E-Auto Service Manager 2/2023

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - HELLA O WYCIERACZCE TROCHĘ INACZEJ - AXALTA OGŁASZA SAMOCHODOWY KOLOR ROKU - DORABIANIE GWINTÓW - WCIĄŻ BYWA KONIECZNE e-AUTO SERVICE Nr 02/2023

PULS BRANŻY 4 HELLA O WYCIERACZCE TROCHĘ INACZEJ 10 MARKA DELPHI TECHNOLOGIES URUCHAMIA ROGRAM MASTERS OF MOTION 12 MATERI’ACT - NOWA SPÓŁKA W GRUPIE FORVIA 14 AXALTA OGŁASZA SAMOCHODOWY KOLOR ROKU 16 AUTO PARTNER ZWIĘKSZYŁ POWIERZCHNIĘ MAGAZYNOWĄ 18 ZACZYNALI OD DYWANIKÓW DO ŻUKA... 24 AXALTA PUBLIKUJE GLOBALNY RAPORT POPULARNOŚCI KOLORÓW 28 GRATKA DLA FANÓW OFFROADU WARSZTAT 30 MAHLE OTWIERA MAKSYMALNE MOŻLIWOŚCI DIAGNOSTYCZNE DLA NIEZALEŻNYCH WARSZTATÓW 32 JASNY GWINT! NOWOŚCI 38 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - HELLA O WYCIERACZCE TROCHĘ INACZEJ - AXALTA OGŁASZA SAMOCHODOWY KOLOR ROKU - DORABIANIE GWINTÓW - WCIĄŻ BYWA KONIECZNE e-AUTO SERVICE Nr 02/2023

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 HELLA O WYCIERACZCE TROCHĘ INACZEJ Aby uniknąć problemów w trasie, najlepiej wymienić wycieraczki przed jesienią oraz po zimie, czyli co 6-7 miesięcy w przypadku pojazdui regularnie używanego i jest to raczej oczywiste. Sam proces zakupu i wymiany z pozoru nie wydaje się być skomplikowanym, więc spełnienie powyższego warunku, od którego zależy nasze bezpieczeństwo, nie powinno być trudne. Praktyka pokazuje jednak, że często pierwsze problemy pojawią się już na etapie ich doboru, a kolejne przy montażu. Dobór Istnieje kilkanaście typów mocowań wycieraczek, dlatego przed doborem i zakupem należy dokładnie ustalić, jaki typ został zastosowany w naszym pojeździe oraz jakiej długości powinny być poszczególne wycieraczki. Czynności te najlepiej powierzyć specjaliście, czy to w warsztacie, sklepie, czy hurtowni. Należy zaznaczyć, iż w kwestii mocowania nie można (i jest to często niemożliwe) iść na żaden kompromis. Jeśli sprzedawca nie ma w sprzedaży wycieraczki z typem mocowania dokładnie zgodnym z tym, jaki jest w samochodzie, nie należy dokonywać zakupu. Co do długości, tu pewien kompromis jest dopuszczalny, można bowiemzakupić wycieraczki, których długości różnią się +/- 10 mm (czasemwięcej) w stosunku do długości przewidzianych przez producenta

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 pojazdu. Należy jednak upewnić się, że taka zmiana nie będzie miała negatywnego wpływu na funkcjonowanie, nie tyko samego mechanizmu wycieraczek, ale też np. kamer systemów ADAS (zbyt krótkie wycieraczki mogą niedostatecznie wycierać pole widzenia takich kamer), czy czujnika światła/ deszczu. Musimy również ocenić, czy nie zmniejszy to zbytnio wycieranej powierzchni szyby ograniczając naszą widoczność, jako kierowcy. Jakość Renomowani producenci, tacy jak np. HELLA, dysponują katalogami (drukowanymi oraz internetowymi), z których bezproblemowo można dokonać wyboru odpowiednich wycieraczek. W ofercie HELLA znaleźć możemy wycieraczki o różnych długościach pakowane pojedynczo, jak również dobrane w zestawy, zapewniające odpowiednie dopasowanie po dobraniu wg katalogu: • Metal Wiper – pojedynczo pakowane uniwersalne metalowe wycieraczki mocowane na tzw. hak (starsze modele samochodów) • Cleantech 2.0 – pojedynczo pakowane uniwersalne płaskie wycieraczki hybrydowe (różne, specyficzne mocowania) – połączenie wycieraczki płaskiej z aerodynamiczną obudową. • EasySet – zestawy uniwersalnych płaskich wycieraczek mocowanych na tzw. hak (zestawy zawierają po dwie wycieraczki o najczęściej spotykanych długościach oraz zestaw dwóch adapterów – mocowań na hak) • EasySet OE zestawy uniwersalnych płaskich wycieraczek mocowanych na mocowanie specyficzne dla danej marki pojazdów (zestawy zawierają po dwie wycieraczki o najczęściej spotykanych długościach oraz zestaw trzech adapterów – mocowań specyficznych) Jednak na rynku jest też wielu producentów, których katalogi zawierają wiele błędów, tych dotyczących typu mocowania, jak i długości. Wynika to najczęściej z braku danych fabrycznych producenta samochodu, czy fizycznego przetestowania produktu w konkretnym modelu danej marki. Skutkiem takich błędów może być brak możliwości zainstalowania wycieraczek w ramionach mechanizmu lub kolidowanie mocowania z elementami karoserii (maska silnika lub słupki dachowe A), z powodu nieodpowiedniej wielkości zapięcia. Innym aspektem, niezwykle istotnym, jest jakość gumowego pióra, jak i konstrukcji, w którym to pióro jest zainstalowane, łącznie z mocowaniem. Wycieraczka dobrej jakości charakteryzuje się zaawansowanym piórem, które skutecznie usuwa wodę, dzięki wykonaniu go z odpowiedniej, odpornej na zużycie, mieszanki gumowo-kauczukowej najczęściej pokrytej PTFE, czyli teflonem domieszkowanym grafitem. Takie pióro charakteryzuje się ekstremalnie niskim współczynnikiem tarcia, co czyni je nie tylko skutecznym, ale również bardzo cichym. Konstrukcja wycieraczki zapewni natomiast odpowiednią, równomierną na całej długości, siłę docisku oraz

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 odpowiednią aerodynamikę. Siła ta nie może być jednak zbyt mała, ponieważ powodować to może podrywanie wycieraczki, zwłaszcza przy wyższych prędkościach i w efekcie nastąpi rozmazywanie brudu i wody po szybie. Innym efektem negatywnym może być niedostateczne przyleganie piór bliżej krawędzi bocznych szyby, co będzie powodowało powstawanie niewytartych jej obszarów. Zbyt duża siła z kolei może powodować nieprawidłowości w samej pracy wycieraczki, jak na przykład: podskakiwanie, dziwne odgłosy, zwłaszcza w niższych temperaturach, ale również przyspieszone zużycie wycieraczki oraz ścieranie się szyby czy jej porysowanie. Szyby czołowewykonywane są w różnych technologiach, a niektóre są dość „miękkie” i podatne na wszelkie nieprawidłowości w mechanizmie wycieraczek. Ostatnim elementem wymagającym omówienia jest mocowanie wycieraczki do ramienia. Jak już wspomniano, jest ich wiele. Producenci, chcąc uprościć proces doboru, wprowadzają do sprzedaży wycieraczki pod tym względem uniwersalne, choć zestawy przeznaczone do konkretnego modelu oczywiście nadal są dostępne. W zestawie, wraz z wycieraczką, dołączane są różne rodzaje moco-

