e-Auto Service Manager 7/2022

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT w pojeździe hybrydowym lub elektrycznym pełni również inną kluczową rolę - chłodzi baterię zasilającą pojazd. „Jeśli klimatyzacja przestanie działać w „zwykłym” samochodzie, nadal można prowadzić ten pojazd. Jeśli jednak awarii ulegnie układ klimatyzacji w pojeździe elektrycznym, samochód nie uruchomi się ze względów bezpieczeństwa, ponieważ nie jest kontrolowana temperatura akumulatora”, wyjaśnia Richard Groot, specjalista ds. układów klimatyzacji w DENSO Aftermarket. „W przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych układ klimatyzacji jest zatem integralnym elementem zapewniającym prawidłowe parametry pracy pojazdu i musi być odpowiednio serwisowany – w tym również sprężarka, która w tych pojazdach jest napędzana elektrycznie”. Jak działa sprężarka elektryczna? Standardowe sprężarki są napędzane pasem napędowym. Pojazdy elektryczne nie są jednak wyposażone w silniki z pasem napędowym, dlatego konieczne jest zastosowanie innego rodzaju sprężarek. Sprężarka elektryczna DENSO składa się z następujących elementów: • Sekcja sprężarki – zawiera sprężarkę typu spiralnego, która zasysa, spręża i zwalnia czynnik chłodniczy. • Silnik – do napędzania sprężarki. Silnik bezszczotkowy DC, który wykorzystuje magnes stały jako wirnik i cewkę jako stojan. • Inwerter – do napędzania silnika. Inwerter przetwarza prąd stały (DC) z akumulatora pojazdu na prąd przemienny (AC) dla silnika.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=