Strona główna / Diagnostyka / Techniczna odsłona obsługi klimatyzacji – co warto mieć?
Techniczna odsłona obsługi klimatyzacji – co warto mieć?

Techniczna odsłona obsługi klimatyzacji – co warto mieć?

 

Coraz więcej warsztatów samochodowych decyduje się poszerzyć swoją ofertę o czynności serwisowe dla klimatyzacji samochodowej. Błyskawicznie dostrzegli to producenci i dystrybutorzy urządzeń i wszelkiego wyposażenia bez którego trudno mówić o świadczeniu profesjonalnych usług. Spróbujmy zmierzyć podstawowe potrzeby właścicieli z bogatą ofertą dostępną na krajowym rynku.

 

Punkt obsługi układów klimatyzacji pojazdów powinniśmy zacząć od skompletowania niezbędnych urządzeń i narzędzi nieodzownych przy najpopularniejszych pracach serwisowych. Ważne by zwykle ograniczone środki zainwestować w sprzęt przydatny do regularnych prac serwisowych, a wtedy możemy liczyć na relatywnie szybki zwrot poniesionych kosztów. Przy doborze właściwego dostawcy warto poprosić o pakiet ofert dotyczących kompleksowych rozwiązań dla aranżacji tworzonego stanowiska obsługowego, gdyż często tego typu rozwiązania wiążą się z najlepszymi rabatami dla klienta, jak i późniejszą pełną opieką posprzedażową oraz doradztwem technicznym.  Sami producenci mogą mam doskonale pomóc w zaprojektowaniu całego port folio naszej oferty wskazując najlepszy kierunek dla rozwoju naszej oferty, który polega na prostym wyborze, czy wybieramy specjalizację ukierunkowaną na szeroko rozumianą naprawę układów klimatyzacji czy jednak pozostajemy przy najbardziej prostych, sezonowych działaniach obsługowych traktując je jako okresowe źródło dodatkowych dochodów naszego warsztatu.

W pierwszej kolejności powinniśmy pochylić się nad kwestią zakupu urządzenia obsługowego, popularnie określanego mianem „stacji”. Występuje on w dwóch wersjach: półautomatycznej i automatycznej, a wykorzystuje się je popularnego „nabijania” klimatyzacji, czyli odzyskania  czynnika chłodniczego, wytworzenia podciśnienia i powtórnym napełnieniem układu o świeży czynnik. Obecnie znakomita większość urządzeń tego typu jest w pełni mobilna jak Mastercool 91685-2V-220 stanowiący przykład zestawu, gdzie wszystkie przyrządy potrzebne do napełniania instalacji chłodniczych lub klimatyzacyjnych, zamontowane są na lekkiej, a zarazem wytrzymałej stalowej ramie, posiadającej półkę na wagę oraz parę dużych kół umożliwiających bezwysiłkowe przemieszczenie całego układu.

Wersje automatyczne są zdecydowanie lepiej wyposażone, choćby o drukarkę dzięki której otrzymujemy informacje o użytkowniku i jego aucie, czasie wytwarzania podciśnienia czy ilości czynnika odzyskanego i uzupełnionego w układzie. Stacje automatyczne posiadają opcję odtworzenie historii obsługi klimatyzacji w danym pojeździe np. ile razy dany układ został uzupełniony o świeży czynnik chłodniczy. W poprzednim numerze ASM pisaliśmy o możliwościach oferowanych przez najnowszą stację „entry level” firmy TEXA –  Konfort 705R („Nowe rozwiązania dla serwisu klimatyzacji” – ASM 02-03/2014 (91-92), urządzenia przystosowanego dla potrzeb serwisów mobilnych klimatyzacji dzięki swojej zwartej konstrukcji oraz niewielkiej wadze. Same zaś rodzina stacji Konfort 770S, 760R oraz 780R otrzymała możliwość pełnego zintegrowania z urządzeniem diagnostycznym.

TEXA Konfor

Stacje jak sama nazwa wskazuje są urządzeniami wielofunkcyjnymi, posiadają one funkcje umożliwiające płukanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym (pod warunkiem uzupełnienia zestawu o dodatkową przystawkę z filtrem zgrubnym) czy też świadczą serwisantowi czysto diagnostyczne usługi dzięki możliwości identyfikacji zaistniałych defektów za pośrednictwem pomiarów temperatury i ciśnienia. Udoskonalone stacje przypomną nam o konieczności dokonania wymiany filtru osuszającego, bądź oleju w pompie próżniowej.

Dometic WAECO International GmbH oferuje w swojej linii profesjonalnych stacji ASC posiadają opatentowany układ dostarczania świeżego oleju i dodatku UV, gdzie zastosowano laminowane torby aluminiowe umieszczone w ochronnych butlach z metalu do przechowywania wolnych od wilgoci świeżego oleju i dodatku UV.

