E-Auto Service Manager 4/2024

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 04/2024 - BASF COATINGS PRZYGOTOWUJE DO RAPORTOWANIA ESG - DP7000 SPOSÓB NA OSZCZĘDZANIE ENERGII - JAK ZDOBYĆ I UTRZYMAC KLIENTA - KTO SMARUJE TEN JEDZIE

PULS BRANŻY 4 NOWY KIERUNEK NA POLITECHNICE WARSZAWSKIEJ 8 MECHANICY ALARMUJĄ 14 BRANŻA AFTERMARKETU MOTORYZACYJNEGO BĘDZIE ROSŁA SZCZEGÓLNIE W POLSCE 20 UFI FILTERS WPROWADZA W POLSCE CYFROWY SYSTEM ZAMÓWIEŃ DLA RYNKU AFTERMARKET 24 KRĘCI NAS RECYKLING LAKIERNIA 28 BASF COATINGS PRZYGOTOWUJE DO RAPORTOWANIA ESG 34 PODKŁAD DP7000 AIR-DRY PRIMER OD PPG 38 ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ 42 REWOLUCJA W PROCESIE SCHNIĘCIA LAKIERU 46 MYJKI DO PISTOLETÓW LAKIERNICZYCH 50 PRZYGOTOWANIE KOLORÓW Z COLORMATCHIC WARSZTAT 54 KTO SMARUJE, TEN JEDZIE 58 JAK ZDOBYĆ I UTRZYMAC KLIENTA NOWOŚCI 62 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 04/2024 - BASF COATINGS PRZYGOTOWUJE DO RAPORTOWANIA ESG - DP7000 SPOSÓB NA OSZCZĘDZANIE ENERGII - JAK ZDOBYĆ I UTRZYMAC KLIENTA - KTO SMARUJE TEN JEDZIE

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 FORVIA, jeden z największych producentów elementów wyposażenia samochodowego na świecie, wraz z uczelnią wyższą i przedstawicielami biznesu uruchomiła innowacyjny kierunek studiów II stopnia na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych na Politechnice Warszawskiej. Inicjatywa firmy to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych inżynierów i magistrów w przemyśle motoryzacyjnym. Zajęcia na nowym kierunku wystartowały w lutym. PRZYSZŁOŚĆ BRANŻY MOTORYZACYJNEJ W RĘKACH NAJLEPSZYCH EKSPERTÓW Branża motoryzacyjna to jedna z największych i najszybciej rozwijających się gałęzi europejskiej gospodarki. W Polsce odpowiada za 8% PKB oraz za ponad 13% wartości eksportu. W tych dynamicznych czasach narasta jeden kluczowy problem — brak wyspecjalizowanych inżynierów, zdolnych sprostać nowoczesnym wyzwaniom sektoNOWY KIERUNEK NA POLITECHNICE WARSZAWSKIEJ PODBIJA SERCA STUDENTÓW! ra automotive. FORVIA rozumiejąc potrzebę kształcenia nowych specjalistów, którzy byliby nie tylko teoretykami, ale także praktykami nowych technologii motoryzacyjnych, zainicjowała nowatorski kierunek studiów na Politechnice Warszawskiej, który od początku cieszy się wysokim zainteresowaniem wśród studentów uczelni.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 - To przełomowy moment dla edukacji inżynieryjnej. Brakowało kierunku łączącego wiedzę teoretyczną z praktycznymi potrzebami przemysłu motoryzacyjnego - mówi Marcin Dębniak, Global R&D Manager w Grupie FORVIA, inicjator i pomysłodawca nowego kierunku. - W związku z tym, że sam jestem absolwentem Politechniki, byłem pewien, że jest to odpowiednie miejsce, gdzie taki projekt ma szansę na rozwój. Naszym celem było stworzenie programu, który w pełni odpowiada na te wyzwania, łącząc innowacyjne podejście do nauczania z bezpośrednią współpracą z liderami branży. Wierzymy, że nowa specjalizacja otworzy naszym studentom i studentkom drzwi do przyszłości, w której będą oni nie tylko świadkami, ale także aktywnymi uczestnikami i kreatorami zmian w świecie inżynierii - dodaje. Gdzie wiedza spotyka praktykę Program studiów opiera się na zaawansowanych metodach nauczania XXI wieku, w tym na transformacji cyfrowej i nowoczesnych narzędziach dostępnych na rynku. Gwarantem pełnej realizacji celów i postanowień twórców, a także wysokiego poziomu kadry – ekspertów branżowych, jak i wykładowców etatowych Politechniki, jest merytoryczna opieka uczelni. Za połączenie teorii z praktyką odpowiadają zaś partnerzy biznesowi projektu - FORVIA oraz firmy Bosch i Zaprom, których przedstawiciele będą prowadzili zajęcia na uczelni. - Kształcimy inżynierów, którzy będą efektywnie podejmować decyzje i wprowadzać innowacje w branży motoryzacyjnej. Za cel stawiamy sobie dostarczenie studentom nie tylko solidnych podstaw teoretycznych, ale także umiejętności praktycznych, które są kluczowe w dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie technologii. Politechnika Warszawska stawia na holistyczne podejście do edukacji inżynierskiej, gdzie każdy aspekt nauczania jest skrupulatnie przemyślany. Jestem przekonany, że po ukończeniu tego kierunku, nasi absolwenci będą w pełni przygotowani do stawienia czoła wyzwaniom nowoczesnego przemysłu - podkreśla Marcin Dębniak. Specjalizacja szybko zyskała przychylność i akceptację Ministerstwa Edukacji, dzięki czemu kierunek wystartował już w lutym tego roku. W programie uwzględnione są praktyczne prace nad rzeczywistymi problemami firm i rozwiązywanie konkretnych biznesowych przypadków umożliwiając studentom płynne przejście do sektora biznesowego po studiach. Projekt pilotażowy ma na celu dostarczenie kompetencji niezbędnych w przemyśle motoryzacyjnym, co stanowi pierwszy krok w kierunku przeniesienia tego rodzaju edukacji na szerszą skalę, w tym stworzenia samodzielnych studiów inżynierskich. Inżynierowie przyszłości Studenci mają okazję nauczyć się, jak funkcjonuje biznes od wewnątrz, co pozwoli im na świadomy wybór

