E-Auto Service Manager 11/2023

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 11/2023 - NAJLEPSZA WIDOCZNOŚĆ OD HELLA - ZIMA W WARSZTACIE - TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO - BOOST BODY SHOP, KOPLEKSOWY PROGRAM DLA LAKIERNI - CROMAX – NAPRAWA BARWIONYCH LAKIERÓW BEZBARWNYCH - TWÓJ PISTOLET NATRYSKOWY, TWÓJ WSZECHŚWIAT SATA

PULS BRANŻY 4 NAJLEPSZA WIDOCZNOŚĆ OD EKSPERTA! 10 GOODYEAR Z TYTUŁEM PRODUCENTA ROKU 14 MONROE® OFICJALNYM DOSTAWCĄ INTELIGENTNEGO ZAWIESZENIA 16 KARY ZA KRĘCENIE LICZNIKÓW 20 TOYOTA POKAŻE DWA PROTOTYPY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH 22 AKZO-NOBEL WYKORZYSTUJE ŻYWICĘ RZEPAKOWĄ DO STWORZENIA PIERWSZEJ BIO-POWŁOKI 24 ZIMA W WARSZTACIE - TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO LAKIERNIA 30 BOOST BODY SHOP 34 CROMAX - KOLORY SPECJALNE 38 LAKIER MATOWY VS. BŁYSZCZĄCY 42 SZKOLENIE W CONTINENTAL SŁUPSK 45 PODKŁADY W LAKIERNICTWIE SAMOCHODOWYM NOWOŚCI 50 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 11/2023 - NAJLEPSZA WIDOCZNOŚĆ OD HELLA - ZIMA W WARSZTACIE - TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO - BOOST BODY SHOP, KOPLEKSOWY PROGRAM DLA LAKIERNI - CROMAX – NAPRAWA BARWIONYCH LAKIERÓW BEZBARWNYCH - TWÓJ PISTOLET NATRYSKOWY, TWÓJ WSZECHŚWIAT SATA

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 NAJLEPSZA WIDOCZNOŚĆ OD EKSPERTA! Jednym z kluczowym elementów wpływających na bezpieczeństwo kierowców oraz innych uczestników ruchu drogowego jest dobrze oświetlony pojazd. Ekspertem od oświetlenia i technologicznym liderem w dziedzinie inteligentnego rozsyłu światła jest od dawna firma Hella, której produkty stale spełniają najwyższe wymagania i standardy jakości oraz bezpieczeństwa. I dokładnie te same standardy stosowane są również w przypadku szerokiej gamy żarówek, które firma ma w swojej ofercie. Optymalny strumień świetlny dzięki zaawansowanej technologii, niska awaryjność i wysoka trwałość dzięki wysokogatunkowym materiałom i sprawdzonej jakości – to podstawowe cechy charakteryzujące żarówki Hella. Zapewniają one również wiele innych korzyści, ponieważ bogata oferta firmy obejmuje olbrzymie spektrum produktów dla praktycznie wszystkich możliwych zastosowań.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 Aktualnie można w niej znaleźć wszelkie żarówki oświetlenia pojazdu (również oświetlenia wewnętrznego), na których używanie w obrębie dróg publicznych pozwala prawo, czyli takich, które posiadają stosowną homologację. Oferta zawiera zatem żarówki 12V oraz 24V standardowe lub, jak w przypadku żarówek do świateł głównych – przednich, o zwiększonej emisji światła z serii Performance: +60% lub +120% więcej światła. Są też takie, szczególnie polecane dla kierowców zawodowych, żarówki z serii Long Life o żywotności do 3 razy dłuższej niż żarówki standardowe. Do tego dochodzą żarówki o zimniejszej temperaturze barwy światła, bardziej zbliżonej do temperatury światła dziennego, z serii White Light. Żarówki typu Xenon występują natomiast w dwóch wariantach cenowych, tak aby każdy mógł znaleźć dla siebie najbardziej odpowiadający zakres cenowy. Są to zatem żarówki z serii Xenon oraz tańsze Xenon ValueFit. Duża różnorodność - ODPOWIEDNIA ŻARÓWKA DLA KAŻDEGO STANDARD 12V Standardowe żarówki halogenowe HELLA oferują jakość OEM z idealnym stosunkiem ceny do parametrów. Zapewniają dobrą moc światła, niezawodność i długą trwałość. Dzięki temu są one doskonale dostosowane do potrzeb klientów w zakresie bezpieczeństwa. Standardowa żarówka dostępna jest w następujących wersjach: H1, H4, H7, H11 oraz H15, H18, H19. WHITE LIGHT 12V Dzięki eleganckiej barwie światła zbliżonej do barwy żarówki ksenonowej, White Light oferuje idealne połączenie stylu i komfortu. W porównaniu ze standardowymi żarówkami halogenowymi, linia White Light zapewnia do 30 % więcej światła (w porównaniu ze standardowymi żarówkami halogenowymi) i temperaturę barwową do 4200 K. Zwiększa to kontrast i tym samym bezpieczeństwo. Dostępne w wersjach: H1, H4 i H7.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 PERFORMANCE +60% 12V i PERFORMANCE +120% 12V Żarówki te wyznaczają nowe standardy w dziedzinie oświetlenia halogenowego. Do 60% lub 120% więcej światła (w porównaniu ze standardowymi żarówkami halogenowymi) wszędzie tam, gdzie go potrzebujesz. Zwiększona jasność pozwala zobaczyć więcej i dalej i w ten sposób szybciej reagować. Dostępne w wersjach: H1, H4, H7. LONG LIFE 12V Żarówki halogenowe HELLA Long Life o trwałości do 3x dłuższej niż standardowe żarówki halogenowe oferują optymalny stosunek ceny do jakości i są najlepszym wyborem do długiego użytkowania. Ponadto przekonują swoją niezawodnością. Dostępne w wersjach: H1, H4, H7, H11, H16. HEAVY DUTY 24V Żarówki Heavy Duty zostały zaprojektowane z myślą o niezawodnej pracy i dlatego są idealne dla ciężarówek oraz pojazdów użytkowych. Ponadto oferują one idealny stosunek ceny do jakości. Dostępne w wersjach: H1, H3, H4, H7, H11, H15.

