e-Auto Service Manager 4/2022

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - PO EPIDEMII JEST JUŻ STABILNIE - CZY ROZWÓJ LED DOBIEGŁ JUŻ KOŃCA ? - KTO SMARUJE, TEN JEDZIE - ELEKTRONIKA UKŁADUWYDECHOWEGO - PORADY NISSENS - PŁUKANIE UKŁADU KLIMATYZACJI e-AUTOSERVICE Nr 04/2022

NOWOŚĆ mega macs X Innowacyjne rozwiązanie diagnostyczne - zawsze indywidualne, zawsze elastyczne

PULS BRANŻY 4 PO EPIDEMII JEST JUŻ STABILNIE 10 CZY ROZWÓJ LED DOBIEGŁ JUŻ KOŃCA ? 14 ODWAŻNE KROKI FORDA W KIERUNKU PEŁNEGO PRZEJŚCIA NA NAPĘDY ELEKTRYCZNE W EUROPIE 18 NAGRODA DLA DELPHI TECHNOLOGIES 20 ZMIANY W OBSŁUDZE W SALONACH SPRZEDAŻY SAMOCHODÓW WARSZTAT 24 KTO SMARUJE, TEN JEDZIE 28 ELEKTRONIKA UKŁADU WYDECHOWEGO 32 PŁUKANIE UKŁADU KLIMATYZACJI 36 NAPRAWA BARWIONYCH LAKIERÓW BEZBARWNYCH 38 BĄDŹ PRZYGOTOWANY NA TRUDNE PRZYPADKI NOWOŚCI 42 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - PO EPIDEMIIJESTJUŻ STABILNIE - CZYROZWÓJ LED DOBIEGŁJUŻ KOŃCA? - KTO SMARUJE,TENJEDZIE - ELEKTRONIKAUKŁADUWYDECHOWEGO - PORADYNISSENS - PŁUKANIE UKŁADU KLIMATYZACJI e-AUTOSERVICE Nr04/2022

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 PO EPIDEMII JEST JUŻ STABILNIE Stacja kontroli pojazdów, serwis samochodów osobowych i ciężarowych oraz punkt montażu, przeglądów i napraw instalacji gazowych AS-MOT działa w Łodzi od 2004 roku. Już zakładając firmę 18 lat temu, Jacek Szlaga był doświadczonym pracownikiem warsztatu. Dziś opowiada o swoich doświadczeniach z perspektywy szefa wieloletnim stażem – z dużym spokojem i przekonaniem, że będzie dobrze. Jaki jest główny obszar działalności Państwa warsztatu? Realizujemy przede wszystkim usługi z zakresu mechaniki, w tym obsługi okresowe: serwisy olejowe, wymiany rozrządów, naprawy głowic, naprawy O minionych już na szczęście trudnościach w pandemii i spowodowanych nią zmianach, teraźniejszości i możliwej przyszłości rynku instalacji gazowych oraz rosnącym znaczeniu diagnostyki komputerowej opowiedział nam Jacek Szlaga, szef łódzkiego warsztatu AS MOT. WYWIAD zawieszenia i układów hamulcowych (tego obecnie robi się u nas najwięcej). Kolejnym ważnym obszarem naszej działalności jest elektromechanika i diagnostyka komputerowa. Najczęściej diagnozujemy usterki, odczytujemy i kasujemy błędy systemu, naprawiamy układy sterowania i układy zapłonowe. Naprawiamy również rozruszniki i alternatory – często we współpracy z wyspecjalizowanymi warsztatami. Ze względu na daleko idącą integrację alternatorów z instalacją samochodu zdarza się, że wymagana jest tu wąska specjalizacja – i to w takich przypadkach korzystamy z usług zajmujących się tym zakładów. Montujemy także, naprawiamy i serwisujemy instalacje

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 gazowe. Jesteśmy przedstawicielem takich producentów jak: wiodąca na europejskim rynku instalacji gazowych włoska firma BRC, polskie marki KME, STAG Autogas Systems oraz AG Centrum. To te najczęściej spotykane. Serwisujemy praktycznie 90% wszystkich typów instalacji, które są w Polsce eksploatowane. Ze względu na ograniczoną powierzchnię serwisową nie zajmujemy się naprawami blacharsko-lakierniczymi. Czy z Państwa perspektywy widać wzrost zainteresowania instalacjami gazowymi w kontekście dzisiejszych cen benzyny? Sprawa z instalacjami LPG jest i zawsze w gruncie rzeczy była złożona. Od lat relacja cen gazu do cen benzyny utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie 1:2. Na przestrzeni lat zmieniało się jednak postrzeganie opłacalności instalacji gazowych. Były czasy, że bano się wzrostu cen gazu i akcyzy. Kiedy poszła plotka, że ceny LPG i benzyny się zrównają, przez rok-dwa prawie nic się montowało. Dziś sytuacja jest dość stabilna – na ceny benzyny rynek reaguje raczej wolno. Widać nadal jakieś zainteresowanie nowymi instalacjami LPG, jest ono jednak ograniczone stopniem nasycenia rynku i uwarunkowaniami technologicznymi. Nowe osobowe samochody benzynowe mało palą. Coraz nowocześniejsze układy sterowania silnikiem i benzynowe układy zasilania sprawiają, że montaż instalacji gazowej jest trudniejszy, a – ze względu na mniejsze spalanie paliwa i konieczność wymiany z gazem większych ilości benzyny – opłacalny w mniej oczywistym stopniu niż kiedyś. W związku z tym zapotrzebowanie na nowe instalacje jest w pewnej mierze spada. Jeżeli chodzi o samochody używane, to wiele z nich jest natomiast po prostu wyposażonych w instalację LPG. Czasami pokutuje taka opinia, że jak gaz poszedł w górę i kosztuje 3 - 3,5 złotego, to montaż instalacji już się nie opłaca. Jednak w takiej sytuacji bezwzględna różnica między ceną benzyny a ceną gazu rośnie. W związku z tym instalacja się wcześniej zwraca – cena instalacji nie idzie w górę tak szybko, jak cena paliwa. Można czasem spotkać się z podobnymi mylnymi przekonaniami. Widziałem przykładowo kiedyś w prasie niepodparty żadnymi sensownymi obliczeniami artykuł, że im więcej się jeździ, tym mniej gaz się opłaca. Oczywistym powinno być, że im większa różnica w cenie