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 wań. Należy wybrać takie, które będzie pasowało do naszego pojazdu i zainstalować je na wycieraczce. Mocowanie takie powinno charakteryzować się łatwym montażem i powinno być stabilne, i to zarówno na wycieraczce, jak i na ramieniu. Powinno również zapewnić płynną pracę wycieraczki po szybie (jest to pewnego rodzaju przegub), nie zwiększać naprężenia mocowania w całym zakresie ruchu wycieraczki. HELLA już od wielu lat posiada takie uniwersalne wycieraczki w swojej ofercie, udoskonalając je z roku na rok. Podejście takie pozwoliło ograniczyć ilość referencji do dosłownie kilkudziesięciu przy jednoczesnym zachowaniu dużego pokrycia parku samochodowego, sięgającego ponad 90%. Wymiana Wymiana wycieraczki, dla osób niedoświadczonych, może okazać się bardzo kosztowną czynnością, dlatego, jeśli nie mamy doświadczenia, powierzyć tą czynność specjaliście lub (jako niezbędne minimum) zalecamy obejrzenie filmów instruktażowych z montażu wycieraczki w danym samochodzie oraz z zapoznaniem się instrukcji montażu, jaką firma HELLA załącza do każdej swojej wycieraczki.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 Zacznijmy od tego, że w wielu pojazdach, aby wymienić wycieraczki, należy przejść w ich tryb serwisowy, albowiem bez tego, ich spoczynkowe położenie, nie pozwoli nam na ich demontaż. Próba wymiany bez tego trybu może zakończyć się uszkodzeniem mechanizmu wycieraczek i/lub elementów karoserii. Sposób wywołania takiego trybu powinien być opisany w instrukcji samochodu. Gdy już mamy uruchomiony w/w tryb możemy przystąpić do demontażu starych i montażu nowych wycieraczek. Proces ten ułatwi nam dodatkowe odchylenie ramion wycieraczek na ich przegubie. Demontaż i montaż nie powinien odbywać się z nadmierną siłą, gdyż może to spowodować skrzywienie ramienia, co będzie skutkowało nierównomiernym dociskiem wycieraczki na szybę, lub nawet uszkodzenie mechanizmu. Należy pamiętać, aby podczas wymiany zabezpieczyć szybę (np. dużym kawałkiem grubej tektury) przed niekontrolowanym, przypadkowym złożeniem się odchylonego ramienia, zwłaszcza bez założonej na nie wycieraczki, gdyż najpewniej skończyłoby się to pęknięciem szyby. Zdarza się, że po wymianie wycieraczek na nowe – kierowcy nie są zadowoleni z efektu wymiany. Dzieje się tak najczęściej, gdy wycieraczki nie są wymieniane regularnie, tj. co ok. 6-7 miesięcy, tylko co kilka lat. Tak długi okres między wymianami powoduje, że mechanizm, ale również i szyba, zużywają się niejako poprzez „ułożenie się” pod tak długo niezmieniany zestaw. Założenie nowego zestawu powoduje zmianę pozycji ramion oraz ich naprężeń, niedopasowanie nowego pióra do wytartej szyby, co w efekcie przynieść może nie najlepiej wytartą szybę i właśnie niezadowolenie użytkownika pojazdu. Z tego powodu HELLA zachęca do regularnych wymian wycieraczek.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 MARKA DELPHI TECHNOLOGIES NALEŻĄCA DO BORGWARNER URUCHAMIA PROGRAM MASTERS OF MOTION MAJĄCY NA CELU WSPIERANIE WARSZTATÓW I MECHANIKÓW • Kampania nosi nazwę Masters of Motion i będzie stanowić dla mechaników znak rozpoznawczy, pod którym będą mogli znaleźć materiały przeznaczone specjalnie dla nich, w tym filmy i szkolenia. • Ten długofalowy program jest wynikiem zaawansowanych badań marketingowych prowadzonych z udziałem mechaników oraz otrzymanych od nich opinii, dzięki czemu przygotowano specjalne - indywidualnie opracowane treści. • Delphi Technologies wspiera swoich dystrybutorów i ich partnerów warsztatowych, aby mogli obsługiwać pojazdy użytkowane obecnie i w przyszłości, korzystając przy tym z licznych materiałów pod szyldem Masters of Motion. Delphi Technologies, marka należąca do BorgWarner Inc. rozpoczyna stałą kampanię mającą na celu bezpośrednie wsparcie warsztatów i mechaników. Nosi ona nazwę Masters of Motion i ma na celu proaktywne zaangażowanie się w zmieniający się krajobraz branży motoryzacyjnej oraz działania warsztatów stojących na pierwszej linii obsługi klientów. Tysiące zaangażowanych mechaników Partnerstwo i wsparcie to wartości, które były ważne od samego początku, i dlatego zespół Delphi Technologies zwrócił się bezpośrednio do warsztatów, aby na potrzeby kampanii umożliwiły przeprowadzenie szeroko zakrojonych badań marketingowych. Były one prowadzone

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 w 4000 warsztatów, a także w ramach 4 grup konsultacyjnych, co miało na celu zdobycie informacji na temat rzeczywistych doświadczeń mechaników. Badania objęły 10 krajów w Europie, co pozwoliło na międzykulturowe podejście do materiałów i realizacji projektu w programie Masters of Motion. Kontakt z warsztatami, który będzie się rozwijał Narzędzia dostępne w ramach programu Masters of Motion są bezpośrednią odpowiedzią na ustalenia poczynione podczas fazy konsultacji. Cały zestaw materiałów zostanie zamieszczony na nowym cyfrowym portalu i stanie się znanym użytkownikom miejscem, do którego z czasem będą dodawane kolejne filmy, grafiki i przewodniki. Materiały te są skierowane przede wszystkim do techników i będą one nadal opracowywane we współpracy z warsztatami. W ramach programu Masters of Motion przewidzieliśmy wiele form kontaktu z mechanikami zarówno online i offline, aby wspierać ich we właściwym miejscu, czasie i sposobie wykonywanej przez nich pracy. Stałe zaangażowanie na rzecz warsztatów Delphi Technologies od zawsze szczyci się ofertą części zamiennych zorientowanych na „rozwiązaniach dla warsztatów”. Obejmuje ona także narzędzia i materiały potrzebne warsztatom do kompleksowej obsługi klientów. Masters of Motion oznacza trwałe potwierdzenie priorytetowego traktowania warsztatów i mechaników jako element w dążeniu Delphi Technologies do zdobycia pozycji lidera na rynku samochodowych części zamiennych. Kampania stanowi pomoc dla warsztatów poprzez doradztwo i podnoszenie kwalifikacji techników w zakresie dotychczasowych rozwiązań technicznych oraz stworzy podstawy umożliwiające obsługę nowych rozwiązań, w tym komunikacji i elektromobilności. Narzędzia Masters of Motion pomogą również dystrybutorom zaopatrującym warsztaty, którzy sami są ważnymi podmiotami wspierającymi pracę mechaników i odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu dostępności produktów i usług. „Delphi Technologies stara się wspierać mechaników, którzy stanowią trzon rynku części zamiennych. Chcemy, aby mieli poczucie, że ich słuchamy i rozumiemy, ponieważ są prawdziwymi ekspertami. Tak narodził się program Masters of Motion”, zauważa Jean-Francois Bouveyron, wiceprezes i dyrektor generalny Aftermarket EMEA BorgWarner. I kontynuuje: „Czas, jaki spędziliśmy w warsztatach, pozwolił nam jasno zrozumieć, że oczekują one pomocy w zakresie nowych, nieznanych rozwiązań technicznych, które nadchodzą, ale jednocześnie potrzebują wsparcia by zacząć obsługiwać pojazdy, które już teraz do nich trafiają. Nie musimy się bać przyszłości, wystarczy, że będziemy przygotowani! Cieszymy się, że możemy wprowadzić Masters of Motion w całej Europie i dążyć do zrównoważonego, myślącego długoterminowo rynku części zamiennych”.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 MATERI’ACT - NOWA SPÓŁKA W OBRĘBIE GRUPY FORVIA Używać lepiej, używać mniej, używać dłużej — to podejście FORVII w kwestii neutralności klimatycznej. Efektem czego jest powstała, w ramach grupy, nowa spółka MATERI’ACT. Jej zadaniemma być projektowanie i produkcja materiałów w sposób zrównoważony. Zarówno pod względem pochodzenia surowców, jak i metody ich obróbki. O czym świadczy nazwa nowego podmiotu, będąca skrótem od: Materials acting for the planet, czyli materiałów działających na rzecz planety. Kwestie środowiskowe nie powinny być jedynie chwytem marketingowym, ale realnymi działaniami na rzecz trwałej zmiany. Wychodząc z takiego założenia FORVIA uruchomiła nową spółkę, która ma wytwarzać materiały, redukujące emisję CO2 nawet o 85% w porównaniu z obecnymi materiałami. Cel: zerowa emisja Nowy podmiot wnosi ponad 10-letnie doświadczenie w formułowaniu i przetwarzaniu materiałów pochodzących z recyklingu i pochodzenia biologicznego. Dąży on nie tylko do zerowej emisji netto, ale również do wygenerowania ponad 2 miliardów euro sprzedaży w 2030 roku oraz zatrudnienia 400 osób na trzech kontynentach w ciągu najbliższych dwóch lat. „Nowa spółka ma za zadanie przyspieszyć proces realizacji jednego z najważniejszych celów FORVII, jakim jest doprowadzenie do neutralności produktów pod względem emisji CO2“ tłumaczy Ewa Kwiecińska, Country Communication Manager i dodaje „FORVIA jest pierw-

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 szą spółką z branży motoryzacyjnej, której cel potwierdzony został przez inicjatywę Science Based Targets initative (SBTi, a dzięki naszym działaniom zrealizowane zostanie także ważne życzenie użytkowników końcowych, aby ich pojazdy były bardziej zrównoważone.“ Zrównoważone materiały Asortyment produktów, które oferować będzie nowa spółka, obejmuje recyklingowane, biozwiązki i związki wychwytujące węgiel, folie pochodzenia biologicznego, włókna węglowe o niskiej emisji CO2 oraz zieloną stal dla przemysłu motoryzacyjnego i nie tylko. Surowce niezbędne do wytwarzania wspomnianych materiałów są zabezpieczone, dzięki współpracy z kluczowymi partnerami, m.in. Veolia, która oferuje surowce dla tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu czy Ananas Anam, specjalizujący się w wykorzystywaniu ananasa, do tworzenia materiałów mających zastąpić skórę. Działania dla dobra planety „Dzięki partnerstwom z innymi podmiotami możliwe jest budowanie nie tylko trwałej przewagi konkurencyjnej, ale także zwiększenie wydajności i wywarcie trwałego wpływu na przemysł“ mówi Ewa Kwiecińska „Naszymi działaniami udowadniamy, że istnieją jakościowe alternatywy dla wykorzystywanych obecnie w branży motoryzacyjnej materiałów, co również może być elementem edukacyjnym i uświadamiającym inne podmioty na rynku“ podkreśla Ewa Kwiecińska. Nowa spółka swoją siedzibę będzie miała w Lyonie mieście położonym we Francji, gdzie od bieżącego roku ruszy centrum badawczo-rozwojowe. Pozwoli ono na ciągłe poszukiwania i rozwój procesu projektowania oraz produkcji zrównoważonych materiałów.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 AXALTA OGŁASZA SAMOCHODOWY KOLOR ROKU 2023 – TECHNO BLUE Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła Samochodowy Kolor Roku 2023, którym został Techno Blue. To już 9 rok z rzędu, w którym Axalta ogłasza kolor roku. Śmiały, ekscytujący kolor odzwierciedlający współczesną energię Raport „Powered by Color 2023” dotyczący trendów kolorystycznych w branży motoryzacyjnej omawia ogólne trendy pokoleniowe, zmiany w realiach oraz pozytywną perspektywę, które zadecydowały o wyborze koloru roku 2023. Techno blue to pulsujący niebieski odcień, który doskonale odzwierciedla energię współczesnych czasów. Jest nowoczesny i śmiały, ale reprezentuje też obecną tendencję do łączenia świata realnego z wirtualnym. „Tegoroczny kolor jest niezwykle żywy i pozytywny” – wyjaśnia Hadi Awada, Senior Vice President, Global Mobility Coatings, Axalta. „Techno Blue znacząco różni się od zeszłorocznego koloru roku, jakim był luksusowy Royal Magenta. W zamyśle ma on skłaniać do bardziej futurystycznego myślenia. Jestem niezwykle dumny z tego, że nasz zespół Mobility kształtuje trendy obejmujące całą branżę motoryzacyjną”. Receptura koloru Techno Blue, który

