E-Auto Service Manager 9/2023

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 5G i V2X Ta nowa funkcja 5G ADAS zapewnia komunikację między pojazdem a innymi pojazdami lub pieszymi ze zwiększoną niezawodnością i mniejszym opóźnieniem, ogólnie określaną jako V2X. Obecnie miliony pojazdów łączą się z sieciami komórkowymi w celu nawigacji w czasie rzeczywistym. Ten system ulepszy istniejące metody i sieć komórkową, aby poprawić świadomość sytuacyjną, kontrolę lub zasugerować dostosowanie prędkości w celu uwzględnienia korków ulicznych oraz zapewnić aktualizacje map GPS w czasie rzeczywistym. V2X jest niezbędny do obsługi bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania dla szerokiej gamy systemów opartych na oprogramowaniu w samochodach, od aktualizacji map, przez poprawki błędów, po aktualizacje zabezpieczeń i nie tylko. Samochody, które są w pełni autonomiczne jeszcze do niedawna były przedmiotem science fiction i ciężko było sobie wyobrazić pojazdy o takich możliwościach. Wdrożenie systemów ADAS pozwoliło jednak na zmianę zwykłego pojazdu w niemalże “inteligentne”, w pełni samodzielne auto, w którym kierowca nie jest już niezbędny podczas podróży. Mnogość funkcji jakie wykonują systemy ADAS wymusza zastosowanie wielu rodzajów czujników, które przekazują informację o otoczeniu do sterownika, który zarządza odpowiednimi elementami wykonawczymi aktywując np. hamulec awaryjny. Technologia czujników ADAS to ekscytująca innowacja, lecz należy pamiętać, że bez kalibracji systemy ADAS pojazdu mogą nie działać lub nawet działać nieprawidłowo — inicjując ostrzeżenia, hamując lub kierując zbyt wcześnie lub zbyt późno. Stąd też czołowe firmy z branży, do których należy Hella zostawia konkurencję w tyle i zapewniają swoim klientom odpowiednie produkty i niezbędny „know how” w zakresie kalibracji i obsługi systemów ADAS.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=