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 gazu i benzyny i im więcej się jeździ, tym krótszy czas zwrotu z inwestycji w instalację gazową. Czy są jakieś podstawy, by sądzić, że era instalacji LPG dobiega końca? W tej chwili nie. Spalany w popularnych instalacjach propan-butan jest pochodną przerobu ropy naftowej. Dopóki będziemy przerabiać ropę naftową, będziemy więc mieć propan-butan. Być może jako alternatywa rozwinie się technologia w postaci CNG. Trudno dziś powiedzieć z pełnym przekonaniem – tym bardziej, że dodatkowe zmienne wynikają z promowania samochodów elektrycznych i hybrydowych. Instalacje gazowe zawsze były przede wszystkim napędem alternatywnym, montowanym jako dodatek. W przypadku elektryków i hybryd mamy do czynienia z produktem z fabryki. Z punktu widzenia warsztatów skupiających się jedynie na LPG wzrost popularności elektryków może być w przyszłości kłopotem – trudno jednak powiedzieć, ile potrwa popularyzacja tej technologii. Dużo zależy od tego, który sposób napędu osiągnie masę krytyczną, dzięki której upowszechni się i stanieje w efekcie infrastruktura konieczna do wygodnego używania samochodów – czy to na CNG, czy elektrycznych. Dziś stacja na gaz ziemny jest znacznie droższa niż na propan-butan, ale kto wie, jak rozwinie się sytuacja. Z czym w codziennej pracy Państwa warsztatu wiążą się największe trudności? Oprócz warsztatu mamy też stację kontroli pojazdów. Mówi się w ich kontekście o wprowadzeniu przepisu, dzięki któremu data kolejnego przeglądu będzie ustalana nie od dnia przeglądu, a przedłużana o rok o daty ważności poprzedniego badania. Myślę, że to bardzo ułatwiłoby sytuację użytkownikom pojazdów, którzy z różnych względów chcieliby przeprowadzić badanie wcześniej niż wyznaczony w dowodzie rejestracyjnym termin. Jeśli chodzi natomiast o pracę naszego serwisu, to ze względu na fakt, że nie jesteśmy związani z żadnym producentem czy dilerem, najważniejszy jest dla nas szeroki dostęp do informacji na temat parametrów technicznych i regulacyjnych pojazdów. Korzystamy z różnych aplikacji, między innymi programów Autodata, HGS Data. Niestety, dane od producentów nie zawsze są kompletne i nie zawsze trafiają do zewnętrznego oprogra-

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 mowania niezwłocznie. Wiem, że są przepisy, które nakazują producentom udostępnianie tego rodzaju danych, ale z ich wykonywaniem bywa różnie. Rozumiemy oczywiście, że producentom zależy na umacnianiu uprzywilejowanej pozycji autoryzowanego serwisu. Programy uniwersalne – obsługujące różne marki – nie dostają wszystkich niezbędnych informacji. Chciałbym doczekać czasów, w których przepisy skutecznie egzekwowałyby konieczność przekazywania danych technicznych przez producentów zewnętrznym partnerom. Z jednej strony wiem, że to naiwne, z drugiej – pracowałoby się nam wtedy łatwiej. Dlaczego w takim razie nie zdecydowali się Państwo przystąpić do sieci partnerskiej jednej z marek? Próbowaliśmy kiedyś wejść w sieć dilerską, ale okazało się to dla nas niemożliwe. Zadecydowały wysokie wymagania względem warunków lokalowych. Nasz warsztat okazał się za mały, żeby je się kwalifikować. Co ciekawe, wydaje mi się, że wymoNajważniejszer informacje • Głowny obszar działalności: Mechanika, elektromechanika, instalacje LPG • Szef: Jacek Szlaga Obsługiwane marki instalacji LPG: • BRC, KME, Stag, AG Główne marki sprzętu: • Baza parametrów technicznych: Autodata, HGS Data • Tester: Brain Bee • Linia diagnostyczna: BOSH • Geometria: Precyzja Bydgoszcz

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 gi z tym zakresie są w naszym kraju większe niż na Zachodzie. Zapewne w pewnej mierze jest to związane z oporami dilerów, którzy nie chcą dopuszczać nowych podmiotów do wewnętrznej konkurencji. W efekcie firmom takim jak moja trudno jest wejść w autoryzowanie jakiejś marki. Skoro pozostaliście niezależni, macie swobodę wyboru źródła części. Na jakiej zasadzie dobieracie dostawców? Współpracujemy z kilkoma sieciami hurtowymi i mamy dostęp online do ich podglądu stanu ich magazynów. Porównujemy ceny i – co naturalne – wybieramy najbardziej atrakcyjną ofertę na to, co jest nam potrzebne. Nie zamykamy się na dostawców, ale szczególnie częstowracamy do jednego z nich. Decydującymi czynnikami są tu korzystna z naszej perspektywy lokalizacja oraz szeroka baza produktów. Na bieżąco monitorujemy jednak co, kto ma w jakich cenach. Nigdy nie jest tak, że konkretna hurtownia ma wszystko. Trzeba ciągle szukać. Omówiliśmy wątek części zamiennych. Jakie marki dominują jeśli chodzi o wyposażenie warsztatu? Mamy kompletne wyposażenie stacji kontroli pojazdów, w tym ścieżkę diagnostyczną do sprawdzania zawieszeń i hamulców firmy BOSCH. Służy ona m.in. do badania amortyzatorów (a dokładniej stopnia przylegania koła do nawierzchni), skuteczności układów hamulcowych czy wstępnego pomiaru zbieżności. Mamy też polskie „szarpaki” do sprawdzania luzóww zawieszeniu. Dysponujemy też bardzo dobrym laserowym przyrządem do ustawiania geometrii polskiej firmy Precyzja Bydgoszcz. Informacje do komputera przesyła drogą radiową – łatwo robi się na tej podstawie wydruki i wygodnie pracuje. Mamy również szereg urządzeń do diagnostyki komputerowej, w tym między innymi porządny tester ST9000 włoskiej firmy BRAIN BEE S albo na przykład urządzenie do serwisu klimatyzacji niemieckiej firmy Valeo. Zazwyczaj kiedy kupujemy urządzenie, sięgamy w pierwszej kolejności po opinie użytkowników i wybieramy takie, które cieszy się na rynku dobrą renomą i innym dobrze się sprawdziło. Stając przed wyborem maszyn: bardzo wysokiej klasy, urządzeń z kategorii średniej-przyzwoitej i rozwiązań bardzo złych, staramy się wybierać produkty pod tą wyższą klasę. Jak opisałby Pan dzisiejszą sytuację rynkową? Sytuacja jest dynamiczna. Ze względu na brak części i kłopoty z dostępnością elektroniki pandemia spowo-

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 rynku, a z drugiej strony nie płacić co roku fortuny za aktualizację kilkunastu różnych programów. Z innej strony widzę też zapotrzebowanie na naprawy blacharsko-lakiernicze, ale na razie – nie dość, że nie mamy na to jeszcze pomieszczenia, to jeszcze mamy poczucie, że relacje między warsztatami świadczącymi naprawy powypadkowe a ubezpieczycielami są mocno napięte, a ceny w efekcie bardzo zróżnicowane (w zależności od tego, czy przyjmuje się proponowane stawki, czy raczej idzie się do sądu). Spodziewam się, że w nieco bardziej odległej przyszłości konieczne będzie przestawienie się na naprawę hybryd i aut elektrycznych. Jacek Szlaga, AS - MOT Łódź dowała spadek podaży samochodów nowych. W związku z tym mamy wzmożony ruch w handlu pojazdami używanymi. Wydaje się, że w efekcie rośnie także zapotrzebowanie na usługi serwisowe. Kolejne zjawisko to trend bogatego wyposażania samochodów w elektronikę. Dzięki temu spodziewamy się rosnącej liczby zleceń związanych z diagnostyką i kasowaniem błędów systemów. Musimy się w tym kierunku rozwijać. A jak wyglądało Wasze funkcjonowanie w pandemii? Sytuacja wróciła już do normy sprzed niej? Początki pandemii były bardzo nieciekawe. Podczas lockdownu ludzie nie byli mobilni, nie używali samochodów i w efekcie odnotowaliśmy duży spadek zapotrzebowania na nasze usługi. Kiedy ludzie zaczęli wreszcie wychodzić z domów, to nagle my musieliśmy wprowadzić ograniczenia liczby przyjmowanych aut – tak, żeby pracownicy pozostali możliwie niezagrożeni (a restrykcje wypełnione). Ruszyło się ostatnio z samochodami używanymi i z naszej perspektywy sytuacja jest już teraz stabilna. Jakie macie Państwo plany na przyszłość? Bez wątpienia na znaczeniu zyskiwać będzie diagnostyka komputerowa. Systematycznie będziemy chcieli więc zwiększyć liczbę i możliwości posiadanych testerów, programów i urządzeń. Będziemy musieli jeszcze mądrzej komponować wykorzystywane aplikacje – tak, by mieć pokrycie dobrymi danymi większości