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 HEAVY DUTY EXPERT 24V Żarówki halogenowe HELLA Heavy Duty Expert dają maksymalnie mocne światło i jednocześnie odznaczają się dwukrotnie większą trwałością niż tradycyjne, standardowe żarówki halogenowe. Żarówki te są szczególnie przyjazne dla środowiska, ponieważ są rzadziej wymieniane. Dostępne w wersjach: H1, H3, H4, H7, H11. XENON Dzięki jednorodnemu rozsyłowi światła żarówki (żarniki) ksenonowe zapewniają optymalne bezpieczeństwo. Oprócz jasnego i szerokiego oświetlenia drogi, zaletami żarników ksenonowych firmy HELLA są trwałość i sprawdzona jakość OE. Przy czym światło jest ponad dwukrotnie jaśniejsze niż żarówki halogenowej. Dostępne w wersjach: D1R, D1S, D2R, D2S, D3S, D4R, D4S i D5S

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 Jak znaleźć właściwą żarówkę do reflektorów i lamp w swoim samochodzie? Abyś zawsze miał pod ręką odpowiednią żarówkę, firma Hella oferuje Ci wyszukiwarkę, dzięki której szybko znajdziesz odpowiedni typ do swojego pojazdu. Wybierając żarówki firmy Hella możesz być pewien ich jakości i niezawodności. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony. Tam uzyskacie Państwo szczegóły dotyczące prezentowanego asortymentu. www.hella-bulbs.com/pl/europe/car

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 GOODYEAR Z TYTUŁEM „PRODUCENTA ROKU OPON ZIMOWYCH 2023” OD MAGAZYNU AUTO BILD Eksperci prestiżowego niemieckiego magazynu Auto Bild przyznali marce Goodyear tytuł „Producenta Roku Opon Zimowych 2023”, co potwierdza, że w bieżącym sezonie testowym opony Goodyear osiągają najlepsze wyniki w klasyfikacji ogólnej. To znaczące wyróżnienie następuje po wcześniejszym sukcesie w kategorii produktów letnich 2023 Auto Bild pochwalił wysokie osiągi opon zimowych Goodyear, stwierdzając, że: „zdecydowani zwycięzcy wśród modeli zimowych po raz kolejny pochodzą od marki Goodyear. Opony UltraGrip Performance 3 i UltraGrip Performance+ SUV odniosły kolejne sukcesy w tym sezonie dzięki przekonującym osiągom.” „Jesteśmy niezmiernie dumni z prestiżowych wyróżnień przyznanych przez Auto Bild za naszą tegoroczną ofertę opon zimowych i letnich. Są one dowodem zaangażowania Goodyear w innowacje i naszej zdolności do dostarczania produktów, które odpowiadają na potrzeby nowoczesnego parku samochodowego, pomagając zmaksymalizować osiągi aut i dając kierowcom to, czego potrzebują, aby poprawić wrażenia z jazdy” - powiedział David Anckaert, wiceprezes Goodyear ds. opon osobowych w Europie. Linia opon zimowych Goodyeara z sukcesami w testach Oprócz tytułu „Producenta Roku Opon Zimowych 2023”, będącego następstwem bardzo dobrych wyników w rankingach Auto Bild, zimowe produkty Goodyear uzyskały szereg wyróżnień w testach innych wiodących redakcji w całej Europie. Goodyear UltraGrip Performance 3, nowa opona w portfolio marki, zajęła czołowe miejsca we wszystkich siedmiu testach, w których uczestniczyła. W teście opon zimowych w rozmiarze 225/45 R18 przeprowadzonym przez Auto Bild doceniono ten produkt za „zrównoważoną i bezpieczną mobilność”, za co przyznano tytuły „Eco-Master” i „Green Tire”, drugie miejsce wśród 54 konkurentów, a także ocenę „wzorową”. Porównując 11 opon zimowych w rozmiarze 225/40R18, testerzy

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 Auto Bild sportscars [5] przyznali temu produktowi 1.miejsce, zwracając uwagę na „przekonujące właściwości jezdne w każdych warunkach pogodowych i bardzo dobre rezerwy bezpieczeństwa w zakresie aquaplaningu.” Równie dobry rezultat - 1. miejsce ex aequo - model ten uzyskał w najnowszym rankingu opon zimowych magazynu Sport Auto, w którym sprawdzano właściwości jezdne produktów w rozmiarze 225/40R18. [6] UltraGrip Performance 3 chwalono za „precyzyjne, bezpieczne i niezawodne osiągi, z szerokim zakresem rezerw na wszystkich trzech nawierzchniach”. Opona UltraGrip Performance 3 zwyciężyła również w teście szwedzkiego magazynu Teknikans Värld, w którym badano zachowanie opon w rozmiarze 225/50R17. Inny niemiecki magazyn Auto Motor und Sport także docenił mocne osiągi nowości zimowej Goodyear, przyznając jej 2. miejsce w zestawieniu opon w rozmiarze 255/45R20, z komentarzem: „bardzo wszechstronna. Nowa opona Goodyear jest w czołówce bez względu na pogodę”. Z kolei testerzy brytyjskiej redakcji Auto Express sklasyfikowali ten model na 3. miejscu w teście opon w rozmiarze 225/45R17. Natomiast inna opona z zimowego portfolio Goodyear, UltraGrip Performance+ SUV zajęła 3. miejsce w najnowszym rankingu opon zimowych Auto Bild allrad z oceną „wzorowa” i komentarzem „uniwersalna opona z wzorowymi właściwościami jezdnymi na mokrej nawierzchni, dobrymi rezerwami bezpieczeństwa w zakresie aquaplaningu, krótką drogą hamowania na śniegu i na suchej nawierzchni.”

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 MONROE® OFICJALNYM DOSTAWCĄ INTELIGENTNEGO ZAWIESZENIA DO MCLAREN AUTOMOTIVE Brytyjski producent luksusowych super- i hipersamochodów McLaren Automotive oraz Tenneco - producent części - ogłosili, że Monroe® został oficjalnym dostawcą inteligentnego zawieszenia (Monroe® Intelligent Suspension) dla gamy samochodów drogowych McLaren. Monroe® i McLaren Automotive współpracują już ponad 10 lat opracowując i wdrażając innowacyjne technologie zawieszenia. Inauguracyjnym, wspólnym projektem było zawieszenie Kinetic® w pierwszym supersamochodzie McLaren Automotive 12C wdrożone w 2011 roku. Obecnie Tenneco dostarcza McLarenowi swoje najnowocześniejsze elektroniczne systemy zawieszenia Monroe® Intelligent Suspension. Są one kluczowym elementem zapewniającym precyzyjne prowadzenie i niepowtarzalne wrażenia z jazdy. Gama obejmuje dwie wersje - Intelligent Suspension CVSA2 oraz Intelligent Suspension CVSA2/Kinetic®.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 Monroe® Intelligent Suspension CVSA2 Technologia Monroe® Intelligent Suspension CVSA2 obejmuje cztery lekkie, regulowane elektronicznie amortyzatory dwuzaworowe, które w sposób ciągły dostosowują charakterystykę tłumienia zależnie od kąta skrętu kierownicy, prędkości pojazdu, przyspieszenia, przechyłów nadwozia i innych danych. Kierowca może wybrać preferowany tryb jazdy, podczas gdy system dostosowuje się do otoczenia w czasie rzeczywistym, aby zmaksymalizować kontrolę nad pojazdem, komfort i bezpieczeństwo. Zawieszenie to jest montowane w modelach McLaren 540C, 570GT, 570S i 600LT, GT oraz wysokowydajnym supersamochodzie hybrydowym Artura. Monroe® Intelligent Suspension CVSA2/Kinetic® System Monroe® Intelligent Suspension CVSA2/Kinetic® łączy adaptacyjne sterowanie amortyzatorami CVSA2 z wyjątkowym, lekkim hydraulicznym systemem kontroli przechyłów. Razem, technologie te jednocześnie zapewniają wyjątkowe właściwości jezdne, adekwatne do osiągów McLarena. Systemy CVSA2/Kinetic® zastosowano w modelach MP4-12C, 650S, 675LT, 720S, 765LT i Elva, a także w nowym 750S. Technologia ta jest również zintegrowana z układami zawieszenia modeli McLaren P1™, McLaren P1™ GTR, McLaren Senna i Speedtail Ultimate. Historia McLarena w tworzeniu zapierających dech w piersiach samochodów wyczynowych jest zbieżna z naszym własnym dążeniem do ciągłego rozwijania technologii zawieszenia. Jesteśmy bardzo dumni i podekscytowani, że możemy rozpocząć ten nowy rozdział w bardzo udanej współpracy naszych firm. Charles Sanderson, dyrektor techniczny, McLaren Automotive https://youtube.com/embed/0osRv8ed9eQ

