e-Auto Service Manager 5/2022

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - HELLA DLA OFFROADU - BRANŻAWALCZY O AKTUALIZACJĘ STAWEK W SKP - MEBLUJEMYWARSZTAT - UFI FILTERS DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH e-AUTOSERVICE Nr 05/2022

PULS BRANŻY 4 BLACK MAGIC SERIES OD HELLA DLA OFFROADU 10 KYB DOSTAWCĄ PREMIER DATA SUPPLIER 12 LAMPY ROBOCZE I ŚWIATŁA COFANIA OD HELLA 14 WZÓR NALEPKI UPRAWNIAJĄCEJ DO WJAZDU DO STREF CZYSTEGO TRANSPORTU 16 BRANŻA MOTORYZACYJNA WALCZY O AKTUALIZACJĘ STAWEK W SKP 18 OPONA GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 22 KLIENCI W USA WYBIERAJĄ SAMOCHODY FORDA WARSZTAT 24 MEBLUJEMY WARSZTAT 28 GAMA FILTRÓW UFI FILTERS DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH 32 KOMPLET, KTÓRY DAJE PRAWDZIWE BEZPIECZEŃSTWO JAZDY NOWOŚCI 36 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - HELLADLAOFFROADU - BRANŻAWALCZYOAKTUALIZACJĘ STAWEK W SKP - MEBLUJEMYWARSZTAT - UFI FILTERS DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH e-AUTOSERVICE Nr05/2022

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 BLACK MAGIC SERIES OD HELLA DLA OFFROADU Offroad to słowo, które wielu osobom kojarzy się z wielką przygodą i dziką przyrodą. Jednak dla firmy HELLA offroad oznacza znacznie więcej. Dla nas oznacza to dążenie do tworzenia nowych i coraz lepszych produktów, które wytrzymają ekstremalne warunki i obciążenia. Nowa seria HELLA BLACK MAGIC, nasza najnowsza innowacja, jest tego dowodem. Produkty charakteryzują się: • Konstrukcja bez krawędzi – zapobiega przywieraniu kurzu, deszczu i pozwala na łatwiejsze czyszczenie. • Możliwością montażu w różnych miejscach na pojeździe. • Unikalnym i czarnym designem produktu. • Kompletnymi zestawami ze wszystkimi potrzebnymi akcesoriami do montażu. • Wykonane w pełni w technologii LED Twoja przygoda w jasnych barwach !

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 Zestawy Cube Black Magic Series NUMER KATALOGOWY OPIS PRODUKTU 1FA 358 176-801 ZEST. 2SZT LAMP ROB. 2.7” BLISKI ZASIĘG BLACK SERIES 1FA 358 176-811 ZEST. 2SZT LAMP ROB. 3.2” BLISKI ZASIĘG BLACK SERIES 1FA 358 176-821 ZEST. 2SZT LAMP ROB. 3.2” DALEKI ZASIĘG BLACK SERIES 1FA 358 176-831 ZEST. 2SZT LAMP ROB. 3.2” DO ZABUDOWY BLISKI ZASIĘG BLACK SERIES Lista produktów: Bezkrawędziowa budowa zapobiega przywieraniu kurzu i deszczu Ciemny w całości wygląd Czarny uchwyt do montażu w pozycji stojącej i wiszącej Inteligentnie skonstruowany odbłyśnik bez efektu olśnienia Reflektory Black Magic Cube firmy HELLA są dostępne w 2 rozmiarach: 2,7˝ i 3,2˝. Wyróżniają się całkowicie czarnym wyglądem i eleganckim designem. Black Magic Cube spełniają najwyższą klasę odporności na pył i wodę. Są dostarczane w zestawach składających się z 2 reflektorów zawierających wiązkę przewodów z wtyczką DT, z przełącznikiem, wtyczką i przekaźnikiem, dzięki czemu są łatwe do zainstalowania. Wariant 3,2˝ jest dostępny w wariancie oświetlenia dalekosiężnego lub bliskiego zasięgu i może być montowany w pozycji stojącej lub wiszącej albo zintegrowany z nadwoziem lub zderzakiem. Reflektory Black Magic Cube od HELLA są idealnymi towarzyszami Twojej kolejnej przygody !

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 Mini lightbary Black Magic Series Listwa świetlna charakteryzuje się całkowicie ciemnym wyglądem i eleganckim designem, który wyróżnia się dzięki doskonałej mocy światła. Ta rodzina produktów uzyskała najwyższą klasę odporności na pył i wodę, a bezkrawędziowa konstrukcja zapobiega osadzaniu się kurzu na krawędziach. Długi przewód w zestawie ułatwia montaż na pojeździe. Mini Lightbar jest dostępny w wariancie oświetlenia dalekosiężnego i bliskiego zasięgu. Może być montowany w pozycji stojącej lub wiszącej albo zintegrowany z nadwoziem lub zderzakiem. Rozpocznij swoją kolejną przygodę z reflektorem Mini Lightbar. Lista produktów: NUMER KATALOGOWY HELLA OPIS PRODUKTU 1FB 358 176-201 MINI LEDBAR 6.2” BLISKI ZASIĘG BLACK SERIES 1FB 358 176-211 MINI LEDBAR 6.2” DALEKI ZASIĘG BLACK SERIES 1FB 358 176-221 MINI LEDBAR 6.2” DO ZABUDOWY BLISKI ZASIĘG BLACK SERIES Ciemny w całości wygląd Smukła konstrukcja zapobiega przywieraniu kurzu i deszczu Kompaktowa konstrukcja może być montowana w różnych miejscach Konstrukcja aerodynamiczna

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 Lightbary Black Magic Series Lista produktów: NUMER KATALOGOWY HELLA OPIS PRODUKTU 1FJ 358 176-301 LEDBAR 20” 4000LM BLACK SERIES 1FJ 358 176-311 LEDBAR 32” 6500LM BLACK SERIES 1FJ 358 176-321 LEDBAR 40” 8500LM BLACK SERIES 1FJ 358 176-331 LEDBAR 50” 12000LM BLACK SERIES 1FJ 358 176-401 LEDBAR 21.5” 8000LM DWA RZĘDY LED BLACK SERIES Reflektory HELLA Black Magic Lightbar oferują światło drogowe o bardzo dużej mocy do 15 000 lumenów, idealne do zastosowań off-roadowych, gdzie jest najbardziej potrzebne. Smukłe listwy świetlne o atrakcyjnym wyglądzie w czarnym kolorze zapewniają unikalną rozpoznawalność pojazdu. Typowe miejsca montażu obejmują instalację na masce silnika, zderzaku, zderzaku podłogowym lub na dachu. Produkt spełnia najwyższą klasę pyło i wodoszczelności, a bezkrawędziowa konstrukcja zapobiega osadzaniu się kurzu wzdłuż krawędzi. Bardzo długi, 2-metrowy przewód ułatwia znacząco montaż do pojazdu. Reflektory Black Magic Lightbar mają zintegrowany czujnik termiczny, który umożliwia dostosowanie się do temperatury otoczenia. Ta nowa funkcja nie tylko zapobiega przegrzaniu lub awarii diod LED, ale także zwiększa moc światła w niskiej temperaturze otoczenia. W ten sposób użytkownik otrzymuje w każdych warunkach optymalne światło.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 Nadaje się do instalowania w różnych miejscach Konstrukcja krawędzi zapobiega przywieraniu kurzu i deszczu Ciemny w całości wygląd Elegancki design