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 Grupa FORVIA FORVIA łączy technologie i silne strony przemysłowe Faurecii i HELLI. Z ponad 300 zakładami przemysłowymi, 77 centrami badawczo-rozwojowymi i 150 000 pracownikami, zapewnia unikalne i kompleksowe podejście do teraźniejszych i przyszłych wyzwań motoryzacyjnych. Składająca się z 6 grup biznesowych z 24 liniami produktowymi i silnym portfolio obejmującym ponad 14 000 patentów, FORVIA dąży do tego, aby stać się twórcą zmian, zaangażowanym we wprowadzanie transformacji mobilności.. przyszłego pracodawcy. Zrozumienie procesów i dynamiki branży motoryzacyjnej, zdolność do krytycznego myślenia oraz efektywnej komunikacji to kluczowe kompetencje, których uczą się studenci. Kierunek zapewnia im także umiejętności analizy trendów i przewidywania kierunków rozwoju branży, co daje im znaczącą przewagę na konkurencyjnym rynku. – Dzisiejszy przemysł motoryzacyjny ulega dynamicznym zmianom, które każdy z nas może zaobserwować na ulicach. To powoduje, że w naszym dziale R&D każdego dnia mierzymy się z wieloma wyzwaniami. Zmieniają się również wymagania wobec obecnych, jak i przyszłych pracowników branży automotive. Uruchomienie nowego kierunku na Politechnice Warszawskiej i współpraca z biznesem, pozwolą lepiej przygotować się młodym inżynierom i inżynierkom do tego, jak mierzyć się z realnymi wyzwaniami naszego sektora – mówi Marcin Dębniak Nowy program na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych to więcej niż tylko nauka - to proces kształtowania przyszłych liderów, którzy będą mieli odwagę, wiedzę i umiejętności, aby wprowadzać zmiany i kształtować przyszłość branży. Więcej informacji o nowym kierunku pod adresem: https://www.simr.pw.edu.pl/strona/kandydaci-kierunki-studiow-informacje-ogolne-ii-stopnia-stacjonarne/1118-inzynieria Marcin Dębniak

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 MECHANICY ALARMUJĄ: WKRÓTCE W WARSZTATACH MOŻE ZABRAKNĄĆ SPECJALISTÓW Aż 96 procent właścicieli warsztatów motoryzacyjnych obawia się, że w najbliższych latach zabraknie w nich mechaników do serwisowania pojazdów. Ponad trzy czwarte z nich już teraz odczuwa brak wykwalifikowanych specjalistów. To wyniki krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Jej eksperci wskazują co jest tego przyczyną i co zrobić, by temu zapobiec. Jak przekonują specjaliści sieci ProfiAuto Serwis, w Polsce coraz trudniej znaleźć młodych mechaników do pracy w serwisach motoryzacyjnych. Młodzi ludzie, nawet jeśli decydują się na wybranie tego zawodu, nie mają też na początku pracy odpowiednich umiejętności wyniesionych ze szkół mechanicznych. Potwierdzają to wyniki badania, jakie sieć przeprowadziła wśród ponad 100 właścicieli warsztatów z całej Polski. WYNIKI OGÓLNOPOLSKIEGO BADANIA WŁAŚCICIELI SERWISÓW SAMOCHODOWYCH Mechaników brakuje już teraz, a będzie coraz trudniej Jak wskazują wyniki badania, niemal wszyscy (96 procent) spośród 112 ankietowanych właścicieli serwisów motoryzacyjnych przyznało, że w perspektywie najbliższych kilku lat może w nich zabraknąć mechaników. Aż 76 procent już teraz ma problem ze znalezieniem odpowiednich specjalistów, którzy są w stanie samodzielnie i profesjonalnie zająć się pojazdami przyjeżdżającymi do

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 serwisów. O ile sytuacja w warsztatach skupionych wokół sieci serwisowych jest w miarę zadawalająca, to w przypadku małych, niezrzeszonych serwisów jest pod tym kątem dużo gorzej. - W sieciach jak ProfiAuto Serwis na szczęście mamy wiele szkoleń i warsztatów technicznych, dzięki którym nasi mechanicy są dobrze przygotowani do zawodu i wciąż podnoszą swoje kompetencje. Właściciele mniejszych punktów wprost przyznają jednak, że część młodych i mniej doświadczonych mechaników nie ma odpowiedniego doświadczenia i wiedzy. Dzisiejsze pojazdy są coraz bardziej skomplikowane i trudno serwisować je mając doświadczenie zdobyte tylko na pojazdach, które były projektowane w 90-tych latach lub na przełomie XX i XXI wieku. My w dużej mierze polegamy na naszej, dobrze wykształconej kadrze, jednak potrzebujemy też „świeżej krwi”. Przy czym podobna sytuacja jest w przypadku Autoryzowanych Stacji Obsługi. Jeśli więc oferta edukacyjna w szkołach mechanicznych się nie zmieni, a zawód mechanika nie stanie się bardziej atrakcyjny, będziemy mieli w Polsce duży problem. Tym bardziej, że park samochodowy w naszym kraju coraz bardziej się starzeje – mówi Mariusz Maksym, koordynator należącej do firmy Moto-Profil sieci warsztatów ProfiAuto Serwis. Szkoły branżowe nie są dostosowane do poziomu obecnej motoryzacji W badaniu aż 79 procent ankietowanych mechaników wskazało, że szkoły mechaniczne nie przygotowują odpowiednio uczniów do zawodu (tylko 7 procent odpowiedziało inaczej, a 14 nie miało zdania). Aż 92 procent uznało, że tego rodzaju