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 KARY ZA KRĘCENIE LICZNIKÓW W POJAZDACH – WYJAŚNIAMY WSZYSTKIE WĄTPLIWOŚCI Branża motoryzacyjna szacuje, że nawet 65% pojazdów oferowanych w Polsce do sprzedaży jako używane mogła mieć „przekręcony licznik”. Art. 306a Kodeksu karnego wprowadził nowe przestępstwo polegające na zmianie wskazań drogomierza, zgodnie z brzmieniem ww. przepisu, kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Tej samej karze podlega, kto zleca innej osobie wykonanie czynu. Jaki był cel rozwiązań? Zmiany miały wyeliminować z obrotu gospodarczego podmioty czerpiących korzyści majątkowe z procederu polegającego na zmianie wskazań drogomierzy w pojazdach. Przed wprowadzeniem do Kodeksu karnego nowego przestępstwa za przekręcenie licznika można było oczywiście odpowiadać karnie, przede wszystkim na podstawie art. 286 Kodeksu karnego, czyli popełniając przestępstwo oszustwa. Wymagało to jednak wypełnienia wszystkich wymienionych w tym przepisie znamion. Czyli sprawca musiał osiągnąć korzyść majątkową poprzez doprowadzenie innej osoby do niekorzystnego rozporządzenia mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania. Krótko mówiąc – trzeba było po prostu sprzedać samochód z przekręconym licznikiem, zatajając fakt kręconego licznika i osiągając za niego wyższą cenę. Poza tym, podstawowym problemem były warsztaty w biały dzień

17 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 oferujące usługi kręcenia licznika np. pod nazwą „korekta licznika”, czy „weryfikacja przebiegu pojazdu”. Swego czasu drogi na ścianie zachodniej będące kanałami transportu pojazdów używanych do Polski dosyć mocno obrosły tego typu “serwisami” i choć takie oferty przeniosły się głównie do Internetu (wystarczy wpisać odpowiednią frazę w wyszukiwarkę), to problem jak najbardziej pozostał. W starym stanie prawnym ściganie takich osób jest bardzo trudne, ponieważ nie popełniają oni bezpośrednio oszustwa, a jedynie mogą odpowiadać za pomocnictwo w przestępstwie oszustwa. Ale żeby odpowiedzialność nastąpiła trzeba im wykazać, że wiedzieli jakie konkretnie oszustwo miałoby nastąpić – czyli kto byłby sprawcą i kto pokrzywdzonym (nabywcą takiego pojazdu). Jest to w praktyce niewykonalne. Uprzednio samo działanie polegające na zmianie wskazań drogomierza nie było przestępstwem. Dopiero podjęcie tego działania dla wprowadzenia nabywcy pojazdu w błąd co do jego rzeczywistego stanu technicznego i prowadzące do sprzedania pojazdu za wyższą cenę, niż zostałby sprzedany przy wyższym wskazaniu licznika – tak jak napisaliśmy wyżej – mogło wypełniać znamiona przestępstwa oszustwa. Natomiast przepisy, obowiązujące od 2019 roku wprowadziły karalność trzech czynów: • zmiany wskazań drogomierza pojazdu mechanicznego, • ingerencji w prawidłowość pomiaru drogomierza pojazdu mechanicznego, • zlecenie innej osobie zmiany wskazań drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingerencji w prawidłowość pomiaru takiego drogomierza.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 Do podlegania odpowiedzialności karnej wystarczy więc dokonanie któregoś z tych czynów i nie ma tu żadnych dodatkowych znamion. Odpowiedzialność uregulowana jest więc znacznie szerzej, a ustawodawca uznał, że na prawnokarną ochronę zasługuje już sam fakt prawidłowego wskazania drogomierza w pojeździe. Jak już zostało wskazane powyżej czyny wymienione wyżej podlegają karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Zaznaczyć należy, że sam fakt posiadania pojazdu z przekręconym licznikiem i jeżdżenia nim nie jest podstawą do odpowiedzialności. Podstawą do odpowiedzialności będzie sytuacja, w której dowiemy się o przekręconym liczniku i sprzedając auto nie poinformujemy o tym nabywcy inkasując cenę za pojazd taką jak dla pojazdu o przebiegu na liczniku. Ale tu podstawą odpowiedzialności jest przestępstwo oszustwa (art. 286 Kodeksu karnego). Czy fakt wykrycia przekręconego licznika trzeba gdzieś zgłosić? Co do zasady nie ma takiego obowiązku. Zgodnie z art. 304 Kodeksu postępowania karnego każdy ma „społeczny obowiązek” poinformowania o przestępstwie, więc to już kwestia sumienia, czy poinformujemy organy ścigania czy nie. Jeżeli jednak chcemy ścigać osoby odpowiedzialne to możemy zgłosić dwa przestępstwa. Pierwsze to sam czyn przekręcenia licznika. Drugie przestępstwo to doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem. Czasami sprawca będzie ten sam, czyli sprzedawca pojazdu. Pytanie czy chcemy ścigać faktycznego sprawcę przekręcenia licznika i czy mamy na to czas i determinację. Klienta który kupił auto z przekręconym licznikiem interesuje przede wszystkim to żeby zaspokoić swój interes, a więc pociągnąć do odpowiedzialności sprzedawcę. Więc może powiadomić o przestępstwie oszustwa – tak samo zresztą jak do tej pory. Jeżeli chodzi o uprawnienia o charakterze cywilnoprawnym osób, które nabyły pojazd, w którym dokonano modyfikacji wskazań drogomierza, nowelizacja nie wprowadza istotnych zmian. Nadal w takiej sytuacji przysługiwać będą przede wszystkim roszczenia oparte o przepisy o rękojmi/ niezgodności towaru z umową przy sprzedaży. Czy można przekręcony przez kogoś licznik wrócić do prawidłowego wskazania? W żadnym wypadku nie należy samodzielnie ustawiać licznika do prawidłowej wysokości, bo sami popełniamy przestępstwo. Czy można sprzedać auto z przekręconym licznikiem? Można, ale trzeba za każdym razem informować o tym kupującego, ponieważ jeżeli wiemy o fakcie że licznik w aucie jest przekręcony, a nie

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 informujemy o tym nabywcy i dostajemy cenę jak za pojazd z takim przebiegiem jak na drogomierzu, to popełniamy przestępstwo oszustwa. Nie tylko penalizacja kręcenia liczników Od 1 stycznia 2020 roku weszła w życie zmiana w ustawie – Prawo o ruchu drogowym, dotycząca regulacji związanej z wymianą liczników. Nowelizacja co do zasady zabraniała wymiany drogomierza. Jedynymi sytuacjami dopuszczającymi taką wymianę będzie uszkodzenie drogomierza uniemożliwiające jego dalsze poprawne działanie lub konieczność wymiany elementu pojazdu, a wraz z nim drogomierza, w przypadku, gdy drogomierz jest konstrukcyjnie nierozerwalnie związany z wymienianym elementem, a wymiana tego niesprawnego elementu bez wymiany drogomierza jest technicznie niemożliwa. Po takiej wymianie konieczne jest stawienie się w stacji kontroli pojazdów w terminie 14 dni w celu zgłoszenia faktu wymiany drogomierza i sprawdzenia czy działa on prawidłowo i odnotowania takiej zmiany w CEP. Fakt zmiany licznika z datą zmiany będzie odnotowywany w Centralnej Ewidencji Pojazdów i będzie tam „widoczny”. Drugą bardzo ważną nowelizacją, która weszła w życie od 1 stycznia 2020 jest to, że Policja i inne służby dokonujące kontroli drogowej są uprawnione spisać stan licznika w trakcie kontroli i dane te są przekazywane do Centralnej Ewidencji Pojazdów, a co za tym idzie są ujawnione na stronie historiapojazdu.gov.pl. Uwaga na zmianę kół Ciekawym wątkiem jest zmiana rozmiaru kół pojazdu. Jak wiadomo, może ona wpływać na sposób pomiaru drogomierza, ponieważ po prostu wpływa na ilość obrotu osi, co może prowadzić do „ingerencji w sposób pomiaru”, a więc powodować to co jest objęte przepisem karnym.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 TOYOTA POKAŻE DWA PROTOTYPY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH NA JAPAN MOBILITY SHOW SUV o nazwie FT-3e oraz sportowy model FT-Se to dwa koncepcyjne samochody elektryczne, które Toyota pokaże podczas rozpoczynającego się 26 października Japan Mobility Show w Tokio. Strefa Toyoty na targach Japan Mobility Show (26 października – 5 listopada) będzie pełna innowacyjnych modeli i technologii, a jej centralnym punktem będą dwa prototypowe samochody elektryczne, które zaprezentują wizję elektryfikacji sektora motoryzacji w najbliższych latach. Prototypowe samochody elektryczne Toyoty wyróżniają się bardzo czułym układem jezdnym oraz absolutnie wyjątkową stylistyką, a także pozwalają na dostosowanie charakteru prowadzenia auta do własnych preferencji oraz pozyskiwanie informacji z otoczenia. Koncepcyjny SUV FT-3e FT-3e to prototyp kolejnej generacji rodzinnego auta, które będzie imponować innowacyjnymi technologiami, możliwością skorzystania ze

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 spersonalizowanych usług oraz zupełnie nowymi wrażeniami z jazdy. Ten bezemisyjny samochód będzie miał bateryjny napęd elektryczny. Projekt nadwozia jest nowoczesny i minimalistyczny, a we wnętrzu ekrany rozmieszczono tak, by kierowca nawet zbliżając się do auta wiedział, jaki jest poziom naładowania baterii, jaką temperaturę ma wnętrze i jaka jest jakość powietrza w kabinie. Koncepcyjny samochód sportowy FT-Se FT-Se to prototypowy model samochodu sportowego, który powstał we współpracy z inżynierami TOYOTA GAZOO Racing. Wykorzystano bogate doświadczenia z motorsportu oraz atuty, jakie oferuje bateryjny napęd elektryczny. Samochód ten dzieli główne komponenty z modelem FT-3e, ale został zaprojektowany z myślą o jak największej stabilności prowadzenia oraz jak najlepszych właściwościach aerodynamicznych. Design nadwozia podkreśla niemal wyczynowy charakter auta. Karoseria jest szeroka, ale niska i smukła, dzięki czemu opory powietrza zostaną zredukowane. We wnętrzu zastosowano kokpit kolejnej generacji, który będzie jeszcze bardziej intuicyjny i pozwoli na czerpanie jeszcze większej przyjemności z prowadzenia auta. Ekrany umieszczono nisko, żeby kierowca miał jak najlepszą widoczność, a kolana będą jeszcze lepiej chronione przed wysokimi przeciążeniami, których można doświadczyć w samochodzie sportowym.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 WYKORZYSTUJE ŻYWICĘ RZEPAKOWĄ I SOSNOWĄ DO STWORZENIA PIERWSZEJ BIO-POWŁOKI WEWNĘTRZNEJ DLA KIA Motors do wykończenia wnętrza swojego nowego elektrycznego SUV-a EV9 używa biofarby dostarczanej przez AkzoNobel. Producent aut elektrycznych po raz pierwszy zdecydował się na tego typu powłokę do wnętrz. KIA Motors do wykończenia wnętrza swojego nowego elektrycznego SUV-a EV9 używa biofarby dostarczanej przez AkzoNobel. Producent aut elektrycznych po raz pierwszy zdecydował się na tego typu powłokę do wnętrz. Do stworzenia produktu, jakim jest biofarba, wykorzystano dwa rodzaje bio -żywicy, która jest pozyskiwana z rzepaku, ale i żywicy sosnowej. Farbę można znaleźć na wewnętrznych panelach przełączników drzwi EV9. AkzoNobel dostarcza ponadto powłoki do pozostałych elementów wnętrza. „Obie firmy mają długą historię dotyczącą tworzenia coraz bardziej zrównoważonych produktów. Jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy pomóc KIA Motors w osiągnięciu znaczącego przełomu w produkcji” – mówi Patrick Bourguignon, Dyrektor działu Automotive i Specialty Coatings w AkzoNobel. Biopochodna farba stosowana w EV9 spełnia wszystkie wymagania KIA Mo-

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 tors w zakresie odporności chemicznej i fizycznej (na przykład na działanie kremu do opalania, odświeżacza powietrza, ciepła czy zarysowań). Uzyskano aż 100% potwierdzenie wzorca kolorów, "KIA Motors miała unikalne wymagania dotyczące powłok dla EV9, a wydajność naszego bioproduktu spełniła wszystkie ich potrzeby" – kontynuuje Bourguignon. "To najnowszy przykład tego, w jaki sposób jako firma nieustająco rozwijamy zaawansowaną technologię powłok, która minimalizuje wpływ na środowisko, bez uszczerbku dla jakości".