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 CZY ROZWÓJ LED DOBIEGŁ JUŻ KOŃCA ? System ten umożliwia jazdę z włączonymi ciągle światłami drogowymi (typu LED), nie oślepiając przy tym kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka lub jadących z przodu. Technicznie rozwiązanie to bazuje na wydzielonych modułach optycznych świateł drogowych, z których każdy zawiera diody LED z własnym sterownikiem. Po raz pierwszy udało się firmie HELLA stworzyć rozwiązanie, w którym można osobno sterować pojedynczą diodą LED na chipie i tym samym przygaszać lub rozjaśniać łącznie 84 źródeł światła w jednym reflektorze. Dzięki temu można bardzo precyzyjnie sterować wiązką światła w sposób nie mechaniczny i realizować dużą liczbę różnych rozkładów światła. Oczywiście nie – rozwój dopiero teraz ma miejsce! Stałe innowacje wprowadzane przez firmę HELLA otwierają przed oświetleniem pojazdów coraz to nowe możliwości zastosowania technologii LED, z rozwiązaniami, o których w tej formie trudno byłoby dawniej pomyśleć. Przykładem jest system oświetlenia przedniego HELLA Matrix LED. Innym sposobem na zastosowanie LED jest dynamiczny kierunkowskaz z przyciągającym wzrok, i tym samym ważnym dla bezpieczeństwa, efektem „przesuwającej się linii “. Innym przykładem obiecującego rozwoju technologii LED jest zastosowanie jej w BMW serii X6 do iluminacji przedniej maskownicy chłodnicy. Cała instalacja opiera się na 14 Diodach LED umieszczonych w wąskiej plastikowej obudowie zamocowanych w górnej części maskownicy. Emisja światła skierowana jest w dół przy pomocy specjalnie skalkulowanej i skonstruowanej optyce co daje efetk w postaci emisji światła „wodospadu”. Dodatkowo zostały zamontowane w dolnej

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 części elementy rozprowadzające światło LED tak aby natężenia światła było jednolite z każdej ze stron. By takie rozwiązanie technologiczne zostało wprowadzone do użytku na drogach publicznych

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 podświetlana maskownica została zhomologowana razem z reflektorami jako światła pozycyjne. Jednak technika LED rozwija się niezależnie od rozwoju oświetlenia pojazdów: w przyszłości coZapraszamy do zapoznania się poniższym filmem dotyczącego tylnych lamp wyprodukowanych przez HELLA w technologii OLED zastosowanej w AUDI A8

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 raz większe zastosowanie znajdzie technologia OLED (OLED = Organic Light Emitting Diode). OLED jest to dioda elektroluminescencyjna wytwarzana z organicznych polimerów półprzewodnikowych, która umożliwia, mówiąc w uproszczeniu, wykonanie super cienkiej i elastycznej folii luminescencyjnej. Wyświetlacze z diodami OLED nie wymagają podświetlenia, co oznacza niższe zużycie energii w porównaniu np. do ekranów LCD. Znajdują one dzisiaj zastosowanie w różnych urządzeniach, takich jak smartfony i telewizory LED. Wyzwaniem jest obecnie trwałość diod, dlatego OLED-y są obecnie wykorzystywane głównie tam, gdzie wyświetlacz jest włączany tylko na krótko. Ale również w tym zakresie następuje stały postęp. Technologia OLED już znalazła swoje zastosowanie także w przemyśle motoryzacyjnym. PRZYSZŁOŚĆ TECHNOLOGII LED RYSUJE SIĘ WIĘC CIEKAWIE, ZARÓWNO Z PUNKTU WIDZENIA PROJEKTANTA, JAK I UŻYTKOWNIKA!

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 AŻ SIEDEM NOWYCH SKOMUNIKOWANYCH MODELI ELEKTRYCZNYCH MA PRZYCZYNIĆ SIĘ DO SPRZEDAŻY PONAD 600 TYS. SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH ROCZNIE DO 2026 R •Ford wprowadzi w Europie do 2024 r. trzy nowe elektryczne modele osobowe i cztery nowe elektryczne pojazdy użytkowe. Marka przewiduje sprzedaż ponad 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie do 2026 r. •Rozwój gamy modeli elektrycznych w Europie przyczyni się do przyspieszenia realizacji planu Ford+ i osiągnięcia globalnego celu, jakim jest produkcja ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych rocznie do 2026 roku oraz 10% skorygowanej marży EBIT do 2026 roku. •Produkcja samochodów elektrycznych w Kolonii (Niemcy) ma w perspektywie sześciu lat osiągnąć 1,2 mln egz., a łączna wartość inwestycji w produkt powinna wynieść 2 mld USD. •Ponadto Ford podpisał dziś niezobowiązujące porozumienie o współpracy z firmami SK On Co, Ltd. i Koç Holding dotyczące utworzenia w Turcji jednego z największych w Europie zakładów produkujących akumulatory do samochodów użytkowych. •Dla zwiększenia mocy produkcyjnych w sektorach pojazdów elektrycznych i użytkowych, spółka JV Ford Otosan ma przejąć własność rumuńskich zakładów Forda, pod warunkiem uzyskania zgody organów administracji i po przeprowadzeniu wymaganych konsultacji. •Wszystkie te inicjatywy pozwolą firmie Ford osiągnąć do roku 2035 zerowy poziom emisji pełnej gamy sprzedawanych pojazdów, a także neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w całej europejskiej sieci zakładów oraz w działalności logistyki i dostaw. ODWAŻNE KROKI FORDA W KIERUNKU PEŁNEGO PRZEJŚCIA NA NAPĘDY ELEKTRYCZNE W EUROPIE

