, jednak tą najbardziej oczywistą są rosnące koszty zakupu. Średnia cena auta wyjeżdżającego z polskiego salonu co miesiąc śrubuje kolejne rekordy. Obserwują to również klienci, którzy możliwie długo odwlekają decyzję o zmianie samochodu na nowy. Branża dealerska już zaczyna odczuwać te problemy, wcześniej spowodowane brakiem podaży, a ostatnio – topniejącym popytem – mówi Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów.

5 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 Jakość odpowiadająca oryginałowi, stosowana w cewkach Hella, daje pewność zapłonu nawet w ekstremalnych warunkach. Oferta zawiera ponad 300 referencji, dających około 85% pokrycia polskiego parku samochodowego. CEWKI ZAPŁONOWE HELLA

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 Autorzy badania zauważają, że z powodu inflacji Polacy bardzo ostrożnie podchodzą do zakupów, szczególnie dóbr większej wartości. Odkładają je, tak długo, jak tylko mogą, na przyszłość. – Obserwując sytuację, uważam, że szczególnie zintensyfikowało się to na przełomie I i II kwartału br. Moim zdaniem, potrwa to co najmniej do początku IV kwartału, o ile w tym czasie nic negatywnego nie wydarzy się na rynku. Uważam też, że wtedy Polacy bardziej zaczną interesować się wyprzedażami roczników, a firmy będą zmieniać swoje wysłużone floty, więc ruch faktycznie może się zwiększyć. Jednak na pełne odbicie w tej kwestii raczej bym nie liczył w tym roku – komentuje Mateusz Chołuj, współautor badania z firmy technologicznej Proxi.cloud. W badaniu zostały uwzględnione przedsiębiorstwa obejmujące również serwisy mechaniczne i blacharskie, funkcjonujące przy salonach sprzedaży. – Ze względu na przyjętą metodologię, autoryzowane serwisy musiały zostać utożsamione z salonami. Finalnie zmniejszenie liczby wizyt w tych punktach usługowych przełożyło się na spadek ogólnego poziomu odwiedzin salonów – tłumaczy ekspert z ZDS. – O ile decyzję o naprawie auta trudniej jest przesunąć w czasie, o tyle klienci mogą rezygnować z ASO na rzecz nieautoryzowanych serwisów, żeby zaoszczędzić. Przez inflację są podejmowane próby naprawiania pojazdów w tańszych warsztatach. Mówiąc wprost, wszystko sprowadza się do pieniędzy. Jednak jak tylko sytuacja się na rynku poprawi można prognozować, że i ruch w warsztatach naprawczych się zwiększy – zauważa Miłosz Sojka Fot. ZDS

7 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 CAŁY ŚWIAT ELEKTRONIKI

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 z firmy technologicznej Proxi.cloud. Natomiast w opinii Pawła Tuzinka, malejący ruch ogólnie w serwisach blacharsko-lakierniczych wynika bezpośrednio z zaostrzenia przepisów kodeksu drogowego. – Znaczne podwyżki kwot mandatów spowodowały, że ludzie jeżdżą ostrożniej. Zmniejszenie ogólnej liczby wypadków oraz stłuczek jest niezaprzeczalnie zjawiskiem pozytywnym społecznie, ale mającym wpływ na ilość likwidowanych szkód komunikacyjnych – stwierdza ekspert z ZDS. Z badania wynika również, że ruch w salonach marek premium (9 uwzględnionych w raporcie) zmniejszył się w II kwartale br. o 30,7% rdr. W tym samym czasie salony marek wolumenowych (25) odnotowały spadek o 18,1% rdr. Paweł Tuzinek podkreśla, że marki wolumenowe zawsze cieszą się większą popularnością z powodu niższych cen, co w obecnych czasach ma szczególne znaczenie. Do tego częściej wybierają je przedsiębiorstwa, które są głównym odbiorcą nowych samochodów w Polsce. I to jest powodem różnicy między wynikami marek premium i tych drugich. – Obecnie można zaobserwować, że osoby bądź firmy, które wcześniej kupowały marki premium, zaczęły się rozglądać za pojazdami nieco tańszymi. Tym sposobem próbują niejako ominąć inflację, lecz nie jest to prosta sprawa, bo samochody ogólnie mocno zdrożały. I ten trend może zagościć u nas na dłużej, a przynajmniej do czasu, kiedy inflacja wyraźnie zacznie spadać i proces ten będzie faktycznie odczuwalny. Jednak nie będzie on krótki i stagnacja w salonach marek premium może potrwać dłużej. Chociaż ten trend może się zmienić, bo z innych rynkowych badań wiemy, że Polacy coraz mniej obawiają się inflacji. Spadek w ciągu ostatniego półrocza jest kilkuprocentowy. To dobry sygnał dla rynku – zwraca uwagę Mateusz Chołuj. Do tego Paweł Tuzinek dodaje, że to, z czym obecnie mamy do czynienia, może być migracją z salonów marek premium do placówek marek wolumenowych. – Osoby, które ostatni raz zmieniały samochód przed pandemią czy kulminacyjnym okresem inflacji, mogą teraz dysponować budżetem podobnym do tego sprzed paru lat. I on już na auto marki premium nie wystarczy – analizuje prezes ZDS. Z raportu wiadomo też, że w II kwartale br. liczba klientów w salonach samochodowych spadła o 20,6% rdr. – Wstrzymywanie się z zakupem pojazdów z powodu inflacji nie dotyczy tylko nowych aut, ale też używanych. Z tą jednak różnicą, że kupno samochodu prosto z salonu zawsze wiąże się z większym wydatkiem, więc taka decyzja jest poważniejsza. Naturalną tego konsekwencją jest spadek ruchu, bo konsumenci i firmy nie widzą potrzeby odwiedzania tych placówek, skoro nie chcą niczego nabywać – uważa Miłosz Sojka. Liczba klientów marek premium spadła w II kwartale br. o 26,6% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. W tym samym czasie rdr. ubyło 19% klientów marek wolumenowych. Autorzy raportu dostrzegają, że te straty w zbliżonych proporcjach pokrywają się ze spadkami ruchu w obu seg-

9 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 34 NOWE REFERENCJE CZUJNIKÓW PARKOWANIA DO POJAZDÓW AZJATYCKICH Gama oferowanych dedykowanych czujników parkowania rozrosła się nam niedawno do ponad 100 referencji. Nowości to produkty m in do Hond CR-V gen 3 i 4, Civic IX oraz Toyot Camry, Land Cruiser i RAV 4 gen 4. Sprawdź naszą ofertę u dystrybutorów i w lokalnych hurtowniach! CHCESZ DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ O CZUJNIKACH PARKOWANIA? ZERKNIJ TUTAJ:

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 mentach. – Część klientów odkłada decyzję o kupnie pojazdu premium do czasu obłożenia mniejszym ryzkiem. Sporo z tych samochodów jest kupowanych w leasingach bądź kredytach, a te ostatnio ciągle drożały. Dlatego też spadek w tym segmencie jest wyższy. Jednak zapowiadana obniżka stóp procentowych i spadek inflacji mogą za chwilę odwrócić tę tendencję – objaśnia Miłosz Sojka. Ponadto raport wykazał, że w II kw. br. średnia liczba odwiedzonych salonów samochodowych wyniosła 1,35. Rok wcześniej również była na poziomie 1,35. – Klienci, którzy decydują się na zakup nowego auta, odwiedzają mniej więcej taką samą liczbę salonów. Pamiętajmy, że w I kwartale 2022 roku, czyli w okresie znaczących przerw w łańcuchach dostaw, odwiedzanych było średnio tylko 1,16 różnych salonów samochodowych, czyli dużo mniej niż obecnie. Po zwiększeniu dostępności aut potencjalni nabywcy raczej wracają do poprzednich nawyków, lecz jest już ich zdecydowanie mniej niż przed rokiem – zaznacza Mateusz Chołuj. Według analizy, II kw. br. cechował się również znaczącym przesunięciem pory odwiedzin względem I kw. br. To wynikało bezpośrednio ze zmiany sezonu roku i „wydłużenia dnia”. Wybór dni tygodnia na wizytę w salonie zmienił się nieznacznie, na poziomie maksymalnie 1 p.p. Sprawdziła się natomiast prognoza dotycząca spadku zainteresowania sobotnimi wizytami w salonach, w trakcie cieplejszych miesięcy II kw. – Zmiana preferencji godzinowych wynika z naturalnego cyklu dobowego. Dłuższy dzień zdaje się sprzyjać wizytom w salonach, choćby ze względu na naturalne światło, którego nie da się zastąpić w momencie wyboru koloru lakieru czy tapicerki. Natomiast potwierdzona prognoza dotycząca spadku zainteresowania sobotnimi wizytami w cieplejszych Fot. ZDS

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 miesiącach wynikała z prozaicznego powodu. Lato zdecydowanie sprzyja innym aktywnościom, na które część ludzi woli poświęcić wolne od pracy soboty – twierdzi Paweł Tuzinek. Jak przewiduje Mateusz Chołuj, w drugiej połowie roku ruch w salonach może się poprawić, o ile nic negatywnego znowu nie wydarzy się na rynku. To może być już widoczne na początku IV kw. br. Polacy, którzy odłożyli decyzję o zakupie nowego pojazdu, zaczną szukać wyprzedaży roczników i akcji rabatowych. – Do salonów odważniej powinny też ruszyć firmy na zakupy flotowe. To może zwiększyć ruch, ale ogólnie sytuacja dalej będzie na minusie, choć już nie na tak dużym, jak teraz. Uważam też, że dealerzy po tym słabym dla nich okresie będą bardziej skłonni dawać rabaty, szczególnie w segmencie premium, co trochę podreperuje sytuację – prognozuje ekspert z firmy technologicznej Proxi.cloud. Z kolei Paweł Tuzinek nie spodziewa się znaczącego pogłębienia i tak dużego już spadku wizyt w salonach. Kolejne dwa kwartały 2023 roku mogą okazać się okresem poprawy ruchu. – Oczywiście najwięcej wizyt można przewidywać na przełomie IV kw. br. i I kw. 2024 roku, ze względu na wyprzedaże rocznika, które już wróciły po pandemicznej przerwie. Wtedy powinien być największy ruch. Zakładam, że wówczas pojawią się w salonach również te osoby, które zrezygnowały z wizyt w ostatnich miesiącach, licząc właśnie na przeczekanie górki inflacji oraz wysokich cen – podsumowuje prezes Związku Dealerów Samochodów. Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez firmę technologiczną Proxi.cloud dla Związku Dealerów Samochodów (ZDS) na grupie 463 380 konsumentów, którzy odwiedzili łącznie 1707 salonów samochodowych należących do 34 marek. Zostały one podzielone na dwa segmenty – premium (9 marek) i wolumenowe (25 marek). Wyniki z II kwartału 2023 roku zostały porównane z analogicznym okresem roku poprzedzającego. W ramach badania wzięto pod uwagę wizyty, których czas trwania wynosił od 10 minut do 3 godzin. Ponadto z badania wykluczone zostały osoby, które odwiedziły dany salon minimum 4 razy w ciągu tygodnia. Dzięki temu nie byli brani pod uwagę pracownicy i serwisanci konkretnych salonów. Informacje zebrano za pośrednictwem aplikacji mobilnych zainstalowanych na telefonach konsumentów, którzy uprzednio zezwolili na udostępnianie danych lokalizacyjnych. W obu analizowanych okresach badawczych wykorzystano dane z tych samych aplikacji, jednocześnie uwzględniając zmiany w ich wielkości oraz odsetku zgód na udostępnienie lokalizacji. Fot. ZDS

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 KLOCKI HAMULCOWE BREMBO PRIME DO POJAZDÓW UŻYTKOWYCH GOTOWE DO WPROWADZENIA NA RYNEK Brembo prezentuje pełną gamę klocków hamulcowych do pojazdów użytkowych, w których zastosowano m.in. technologię ProTecS® o jakości OE Brembo, wiodący innowator w dziedzinie technologii układów hamulcowych, ogłasza wprowadzenie na rynek nowych klocków przeznaczonych do ciężkich pojazdów użytkowych. Inżynierowie i technicy Brembo z wieloletnim doświadczeniem w dostarczaniu części do pojazdów użytkowych na pierwszy montaż, zaprojektowali pełną gamę klocków dla tego segmentu. Nowy asortyment Brembo składa się z ponad 60 referencji, pokrywających 95% europejskiej floty tego typu pojazdów. Klocki hamulcowe, wykonane z ponad 30 różnych komponentów, zostały opracowane i zaprojektowane do wszystkich typów pojazdów ciężkich takich jak ciężarówki, autobusy, przyczepy i naczepy, oraz do specyficznych zastosowań. Dzięki specjalnej powłoce produkty Brembo Prime gwarantują 100% skuteczności hamowania bez efektu tzw. fadingu, jak również skrócenie drogi hamowania w okresie docierania. Klocki Brembo są dostarczane w zestawie ze wszystkimi akcesoriami do szybkiego, kompletnego i bezpiecznego serwisu układu hamulcowego pojazdu. Technologia ProTecS® - rozwiązanie OE najwyższej jakości Ponadto, wybrane klocki Brembo posiadają technologię ProTecS® firmy Knorr-Bremse, składającą się z płytki nośnej okładziny klocka i sprę-