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 KYB DOSTAWCĄ PREMIER DATA SUPPLIER Premier Data Supplier to nowy, „złoty” standard jakości danych dostarczanych do katalogu TecDoc. Poprzez ten status TecAlliance honoruje zaangażowanie dostawców danych, których dane spełniają ich najwyższe standardy. Kryteria dla tego poziomu statusu mają znacznie bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące dostarczanych treści. KYB EUROPE OTRZYMAŁ OD TECALLIANCE STATUS „PREMIER DATA SUPPLIER”. KYB posiada dedykowany zespół ludzi, którzy nieustannie pracują nad aktualizacją i dokładnością danych katalogowych, zapewniając klientom dostęp do właściwie i odpowiednio przygotowanej zawartości.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 KYB Europe przez kilka kolejnych lat posiadał status dostawcy danych TecDoc klasy A. Obecnie jest jedną z pierwszych firm na rynku części zamiennych, która w październiku 2021r. otrzymała najwyższy status Premier Data Supplier. Na platformie TecDoc znajduje się około 700 różnych marek produktów, z których tylko 16% to obecnie dostawcy danych kategorii Premier Data Supplier. KYB jest pierwszym i obecnie jedynym dużym producentem amortyzatorów, któremu przyznano ten złoty status. Dyrektor ds. marketingu KYB Europe, Jordan Day, wyjaśnia: „Jakość danych ma kluczowe znaczenie dla możliwości pomyślnej identyfikacji i doboru właściwych części za pierwszym razem. KYB będzie nadal inwestować i traktować priorytetowo ten kluczowy element wsparcia”.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 LAMPY ROBOCZE I ŚWIATŁA COFANIA OD HELLA – ICH ROLA PO ZMROKU Czynniki decydujące o jakości pracy Dla jakości pracy szczególnie istotne są barwy światła i sposób oświetlenia. Szwajcarscy badacze snu stwierdzili w ramach współpracy Dzień pracy zawodowych kierowców nie kończy się tylko z powodu ciemności. I prawdopodobnie każdy z Was zna radość i przeżyte zaskoczenie, kiedy wsiądzie do pojazdu z wyjątkowo dobrymi przednimi reflektorami. Nie inaczej przeżywają to kierowcy ciężarówek, którzy wjeżdżają do słabo oświetlonej strefy załadunku i używają lamp roboczych, aby uzyskać dodatkową widoczność przy manewrowaniu. Bezpieczeństwo ludzi i materiałów jest znacznie zwiększane, dokowanie na rampie przebiega płynniej, tutaj podczas codziennej pracy rzeczywiście oszczędza się pieniądze, a nawet chroni ludzkie życie. Lampy robocze i światła cofania od Hella mogą w tym zakresie wiele zdziałać, co wykazały również badania naukowe. z naukowcami Instytutu im. Franunhofera zajmującymi się badaniami gospodarki i organizacji pracy, że ludzie silnie reagują na światło. Temperatura barwowa światła ma na

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 przykład znaczny wpływ na szybkość reakcji i produktywność człowieka. W wyniku przeprowadzonych eksperymentów stwierdzono, że męczą się szybciej przy zbyt słabym oświetleniu i matowych, żółtawych temperaturach barwowych. Organizm odbiera tego rodzaju światło jako zmierzch i "przełącza się na fajrant". Światło o cechach przypominających światło dzienne pozwala dłużej zachować koncentrację wieczorem. Zwiększa to produktywność pracowników wykonujących prace w nocy. Moc świetlna, rozkład światła i temperatura barwowa to czynniki decydujące o jakości reflektora światła cofania. Oko ludzkie ma skłonność do koncentrowania się na najjaśniejszym punkcie każdej powierzchni. Lampy robocze Hella, które równomiernie rozprowadzają wysoko zogniskowane światło wytwarzane przez układ LED, zapewniają spokój i dobrą widoczność. Oczy męczą się Lampa robocza TS1700 – z czujnikiem temperatury Lampa robocza TS3000 – z czujnikiem temperatury dzięki temu dużo później, a kierowca dłużej zachowuje koncentrację. Innowacyjność w oświetleniu LED "Najnowocześniejszym", a w dłuższej perspektywie szczególnie ekonomicznym i wydajnym rozwiązaniem są jednak lampy robocze LED. Są już tak zaawansowane technicznie, że pod względem skuteczności świetlnej wyprzedziły nawet reflektory ksenonowe. Ponadto diody LED wyróżniają się wysoką temperaturą barwową światła, wynoszącą około 6 500°K, przez co imitują światło dzienne. Praca w takich warunkach nie męczy przez co nie psuje wzroku. Jednocześnie konsumpcja energetyczna również została obniżona. Hella wprowadziła do oferty lampy robocze z serii Valuefit TS/TR 1700 i 3000 z wbudowanymi czujnikami termicznymi, które po zmroku, gdy jest niższa temperatura otoczenia potrafią zwiększyć swoją emisję światła i to nawet o 50%.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 WCHODZI W ŻYCIE ROZPORZĄDZENIE USTANAWIAJĄCE WZÓR NALEPKI UPRAWNIAJĄCEJ DO WJAZDU DO STREF CZYSTEGO TRANSPORTU Wszystko wynika z tego, że zgodnie z obowiązującą od grudnia zeszłego roku nowelizacją ustawy o elektromobilności gmina może ustanowić własne wyłączenia podmiotowe i przedmiotowe od zakazu wjazdu do tej strefy. Tym samym ustawodawca postanowił zdecentralizować kwestię warunków wjazdu do stref i praktycznie w całości pozostawić to w gestii gmin i miast. Oznacza to, że w chwili obecnej gminy i miasta mają w zasadzie dowolność w kształtowaniu stref i kształtować zasady wjazdu pojazdów do nich na zasadzie ustalonych przez siebie dyskrecjonalnie kryteriów. Jest to rozwiązanie ze swojej idei może i dobre (bo realizuje zasadę decentralizacji i samorządności), ale z uwagi na brak jakiegokolwiek stypizowania warunków wjazdu do stref w ustawie, będzie to rodzić problemy przy oznaczaniu pojazdów nalepkami. Pierwszy problem jest taki, że każda gmina będzie wydawała nalepkę oddzielnie – będzie na niej widnieć jej nazwa. Dla kierowców odwiedzająMinister Klimatu i Środowiska podpisał rozporządzenie w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Rozporządzenie wejdzie w życie 3 maja 2022 roku. I niestety, mimo że żadna strefa na razie w Polsce nie powstała, już widać, że z nalepkami będzie problem – zarówno dla gmin, jak i dla samych kierowców. cych często kilka gmin i kilka stref, będzie więc istniała konieczność umieszczania na szybie kilku nalepek. Dla nalepek przewidziano opłaty – maksymalnie 5 zł. Drugi problem jest taki, że skoro gminy mają dowolność w tworzeniu stref, to mając na uwadze jakie informacje zostaną umieszczone na nalepce, trudno będzie ustalić w łatwy sposób czy pojazd ma prawo przebywać w strefie, czy nie. A taka jest przecież idea nalepki. Jedyną daną pozwalającą ustalić parametry ekologiczne auta będzie rodzaj napędu oraz rok jego produkcji. To trochę mało. Będziemy w stanie ustalić normę Euro po roku produkcji, ale co w przypadku jeżeli gminy będą chciały ustanowić możliwość wjazdu według konkretnych parametrów emisyjnych dla konkretnych substancji czy pyłów? Nie wiadomo. Zdaniem branży motoryzacyjnej, system powinien być uniwersalny i nie wymagający występowania o naklejkę w każdej z gmin z osobna. W przypadku pojazdów spalinowych

