e-Auto Service Manager 4/2022

43 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 NOWOŚCI ku powietrza do paliwa. Optymalna mieszanka paliwowo-powietrzna dla silnika spalinowego to taka, która ma stosunek 14,7 części powietrza do 1 części paliwa. Ta konkretna proporcja powietrza i paliwa nazywana jest „lambdą”. Stosunek ten nie jest jednak automatycznie uzyskiwany, dlatego tak ważną rolę odgrywają czujniki tlenu. Zwykle umieszczony w układzie wydechowym motocykla (przed lub przed i za katalizatorem) czujnik mierzy procentową zawartość tlenu w układzie wydechowym, a następnie przekazuje informacje do elektronicznej jednostki sterującej (ECU) motocykla. Zazwyczaj mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt uboga lub zbyt bogata, aby katalizator mógł prawidłowo wykonywać swoją pracę. Jeśli mieszanka jest zbyt bogata w układzie wydechowym znajduje się za mało tlenu. I odwrotnie, jeśli mieszanka jest zbyt uboga, w układzie wydechowym znajduje się zbyt dużo tlenu. W obu przypadkach skuteczne działanie katalizatora nie jest możliwe. Aby temu zapobiec czujnik tlenu przekazuje wyniki pomiarów do sterownika ECU, który następnie reguluje skład mieszanki paliwowo-powietrznej w sposób jak najbardziej zbliżony do stosunku 14,7. W efekcie uzyskuje się bardziej efektywne spalanie, co jest korzystne nie tylko dla środowiska (ograniczenie emisji spalin), ale także dla budżetu użytkownika motocykla - oszczędność paliwa i mniejsze zużycie silnika. Głowne przyczyny awarii czujników tlenu Konieczność wymiany może być po prostu spowodowana ogólnym pogorszeniem się stanu technicznego ze względu na upływ czasu, ale istnieje także wiele innych czynników, które mogą doprowadzić do wcześniejszego zużycia urządzenia. Najczęstsze przyczyny awarii czujników tlenu to:

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=