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 żyny, połączonych przyspawanym zaciskiem mocującym. Rozwiązanie to umożliwia optymalne działanie klocka hamulcowego, poprzez pełne wykorzystanie elastyczności sprężyny, i zwiększa jego trwałość w niekorzystnych i trudnych warunkach. Klocek szybciej powraca do pozycji wyjściowej po kontakcie z tarczą hamulcową, co zmniejsza jego zużycie po zwolnieniu hamulca. Technologia gwarantuje solidne połączenie sprężyny z klockiem hamulcowym i eliminuje jej ryzykowne, wielokrotne użycie. Wykorzystując 18 różnych materiałów ciernych, klocki hamulcowe zapewniają kierowcom bezpieczne i skuteczne hamowania już od momentu montażu. Części są przeznaczone do szybkiej i sprawnej wymiany, a także zostały zaprojektowane do optymalnego wykorzystania z tarczami Brembo. Dotychczas wprowadzono na rynek 14 z 19 klocków z technologią ProTecS®, a pozostałe zostaną ogłoszone w najbliższym czasie. Szczegóły dotyczące aktualnie dostępnych 14 produktów znajdują się na stronach Bremboparts i TecDoc.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 W PEŁNI ELEKTRYCZNY JEEP AVENGER BĘDZIE FABRYCZNIE WYPOSAŻONY W OPONY GOODYEAR Nowy, w pełni elektryczny Jeep Avenger zostanie fabrycznie wyposażony w wybrane modele opon letnich i całorocznych marki Goodyear, które uzupełnią zaawansowane możliwości pojazdu. Homologowane dla Avengera opony zostały wyposażone w innowacyjne technologie, które nie tylko pomagają zmniejszyć emisję hałasu, ale także optymalizują opory toczenia i zwiększają trwałość, co czyni je optymalnym wyborem dla pojazdów elektrycznych.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 Avenger jest pierwszym modelem marki Jeep w wersji całkowicie elektrycznej. Unikalny charakter tego auta wymagał opon, które będą zdolne sprostać specyficznym wymaganiom „elektryków”. Goodyear przygotował dla nowego pojazdu Jeepa trzy modele opon - w wersji letniej to EfficientGrip Performance 2 215/55R18 99V XL i EfficientGrip 2 SUV 215/60R17 96H, natomiast Vector 4Seasons Gen-3 215/60R17 100V to wariant całoroczny. Proponowane rozmiary opony obejmują wszystkie modele Avengera. Współpraca Goodyeara z marką Jeep doskonale wpisuje się w strategię marki “ready for EV" i demonstruje zaangażowanie firmy w dostarczanie innowacyjnych rozwiązań oponiarskich dla pojazdów elektrycznych i dla zrównoważonego transportu. Opona całoroczna Vector 4Seasons Gen-3 została doceniona za doskonałe osiągi na mokrej nawierzchni, ale też za krótszą drogę hamowania i lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni, dzięki czemu nadaje się do użytku przez cały rok. Z kolei Goodyear EfficientGrip Performance 2 i EfficientGrip 2 SUV to opony letnie z elastycznym bieżnikiem, który pomaga ograniczać pękanie spowodowane przez nierówne nawierzchnie, co zapewnia doskonałą trwałość. Ponadto opona EfficientGrip Performance 2 oferuje co najmniej o 20% dłuższy przebieg niż najbliżej punktowana opona konkurencyjna, co przekłada się na jej dłuższą żywotność. „Nasza oferta opon letnich i całorocznych sprawiła, że byliśmy przygotowani do roli dostawcy dla przełomowego Jeepa Avengera, pierwszego w historii tej marki w pełni elektrycznego pojazdu. Nasze opony doskonale uzupełniają zaawansowane możliwości tego modelu, co świadczy o naszym zaangażowaniu w dostarczanie innowacyjnych rozwiązań dla pojazdów elektrycznych. Razem kształtujemy przyszłość zrównoważonej mobilności,” powiedział Hans Vrijsen, dyrektor zarządzający Goodyear ds. oryginalnego wyposażenia w regionie EMEA. Elektryczny Jeep Avenger, który został wprowadzony na rynek w czerwcu 2023 roku, już wywołał ogromne emocje w branży motoryzacyjnej jako pierwszy model EV w portfolio marki. Na uwagę zasługują też wyjątkowe cechy i futurystyczny design nowego modelu, które przyniosły pojazdowi tytuł „Europejskiego Samochodu Roku 2023" – to pierwsze tego typu wyróżnienie w historii pojazdów Jeep. Ta prestiżowa nagroda dodatkowo podkreśla wyjątkowe osiągi Avengera i umacnia jego pozycję jako rewolucjonisty w segmencie pojazdów elektrycznych B-SUV. Jeep Avenger jest dostępny na wszystkich rynkach europejskich również jako model benzynowy.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 MODA NA NAPRAWY W TERENIE Po czym poznać prawdziwego zawodowca? Po narzędziach – zgoda, lecz obecnie bardziej niż kiedykolwiek szata wydaje się zdobić człowieka. Dlatego dla serwisowych zawodowców mamy ciekawą outdoorową alternatywę na naprawy z dala od podnośnika, czy kanału. Jeśli awaria zdąży się w terenie warto mieć na sobie coś funkcjonalnego, a zarazem pasującego do okoliczności. NOWOŚCI MARKI LAHTI PRO DLA SAMOCHODOWYCH I WULKANIZACYJNYCH SERWISÓW MOBILNYCH I… NIE TYLKO ! Wygoda i gotowość na zmiany Komplety oudoorowo-serwisowe marki LAHTI PRO zostały pomyślane jako idealne ubranie na zmieniającą się jak w kalejdoskopie pogodę. Kto ostatnio nie zaznał kuriozalnych zmian aury od upału do gradu i… z powrotem? No właśnie – na takie okoliczności mamy rewelacyjny zestaw składający się z koszulki L4023004 oraz spodni L405903 i dobranej pod kolor bluzy L4013203 marki LAHTI PRO i wierzchniego okrycia w postaci kurtki L4091603. Całość prezentuje się idealnie i pozwoli szybko i wygodnie dokonać każdej samochodowej naprawy w terenie. Łatwo też dostosujesz się do aktualnej pogody – i to wciąż jest certyfikowana odzież robocza – coś w sam raz dla modnych fachowców. Zestaw jest mocny trwały odporny na rozciągnięcia i przetarcia – warto w niego zainwestować.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 Gdy zadzwonią z terenu Wakacyjne zgłoszenia z terenu to coraz częstsza praktyka w serwisach samochodowych i wulkanizacji – kamper nagle bez prądu, terenówka z przebitą oponą, brak paliwa na pustkowiu. Pomoc takim klientom to czasem prawdziwa wyprawa i tu warto mieć na sobie również kilka warstw, które pozwolą nam na swobodę i komfort termiczny w czasie czynności naprawczych lub załadunku na lawetę. LAHTI PRO ma kilka propozycji na taka właśnie ewentualność – w tym 2 super zestawy „na krótko” czyli szorty L4071502 plus podkoszulek L402382 oraz czapka moro L101090S i niezawodne rękawice robocze moro L281309K. Wariant niebieski tego zestawu to odpowiednio szorty L4071602 oraz podkoszulek L4030503i rękawice taktyczne L281410K. Całości dopełnia czapka z daszkiem o symbolu L1040801. Gdy sam się trochę najeździłeś w kółko warto odpocząć i spojrzeć w mapę, bo wiadomo – na pustkowiach czasem GPS wariuje. Najlepiej wtedy na spokojnie pomyśleć o kolejnych kilometrach w tę czy w tamtą z prawdziwa mapą w ręku.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 Ważne, że jesteś gotowy na wiele scenariuszy – nie straszne ci ani zimno ani upały – odpowiedź na nie masz bowiem w zestawie bluza plus spodnie moro LAHTI PRO L40420 i L40532 - i to specjalnym! Jego wyjątkowość polega na szybkim i łatwym pozbyciu się odpinanych na zamek błyskawiczny rękawów i nogawek. Wówczas w jednej chwili Twój zestaw zmienia się nie do poznania. Świeć przykładem bezpieczeństwa W nocnych wezwaniach do awarii lub wypadków zwykle czai się ryzyko wydłużonego czasu reakcji innych kierujących, dlatego warto być widocznym bardziej niż zwykle. Idealnym zestawem dla pracujących wieczorami będzie fluorescencyjne combo czyli spodnie i kurtka L4051103/L4015103 plus odblaskowe buty L30433, wzmocnione świecącymi własnym blaskiem czapkami - L102240S i L101100S. Dzięki nim więcej zobaczysz – a przede wszystkim sam będziesz doskonale widoczny dla innych. www.sklep.lahtipro.pl