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 korzystne byłoby ustanowienie krajowego systemu, wykorzystującego parametry techniczno-emisyjne pojazdu. W takim przypadku pojazdy mogłyby być podzielone na klasy/grupy w zależności od ich emisji (norma Euro, emisja CO2) i gminy już indywidulanie decydowałby, które z tych klas mogą wjeżdżać do stref. W tej sytuacji pojazd otrzymywałby jedną nalepkę na całą Polskę. Jednakże nie licuje się z zapisami ustawy, która jak wspomnieliśmy, w ogóle milczy w temacie warunków wjazdu do stref dla aut spalinowych, a więc jest tu dowolność. Nalepkę umieszczać się będzie w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. Sposób wydawania naklejek określi rada gminy w uchwale, w której ustanowi strefę.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 BRANŻA MOTORYZACYJNA WALCZY O AKTUALIZACJĘ STAWEK W SKP. URYNKOWIENIE – SZANSA NA ROZWIĄZANIE PROBLEMU? Organizacje branży motoryzacyjnej coraz tłumniej dołączają się do kolejnych akcji mających na celu zwrócenie uwagi rządzących oraz społeczeństwa na niedostosowanie obecnie obowiązującej stawki 98 zł oraz symbolicznej opłaty ewidencyjnej, zarówno do wzrostu gospodarczego, zwiększenia kosztów obsługi stacji, wynagrodzeń czy ostatecznie inflacji. W ostatnim półroczu powstały nowe organizacje zrzeszające SKP oraz zostały zrealizowane inicjatywy mające na celu budowanie istotności odpowiednio opłacanych przeglądów w świadomości społecznej. Głównym argumentem osób działających na rzecz waloryzacji stała się kwestia zapewnienia sobie i swoim bliskim bezpieczeństwa, poprzez otrzymywanie rzetelnego przeglądu, który wymaga jednak skorzystania z odpowiednich zasobów i czasu. A te kosztują. Z inicjatywy organizacji branżowych został zrealizowany cykl spotkań proProblem stacji kontroli pojazdów, a właściwie niezwaloryzowanych stawek, jakie pobierane są za przeprowadzenie przeglądu okresowego jest dobrze znany wszystkim związanym z branżą motoryzacyjną. W ostatnich latach kwestia niskich stawek przybrała na sile, a miały na to wpływ czynniki takie jak wzrost gospodarczy ostatnich 20 lat, rozrost samej branży, pandemia czy wzrastająca w ostatnim czasie inflacja. Wobec marazmu władz odpowiedzialnych za rozporządzenie regulujące stawki obowiązujące na SKP w dyskursie pojawił się pomysł urynkowienia (uwolnienia) opłat. wadzonych przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów wraz ze Związkiem Dealerów Samochodów, Dekra Polska, Stowarzyszeniem Techniki Motoryzacyjnej, Polskim Związkiem Motorowym, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Diagnostów Samochodowych oraz Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Transportu Drogowego. W ramach cyklu zorganizowane zostały śniadania prasowe oraz konferencja mająca miejsce w trakcie Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu, w której uczestniczył również przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. To właśnie wtedy zaczął coraz częściej pojawiać się pomysł rozwiązania problemu stawek poprzez urynkowienie SKP i scedowania kwestii wysokości pobieranych opłat na właścicieli stacji. Aktualnie stawki są regulowane rozporządzeniemMinistra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z pro-

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 wadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2004 r., nr 223, poz. 2261 ze zm.). Daje to 18 lat bez jakiejkolwiek aktualizacji stawek. Urynkowienie SKP pozwoliłoby zatem nie tylko na realne dostosowanie stacji do całej branży, ale także dałoby szanse na zrewidowanie stawek w kontekście rosnących wskaźników gospodarczych. Takie wnioski również dało się usłyszeć na ostatniej konferencji, jednak realna szansa na doprowadzenie do takiego rozwiązania wydaje się być niska. Władze aktualnie na większość pism i apeli odpowiadają potrzebą wdrożenia unijnej Dyrektywy 2014/45/UE, co z kolei wymaga nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Można więc przypuszczać, że władza w dobie rosnącej inflacji, na rok przed wyborami, będzie nie tylko niechętnie podchodzić do zwiększania kolejnych kosztów dotykających obywateli. Pytanie czy podejmie się także projektu uszczelnienia badań technicznych i wdrożenia dyrektywy do końca? Odpowiedni projekt (to już kolejne podejście) jest już przygotowany. Od kilku lat mówi się, że podwyżka opłat za badania będzie możliwa dopiero po uszczelnieniu systemu badań.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 ZMIENIAJĄCE SIĘ TRENDY – OPONA GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 GOTOWA NA RADYKALNE ZMIANY NA RYNKU Ta zmiana to duże wyzwanie dla producentów opon. Laurent Colantonio, dyrektor Goodyear ds. technicznych w pionie opon osobowych w regionie EMEA, opisuje jaki wpływ na Goodyear ma zacieranie się granic segmentów samochodów wyczynowych: „W Eagle F1 Asymmetric 6 mamy rozmiary, które są również dostępne w asortymencie Eagle F1 Asymmetric 3 dla SUV-ów, ale o innych parametrach. Kierowcom może się podobać wyższa pozycja za kierownicą crossovera, ale wymagają oni takich samych właściwości jezdnych jak w samochodach klasy sedan. Dlatego skupiliśmy się na materiałach konstrukcyjnych o większej wytrzymałości, wprowadzając technologie Dry Contact Plus i Wet Braking Pro, aby nasza najnowsza opona W ostatnich latach europejski rynek pojazdów o wysokich osiągach zmienił się diametralnie. Podczas gdy sprzedaż małych i średnich samochodów (w tym standardowych i wyczynowych) nadal stanowi ponad 50% europejskiej sprzedaży, segment "A+B" zmniejszył się z 7,8 mln do 5,7 mln sztuk w latach 2009-2019. W tym samym czasie wzrosła jednak całkowita sprzedaż pojazdów, przy czym główny wzrost dotyczył większych aut, w tym zelektryfikowanych sedanów, crossoverów i SUV-ów. Na przykład w tym samym okresie segment SUV-ów wzrósł z 1 mln do prawie 5 mln samochodów [1]. Podczas gdy segment ten tradycyjnie obejmował pojazdy terenowe, główny wzrost popytu dotyczył modeli drogowych o wysokich osiągach, które przyciągały kierowców wcześniej zafascynowanych sportowymi sedanami. Eagle F1 Asymmetric 6 była gotowa na każdą sytuację, w każdym typie samochodu wyczynowego. Udało nam się dodać te cechy przy jednoczesnym zmniejszeniu masy opony, co jeszcze bardziej poprawiło jej reaktywność i efektywność.” Oprócz zastosowanych technologii i osiągów, jednym z najbardziej imponujących aspektów opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 jest jej wielkość. Do 2023 r. będzie ona dostępna w nie mniej niż 65 rozmiarach na obręcze od 17 do 22 cali. Dzięki temu obejmie wiele gatunków samochodów, od kompaktowych hatchbacków, poprzez crossovery, sportowe sedany, coupe, aż po potężne hyper limuzyny. Kolejną istotną zmianą na rynku motoryzacyjnym jest przyspieszenie w kierunku elektryfikacji. W 2021 roku

