E-Auto Service Manager 9/2023

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 Kamery termowizyjne Asystent jazdy nocnej wyświetla obraz z kamery termowizyjnej umieszczonej za przednią szybą lub w atrapie pojazdu na tablicy wskaźników bądź ekranie sytemu multimedialnego. Kamera termowizyjna wspomaga i rozszerza zmysł wzroku w niezwykle efektywny sposób. Pozwala dostrzec obiekty, które są daleko poza zasięgiem świateł, nawet jeśli auto posiada najbardziej zaawansowany system oświetlenia typu Matrix LED. To asystent, który faktycznie znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy nocą poza miastem. W obecnych generacjach systemy termowizyjne posiadają funkcję wykrywania pieszych oraz zwierząt, dzięki której na wyświetlaczu są oni podświetlani (ujmowani w ramki). Jeżeli auto wyposażone w reflektory adaptacyjne, w przypadku wykrycia w strefie przed samochodem człowieka ostrzegą go oraz kierowcę przez skierowanie na delikwenta snopu światła, które kilkukrotnie mrugnie. W przypadku zwierząt, z uwagi na nieprzewidywalność reakcji stosowane jest jedynie doświetlenie. Do prawidłowej kalibracji kamer podczerwonych wymagana jest odpowiednia tablica referencyjna OEM, ustawiona w odpowiedniej odległości przed pojazdem Przednie czujniki radarowe Tempomat adaptacyjny, ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i automatyczne hamowanie awaryjne są systemami ADAS, najczęściej współpracujące z przednimi czujnikami radarowymi. Radar wysyła fale radiowe, które odbijają się od napotkanych przeszkód i na podstawie czasu odbicia precyzyjnie rozpoznaje obiekty, ich położenie, względną prędkość i kierunek- ruchu. Czujnik radarowy z własnych obserwacji wysyła dane do sterownika regulacji odstępu, który przetwarza je, łączy i wykorzystuje. Czujniki radarowe są zwykle montowane w przednim zderzaku, osłonie chłodnicy lub za nimi. Fale radiowe mogą przenikać przez szklane i plastikowe osłony zderzaków lub materiał kratki, a sam czujnik zwykle ma osłonę, która chroni go przed kamieniami i innymi odpadami drogowymi. Często ustalenie istnienia takich systemów jest trudne ze względu na sposób instalacji i lokalizację samych czujników. Podobnie jak w przypadku kamer, producenci stosują dwie metody kalibracji, statyczną do której wymagane jest odpowiednie wyposażenie (tablica kalibracyjna z regulacją pochylenia do symulowania przyspieszania, jazdy ze stałą prędkością oraz hamowania pojazdu) oraz metodę dynamiczną przeprowadzając jazdę samochodem w określonych warunkach Czujniki radarowe narożne Systemy ostrzegania przed kolizją boczną, monitorowanie martwego pola lub system manewrowania pojazdem wykorzystują czujniki radarowe montowane w przednim lub tylnym zderzaku. System czujników może ostrzegać

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=