E-Auto Service Manager 4/2023

52 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2023 WARSZTAT WYBÓR I WYMIANA FILTRA OLEJU Wszystkie filtry należy wymieniać zgodnie ze wskazaniami producenta samochodu. Szczególnie istotny jest filtr oleju, który jest narażony na szybsze zużycie, ponieważ podczas częstej jazdy na krótkich odcinkach dochodzi do zwiększonej degradacji oleju. W takich sytuacjach dalsze użytkowanie pojazdu powoduje niewłaściwe smarowanie, co może skutkować przegrzewaniem się i uszkodzeniami poszczególnych części, a w najgorszym przypadku może nawet doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. Rolą filtra jest zatrzymywanie takich zanieczyszczeń jak pozostałości spalania i zużycia mechanicznego, a także cząsteczek pyłu i piasku, które tworzą masę cierną zwiększającą zużycie elementów silnika. Jeśli z upływem czasu jakość filtracji spada albo na początku filtr został źle dopasowany, to pogarsza się wydajność silnika oraz jego trwałość, a także zwiększa się zużycie paliwa i emisja spalin. Olej silnikowy powinien być wymieniany regularnie, podobnie jak i filtr oleju. Niestety ten element jest czasem pomijany podczas serwisu, choć należy do najważniejszych części silnika. Jak wybrać właściwy filtr i prawidłowo go zamontować? Najlepsze rozwiązania W ciągu ostatnich lat rosnące zapotrzebowanie na zwiększoną filtrację oleju, związane z wprowadzeniem olejów syntetycznych i dążeniem do zmniejszenia rozmiarów silnika, wpłynęło na rozwój technologiczny na takich obszarach jak zaawansowane media filtracyjne, konstrukcja filtrów, a także integracja wielu funkcji w jednym module. Wychodząc naprzeciw tym zmianom wielu producentów zaczęło wprowadzać innowacyjne rozwiązania, aby zagwarantować prawidłową i bezpieczną pracę silnika. Przykładem tego jest stosowanie w mediach filtracyjnych materiałów kompozytowych zawierających warstwy włókien syntetycznych lub szklanych, które są cieńsze i tworzą gładsze powierzchnie. Charakteryzują się one ograniczonym stopniem przylegania sadzy i wysokim wskaźnikiem przepuszczalności, co pozwala na ograniczenie spadku ciśnienia w układzie smarowania.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=