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 samochody elektryczne z napędem akumulatorowym (EV) osiągnęły rekordowe 9% rynku europejskiego, a udział samochodów hybrydowych (PHEV i HEV) również wzrósł do znaczącego poziomu 20%. Samochody benzynowe z 40% udziałem sprzedaży nadal wiodą prym na rynku [2] . Rosnący rynek, rosnące samochody Segmenty samochodów hybrydowych, elektrycznych i crossoverów obejmują obecnie wiele modeli o dużej mocy, które wymagają najnowszych opon o ultra wysokich osiągach (UHP). Moc ponad 400 KM i masa przekraczająca dwie tony nie są rzadkością w segmencie samochodów wyczynowych. Nawet w segmencie mocnych hatchbacków, w którym opony Goodyear Eagle F1 od trzech dekad wygrywają testy, nastąpiła znaczna zmiana w górę pod względem rozmiarów i osiągów. Weźmy na przykład Volkswagena Golfa GTI. Kiedy w 1994 roku Eagle F1 pojawiła się na rynku, GTI miał już za sobą trzecią generację. Mając 115 KM i ważąc niewiele ponad tonę, oferował energiczną jazdę. W połowie XXI wieku, gdy Goodyear zastąpił oponę Eagle F1 GS-D3 modelem Asymmetric, GTI, piąta odsłona Golfa GTI, miała już ponad 200 KM, ale ważyła 300 kg więcej. Dekadę później siódma generacja GTI, Clubsport, osiągała moc 300 KM, a jej masa własna była o około 40% większa niż generacji trzeciej. Ten wzrost, odzwierciedlony w innych segmentach, takich jak samochody osobowe o wysokich osiągach, miał znaczący wpływ na rozwój opon. Najnowsze modele Golfa GTI są wyposażone w opony

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 w rozmiarze 225/40R18, a w opcji dostępne są 19-calowe. Porównajmy to z kierowcą z lat 90., który wybierał kierunkowe opony Goodyear Eagle F1 GSD-2 o wymiarach 195/50R15, aby poprawić sterowność swojego GTI. Colantoniowyjaśnia, co to oznaczało dla Goodyeara: „Masa samochodów wyczynowych wzrosła, podobnie jak zasięg tego segmentu, w którym do tradycyjnych mocnych hatchbacków i samochodów sportowych dołączy-

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 ły sedany i crossovery. Flagowe rozmiary 18-calowe sprzed 20 lat stały się podstawowym wyposażeniem wielu samochodów wyczynowych. W miarę jak opony stawały się coraz większe, zdecydowaliśmy się przejść z projektowania kierunkowego na asymetryczne, aby poradzić sobie z dodatkowym obciążeniem dynamicznym. Ta zmiana na rynku sprawiła, że postanowiliśmy wyprzedzić trend, stosując stal o wyższej wytrzymałości na rozciąganie i inne materiały wzmacniające. Zwiększony poziom bezpieczeństwa, emisji spalin i wygody spowodował wzrost rozmiarów i masy samochodów wyczynowych. Technologie zastosowane w oponach Eagle F1 Asymmetric 6 koncentrują się na zapewnieniu doskonałych właściwości jezdnych i osiągów w miarę wzrostu masy i mocy. Nowa generacja samochodówwyczynowych to samochody elektryczne, w których moment obrotowy jest ponad dwukrotnie wyższy niż w niektórych samochodach benzynowych. Opona Eagle F1 Asymmetric 6 Goodyeara jest gotowa na każdą sytuację, także na zapewnienie znakomitej dynamiki jazdy w nowej erze motoryzacji.”

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 KLIENCI STAWIAJĄCY NA AKTYWNY TRYB ŻYCIA WYBIERAJĄ SAMOCHODY FORDA, LIDERA W SEGMENCIE PICK-UPÓW I SUV-ÓW 4X4 W USA Amerykanie coraz chętniej spędzają czas na świeżym powietrzu. Grupa entuzjastów aktywności na łonie natury w Stanach Zjednoczonych sięga już około 114 milionów każdego roku. Stawiając na zajęcia poza domem, konsumenci potrzebują niezawodnego samochodu z napędem 4x4. Gdy w listopadzie ubiegłego roku Rachel Sampson odebrała swojego nowego Forda Bronco z napędem na cztery koła, dołączyła do stale rosnącego grona Amerykanów, którzy prowadząc aktywny tryb życia wybierają samochody Forda częściej, niż modele konkurencji. Według danych S&P Global Mobility, Ford sprzedał w Stanach Zjednoczonych w 2021 r. aż 1,2 miliona samochodów z napędem 4x4, a więc •Coraz więcej osób w Stanach Zjednoczonych poszukuje przygód na świeżym powietrzu, a konsumenci kupujący samochód z napędem na cztery koła częściej wybierają Forda niż jakąkolwiek inną markę samochodową1. •Obecnie prawie dwie trzecie sprzedaży Forda w USA stanowią pojazdy z napędem na cztery koła, w porównaniu z jedną trzecią dziesięć lat temu. Ponad połowa millenialsów2 oraz kobiet3 wybiera samochody 4x4, a więc prawie dwukrotnie więcej niż dekadę temu. •Ford posiada 13 zróżnicowanych pick-upów i SUV-ów z napędem na cztery koła, w tym Bronco, Explorera i serię F. Samochody te bazują na 80 latach doświadczenia producenta w zakresie napędu na cztery koła i 21 latach pozycji lidera sprzedaży w USA4. Tak szeroka gama aut 4x4 Forda jest dostosowana do różnych budżetów i stylów życia konsumentów. o około 18 proc. więcej niż druga w kolejności najlepiej sprzedająca się marka Toyota, i o 42 proc. więcej niż Jeep. „Mieszkamy na północy Florydy i codziennie korzystamy z plaż. Cieszymy się słoneczną pogodą, gdy tylko jest to możliwe. Często podróżujemy też do Georgii” powiedziała Sampson, była właścicielka Nissana i matka dwójki dzieci, która zakochała się w Bronco po jego debiucie w 2020 roku. Zwiększająca się sprzedaż samochodów Forda z napędem na cztery koła to wynik połączenia atrakcyjnej oferty nowych modeli, w tym pojazdów z rodziny Bronco oraz wzrostu zainteresowania innymi popularnymi modelami np. Explorerem. Dobre