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 placówki edukacyjne będą musiały zmienić ofertę edukacyjną i zaadoptować ją bardziej pod kątem kształcenia mechatroników (4 procent wskazało przeciwnie, a 4 procent nie miało zdania). Jak wskazali chodzi o to, by więcej mechaników znało się na nowoczesnych, zelektryfikowanych samochodach. Na pytanie, czy elektryfikacja w motoryzacji sprawi, że brak wykwalifikowanych mechaników w warsztatach będzie jeszcze bardziej odczuwalny, 77 procent właścicieli serwisów odpowiedziało twierdząco, 17 przecząco, a 6 procent nie miało zdania. - Szkoły branżowe niestety nie są dostosowane do dzisiejszej motoryzacji. Trudno winić za to nauczycieli, ponieważ muszą po prostu pracować na tym, co jest dostępne. Niestety dziś właśnie, w dobie bezprecedensowej rewolucji związanej z elektryfikacją motoryzacji, wychodzą zaniedbania i błędy ostatnich kilkudziesięciu lat w zakresie szkolnictwa branżowego. Te braki należy szybko nadrobić, choćby poprzez ściślejszą współpracę profesjonalnych sieci warsztatowych ze szkołami. Ponadto z roku na rok obserwujemy coraz mniej młodych ludzi, którzy chcieliby zajmować się mechaniką samochodową. Wpływ ma na to nie tylko demografia, ale też fakt, że polski system edukacji nie tylko nie zachęca do kształcenia zawodowego, ale też nie przygotowuje właściwie młodych adeptów do obsługi nowoczesnych pojazdów. Tymczasem wykwalifikowany, doświadczony mechanik może liczyć dziś na pensję nawet w granicach 8 – 12 tysięcy złotych brutto już po kilku latach pracy – wyjaśnia Mariusz Maksym z Moto-Profil. Jak zapobiec odpływowi mechaników z warsztatów? Aby zapobiec odpływowi mechaników, profesjonalne sieci prowadzą przede wszystkim szkolenia, które w bardzo dużym stopniu skracają ścieżkę nabierania doświadczenia w zawodzie. Są to zarówno szkolenia z mechaniki, jak i elektroniki i elektromechaniki. Szczególnie te drugie są kluczowe, biorąc pod uwagę fakt, że obecne samochody są niemal „komputerami na kołach”, wyposażonymi w coraz więcej elektroniki. Drugą formą zachęcenia do zawodu mogą być nowoczesne formy szkolenia już w trakcie nauki. Przykładem jest stworzone przez firmy Moto-Profil i VRTechnology oprogramowanie „ProfiAuto Wirtualny Serwis”, które z zastosowaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR – Virtual Reality) uczy młodych adeptów mechaniki zawodu. To aplikacja, w której użytkownik porusza się po modelowym, wirtualnym warsztacie samochodowym. Zawiera kilkanaście scenariuszy serwisowych, takich jak np. wymiana tarcz bądź klocków hamulcowych czy oleju w automatycznej skrzyni biegów i na bieżąco koryguje błędy, ucząc dobrych nawyków. Jest tym samym uzupełnieniem regularnych praktyk zawodowych, gdyż przygotowuje uczniów do pracy w serwisie jeszcze przed pierwszymi zajęciami praktycznymi. Jednocześnie jest nowoczesną i atrakcyjną dla pokolenia

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 „Z” formą kształcenia, zgodną z jego zainteresowaniem nowymi technologiami. Moto-Profil oraz firma VRTechnology – twórcy narzędzia – na czas pilotażu projektu udostępnili technologię wirtualnego warsztatu uczniom bezpłatnie. Ze względu na sukces pilotażowych wdrożeń na Śląsku w pierwszym roku funkcjonowania projektu, w 2022 roku inicjatywa została rozszerzona również na inne województwa oraz Czechy. Na przestrzeni 2021 i 2022 r. ze szkoleń z udziałem trenerów największych globalnych producentów części motoryzacyjnych skorzystało łącznie niemal 500 uczniów ze szkół mechanicznych. - Patrząc na trendy makroekonomiczne, rozwój sztucznej inteligencji i powszechnej automatyzacji procesów biznesowych wiemy, że tzw. „fach w ręku” będzie w najbliższych latach cenniejszy niż kiedykolwiek. Osób mających konkretne umiejętności wyniesione ze szkół technicznych będzie po prostu brakowało, dlatego też chcemy przekonywać młodych ludzi, że praca w zawodzie mechanika będzie naprawdę atrakcyjna jeśli chodzi o wynagrodzenia. A ponadto – właśnie pod kątem elektryfikacji motoryzacji – mechanik nie będzie tylko tradycyjnie rozumianym fachow-

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 niż smarem czy narzędziami – dodaje Mariusz Maksym z sieci ProfiAuto Serwis, należącej do firmy Moto-Profil. O ProfiAuto i Moto-Profil ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieci profesjonalnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Ponad 240 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 2400 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi czy wirtualny ProfiAuto Serwis VR. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN. Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM). By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl, www.moto-profil.pl cem z kluczem nasadowym w ręku, ale bardziej informatykiem czy elektrotechnikiem, mającym więcej wspólnego z komputerem

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM. Wg. analiz agencji Fortune Business Insights do 2030 roku wartość globalnego rynku IAM ma wzrosnąć z ok. 419 miliardów USD w 2023 roku do nawet 527 miliardów USD w roku 2030*. Głównym czynnikiem ma być starzejący się park pojazdów, związany m.in. brakiem dostępności BRANŻA AFTERMARKETU MOTORYZACYJNEGO BĘDZIE ROSŁA SZCZEGÓLNIE W POLSCE lub wysokimi cenami nowych aut oferowanych w salonach samochodowych oraz sytuacją makroekonomiczną. Jak dodają eksperci Moto-Profil, już teraz nowy samochód staje się towarem luksusowym, na który nie stać przeciętnego „Kowalskiego”.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 - W porównaniu do czasu sprzed pandemii rynek sprzedaży nowych pojazdów szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej jest w regresie, głównie ze względu na ich koszt i słabą dostępność. Szczególnie teraz zarówno osoby prywatne, jak i firmy decydują się na utrzymanie lub zakup samochodów używanych, ponieważ zarówno czas oczekiwania na nowe auta wynoszący nawet dwa lata (m.in. ze względu na kryzys w dostawach półprzewodników czy innych części), jak i ich ceny skutecznie odstraszają klientów od odwiedzin w salonach. To zaś wzmaga ruch na rynku aftermarketowym. W przeciwieństwie do dilerów samochodowych, sytuacja rynkowa w ostatnich dwóch latach sprzyja więc niezależnym dystrybutorom części motoryzacyjnych. Dlatego jeśli ktoś zastanawia się nad założeniem działalności biznesowej, to zarówno sklep, jak i hurtownia motoryzacyjna są obecnie naprawdę dobrym pomysłem – mówi Dariusz Chochel, manager ds. rozwoju nowych rynków w Moto-Profilu.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 Rozwój ProfiAuto w 2023 r. – 14 nowych punktów na mapie Polski Potwierdzeniem tego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wejście w IAM lub rozwój swoich firm jest zwiększenie liczby nowych partnerów ProfiAuto o kolejne 14 punktów tylko w 2023 roku. Na przestrzeni 12 miesięcy do sieci ProfiAuto dołączyli: CCS z Biłgoraja, DB Auto z Kóz, ING Autotechnika z Kraśnika, MarCar z Cieszyna, Moto-Familia z Jelcza-Laskowic, Moto Trader z Włocławka, ProfiParts z Końskich oraz Tom Car z Konina. Poza nowymi punktami, również dotychczasowi partnerzy rozwijają swoje biznesy. Na otwarcie kolejnych oddziałów zdecydował się m.in. duży gracz na rynku podlaskim - Polamel (nowy punkt w Wysokiem Mazowieckiem), a także Auto Michaś (Pisz), Abak-Moto (Chrzanów i Poręba), Auto Części Derkowski (Głubczyce), MOTO RABAT (Ścinawa), Motores (Dębica), Moto-Gama (Zamość) i RD Dyl (Chorzelów). Łącznie sieć liczy już ponad 240 sklepów i hurtowni oraz ponad 2400 warsztatów w kraju i za granicą. Najwięcej z nich znajduje się w województwach: dolnośląskim, wielkopolskim oraz śląskim. - Ważnym sygnałem jest dla nas to, że do ProfiAuto dołączają nie tylko przedsiębiorcy, którzy dopiero zdecydowali się rozpocząć biznes w branży aftermarket, ale też firmy będące na rynku od lat. Jak wska-