19 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023

20 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT WYBÓR MONTAŻOWNICY DO OPON – KRÓTKI PORADNIK DLA WŁAŚCICIELI WARSZTATÓW SAMOCHODOWYCH Jeżeli jesteś właścicielem warsztatu samochodowego na pewno zdajesz sobie sprawę, jak ważnym elementem wyposażenia jest montażownica do opon. Ale jak wybrać odpowiednią maszynę? Oto krótki przewodnik, który pomoże Ci dokonać właściwego wyboru. Czego oczekiwać od montażownicy do opon? Montażownica do opon jest urządzeniem niezbędnym w każdym warsztacie wulkanizacyjnym. Oto kilka kluczowych parametrów, które powinna spełniać: 1. Stół obsługujący felgi w rozmiarach od 10 do 24 cali 2. Sterowanie obrotami stołu (w prawo i w lewo) 3. Mocny zbijak o nacisku od 2 do 2.5 ton

21 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT Czy chińskie montażownice są godne zaufania? Przez długi czas chińskie montażownice były kojarzone z niską jakością i brakiem dostępności części zamiennych. Ta sytuacja jednak się zmieniła. Obecnie chińscy producenci oferują wiele modeli montażownic, które są nie tylko konkurencyjne cenowo, ale także oferują dostęp do części zamiennych. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie chińskie montażownice są jednakowe. Przed zakupem warto zapytać sprzedawcę o dostępność części zamiennych i ich ceny. Szczególnie powinieneś zwrócić uwagę na takie elementy jak silnik montażownicy, kompletne siłowniki stołu montażownicy, zbijaka, ramion, rozdzielacze powietrza i uszczelniacze. Czy warto kupować używane montażownice? Używane montażownice renomowanych marek mogą być dobrym rozwiązaniem, ale nie są pozbawione wad. Zawsze warto zadać sobie pytanie, dlaczego ktoś sprzedaje dane urządzenie. Czy jest to z powodu rezygnacji z działalności, czy może maszyna jest już wyeksploatowana i wymaga remontu? Podobnie jak w przypadku montażownic chińskich, ważne jest, aby sprzedawca mógł zapewnić dostęp do części zamiennych. Starsze modele, szczególnie te, które nie są już produkowane, mogą mieć problemy z dostępnością części, co może znacznie zwiększyć koszty utrzymania urządzenia. Czy montażownica powinna mieć ramię pomocnicze? Wybór między montażownicą z ramieniem pomocniczym a bez niego zależy głównie od tego, jakie opony zamierzasz obsługiwać. Jeżeli planujesz wymieniać głównie opony o standardowych rozmiarach, podstawowa maszyna bez ramion pomocniczych powinna być wystarczająca. Natomiast www.hofmann-equipment.com

22 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT Oczywiście, wybór odpowiedniej montażownicy do opon zależy od wielu czynników, w tym od specyfiki Twojego warsztatu, rodzaju obsługiwanych opon i Twojego budżetu. Ważne jest, aby dokonać świadomego wyboru, który zapewni efektywność i satysfakcję z pracy. jeżeli planujesz obsługiwać opony niskoprofilowe, montażownica z dodatkowym ramieniem wspomagającym może być bardziej odpowiednia. Jeżeli nie jesteś pewien, czy będziesz potrzebował ramienia pomocniczego, rozważ zakup montażownicy, która umożliwia późniejszą rozbudowę. Montażownica z dwoma biegami, czy jednym? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie - wiele zależy od Twoich indywidualnych potrzeb i rodzaju opon, które zamierzasz obsługiwać. Dwa biegi mogą być użyteczne podczas obsługi różnych rodzajów opon. Szybki bieg jest idealny dla opon na kołach stalowych, które nie wymagają tak dużej precyzji jak felgi aluminiowe, które mogą być obsługiwane na wolniejszym biegu. Dwa biegi mogą być także przydatne, gdy pracujesz z oponami o różnych rozmiarach - szybki bieg dla mniejszych opon i wolny bieg dla większych. Jednak, jeśli Twój warsztat obsługuje przede wszystkim standardowe rozmiary i typy opon, montażownica z jednym biegiem może być wystarczająca i bardziej ekonomiczna. www.hofmann-equipment.com

