Strona główna / Slider / Prostownik dla warsztatu
Prostownik dla warsztatu

Prostownik dla warsztatu

Dzisiejsza motoryzacja na elektryce i elektronice stoi. Nie tylko światła czy dmuchawa wentylatora w układzie ogrzewania, a wiele innych urządzeń czy odbiorników o znacznym zapotrzebowaniu na prąd, których łączny pobór może przekraczać granice możliwości alternatora.

Obciążenie, szczególnie w połączeniu z niskimi temperaturami jakie występują w okresie jesienno-zimowym w znacznym stopniu zmniejszają pojemność akumulatora i skracają jego żywotność. Współczesne akumulatory nie zawsze są jednak kompatybilne z prostownikami starej daty. Nie zawsze dany prostownik przeznaczony jest uniwersalny do każdego rodzaju baterii, szczególnie gdy jest to urządzenie z niższej półki rynkowej. Nim dokonasz przyłączenia dokładnie upewnij się jaki posiadasz akumulator (kwasowo-ołowiowy lub żelowy) i dobierz do niego odpowiedni prostownik. W przypadku elektroniki  samochodowej, skutkiem złego przyłączenia może dojść do uszkodzenia układów w momencie kiedy do auta zostaje podłączona niewłaściwa ładowarka.

Sprawność akumulatora ma wpływ na naprawy auta wykonywane w warsztatach. Instrukcje serwisowe pojazdów zawierają wzmiankę o konieczności podłączenia do pojazdu prostownika i zapewnienie stałego napięcia podczas przeprowadzania czynności diagnostycznych, a także w czasie czynności obsługowych takich jak: programowanie sterowników, wymiana klocków hamulcowych w pojazdach z systemem EPB.

Parametry doboru prostownika
Planując zakup prostownika zaleca się zwrócić uwagę na poniższe parametry, tak aby odpowiednio dostosować urządzenie do akumulatora:

  • prąd ładowania szczytowy
  • prąd ładowania skuteczny
  • napięcie wyjściowe
  • napięcie zasilające
  • rodzaj akumulatora, jaki może być ładowany
  • ciężar
  • wymiary

W przypadku warsztatu czy serwisu samochodowego, gdy mamy do czynienia z najróżniejszymi akumulatorami najzasadniej zaopatrzyć się w prostownik mikroprocesorowy, który może ładować zarówno baterie kwasowo-ołowiowe jak i żelowe.

Prostowniki mikroprocesorowe to zaawansowane technicznie urządzenia. Procesem ładowania kieruje mikroprocesor. Koszt profesjonalnego prostownika mikroprocesorowego sięga kilkuset złotych. Istotną kwestią rzutującą na efektywność stosowania prostownika jest jego mobilność. Standardowe prostowniki mają niewielkie rozmiary i ważą maksymalnie dwa kilkogramy.

Prostowniki mikroprocesorowe charakteryzują się:

– stabilizacją napięcia ładowania akumulatora,

– automatycznym zakończeniu procesu ładowania z chwilą pełnego załadowania,

– ładowaniem akumulatora bez konieczności odłączania go od instalacji elektrycznej samochodu,

– samoregulacją prądu w procesie w zależności od zmierzonego napięcia ładowanego akumulatora,

– automatyczna ochrona pracy prostownik przed awariami (tj. zwarcie),

– brak konieczności odłączania prostownika od akumulatora bezpośrednio po zakończeniu ładowania

– opcja odsiarczania akumulatora, poprzez jednoczesne rozładowywanie akumulatora przy użyciu podłączonego do niego obciążenia (np. przy ładowaniu akumulatora bezpośrednio w aucie, podłączonego do jego instalacji elektrycznej).

Dobierając prostownik warto zwrócić uwagę na jego zabezpieczenie – najlepszym wyborem jest rozwiązanie elektroniczne z bezpiecznikiem umieszczonym na zewnątrz obudowy. Współczesne prostowniki zwykle posiadają także wskaźnik naładowania baterii.

(opisy do zestawienia – ile dasz radę zmieścić – tak jak to robiłeś  w raportach olejowym)

CTEK Multi XS 25000 HH

CTEK

Innowacyjna ładowarka wysokiej częstotliwości z wielostopniową, w pełni automatyczną charakterystyką ładowania IUoUp bez szczytów napięcia: akumulatory można ładować w stanie podłączonym, bez uszkodzenia elektroniki pojazdu (sterowania silnikiem). Pulsacyjne ładowanie konserwacyjne utrzymuje akumulatory gotowe do użycia w stanie gotowości do 95 – 100%. Ładowarka może być na stałe podłączona do akumulatora.

 

Voltcraft VCW 1200

Voltcraft VCW 1200

 Sterowana mikroprocesorowo profesjonalna prostownik do akumulatorów ołowiowo-kwasowych. Regulowany prąd ładowania 12-06-02 A. Odpowiednia dla akumulatorów ładowalnych od 6 do 120 Ah. 6 diod LED i wyświetlacz cyfrowy dostarczają szczegółowych informacji o wszystkich czynnościach. Automatycznie przełącza się w tryb ładowania konserwacyjnego w momencie pełnego naładowania akumulatora. Zapewnia to dłuższą żywotność Twojego akumulatora samochodowego podczas przechowywania.

TELWIN DOCTOR CHARGE 30/50 6/12/24V

Telwin

Jest wielofunkcyjnym elektronicznym prostownikiem z technologią POWER STREAM do kompleksowej obsługi akumulatorów typu WET mokrych-kwasowych, GEL żelowych, AGM z matą z włókna szklanego (MF bezobsługowych, spiralnych, do systemów Start-Stop) oraz wspomagania działań w serwisach i salonach samochodowych.

Waeco MBC-16IU

WAECO

Wyposażony w najnowocześniejszą technologię przełączania mocy, cyfrowy wyświetlacz napięcia, prądu, stanu ładowania, ładuje zgodnie z krzywą charakterystyczną IU. Można ustawić prąd ładowania (2, 4, 8 lub 16 A). Dzięki temu można wygodnie ładować od małych, doładowywanych baterii, po duże, ładowalne akumulatory rozruchowe. Zintegrowana funkcja kontroli akumulatora pozwala na utrzymanie żywotności nawet rzadko używanych akumulatorów dzięki rozładowywaniu i ponownemu ładowaniu oraz wyświetla stan ładowania najwyższej dotychczasowej pojemności. Kompaktowa i lekka obudowa posiada pojemnik na przewody podłączeniowe i ładowania.

Komentarz

  1. Prostownik WAECO MBC-16IU to najgorszy prostownik na świecie. Totalny bubel elektroniczny jaki można sobie wyobrazić. Użyłem go 3 razy i uszkodził się. Nie ma do tego żadnego schematu i danych do naprawy.
    Firma robi z tego wielką tajemnicę i nie chce udostępnić schematu ideowego. Serwis proponuje zakup nowego bo naprawa nie jest opłacalna. Prawdopodobnie i serwis sobie z tym też nie poradzi.
    BUBEL, który już nie produkują.
    Ostrzegam wszystkich aby unikać firmę o nazwie W A E C O !!!!!

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry