e-Auto Service Manager 4/2022

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 WARSZTAT ELEKTRONIKA UKŁADU WYDECHOWEGO – WYBRANE ELEMENTY Silnik spalinowy samochodu, niezależnie od zastosowanego typu, wysokoprężny czy benzynowy, wydziela szkodliwe związki chemiczne podczas procesu spalania. Wraz z rozwojem motoryzacji oraz znacznym zwiększeniem ilości samochodów na drogach, dostrzeżono potrzebę ograniczania emisji tych związków przez samochód. Celem jest oczywiście redukcja gazów cieplarnianych, które w negatywny sposób wpływają na nasze środowisko naturalne. Z biegiem lat przepisy regulujące dopuszczalne wartości emisji szkodliwych substancji wciąż są zaostrzane tak, by w 2030 roku osiągnąć poziom o 40% mniejszy, niż notowany przed rokiem 2005. Jest to ogromne wyzwanie dla producentów samochodów, którzy już teraz coraz częściej wprowadzają do oferty pojazdy elektryczne, hybrydowe, a silniki spalinowe ulegają tzw. downsize’ingowi i są stale unowocześniane. Jest to związane z limitami emisji wprowadzanymi przez ustawodawcóworaz związanymi z nimi dodatkowymi opłatami, w przypadku ich przekroczenia. Wg najnowszej normy Euro 6D ISC -FCM, producent pojazdu płaci nawet 95 EURO za każdy gram, który ów normy przekracza. Jest on wyliczany na podstawie średniej z testów emisji szkodliwych substancji wszystkich modeli samochodów danego koncernu i dzielony przez cały wolumen wyprodukowanych samochodów w danym roku. Kwota 95 EURO może nie wydawać się wysoka, jednak przekroczenie normy np. o 1 gram i wolumenie produkcyjnym na poziomie 500 tys. sztuk rocznie - daje kwotę

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=