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO Od nowego roku ceny energii i ogrzewania boleśnie się urealnią - to dramat dla firmowych budżetów. Wiedzą to zwłaszcza wszyscy pracujący na zewnątrz lub na styku dwóch klimatów. Takim miejscem są zazwyczaj nasze warsztaty i serwisy. Jak zabezpieczyć się przed chłodem i nie zbankrutować? Z pewnością warto dobrze się ubrać! ZIMA W WARSZTACIE

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 Do pracy jak na wycieczkę? Na cebulkę – ta popularna zasada, rodem ze szkolnych wycieczek, może uratować nas od przeziębienia. Jednocześnie możemy się cieszyć, że to już nie te czasy gdy bielizna była gruba, lecz chroniła przed chłodem w sposób ograniczony – teraz cienkie i elastyczne dzianiny i tkaniny pozwalają na swobodę ruchów nawet w kilku warstwach nie dając przy tym uczucia przepocenia i ciężkości. Zobacz jak to wygląda w ofercie LAHTI PRO! Cienkie a ciepłe – i do tego trwałe Zimowa warstwa pośrednia – takie coś, w czym nie będzie nam zimno na zewnątrz warsztatu i w czym nie zaczniemy się gotować, gdy akcja serwisowa przeniesie się do wewnątrz. Softshele – idealna broń średniego zasięgu w walce z zimnem, jednocześnie nie poszerzająca sylwetki oraz zaopatrzona w bezpieczne, zamykane na zamek kieszenie. Jeśli do tego dodamy ocieplane spodnie robocze to można śmiało powiedzieć, że raczej zima w warsztacie już nam nie straszna. Zobacz jak to wygląda w ofercie LAHTI PRO! Elastyka chłód nie tyka By poruszać się zwinnie i tym samym naturalnie warto mieć elastycznie wzmocniony komplet warsztatowo-roboczy. Najnowszy hit typy STRETCH -LINE od LAHTI PRO stanowi optymalne połączenie kurtka -spodnie o wyjątkowych parametrach użytkowych. Zarówno kurtka slim fit jak i spodnie do pasa to super zestaw doskonale się prezentujący i imponujący walorami użytkowymi. Chodzi o nieskrępowaną elastyczność

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 na zgięciach oraz wzmocniona ochronę przed przecieraniem – wszystko to dzięki super materiałom: wytrzymałej tkaninie typu CANVAS oraz wstawkom z materiału stretch „4-way elastic” czy wzmocnieniom na rękawach, karczku i kieszeniach materiałem Cordura®. Jeśli dodać do tego modną i wyróżniającą stylistykę zestawu otrzymujemy idealną propozycję dla wszystkich ceniących bezpieczeństwo w modzie. Na prawdziwe mrozy Zima, po raz pierwszy od kilku lat, jak na złość dodatkowo sprzyja wydatkom na ogrzewanie. Mrozy na zmianę ze śnieżycami wciąż nie dają za wygraną – a pracować przecież trzeba…Choć już się powoli odzwyczaili-

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 śmy od prawdziwych zim to ta zdaje się je znacząco przypominać. Czasem konieczna stanie się porządna ocieplana wierzchnia kurtka robocza z odpowiednimi odblaskami wzmocnieniami i systemem poręcznych kieszeni na narzędzia i drobne części zamienne. Przy temperaturze poniżej zera nieodzowne okazują się rękawice -> pisaliśmy o nich kilka numerów temu więc teraz jedynie o nich wspominamy – nie zapominając o czapkach. Te przydadzą się zarówno w wersji elastycznej jak i w formie nausznikowej, gdy faktycznie będzie trzeba sprostać wyzwaniom klimatycznych. Zobacz jak to wygląda w ofercie LAHTI PRO! Jasne, że ciepłe! Jesień i zima to nie tylko kłopoty z temperatura i opadami – to również krótsze dni i wcześnie zapadające ciemności. Znalazło się rozwiązanie i na ten kłopot – to zaopatrzone w silne, ledowe oświetlenie czapki z najnowszej kolekcji LAHTI PRO. W przypadku akrylowej elastycznej czapki dzianinowej

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 jej dwuwarstwowa konstrukcja zapewnia bardzo dobrą izolację od zimna. Czapka wyposażona została w moduł z oświetleniem LED, ładowany za pomocą wbudowanego złącza USB. Model ten daje również możliwość regulacji natężenia mocy światła na trzech poziomach (100%, 75%, 50%). Za samo świecenie odpowiedzialny jest wydajny moduł oświetlenia wyposażony w 4 diody typu SMD. Gdy jest nieco cieplej sprawdzi się czapka typu sportowego z daszkiem. Ona również świeci dzięki diodom led, dając światło nieco bardziej skoncentrowane na potencjalnym polu pracy. Wszystko i ciepło - w LAHTI PRO! Na szczęście wszystkie te „ocieplacze serwisowe” można znaleźć w jednym miejscu i to w gorących okazyjnych cenach. Wystarczy wejść na www.narzedzianonstop.pl i przejść do oferty marki LAHTI PRO, która już od ponad 10 lat wyznacza standard na rodzimym rynku odzieży ochronnej i roboczej. Zima trzyma, ale idzie już wyraźne ocieplenie z centrum w LAHTI!

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIERNIA BOOST BODY SHOP KOMPLEKSOWY PROGRAM, KTÓRY USPRAWNI TWÓJ BIZNES Eksperci z BASF Coatings Services opracowali kompleksową usługę dla warsztatów lakierniczych. Dzięki niej właściciele mogą osiągnąć postawione cele biznesowe, będą rozwijać sieć warsztatów, a także zwiększą swoją widoczność na rynku. Sprawdźcie jak to działa. Program Body Shop BOOST został stworzony po to, by pokazać co jest mocną stroną biznesu, a co można w nim ulepszyć. Przy pomocy tego narzędzia dokonuje się kompleksowej oceny: lakierni, działu mechanicznego, recep-

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIERNIA cji oraz innych obszarów działalności. Częścią tego procesu jest praca audytowa. Polega ona, na przygotowaniu planu rozwoju firmy. Dzięki przeprowadzonej ocenie zostaną wyznaczone obszary, które wymagają poprawy.To pozwoli zaplanować drogę do osiągnięcia założonych celów. Nowość na rynku automotive refinish Body Shop BOOST to nowe, holistyczne narzędzie oceny obejmujące pełen zakres warsztatu naprawczego, w tym karoserię, lakier, mechanikę, zrównoważony rozwój i inne elementy istotne dla infrastruktury. – Po raz pierwszy widzimy, że cały proces lakierniczy w branży motoryzacyjnej jest analizowany za pomocą jednego narzędzia. Proces ten składa się z trzech prostych kroków: przeprowadzenia pełnej oceny wraz z planowaniem i rozwojem działalności, usprawnieniem procesów i wyznaczeniem celów, aby osiągnąć sukces warsztatu – powiedział Jens Müller, dyrektor techniczny na region EMEA, BASF Automotive Refinish Coatings Solutions. Nowoczesne rozwiązanie chmurowe Program Body Shop BOOST umożliwia przesyłanie wszystkich wyników do prywatnego pulpitu nawigacyjnego online, dzięki czemu użytkownicy mogą szybko i łatwo śledzić swoje statystyki i postępy. – Body Shop BOOST bierze pod uwagę przyszłe zapotrzebowanie rynku kolizji. Dzisiejsza branża blacharska znajduje się pod ciągłą presją ze względu na różne czynniki, takie jak presja na marżę i konieczność dostosowania wszystkich celów biznesowych. Narzędzie jest naszą odpowiedzią spełniającą najwyższe standardy MSO i OEM w zakresie zarządzania ich rozwijającymi się sieciami i rozwijania działalności" – powiedział Jens Müller. Kierownicy warsztatów blacharskich otrzymają ocenę na żywo i zostaną im pokazane wszelkie ulepszenia, które należy wprowadzić. Funkcje oceny obejmują wszystkie istotne obszary zgodnie z normami 5S i ISO, w tym obiekty