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 O Axalta Axalta jest światowym liderem branży materiałów lakierniczych oferująca swoim klientom innowacyjne, kolorowe, piękne i stabilne rozwiązania. Nasze produkty i systemy przeznaczone są do zastosowań na pojazdy osobowe, użytkowe oraz dla celów renowacyjnych, a także na silniki elektryczne, fasady budynków i inne obiekty przemysłowe. Lakiery zostały zaprojektowane z myślą o zapobieganiu korozji, zwiększaniu wydajności i zapewnianiu trwałości powlekanych powierzchni. Bazując na ponad 150 latach doświadczeń w branży lakierniczej, globalny zespół Axalta stale poszukuje sposobów, by jeszcze lepiej obsłużyć ponad 100 000 klientów w 130 krajach, oferując im najlepsze systemy lakiernicze i techniki ich aplikacji. Więcej informacji na naszej stronie internetowej axalta.pl i na Twitterze @Axalta. O Axalta Refinish Axalta Refinish - dział zajmujący się produktami do renowacji należący do firmy Axalta, światowego lidera branży lakierniczej - jest cenionym i zaufanym partnerem serwisów blacharsko-lakierniczych, stawiających satysfakcję klienta na pierwszym miejscu. Nasi partnerzy ufają wysokiej jakości rozwiązaniom, szybkim i wydajnym produktom oraz zintegrowanym narzędziom cyfrowym ułatwiającym i przyspieszającym proces naprawy przy jednoczesnym zwiększeniu rentowności. Ponad 150-cioletnie doświadczenie w branży lakierniczej oraz pełne zaangażowanie w tworzenie innowacyjnych rozwiązań wraz ze stałym rozwojem technologii oznaczają, że nasi odbiorcy mają do dyspozycji nieograniczoną paletę barw umożliwiającą idealne dopasowane kolorystyczne. Co więcej, nieustannie staramy się przewidywać potrzeby naszych partnerów, by mogli sprostać wymaganiom dnia codziennego. W swojej ofercie posiadamy imponujące technologie lakiernicze spełniające potrzeby każdego warsztatu, każdego segmentu i każdego charakteru rynku. Więcej informacji na stronie refinish.axalta.eu lub na naszym profilu w serwisie LinkedIn. dołącza do już bogatej palety Axalta, została opracowana pod kątem różnych rozwiązań lakierniczych. Axalta jest liderem w dziedzinie farb i lakierów, a jej innowacyjne technologie, zaawansowane receptury kolorów i autorskie analizy globalnej i lokalnej popularności kolorów kształtują nowoczesne trendy kolorystyczne. Więcej informacji na temat Globalnego Samochodowego Koloru Roku 2023 i kompetencji firmy Axalta w zakresie kolorów na stronie www.refinish.axalta.eu/techno-blue.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 AUTO PARTNER ZWIĘKSZYŁ POWIERZCHNIĘ MAGAZYNOWĄ W CENTRACH DYSTRYBUCYJNYCH DO PONAD 130 TYS. M2 Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, wynajął 30 tys. m2 nowoczesnej powierzchni komercyjnej w ramach MLP Zgorzelec. W efekcie, dystrybutor i importer części samochodowych zwiększył do ponad 130 tys. m2 łączną powierzchnię w głównych centrach dystrybucyjnych. W ramach podpisanej nowej umowy najmu MLP Group dostarczy Auto Partner blisko 30 tys. m2 nowoczesnej powierzchni w przygotowywanym nowym centrum logistycznym MLP Zgorzelec. Z tego 28,5 tys. m2 wykorzystywane będzie na cele magazynowe, a ponad 1,1 tys. m2 przeznaczone zostanie na wysokiej klasy powierzchnię biurową i socjalną. „Miniony rok był dla nas rekordowy pod wieloma względami, pierwszy raz w naszej historii przebiliśmy barierę 2 mld zł przychodów już po trzech kwartałach roku. Co więcej, obecnie blisko 50% naszych przychodów pochodzi z eksportu. Nie zamierzamy się jednak zatrzymywać i chcemy dalej rosnąć. W tym celu postanowiliśmy zwiększyć naszą powierzchnię, która już teraz wynosi ponad 100 tys. m² (centra dystrybucyjne), o blisko jedną trzecią. Ułatwi nam to m.in. zintensyfikowanie działalności poza granicami Polski. Dlatego zdecydowaliśmy się postawić na nowe centrum logistyczne przy granicy z Niemcami i Czechami” – zaznaczył Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A. Aleksander Górecki

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 „Rozpoczynamy realizację nowego centrum logistycznego zlokalizowanego w południowo zachodniej części kraju tuż przy granicy z Niemcami i Czechami. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że pierwszą umowę najmu zawarliśmy z naszym wieloletnim partnerem, który obecnie korzysta już z dwóch innych obiektów. Zgodnie ze strategią wszystkie nasze nowo powstające obiekty, także ten w Zgorzelcu, zostanie poddany procesowi certyfikacji BREEAM. Potwierdzi to stosowanie przez nas międzynarodowych standardów w zakresie ochrony środowiska” – powiedziała Agnieszka Góźdź, Członek Zarządu, Chief Development Officer, MLP Group S.A. Nowy obiekt dla Auto Partner będzie przygotowywany zgodnie z najnowocześniejszymi trendami panującymi na rynku nieruchomości magazynowych. Wysokość hali zostanie zwiększona do 11 metrów netto spełniając potrzeby operacyjne najemcy. Wewnątrz obiektu zostaną zaimplementowane najnowsze rozwiązania z zakresu automatyki. Obiekt będzie spełniał wymagania certyfikacji BREEAM. Agnieszka Góźdź GRUPA AUTO PARTNER S.A. – najważniejsze informacje Grupa Auto Partner S.A. jest dynamicznie rozwijającym się importerem i dystrybutorem części do samochodów osobowych i dostawczych w obszarze rynku części zamiennych, Grupa Auto Partner S.A. tworzy platformę sprzedaży głównie kanałami elektronicznymi, oraz logistyki dostaw części zamiennych w trybie just-in-time do rozproszonych klientów, do których należą przede wszystkim warsztaty oraz sklepy motoryzacyjne. Auto Partner S.A. działa w oparciu o zintegrowane narzędzia IT zarządzające całym łańcuchem dostaw oraz infrastrukturę logistyczną składającą się z nowoczesnego centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Bieruniu, nowego centrum logistycznodystrybucyjnego w Pruszkowie, sieci 115 oddziałów (stan na koniec września 2022 r.) oraz siatki transportowej umożliwiającej dostawę do klienta końcowego z częstotliwością 3-5 razy dziennie. Łączna powierzchnia magazynowa Grupy Auto Partner wynosi ponad 100 tys. m². Auto Partner realizuje ponad 1 500 wyjazdów dziennie. Grupa Auto Partner S.A. realizuje sprzedaż zarówno na rynku polskim, jak i na eksport, który stanowił po 1-3Q2022 ok. 50% sprzedaży. Więcej informacji także na www.autopartner.com