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 Ford ogłosił dziś znaczące postępy w kierunku przejścia europejskiej gamy na napędy elektryczne, dzięki czemu firma przekształci się i zaoferuje do 2024 r. nową generację siedmiu w pełni elektrycznych, skomunikowanych modeli osobowych i dostawczych. Dzisiejsze zapowiedzi są następstwem działań, komunikowanych w niedawnej informacji o utworzeniu nowej globalnej jednostki organizacyjnej - Ford Model e - koncentrującej się na projektowaniu, produkcji i dystrybucji pojazdów elektrycznych i skomunikowanych. Wraz z Ford Pro, jednostką odpowiedzialną za pojazdy użytkowe Forda, obie firmy będą definiować przyszłość Forda w Europie. „Jestem bardzo zadowolony z tempa zmian zachodzących w Europie, które stanowią wyzwanie dla całej branży, skłaniając do konstruowania lepszych, bardziej ekologicznych i zaawansowanych cyfrowo pojazdów. Ford zaangażował się w to bardzo i reaguje szybko, by sprostać zapotrzebowaniu w Europie i na całym świecie” – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. „Dlatego właśnie powstała firma Ford Model e - pozwalająca nam działać z prędkością start-upu, dzięki czemu możemy opracowywać doskonałe pojazdy elektryczne, oferujące unikatowe dla Forda usługi zdalne i tworzone zgodnie z wymogami inżynierii i bezpieczeństwa Forda.” Dzięki rozszerzonej gamie elektrycznych modeli pojazdów osobowych i użytkowych Ford przewiduje, że roczna sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie przekroczy w 2026 roku 600 000 egzemplarzy. Ford podtrzymał również plan osiągnięcia w Europie w 2023 roku 6-procentowej marży EBIT. Przyspieszenie działań w Europie przyczyni się do realizacji celu firmy, jakim jest sprzedaż ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych na całym świecie do 2026 roku oraz uzyskanie skorygowanej marży EBIT na poziomie 10 procent. „Marsz Forda w kierunku przyszłości opartej na napędach w pełni elektrycznych jest absolutną koniecznością, ponieważ pozwoli zaspokoić potrzeby klientów w zakresie transportu w zmieniającej się Europie” – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe. „Chodzi również o pilną potrzebę lepszego zadbania o naszą planetę, o pozytywny wkład w życie społeczne i ograniczanie emisji w zgodzie z paryskim porozumieniem klimatycznym.” Wszystkie te wysiłki będą służyć realizacji globalnych planów Forda, zakładających znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Firma ogłosiła dziś, że do 2035 r. zamierza osiągnąć zerową emisję dla wszystkich pojazdów sprzedawanych w Europie oraz neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla dla wszystkich zakładów, logistyki i dostawców w Europie. Siedem nowych modeli elektrycznych do 2024 r. Ford ujawnił dziś plany dotyczące siedmiu nowych model elektrycznych – trzech osobowych i czterech

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 użytkowych – które dołączą do europejskiej gamy pojazdów w pełni elektrycznych: wprowadzonego z sukcesem w 2021 r. modelu Mach-E, następnie Mach-E GT, trafiającego do klientów w tym roku, a także modelu E-Transit, który zadebiutuje lada moment.Od 2023 roku Ford rozpocznie w Kolonii produkcję nowego elektrycznego crossovera klasy średniej, a w 2024 roku do gamy produktów z Kolonii dołączy następny model elektryczny. Ponadto, najlepiej sprzedający się pojazd osobowy Forda w Europie – Ford Puma – będzie od 2024 roku dostępny w wersji elektrycznej, produkowanej w rumuńskich zakładach Forda w Krajowej.Ford zamierza umocnić pozycję lidera europejskiego rynku pojazdów użytkowych, dlatego kultowa rodzina Transita powiększy się o cztery nowe modele elektryczne - nowy jednotonowy Transit Custom i wielozadaniowy Tourneo Custom będą w ofercie w 2023 roku, natomiast mniejszy Transit Courier i wielozadaniowy Tourneo Courier nowej generacji pojawią się w 2024 roku.„Nowe modele Forda z napędem elektrycznym zapowiadają całkowitą transformację naszej marki w Europie – nową generację pojazdów bezemisyjnych, dostosowanych do potrzeb skomunikowanego świata i zapewniających naszym klientom wyjątkową satysfakcję z użytkowania” – powiedział Rowley. Produkcja modeli elektrycznych i inwestycje w Kolonii Ford ogłosił dziś, że pierwszym seryjnym, w pełni elektrycznym pojazdem osobowym, który wyjedzie z Centrum Pojazdów Elektrycznych Forda w Kolonii, będzie pięciomiejscowy crossover klasy średniej. W 2021 roku pojazdy sportowe i crossovery stanowiły 58 procent wszystkich samochodów osobowych Forda sprzedanych na kontynencie, co oznacza wzrost o prawie 20 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2020. W pełni elektryczny crossover wyznacza nowe standardy dla Forda. Model i jego nazwa zostaną ujawnione w 2022 r., a produkcja rozpocznie się w 2023 r. Samochód będzie miał zasięg 500 km na jednym ładowaniu. Dzisiejsza informacja o tym, że drugi w pełni elektryczny pojazd osobowy – sportowy crossover – będzie budowany w Centrum Elektryfikacji Forda w Kolonii oznacza, że produkcja pojazdów elektrycznych w tym zakładzie wzrośnie w sześcioletniej perspektywie do 1,2 miliona egzemplarzy. Oczekuje się, że inwestycje w nowe elektryczne pojazdy osobowe, które będą powstawać w Kolonii, wyniosą 2 mld USD. Przedmiotem inwestycji będzie nowy zakład montażu akumulatorów, który ma rozpocząć działalność w 2024 roku. Nowa spółka joint venture ma zwiększyć produkcję akumulatorów w Europie Aby wesprzeć ambitne plany Forda w zakresie elektryfikacji pojazdów, Ford oraz spółki SK On Co., Ltd. i Koç Holding podpisały niewiążący protokół ustaleń w sprawie nowej, nastawionej na rynkowy sukces spółki joint venture z siedzibą w Turcji. Po podpi-

