E-Auto Service Manager 11/2023

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2023 LAKIER MATOWY VS. BŁYSZCZĄCY: TAJNIKI I WYZWANIA RENOWACJI POWŁOK MATOWYCH W świecie motoryzacji, wybór między lakierem matowym a błyszczącym stał się tematem gorącej dyskusji. Wraz z rosnącą popularnością samochodów klasy premium pokrytych matowymi powłokami, coraz więcej kierowców rozważa, który rodzaj lakieru jest dla nich najlepszy. Jednak renowacja lakierowanych powłok matowych to zadanie wymagające nie tylko precyzji, ale także odpowiedniego przygotowania i wiedzy lakiernika. Mat czy błysk: Co odróżnia te dwa wykończenia? Różnica między lakierem matowym a błyszczącym polega na zdolności powierzchni do odbijania promieni świetlnych. Ta zdolność mierzona jest w jednostkach GU (Gloss Units), które można odczytywać za pomocą urządzeń takich jak glossmeter (połyskomierz). Wartość GU określa poziom połysku mierzonego pod różnymi kątami padania światła. Połysk błyszczący: Wartość GU wynosząca nie mniej niż 70 przy kącie padania światła 20° oznacza wysoki połysk, czyli błysk. Połysk jedwabisty: Przy pomiarze pod kątem 60° zakres od 10 do 70 GU oznacza średni połysk, zwany również jedwabistym. Mat: Wartość poniżej 10 GU przy kącie padania 85° oznacza niski połysk, czyli mat. W celu uzyskania odpowiedniego poziomu połysku dla renowacji lakieru matowego, konieczne jest dopasowanie lakieru bezbarwnego do naprawianej powierzchni. Proces ten wymaga przygotowania próbnej mieszanki lakieru, zwykle przez łączenie lakieru bezbarwnego błyszczącego z lakierem bezbarwnym matowym w proporcji określonej przez producenta. Inne poLAKIERNIA

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=