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 zują nam ich właściciele, szczególnie w dobie ciągłych zmian na rynku kluczowy jest dla nich dostęp do bardzo obszernego katalogu produktów, którego nową wersję zaprezentowaliśmy w poprzednim roku oraz naszych lokalnych hubów magazynowych z ofertą niemal 8,5 miliona części. Dzięki temu mogą liczyć na pewne dostawy nawet w przypadku globalnych problemów logistycznych czy wstrzymania produkcji u niektórych producentów części. Kluczowe są też dla nich szkolenia z zarządzania firmą. Konsekwentnie powiększamy pakiet korzyści dla firm przystępujących do sieci i widzimy, że ta strategia rozwoju biznesu decyduje o naszej przewadze. W ostateczności pozwala ona rozwijać się zarówno firmom członkowskim, jak i całej marce ProfiAuto – dodaje Dariusz Chochel. Być czy nie być w sieci? To częsty dylemat osób prowadzących biznes w branży aftermarket (lub zastanawiających się nad jego otwarciem). Nieprzystąpienie do sieci to wolna ręka w każdej decyzji. Ale też brak wsparcia i całego pakietu usług, jakie właściciel biznesu otrzymuje przystępując do niej, a później rozwijając swój biznes. Bycie partnerem sieci takich, jak ProfiAuto, to nadal prowadzenie niezależnej firmy (bez wiążących „na całe życie” umów i braku decyzyjności jak w przypadku podobnych ofert na rynku), lecz ze wsparciem najbardziej rozpoznawalnej w Polsce marki na rynku warsztatowym. ProfiAuto działa bowiem w modelu synergii – filozofia działania opiera się na tym, że zarabia zarówno właściciel firmy, jak i właściciel marki ProfiAuto – firma Moto-Profil. Jakie więc korzyści otrzymuje obecnie każda firma przy-

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 stępująca do sieci? W przypadku ProfiAuto na wsparcie składają się m.in.: dostęp do niemal 8,5 miliona części i akcesoriów w odświeżonym w 2023 roku katalogu, szkolenia dla pracowników, oprogramowanie ProfiBiznes, narzędzia marketingowe oraz atrakcyjne formy finansowania wyposażenia, co bezpośrednio przekłada się na współpracę z lokalnymi warsztatami. - Ścisła współpraca Moto-Profilu z dostawcami gwarantuje stałą dostępność produktów oraz możliwość szybkiego sprowadzenia nietypowych komponentów poprzez profesjonalny katalog. Właściciele hurtowni, sklepów czy serwisów będący w naszej sieci mają też dostęp do programu szkoleń prowadzonych m.in. przez największych dostawców komponentów na świecie. Również tych związanych z serwisowaniem pojazdów hybrydowych i elektrycznych, które coraz częściej pojawiają się i będą pojawiać na naszych drogach. W ramach obecności w sieci, marka ProfiAuto promowana jest też w Internecie, telewizji, radiu czy podczas różnego rodzaju wydarzeń, co przekłada się na rozwój biznesu w obrębie regionu, w którym działa dany partner. Na przestrzeni ostatnich lat wprowadziliśmy też pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak m.in. ProfiAuto Wirtualny Warsztat – oprogramowanie, które szkoli młodych mechaników za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości i przyciąga ich do zawodu – podkreśla Dariusz Chochel, manager ds. rozwoju nowych rynków w Moto-Profilu.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 Dla UFI Filters, wiodącego producenta filtrów i wymienników ciepła do pojazdów spalinowych, elektrycznych i hybrydowych, jedną z kluczowych wartości jest innowacyjność. Nie tylko wytycza ona kierunek badań i rozwoju najnowocześniejszych produktów, ale jest również decydującym czynnikiem w podążaniu za najnowszymi trendami na rynku. Dlatego Grupa zdecydowała się uruchomić w Polsce cyfrowy system zamówień dla dystrybutorów części zamiennych do samochodów dostawczych, lekkich pojazdów użytkowych i ciężarowych. Dzięki nowemu systemowi dystrybutorzy UFI Filters mogą bezpośrednio zarządzać swoimi zamówieniami, wysyłkami i fakturami, poprzez wydzieloną strefę w katalogu online UFI Filters na stronie www.ufi-aftermarket.com z UFI FILTERS WPROWADZA W POLSCE CYFROWY SYSTEM ZAMÓWIEŃ DLA RYNKU AFTERMARKET

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 praktycznym interfejsem do tego typu operacji. Platforma e-commerce business-to-business jest zintegrowana z systemem zarządzania UFI. Umożliwia klientom sprawdzanie dostępności towarów, wybieranie produktów Izabela Stachowiak