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 saniu ostatecznej umowy, trzej partnerzy planują stworzyć jeden z największych zakładów produkujących baterie do pojazdów elektrycznych w szeroko pojętym regionie Europy. Spółka joint venture będzie zlokalizowana w pobliżu Ankary i będzie produkować ogniwa NMC o wysokiej zawartości niklu, wykorzystywane do montażu w modułach baterii. Produkcja ma się rozpocząć już w połowie dekady, a jej wydajność jest szacowana wstępnie na 30-45 gigawatogodzin produkowanych rocznie ogniw. Inwestycje w spółkę joint venture zajmującą się produkcją akumulatorów, planowane przez trzech partnerów - z uwzględnieniem wsparcia ze strony rządu tureckiego - przyniosą bezpośrednie korzyści dużym i małym przedsiębiorstwom eksploatującym pojazdy użytkowe w całej Europie, zmniejszą ich koszty energii i eksploatacji oraz wniosą znaczący wkład w redukcję emisji CO2.  Zwiększenie możliwości produkcyjnych pojazdów elektrycznych w Krajowej Znaczącą rolę w realizacji planów rozwoju produkcji pojazdów elektrycznych i użytkowych w Europie będzie odgrywał zakład produkcyjny Forda w Krajowej w Rumunii. Od 2024 r. europejscy klienci będą mogli zamówić w pełni elektryczną wersję Forda Pumy, popularnego kompaktowego crossovera Forda. Puma okazała się najlepiej sprzedającym się pojazdem osobowym Forda w Europie w 2021 r., więc w pełni elektryczna Puma, która wejdzie do produkcji w Krajowej w 2024 r., wzmocni jeszcze bardziej popularność tego modelu wśród europejskich klientów. Oprócz tego modelu, od 2023 roku w Krajowej będzie produkowany popularny lekki samochód dostawczy Transit Courier oraz kompaktowy wielozadaniowy Tourneo Courier, a w 2024 roku pojawią się w pełni elektryczne wersje obu modeli. Wśród działań mających na celu dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych w sektorze pojazdów elektrycznych i użytkowych, które ogłosił dziś Ford, jest przejęcie przez Ford Otosan własności fabryki w Krajowej wraz z jej działalnością produkcyjną, do czego warunkiem jest uzyskanie zgody organów administracji i przeprowadzenie wymaganych konsultacji. Ford Otosan, spółka joint venture Ford Motor Company z Koç Holding, jest jednym z najdłużej działających i odnoszących największe sukcesy podmiotów tego rodzaju w światowym przemyśle samochodowym. „Cieszymy się z możliwości rozwoju naszej spółki joint venture, zawiązanej z holdingiem Koc i wzmocnienia tego strategicznego partnerstwa dla lepszego zagospodarowania naszych zasobów oraz know-how w Rumunii” – powiedział Stuart Rowley. „Zakład Ford Craiova jest przykładem dużego sukcesu i wierzymy, że dzięki doświadczeniu i wiedzy zdobytej przez Ford Otosan w dziedzinie elektryfikacji i produkcji pojazdów użytkowych, może osiągnąć jeszcze lepsze wyniki” – dodał Rowley.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 NAGRODA DLA DELPHI TECHNOLOGIES AFTERMARKET: STATUS DOSTAWCY DANYCH PREMIUM PRZYZNANY PRZEZ Tecdoc® Pod koniec 2021 roku Delphi Technologies Aftermarket, marka należąca do BorgWarner Inc, otrzymała od TecDoc status Dostawcy Danych Premium („Premium Data Supplier”). Katalog TecDoc zapewnia użytkownikom optymalną przejrzystość, dostępność części oraz istotne dane techniczne. Delphi Technologies oferuje 32 tysiące. produktów, a od teraz może się pochwalić wyróżnieniem, jakie stanowi certyfikowany status Dostawcy Danych Premium. Delphi Technologies Aftermarket jest znane z pionierskich oraz zrównoważonych programów i usług, a także wspiera dążenie TecDoc do doskonałości danych oraz bardziej przyjaznych dla środowiska i zrównoważonych praktyk w naszej branży. Proces rygorystycznych przeglądów zewnętrznych zapewnianych przez TecDoc zapewnia wyższą jakość i większą niezawodność informacji dla klientów. •Delphi Technologies spełnia restrykcyjne standardy jakości wymagane do uzyskania najwyższego statusu w katalogu TecDoc, co dodatkowo wzmacnia bogata oferta części zamiennych firmy, dedykowana dla klientów z całego świata. •Obecnie status ten posiada zaledwie 16% dostawców danych spośród ponad 900 marek obecnych w katalogu TecDoc, co dowodzi niezmiennej jakości katalogowania danych w firmie Delphi Technologies. •Status Dostawcy Danych Premium utrwala pozycję Delphi Technologies jako wiodącego dostawcy na rynku wtórnym, zapewniającego klientom optymalną przejrzystość, dostępność części oraz istotne dane techniczne. „Delphi Technologies Aftermarket to wieloletni partner TecDoc. Ogromnie cieszymy się, że doceniono nasze zaangażowanie w podwyższanie jakości danych dla rynku części zamiennych. Otrzymanie tego wyróżnienia to efekt wspólnego dążenia do koncentracji na atrybutach, kryteriach i wartościach, jakich wymaga publikacja w katalogu TecDoc. To znak zaangażowania i ambicji Delphi Technologies w obszarze śmiałego wprowadzania lepszych zrównoważonych praktyk na wszystkich poziomach działalności” - komentuje Jean-Francois Bouveyron, wiceprezes i dyrektor generalny Delphi Technologies Aftermarket Europa, Bliski Wschód i Afryka. Jean-Francois dodaje: „Katalogowanie to zaledwie przykład działań, jakie możemy podjąć, by stworzyć wydajniejszy i bardziej zrównoważony łańcuch dostaw. Nasze połą-

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 czone wysiłki ułatwiają uzyskanie dokładnych danych i pomagają ograniczyć problemy, takie jak zbyt wysokie zamówienia i transport. Nasza strategia produktowa opiera się przede wszystkim na tym, by oferować dany produkt wcześniej niż inne firmy, mieć jak najbogatszą ofertę i zapewniać doskonałość katalogową klientom na całym świecie. To wyróżnienie pokazuje, że nieustannie zmieniamy się na lepsze i realizujemy zgodnie z planem swoją strategię - a wszystko to dzięki naszym pracownikom”. Do istniejącego portfolio firma Delphi Technologies Aftermarket dodała w 2021 roku ponad 1024 nowości, a w 2022 roku zamierza wprowadzić podobną liczbę numerów referencyjnych do swojej kompletnej oferty serwisowej, obejmującej wiele kategorii produktów, w tym hamulce, układ kierowniczy i zawieszenie, układy paliwowe, klimatyzacja i układy chłodzenia, zapłon, czujniki, urządzenia diagnostyczne, oprogramowanie oraz licencje. Informacje o firmie BorgWarner BorgWarner Inc. (NYSE: BWA) jest światowym liderem w dziedzinie innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności przeznaczonych dla rynku pojazdów. Bazując na rozległym doświadczeniu w zakresie części o jakości oryginalnego wyposażenia (OE), firma BorgWarner oferuje również najlepsze produkty i rozwiązania serwisowe dla globalnego rynku wtórnego. Ma zakłady produkcyjne i techniczne w 93 lokalizacjach w 22 krajach i zatrudnia około 49 tysięcy pracowników na całym świecie. Więcej informacji można znaleźć na stronie borgwarner.com.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 TRANSFORMACJA RYNKU – ZMIANY W OBSŁUDZE W SALONACH SPRZEDAŻY SAMOCHODÓW  Doświadczenia płynącego z zakupu nowego samochodu w salonie sprzedaży nadal nie da się zastąpić. Choć popularność salonów dealerskich nie maleje, zmieniają się oczekiwania ich Klientów. Konsumenci są świadomi potrzeb, cenią swój czas, oczekują przejrzystości całego procesu zakupu, wygody i pełnego zaangażowania profesjonalnych doradców.  „Elementem gry rynkowej firm jest robienie czegoś lepiej, szybciej lub mądrzej niż konkurencja. Ma to zwłaszcza znaczenie w przypadku produktów, które się od siebie nie różnią. Zakładając, że w dużym Salony autoryzowanych dealerów to nadal główne miejsce zakupu samochodów. Z najnowszego badania Deloitte – „Global Automotive Consumer Study 2022” wynika, że aż 75% Polaków chciałoby kupić pojazd właśnie w salonie samochodowym. Dlaczego kupujący nadal wybierają dealerów? Obsługa sprzedaży w salonach samochodowych przechodzi transformację. mieście są dwa lub trzy salony oferujące te same modele samochodów tej samej marki, to właśnie doświadczenie Klienta na całej ścieżce zakupowej może być wyróżnikiem” mówi Łukasz Murawski, ekspert ds. brandingu Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni. Omnichannel w salonach sprzedaży Zakup samochodu przez Internet poprzedzony jazdą testową w salonie, a może zakup samochodu w salonie i dopełnianie formalności online? Ustalanie zakresu serwisu za pomocą aplikacji, wideoczat z mechanikiem, wizyta w showroomie?