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 wyniki sprzedażowe aut 4x4 to także efekt zwiększającego się popytu na te samochody wśród millenialsów oraz kobiet. W ciągu dostatnich dziesięciu lat właśnie w tych grupach klientów podwoiła się liczba użytkowników pojazdów z napędem na cztery koła. „Wiemy, że klienci wybierają SUV-y, bo auta te oferują dodatkową przestrzeń ładunkową i wygodę, ale również ze względu na możliwości jezdne i niezawodność, jaką daje im samochód z napędemna cztery koła” powiedział Dave Rivers, kierownik ds. marketingu SUV-ów w amerykańskim oddziale Forda. „Niektórzy klienci chcą mieć pewność, że ich auto poradzi sobie w każdych warunkach, m.in. na śniegu. Dla innych najważniejsza jest po prostu chęć podróżowania w trudnym terenie i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. W ubiegłym roku aż trzy na cztery sprzedaże detaliczne Forda stanowiły właśnie pojazdy 4x4” podkreślił Rivers. Ford jest liderem sprzedaży samochodów z napędem 4x4 wśród wszystkich producentów samochodów w USA już od roku 20004. Model Bronco, jedna z ostatnich nowości, czerpie z rodowodu pojazdów o ekstremalnych możliwościach. O czym mowa? W czasie II Wojny Światowej Ford wziął udział w rządowym konkursie na budowę wytrzymałych pojazdów użytkowych dla żołnierzy, produkując ponad 270 000 pojazdów ogólnego przeznaczenia (GP) dla sił alianckich. W roku 1951 natomiast producent otrzymał rządowe zamówienie na zaprojektowanie ćwierćtonowej Military Utility Tactical Truck 4x4 (tłum. wojskowej półciężarówki taktycznej) mającej zastąpić dwa modele jeepów: M38 i M38A1. Producent rozpoczął projektowanie MUTT w roku 1951 r., a testy i tworzenie prototypów trwały przez większą część dekady. Chociaż GP były popularne wśród powracających ze służby wojskowej jako samochody zarówno do pracy, jak i spędzania wolnego czasu, badania przeprowadzone przez Forda na początku lat 60. wykazały jednak, że auta te były zbyt małe i niewygodne w codziennym życiu. Dlatego producent postawił na bardziej wyrafinowany i przestronny samochód terenowy – tak właśnie powstał Ford Bronco.

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 MEBLUJEMY WARSZTAT Naprawa na wznak Temat leżanek warsztatowych to kwestia otwarta – po co ci leżanka – pytają, skoro masz podnośnik? Ano po to np., żeby dociągać finalnie śruby zawieszenia na aucie stojącym na kołach. Poza tymi przypadkami taka leżanka pozwoli też na szybkie, drobne inspekcje pod autem bez konieczności zajmowania dużego kolumnowego podnośnika i to jest właśnie ergonomia miejsca pracy. Jaka więc powinna być ta nasza leżanka? Wytrzymała, gdyż doprawdy - nie wygoda jest tu najistotniejsza. Wytrzymałość powinna dotyczyć zarówno mocowań kół, jak i samej powierzchni nośnej. Gdy choć jedno koło się urwie, ukręci lub zablokuje Dla wielu z nas warsztat jest drugim domem, a jeśli tak… to trzeba go komfortowo umeblować! Na szczęście w ofercie PROLINE dostępny jest pełen zestaw elementów, dzięki któremu stworzyć można przytulne warsztatowe wnętrze. Poruszające wnętrze! NIE TYLKO NARZĘDZIA to taki sprzęt więcej wadzi niż pomaga – staje się warsztatowym gratem i to do tego niebezpiecznym, bo ruchomym i chwiejnym. Druga sprawa to lekkość i poręczność – po prostu taki bord musi być dobrze widoczny WARSZTAT

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 na tle warsztatowej rzeczywistości (mocny kolor) łatwy w przenoszeniu i przetaczaniu. Musi mieć też ergonomiczne uchwyty i szereg sprytnych schowków, do których zmieszczą się śruby, nakrętki, czy klucze. Najlepiej jeśli tace w tych schowkach są namagnesowane - wówczas nawet przy przypadkowym kapotażu jest szansa, by niczego nie pogubić. Skorojużwspomnieliśmyowygodzie – istnieje też wersja de luxe naszej leżanki z tapicerowanym miękkim leżem i zagłówkiem oraz relingami po bokach. To prawdziwa podłogowa arystokracja. Z myślą o ergonomii i wygodzie leżanki zwykłe (te bez tapicerowania) są odpowiednio anatomicznie wyprofilowane, tam gdzie znajdują się ramiona leżącego. Dzięki temu zakres ruchów obręczy barkowej jest większy. Siedzisz godzinami w tym warsztacie To prawda – a skoro tak, to wszyscy powinni wiedzieć na czym – najlepiej na mobilnym siedzisku warsztatowym PROLINE. Tu też od wygody ważniejsza wydaje się inna cecha – WARSZTAT

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 WARSZTAT mobilność. W połączeniu ze stabilnością daje nam prawdziwą niezależność i szybkość reakcji na zmiany w polu pracy. Nie musimy wstawać i biegać po warsztacie, lub odrywać wzroku od prowadzonej naprawy. Pozostając w wygodnej pozycji siedzącej (istotnej w pracach wymagających dokładności i skupienia) możemy szybko przemieścić się do stanowiska diagnostycznego, biurka lub szafki z narzędziami jadąc tam na naszym siedzisku. Oczywiście tapicerowanie siedziska to zaleta, która służy nie tylko wygodnemu siedzeniu. Na takie miękkie i estetyczne siedzisko nie chce się stawać brudnym butem – a to ważne ze względów BHP, bo eliminuje głupie pomysły za traktowaniem mobilnego siedziska jak zwykłego statycznego taboretu – prawda? Żeby nasza praca nie trwała godzinami warto mieć gdzie odłożyć narzędzia i mniejsze elementy montażowe – np. śruby czy nakrętki. Do tego służy wierzch podstawy siedziska zintegrowany z teleskopową nogą z regulowaną wysokością. Na jego obramowanym dnie znajdziemy nawet przegródki na różnego rodzaju drobne elementy. Rozwinięciem idei wygodnego, mobilnego siedziska warsztatowego jest model z szufladą ukryta pod siedziskiem. Tu już zmieszczą się nawet większe narzędzia i podzespoły. Tym sposobem wszystko czego potrzebujesz masz pod ręką. Nic tylko siedzieć i naprawiać.