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 i umieszczanie ich w koszyku, przesyłanie plików Excel z kodami produktów oraz samodzielne wykonywanie szeregu zapytań dotyczących zamówienia, jego statusu i dokumentacji. System uprości transakcje handlowe i przyspieszy proces dostaw. Począwszy od złożenia zamówienia, poprzez dyspozycję w magazynie, aż po płatność i dostarczenie towarów, umożliwia on użytkownikowi śledzenie przebiegu zamówienia online z UFI. Oprócz obszaru e-commerce dla dystrybutorów, nowa strona główna katalogu online przeszła gruntowną przebudowę dla wszystkich rynków. Pozwala ona m.in. na automatyczną identyfikację kraju użytkownika i jego języka. System upraszcza obsługę i poprawia komfort korzystania z katalogu online UFI Filters, który liczy obecnie prawie 4000 pozycji. Izabela Stachowiak, Aftermarket Sales Manager Eastern Europe UFI Filter, komentuje: „To nowe rozwiązanie jest częścią szerszego procesu cyfrowej transformacji firmy. Obejmuje ona kilka działów, w tym sprzedaż, obsługę klienta, zaopatrzenie, zasoby ludzkie i marketing, co potwierdza pozycje Grupy UFI Filters jako lidera innowacji na każdym obszarze. Nowość przeznaczona przede wszystkim dla rynku wtórnego, została przetestowana na rynkach pilotażowych, a teraz zostanie wdrożona w Polsce, ze względu na znaczenie tego rynku i wysoki poziom cyfryzacji klientów. Po dalszych testach i weryfikacji, system zamówień zostanie wprowadzony również na inne europejskie rynki”.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 UFI Filters: Założona w 1971 roku, firma UFI Filters jest światowym liderem w dziedzinie technologii filtracji, zarządzania termicznego, a także filtracji wodoru. Obsługuje ona wiele sektorów – począwszy od motoryzacyjnego, lotniczego i morskiego, po specjalistyczne zastosowania przemysłowe i hydrauliczne. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, produkty i wiedza UFI są wykorzystywane niemal we wszystkich rodzajach pojazdów, od Ferrari i innych czołowych zespołów F1, po statek kosmiczny europejskiej misji ExoMars. UFI dostarcza szeroką gamę filtrów powietrza, oleju, paliwa, kabinowych, hydraulicznych i płynów chłodzących, jak również systemów zarządzanie termicznego (m.in. do pojazdów spalinowych, elektrycznych i hybrydowych) dla sektora motoryzacyjnego, spełniając wymagania niemal wszystkich marek samochodowych i motocyklowych, a także pojazdów użytkowych, ciężarowych drogowych i terenowych. Na rynku oryginalnego wyposażenia firma jest wiodącym dostawcą systemów filtracyjnych. Każda gama filtrów, spośród dwóch marek dostępnych na rynku aftermarket, UFI i Sofima, pokrywa 98% europejskiego parku samochodowego. Jako jedna z pierwszych włoskich firm, która dostrzegła możliwości rozwoju na Dalekim Wschodzie, UFI prowadzi obecnie 21 zakładów przemysłowych i zatrudnia ponad 4 tys. osób w 21 krajach. Firma posiada ponad 250 specjalistów w swoich 3 Centrach Innowacji i Rozwoju oraz zgłosiła ponad 280 patentów. Jako przedsiębiorstwo ukierunkowane na badania, ponad 5% przychodów inwestuje w badania i rozwój.

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 KRĘCI NAS RECYKLING Rusza trzecia edycja Kręci Nas Recykling, ogólnopolskiej kampanii proekologicznej Oponeo.pl. Każdy może wziąć w niej udział przy okazji sezonowej wymiany opon, jak również dołączając do jednej z ponad 50 akcji sprzątania terenów zielonych. Za każde 4 opony zebrane w okresie jej trwania posadzone zostanie 1 drzewo. Tegoroczny cel to 4000 sadzonek. Oponeo.pl PO RAZ TRZECI POSPRZĄTA ZUŻYTE OPONY Posprzątają i zamienią opony na drzewa Kręci Nas Recykling startuje 21 marca, czyli w pierwszy dzień wiosny, a kończy się 22 kwietnia – w Dzień Ziemi. W tym okresie Oponeo.pl, we współpracy z ekologiem Dominikiem Dobrowolskim oraz lokalnymi społecznościami, zorganizuje co najmniej 50 akcji sprzątania terenów zielonych. Pod hasłem #ZmieniamyOtoczenieNaLepsze parki, lasy, rzeki i jeziora zostaną oczyszczone z zalegających w nich odpadów, w tym z porzuconych opon. Kierowcy mogą dołączyć do przedsięwzięcia również przy okazji sezonowej wymiany opon. Klienci Oponeo.pl, którzy skorzystają z usługi dostawy z montażem w serwisie oznaczonym symbolem akcji, mają możliwość bezpłatnego zostawienia zużytego ogumienia w warsztacie. To następnie przekazywane jest do prawidłowej utylizacji. Partner strategiczny kampanii, Grupa Recykl S.A., przetworzy część opon na granulat gumowy, z którego wykonane zostaną maty sportowe. Oponeo.pl za każde 4 opony zebrane w okresie trwania kampanii posadzi 1 drzewo. W dwóch poprzednich latach posadzono ich łącznie 6604, a cel na ten rok to aż 4000. Aktualne informacje można śledzić tutaj.

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 Angażująca rywalizacja Uczestnicy lokalnych akcji walczą nie tylko o czystsze i zdrowsze środowisko, ale również o dodatkowe wsparcie. Oponeo.pl przekaże opony do karetek lub pojazdów ochotniczych straży pożarnych w 10 gminach, w których odbędą się najskuteczniejsze akcje. Konkretne podmioty będą mogli wskazać sami uczestnicy zbiórek. Dlaczego warto poddawać opony recyklingowi? Na co dzień opony dbają o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Kiedy ulegną zużyciu, należy oddać je do utylizacji, co można zrobić m.in. w lokalnych Punktach Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Te, które są składowane na podwórkach czy porzucane na terenach zielonych, mają szkodliwy

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 wpływ na środowisko. Z czasem ulegają defragmentacji i uwalniają mikroplastiki – zatruwające glebę i przenikające do wody, szkodząc również ludziom. Ogumienie przekazane do utylizacji może zyskać drugie życie. Poddaje się je m.in. odzyskowi energetycznemu, czyli przetwarza na alternatywne paliwa. Bardziej pożądany jest jednak odzysk materiałowy, dzięki któremu do obiegu wraca m.in. stal, tekstylia oraz granulat gumowy, nadające się do ponownego wykorzystania. Z nich można wyprodukować maty sportowe i izolacyjne, podkłady kolejowe, dywaniki samochodowe oraz wiele innych przedmiotów. Dodatkowe informacje o kampanii oraz recyklingu opon dostępne są na: www.oponeo.pl/kreci-nas-recykling Pytania na temat kampanii Kręci Nas Recykling należy kierować do Sebastiena Nowickiego na adres mailowy sebastien.nowicki@oponeo.pl lub telefonicznie na numer 511 800 011.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 BASF COATINGS PRZYGOTOWUJE DO RAPORTOWANIA ESG W lutym ruszył cykl spotkań dla kadry zarządzającej z branży automotive w ramach Akademii BASF Coatings, na którym eksperci z dziedziny raportowania ESG przygotują firmy do zmian legislacyjnych, które będą niebawem obowiązywać we wszystkich łańcuchach dostaw. WYSTARTOWAŁA AKADEMIA ESG BASF COATINGS Czym jest ESG? Na to pytanie odpowiedź otrzymali uczestnicy pierwszego spotkania Akademii BASF Coatings, które odbyło się w Warszawie 27 lutego 2024 roku. Przedstawiciele dużych samochodowych grup dealerskich zostali zaproszeni na całodniowe spotkanie z udziałem eksperta, dr Jolanty Turek, wykładowczyni Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Gościni zaprezentowała część teoretyczną oraz dobre praktyki raportowania stosowane przez firmy globalne, które co roku składają raport z uwzględnieniem trzech istotnych elementów składających się na skrót ESG (E- ład środowiskowy, S – ład społeczny, G – ład korporacyjny). Co czeka polskie firmy od 2025? Obecnie wymóg raportowania dotyczy dużych, giełdowych graczy. Jednak sytuacja ma się zmienić już niebawem i za przyszły rok do raportowania zobligowane będą spółki i grupy kapitałowe, które spełnią chociaż 2 z 3 następujących kryteriów: liczba pracowników powyżej 250, suma bilansowa na poziomie powyżej 25 mln euro, przychody netto powyżej 50 mln euro. Te firmy, które spełniają przynajmniej dwa kryteria, oddadzą pierwszy raport już w 2026 roku. – Sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju czyli potocznie raportowanie ESG jest istotne z co LAKIERNIA

