E-Auto Service Manager 5/2023

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 WARSZTAT umożliwia swobodny obrót kolumny amortyzatora podczas wykonywania skrętu. Po zakończeniu manewru pozwala na płynny powrót kierownicy do pozycji wyjściowej. Zestawy montażowe mogą wpływać na kąty ustawienia amortyzatora - jeśli guma jest zużyta, może to powodować dodatkowe obciążenie dla elementów współpracujących. Zużyte łożyska generują także odgłosy stukania, co jest szczególnie zauważalne w pojazdach hybrydowych i elektrycznych ze względu na cichą pracę silnika. Jak zdiagnozować zużyte zestawy montażowe Jazda próbna (zwłaszcza pojazdami, które przejechały ponad 80 000 km) jest kluczową częścią diagnozowania problemów z zawieszeniem, w tym zestawów montażowych. Należy znaleźć odcinek drogi w pobliżu swojego warsztatu, na którym będzie możliwość przeprowadzenia następujących testów: • Wyboista nawierzchnia drogi / progi zwalniające - sprawdź komfort jazdy • Nasłuchuj hałasów z układu zawieszenia - sprawdź czy występują drgania i wibracje na kierownicy oraz wszelkie nieprawidłowości w kierowaniu pojazdem • Wykonaj skręt kierownicy i zaobserwuj czy powraca do swojej pozycji wyjściowej • Wybierz spokojną trasę obok swojego warsztatu bez dużego natężenia ruchu, z której będziesz mógł korzystać wielokrotnie • Wybierz 3-minutową, 1,5-kilometrową trasę z progiem zwalniającym, miejscem do przeprowadzenia hamowania awaryjnego, na której można bezpiecznie przyspieszać oraz skręcać. Twoja prędkość nie będzie większa niż 50 km/h. Po powrocie do warsztatu należy skontrolować pozostałe elementy układu zawieszenia w celu wyeliminowania wszelkich niesprawności i luzów w układzie zawieszenia np. sworzni kulowych czy tulei metalowo-gumowych. Wskazówki dotyczące kontroli wizualnej Pęknięcie / rozerwanie elementu metalowo-gumowego: może być spowodowane agresywną jazdą lub złymi warunkami drogowymi, takimi jak dziury czy nierówności nawierzchni. Może to skutkować: - nadmiernymi wibracjami przenoszonymi na układ kierowniczy pojazdu i kierowcę; - pogorszeniem komfortu jazdy; - zwiększeniem zmęczenia kierowcy i pogorszeniem koncentracji na drodze; - pogorszeniem parametrów tłumienia amortyzatora; - przyspieszeniem zużycia zawieszenia i elementów współpracujących. Zatarte łożysko: może być spowodowane nieprawidłowym montażem, np. jeśli podczas dokręcania nakrętek mocujących wymaganym momentem siły nie zastosowano zasady dociążenia zawieszenia masą pojazdu. Może to skutkować: - nadmiernymi wibracjami przenoszonymi na układ kierowniczy pojazdu i kierowcę;

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=