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIERNIA i sprzęt, naprawy i jakość, szkolenia, kontrolę zrównoważonego rozwoju w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także dane biznesowe. Zalety programu Program daje wgląd w całą sieć warsztatów blacharsko-lakierniczych. Menedżerowie mogą kierować swoją firmą za pomocą wskaźników KPI i standardów oraz wizualnie monitorować status, wydajność i postępy. Dedykowany nacisk na zrównoważony rozwój monitoruje zużycie, wykorzystanie i wydajność ekologicznych produktów w portfolio. Warsztaty blacharsko-lakiernicze będą częścią "zielonych pionierów" w swojej branży i przyciągną nowych partnerów biznesowych. Dzięki produktom z linii AraClass, które posiadają certyfikat Eco Balance, a także kompletnej ofercie UV, firma BASF Coatings Services produkuje najbardziej wydajne i najbardziej ekologiczne systemy lakiernicze. Teraz, dzięki Body Shop Boost firma pomaga warsztatom blacharskim w dalszym rozwoju, by stać się zrównoważonymi graczami na rynku Dane z oceny są silnym narzędziem promocji, dając każdemu warsztatowi jasne wskazanie, na czym stoi, i zapewniając zgodność ze wszystkimi standardami. Narzędzie zapewnia kompleksowy przegląd danych, które warsztaty blacharskie mogą wykorzystać w swoich promocjach i informować na przykład o oszczędnościach CO2. Po dokonaniu oceny wszystkie sugerowane ulepszenia są wyświetlane na pulpicie nawigacyjnym z jasnymi kamieniami milowymi i strukturą. Prosty system sygnalizacji świetlnej ułatwia użytkownikowi śledzenie rozwoju. By dowiedzieć się więcej skontaktuj się ze swoim lokalnym przedstawicielem handlowym BASF Coatings Services. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://www.glasurit.com/pl

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 CROMAX - KOLORY SPECJALNE: NAPRAWA BARWIONYCH LAKIERÓW BEZBARWNYCH Wysokochromatyczne odcienie czerwonego i niebieskiego stają się coraz bardziej popularne w Europie, co można zauważyć w Globalnym Raporcie Popularności Kolorów Samochodowych Axalta na rok 2022. Te głębokie, żywe i intensywne odcienie wyznaczają nowy trend w Europie. Często są jednak postrzegane jako trudne w naprawie. Cromax®, globalna marka renowacyjna firmy Axalta, opracował specjalny proces naprawy, wykorzystując barwione lakiery bezbarwne, aby odtworzyć głębokie i lśniące kolory. LAKIERNIA

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIERNIA Marcin Masikowski, Axalta Training Coordinator Refinish Systems, mówi: „Intensywne i żywe lakiery z efektem, zwłaszcza czerwone i wysokochromatyczne niebieskie, cieszą się rosnącą popularnością wśród producentów samochodów. Naprawa tych kolorów może okazać się skomplikowana. Dlatego chętnie dzielimy się naszymi wskazówkami z lakiernikami, aby ułatwić im codzienną pracę.” Nagrania szkoleniowe Cromax Let’s get to work to łatwo dostępne źródło prostych, ale precyzyjnych instrukcji dotyczących codziennej pracy warsztatów lakierniczych. Przygotowane przez ekspertów materiały są dostępne online i mają za zadanie ułatwić pracę lakierników. Nagrania zawierają wiele cennych wskazówek dotyczących napraw lakierniczych, a jeden z filmów został poświęcony naprawie barwionych lakierów bezbarwnych. Natrysk próbny Na nagraniu szkoleniowym Kolory specjalne: naprawa barwionych lakierów bezbarwnych, Tony Mitchell, International Training Manager dla Axalta Refinish na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, przed przeprowadzeniem naprawy z wykorzystaniem barwionych lakierów bezbarwnych, zaleca wykonanie natrysków próbnych. Na ich podstawie można określić potrzebną liczbę warstw barwionego lakieru bezbarwnego, a tym samym – dokładniej dopasować lakier do koloru nadwozia. Ekspert aplikuje lakier na trzy karty. Następnie umieszcza na nich naklejki kontrastowe aby porównać stopień krycia oraz grubość barwionego lakieru bezbarwnego. Jest to szczególnie ważne przy lakierowaniu do krawędzi.

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 Lakierowanie pojazdu Po wcześniejszym przygotowaniu natrysków próbnych i sprawdzeniu dopasowania koloru, można rozpocząć lakierowanie samochodu. W filmie, eksperci firmy Axalta prezentują zarówno technikę lakierowania do krawędzi, jak i z cieniowaniem. Aplikacja barwionego lakieru bezbarwnego jest podobna do aplikacji lakieru bazowego – im więcej warstw aplikujesz, tym lepsze krycie. To oznacza, że liczba i grubość warstw bezpośrednio wpływają na odcień, połysk i głębię koloru. W zależności od wielkości naprawy musimy użyć odpowiedniego utwardzacza, aby połączyć barwiony i niebarwiony lakier bezbarwny. „Używając wolniejszego utwardzacza, zapewnimy sobie wystarczająco dużo czasu na połączenie obu w jednolitą warstwę przed aplikacją lakieru bezbarwnego.” – mówi Tony Mitchell. Aby przyspieszyć proces lakierowania, przygotowujemy dwa pistolety lakiernicze – jeden z lakierem barwionym, a drugi z bezbarwnym. Lakierując należy postępować zgodnie z recepturą podaną w programie kolorystycznym. Ekspert aplikuje barwiony lakier bezbarwny na wcześniej położoną powierzchnię lakieru bazowego; rozpyla go również w miejscu cieniowania. Istotne jest zachowanie odpowiedniej odległości od obiektu. Aplikując, ekspert unika nachodzenia na siebie warstw na brzegach elementu, gdzie można uzyskać zbyt grubą warstwę lub mogą pojawić się zacieki. Wykończenie Lakier bezbarwny aplikujemy na przylegającą powierzchnię, tak aby jego warstwa nałożyła się z wciąż jeszcze mokrym barwionym lakierem bezbarwnym. Zależnie od wybranego lakieru bezbarwnego lub w celu wyrównania LAKIERNIA

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 O marce Cromax Cromax, globalna marka renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta, na pierwszym stawiamy miejscu stawia poprawę wydajności pracy. Nasze produkty zostały opracowane specjalnie z myślą o optymalizacji procesów poprzez oszczędność czasu, energii oraz materiałów, co przekłada się na zwiększenie wydajności oraz obniżenie kosztów operacyjnych. Dostarczamy klientom zaawansowane rozwiązania, które pozwalają na udoskonalenie procesu naprawy na każdym jej etapie. Dzięki inteligentnym narzędziom, specjalistycznej wiedzy naszych pracowników i rozbudowanej sieci autoryzowanych partnerów serwisy współpracujące z nami są atrakcyjne dla firm dostarczających zlecenia. Cromax – na produktywność. struktury powłoki, Marcin Masikowski, Axalta Training Coordinator Refinish Systems zaleca aplikację dodatkowej warstwy lakieru bezbarwnego na polakierowanych elementach. Nagranie szkoleniowe Kolory specjalne: naprawa barwionych lakierów bezbarwnych z serii Let’s get to work jest dostępne na kanale YouTube marki Cromax: www.youtube.com/cromaxemea. Więcej o nagraniach i szkoleniach Cromax znajdziesz w zakładce poświęconej szkoleniom na stronie www.cromax.pl. LAKIERNIA