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 ZACZYNALI OD DYWANIKÓW DO ŻUKA, MALUCHA I POLONEZA. DZIŚ POLSKI PRODUCENT PODBIJA RYNEK AMERYKAŃSKI Dywaniki to akcesoria w zasadzie niezbędne w każdym aucie. Mimo to, niewiele osób w ogóle zastanawia się nad tym jak powstają, gdzie są produkowane i jak dobrać odpowiedni produkt do potrzeb samochodu. Tymczasempolska, rodzinna firma z Grodziska Mazowieckiego, nie dość, że od blisko 35 lat rozwija sprzedaż nad Wisłą, to jeszcze swoimi dywanikami oraz wkładkami do bagażnika zasila dziesiątki rynków zagranicznych. Zaczynali od zakładu rzemieślniczego w PRL, dziś tworzą innowacyjne produkty w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym w Grodzisku Mazowieckim, zatrudniając łącznie ok. 100 osób. Rodzinny biznes swoje dywaniki samochodowe sprzedaje do niemal każdego kraju w Europie, kilku państw Afryki i Ameryki Północnej. Mimo niełatwej sytuacji na europejskim rynku motoryzacyjnym, o czym świadczy m.in. spadek o 11 proc. względem ubiegłego roku wolumenu produkcji samochodów osobowych w krajach będących czołowymi producentami w Europie[1], polska firma ma ambicje na dalszy rozwój i poszerzanie swojej globalnej oferty, co już dziś realizuje z ogromnym powodzeniem.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 Polak potrafi! Amerykański sen rodzinnego przedsiębiorstwa Rynek USA, czyli prawdziwy „american dream” wielu polskich przedsiębiorstw. Nie brakuje firm, które próbują swoich sił za oceanem, choć niestety - nie każdej to się udaje. Swój amerykański sen od kilku tygodni spełnia polska firma FroGum z Grodziska Mazowieckiego, która wprowadziła na tamten rynek innowacyjne dywaniki samochodowe Race Rock. Poza Stanami, produkty dostępne są też w Polsce i niemal na każdym rynku europejskim. „Mamy na uwadze fakt, że nasza najnowsza linia z uwagi na charakterystyczne, wysokie krawędzie znacząco się różni od dotychczasowych produktów i wręcz idealnie sprawdza się przede wszystkim w topowych amerykańskich samochodach. Właśnie dlatego produkty trafiły za ocean, gdzie od niedawna dostępne są pod nazwą Omac Texan. Jest to możliwe, dzięki dobrej współpracy z firmą Omac USA oraz opracowaniu specjalnej technologii pod stworzenie tak wymagającego produktu. Wiedzieliśmy, że jeżeli popełnimy błąd, ten wymagający rynek nam nie wybaczy. Stało się inaczej - po zaledwie kilku tygodniach i kolejnych zamówieniach, które spływają do naszego przedsiębiorstwa widzimy, że produkt szybko stał się hitem. Ogromne zamiłowanie do aut oraz przywiązanie do akcesoriów samochodowych wśród Amerykanów przełożyło się bezpośrednio na dobrą sprzedaż. Na ten moment na rynku za oceanem dostępnych jest 25 modeli z “toplisty” amerykań-

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 skich marek, a niebawem rozszerzymy ofertę o kolejne kilkadziesiąt modeli. Nasz zespół w styczniu jedzie do Houston na dwa tygodnie skanować podłogi tamtejszych samochodów. Dużą satysfakcję daje to, że nasza rodzinna firma, która rozpoczynała swoją działalność od dywaników do Malucha czy Żuka, dziś może produkować akcesoria do Cadillaca, Jeepa czy Mustanga“ przekonuje Patrycja Frontczak-Kopeć, Brand Strategy Director firmy FroGum. Innowacyjna linia produkcyjna i obecność na rynkach zagranicznych Firma z Grodziska Mazowieckiego swoją pozycję zawdzięcza m.in. nowoczesnej linii produkcyjnej, która dzięki innowacyjnej technice skanowania 3D jest w stanie stworzyć dedykowany produkt niemalże do każdej marki i modelu dostępnego na rynku samochodu. Firma w swojej obszernej bazie posiada ponad 4000 produktów, na które składa się pięć głównych marek – od klasycznych, bazowych dywaników z gumy, po nowoczesne akcesoria wykonane z tworzywa TPE, czyli specjalnej, autorskiej mieszanki niezawierającej substancji szkodliwych dla zdrowia. „Niezwykle ważną częścią naszego biznesu jest także zrównoważony rozwój oraz ekologia. Właśnie dlatego, w naszym zakładzie w Grodzisku Mazowieckim, produkcja dywaników i wkładek do bagażnika odbywa się w duchu „zero waste”, gdzie najmniejszy miligram niewykorzystanego materiału zostaje

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 przetworzony oraz spożytkowany w kolejnych produktach“ przekonuje Bartosz Frontczak, członek zarządu FroGum.Wpisuje się to w potrzeby konsumenckie i coraz większą świadomość oraz zainteresowanie Polaków ekologią. Jak pokazują badania Open Research, już co piąty Polak zachowuje się wzorowo, jeśli chodzi o dbanie o środowisko i globalne myślenie o ekologii[2]. Polskie akcesoria samochodowe dostępne są już na kilkudziesięciu rynkach zagranicznych, w tym m.in. niemal w każdym kraju europejskim, a także w kilku państwach Ameryki Północnej oraz Afryki. Produkty wielokrotnie prezentowano podczas wydarzeń branżowych na całym świecie, w tym m.in. we Frankfurcie, Dubaju, Paryżu, Szanghaju, Bolonii, Stambule czy Las Vegas. Zaczynali od Żuka i Malucha Historia firmy FroGum sięga już 1987 roku, kiedy Mirosław Frontczak wraz z żoną postanowili założyć przedsiębiorstwo pod nazwą AUFRO. W pierwszych latach swojej działalności zajmowało się produkcją części zamiennych oraz akcesoriów z gumy i gumometalu do polskich samochodów osobowych i ciężarowych – w tym m.in. do Żuka, dużego i małego Fiata czy Poloneza. Wówczas firma, jak wiele w okresie PRL funkcjonowała jako tzw. zakład rzemieślniczy. Oznacza to, że jej skala dochodu i maksymalna liczba zatrudnionych były ściśle ograniczone. „Pierwsze lata działalności naszej firmy nie były łatwe. Wówczas pracowało w niej zaledwie kilka osób. Bazowaliśmy wyłącznie na prymitywnych urządzeniach i nieustannie

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 borykaliśmy się z problemami surowcowymi. Większych kłopotów ze zbytem nie było, natomiast dużym wyzwaniem okazywał się sam proces dystrybucji i dostarczenie produktów do sklepów – przypomnę, że hurtownie w tym czasie nie funkcjonowały w ogóle. Dostępne w firmie samochody – jak wówczas większość na polski drogach – były niskiej jakości, przez co dotarcie z Warszawy do Gdańska przez Toruń, Bydgoszcz czy Olsztyn stanowiło nie lada wyczyn. Nie mówiąc o znalezieniu dogodnego noclegu i wyżywienia“ wspomina Mirosław Frontczak, założyciel oraz prezes firmy FroGum. Firma swoją nazwę FroGum przyjęła w 2007 roku i pozostaje przy niej po dziś dzień. Ambicją założyciela było, aby przedsiębiorstwo utrzymało swój rodzinny charakter, dlatego niedługo później do firmy dołączył syn właścicieli – Bartosz Frontczak. To właśnie on do firmy wniósł gotowy, kompletny program produkcji dywaników z gumy dedykowanych do wszystkich modeli samochodów. Od kilku lat za firmę odpowiada także córka założycieli. Cel – podbicie kolejnych rynków oraz zmiana systemu zarządzania Rodzinna firma nie planuje zwalniać tempa. Przez kilka ostatnich latach osiągała wzrosty przychodu nawet o 20 proc. względem każdego poprzedniego roku. W 2022 roku nie odnotowała żadnych spadków, wychodząc obronną ręką z kryzysu na rynku automotive, który wywołany został m.in. wojną na Ukrainie, inflacją czy rosnącymi cenami surowców[3]. Priorytetem na najbliższe miesiące jest dalszy rozwój na zagranicznych rynkach, w tym przede wszystkim brytyjskim oraz amerykańskim. Już teraz trwają zaawansowane działania związane z rozwojem sprzedaży w kolejnych krajach. „Uczestnicząc w wielu branżowych wydarzeniach, zauważamy jak ogromny potencjał drzemie we współpracy z firmami z Afryki,