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 Sprzedawcy w wielu branżach coraz chętniej sięgają po model sprzedaży wielokanałowej, w tym zakresie profesjonalizuje się również rynek sprzedaży samochodów. Głównym celem jest zapewnienie Klientowi spójnego doświadczenia zakupowego. „Klienci coraz mniej czasu przeznaczają na zakup samochodu i rzadziej pojawiają się w salonach. Jeszcze kilka lat temu, kupując samochód, odwiedzali salon kilka razy, dzisiaj to najczęściej jedna lub dwie wizyty. Zainteresowani zakupem przychodzą do nas już z pewną wiedzą, którą czerpią z Internetu. To tam często zaczyna się proces zakupu. Dajemy konsumentom możliwość przejścia całego procesu online. Sami decydują kiedy, czy i na jakim etapie spotkają się z doradcą w salonie. Obie ścieżki sprzedaży prowadzone są równoległe i się przenikają. Wirtualny świat towarzyszy Klientom także w salonie, gdy doradca prezentuje ofertę, korzystając z nowych technologii” mówi Wojciech Dopierała, kierownik działu marketingu, Inchcape Polska. Nowoczesne technologie wykorzystywane są m.in. w procesie obsługi Klientów w salonach Inchcape Polska, dealera marek BMW i MINI. Towarzyszą konsumentom w całym procesie zakupu i obsługi posprzedażowej. Dealer umożliwia zakup samochodów online, ale świat wirtualny gości również w salonach. Na Klientów czekają doradcy, którzy wykorzystując wirtualną rzeczywistość, indywidualnie dopasowują modele samochodów, ich funkcjonalności. Online można umawiać się na jazdy próbne, a oddając auto do serwisu, mamy możliwość kontaktu z mechanikiem przez wideoczat. Tradycyjnym procesem zakupu w salonie sprzedaży zainteresowanych jest też większość firm (81%), ale już 39% przedsiębiorstw rozważa model hybrydowy – osoby odpowiedzialne za zakup firmowych samochodów chcą obejrzeć auto w salonie przed zakupem online – wynika z raportu EFL „Cyfrowa rewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Nie bez znaczenia dla kupujących samochód nadal pozostaje możliwość poznania wybranego modelu podczas jazdy testowej. W ostatnim czasie i w tym segmencie zaszły zmiany. Jazdy testowe można odbywać samodzielnie lub z doradcą i zaplanować je według własnych potrzeb. Klient salonu może wyznaczyć własną trasę, dojechać do swojego garażu i sprawdzić, czy nowym samochodem będzie mu się wygodnie parkowało. „Podczas procesu sprzedaży samochodu jest siedem punktów styku, kluczowych momentów, w których sprzedawcy dbają o wyjątkowe doświadczenie Klienta. Pierwsze doświadczenie następuje w świecie cyfrowym, następnie Klient przychodzi do salonu sprzedaży i rozmawia z doradcą. Kolejnym jest jazda testowa, po której mogą nastąpić negocjacje i zakup. Czy to będzie wyjątkowy moment? Po sfinalizo-

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 waniu transakcji czekamy na odbiór lub dostarczenie samochodu. Czy to będzie wydarzenie? To też nie koniec drogi zakupu, przecież jest jeszcze obsługa posprzedażowa (np. serwisowanie) i relacja posprzedażowa” zauważa Łukasz Murawski z WSB w Gdyni. Profesjonalni doradcy Profesjonalne doradztwo od zawsze stanowiło silną stronę salonów sprzedaży samochodów. Kim dzisiaj są doradcy? Profesjonalny doradca wie, jak spełniać oczekiwania Klientów, czy to w doborze samochodu, czy też sposobu finansowania. Jak dealerzy rozwijają ich kompetencje? Przykładem jest program szkoleniowy przeprowadzony w Inchcape Polska. Wraz z rozwojem rynku samochodów elektrycznych wśród Klientów pojawiały się pytania i niepewności dotyczące użytkowania EV. Dealer, odpowiadając na potrzebę konsumentów, szukających doradztwa w tym zakresie, zdecydował się na przeszkolenie swoich pracowników.  Z analizy opinii Klientów salonów samochodowych Inchcape Polska  wynika, że konsumenci cenią sobie pełne zaangażowanie doradców na każdym etapie sprzedaży, wyczuwanie przez nich potrzeb, indywidualne dopasowywanie oferty, a także przejrzystość procesu zakupu i dobrą komunikację. „W procesie obsługi Klientów bardzo ważne jest doświadczenie, wiedza i pomoc profesjonalnych doradców. Wiemy, jak spełniać oczekiwania naszych Klientów. Potwierdzają to nagrody i wyróżnienia corocznie przyznawane naszym salonom przez BMW Group, w tym ostatnia nagroda Dealera Roku BMW 2021 dla warszawskiego salonu” dodaje Wojciech Dopierała z Inchcape Polska. Zmiany, jakie zachodzą na rynku i w oczekiwaniach Klientów, wymuszają u sprzedawców szybką adaptację. To jedna z najistotniejszych kompetencji przyszłości. Tak dzieje się również w branży sprzedaży samochodów. Salony dealerów przystosowują zarówno ofertę, jak i sposób obsługi, stawiając na jakość doświadczenia zakupowego. Salony sprzedaży nie przechodzą do lamusa – przechodzą transformację.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 Inchcape Polskanależy do Inchcape, największej światowej grupy zajmującej się sprzedażą i obsługą samochodów oraz motocykli różnych marek. W Europie i poza nią spółka współpracuje z największymi producentami i dystrybutorami branży motoryzacyjnej, prowadząc sprzedaż samochodów w 34 krajach na pięciu kontynentach. W Polsce firma jest obecna od 2004 roku, gdzie zajmuje się sprzedażą oraz obsługą samochodów i motocykli marki BMW oraz samochodów MINI. Oprócz oferty sprzedażowej Inchcape Polska oferuje również cały wachlarz usług związanych z diagnostyką i serwisowaniem samochodów BMW i MINI. Firma posiada trzy lokalizacje: w Warszawie, w Poznaniu oraz we Wrocławiu. W trakcie kilkunastu lat obecności na polskim rynku Inchcape Polska osiągnął znaczące sukcesy w sieci BMW, zdobywając kilkukrotnie tytuły Dealera Roku, w tym za 2021 rok. Na zdjęciu: Adam Olszowy, Doradca ds. Sprzedaży Samochodów do Firm, salon BMW Inchcape Wrocław

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 KTO SMARUJE, TEN JEDZIE FILTRY OLEJU – STARY / NOWY Starego śrubokrętem ???? To znana i dość prymitywna metoda odkręcenia starego filtru oleju. Po pierwsze niebezpieczna – i to zaTo stare przysłowie wydaje się sprawdzać w warsztatach, szczególnie w czasie zmian sezonowych. Wkrótce temperatury odbiją i pojawi się szereg zleceń na wymianę oleju. Warto mieć pod ręką narzędzia, które nam w tym pomogą, a nierzadko mogą też uratować przed poważniejszymi kłopotami WARTO SPRAWDZIĆ PRZED WIOSNĄ równo dla wykonującego tę brutalną operację jak i dla samego silnika i osprzętu. Nikt nie da nam gwarancji że przebijemy wyłącznie ściankę puszki filtra – to raz. Nikt nie zagwarantuje nam również że przy okazji WARSZTAT