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 GAMA FILTRÓW UFI FILTERS DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH - CZĘŚCI ZAMIENNE BEZPOŚREDNIO OD PRODUCENTA ORYGINALNEGO WYPOSAŻENIA Producenci muszą zagwarantować maksymalną niezawodność i bezpieczeństwo swoich ciężkich pojazdów drogowych w każdych warunkach. Dla właścicieli są one podstawowym narzędziem pracy, dlatego każdy przestój może powodować poważne straty finansowe. Kiedy przychodzi moment przeglądu lub naprawy, zawsze zależy im na częściach wysokiej jakości, ponieważ zdają oni sobie sprawę z tego, że przy zakupie filtra, oszczędzenie kilku złotych na nieoryginalnym produkcie, tańszym niż części o jakości produktów na pierwsze wyposażenia, nie jest warte ryzyka. Dlatego profesjonaliści muszą mieć zaufanie do dostawców części zamiennych, którzy bezpośrednio współpracują z wiodącymi producentami pojazdów. Firma UFI Filters oferuje filtry i technologie zarządzania termicznego na pierwsze wyposażenie, pokrywając 50% światowej produkcji samochodów ciężarowych i pojazdów przemysłowych. Jednocześnie dostarcza ona te same produkty na rynek części zamiennych poprzez marki UFI i SOFIMA. Obecnie firma współpracuje z koncernem Daimler Truck AG nad rozwojem modułów chłodzenia oleju przekładniowego do elektrycznych samochodów ciężarowych, które wkrótce pojawią się na rynku. Projekt ten pokazuje zdolności UFI Filters do wprowadzania innowacji w dziedzinie zarządzania termicznego. Moduł został w pełni zaprojektowany i opracowany we współpraWARSZTAT

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 cy z niemieckim producentem przez zespół specjalizujący się w tej dziedzinie. Części produkowane w europejskiej fabryce w Opolu, zapewniają dłuższą żywotność układu przeniesienia napędu i zmniejszają zużycie paliwa przez pojazd. Rynek aftermarket: szeroka gama produktów, która jest stale aktualizowana Oferta filtrów UFI Filters jest obszerna, zróżnicowana i regularnie aktualizowana, zgodnie z zapotrzebowaniem producentów. Dzięki zaangażowaniu w rynek oryginalnego wyposażenia firma jest w stanie na bieżąco rozszerzać swój asortyment. Obecnie gama produktów Aftermarket zawiera ponad tysiąc referencji, w tym 583 filtrów powietrza, 258 filtrówoleju i hydraulicznych, 195filtrów paliwa, 47 filtrów kabinowych i 11 filtrów serwisowych, obejmujących 11 tys. zastosowań. Katalogi „Truck and Bus” rocznik 2020/2021 marek UFI i SOFIMA prezentują pełną ofertę firmy, a także zawierają wymiary i zdjęcia produktów, dzięki czemu są praktyczne w użyciu i ułatwiają klientom wybór właściwej części zamiennej. Jakość oryginalnego wyposażenia również dla rynku Aftermarket Partnerstwa firmy z czołowymi producentami samochodów pozwoliło w ubiegłym roku wprowadzić na rynek wtórny części zamiennych wielu produktów. Wśród nich znalazł się WARSZTAT

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 opatentowany filtr oleju do silników Cursor 11 i Cursor 13, spełniających normę Euro 6 D, montowanych w pojazdach Iveco Stralis S-Way i X-Way oraz w Iveco Trakker i Astra HD9. Produkt ten posiada wytrzymały wspornik z odlewanego ciśnieniowo aluminium, który bezpiecznie mocuje moduł do korpusu silnika, a jego plastikowa powłoka jest elastyczna, lekka i odporna na ciśnienia do 13 barów. Wkłady filtracyjne UFI produkowane są zgodnie z formułą UFI.STRATIFLEX i zawierają plisowane medium filtracyjne, składające się z warstwy materiału na bazie celulozy połączonej z włóknami syntetycznymi oraz warstwy włókna szklanego. Ten rodzaj medium jest nie tylko kompatybilny z najnowszymi olejami, ale również blokuje mikrocząsteczki sadzy, nawet po długich trasach samochodów dostawczych i po 600 godzinach pracy pojazdów terenowych. Wysoka skuteczność filtracji i zdolność gromadzenia zanieczyszczeń gwarantują właściwe smarowanie elementów silnika i zmniejszenie zużycia jego komponentów. Produkt, wyposażony w opatentowany system zaczepów, jest dostępny w katalogu UFI z oznaczeniem 25.169.00 i w katalogu SOFIMA z oznaczeniem S 5169 PE. Medium filtracyjne jest w pełni kompatybilne ze środkami smarnymi najnowszej generacji i może blokować mikrocząsteczki osadów nawet podczas długich tras. Firma MAN również wybrała prefiltr oleju napędowego UFI Filters do silników TGS i TGX Euro 6. Filtr wyróżnia się medium z formułą UFI.H2O, opartą na celulozie i materiałach syntetycznych, która zapewnia skuteczność filtracji na poziomie 90%przy 25 μm. Produkt jest kompatybilny z biodieslem i skutecznie separuje wodę na poziomie 98%. Część zamienna dostępna jest w katalogu Aftermarket z oznaczeniem UFI 24.035.01. UFI Filters jest również dostawcą na pierwsze wyposażenie modułów olejowych do nowych silników MAN D15 Euro 6d. Dzięki dwustopniowemu zaworowi termostatycznemu, umożliwiają one właściwe zarządzanie układem smarowania, co wpływa na optymalne warunkami pracy i niezawodne działanie silnika, a tym samym na oszczędność paliwa. Wkład filtracyjny, dostępny w katalogu pod kodem 25.174.00, jest w 100% ekologiczny i charakteryzuje się wysoką wydajnością filtracji - 50% @17micron. Zastosowane w nim medium filtracyjne FormulaUFI.CELL jest proste w wymianie i zapewnia wytrzymałość obwodów WARSZTAT

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 oleju w silnikach wysokoprężnych, poddawanych działaniu ciśnieniu do 12 barów. Stosowanie filtrów UFI blow-by znacząco przyczynia się do ochrony środowiska. Produkty te odzyskują olej z oparów wydobywających z komory spalania, zapobiegając przedostawaniu się ich do atmosfery. W ofercie firmy dostępne są dwa rodzaje filtrów z medium FormulaUFI. MICRON, wykonanego z materiału syntetycznego i włókna szklanego: 1) Statyczne, panelowe filtry blowby, dostarczane na pierwsze wyposażenie do silników IVECO, które filtrują gazy zgodnie z zasadą koalescencji. Produkty są dostępne w katalogu Aftermarket z oznaczenie 27.266.04. 2)Obrotowe i samoczyszczące filtry blow-by, dostarczane na pierwsze wyposażenie do silników FPT, New Holland, Case i Iveco, o wysokiej wydajności filtracji powyżej 95%, które utrzymują właściwie ciśnienia w układzie i zapewniają wysokie osiągi silnika. Produkty są dostępne w katalogu firmy z oznaczeniami 27.686.00 i 27.689.00. Produkty UFI Filters wybierają wiodący producenci pojazdów, ponieważ gwarantują one wysoką jakość i niezawodność, a także zabezpieczają żywotność i trwałość silnika. WARSZTAT