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 Ameryki Południowej czy Azji. Bardzo chętnie dyskutujemy z potencjalnymi partnerami w kierunku zupełnie nowych obszarów sprzedażowych czy produkcyjnych. Głęboko wierzymy w to, że prędzej czy później, nasze dywaniki oraz wkładki do bagażnika dostępne będą na każdym kontynencie. Z pewnością pomoże nam w tym, wdrażany właśnie nowy system ERP do zarządzania całą firmą, który umożliwi dalszą automatyzację i optymalizację wielu procesów oraz dużo sprawniejsze działanie w przyszłości“ podsumowuje Mirosław Frontczak, prezes i założyciel firmy FroGum.

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 AXALTA PUBLIKUJE GLOBALNY RAPORT POPULARNOŚCI KOLORÓW Z tegorocznego raportu wynika, że kolory neutralne wciąż cieszą się dużą popularnością. Firma Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, opublikowała 70. doroczny Globalny Raport Popularności Kolorów. Wynika z niego, że w 2022 roku wciąż dominują kolory biały, czarny i szary. Raport po raz pierwszy opublikowano w 1953 r.; jest to najdłużej wydawana i najbardziej wszechstronna publikacja dotycząca trendów kolorystycznych. „Współczesne kolory samochodów są bardziej żywe niż kiedykolwiek” – mówi Robert Schnell, Axalta Vice President, Global Sales & Product Management „W porównaniu do białych lakierów z lat 50. ubiegłego wieku, współczesne powłoki są jaśniejsze oraz dodatkowo lśnią za sprawą specjalnych efektów. Łącznie aż 82% samochodów jeżdżących dziś po drogach ma nadwozie w jednym z czterech kolorów: białym, czarnym, szarym lub srebrnym”. Globalnie prym wciąż wiedzie biel (34% samochodów), z czego perłowa biel to 14%, a lakiery solidowe – 20%. Także nadwozia czarne (21% samochodów) lśnią za sprawą specjalnych drobinek w lakierze. Trzeci w kolejności szary (19%) również

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 FAMA Sp. z o.o. ul. Rypułtowicka 15 95-200 Pabianice www.fama.com.pl

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 jest dostępny w różnych odcieniach i wykończeniach specjalnych. Co więcej, różne warianty niebieskiego (8%), czerwonego (5%) i zielonego (1%) wyróżniają się intensywnością, połyskiem oraz złożonymi efektami. Raport Popularności kolorów jest dostępny online www.refinish.axalta.eu/color-popularity-report wraz z raportem na temat trendów kolorystycznych. Raporty tworzone przez ekspertów Axalta analizują historię oraz przyszłość koloróww branży motoryzacyjnej. Obie publikacje zapewniają producentom OEM wnikliwe wnioski oraz informacje, dzięki którym mogą podejmować przemyślane decyzje dotyczące kolorów nadwozi. 70th Annual Global Automotive 2022 Color Popularity Report 70th Annual Global Automotive 2022 Color Popularity Report

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 SZYKUJE SIĘ GRATKA DLA FANÓW OFFROADU I BRANŻY AUTOMOTIVE W POLSCE Już od kilku lat offroad w naszym kraju cieszy się coraz większym zainteresowaniemmiłośników sportów motorowych i amatorów jazdy po nieutwardzonych drogach. Brakuje jednak miejsc, gdzie można zarówno bezpiecznie i profesjonalnie testować pojazdy do offroadu, jak również go uprawiać w wyższym standardzie i w jak najmniej inwazyjny sposób dla przyrody. Wkrótce ma się to zmienić, gdyż w centrum Polski powstaje właśnie największy profesjonalny kompleks do offroadu - Poligon4x4 Offroad Park. Zgodnie z założeniami pomysłodawców tego przedsięwzięcia - firmy Emotivo, która od ponad 10 lat oferuje prezenty w formie przeżyć pod marką Prezentmarzeń, powstający we współpracy z licencjonowanymi instruktorami sportów samochodowych i zawodowymi kierowcami obiekt do offroadu będzie posiadał m.in. największy tor prezentacyjno -treningowy w Polsce. Poligon4x4 Offroad Park przygotowywany w okolicach Góry Kalwarii to odpowiedź na potrzeby branży automotive i kierowców, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności. Obiekt będzie dedykowany zarówno jeździe offroad samochodami, quadami, motocyklami jak również pojazdami UTV, daje to nowe możliwości do sprawdzenia swoich umiejętności i uprawiania tej pasji różnym grupom miłośnikami offroadu w Polsce. Kompleks nazwany Poligon4x4 Offroad Park będzie się składał z 3 kluczowych elementów. Pierwszym z nich to Tor Prezentacyjno-Treningowy o 20 modułach i łącznej długości około 1500 m, który został zaprojektowany we współpracy z licencjonowanymi instruktorami. Będzie służyć zarówno do jazd hobbystycznie, ale także jako miejsce do testów pojazdów i poszczególnych systemów motoryzacyjnych przez dealerów samochodowych. Drugim elementem obiektu jest Trasa Offroad, w ramach której są przewidziane trzy Strefy Freeride sprawiające, że 4 km to minimalna odległość, jaką można będzie pokonać. Strefy będą różnić się od siebie zarówno poziomem trudno-