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 nie trafimy w jakiś istotny moduł obok po prostu go uszkadzając… Nie wspominając już o potencjalnej groźbie zalania wszystkiego wokół starym olejem. Proponujemy by zrobić to dobrze, bezpiecznie i czysto używając do ściągnięcia starego filtra sprawdzonych narzędzi – opaskowego klucza do filtra oleju, klucza trójramiennego lub zestawu nasadowego do odkręcania kluczy. Metody te są mniej inwazyjne, bezpieczniejsze i czystsze dla otoczenia. Nowego też na spokojnie – to kluczowe Klucz opaskowy to najprostsze z narzędzi, które stosujemy najczęściej – z reguły wystarczy ono do skutecznego odkręcenia filtra, który (można założyć) nie powinien być dociągnięty zbyt mocno. Różnie jednak bywa i zarówno ciężka ręka poprzedniego majstra jak i trudna dostępność samego filtra w danym silniku powoduje, że opaska może ślizgać się po ściance bez efektu. Wówczas w sukurs przyjdzie nam klucz trójramienny lub nasadkowy – oba te rodzaje kluczy są zakładane na denko starego filtra. Tym sposobem powinniśmy odkręcić nawet najbardziej oporny filtr. Z zakręcaniem nowego filtra będzie podobnie – warto tylko zaznaczyć, że nowy filtr dokręcamy dostatecznie mocno by szczelnie przylegał do ścianki gniazda, lecz bez przesadnego stosowania siły. Pamiętajmy, że to my możemy ten filtr odkręcać za rok lub nawet wcześniej… WARSZTAT

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 ZAKORKOWANE STANOWISKO Olej i jego wymiana wymaga jednej prostej czynności na początek – znalezienia spustu oleju i odkręcenia śruby, która jest zwykle jednocześnie korkiem. Pominąwszy kwestie jej magnetyczności lub nie oraz odwieczne dylematy dotyczące używania starych podkładek po raz kolejny skupmy się na od razu na największym koszmarze – potencjalnej możliwości zerwania gwintu w ścianie dna miski olejowej. I co teraz???? Stanowisko zamiast zwolnić się po 10 minutach jest zablokowane na kolejną godzinę lub dłużej. Lepiej zapobiegać, niż… Tak - można podejść do kwestii odkręcania śruby/korka w sposób fachowy, przewidujący i użyć do tego celu dedykowanych nasadek, przeznaczonych specjalnie do tej czynności serwisowej. Zestaw do odkręcania korków oleju ma również na wyposażeniu odpowiednią przedłużkę – tak, by aplikować siłę stabilnie, równomiernie i z odpowiednim momentem. W ten sposób unikniemy uszkodzeń samej główki korka jak i kłopotów z gwintem. …Naprawiać! Bywa jednak i tak, że czarne mleko się wylało – korek/śruba uległa uszkodzeniu lub co gorsza uszkodzeni uległo gwintowanie otworu w misce olejowej. W tej sytuacji amator najczęściej się poddaje – i słusznie. Zawodowiec sięga po zestaw naprawczy korków miski olejowej z kompletem nowych korków gwintownic i uszczelek. Dzięki niemu jest szansa, że ten warsztatowy koszmarek uda się zmienić w szczelne zamknięcie miski olejowej. Każdy kto to przerabiał u siebie, wie że warto mieć taki komplet na wyposażeniu swojego serwisu. PROFIX www.narzedzianonstop.pl WARSZTAT

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 WARSZTAT ELEKTRONIKA UKŁADU WYDECHOWEGO – WYBRANE ELEMENTY Silnik spalinowy samochodu, niezależnie od zastosowanego typu, wysokoprężny czy benzynowy, wydziela szkodliwe związki chemiczne podczas procesu spalania. Wraz z rozwojem motoryzacji oraz znacznym zwiększeniem ilości samochodów na drogach, dostrzeżono potrzebę ograniczania emisji tych związków przez samochód. Celem jest oczywiście redukcja gazów cieplarnianych, które w negatywny sposób wpływają na nasze środowisko naturalne. Z biegiem lat przepisy regulujące dopuszczalne wartości emisji szkodliwych substancji wciąż są zaostrzane tak, by w 2030 roku osiągnąć poziom o 40% mniejszy, niż notowany przed rokiem 2005. Jest to ogromne wyzwanie dla producentów samochodów, którzy już teraz coraz częściej wprowadzają do oferty pojazdy elektryczne, hybrydowe, a silniki spalinowe ulegają tzw. downsize’ingowi i są stale unowocześniane. Jest to związane z limitami emisji wprowadzanymi przez ustawodawcóworaz związanymi z nimi dodatkowymi opłatami, w przypadku ich przekroczenia. Wg najnowszej normy Euro 6D ISC -FCM, producent pojazdu płaci nawet 95 EURO za każdy gram, który ów normy przekracza. Jest on wyliczany na podstawie średniej z testów emisji szkodliwych substancji wszystkich modeli samochodów danego koncernu i dzielony przez cały wolumen wyprodukowanych samochodów w danym roku. Kwota 95 EURO może nie wydawać się wysoka, jednak przekroczenie normy np. o 1 gram i wolumenie produkcyjnym na poziomie 500 tys. sztuk rocznie - daje kwotę

29 e-AUTO SERVICE MANAGER WARSZTAT 47,5 mln EURO dodatkowych opłat, które trafiają do budżetu państwa czy wspólnoty, którego wydatkowanie jest związane z ograniczaniem efektu cieplarnianego. Samochody elektryczne oraz hybrydowe, jako pojazdy zero lub niskoemisyjne, pozwalają obniżyć wartość średniej emisji i uniknąć dodatkowych opłat. Jednakże również samochody wyposażone w silniki spalinowe, a jest to nadal największa część sprzedaży, muszą mieć tą emisję jak najniższą. Już od wielu lat wiadomo, że ograniczenie emisji takich substancji jest ściśle powiązane z jakością samego procesu spalania paliwa w silniku. Podniesienie jakości tego procesu następuje m.in. dzięki elektronice, czyli czujnikom, które dokonują dokładnych pomiarów jakości spalin (zawartych w nich szkodliwych substancji czy współczynnik nadmiaru powietrza). Czujniki przekazują informacje do jednostki sterującej pracą silnika, która w następstwie oblicza i przekazuje do elementów wykonawczych (np. wtryskiwacza paliwa) informację o czasie i dawce wtrysku paliwa, takiej, która będzie najbardziej optymalna z punktu widzenia ograniczenia emisji, jak również oczekiwań kierowcy. W układzie wydechowym na szeroką skalę obecnie wykorzystuje się takie czujniki jak: 1) czujnik nadmiaru powietrza w spalinach (tzw. sonda lambda, która pozwala utrzymywać skład mieszanki na poziomie stechiometrycznym wynoszącym około 2) czujnik różnicowy ciśnienia spalin (który ocenia zapełnienie np. filtra DPF) 04 - 2022 Nr katalogowy 6PP 009 409-001 Nr katalogowy 6PP 009 409-101