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 KOMPLET, KTÓRY DAJE PRAWDZIWE BEZPIECZEŃSTWO JAZDY Praca pod presją czasu i ceny zazwyczaj odbija się negatywnie na jakości wykonywanej usługi. W przypadku wymiany amortyzatorów należy doMonroe zwraca uwagę na aspekty, które odgrywają kluczową rolę dla żywotności i prawidłowego funkcjonowania montowanych amortyzatorów oraz wskazują jak… nie zepsuć ich podczas montażu. łożyć wszelkich starań, aby niezależnie od tego naprawa przebiegała zgodnie z procedurą, a klient mógł cieszyć się bezpieczną i przyjemWARSZTAT

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 ną jazdą. Właśnie te dwa elementy – bezpieczeństwo i przyjemność prowadzenia powinny odgrywać decydującą rolę podczas negocjacji z klientem. Interwał między przeglądami Jedyne obowiązkowe badanie amortyzatorów w Polsce odbywa się podczas okresowego przeglądu technicznego. Fabrycznie nowe samochody osobowe po pierwszej rejestracji muszą być skontrolowane przez diagnostę w ciągu 3 lat. Kolejne badanie powinno odbyć się przed upływem 2 lat, czyli 5 lat od pierwszej rejestracji. Każde następne przeprowadzane jest już co roku. Tymczasem większość firm produkujących amortyzatory zaleca ich kontrolę co 20 tys. km. Oznacza to, że przebieg odgrywa co najmniej tak ważną rolę jak wiek, jeśli nie większą. Tu pojawia się oczywisty wniosek – osoby, które dużo jeżdżą, powinny amortyzatory kontrolować czasami częściej niż raz w roku! ParaWARSZTAT

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 doksalnie, o ile każda stacja diagnostyczna ma sprzęt do badania amortyzatorów, o tyle mało który warsztat dysponuje takim wyposażeniem. Początkowo tego nie widać Ze względu na ograniczone możliwości, mechanicy ograniczają się zwykle do „organoleptycznej” kontroli amortyzatorów. Sygnałem ostrzegawczym są zwykle korozja tłoczyska lub widoczne wycieki. Tymczasem już samo pogorszenie się jakości tłumienia obniża bezpieczeństwo jazdy. Trudno jednoznacznie określić co jest gorsze – równomierny spadek skuteczności tłumienia przy wszystkich czterech kołach, czy też poważne rozbieżności np. pomiędzy lewą i prawą stroną. Co się psuje? Z biegiem czasu i wraz z liczbą przejechanych kilometrów amortyzatory tracą szczelność. Uszkodzeniu ulegają także wewnętrzne uszczelnienia, które mają olbrzymie znaczenie dla jakości pracy amortyzatora. Tego z zewnątrz nie widać i właśnie z tego względu najbardziej wiarygodnym testem jest badanie amortyzatorów na stanowisku pomiarowym. Jazda na zużytych amortyzatorach jest możliwa, ale skrajnie niebezpieczna. Zużyte amortyzatory nie tylko pogarszają w sposób odczuwalny właściwości jezdne, ale także wydłużają drogę hamowania i zaburzają pracę układów kontroli trakcji. Niezwykle trudno spekulować na temat tego o ile wydłuża się wspomniana droga hamowania, ponieważ zależy to od stopnia zużycia amortyzatorów oraz konstrukcji samochodu i rodzaju nawierzchni, ale można przyjąć, że najczęściej (dla prędkości początkowej 100 km/h i 6-7-letnich amortyzatorów jest to niebagatelny wzrost o 2-7 metrów. Objawy zwiastujące konieczność wymiany amortyzatorów- przesadne kołysanie się nadwozia- drgania kół, pojawiające się po pokonaniu nierówności- utrudnione prowadzenie (samochód „pływa”)- wydłużenie drogi hamowania- anomalie w działaniu układu ABS, mimo jego pełnej sprawności- wycieki oleju z amortyzatora- korozja tłoczyska - negatywny wynik badania amortyzatorów- inne uszkodzenia mechaniczne- na konieczność wymiany amortyzatorów może wskazywać także charakterystyczne zużycie opon Zawsze parami Amortyzatory wymieniamy zawsze parami na danej osi. Z tego względu wielu producentów pakuje je do opakowań w kompletach po dwie sztuki. Aby zapewnić zrównoważone działanie zawieszenia, oba amortyzatory muszą znajdować się w równoważnym stanie roboczym. Ponieważ nowy amortyzator nie uległ jeszcze żadnemu zużyciu wewnętrznemu, praca ze starym amortyzatorem będzie skutkować nierówną charakterystykę tłumienia na osi, co może spowodować nadmierną kompensację nowego amortyzatora, zwiększając ryzyko jego uszkodzenia i przedwczesnego zużycia. Bardzo ważne jest, aby nie „sprawdzać” jakości amortyzatorów przed montażem przez ściskanie i rozprężanie w pozycji innej niż robocza. WARSZTAT

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 Zestawy montażowe, osłony i odbojniki O ile wymiana zużytych odbojników czy montaż nowych osłon wydaje się czynnością oczywistą i nie wiąże się ze zbyt dużymi wydatkami, o tyle wymiana zestawów montażowych kolumn, przez które rozumiemy górne połączenia między kolumną, a nadwoziem pojazdu bardzo często jest pomijana. To istotny, dodatkowy koszt dla klienta i trzeba wiedzieć w jaki sposób uzasadnić taki wydatek. Zestawy łączące kolumny zawieszenia z nadwoziem odgrywają ważną rolę w zapewnieniu płynnego, precyzyjnego kierowania pojazdem, bez wibracji i hałasu. W zależności od wersji i konkretnego rozwiązania składają się wyłącznie z elementów metalowo-gumowych lub także z łożyska o wysokiej wytrzymałości. Zużyta guma zestawu nie jest w stanie skutecznie izolować hałasu, wibracji i uderzeń od nadwozia i kierownicy. Objawy są łudząco podobne do problemów z wyważeniem kół. Zużyte łożyska wytwarzają nadmierne tarcie, które zwiększa siłę potrzebną do skręcenia koła, szczególnie przy niskich prędkościach i często powoduje stukanie, gdy samochód przyspiesza lub hamuje. Łożysko, które jest nadal używane po 130 000 kilometrów, może wymagać o 10-20% więcej wysiłku, aby obrócić koło w porównaniu z nowym łożyskiem. Co ciekawe - zużyte lub uszkodzone łożyska ograniczają zdolność amortyzatora do powrotu do położenia środkowego po zakrętach i ostrych manewrach. Oznacza to, że kierowcy muszą częściej niż zwykle korygować kierunek jazdy. Karygodne błędy montażowe Nawet najlepsze amortyzatory i kompleksowe podejście do ich wymiany może nie poprawić bezpieczeństwa jazdy, jeśli mechanik zlekceważy procedury montażowe i uszkodzi nowe części podczas ich zakładania. Najczęściej popełniane błędy to przytrzymywanie tłoczyska za pomocą szczypiec podczas skręcania kolumny oraz nieprzestrzeganie prawidłowych wartości momentu dokręcania śrub. W pierwszym przypadku dochodzi do nieodwracalnego uszkodzenia tłoczyska, w drugim uszkodzenia połączeń gwintowych. Do innych błędów montażowych zaliczamy złe osadzenie sprężyny w kolumnie. W każdym z takich przypadków ewentualne reklamacje będą odrzucane jako nieuzasadnione. Monroe, Adam Gołąbek, Technical Services, Training and Warranty Manager, Poland, Baltics & Finland:Zima to najcięższy okres dla amortyzatorów, więc właśnie teraz jest doskonała okazja do ich szczegółowej kontroli. O ile trudno zachęcić kierowców do dobrowolnych, dodatkowych wizyt w warsztatach, o tyle dużo łatwiej uczulić mechaników na to, aby zwracali uwagę na stan amortyzatorów przy okazji innych napraw wykonywanych w samochodach klientów. Bardzo często wystarczy rzut okiem, aby dostrzec pewne anomalie i poinformować o nich posiadacza pojazdu. Właściwe podejście do aspektów związanych z bezpieczeństwem jazdy zwykle jest wystarczającympowodem do rozszerzenia zakresu naprawy lub umówienia dodatkowego terminu. WARSZTAT