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 ści, jak również nawierzchnią. Różnorodność przygotowanych tras pozwoli na pokonywanie ich zarówno SUVami, Crossoverami oraz autami terenowymi. W zależności od dokonanych na trasie wyborów i umiejętności kierowców, w terenie będzie można spędzić od 1 do 3 godzin pokonując maksymalnie dystans od 4 do 7 km. Trzeci element obiektu to Tor Quadowy składający się z trzech oddzielnych tras różniących się od siebie długością i poziomem zaawansowania. W zależności od umiejętności i potrzeb można skorzystać z pierwszej trasy o charakterze szkoleniowym lub z dwóch pozostałych dedykowanych bardziej zaawansowanym kierowcom. Co istotne cały Tor Quadowy jest otoczony przez tak zwaną Trasę Techniczną, która umożliwia szybkie dotarcie do osoby wymagającej pomocy, na przykład przy ewentualnych problemach z pojazdem. Poligon4x4 Offroad Park ze względu na różnorodność oferowanych możliwości, ale także największy tor prezentacyjno-treningowy w naszym kraju, będzie pierwszym tak kompleksowym obiektem dla branży offroad w Polsce. Jego wykorzystanie w obszarze zarówno jazd hobbistycznych, jak również profesjonalnych szkoleń, eventów motoryzacyjnych i wydarzeń offroadowych, otwiera nowe możliwości przed branżą polskiego offroadu i motoryzacji. Poligon4x4 Offroad Park to esencja offroadu. Branża automotive, dealerzy mogą tu przeprowadzać testy i prezentacje, agencje realizować eventy motoryzacyjne czy szkolenia. Miłośnicy jazdy w terenie zarówno na czterech, jak i dwóch kółkach mają szansę, aby realizować w naszym profesjonalnie przygotowanym kompleksie swoją pasję motoryzacyjną w bezpiecznych warunkach przez cały rok. Chcielibyśmy, aby przygotowywany przez nas obiekt wyznaczył nowy kierunek w rozwoju branży offroadu w Polsce, dlatego przy jego realizacji współpracujemy m.in. z licencjonowanymi instruktorami sportów samochodowych i zawodowymi kierowcami. – komentuje Grzegorz Rożalski, inicjator i współtwórca projektu Poligon4x4 Offroad Park, kierowca wyścigowy oraz CEO Emotivo Sp. z o.o. Oficjalne otwarcie obiektu planowane jest na wiosnę 2023 roku.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 WARSZTAT MAHLE OTWIERA MAKSYMALNE MOŻLIWOŚCI DIAGNOSTYCZNE DLA NIEZALEŻNYCH WARSZTATÓW Począwszy od lutego 2023 r MAHLE Aftermarket wprowadzi na rynek RemotePRO, – uzupełniający system diagnostyczny do serwisowania pojazdów. System obejmuje szeroką gamę producentów. Niezależne warsztaty będą mogły wykonywać złożone procedury diagnostyczne i serwisowe, podobnie jak autoryzowane warsztaty. Użytkownicy będą mogli za pośrednictwem czatu lub gorącej linii kontaktować się, aby otrzymać fachowe wskazówki w procesie diagnostycznym. RemotePRO jest idealnym uzupełnieniem uniwersalnego narzędzia diagnostycznego TechPRO firmy MAHLE i Connex firmy BRAIN BEE. MAHLE RemotePRO umożliwia zdalną diagnostykę pojazdów z dostępem do danych producenta oryginalnego wyposażenia. RemotePro do zdalnej diagnostyki praktycznie łączy dużą liczbę urządzeń diagnostycznych na jednym serwerze. Dzięki temu niezależne warsztaty mogą korzystać z tego samego zakresu funkcji, co markowe warsztaty, nawet w pojazdach, które są bardzo rzadkie lub trudne do zdiagnozowania. Obejmuje to odczytywanie i kasowanie pamięci usterek, kalibrację, programowanie i konserwację różnych systemów w pojeździe, ale także uczenie kluczyków pojazdu lub diagnozowanie nietypowych i „egzotycznych” sytuacji usterek. Usługi za korzystanie z RemotePro rozliczane są zgodnie z zasadą „pay per use”, czyli w zależności od zastosowania. Oznacza to, że niezależne warsztaty mogą bezpośrednio i przejrzyście przenosić te koszty na swoich klientów. W zamian korzystają z wiedzy i możliwości technicznych, które ma w rezultacie ich niezależny warsztat.

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 WARSZTAT JASNY GWINT! Sprawny przekręt na gwincie zewnętrznym Stare „szpilki” to temat zwiastujący kłopoty – jeśli zdejmujemy kolektor wydechowy zwykle wszystko jest tak serdecznie zapieczone, że hektolitry penetratora na nic się zdadzą. Pół biedy jeśli mamy do czynienia akurat ze szpilkami wymiennymi – a co jeśli to są „zęby stałe”? Przy walce z taką szpilką często zdarzają się mePrzy letnich naprawach (głowica, rozrząd, panewki, kolektor wydechowy, kolektor dolotowy, turbosprężarka, etc.) mamy do czynienia z sytuacjami, które w każdym warsztacie powodują przyspieszone bicie serca i zimny pot na czole – spieszyli się z robotą i gwint się zerwał. Się zerwał – bo oczywiście nikt się nie przyzna, że przeciągnął albo potraktował młotkiem. Ale na szczęcie zwykle tę tragedię można jeszcze odwrócić – warunek jest jeden – trzeba mieć odpowiedni zestaw gwintowników i narzynek. PANIKA WWARSZTACIE – SĄ NA TO SPOSOBY chaniczne uszkodzenia gwintu i trzeba rzeźbić w tym co jest. Dobieramy więc odpowiednia narzynkę i … no właśnie! Może się okazać, że nasza korekta gwintu na niewiele się zda i trzeba temat przerobić od a-z czyli od surowego wałka do nowej szpilki. Taka szpilka jest najpierw zwykłym, zwykle lekko nadwymiarowym, prętem. Powodzenie jej gwintowania zależy w wysokim stopniu od wła-