23 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT WYWAŻARKA – JAK DOKONAĆ WŁAŚCIWEGO WYBORU? Wyważarki są nieodłącznym elementem profesjonalnego serwisu opon i kół, lecz wybór odpowiedniego urządzenia wcale nie jest prosty. Przy wyborze wyważarki warto kierować się pewnymi kryteriami, które pomogą w zakupie urządzenia spełniającego wszystkie nasze potrzeby. Na samym początku warto zastanowić się nad typem pojazdów, które będziemy serwisować. Każdy model wyważarki jest przeznaczony do pracy z konkretnymi typami opon i kół, dlatego ważne jest, aby dobrać urządzenie do rodzaju i klasy obsługiwanych aut. www.butler.com.pl

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT Ponadto, warto pamiętać, że na rynku dostępna jest szeroka gama producentów i modeli wyważarek. Wybór jednego z nich to nie tylko decyzja o marce, ale także o funkcjonalnościach i kosztach. Wiele wysokiej jakości maszyn jest dostępnych w przystępnej cenie, adekwatnej do ich funkcjonalności. Wiele firm oferuje usługę "pod klucz", co oznacza, że dostawca samodzielnie zakończy prace związane z wyposażeniem w sprzęt, w tym maszyny, narzędzia robocze, materiały eksploatacyjne oraz instalację sprzętu. Tego typu usługa może być szczególnie korzystna dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z serwisem opon. Kryteria techniczne doboru sprzętu Poniżej przedstawiamy najważniejsze kryteria, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze wyważarki: Rodzaj wyważarki – automatyczna, półautomatyczna lub ręczna. Wybór zależy od poziomu zaawansowania obsługi i liczby serwisowanych pojazdów. Średnica koła – powinna być dobrana do serwisowanych samochodów. Masa koła – zależna od rodzaju obsługiwanych pojazdów. Dodatkowe funkcje – takie jak możliwość zmiany progu zaokrąglenia ładunku, automatyczne podejście do miejsca załadunku ładunku, równomierne oświetlenie i oświetlenie laserowe, łatwość obsługi systemu, automatyczna "nakrętka" dociskowa itp. www.butler.com.pl

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT Wyważarki automatyczne, chociaż są droższe, gwarantują najwyższą precyzję pracy, eliminując czynnik ludzki. Te urządzenia nie wymagają dodatkowego szkolenia personelu, a także generują mniej kosztów związanych z konserwacją i ustawieniami. Zasada działania Wyważarka to układ oscylacyjny, w którym zamontowany i obrócony jest niewyważony wirnik. Jego drgania są oceniane na podstawie niewyważenia. W zależności od konstrukcji, wyważarki mogą mieć poziomą lub pionową oś obrotu. Silniki stosowane w wyważarkach to zazwyczaj silniki AC lub DC o różnych mocach, a napędy mogą być pasowe lub zębate, w zależności od przenoszonych sił. Czujniki, które przetwarzają parametry drgań wyważarki na sygnały elektryczne, mogą być indukcyjne, piezoelektryczne (kontaktowe) lub prąd wirowy (bezkontaktowe). www.butler.com.pl

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT Wiedza o wyważarkach to pierwszy krok do profesjonalnej obsługi opon i kół. Pamiętaj jednak, że niezależnie od wyboru urządzenia, kluczowa jest jego prawidłowa obsługa i regularne serwisowanie. Na samym początku warto zastanowić się nad typem pojazdów, które będziemy serwisować. Każdy model wyważarki jest przeznaczony do pracy z konkretnymi typami opon i kół, dlatego ważne jest, aby dobrać urządzenie do rodzaju i klasy obsługiwanych aut. Ponadto, warto pamiętać, że na rynku dostępna jest szeroka gama producentów i modeli wyważarek. Wybór jednego z nich to nie tylko decyzja o marce, ale także o funkcjonalnościach i kosztach. Wiele wysokiej jakości maszyn jest dostępnych w przystępnej cenie, adekwatnej do ich funkcjonalności. Wiele firm oferuje usługę "pod klucz", co oznacza, że dostawca samodzielnie zakończy prace związane z wyposażeniem w sprzęt, w tym maszyny, narzędzia robocze, materiały eksploatacyjne oraz instalację sprzętu. Tego typu usługa może być szczególnie korzystna dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z serwisem opon.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT POMPA CIECZY – NEWRALGICZNY ELEMENT W ZESTAWIE ROZRZĄDU W dużej grupie silników samochodowych pompa cieczy jest napędzana paskiem rozrządu. W wyniku zaniedbań serwisowych może okazać się najsłabszym punktem całego zestawu i doprowadzić do zerwania rozrządu lub przynajmniej do jego kolejnej, przedterminowej wymiany.

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT SKF zaleca wymianę pompy cieczy chłodzącej przy każdej wymianie rozrządu. Niestety – ze względu na fakt, że wiąże się to z dodatkowymi, czasochłonnymi czynnościami serwisowymi – niektórzy mechanicy pozostawiają starą pompę, ponieważ „jeszcze jest dobra”. To poważny błąd, ponieważ pompa, która przepracowała np. 90 tys. km, może nie wytrzymać już kolejnych 90 tys. km i zepsuje się np. po 30 tys. km co spowoduje konieczność ponownej wymiany zestawu rozrządu, tym razem z pompą. Innym często popełnianym błędem jest zlekceważenie procedury wymiany pompy, polegające na wadliwym oczyszczeniu powierzchni przylegania pompy do bloku lub niewłaściwym uszczelnieniu. Silikon nie jest potrzebny Tego typu uszczelnienia wskazują na ponowny montaż starej pompy co zazwyczaj przynosi więcej szkody niż pożytku. Nową pompę uszczelniamy zwykle albo fabryczną uszczelką albo specjalną pastą. Jeśli powierzchnie przylegania są oczyszczone, inne kombinacje nie są potrzebne. W pompach cieczy chłodzącej wyposażonych w uszczelkę lub O-ring zazwyczaj nie należy używać żadnej dodatkowej substancji uszczelniającej np. silikonu (o ile instrukcja montażowa nie mówi inaczej). Niezmiernie ważne jest natomiast prawidłowe oczyszczenie miejsc przylegania nowej pompy. W większości przypadków trzeba w tym celu wcześniej spuścić płyn chłodniczy – cały lub przynajmniej poniżej poziomu pompy. Uszczelnienia pastą Jeśli konstrukcja danego modelu pompy cieczy nie przewiduje uszczelki, w jej zastępstwie używa się pasty uszczelniającej. Tu również kluczowe jest oczyszczenie miejsca przylegania i – dodatkowo – odtłuszczenie go – aby pasta szczelnie dolegała do uszczelnianych powierzchni.Niezwykle ważne jest nałożenie odpowiedniej ilości pasty. Jeśli będzie jej zbyt mało – nie wytworzy się szczelne połączenie. Jeśli będzie jej dla odmiany zbyt dużo, może spowodować zanieczyszczenie wnętrza układu i doprowadzić do