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 najmniej trzech podstawowych powodów. Po pierwsze, jest obowiązkiem bezpośrednio wynikającym z regulacji czyli Dyrektywy o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD). Przedsiębiorstwa mają obowiązek raportowania według wytycznych zawartych w Europejskich Standardach Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS, European Sustainability Reporting Standard). – wyjaśnia dr Jolanta Turek, ekspert z dziedziny ESG i prelegentka warsztatów Akademii ESG BASF Coatings. – Interesariusze oczekują od przedsiębiorstw reakcji na zmianę klimatu, oczekują ujawniania informacji na temat zrównoważonego rozwoju oraz większej przejrzystości w tym zakresie. Informacji tych potrzebują instytucje udzielające finansowania – banki, inwestorzy, którzy są skłonni udzielić finansowania na lepszych warunkach tym podmiotom, które wykazują aktywność w obszarach ESG. – dodaje. Ekspertka podkreśla, że firmy stosujące dobre praktyki ESG cieszą się lepszą reputacją i finansowanie ich wiąże się z mniejszym ryzykiem, ponieważ uwzględniają zrównoważony rozwój jako swoją podstawową wartość. Raportowanie ESG jest także potrzebne partnerom biznesowym współpracującym w łańcuchach dostaw. W obecnych czasach konsumenci zwracają coraz większą uwagę na działania przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i również mają swoje oczekiwania w tym zakresie. LAKIERNIA

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIIA ESG a sektor automotive Sektor motoryzacyjny ma stosunkowo wysoką ekspozycję na ryzyko środowiskowe a producenci pojazdów już od dawna w naturalny sposób skupiają się na działaniach w tym obszarze. Również dystrybutorzy pojazdów i podwykonawcy serwisowi aktywnie działają, aby ich rozwój był zrównoważony. – Mając doświadczenie w raportowaniu, obserwując zmiany regulacyjne oraz współpracując z ekspertami, chcemy wspierać naszych klientów i partnerów w odpowiednim przygotowaniu do nowego dla nich procesu związanego z raportowaniem ESG– mówi Anna Denert – Leszcz, Marketing Manager BASF Coatings, pomysłodawczyni i organizator cyklu spotkań Akademii ESG. Duzi producenci samochodów już od kilku lat publikują swoje raporty ESG (na mocy poprzedniej dyrektywy – NFRD). Robią to między innymi takie podmioty, jak BMW Group, Volkswagen Group, Stellantis, Volvo Group czy Mercedes Benz Group. – Akademia ESG jest świetną merytoryczną inicjatywą wspierającą partnerów biznesowych w zrozumieniu wyzwań związanych z obszarami ESG oraz zdobyciu praktycznej wiedzy o tym, jak wdrożyć ESG we własnej firmie na bazie przykładów z branży. Jest to także forum wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami oraz nawiązywania relacji biznesowych.- zachęca dr Jolanta Turek.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIA Zrównoważony rozwój priorytetem BASF Coatings producent takich marek jak Glasurit i R-M znany jest ze swojego podejścia do tematu ekologii i zrównoważonego rozwoju. W portfolio marek znajdują się produkty opatrzone certyfikatem zrównoważonej biomasy – Eco Balance i eSense. Nowością na rynku polskim są najbardziej zielone lakiery samochodowe marki Glasurit – linia 100 oraz Agilis marki R-M. Innowacyjne produkty zostały stworzone z myślą o zmianach klimatycznych. Spełniają założenia strategii firmy dotyczącej zmniejszenia śladu węglowego. Stosując ekologiczne produkty do napraw po wypadkowych, lakiernicy mają wpływ na ochronę środowiska naturalnego. – Jako firma rozwijamy produkty technologicznie innowacyjne, stawiamy na wysoką jakość, ale również kładziemy nacisk na zrównoważony rozwój. W tym roku chcemy pójść o krok dalej i poza wprowadzeniem najbardziej zielonych produktów lakierniczych na rynek, chcemy wyedukować i przygotować naszych klientów do raportowania ESG. Nasza wiedza oraz ekologiczne rozwiązania na pewno przyczynią się do uzyskania dobrych wyników zawartych w raporcie. – zachęca Anna Denert – Leszcz.

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIIA BASF Coatings jest jednym z wiodących przedsiębiorstw, produkujących lakiery renowacyjne do samochodów. W swoim portfolio posiada m.in. marki Glasurit, R-M. BASF Coatings Services zatrudnia wysoko wykwalifikowany zespół, a sprzedaż produktów i usług prowadzona jest bezpośrednio oraz poprzez dystrybutorów w całym kraju. Są to ludzie, którzy z pasją tworzą wizerunek marki Glasurit® w Polsce. Istotą naszej działalności jest tworzenie rozwiązań, wykorzystujących najnowocześniejsze technologie, które w praktyce pomagają naszym klientom podnieść swoją wydajność, odkryć potencjał oraz wykreować nowe, zyskowne pola działalności. Kwestie ochrony środowiska są dla nas priorytetem dlatego działamy według zasady: Zrównoważone rozwiązania, zapewniające zrównoważony sukces! https://www.glasurit.com/pl https://www.facebook.com/glasurit.Poland Pierwsze z cyklu spotkań Akademii ESG BASF Coatings odbyło się 27 lutego 2024 roku w Elektrowni Powiśle w Warszawie. Kolejne spotkanie z ekspertami odbędzie się już w maju.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIA PREZENTUJEMY PODKŁAD DP7000 AIR-DRY PRIMER OD PPG W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie motoryzacji, gdzie ekologia i efektywność energetyczna stają się kluczowymi priorytetami, firma PPG Industries wprowadza innowacyjne rozwiązanie dla warsztatów lakierniczych - DP7000 Air-Dry Primer. NOWA ERA OSZCZĘDZANIA ENERGII W WARSZTATACH SAMOCHODOWYCH Ten zaawansowany technologicznie podkład schnący bez użycia energii został zaprojektowany, aby zrewolucjonizować proces naprawy, skracając czas potrzebny na renowację pojazdów, a przy tym znacząco redukując zużycie energii. Unikalne Właściwości Suszenia dla Maksymalnej Wydajności Air-Dry Primer, DP7000 to szybkoschnący podkład 2K, zaprojektowany w celu zmniejszenia kosztów energii i optymalizacji procesów gruntowania w warsztacie. Główną cechą nowego podkładu jest szybkie schnięcie na tzw. powietrzu, co oznacza - bez użycia dodatkowej energii, a jego kolejny atut to doskonałe właściwości szlifowania. DP7000 dostępny jest w trzech odcieniach szarości, co daje możliwość dobrania różnych odcieni w celu znalezienia najbardziej odpowiedniego tła podkładu dla optymalizacji procesu aplikacji koloru. Jest to podkład zgodny z europejską dyrektywą VOC Główne zalety produktu to: • Łatwa aplikacja podczas jednej wizyty. • Aplikacja pierwszej tzw. kontrolnej warstwy, a następnie od 2 do 4 pełnych warstw bez czasów odparowywania miedzy kolejnymi warstwami. • Szybkoschnący i łatwy do obróbki - szlifowania.

