E-Auto Service Manager 1/2023

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2023 Dlaczego tarcza sprzęgłowa ulega zerwaniu? Głównymi przyczynami zerwania tarczy sprzęgłowej lub poluzowania tłumika drgań są: 1. Nadmierna siła przyłożona do koła pasowego, wywołana zbyt dużymi pulsacjami pasa napędowego; może ona być spowodowana przez różne części napędzane pasem napędowym. Kontrolę należy przeprowadzać na biegu jałowym silnika oraz podczas zwiększania i zmniejszania prędkości obrotowej silnika. Sprawdzić wzrokowo, czy pas napędowy nie ma zbyt dużego luzu. W przypadku zbyt luźnego pasa napędowego, konieczne jest sprawdzenie i / lub wymiana następujących części: różne typy kół pasowych, np. wolne koło pasowe alternatora, koło pasowe wału korbowego, koło pasowe napinające; automatyczny napinacz pasa napędowego (sprawdź tłumik drgań), koło dwumasowe. 2. Nieustannie zmieniająca się siła przyłożona do koła pasowego, wywołana silnymi wahaniami prędkości obrotowej. Przyczyną może być usterka systemu wtrysku paliwa, układu zapłonowego, układu kontroli emisji spalin lub niewłaściwy kąt synchronizacji wałka rozrządu (nierówna praca na biegu jałowym – nierówna praca na biegu). 3. Nadmierna siła przyłożona do koła pasowego, wywołana zbyt dużym momentem obrotowym silnika, np. na skutek chip-tuningu silnika. 4. Blokada cieczy jest zwykle efektem napełniania układu czynnikiem po stronie niskiego ciśnienia układu klimatyzacji pojazdu. Inną przyczyną tej usterki może być obecność niecałkowicie odparowanego czynnika („mgły”) wewnątrz układu po stronie niskiego ciśnienia, co w efekcie również może spowodować blokadę cieczy w sprężarce. Wytworzenie „mgły” jest zwykle spowodowane przez wadliwy zawór rozprężny WARSZTAT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=