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 WARSZTAT 3) czujnik temperatury spalin (który monitoruje temperaturę spalin, utrzymując ją w optymalnym zakresie, oraz pozwala chronić podzespoły pojazdu) Awaria choćby jednego z nich negatywnie wpływa na pracę silnika, zwiększa zużycie paliwa, ogranicza jego osiągi oraz przyspiesza zużywanie się części komponentów układu napędowego. Ich awaria objawia się, oprócz symptomów wymienionych powyżej, również poprzez zasygnalizowanie odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej. Będąc w takiej sytuacji, powinniśmy niezwłocznie udać się do warsztatu na naprawę, która najczęściej polega na wymienia uszkodzonego czujnika. Należy pamiętać, aby nowy komponent był wysokiej jakości, najlepiej od renomowanego producenta, gdyż na rynku jest wiele czujników, które stanowią niejako ich „protezę”, tzn. są w stanie „zgasić” kontrolkę na desce rozdzielczej, jednak w gruncie rzeczy nie dokonują żadnego pomiaru, a jedynie wysyłają sygnał o niezmiennych parametrach, zawartych w przedziale wartości odbieranych przez ECU jako prawidłowe. Dlatego warto postawić na elektronikę i czujniki od firmy Hella, która od wielu lat gwarantuje najwyższą jakość, popartą wieloletnim doświadczeniem, rozwijanymi kompetencjami i podążaniem za innowacjami w zakresie wyposażenia OE. Sama naprawa zaś powinna być dokonana w renomowanym warsztacie, albowiem wymiana tych elementów często związana jest z ich kalibracją czy adaptacją. Ograniczając się tylko do wymiany, możemy zaszkodzić naszemu pojazdowi równie poważnie, jak gdybyśmy nic nie robili. Szybka naprawa pozwala również ograniczyć zwiększoną emisję substancji szkodliwych, co jest przecież podstawą, dzięki której obserwujemy tak szybki rozwoju elektroniki w układzie wydechowym. Nr katalogowy 6PT 010 376-111

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 WARSZTAT 28 PORADYNISSENS - PŁUKANIE UKŁADU KLIMATYZACJI Czystość – klucz do długotrwałej pracy układu Aby układ klimatyzacji działał optymalnie, czynnik chłodniczy, olej oraz precyzyjne mechanizmy wewnętrzne układu, muszą być czyste, a wręcz sterylne. Tylko wówczas układ może utrzymywać odpowiednie parametry ciśnienia i temperatury.   W nowoczesnych konstrukcjach układów klimatyzacji stosuje się liczne komponenty o małych przekrojach. Większość współczesnych samochodów wykorzystuje skraplacze „mikrokanałowe”, tj. takie, w których kanały mają bardzo mały przekrój. Kolejnym przykładem są sprężarki Wewnętrzne zanieczyszczenia są jedną z głównych przyczyn powstawania usterek w układzie klimatyzacji. Czynnik chłodniczy oraz olej są niezbędne, aby zapewniać długotrwałe działanie układu, a zanieczyścić go mogą różne substancje. Do najczęstszych zanieczyszczeń układu należą wilgoć oraz cząsteczki powstające w wyniku niekontrolowanych reakcji chemicznych lub nierozważnego stosowania dodatków, takich jak barwnik UV czy środki uszczelniające (zatrzymujące wycieki). Zanieczyszczenia pojawiające się w układzie klimatyzacji mogą spowodować zatkanie wąskich kanałów układu, co może doprowadzić do poważnych awarii.  układu klimatyzacji sterowane zewnętrznie, zawierające precyzyjny i bardzo czuły na zanieczyszczenia zawór ECV, sterujący wydajnością tłoczenia. Elementy rozprężne układu, a zwłaszcza zawór rozprężny, to inny rodzaj komponentów, które łatwo mogą ulec zanieczyszczeniu, ograniczającemu ich prawidłowe działanie. Mogą one zostać zablokowane przez opiłki, drobiny zanieczyszczeń, a nawet przez niezgodny ze specyfikacją pojazdu olej sprężarkowy o zbyt dużej lepkości.  Każde ograniczenie lub zatrzymanie przepływu w układzie może mieć katastrofalne skutki. Ograniczony prze-

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 WARSZTAT 29 pływ czynnika chłodniczego doprowadzi do zmniejszenia wydajności układu, spowoduje natychmiastowy wzrost ciśnienia, zaburzy smarowanie i chłodzenie sprężarki, a w konsekwencji doprowadzi do niezwykle niebezpiecznego dla sprężarki układu klimatyzacji nadmiernego obciążenia temperaturą.  Należy również pamiętać, że potencjalne zanieczyszczenia w układzie oraz wilgoć mają wpływ na olej, pogarszając jego właściwości. Mogą one natychmiast negatywnie wpłynąć na mechaniczne części sprężarki, narażając ją na zatarcie. Podobnie, jeżeli olej zostanie rozcieńczony przez stosowane w nadmiernej ilości dodatki (np. zbyt dużą ilość barwnika UV), taki niewłaściwy stan również może doprowadzić do nieodwracalnych awarii sprężarki. Obowiązek czy niepotrzebny wydatek?   Oczywiście procedura płukania i czas poświęcony na wykonanie tej usługi zwiększają całkowity koszt, który ktoś musi pokryć. Jest to jeden z powodów, dla których mechanicy ją omijają, często na wyraźne życzenie samego klienta, który nie jest skłonny do wydawania dodatkowych pieniędzy. Należałoby jednak spojrzeć na to z zupełnie innej perspektywy. Płukanie nie jest opcją wyboru, lecz stanowi najbardziej podstawową i niezbędną część procesu obsługi układu, od wykonania, której zależy niezawodność jego działania. Układ należy przepłukać po stwierdzeniu, że jest on zablokowany, przestał działać lub jeśli awarii uległ osuszacz. Choć może to być niedopatrzenie poprzedniego serwisu, po każdorazowym stwierdzeniu nieprawidłowości w użyciu dodatków do układu, takich jak barwnik UV czy środki zatrzymujące wycieki, układ należy przepłukać. Proces diagnostyczny z pewnością ułatwi kontrola wzrokowa za pomocą wziernika. Obwód należy obowiązkowo przepłukać przed zamontowaniem nowej sprężarki. Cząsteczki zwęglonego oleju, opiłki oraz inne zanieczyszczenia, które spowodowały awarię poprzedniej sprężarki, mogą szybko zniszczyć nową sprężarkę, jeżeli przed jego wymianą układ nie zostanie prawidłowo przepłukany.  Warto podkreślić także inne znaczenie, jakie proces płukania ma dla „serca” układu w ramach procesu wymiany sprężarki. Oprócz usunięcia zanieczyszczeń jest to jedyny sposób na pozbycie się zalegającego starego oleju w układzie klimatyzacji. ABC płukania  Aby prawidłowo wykonać proces płukania, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Sprężarka układu klimatyzacji musi być odłączona. Prawdopodobnie trzeba będzie później wymienić sprężarkę, ale nawet jeśli nie, to jej odłączenie lub obejścieprzedpłukaniem jestważne.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=