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIA DP7000 wyróżnia się na tle konkurencji dzięki swoim wyjątkowym właściwościom schnięcia. Ten innowacyjny podkład schnący bez użycia energii oferuje 80-100 mikronów suchego filmu w zaledwie 30 minut przy temperaturze 20°C. To osiągnięcie stanowi przełom w branży, oferując warsztatom możliwość pracy z produktem, którego czas utwardzenia nie jest uzależniony od wysokiej wilgotności. Łatwość Aplikacji i Doskonałe Właściwości Szlifowania DP7000 nie tylko skraca czas schnięcia, ale także jest niezwykle łatwy w aplikacji, co czyni go idealnym wyborem dla warsztatów dążących do maksymalizacji efektywności pracy. Jego doskonałe właściwości szlifowania pozwalają na szybkie i łatwe przygotowanie powierzchni do dalszych etapów renowacji, zapewniając wysoką jakość wykończenia. Dodatkowo, możliwość aplikacji produktu podczas jednej wizyty znacząco skraca całkowity czas procesu naprawczego, przynosząc korzyści zarówno warsztatom, jak i ich klientom. Ekologiczny Wybór Dla Nowoczesnego Warsztatu PPG nie zapomina również o aspektach ekologicznych. Szybkie schnięcie bez użycie energii sprawia, że DP7000 jest produktem przyjaznym dla środowiska, zmniejszającym emisję lotnych związków organicznych (VOC) i zużycie energii. Wybierając DP7000, warsztaty mogą nie tylko podnieść swoją wydajność, ale także przyczyniać do ograniczenia emisji CO2, co dziś wszyscy podkreślamy. Pełna Gama Produktów dla Każdej Potrzeby Oprócz podkładu DP7000, PPG oferuje pełną gamę produktów towarzyszących, w tym utwardzacze oraz rozcieńczalniki do wysokich i niskich temperatur, zapewniając kompleksowe rozwiązania dla każdego warsztatu. CECHY KORZYŚCI Szybkie suszenie na powietrzu Produkt przyjazny dla środowiska, energooszczędny Tryby suszenia: suszenie na powietrzu, IR, wygrzewanie Wszechstronność produktu Prosty stosunek mieszania Łatwość przygotowania Aplikacja na jedną wizytę Pomaga klientom skrócić całkowity czas procesu

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIIA Produkty te, dostępne w opakowaniach 1L i 3L, zostały zaprojektowane, aby uzupełniać system DP7000, oferując łatwe w stosowaniu rozwiązania dla profesjonalistów. Podsumowanie DP7000 Air-Dry Primer to więcej niż tylko podkład – to kompleksowe rozwiązanie dla warsztatów samochodowych, które pragną skrócić czas naprawy, zmniejszyć zużycie energii i przyczynić się do ochrony środowiska. Dzięki swoim wyjątkowym właściwościom suszenia, łatwości aplikacji i doskonałym właściwościom szlifowania, DP7000 stanowi znaczący krok naprzód w technologii napraw samochodowych. Wybierając DP7000 i inne produkty z linii PPG, warsztaty nie tylko zyskują na wydajności, ale także wspierają zrównoważony rozwój, wybierając rozwiązania przyjazne dla środowiska.

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIA ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: OD MODNEGO SŁOWA DO TRANSFORMACYJNEGO MODELU BIZNESOWEGO Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej znajdował się gdzieś z boku. Dziś sytuacja wygląda inaczej. To solidny, transformacyjny model biznesowy, który znajduje się w centrum działalności; jest w pełni zgodny ze strategią firmy i zapewnia zróżnicowanie na rynku. FABIEN BOSCHETTI, SALES VICE PRESIDENT AXALTA REFINISH W EUROPIE, NA BLISKIM WSCHODZIE I W AFRYCE, WYJAŚNIA, DLACZEGO ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ TO DOBRY BIZNES

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIIA Badanie przeprowadzone w 2022 r. wykazało, że 59% dyrektorów największych firm na całym świecie potwierdziło, że ich firmy stosują bardziej zrównoważone materiały, a kolejne 59% stwierdziło, że ich firmy zwiększają efektywność energetyczną. Badanie McKinsey wykazało, że marki z bardziej zrównoważonymi produktami w swoim portfolio cieszą się większą lojalnością klientów niż marki z mniej zrównoważoną ofertą. Badanie PwC z 2022 r. wykazało, że produkty sprzedawane jako zrównoważone sprzedawały się 2,7 razy szybciej niż te, które do tej grupy nie należały. Nic więc dziwnego, że w 2022 r. 96% wiodących światowych firm, w tym Axalta, raportowało o zrównoważonym rozwoju. Fabien Boschetti, Sales Vice President Axalta Refinish w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, mówi: „Zrównoważony rozwój nie jest już jakimś amorficznym, pustym hasłem, które pojawia się w prezentacjach tylko po to, by zrobić wrażenie. Jest to namacalny, znaczący i szczerze mówiąc niezbędny element udanej strategii biznesowej. W firmie Axalta zawsze poważnie traktowaliśmy nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Niedawno zostaliśmy uznani przez Newsweek za jedną z najbardziej ekologicznych firm w Ameryce w 2024 roku. Nasze nieustanne zaangażowanie nie kończy się na zrównoważonych innowacjach produktowych i techno-

