e-Auto Service Manager 3/2022

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 ZIMOWE WYJAZDY SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM Z badań EV Klub Polska, realizowanych we współpracy z marką Volkswagen i InsightOut Lab, wynika, że zima nie wpływa na częstotliwość użytkowania z samochodów elektrycznych. 83% ankietowanych korzysta z „elektryków” z podobną intensywnością bez względu na porę roku. Natomiast kolejne 5% deklaruje, że zimą jeździ nawet częściej niż w innych porach roku. Potencjał zeroemisyjnych samochodów postanowiła sprawdzić również Norweska Federacja Samochodowa (NAF). W tym celu przeprowadziła test realnego zasięgu 21 pojazdów zeroemisyjnych. Dla uwiarygodnienia wyników wybrane samochody były badane dwukrotnie - nie tylko zimą, ale i latem, co pozwoliło wykazać wpływ temperatury zewnętrznej na wydajność akumulatorów trakcyjnych. Okazało się, że spośród wszystkich e-pojazdów tylko trzem nie udało się osiągnąć katalogowych parametrów. Różnice względem wartości deklarowanych były W ciągu niecałej dekady średni zasięg samochodów elektrycznych wzrósł z ok. 100 km do ponad 400 km na jednym ładowaniu. Na rynku są już dostępne modele zeroemisyjne mogące przejechać nawet 700 km. Równolegle od 2019 r. w Polsce przybyło prawie 2 tys. punktów ładowania. W rezultacie dłuższe podróże pojazdami elektrycznymi nie stanowią już wyzwania. Również zimą. Widok EV w narciarskich kurortach już nikogo nie dziwi. Można to było zaobserwować również w polskich górach podczas tegorocznych ferii. „Elektrykom” nie straszne długie dystanse ani ujemne temperatury. jednak niewielkie - sięgały kilkunastu kilometrów. Pozostałe samochody w stawce przekroczyły wartości wskazane w oficjalnych danych producentów. Rekordziści – z zakładanymi zasięgami na poziomie 450-480 km – przejechali na jednym ładowaniu ponad 500 km1. – Równolegle do coraz większych zasięgów, samochody elektryczne obecnej generacji zapewniają coraz wyższe moce ładowania. Obecnie ok. 60% modeli zeroemisyjnych oferowanych na rynku pozwala na uzupełnianie energii z mocą powyżej 50 kW. Jeszcze w 2019 r. taką możliwość zapewniało jedynie 15% BEV dostępnych w sprzedaży w Polsce. Ładowanie z wysoką mocą znacznie skraca czas podróży samochodami elektrycznymi na dalszych trasach – mówi Albert Kania z PSPA. Coraz więcej ładowarek Wzrost mniejszy od spodziewanego odnotowano w sektorze ogólnodostępnej infrastruktury ładowania.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=