WAECO ASC 5000

W związku z pojawieniem się nowego czynnika R1234yf producenci zadbali również oto, by oferowane przez nich produkty mogły w kompatybilny sposób obsługiwać dwa czynniki chłodnicze tj. tradycyjny R134a jak i ciągle kontrowersyjny, nowy czynnik R1234yf. Stacje te doposażone zostały także w dodatkowe węże i szybkozłącza dla poszczególnego czynnika. Przykładem niech będą stacje z rodziny Robinair oferowane przez firmę Sosnowski Sp. z o.o. Sp. k., które zapewniają obsługę czynnika w obydwa rywalizujące ze sobą czynniki.

Ostra konkurencja na rynku obsługi klimatyzacji sprawiła, iż same koncerny motoryzacyjnestarają się zyskiwać wpływ na rozwój całego sektora. Dla przykładu Magneti Marelli w swoimi najnowszym katalogu poleca w pełni zautomatyzowaną stację CLIMA TECH PLUS/HD EVOLUTION w której używany jest nowy gaz GAS HFO-1234yf. Solidarność branżową Włochów pokazuje fakt, iż urządzenie posiada homologację FGA (Fiat Group Automobile) dla marek Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth i Fiat Professional.

Magneti Marelli Stacja obslugi klimatyzacji Clima Tech TOP HFO

Ważnym elementem standardowej obsługi klimatyzacji samochodowej jest sprawdzenie szczelności samego układu. Niezbędny jest nam zatem sprzęt wykrywający takie zjawiska, związane zwykle z reakcją wszelkiego rodzaju uszczelnień i połączeń oringowych na czynnik chłodniczy oraz działalności korozyjnej poszczególnych elementów całego systemu. Niewykluczone jest także przerwanie szczelności układu w wyniku uszkodzeń mechanicznych zaistniałych chociażby w sytuacji stłuczki drogowej. Wbrew pozorom nie jest wcale łatwe wykrycie i ustalenie miejsca przerwania szczelności dlatego niezbędne jest wyposażenie w dobrej jakości sprzęt, który pozwoli oszczędzi nam czas niezbędny na wykrycie usterki.

Do wykrycia nieszczelności może posłużyć nam bardzo popularna wśród pracowników punktów obsługi lampa UV, której światło w postaci promieni UV nakierowane na źródło wycieku umożliwi nam ustalenie dokładnego miejsca zaistniałego problemu. Efektywne wykorzystanie tej metody możemy zastosować tylko w przypadku wcześniejszego dolania do środka układu specjalnego znacznika fluorescencyjnego, określanego popularnie barwnikiem UV. Same lamy różnią się od siebie rodzaje zasilania (akumulator auta, bateria itd.) oraz mocą emisji promieni UV. Koszt zakupu takiej lampy wynosi zwykle kilkaset złotych, często stanowiąc cały wygodny w transporcie zestaw jak lampa UV 50W firmy Mastercool przeznaczona do wykrywania nieszczelności w układach klimatyzacyjnych chłodniczych i przemysłowych, której cały zestaw składają się z samej lampy UV, okularów wzmacniająco-ochronnych, akumulatora wraz z ładowarką 230V oraz walizki.

Pamiętajmy o niebezpieczeństwie wynikającym ze stosowania promieni UV – konieczne jest stosowanie okularów ochronnych, stanowią one jednak coraz częściej standardowy element każdego zestawu.

W dobie popularyzacji elektroniki, także tej w odsłonie motoryzacyjnej uznanie wśród serwisantów zdobył elektroniczny wykrywacz szczelności, które reagują na wykryty wyciek najczęściej za pomocą alertu akustycznego. Same wykrywacze różnie się od siebie przede wszystkim czułością wykrywalności wycieku. Przenośny wykrywacz nieszczelności LS3000B marki CPS przedstawia możliwościpomiarowe:czułość  w zakresie ≥7g/rok (HFC), a wykrywa wszystkie czynniki (HFC, HCFC, CFC, SF6). Sam zestaw składa się walizkę (LSXC3),  baterie AA (3 szt.) oraz czujnika pompy jonizującej – szybkość działania (LSXS).

wykrywacz nieszczelnosci ukladu klimatyzacji LS3000

Trzecim segmentem narzędzi, absolutnie niezbędnych przy planowaniu podjęcia się prac serwisowych układów klimatyzacji są przybory konieczne do regeneracji sprężarek klimatyzacji. Zaliczamy do nich zestawy przeznaczone dla: sprzęgieł sprężarek klimatyzacji, montażu i demontażu dławic sprężarek oraz klucze konieczne przy zdejmowaniu sprzęgieł zrywnych. Warto mieć na stanie zakładu ręczną, bądź hydrauliczną prasę do zdejmowania i instalacji łożysk klimatyzacji w kołach pasowych oraz osobną prasę do zaciskania przewodów.  Ostatnim elementem wyposażenia będzie standardowy zestaw do lutowania – spawania przewodów w układzie.

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Do góry