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIER MATOWY VS. BŁYSZCZĄCY: TAJNIKI I WYZWANIA RENOWACJI POWŁOK MATOWYCH W świecie motoryzacji, wybór między lakierem matowym a błyszczącym stał się tematem gorącej dyskusji. Wraz z rosnącą popularnością samochodów klasy premium pokrytych matowymi powłokami, coraz więcej kierowców rozważa, który rodzaj lakieru jest dla nich najlepszy. Jednak renowacja lakierowanych powłok matowych to zadanie wymagające nie tylko precyzji, ale także odpowiedniego przygotowania i wiedzy lakiernika. Mat czy błysk: Co odróżnia te dwa wykończenia? Różnica między lakierem matowym a błyszczącym polega na zdolności powierzchni do odbijania promieni świetlnych. Ta zdolność mierzona jest w jednostkach GU (Gloss Units), które można odczytywać za pomocą urządzeń takich jak glossmeter (połyskomierz). Wartość GU określa poziom połysku mierzonego pod różnymi kątami padania światła. Połysk błyszczący: Wartość GU wynosząca nie mniej niż 70 przy kącie padania światła 20° oznacza wysoki połysk, czyli błysk. Połysk jedwabisty: Przy pomiarze pod kątem 60° zakres od 10 do 70 GU oznacza średni połysk, zwany również jedwabistym. Mat: Wartość poniżej 10 GU przy kącie padania 85° oznacza niski połysk, czyli mat. W celu uzyskania odpowiedniego poziomu połysku dla renowacji lakieru matowego, konieczne jest dopasowanie lakieru bezbarwnego do naprawianej powierzchni. Proces ten wymaga przygotowania próbnej mieszanki lakieru, zwykle przez łączenie lakieru bezbarwnego błyszczącego z lakierem bezbarwnym matowym w proporcji określonej przez producenta. Inne poLAKIERNIA

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 dejście może polegać na dodaniu pasty matującej do lakieru bezbarwnego błyszczącego. Następnie, po kilku próbnych natryskach i wysuszeniu, wybiera się mieszankę najbliższą ideałowi. Naprawa lakierowanych powłok matowych: Wyzwania i trudności Renowacja lakierowanych powłok matowych jest zadaniem wymagającym, zarówno jeśli chodzi o dopasowanie koloru bazy, poziom połysku/matu, jak i strukturę powłoki. Przygotowanie przed aplikacją jest pracochłonne, a konieczność naprawy całych elementów powłoki w celu uzyskania zgodności kolorystycznej sprawia, że naprawy są kosztowne i czasochłonne. Kolejnym wyzwaniem jest fakt, że lakier matowy po polerowaniu staje się błyszczący, co eliminuje możliwość cieniowania. W rezultacie często konieczne jest lakierowanie całego boku samochodu lub innego elementu, co zwiększa koszty renowacji. Co więcej, niemożliwe jest usuwanie ewentualnych wtrąceń, które mogą pojawić się w czasie aplikacji, dlatego konieczne może być ponowne przelakierowanie. Aby uniknąć komplikacji, konieczne jest zachowanie czystości, unikanie przeciągu i otwierania kabiny lakierniczej przed całkowitym odparowaniem rozpuszczalnika. Technika aplikacji i jej wpływ na poziom połysku Sposób nakładania lakieru bezbarwnego ma wpływ na stopień połysku. Każda warstwa powinna być nakładana o odpowiedniej grubości, a czas odparowywania pomiędzy kolejnymi warstwami jest kluczowy. Nieodpowiednie warunki mogą prowadzić do zatrzymania rozpuszczalnika w powłoce, co zwiększa połysk. Podsumowanie Renowacja lakierowanych powłok matowych jest procesem wymagającym nie tylko precyzji, ale także starannego przygotowania i doświadczenia lakiernika. Wybór odpowiedniego koloru bazy, stopnia matowości oraz struktury powłoki to tylko niektóre z wyzwań, z którymi trzeba się zmierzyć. Zachowanie czystości i staranność podczas aplikacji są kluczowe, aby uzyskać oczekiwany efekt. W miarę rosnącej popularności lakierów o wykończeniu matowym, producenci systemów lakierniczych muszą dostosować swoje produkty i technologie, aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów. Renowacja lakierowanych powłok matowych może być kosztowna i czasochłonna, ale z odpowiednią wiedzą i starannością można osiągnąć imponujące rezultaty. Techniczne aspekty lakierów matowych Aby lepiej zrozumieć, dlaczego lakier matowy jest matowy, warto zgłębić techniczne aspekty tego zjawiska. Matowanie powłoki lakieru polega na rozproszeniu promieni świetlnych na cząstkach zawartych w lakierze. W przyLAKIERNIA

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 padku lakieru matowego, te cząstki są zazwyczaj krzemionką matującą, woskami lub silikonami. Najpopularniejszymi są krzemionki matujące, które różnią się rozmiarem cząstek. Rozmiar cząstek a stopień matu Rozmiar cząstek matujących ma kluczowe znaczenie dla stopnia matowości powłoki lakieru. Krzemionki matujące dostępne są w różnych przedziałach rozmiarów, np. 4–7 µm, 2–15 µm. Im większy rozmiar cząstek, tym wyższy stopień matu. Dlatego producenci lakierów matowych oferują różne rodzaje krzemionek matujących, aby umożliwić wybór odpowiedniego stopnia matowości. Proces rozproszenia promieni świetlnych Podczas aplikacji lakieru matowego, cząstki matujące są równomiernie rozproszone w powłoce. Gdy światło pada na tę powierzchnię, zostaje rozproszone przez cząstki matujące, co powoduje, że promienie świetlne nie odbijają się równolegle, co ma miejsce w przypadku powłok błyszczących. Zamiast tego światło jest rozpraszane w różnych kierunkach, co tworzy efekt matu. Wskazówki dla lakiernika Aby osiągnąć pożądany poziom matowości powłoki lakieru, lakiernik musi wziąć pod uwagę wiele czynników: • Wykonanie natrysku próbnego w celu oceny poziomu matowości i dopasowania koloru. • Ocenę poziomu matowości należy przeprowadzać co najmniej 12 godzin po aplikacji, ponieważ poziom połysku może się zmieniać w miarę odparowywania rozpuszczalnika. • Grubość warstwy lakieru, położenie elementu, użyty utwardzacz i rozcieńczalnik oraz technika aplikacji mogą wpływać na poziom połysku. Niższa grubość warstwy oraz "sucha" metoda aplikacji zmniejszają połysk, podczas gdy większa grubość warstwy i "mokra" metoda zwiększają połysk. • Unikanie nierównomiernej aplikacji, zbyt cienkiej warstwy oraz zbyt krótkiego czasu odparowywania między warstwami pomaga uzyskać jednolity mat. • Zbyt wiele warstw lakieru matowego może prowadzić do zjawiska "wybłyszczania", dlatego staranność i dokładność są kluczowe. LAKIERNIA