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIA logicznych, odpowiedzialnej produkcji czy etycznych praktykach biznesowych. Przede wszystkim, patrzymy na to, co możemy zrobić, aby pomóc naszym klientom osiągnąć ich cele w zakresie zrównoważonego rozwoju”. Zaangażowanie w zrównoważoną przyszłość Axalta Refinish posiada bogate portfolio ekologicznych produktów, oferuje innowacyjne rozwiązania i kompleksowe wsparcie w ramach kampanii BELEAF, która ma na celu wspieranie swoich klientów na rzecz lepszego jutra. „Jesteśmy niezłomni w naszych działaniach mających na celu zmniejszenie wpływu na środowisko. Naszym celem jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2040 roku. Mądrzejsze podejście do tego, kim jesteśmy i co tworzymy, jest wpisane we wszystko, co robimy. 80% nowych technologii i innowacji przyniesie korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju do 2030 r., tak jak nasza opatentowana technologia Fast Cure Low Energy, która wykorzystuje zarówno temperaturę, jak i wilgotność otoczenia, aby przyspieszyć proces suszenia. W Axalta dajemy klientom pewność, że współpraca z nami to właściwy i zrównoważony wybór” - mówi Boschetti. Wytyczanie nowych dróg Serwisy blacharsko-lakiernicze w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) stoją przed kilkoma coraz bardziej złożonymi wyzwaniami: zmniejszeniem kosztów, zmniejszeniem wpływu na środowisko i lepszym wykorzystaniem zasobów. „W Axalta Refinish wierzymy, że zrównoważony rozwój nie jest tylko celem, ale też naszą odpowiedzialnością. Uważamy, że naszym obowiązkiem wobec klientów jest dostarczanie rozwiązań pozwalających sprostać stawianym im wyzwaniom. Dlatego wychodzimy naprzeciw ich potrzebom z bogatym portfolio zrównoważonych rozwiązań pod szyldem BELEAF” - mówi Boschetti. Produkty Axalta opracowała wysokowydajne produkty, których podstawą jest zrównoważony rozwój. Opatentowana technologia Fast Cure Low Energy, oferowana przez trzy marki premium Cromax, Spies Hecker i Standox, zmniejsza emisje, zużycie energii - energii elektrycznej nawet o 49% i gazu nawet o 57% - oraz zużycie materiałów nawet o 25%. Technologia Fast Cure Low Energy wykorzystuje temperaturę i wilgotność otoczenia do przyspieszenia procesu suszenia. Skraca to czas procesu o połowę, bez utraty jakości. Rozwiązania Firma zainwestowała w najnowocześniejsze narzędzia i zrównoważone praktyki, jednocześnie szukając sposobów na poprawę własnej wydajności eko-

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 logicznej. Boschetti mówi: „Od optymalizacji urządzeń po opracowanie produktów, innowacyjne rozwiązania są naszym nieodłącznym partnerem w dążeniu do zrównoważonego rozwoju. Axalta Irus jest tego idealnym przykładem. Jest to najlepszy w swojej klasie, kompleksowy, oparty na chmurze proces cyfrowego zarządzania kolorami, który wprowadziliśmy w 2023 roku. To prosty proces: zeskanuj, dopasuj, wymieszaj.” Zasoby Podstawą działalności Axalta Refinish jest wsparcie klienta. „Dzięki wiodącym w branży ofertom szkoleniowym i usługom konsultingowym, takimi jak Akademia Axalta i odnoszący sukcesy pakiet usług biznesowych - Axalta Drivus, zapewniamy klientom zasoby niezbędne do optymalizacji procesów i poprawy wydajności każdego dnia” - mówi Boschetti. Pozytywne wyniki „Zrównoważony rozwój nie jest już pobocznym tematem. Wymaga zaangażowania, czasu i poświęcenia. W wyniku naszej pracy powstał projekt BELEAF. I choć często za bardzo skupiamy się na negatywnych aspektach, istnieją pozytywne wyniki globalnych inicjatyw, które zostały wdrożone w ciągu kilku ostatnich lat. Na przykład, w Carbon Neutral Cities Alliance jest ponad 20 miast, które dążą do zminimalizowania emisji gazów cieplarnianych o 80% do 2050 roku. Tak więc, nawet jeśli jako firma robisz tylko małe kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju, jest to pozytywna zmiana w kierunku lepszego i bardziej zrównoważonego modelu biznesowego” - podsumowuje Boschetti. LAKIERNIIA O Axalta Refinish: Axalta Refinish – część Axalta, światowego lidera branży farb i lakierów – jest niezawodnym partnerem klientów z segmentu napraw powypadkowych, którzy oczekują pełnej satysfakcji. Dostarczamy innowacyjne produkty, usługi oraz technologie, które sprawiają, że cały proces naprawy pojazdu jest bardziej efektywny, zrównoważony oraz rentowny. Prawie 160 lat doświadczenia w branży lakierniczej, zaangażowanie w tworzenie innowacyjnych rozwiązań oraz nieustanny rozwój technologii sprawiają, że oferujemy naszym klientom nieograniczony wybór kolorów dla idealnego dopasowania. Co najważniejsze, nieustannie analizujemy i przewidujemy potrzeby naszych klientów, aby mogli sprostać wyzwaniom, przed którymi stają każdego dnia. Dysponujemy bogatym portfolio marek lakierniczych, które spełniają wymagania każdego serwisu oraz segmentu branży.

42 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 LAKIERNIA REWOLUCJA W PROCESIE SCHNIĘCIA LAKIERU W świecie lakiernictwa samochodowego, gdzie precyzja i jakość są kluczowe, innowacyjne technologie mają potencjał, aby znacząco ulepszyć tradycyjne procesy. Jedną z takich technologii, która zyskuje na popularności wśród profesjonalistów, są promienniki podczerwieni. Ich zastosowanie w procesie schnięcia lakieru przynosi rewolucyjne zmiany, oferując szereg korzyści, które mogą znacząco wpłynąć na efektywność pracy i jakość wykonywanych usług. PROMIENNIKI PODCZERWIENI W LAKIERNICTWIE SAMOCHODOWYM Szybkość i efektywność Główną zaletą promienników podczerwieni jest ich zdolność do znacznego skrócenia czasu schnięcia lakieru. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod, które wymagają długich okresów suszenia, promienniki podczerwieni mogą zredukować ten czas do kilku minut. Dzieje się tak, ponieważ podczerwień penetruje bezpośrednio w powierzchnię lakieru, szybko go nagrzewając i tym samym przyspieszając proces polimeryzacji. Dla lakierników samochodowych oznacza to możliwość realizacji większej liczby zleceń w krótszym czasie, co bezpośrednio przekłada się na wzrost efektywności pracy i zysków. Jakość wykończenia Promienniki podczerwieni nie tylko przyspieszają proces schnięcia lakieru, ale także przyczyniają się do poprawy jakości wykończenia. Precyzyjne sterowanie temperaturą i równomierny rozkład ciepła minimalizują ryzyko pojawienia się nierówności, pęcherzyków powietrza czy innych defektów, które mogą

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=