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 WARSZTAT uszkodzeń mechanicznych. To często skutkuje przedwczesnym zużyciem pompy i powoduje dalsze uszkodzenia, prowadzące ostatecznie do awarii silnika. Nowa pompa, nowy płyn? Jeśli jakość spuszczonego płynu chłodniczego budzi jakiekolwiek wątpliwości, niezbędna jest jego wymiana na nowy. Nie chodzi wyłącznie o temperaturę krzepnięcia, ale o czystość i skład chemiczny. Właśnie skład chemiczny płynu ma wpływ również na trwałość nowej pompy i jakość uszczelnienia. Zanieczyszczenia mechaniczne, brązowe „plamy” rozpuszczonej korozji, zaolejenie – to wszystko są wady dyskwalifikujące stary płyn.Winę za zanieczyszczenie płynu chłodniczego ponosi często przeciekająca uszczelka głowicy cylindra lub wewnętrzny wyciek z chłodzonego wodą układu EGR. Niepokojący wygląd płynu chłodniczego może być zatem sygnałem ostrzegawczym o innych usterkach silnika. Bardzo często zdarza się, że po wymianie pompy cieczy chłodzącej mechanik decyduje się wyłącznie na uzupełnienie płynu chłodniczego. Należy w takiej sytuacji pamiętać, że do mieszania nadają się tylko nieliczne płyny i jest to zawsze wyraźnie zaznaczone na opakowaniu. W pozostałych przypadkach „dolewki” należy wykonywać tym samym rodzajem płynu, którym zalany jest układ albo – jeśli trudno określić rodzaj płynu – należy jednak wymienić cały płyn na nowy. Jeśli pompa cieczy jest napędzana paskiem rozrządu, należy ją wymieniać zawsze razem z całym zestawem. Pozostawiona stara pompa na ogół nie wytrzymuje kolejnego, pełnego interwału, czyli np. kolejnych 90 tys. km. Nawet jeśli na daną chwilę wydaje się być w idealnym stanie, za 20-30 tys. km mogą już się ujawnić problemy z łożyskiem lub wirnikiem. Warto także zwracać uwagę na akcje serwisowe. W niektórych modelach samochodów producent zalecał np. wymianę pompy starego typu z wirnikiem plastikowym na pompę nowego typu z wirnikiem metalowym i choćby z takiego powodu nie należy pozostawiać w aucie starej części. Marcin Czajka, Vehicle Aftermarket Sales Manager South SKF Polska S.A.

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NITERRA WPROWADZA NA RYNEK DZIEWIĘĆ NOWYCH ŚWIEC ZAPŁONOWYCH Z METALEM SZLACHETNYM, ABY ZNACZNIE ROZSZERZYĆ POKRYCIE PARKU SAMOCHODOWEGO NA RYNKU WTÓRNYM. Niterra (wcześniej NGK Spark Plug), wiodąca na świecie firma specjalizująca się w dziedzinie zapłonu i elektroniki pojazdowej, dodała kolejny zestaw świec zapłonowych z metali szlachetnych do swojego już szerokiego asortymentu produktów przeznaczonych na rynek wtórny. Tych dziewięć nowych produktów serii Laser Iridium, z których większość jest zgodna z produktami oferowanymi na rynku oryginalnych części Niterra, przeznaczonymi na pierwszy montaż, trafi do dziesiątek najpopularniejszych pojazdów dostępnych w Europie od Stellantis, Hondy, Toyoty, Subaru do BMW. Z wyjątkiem jednego produktu, wszystkie te nowe pozycje to świece zapłonowe z podwójnym metalem szlachetnym. Przewiduje się, że do 2025 r. zwiększą one i tak już dominującą ofertę firmy w asortymencie części zamiennych dla parku samochodowego o 32%, osiągając liczbę 9,98 miliona. „Te dziewięć nowych komponentów po raz kolejny dowodzi, że jesteśmy zaangażowani w zwiększanie potencjału sprzedaży na rynku wtórnym dla naszych klientów, a tym samym docieramy z naszymi najnowocześniejszymi świecami zapłonowymi do większej liczby najbardziej popularnych pojazdów" - powiedział NOWOŚCI

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI Frank Massia, Director Marketing Aftermarket EMEA at Niterra EMEA GmbH. Modele DILKAR7Q8, ILNFR9B7G, ILZKGR7B8G i DILZKAR7C11H uzupełniają silną już ofertę firmy w zakresie świec z podwójnym metalem szlachetnym. Produkt ILZKGR7B8G przeznaczony jest do szerokiej gamy pojazdów Stellantis, czwartego co do wielkości producenta samochodów na świecie pod względem sprzedaży. Należą do nich Opel/ Vauxhall Astra L, Opel/Vauxhall Corsa F oraz kluczowe modele Peugeot 208 i 308. Produkt oznaczony ILNFR9B7G jest wykorzystywany w popularnej Astrze K, a produkty DILZKAR7C11H i DILKAR7Q8 są stosowane odpowiednio w modelach Hondy i Subaru. Oznaczenie DF5B-8A to świeca zapłonowa z pojedynczym metalem szlachetnym do 2,5-litrowych modeli hybrydowych Toyoty i jej luksusowej marki Lexus, w tym popularnej Toyoty RAV 4. W ofercie marki znalazły się świece z podwójnym metalem szlachetnym ILTR6M9G i ILZKBR8D7G. Pierwsza z nich stanowi rozwiązanie o wysokiej wydajności na rynku wtórnym dla 2,0-litrowych silników montowanych w średniej wielkości modelach Insignia Opla/Vauxhalla, podczas gdy druga obsługuje popularne modele Stellantis, takie jak Peugeot 308 1.6 Hybrid 225 i DS4 1.6 PureTech 180. Świeca SIZKBR8B8HG z podwójnym metalem szlachetnym, dodana do oferty zaledwie kilka tygodni