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 Podsumowanie dla lakiernika Prawidłowa aplikacja powłoki matowej, zwłaszcza na dużych powierzchniach, to jedno z bardziej wymagających zadań, jakie można postawić przed lakiernikiem. Oprócz skrupulatnego przestrzegania zaleceń z karty technicznej, lakiernik musi wykazać się bardzo staranną aplikacją, aby uzyskać równomierny stopień matu na całej powierzchni. Lakiery matowe nie mogą być polerowane, ponieważ polerowanie powoduje zwiększenie połysku. Dlatego konieczne jest precyzyjne dopasowanie koloru bazy i stopnia matu, aby uzyskać zgodność efektu z elementami sąsiadującymi. Cieniowanie elementów lakierem matowym nie jest możliwe, więc często konieczne jest lakierowanie całego boku samochodu lub innego elementu. Podsumowanie Renowacja lakierowanych powłok matowych to zadanie wymagające precyzji, doświadczenia i wiedzy lakiernika. Wymaga ono dopasowania koloru bazy, stopnia matowości oraz struktury powłoki. Zachowanie czystości i staranność podczas aplikacji są niezbędne, aby uzyskać oczekiwany efekt matowości. Producentom lakierów matowych zależy na dostarczaniu odpowiednich produktów i technologii, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na tego rodzaju wykończenie. Choć naprawa lakierowanych powłok matowych może być kosztowna i czasochłonna, efekty końcowe są warte wysiłku. LAKIERNIA

42 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIERNIA MŁODZI ADEPCI LAKIERNICTWA W AKCJI: SZKOLENIE W CONTINENTAL SŁUPSK W Kia Continental Słupsk odbyło się całodniowe szkolenie dla młodych adeptów lakiernictwa. To wyjątkowe wydarzenie stanowi owocną współpracę między naszą firmą, marką Kia Continental oraz Zespołem Szkół Mechanicznych i Logistycznych ‘Mechanik’. Wydarzenie to nie tylko kontynuacja naszej inicjatywy, ale także kolejny krok w kształtowaniu przyszłości branży lakierniczej Teoria i Praktyka Szkolenie rozpoczęło się od solidnej dawki teorii. Młodzi uczestnicy mieli okazję poznać zasady BHP obowiązujące w lakierniach oraz zgłębić wiedzę na temat różnorodnych produktów stosowanych w procesie lakiernictwa. Wykłady prowadzone przez doświadczonych techników były pełne praktycznych wskazówek i przykładów z prawdziwego życia.

43 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIERNIA Po teoretycznym wprowadzeniu przyszedł czas na najbardziej ekscytującą część - praktykę. Każdy uczestnik otrzymał swoją część karoserii do prac, co pozwoliło im na samodzielne przetestowanie nabytych umiejętności. Pod czujnym okiem naszych techników, młodzi lakiernicy przystąpili do procesu naprawy lakierniczej. To była doskonała okazja do przećwiczenia każdego etapu i zdobycia cennego doświadczeni https://www.youtube.com/watch?v=Sbdeab-m2mI

44 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIERNIA Nagrody i Certyfikaty To nie koniec atrakcji! Całe szkolenie zostało zakończone testem wiedzy, a wszyscy uczestnicy zostali uhonorowani upominkami oraz certyfikatami ukończenia kursu. Głównymi nagrodami, którymi wyróżniliśmy dwóch uczestników, są zaproszenia na dwudniowe, profesjonalne szkolenie lakiernicze, które odbędzie się w nowoczesnym Centrum Szkoleniowym ICRC w Szczecinie. To niesamowita szansa dla młodych adeptów, aby jeszcze bardziej rozwinąć swoje umiejętności lakiernicze. Owocna Współpraca Chcielibyśmy podkreślić, że to nie pierwsza nasza współpraca z marką Kia Continental Słupsk i Zespołem Szkół Mechanicznych i Logistycznych ‘Mechanik’ w Słupsku. Podobne szkolenie odbyło się rok temu, co dowodzi naszego zaangażowania w rozwijanie branży lakierniczej. Ta inicjatywa jest efektem współpracy trzech stron: Dyrekcji i kadry pedagogicznej Szkoły Mechanik, która dąży do podnoszenia umiejętności swoich uczniów; Continental Słupsk, które działa na rzecz podnoszenia kwalifikacji młodych adeptów lakiernictwa oraz Grupy CSV, która od wielu lat zajmuje się szkoleniem lakierników w całej Polsce. Wiemy, jak bardzo lakiernictwo zmienia się na przestrzeni lat, a odpowiednie zastosowanie produktów i technologii lakierniczych jest konieczne do prawidłowego wykonania naprawy. Dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz zaangażowanym stronom za udział w tym wyjątkowym wydarzeniu. To dopiero początek naszej wspólnej drogi w kształtowaniu przyszłości branży lakierniczej!

45 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIERNIA PODKŁADY W LAKIERNICTWIE SAMOCHODOWYM – KLUCZ DO TRWAŁOŚCI I JAKOŚCI Naprawianie uszkodzeń blacharsko-lakierniczych to zadanie wymagające posiadania odpowiednich umiejętności, wiedzy oraz doświadczenia. Wbrew pozorom nie wystarczy nałożyć warstwy lakieru pozwalającej zamaskować powstałe podczas użytkowania pojazdu zarysowania. Na powierzchni samochodu znajduje się kilka warstw różnych preparatów. Nakłada się je, aby przygotować wybrane elementy do prac lakierniczych. Jednym z takich specyfików jest podkład. Jednakże w sklepach oferujących asortyment blacharsko-lakierniczy możemy dostrzec różne rodzaje produktów tego typu. Do czego służą poszczególne podkłady i jakie są ich właściwości? Postaramy się odpowiedzieć na nurtujące Cię pytania! Podkłady epoksydowe Podkłady epoksydowe tworzą doskonałą powłokę izolującą materiał, który pokrywają, od działania szkodliwych czynników środowiskowych. Produkt ten jest mieszanką żywicy epoksydowej zawierającej duży poziom usieciowania. To właśnie ten skład powoduje powstanie powłoki tworzącej barierę ochronną, niwelującą ryzyko wystąpienia problemów z niewłaściwymi reakcjami chemicznymi. Podkład epoksydowy można nakładać na powierzchnie lakierowane, stalowe, aluminiowe itp. Jeśli zdecydujemy się na kupno tego typu produktu o właściwościach antykorozyjnych, zapewnimy naszemu samochodowi warstwę ochronną, zabezpieczającą karoserię przed pojawieniem się pierwszych oznak korozji. Godnymi uwagi produktami są podkłady epoksydowe producentów takich jak DeBeer, MOTIP, TROTON oraz MASTER. Ponadto warto wiedzieć, że na tego typu produkty można aplikować szpachlówkę.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=