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 WARSZTAT ściwego doboru narzynek. I tu istotna jest jakość stali naszej narzynki (HSS – stal szybkotnąca) oraz skład stopu przystosowany do metalu, w którym pracuje. Ważnym parametrem jest również nachylenie i rodzaj powierzchni tnącej oraz wielkość tzw. nakroju – brzegu ostrza ściętego pod kątem odpowiednim dla danego materiału. Gwint zewnętrzny to gra na dokładność i stabilność – żeby się udała musimy mieć absolutną pewność że surowy materiał ani drgnie podczas obróbki i że jest prostopadle, stabilnie umocowany w imadle/bloku silnika. Gdy to już wiemy zaczyna się właściwa zabawa – w gwintowaniu ręcznym i mechanicznym najważniejszy jest początek – gdy ustabilizujemy naszą narzynkę po pierwszych 2-3 obrotach warto zakręcić w druga stronę i zacząć od nowa już z kilkoma kroplami oliwy maszynowej lub oleju nakapanymi na materiał. Wówczas cała operacja przebiegnie sprawniej i dodatkowo olej zgromadzi w sobie większość opiłków. Kręcenie w kierunku odwrotnym w przypadku narzynek ręcznych daje dodatkowo efekt tzw. złamania wióra i pozwala na skuteczne oczyszczenie powierzchni cięcia w trakcie właściwego narzynania. Wewnętrznie – przelotowo i nie tylko Wprzypadku gwintówwewnętrznych istotna jest na początku właściwa kalibracja. I to zarówno wiertła do wiercenia nowego kanału/wyrównania ścian starego jak i samego gwintownika. Pomocna w tym jest zazwyczaj odpowiednia tabela podająca pary rozmiarów optymalnych dla odpowiedniego fi gwintowanego otworu. Gwintowniki maszynowe i ręczne różnią się przy tym kształtem i sposobem pracy – podobnie jeśli chodzi o samą geometrię otworu gwintowanego. W gwintowaniu przelotowym lepiej sprawdzają się gwintowniki maszynowe, zapatrzone w końcówkę penetrującą i spiralną krawędź tnącą. W gwintowaniu zamkniętych szczelin spokojnie wystarczy ręczna robota zwykłymgwintownikiem– i tu uwaga: każdy z nich powinien być oznaczony od 1 – 3 co informuje o kolejności ich użycia: zaczynamy zdzierakiem (1), pracujemy pośrednim (2) by finiszować wykańczakiem (3) . Zarówno przy stosowaniu gwintowników ręcznych jak i mechanicznych istotne jest wgwintowaniuwewnętrznym, odpowiednie ustabilizowanie procesu od samego początku. Warto też przed właściwym gwintowaniem wykonać lekkie fazowanie brzegów samego otworu – robienie tego po zasadniczym gwintowaniu jest trochę musztardą po obiedzie i może prowadzić do uszkodzenia ważnej, początkowej ścieżki gwintu. Gwintując ręcznie wykonujemy – analogicznie jak w przypadku gwintowania zewnętrznego – powtarzalne zwroty kierunku o pół lub ¾ obrotu by spowodować złamanie wióra. Podobnie jak w poprzednim typie gwintowania zalecane jest zalanie pola pracy odpowiednia ilością oliwy maszynowej lub oleju, a po skończonym gwintowaniu staranne oczyszczenie miejsca pracy z wiór i opiłków – najlepiej sprężonym powietrzem.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 WARSZTAT Dorabianie gwintów to technika nadal obecna w warsztatach i ratująca mechaników przed konsekwencjami nieuwagi lub zwyczajnego pecha. Warto więc mieć na wyposażeniu kompletny zestaw narzynek i gwintowników wysokiej klasy. Taki profesjonalny zestaw znajdziecie na: www.narzedzianonstop.pl w ofercie marki PROLINE. Zestaw profesjonalnych gwintowników i narzynek ręcznych, PROLINE 67232 • Gwintowniki i narzynki wykonane ze stali szybkotnącej HSS spełniającej normy: • DIN 352 HSS SW7M • Profesjonalna jakość gwintowników i narzynek • W zestawie komplet 32 sztuk (gwintowniki nr 1, 2, 3 dla każdego rozmiaru oraz narzynki) • W zestawie dodatkowo pokrętło do gwintowników, oprawka do narzynek, • Wkrętak do mocowania narzynek w uchwycie oraz wzornik - grzebień do gwintów • Dostępne gwintowniki i narzynki z gwintem metrycznym zwykłym. • Wymiary M3, M4, M5, M6, M8, M10, M12.

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 NOWOŚCI UFI FILTERS PREZENTUJE WIELOFUNKCYJNY MODUŁ FILTRACJI DO FPT F28 Nogarole Rocca, 7 lutego 2023 r. – Firma UFI Filters, specjalista w dziedzinie systemów filtracji i zarządzania termicznego na pierwszy montaż i na rynek wtórny, kontynuuje wieloletnią współpracę z FPT Industrial. Włoska • Integracja wielu funkcji w jednym kompaktowym module •Filtr oleju napędowego i filtr wstępny na jednym wsporniku z aluminiowego odlewu ciśnieniowego •Medium filtracyjne w technologii FormulaUFI.H2O grupa wybrała technologię filtrów oleju napędowego UFI do nowej generacji silnika FPT F28 Stage V. Integracja wielu funkcji w jednym kompaktowym module to podstawowa zaleta systemu filtracji UFI,

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 NOWOŚCI która przyczyniła się do popularności tego produktu. Zarówno filtr, jak i filtr wstępny oleju napędowego, są zamontowane na jednym wsporniku z aluminiowego odlewu ciśnieniowego, łączącym funkcje pompy zalewowej, grzałki, czujników temperatury i obecności wody. Czujnik temperatury i grzałka są niezbędne do optymalnego zarządzania termicznego olejem napędowym, szczególnie w najtrudniejszych warunkach. Silnik jest przeznaczony do zastosowań rolniczych, takich jak specjalistyczne ciągniki sadownicze i winnicowe Carraro „Agricube Pro”. Tego typu czujniki elektryczne są niezbędne, aby zagwarantować pracę czterocylindrowego silnika, również w otwartym terenie i w najzimniejszych miesiącach, zwiększając jego wydajność i obniżając zużycie. Pompa zalewowa jest praktycznym elementem podczas wymiany wkładu filtra, który wprowadza prawidłowo olej napędowy do obiegu. Filtr wstępny odgrywa kluczową rolę w filtrowaniu największych cząstek, a jego podstawową funkcją jest oddzielanie wody od paliwa. Dlatego jest on wyposażony w czujnik obecności płynu, sygnalizujący, kiedy należy opróżnić odseparowaną wodę za pomocą zintegrowanego z czujnikiem kurka spustowego. Posiada on również medium filtracyjne celulozowo-syntetyczne, opracowane przez UFI w technologii FormulaUFI. H2O, gwarantujące zdolność separacji wody na poziomie 95%, zgodnie z normą ISO 16332, i zdolności filtracji do 98% cząstek większych niż 20 mikronów. Pozwala to wydłużyć okres między wymianami do 600 godzin pracy. Filtr główny może również bazować na tej samej formule, pozwalającej na dokładną filtrację, ze zdolnością separacji na poziomie 95% dla cząstek do 4μm, zgodnie z ISO 19438. Rinaldo Facchini, CEO UFI Filters Group komentuje: „UFI Filters jest synonimemniezawodności, nie tylko w przypadku pojazdów osobowych, ale również silników o większej mocy, pracujących w najtrudniejszych warunkach, m.in. w maszynach rolniczych. Kompaktowość, wysoka wydajność i niski wpływ na środowisko to główne atuty, które sprawiły, że ten 2,8-litrowy silnik otrzymał nagrodę „Diesel of the Year 2020”. Jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy przyczynić się do tego sukcesu dzięki systemowi filtracji, opracowanemu wspólnie z naszym klientem."

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2023 NOWOŚCI OPONA GOODYEAR AŻ W 90% Z MATERIAŁÓW ODNAWIALNYCH I DOPUSZCZONA DO RUCHU DROGOWEGO – PREMIERA NA TARGACH CES 2023 Opona demonstracyjna, która aż w 90% składa się z materiałów odnawialnych, przeszła wszystkie obowiązujące testy regulacyjne i została dopuszczona do ruchu drogowego – to nowość od Goodyear zaprezentowana podczas targów Consumer Electronics Show w Las Vegas. Aż 17 składników odnawialnych w 12 komponentach opony i niższe opory toczenia w porównaniu z oponą z tradycyjnych materiałów – to oznacza, że nowa opona Goodyear może w przyszłoMarka planuje wyprodukować i wprowadzić w 2023 roku na rynek oponę zawierającą do 70% zrównoważonych materiałów. ści oferować większą oszczędność paliwa i jednocześnie obniżać ślad węglowy. Prezentacja nowej opony ma miejsce zaledwie rok po tym, jak Goodyear pokazał oponę w 70% zbudowaną z materiałów zrównoważonych, a która jeszcze w tym roku może trafić na rynek w limitowanej serii. Pokazuje to, w jak szybkim tempie Goodyear zmierza do postawionego sobie celu stworzenia do 2030 roku opony w pełni zbudowanej z materiałów przyjaznych środowisku.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=