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI temu, jest szeroko stosowana przez Stellantis, oraz w silniku o wysokich parametrach M BMW, w tym w kultowych samochodach sportowych M3 i M5. W dniu 27 czerwca 2023 r. Niterra wprowadziła na rynek ostatni produkt z tej serii - ILKFR7A8 - pierwszą na rynku świecę zapłonową z podwójnym metalem szlachetnym, która będzie stosowana w modelach Stellantis, takich jak wytrzymały Jeep Compass, Alfa Romeo Tonale i crossover Fiat 500X. Wszystkie te świece zapłonowe należą do serii Laser Iridium, której sercem jest laserowo spawany stop irydu na elektrodzie środkowej oraz, w większości przypadków, platynowa płytka na elektrodzie masowej. Zapewnia to optymalną wydajność przez długi okres eksploatacji, w tym stabilną pracę na biegu jałowym, doskonałą ochronę przed zanieczyszczeniem, zmniejszone zużycie paliwa i niższą emisję. Stanowiąc najnowsze propozycje w ofercie świec zapłonowych firmy, produkty te pomogą wzmocnić pozycję firmy jako globalnego lidera na rynku części zamiennych, z 89% udziałem w rynku pojazdów eksploatowanych w samej Europie. Te nowo wprowadzone produkty po raz kolejny pokazują, dlaczego Niterra cieszy się zaufaniem jako producent nr 1 na świecie w zakresie technologii zapłonu. Niektóre z nowych produktów figurują już w TecDoc, a pozostałe zostaną uwzględnione 9 sierpnia 2023 roku. Wszystkie świece zapłonowe zostaną dodane do katalogu świec zapłonowych do aut osobowych. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.ngkntk.com.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI PASUJĄ JAK ORYGINAŁ, DZIAŁAJĄ JAK MEYLE PD MEYLE, producent wysokiej klasy samochodowych części zamiennych, poszerza swój asortyment o dwuczęściowe tarcze hamulcowe do popularnych modeli marek BMW i Mercedes. Hamburg, 04. Juli 2023 – MEYLE, ein führender Hersteller von hochwertigen Autoersatzteilen, erweitert sein Produktprogramm um die zweiteiligen Bremsscheiben für weit verbreitete BMW und Mercedes Modelle. Nowe tarcze hamulcowe są już w sprzedaży i wyróżniają się typowymi cechami produktu OE, np. dokładnością spasowania, małą głębokością wciskania, obniżoną masą i uzyskiwanymi dzięki temu oszczędnościami paliwa i CO2. Jednocześnie nowe tarcze hamulcowe oferują wysoką skuteczność działania, komfort jazdy i przemyślaną konstrukcję, jak przystało na produkt z linii MEYLE PD. NOWE DWUCZĘŚCIOWE TARCZE HAMULCOWE JUŻ W SPRZEDAŻY

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI Dzięki poszerzeniu asortymentu MEYLE kontynuuje ekspansję na rynku części do układu hamulcowego w tych sferach, które dotychczas były zastrzeżone dla producentów samochodów i ich oryginalnych części zamiennych. Siedem nowych numerów katalogowych dwuczęściowych tarczy hamulcowych MEYLE PD do modeli 3–8 BMW serii X3–X5 i Z4 oraz modeli klasy C i klasy E Mercedesa jest już w sprzedaży. Tarcze hamulcowe są wykonane z aluminiowej lub tłoczonej ze stali piasty, która jest przynitowana do żeliwnego pierścienia ciernego. Ponadto dwuczęściowe tarcze hamulcowe MEYLE PD wyróżniają się typowymi właściwościami produktu MEYLE PD: wysoką skutecznością działania, komfortem jazdy i przemyślaną konstrukcją. Ponadto mają certyfikat ECE-R90 i ze względu na wysokiej klasy powłokę powierzchni nie wymagają odtłuszczania. Gwarantuje to długotrwałą ochronę przed korozją. Ze względu na wysoką zawartość węgla dwuczęściowe tarcze hamulcowe są wyjątkowo odporne na nagrzewanie nawet przy wysokim obciążeniu termicznym, np. podczas zjazdu ze stromego wzniesienia, i przez długi czas zapewniają komfort jazdy bez wibracji. W 99% tarcze hamulcowe wyposażone są w śrubę mocującą, która ułatwia montaż w warsztacie. W sprawie dalszych informacji i składania zamówień należy zwrócić się do MEYLE lub autoryzowanego przedstawiciela handlowego MEYLE. Dokładne informacje można znaleźć na stronie internetowej: https://www.meyle.com/pl/dwuczesciowe-tarcze-hamulcowe/

PULS BRANŻY 36 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI NOWY SYSTEM HAVOLINE PITPACK FIRMY TEXACO LUBRICANTS MOŻE POMÓC WARSZTATOM ZAOSZCZĘDZIĆ CZAS I MIEJSCE Nowe opakowanie zużywa o 85% mniej plastiku niż poprzednie 20-litrowe opakowanie. Po udanym programie pilotażowym, Texaco Lubricants wprowadza w całej Europie nowy system opakowań Texaco Havoline PitPack. Zalet Havoline PitPack jest kilka. Po pierwsze, kompaktowa kwadratowa konstrukcja ułatwia klientom Texaco magazynowanie i przechowywanie olejów silnikowych Texaco Havoline. Jednocześnie pomaga zoptymalizować transport, z miejscem na 50% więcej produktu na jednej palecie (48 kartonów w porównaniu z 32 wiadrami). Po drugie, karton w pełni nadaje się do recyklingu, a wewnętrzne wkładki powodują mniejsze zużycie plastiku i prowadzą do niższego zużycia energii w procesie produkcyjnym w porównaniu z konwencjonalnymi wiadrami tej samej wielkości. Rozwiązania zorientowane na klienta Havoline PitPack to wydajny system przechowywania, ekspozycji i dozowania olejów silnikowych, który zapewnia integralność produktu od momentu wyjęcia z pudełka, aż do zaaplikowania go w silniku klienta. Każdy karton z tektury falistej mieści 20 litrów oleju silnikowego, umieszczonego w samozamykającym się worku z polietylenu. Pudełka można łatwo układać w stosy, co pozwala warsztatom na magazynowanie szerszego zakresu lepkości bez zaj-

