E-Auto Service Manager 12/2022

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 Niezależnie od tego jaki system wykorzystuje jaki rodzaj czujnika, prawie wszystkie wymagają dodatkowych prac serwisowych – kalibracji – do poprawnego działania. Kalibracja systemów ADAS powinna następować po każdej czynności serwisowej związanej z ingerencją bezpośrednio w system np. wymiana kamery, czujnika radarowego, jak również po naprawach systemów powiązanych z ADAS np. po wymianie szyby, demontażu pasa przedniego z czujnikiem radarowym, ale również po naprawie zawieszenia wraz z geometrią kół czy zmianie rozmiaru opon. W firmie Hella-Gutmann Solutions prawie każdy z testerów serii mega macs daje możliwość kalibracji zarówno kamer, czujników radarowych i laserowych. Są na rynku samochody, w których kalibracja systemów ADAS odbywa się w sposób dynamiczny. Do tego typu kalibracji wystarczy przeprowadzić jazdę w odpowiednich warunkach i system sam dokonuje autoadaptacji. Niestety, ze względu na dużą zależność od czynników panujących na drodze, takich jak złe warunki pogodowe, korki lub niewystarczająca infrastruktura, wielu producentów preferuje kalibrację statyczną. Do tego typu kalibracji warsztat musi dysponować odpowiednim stanowiskiem i dodatkowym urządzeniem. W ofercie Hella-Gutmann Solutions są to urządzenia serii CSC-Tool. Istotną częścią urządzeń tego typu są tablice do kalibracji kamer, które przedstawiają dedykowane dla poszczególnych modeli pojazdów obrazy wzorcowe. Kalibracja systemu kamery przedniej polega na odpowiednim ustawieniu urządzenia z daną tablicą przed pojazdem i zapisie ustawień w sterowniku kamery. Rozwój elektroniki powoduje, że sterowniki systemów jak i kamery w dzisiejszych samochodach mają dużo większe możliwości niż w latach ubiegłych, co powoduje, że mogą wykonywać coraz więcej zadań jednocześnie. W związku z tym system kamery lub kamer może odpowiadać za działanie różnych systemów ADAS. Zastosowanie kamery Adaptacyjny Asystent Świateł Drogowych Kluczem do powstania systemu adaptacyjnego oświetlenia była potrzeba jak najlepszego oświetlenia pola widzenia kierowcy. Z jednej strony wymagamy jak najjaśniejszego oświetlenia drogi i jej otoczenia, aby kierowca miał możliwość niezawodnego rozpoznawania obiektów w przestrzeni ruch, a z drugiej strony światła nie mogą oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Przy klasycznym rozwiązaniu ze światłami mijania i drogowymi jest praktycznie niemożliwe spełnienie obu tych warunków. Z tego względu powstał Advanced Frontlighting System (AFS), czyli dynamiczny system oświetleniowy, zapewniający optymalne oświetlenie jezdni w zależności od prędkości jazdy, kąta skrętu kierownicy, warunków panujących na drodze itp. Wraz z wprowadzeniem systemów AFS pojawiły się nowe terminy określające typ świateł, takie jak: miejskie, do jazdy po

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=