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 NOWE ŚWIECE ZAPŁONOWE Z METALI SZLACHETNYCH W OFERCIE NGK SPARK PLUG Rozwój asortymentu NGK SPARK PLUGw obszarze części dla pojazdów osobowych daje większe możliwości działań sprzedażowych dla klientów rynku wtórnego. Nowe świece zapłonowe zaprojektowane zostały specjalnie dla najlepiej sprzedających się modeli samochodów takich producentów jak Honda, Volvo, Toyota, Land Rover i Audi. Szacuje się, że do 2024 roku nowy asortyment pokryje zapotrzebowanie parku samochodowego obejmującego ponad 1,8 mln pojazdów - co stanowi wzrost ilości o 32% w ciągu najbliższych dwóch lat (źródło: TecAlliance). Dziesięć spośród nowo wprowadzonych na rynek świec zapłonowych to produkty, gdzie zastosowano dwa rodzaje z metali szlachetnych, które zapewniają najwyższą odporność na zużycie. Dodatkowo dzięki zastosowaniu cienkich elektrod środkowych zapewniają one doskonały zapłon. Trzy z nich typu Laser Iridium zostały wprowadzane na rynek wtórny dla następujących modeli popularnych NGK SPARK PLUG, specjalista w zakresie zapłonu i czujników, wprowadził na rynek 12 nowych świec zapłonowych o zaawansowanej technologii, które zostały specjalnie zaprojektowane dla najszybciej rozwijającego się w Europie segmentu pojazdów osobowych. Wszystkie oferowane referencje wchodzą w skład gamy świec z materiałów szlachetnych: Laser Iridium, Laser Platinum lub Iridium IX. Prawie wszystkie nowości są także zgodne z produktami z oferty oryginalnego wyposażenia NGK SPARK PLUG, co gwarantuje wyjątkową jakość i wydajność produktów. na rynku pojazdów - referencja SILKR7H8 pasuje do Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 produkowanych od października 2017 roku; SILKGR9A7EG obsługuje silniki Porsche Boxter i Cayman 2.5 obecne na rynku od kwietnia 2016 roku, a ILNFR7A7G jest idealnym produktem dla modeli Opel/Vauxhall Insignia 2.0 produkowanych od kwietnia 2020 roku. Jeden z modeli nowych świec zapłonowych Laser Iridium oznaczony referencją ILZKAR8J8SY zaprojektowany został do zastosowania w wyjątkowo dużej liczbie modeli Volvo i Hondy, w tym w najlepiej sprzedającym się modelu Volvo XC60 2.0 (zarówno benzynowym, jak i hybrydowym typu plug-in) oraz w Hondzie CR-V 1.5 VTEC. Kolejną nowością jest referencja SILZKAR8G7Y, która obejmuje popularne modele Land Rover Defender, Discovery, Evoque i Range Rover produkowane od marca 2017 roku. Dodatkowo świece zapłonowe Laser Iridium DILKAR7B8, DILKAR8J9G i ILZKAR7E11S pasuNOWOŚCI

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 NOWOŚCI ją do wielu modeli Subaru, Toyoty i Hondy, natomiast świece zapłonowe Laser Platinum LTR6BP13 i PFR7S11EG zapewniają zapłon w modelach Forda i Audi. "Niezmiennym celem firmy NGK SPARK PLUG jest dostarczanie optymalnych, wysokowydajnych świec zapłonowych dla każdego pojazdu. Tych 12 nowych, ważnych referencji stanowi dodatkowy, szybko rosnący potencjał sprzedaży dla naszych klientów na rynku wtórnym, zapewniając przy tym najwyższą jakość, z której słynie nasza firma." - podsumowuje Frank Massia, Dyrektor Marketingu Aftermarket EMEA, NGK SPARK PLUG EUROPE GmbH. Pod względem technologicznym świece zapłonowe NGK SPARK PLUG z podwójnym metalem szlachetnym z serii Laser Iridium mają laserowo spawaną elektrodę środkową ze stopu irydu oraz przyspawaną tą samą technologią płytkę platynową na elektrodzie masy, co zapewnia optymalną wydajność i żywotność. Seria Laser Platinum wykorzystuję płytki platynowe umieszczone na elektrodach środkowych i masowych także z wykorzystaniem technologii laserowej, gwarantując stałą moc zapłonu przez cały okres eksploatacji świecy zapłonowej. Świece zapłonowe Iridium IX tej firmy, zaprojektowane ze stopu irydu na niezwykle cienkiej elektrodzie środkowej, zapewniają większą efektywność zapłonu mieszanki oraz wydłużoną żywotność w porównaniu ze standardowymi świecami niklowymi. Od 20 kwietnia 2022 roku wszystkie nowości zostaną umieszczone w aplikacji TecDoc. Zostaną one również uwzględnione w nowym katalogu świec zapłonowych pojazdów czterokołowych.

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 NOWOŚCI „Dla warsztatów wzrost cen energii jest wyjątkowo dotkliwy. Po dwóch latach zmagań z wyzwaniami stawianymi przez pandemię muszą teraz dodatkowo liczyć się ze wzrostem kosztów – bez gwarancji, że sytuacja ulegnie zmianie. Dla wielu warsztatów może to oznaczać, że będą zmuszone zakończyć swoją działalność. Na szczęście Axalta to firma stawiająca na ciągły rozwój technologiczny, który pozwala warsztatom pracować od początku do końca wydajniej, łatwiej i rentowniej. „Nasza opatentowana technologia Fast Cure Low Energy pozwala obniżyć zużycie energii w kabinie lakierniczej przy zachowaniu najwyższej jakości naprawy. Tego właśnie potrzebują warsztaty w dobie obecnego kryzysu” – tłumaczy Jim Muse, Vice President, Axalta Refinish na Europę, Bliski Wschód i Afrykę. Koszty utrzymania są coraz wyższe, a największy wpływ mają na to drastycznie rosnące ceny energii. Tylko w styczniu 2022 roku wzrosły o 28,6%. AXALTA POMAGA WARSZTATOM STAWIĆ CZOŁA ROSNĄCYM CENOM ENERGII

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=