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI mowania miejsca zbiornika lub korzystania z wielu beczek. Markowe etykiety na kartonach zostały zaprojektowane tak, aby pasowały do małych opakowań Texaco Havoline, zapewniając ich łatwą rozpoznawalność. Łatwa w użyciu, niekapiąca dysza dozująca umożliwia użytkownikom nalewanie oleju do dzbanków transferowych, z których każdy mieści do pięciu litrów oleju silnikowego i posiada wyraźne oznaczenia pomiarowe. Specjalnie zaprojektowane dzbanki są wyposażone w pokrywki, które zapobiegają przedostawaniu się brudu do oleju, a także w etykiety z nazwami produktów i lepkościami, po to aby zapobiec zanieczyszczeniu krzyżowemu. Stojak ekspozycyjny PitPack mieści do sześciu kartonów oraz sześć dzbanków transferowych, a także wyjmowane tace ociekowe ułatwiające czyszczenie. Stojak jest zaprojektowany w sposób ergonomiczny, aby znajdował się niżej nad ziemią, co zapobiega niepotrzebnemu podnoszeniu i zajmuje znacznie mniej miejsca niż sześć 20-litrowych wiader. Mniejsze zużycie energii, więcej materiałów nadających się do recyklingu Kolejnym kluczowym elementem koncepcji Havoline PitPack jest energooszczędna produkcja i możliwość recyklingu wybranych materiałów. Nowe worki w każdym kartonie zawierają o 85% mniej plastiku* niż poprzednie 20-litrowe plastikowe wiadra, a waga HDPE (polietylenu o wysokiej gęstości) wynosi 134 gramy w porównaniu z poprzednimi 900 gramami. Zmniejszenie zużycia plastiku zmniejsza również zużycie energii w procesie produkcyjnym. Wreszcie, sam karton z tektury falistej nadaje się w 100% do recyklingu**, a dzięki oddzielnym workom z wyściółką można go wyrzucać razem z odpadami ogólnymi, zamiast dodawać go do strumienia odpadów przemysłowych. Więcej informacji na temat Texaco Havoline można znaleźć na stronie: https://www.texacolubricants. com HAVOLINE ® ProDSTM Havoline ProDS F SAE 0W-30 Havoline ProDS F SAE 5W-20 Havoline ProDS MG SAE 0W-20 Havoline ProDS M SAE 5W-30 Havoline ProDS P SAE 0W-30 Havoline ProDS RN SAE 0W-20 Havoline ProDS V SAE 0W-30 Havoline ProDS V SAE 5W-30 Havoline ProDS VB 0W-20 HAVOLINE ULTRA Havoline Ultra SAE 5W-40 Havoline Ultra R SAE 5W-30 Havoline Ultra S SAE 5W-40 HAVOLINE ENERGY Havoline Energy SAE 0W-20 Havoline Energy SAE 0W-30 Havoline Energy SAE 5W-30 Havoline Energy MS SAE 5W-30 HAVOLINE EXTRA Havoline Extra SAE 10W-40 Produkty dostępne do użytku z Texaco Havoline PitPack można znaleźć w poniższej tabeli.

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI 10 NOWYCH SOND LAMDA DENSO Nowe numery katalogowe zastępują 64 numery części OE i mają 745 zastosowań w pojazdach takich marek, jak Audi, Chrysler, Dacia, Hyundai, Jeep, Kia, Nissan, Renault, Seat, Skoda i VW. Szczegółowe informacje o nowych czujnikach tlenu są już dostępne w e-katalogu DENSO i w katalogu TecDoc. Zastosowania można znaleźć w poniższej tabeli: DENSO Aftermarket rozszerzyło ofertę o 10 nowych sond lambda, które mają łącznie 745 zastosowań w ponad 15,5 mln pojazdów.

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI Program sonda lambda DENSO Zaawansowane technologicznie sondy lambda DENSO pomagają bardziej efektywnie spalać paliwo i ograniczają emisję spalin. DENSO jest jednym z wiodących producentów czujników tlenu na świecie – każdego dnia kilkaset milionów sond lambda DENSO spełnia swoje zadanie, mierząc zawartość tlenu w spalinach. W skład programu sond lambda DENSO dla rynku wtórnego wchodzą zarówno sondy regulacyjne (umieszczone przed katalizatorem) jak i sondy diagnostyczne (umieszczone za katalizatorem). Ze względu na zastosowaną technologię można je podzielić na sondy cyrkonowe (kubkowe i planarne), sondy typu A/F (kubkowe i planarne), sondy tytanowe oraz sondy Lean Burn (mieszanki ubogie). Więcej informacji o sondach lambda DENSO można znaleźć na stronie: www.denso-am.eu/pl, w katalogu TecDoc lub u przedstawiciela DENSO.

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI UOKiK KAMPANIE PRZYWOŁAWCZE 8/2023 01.08.2023 - Samochody marki Fiat Panda Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Fiat Panda, mogły zostać wyposażone w boczne/zabezpieczające głowę poduszki powietrzne, w których czujnik zderzenia bocznego nie jest prawidłowo podłączony. Może to skutkować brakiem napełnienia się poduszki powietrznej w przypadku zderzenia bocznego. więcej… 01.08.2023 – Samochody marki Nissan Navara NISSAN SALES CEE Kft. Sp. z o.o., Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ogłoszono następujące kampanie przywoławcze dla następujących pojazdów: Nissan Navara (D23) 2.3 dCi EU6b wyprodukowanych w Hiszpanii od 18.05.2016 r. do 10.05.2019 r. niezgodna jest maksymalna docelowa wydajność trybu dozowania online (OLDG) SCR (Selective Catalytic Reduction). więcej… 01.08.2023 – Samochody marki Honda CIVIC Hybrid Przedsiębiorca Honda Motor Europe Ltd. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce, z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Honda CIVIC Hybrid, rok modelowy 2023, wyprodukowanych od 10.2021 r. do 03.2023 r. w Japonii, z powodu błędu oprogramowania sterownika silnika występuje nie-

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2023 NOWOŚCI prawidłowe odczytywanie sygnałów silnika podczas przełączania trybu jazdy ze spalinowego na elektryczny co prowadzi do niezgodności z przepisami. więcej… 01.08.2023 – Samochody marki Mercedes Sprinter (Typ 907/910) Przedsiębiorca Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Mercedes Sprinter (Typ 907/910), wyprodukowanych w Niemczech, układ bezpiecznika wewnętrznej dmuchawy może nie spełniać wymagań dotyczących ciągłej eksploatacji z najwyższym stopniem dmuchawy. Pod wpływem pewnych czynników, takich jak temperatura otoczenia/ przestrzeni konstrukcyjnej oraz zachowania użytkownika z czasem na stykach bezpiecznika może dojść do podwyższenia temperatury, co może skutkować pożarem. więcej… 01.08.2023 – Samochody marki Toyota RAV4 PHEV oraz LEXUS NX450h+ Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota RAV4 PHEV oraz LEXUS NX450h+, układ hybrydowy typu plug-in wyposażony jest w przetwornik DC-DC, który obniża wartość napięcia pochodzącego z akumulatora wysokonapięciowego pojazdu hybrydowego (HV) w celu ładowania akumulatora 12V. W przetworniku DC-DC znajduje się moduł prostownika prądu, który jest zainstalowany na płytce drukowanej. Niektóre z tych modułów mogły zostać uszkodzone podczas produkcji przez poddostawcę i mogą ulec awarii.. więcej… 01.08.2023 – Samochody marki Toyota, modele: Yaris oraz Yaris Cross Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Toyota, modele: Yaris oraz Yaris Cross, nakrętki w przednich prawych oraz w tylnych kołach nie zostały prawidłowo dokręcone, co może skutkować ich poluzowaniem i odłączeniem się podczas jazdy, co grozi utratą kontroli nad pojazdem i zwiększa ryzyko wypadku. więcej…

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=